REACH for små og mellemstore virksomheder

3 Diskussion

Informationsprojektet består af flere forskellige aktiviteter der hænger sammen. REACH-pjecen, -visitkortet, og temadagen skal ses som en helhed, der kan hjælpe de små og mellemstore virksomheder med at finde deres rolle i forbindelse med REACH.

3.1 REACH-pjecen

REACH-pjecen er sendt ud til ca. 3.000 virksomheder, såvel medlemmer som ikke medlemmer af miljønetværkene. Herudover er den tilgængelig på Key2Greens og de lokale miljønetværks hjemmesider. Det vurderes derfor at REACH-pjecen, der grundlæggende beskriver, hvad REACH er, er formidlet bredest muligt ud.

3.2 REACH-visitkortet

REACH-visitkortet er ligeledes sendt ud, nogle miljønetværk, har valgt at sende visitkortet ud sammen med indbydelserne, mens andre deler dem ud, når de holder forskellige arrangementer, f.eks. ved kurser om kemikaliestyring. Visitkortet er netop beregnet til at dele ud, for at gøre opmærksom på REACH – og henvise til hvordan virksomheden kommer i gang og hvor der findes yderligere informationer.

3.3 ”No data- no market” mødet

Tilslutningen til mødet var præget af lokale kommuner og rådgivere, hvilket var den målgruppe der var ønsket. Deltagerne var særdeles spørgelystne og der kom mange forskellige vinkler frem på spørgsmål, som kommunernes miljømedarbejdere kunne få.

3.4 ”Temadag om EU’s nye kemikalielovgivning REACH”

Der var stor tilslutning til de 5 temadage, med i alt 153 deltagere eksklusiv indlægsholdere. Selvom de deltagende virksomheder var meget forskellige, lige fra små producenter og importører til downstreambrugeren, den professionelle bruger og den kommunale sagsbehandler virkede det som om de havde et godt udbytte af temadagene. For de møder, hvor der blev udfyldt evalueringsskemaer, viser disse at udbyttet var tilfredsstillende. Se bilag D

På alle 5 temadage var deltagerne spørgelystne og fik afklaret centrale spørgsmål. Oplægsholderne fra Dansk Industri og Miljøstyrelsen var fagligt kvalificerede oplægsholdere der bidrog meget aktivt og konstruktivt til temadagene. Dette blev højt værdsat, ikke mindst af virksomhederne. Blandt andet paneldebatten, som blev gennemført på de sidste 3 temadage blev rost af deltagerne. Netop her fik virksomhederne mulighed for at stille og få afklaret nogle helt specifikke og detaljerede spørgsmål, der kunne bruges generelt af mange af de øvrige deltagende virksomheder. Såvel virksomheder som kommuner gav udtryk for, at de følte sig bedre rustet til at komme i gang eller videre med REACH efter temadagen.

 



Version 1.0 September 2008, © Miljøstyrelsen.