Kortlægning af kemiske stoffer i hovedtelefoner og høreværn

5 Kortlægning af markedet for hovedtelefoner

5.1 Markedet for hovedtelefoner

Markedet for hovedtelefoner er estimeret ud fra en række forskellige kilder.

5.1.1 Danmarks Statistik

Danmarks Statistik opgør ikke import og eksport af hovedtelefoner i styk, men kun i kilo og kroner. Følgende oplysninger findes i statistikbanken for produktgruppen ”Hovedtelefoner og øretelefoner, også kombineret med mikrofon, undt. håndsæt til trådtelefoni” for 2006:

Hovedtelefoner Import (kilo) Import (1000 kroner) Eksport (kilo) Eksport (1000 kroner)
  436 652 116 884 167 884 84 474

Industriens salg af varegruppen ”8518302000 Hovedtelefoner og øretelefoner, håndsæt til trådtelefoni, også kombineret med mikrofon, ej til civile fly)” udgjorde i 2006 178.736 stk. til en værdi af ca. 25,8 millioner kroner, hvilket giver en gennemsnitlig stykpris på ca. 144 kr.

Hvis det antages, at den samme stykpris gælder for importerede og eksporterede varer, udgør det danske forbrug, målt som forskellen mellem import og eksport, omkring 225.000 enheder. Det er dog værd at bemærke, at produktdefinitionerne for udenrigshandel og industriens salg af egne varer ikke er identiske. Det er også værd at nævne, at mange hovedtelefoner formodentlig bliver solgt som en del af en produktpakke, hvori der indgår en lydkilde som f.eks. en MP3-afspiller.

5.1.2 Brancheforeningen for Forbrugerelektronik

Brancheforeningen for Forbrugerelektronik opgør ikke salget af hovedtelefoner som en særskilt produktgruppe i deres offentligt tilgængelige statistikker (www.bfe.dk). Man kan dog få en ide om størrelsesordenen af markedet ved at se på antallet af solgte produkter, hvor det kan være relevant at bruge en hovedtelefon. For batteridrevne (”transportable”) audioprodukter findes følgende oplysninger om salgstal i 2006:

  • Radiomodtagere: 20.000
  • Kassetteradioer: 65.000
  • DAB-radioer: 200.000
  • Kassettebåndoptagere: 5.000
  • Compact Disc afspillere: 5.000
  • MP3-afspillere: 500.000

Det er sandsynligvis overvejende de mindre produkter som kassette,  CD- og MP3-afspillere, der sælges med et sæt hovedtelefoner, og hvis hvert af de solgte produkter indenfor de tre produktgrupper også har omfattet køb af hovedtelefoner, er der således tale om, at mindst 500.000 hovedtelefoner er blevet solgt på det danske marked i 2006, alene til transportable audiosystemer. Da der er tale om transportable audiosystemere må det antages, at hovedvægten af de solgte produkter er On-ear eller In-ear hovedtelefoner, idet Around-ear hovedtelefoner som regel vil blive betragtede som kluntede i denne sammenhæng.

En del købere af transportable musikanlæg vil allerede have et sæt hovedtelefoner, der kan anvendes til det nye produkt. På den anden side vil købere af musikanlæg, hvor der følger et sæt hovedtelefoner med, ofte vælge at købe et sæt af bedre kvalitet, således at de reelt anskaffer to sæt, men naturligvis kun bruger det ene.

Af stationære musikanlæg blev der solgt omkring 125.000. Hovedtelefoner vil være et naturligt tilkøb for mange, men hvis man allerede har et sæt Around-ear hovedtelefoner af god kvalitet, vil man formodentlig kun sjældent skifte disse ud.

Udover til musikafspilning sælges der formodentlig også en del hovedtelefoner til brug med pc’ere (IP-telefoni, computerspil i netværk). De fleste af disse hovedtelefoner vil være i form af On-ear headsets, hvor der også er mikrofon. Endvidere vil der blive solgt In-ear hovedtelefoner til brug med mobiltelefoner. Oplysningerne fra Brancheforeningen for Forbrugerelektronik giver ikke mulighed for at skønne, hvor mange af disse typer hovedtelefoner, der sælges om året.

5.1.3 Elretur

Elretur er den danske ordning, der sørger for, at alt elektrisk og elektronisk affald bliver håndteret miljøansvarligt. Industrien skal indberette salget af relevante produktgrupper til Elretur. Ifølge projektleder Lars Lyng fra Elretur bliver der indberettet salg af omkring 65.000 enheder om måneden for produktgruppen hovedtelefoner, der dog også omfattet bl.a. clockradioer og små transistorradioer.

5.1.4 Samlet estimat af markedet for hovedtelefoner

Samlet estimeres det, at der sælges mellem 500.000 og 1.000.000 sæt hovedtelefoner om året. Det er ikke muligt at give et nuanceret billede af fordelingen på de forskellige typer, men det er vores vurdering, at det største antal solgte produkter skal findes inden for undergrupperne On-ear og In-ear hovedtelefoner, idet udviklingen de seneste år har været rettet mod at lave ”små” produkter med en tilfredsstillende lyd.

