REACH OUT – Import af artikler

Bilag 4: Sammenfatning af spørgeskemaundersøgelse

Forretningsgrundlag (1) Fotokemikalier, udstyr og materialer til grafisk branche
Kemikalie-varenumre, der indeholder stoffer klassificeret som R46, 49, 60-61, 50-58 1.1 Ca 450 kemikalier, der aftages af ca 300-400 kunder
Salg af kemikalier udgør ca 10% af forretningsgrundlaget
Andre kemikalier? 1.2 Ikke besvaret
Artikler 1.3 Ikke relevant
Dialog i varekæden 1.4, 1.5 God – ingen fortrolighedsproblemer
Håndtering af REACH overfor kunderne 2.1 Rådgiver normalt ikke sine kunder om valg af kemikalier.
Behov for værktøjer, viden? 1.6, 2.2 Vil opbygge fornøden ekspertise om REACH – har ikke brug for ekstern assistance.
Import fra lande udenfor EU 3 Nej
Fremstilling af præparater 4 nej
Neddeling/ommærkning 5 nej
Fremstilling af kits 6 nej
Speditøraktiviteter 7 Aftale med speditør(er), der omlaster og opbevarer kemikalier i mere end 6 måneder

Forretningsgrundlag (2) Tekniske løsninger indenfor procesteknik, maskinteknik, entreprenørmaterialer, herunder f.eks. male-, smøre-, sprøjteudstyr.
Kemikalie-varenumre, der indeholder stoffer klassificeret som R46, 49, 60-61, 50-58 1.1 Ikke besvaret
Andre kemikalier? 1.2 2 varenumre (honeolier[1]), hvoraf det ene ikke er mærkningspligtig. Der indkøbes ca 1.1-2.5 tons/år. Der er ca 20 kunder, der aftager disse produkter i mængder under 1 tons/år
Artikler 1.3 Ikke besvaret
Dialog i varekæden 1.4, 1.5 God. Olierne sælges til specialudstyr, der også leveres af virksomheden
Håndtering af REACH overfor kunderne 2.1 Virksomheden rådgiver sædvanligvis kunderne om valg af kemikalier – dog ikke mht honeolier
Behov for værktøjer, viden? 1.6, 2.2 nej
Import fra lande udenfor EU 3 Import af 2 varenumre fra Schweiz . Leverandøren har en afdeling i UK som formentlig påtager sig importøransvaret
Fremstilling af præparater 4 nej
Neddeling/ommærkning 5 nej
Fremstilling af kits 6 nej
Speditøraktiviteter 7 nej


Forretningsgrundlag (3) Kemikalier til analyseformål
Kemikalie-varenumre, der indeholder stoffer klassificeret som R46, 49, 60-61, 50-58 1.1 Måske 500 unikke kemikalier med op til flere tusinde varenumre (forskellig mængde og leverandører).
1 kemikalie indkøbes i en mængde på 4 tons/år  (ca 50 kunder) – øvrige under 1 tons (flere tusinde kunder)
Andre kemikalier? 1.2 < 10.000,
heraf 5-10, der indkøbes i mængder på 1-2 tons/år (mere end 1000 kunder – dvs. salg af mængder langt under 1 tons/år
Artikler 1.3 Ingen
Dialog i varekæden 1.4, 1.5 God – der kan være kunder, der ikke ønsker at oplyse formålet med de købte kemikalier
Leverandører giver sammensætningsoplysninger, men ikke altid oplysning om ændringer
Håndtering af REACH overfor kunderne 2.1 Giver ikke special rådgivning til kunderne. Pt har virksomheden ikke taget stilling til hvordan REACH skal håndteres. Virksomheden vil nok sende et informationsbrev – men ikke opbygge viden mht. rådgivning af kunderne.
Behov for værktøjer, viden? 1.6, 2.2 Behov for kurser om REACH,
Behov for viden om hvad importørrolle medfører
Behov for viden om rolle som DU (fremstiller præparater)
Import fra lande udenfor EU 3 Særligt klassificerede kemikalier: Ca 25 kemikalier importeres med ca 10-20 kunder. Tonnage ikke oplyst
Alm klassificerede: ca 50. Ingen tonnageoplysninger
Ingen artikler
Virksomheden vil nok forsøge at finde leverandør indenfor EU – vil ikke påtage sig importørrollen
Fremstilling af præparater 4 Ja – men ikke yderligere oplysninger
Virksomheden forventer at fortsætte denne produktion indenfor EU
Neddeling/ommærkning 5 Særligt klassificerede: 32 varenumre baseret på 9 forskellige kemikalier
For 2 af de 9 kemikalier anvendes ca 6 tons/år for hver. Ca 100 kunder, der aftager < 1 t/år.
Kemikalierne ommærkes
Fremstilling af kits 6 Nej – men videresalg af indkøbte kits til diagnostica.
Speditøraktiviteter 7 nej


