REACH OUT – Import af artikler

Bilag 5: REACH for handelsvirksomheder

HTSi logo

Notat fra møde d. 25. oktober 2006

Deltagere: se vedlagte deltagerliste.

1. Hvad kom der ud af spørgeskemaet

Preben Kristensen gennemgik den information som kom ud af spørgeskemaundersøgelsen.

  • Grundlæggende viden om kemikalier mangler hos mange handelsvirksomheder Virksomheden kan selvfølgelig købe sig til dette hos konsulenter – men konsekvensen er, at der ikke opbygges viden, der kan anvendes til rådgivning af kunderne.
  • Forståelse for de grundlæggende begreber under REACH er usikker: kemiske stoffer, præparater, artikler.
  • Viden om flow af information op og ned i kæden er vigtig.
  • Det er typisk for handelsvirksomheder at indkøbe tonnager over - eller for flertallet af varenumrene under - 1 tons pr år og sælge videre – evt. efter neddeling – i små volumina til et stort antal kunder.
  • For særligt klassificerede kemikalier kan der ske ændringer i sammensætning.
  • For virksomheder der importerer, neddeler eller fremstiller præparater er der brug for særligt informationsmateriale/kurser.

Deltagerne efterlyste en mere klar opdeling af oplysningerne i dem der gælder for kemiske stoffer for sig selv og de regler der kommer til at gælde for produkter, der består af mere end et stof.

Der blev også efterlyst en beskrivelse af, hvordan et eksponeringsscenarie kan komme til at se ud.

2. Hvad skal virksomheden kunne svare på

Mette Herget gennemgik, hvad virksomhederne skal kunne svare på.

I første omgang drejer det sig om at skabe et overblik over importerede mængder af produkter med et indhold af kemikalier. Det vil være nødvendigt at skaffe sig viden om produkternes indhold af eventuelle særligt farlige kemikalier, samt kundernes brug af denne type produkter.

Deltagerne havde en del kommentarer:

Informationsmateriale og andre former for vejledninger skal være brancherettede. Der er meget stor forskel på behov for viden og vejledning i forskellige brancher og det er forskellige dele af REACH, som vil komme til at give problemer. Hvis informationsmateriale er for generelt når det ikke ud til modtagerne, fordi det vil være i et forkert sprog eller med et forkert vidensniveau.

Der er et behov for kursusaktiviteter der kan give basisviden om REACH. De skal også være brancherettede.

Eksisterende varedatabaser er ikke anvendelige som basis for opbevaring af data i forbindelse med REACH. Virksomhederne vil foretrække at tilpasse deres egne produktspecifikationer.

3. Forberedelse til REACH

Preben Kristensen gennemgik en række grundspørgsmål, som virksomhederne er nødt til at skaffe sig viden om. Det drejer sig om primært om

  • Grundviden om kemikalier – REACH terminologi
  • Overblik over relevante varenumre
  • Overblik over leverandører
  • Generel viden om brug og beskyttelsesforanstaltninger

Især viden om brug og beskyttelsesforanstaltninger gav anledning til diskussion. Nogle produkter er så specialiserede, at de formentlig meget vanskeligt kan anvendes på andre måder. Andre produkter har så brede anvendelsesmuligheder, at det ikke lader sig beskrive i andet end meget generelle vendinger. Det vil derfor være en nødvendig opgave for virksomheden at spørge sine kunder, hvordan de bruger de produkter, som de køber. Måden at spørge på vil være meget forskellig for forskellige virksomheder.

De virksomheder, som allerede nu skaffer sig et overblik over hvilke produkter de sælger og til hvilke formål, vil kunne sikre sig selv og sine kunder imod ubehagelige overraskelser i form af produkter, der pludseligt udgå eller produkter, som ikke længere lovligt kan anvendes til specielle formål. De indledende undersøgelser skal ende med, at virksomheden ved at alle virksomhedens produkter under REACH vil blive registreret til den brug, som virksomheden har behov for.

4. Løsningsforslag

Der er behov for meget forenklede oversigter over REACH og for en enkel checkliste med punkter, der skal tages stilling til.

Der er behov for modeller for indarbejdelse af REACH i virksomhedernes kvalitetssikringssystemer.

Der er behov for meget målrettede informationsaktiviteter, med et smalt brancherettet indhold. Hvis målgrupperne bliver for brede, bliver informationsudbyttet for ringe for den enkelte deltager.

6. november 2006 / Mette Herget

 



Version 1.0 Juni 2008, © Miljøstyrelsen.