Anbefalinger til sagsforløb ved in-situ oprensning af jordforurening

Bilag B: Myndighedsopgaver

B.1: Checkskema til offentligt finansieret oprensning

Forhold omkring denne sagstype er gennemgået i bilag A.1. Da miljømyndigheden typisk selv er bygherre, påhviler fastlæggelse af oprensningsformål og valg af oprensningsmetode myndigheden selv. Dermed har myndigheden en direkte interesse i oprensningens effekt og økonomi.

Tabel B.1: Checkskema over myndighedsopgaver ved offentligt finansierede oprensninger.

Opgave Afsnit
Valg af afværgemetode – skitseprojekt og detailprojekt (2.2 og 2.3)
1.     Klarlægge oprensningsformål, tidshorisont, praktiske bindinger m.v. 2.1  
2.     Foretage en screening af mulige metoder ifht. forureningstype, geologi, tidshorisont og oprensningsformål  
3.     Udvælge konkret(e) in-situ metode(r)  
4.     Indgå skriftlig aftale om tidsplan, moniteringsprogram og slutdokumentation. Vær opmærksom på at moniteringen undersøger evt. utilsigtede sideeffekter 2.5, 2.6 og kapitel 3 og 4  
5.     Sikre, at metode(r) er veldokumenteret under de konkrete forhold 2.3.1  
6.     Sikre at der opstilles en Plan B, der kan benyttes hvis:
a)      oprensningens effekt ikke er som forventet/forudsat
b)     der opstår utilsigtede sideeffekter, f.eks. utilsigtet forureningsspredning, indeklimaproblemer, sætningsskader m.v.
2.3.2  
7.     Godkende/revidere detailbudget  
8.     Indgå skriftlig aftale omkring ansvarsfordeling, hvis oprensningen ikke forløber som forudsat. Da myndigheden selv er bygherre skal ansvar og aftaler vedr. økonomi vurderes grundigt A.1  
Afværgeetablering og indkøring (2.4)
9.     Vurdere behov for supplerende oplysninger i rapport over etablering/indkøring, herunder en beskrivelse af eventuelle ændringer ifht. det forudsatte  
10.  Vurdere behov for ændring af afværge, tidsplan eller moniteringsstrategi  
Drift og løbende monitering (2.5)
11.  Sikre, at afværgen forløber som forudsat 3.1-3.3  
12.  Vurdere dokumentation for, at der ikke sker utilsigtede effekter (spredning m.v.) 3.1-3.3  
13.  Vurdere behov for korrektion af afværgeindsats 3.4-3.5  
14.  Vurdere behov for revision/supplement af monitering eller godkende det aftalte 3.5  
15.  Vurdere driftsøkonomien A.1  
Slutmonitering og sagsafslutning (2.6)
16.  Sikre, at der er taget højde for tilbageslag ved tidspunkt for slutmonitering 4.1  
17.  Sikre, at der er tilstrækkelig dokumentation for oprensningsniveauet 4.2-4.4  
18.  Vurdere dokumentation af og risikovurdering(er) ifht. efterladt restforurening 4.2-4.5  
19.  Vurdere behov for revision/supplement af afslutningsrapport eller godkende den 4.5  
20.  Afslutte sagen med udarbejdelse af myndighedserklæring  

B.2: Checkskema til frivillig privat oprensning

Forhold omkring denne sagstype er gennemgået i bilag A.2. Da der er tale om en frivillig, bygherre-drevet oprensning, er myndighedens rolle væsentligt mindre end for de offentligt finansierede oprensninger. Myndighedens primære opgaver er koncentreret omkring opstilling af krav i forhold til oprensningsmålet, sikring imod utilsigtede effekter og godkendelse af oprensningen.

Tabel B.2: Checkskema over myndighedsopgaver ved frivillige private oprensninger.

