Evaluering af kampagnen "Kemi i forbrugerprodukter og indeklima"

1. Indledning

I efteråret 2007 gennemførte Miljøstyrelsen kampagnen ”Luk Luften Ind” om kemikalier fra forbrugerprodukter i indeklimaet. Kampagnen er et element i regeringens handlingsplan for en styrket kemikalieindsats.

Kampagnen skal øge befolkningens viden om, at forbrugerprodukter kan afgive kemikalier og medvirke til et dårligt indeklima i hjemmene og oplyse om, hvilke muligheder den enkelte husholdning har for at forbedre boligens indeklima.

Kampagnen er en netværkskampagne. Den primære målgruppe er børnefamilierne; den sekundære er gravide, ældre og personer med astma og allergi. Målgrupperne skal nås i indkøbssituationen samt over internettet og gennem netværk. Kampagnen er ikke udelukkende en netværkskampagne, men det er en meget vigtig del af strategien.

I denne rapport præsenterer Orbicon resultaterne af evalueringen af kampagnen. Det metodiske grundlag er:

  • Desk research af relevant materiale
  • En førmåling i befolkningen som helhed
  • En effektmåling i målgruppen
  • En partnerskabsundersøgelse i form af korte telefoninterviews med et udvalg af de deltagende butikker
  • Kvalitative interviews med kampagnens centrale aktører
  • Analyse af web-statistik på hjemmesiden
  • Analyse af presseklip

På baggrund af disse data er der gennemført en evaluering af kampagnens effekter samt af kampagnens virkemidler og overordnede koncept.

 



Version 1.0 April 2008, © Miljøstyrelsen.