Forretningsgrundlag (4) Distributør af farve- lakprodukter, materiale og sundhedsplejeprodukter, sikkerhedsprodukter, labels mv.
Særligt klassificerede kemikalier 1.1 I særligt klassificerede:  R46/49: få; R60/61: < 50; R50-58: >500. Tonnage indkøbt ikke oplyst.
Produkttyper: Klæbestoffer, autoprodukter, støbemasser, bådprodukter, serigrafifarver mv.
Kunder: Mange – ikke kendskab til hele kundekæden
Andre kemikalier? 1.2 II Alm. Klassificerede: >500; tonnage ikke oplyst
Produkttyper: som ovenfor + primere, medicinal produkter, fyldningsmaterialer
Kunder: som ovenfor
Omsætning af I + II: ca 50%
Artikler 1.3 Folier, etiketfolier, tapes
Dialog i varekæden 1.4, 1.5 God – både op og ned i kæden. Ingen fortrolighedsproblemer
Håndtering af REACH overfor kunderne 2.1 Virksomheden rådgiver kunderne på konsulentbetingelser
Vil selv opbygge kompetence til at rådgive kunden
Behov for værktøjer, viden? 1.6, 2.2 Måske – ikke afklaret
Import fra lande udenfor EU 3 I-stoffer: <20 varenumre. Tonnage ikke oplyst: Lime, primer, specal limprodukter
Ca. 10 kunder
II-stoffer: som ovenfor
Artikler: Tapes, etiket folie, folie
Hvordan importen skal håndteres er ikke afklaret
Fremstilling af præparater 4 nej
Neddeling/ommærkning 5 nej
Fremstilling af kits 6 Nej – men videreforhandler kits
Speditøraktiviteter 7 nej

Forretningsgrundlag (5) Kontorartikler
Særligt klassificerede 1.1 Sælger ikke kemikalier
Andre kemikalier? 1.2 Som ovenfor
Artikler 1.3 Hvid rettelak. Indkøb: 1 tons (fortrolig information
Klassificeringsområde ikke oplyst
Dialog i varekæden 1.4, 1.5 God. Oplyser ikke kunder om leverandør for produkter, hvor virksomheden ommærker til eget navn
Håndtering af REACH overfor kunderne 2.1 Ikke behov for rådgivning af kunderne. Vil lade evt. spørgsmål gå videre til leverandøren  i anonymiseret form eller selv klare besvarelsen
Behov for værktøjer, viden? 1.6, 2.2 Anvender konsulent. Behov for viden ikke afklaret
Import fra lande udenfor EU 3 Hvid rettelak
Virksomheden vil fortsætte importen og opbygge fornøden ekspertise
Fremstilling af præparater 4 nej
Neddeling/ommærkning 5 nej
Fremstilling af kits 6 nej
Speditøraktiviteter 7 nej


Forretningsgrundlag (6) Leverandør til autobranchen, rustbeskyttelse mv.
Særligt klassificerede 1.1 16 varenumre, der indkøbes i 100 tons (rent stof)
Forbehandlingskemikalier (99 tons), reparationslak
50 kunder hvoraf 5 køber mere end 1 tons/år
Andre kemikalier? 1.2 1000 varenumre i 2000 tons rent stof pr år
Forbehandlingskemikalier (500 tons indkøb/år)
Råstoffer til maling og plastic (2500 tons indkøb pr år)
Ca 100 kunder
Artikler 1.3 Ingen artikler
Dialog i varekæden 1.4, 1.5 God dialog ned i kæden, men kunderne har anvendelsesområder, som ikke ønskes oplyst til hverken handelsvirksomhed eller produktleverandør
Håndtering af REACH overfor kunderne 2.1 Virksomheden rådgiver sine kunder om valg af produkter. Virksomheden vil selv opbygge REACH kompetence
Behov for værktøjer, viden? 1.6, 2.2 Brug for viden til rådgivning af kunderne
Import fra lande udenfor EU 3 nej
Fremstilling af præparater 4 nej
Neddeling/ommærkning 5 nej
Fremstilling af kits 6 nej
Speditøraktiviteter 7 nej

Forretningsgrundlag (7) Grossist - Metal og teknik.
Særligt klassificerede 1.1 Fedt. Indkøber ca 0.1 tons/år som fordeles til ca. 150 kunder
Andre kemikalier? 1.2 nej
Artikler 1.3 nej
Dialog i varekæden 1.4, 1.5  
Håndtering af REACH overfor kunderne 2.1  
Behov for værktøjer, viden? 1.6, 2.2 ?
Import fra lande udenfor EU 3 nej
Fremstilling af præparater 4 nej
Neddeling/ommærkning 5 nej
Fremstilling af kits 6 nej
Speditøraktiviteter 7 nej


Forretningsgrundlag (8) Hydraulik løsninger og komponenter hertil
Særligt klassificerede 1.1 9 varenumre: Opløsningsmidler. Ca 140 l/år
Andre kemikalier? 1.2 42 varenumre. Hydraulikolie indkøbes i ca 6 tons/år. Andre varenumre i meget små mængder (typisk i 30 ml volumina).
Artikler 1.3 0
Dialog i varekæden 1.4, 1.5 Der er generelt en god dialog i varekæden.  Leverandør-identitet oplyses ikke overfor kunderne. Der er ingen fortrolighedsproblemer vedr. anvendelse af de indkøbte varer
Håndtering af REACH overfor kunderne 2.1 Virksomheden rådgiver normalt sine kunder om valg af kemikalier. Virksomheden vil gerne opbygge kompetence vedr. alternativer indenfor relevante produktområder, for dermed i medfør af REACH at rådgive kunderne om  produkter, der bedre egner sig til kundens brug. Virksomheden vil lade spørgsmål vedr. REACH gå videre til leverandøren i anonymiseret form.
Behov for værktøjer, viden? 1.6, 2.2 Ingen umiddelbare behov
Import fra lande udenfor EU 3 nej
Fremstilling af præparater 4 nej
Neddeling/ommærkning 5 nej
Fremstilling af kits 6 nej
Speditøraktiviteter 7 nej


Fodnoter

 



Version 1.0 Juni 2008, © Miljøstyrelsen.