5.2 Identifikation af producenter af hovedtelefoner

Den indledende kortlægning af markedet er primært gennemført på baggrund af søgninger på Internettet. Følgende web-steder blev besøgt med henblik på at identificere hvilke producenter, der har deres produkter til salg på det danske marked, enten i fysiske butikker og/eller i Internet-butikker:

www.itbutikken.dk (internetbutik)

www.enavia.com (internetbutik)

www.itonline.dk (internetbutik)

www.elgiganten.dk (El-Giganten)

www.aage.dk (Musikhuset Aage Jensen)

www.avc.dk (Audio Visuelt Centrum)

www.merlin.dk (Merlin)

www.eskilsen.dk (Super Sound)

www.nbradio.dk (internetbutik)

www.hifiklubben.dk (Hi-Fi Klubben)

www.itbutikken.dk (internetbutik)

www.hifishoppen (internetbutik)

www.itonline.dk (internetbutik)

www.fona.dk (Fona)

www.midtdata.dk (internetbutik)

www.computercity.dk (Computer City)

Screeningen af disse web-steder viste, at der er mindst 70 leverandører af hovedtelefoner i alle afskygninger. Hurtigt bedømt ud fra tilgængelige priser må langt de fleste produkter overordnet karakteriseres som værende af forholdsvis god kvalitet, med en pris over 100 kr. Producentlisten findes i Tabel 1.

Tabel 1. Liste over producenter af hovedtelefoner, fundet ved Internetsøgning.

Acer
AKG
Altec Lansing
Apple
Argon
Belkin
Behringer
Beyer Dynamic
BOSE
Cables Unlimited
Canon
Canyon
Cisco
Creative
Denon
Freecom
Fujitsu-Siemens
Future Sonics
GN Netcom
Goldring
Grado
Hama - Iogear
HP iPAQ
HTC
Icemat
Jabra
Jensen
JVC
Koss
Labtec
Lenovo
Logitech
Maxell
Microsoft
Motorola
Nokia
Olympus
Otek
Panasonic
Philips
Pioneer
Plantronics
RIM
Roland
Samson
Sandberg
Sennheiser
Sharkoon
Sonomax
Sony
Sony Ericsson
Soundking
Speed-link
Stanton
Supreme
Swyx
Targus
Technics
TriPort
Toshiba
Trust
Typhoon
U.S.Robotics
Ultrasone
Vic Firth
Yamaha
Zalman
ZIP
XtremeMac

5.3 Indhentning af information fra producenter

Som det næste trin i kortlægningen blev en række tilfældigt udvalgte producent-hjemmesider besøgt med henblik på dels at estimere antallet af forskellige produkter, dels direkte at finde nøgleinformationen, d.v.s. hvilke materialer, der kommer i kontakt med huden ved brug af hovedtelefoner.

Et besøg på omkring 50 hjemmesider viste, at hver enkelt producent havde et bredt udvalg af produkter. Flere producenter havde samlet mere end 50 forskellige produkter inden for kategorierne ”Around-ear”, ”On-ear” og ”In- ear”. Det var ved gennemgangen ikke muligt at vurdere entydigt, om alle produkter rent faktisk markedsføres i Danmark, men med udbredelsen af specielt internet-butikker med store udvalg er det et realistisk skøn, at antallet af hovedtelefon-produkter på det danske marked er i størrelsesordenen 2000.

Besøgene på de samme hjemmesider viste også, at der som hovedregel kan findes et sæt tekniske specifikationer til hvert produkt, men at de sjældent indeholder detaljeret information om hvilke materialer, der er anvendt. Nogle producenter har dog valgt for udvalgte produkter at give en overordnet beskrivelse af det materiale, der er i kontakt med øret, f.eks. kunstlæder, PVC, termoplastisk PUR, silikone, fløjl, velour eller plys.

Omkring 50 producenter af hovedtelefoner blev kontaktet via e-mail eller kontaktformularer på deres internet-side. Formålet med kontakten var at få direkte oplysninger om anvendte materialer og/eller mulighed for at få mere detaljerede oplysninger fra underleverandører. Som nævnt var det videnmæssige udgangspunkt meget tyndt, og der blev derfor anvendt en strategi med følgende hovedlinjer:

Producenter, der giver information om et eller flere materialer, blev bedt om yderligere oplysninger om de pågældende materialer. Hvis PVC var nævnt, blev der for eksempel spurgt ind til brug af blødgørere. Hvis kunstlæder var nævnt, blev der spurgt ind til, om plastkomponenten var PVC, PUR eller noget tredje, ligesom der blev spurgt ind til brugen af andre additiver. Producenterne blev også spurgt, om de anvendte andre materialer, der kom i kontakt med øret, og endelig blev de spurgt om, hvorvidt de have fået klager fra kunderne over irritation eller allergi fra brugen af hovedtelefoner.

Hvis der ikke var oplysninger om brugen af (navngivne) materialer, blev der spurgt ind til hvilke materialer, der kom i kontakt med øret, om de indeholdt additiver, og i givet fald hvilke. Også denne gruppe af producenter blev spurgt om, hvorvidt de havde modtaget klager fra kunderne.

Hvis en producent fra en af to grupper markedsfører et stort antal produkter, blev der i visse tilfælde kun spurgt ind til et fåtal af disse. Baggrunden for denne strategi var, at det blev antaget, at opgaven med at give et fyldestgørende svar for alle produkter ville være så ressourcekrævende, at man alene af denne grund ville vælge at negligere henvendelsen.

Resultaterne af Internet-søgninger og henvendelse til producenter rapporteres i de efterfølgende kapitler.

 



Version 1.0 April 2008, © Miljøstyrelsen.