Opgave Afsnit
Valg af afværgemetode – skitseprojekt og detailprojekt (2.2 og 2.3)
1.     Fastlægge myndighedskrav i forbindelse med opnåelse af oprensningsformål 2.1.1  
2.     Evt. kommentere metodevalg ifht. forureningstype, geologi, tidshorisont og oprensningsformål 2.1.2-2.1.3  
3.     Indgå skriftlig aftale om moniteringsprogram, tidsplan og slutdokumentation. Vær opmærksom på at moniteringen undersøger evt. utilsigtede sideeffekter 2.5, 2.6 og kapitel 3 og 4  
4.     Sikre at der opstilles en Plan B, der kan benyttes hvis:
a)      oprensningens effekt ikke er som forventet/forudsat
b)     der opstår utilsigtede sideeffekter, f.eks. utilsigtet forureningsspredning, indeklimaproblemer, sætningsskader m.v.
2.3.2  
Afværgeetablering og indkøring (2.4)
5.     Evt. vejlede om behov for ændring af afværge eller tidsplan  
6.     Kræve beskrivelse af eventuelle ændringer ifht. det forudsatte  
7.     Vurdere behov for en ændring af moniteringsprogram mht. slutmonitering og monitering af utilsigtede effekter  
Drift og løbende monitering (2.5)
8.     Vurdere dokumentation for at der ikke sker utilsigtede effekter (spredning m.v.) 3.1-3.3  
9.     Evt. kommentere behov for korrektion af afværgeindsats eller fremtidig løbende monitering 3.4-3.5  
10.  Vurdere om der er behov for en ændring af moniteringsprogram mht. slutmonitering og monitering af utilsigtede effekter 3.5  
11.  Vurdere behov for supplement af moniteringsrapport eller godkende den 3.5  
Slutmonitering og sagsafslutning (2.6)
12.  Sikre, at der er taget højde for tilbageslag ved tidspunkt for slutmonitering 4.1  
13.  Sikre, at der er tilstrækkelig dokumentation for oprensningsniveauet 4.2-4.4  
14.  Vurdere dokumentation af og risikovurdering(er) ifht. efterladt restforurening 4.2-4.5  
15.  Vurdere behov for revision/supplement af afslutningsrapport eller godkende den 4.5  
16.  Afslutte sagen med myndighedserklæring  

B.3: Checkskema til oprensning efter påbud

Forhold omkring denne sagstype – ekskl. juridiske problemstillinger – er gennemgået i bilag A.3. Myndighedens primære opgaver er koncentreret omkring opstilling af oprensningsmål, tidsfrister og dokumentationskrav, samt sikring imod akutte miljøproblemer og forureningsspredning - og slutteligt godkendelse af oprensningen.

Tabel B.3: Checkskema over myndighedsopgaver ved påbudssager.

Opgave Afsnit
Valg af afværgemetode – skitseprojekt og detailprojekt (2.2 og 2.3)
1.     Fastlægge myndighedskrav i forbindelse med opnåelse af oprensningsformål og tidshorisont 2.1.1  
2.     Udstede påbud – undersøg de juridiske forhold, herunder proportionalitet  
3.     Vurdere metodevalg ifht. forureningstype, geologi, tidshorisont og oprensningsformål 2.1.2-2.1.3  
4.     Sikre at der opstilles en Plan B, der kan benyttes hvis:
c)      oprensningens effekt ikke er som forventet/forudsat
d)     der opstår utilsigtede sideeffekter, f.eks. utilsigtet forureningsspredning, indeklimaproblemer, sætningsskader m.v.
2.3.2  
5.     Indgå skriftlig aftale om moniteringsprogram, tidsplan og slutdokumentation. Vær opmærksom på at moniteringen undersøger evt. utilsigtede sideeffekter 2.5, 2.6 og kapitel 3 og 4  
Afværgeetablering og indkøring (2.4)
6.     Vurdere om der er behov for ændring af afværge ifht. tidsplanen  
7.     Kræve beskrivelse af eventuelle ændringer ifht. det forudsatte  
8.     Vurdere behov for en ændring af moniteringsprogram mht. slutmonitering og monitering af utilsigtede effekter  
Drift og løbende monitering (2.5)
9.     Vurdere dokumentation for, at der ikke sker utilsigtede effekter (spredning m.v.) 3.1-3.3  
10.  Vurdere behov for korrektion af afværgeindsats 3.4-3.5  
11.  Vurdere om der er behov for en ændring af moniteringsprogram mht. slutmonitering og monitering af utilsigtede effekter 3.5  
Slutmonitering og sagsafslutning (2.6)
12.  Sikre, at der er taget højde for tilbageslag ved tidspunkt for slutmonitering (forhåbentlig aftalt) 4.1  
13.  Sikre, at der er tilstrækkelig dokumentation for oprensningsniveauet, herunder at der er tilstrækkelig dokumentation, hvis der efterlades restforurening 4.2-4.4  
14.  Vurdere dokumentation af risikovurdering(er) ifht. efterladt restforurening, herunder også i forhold til en eventuel fremtidig miljørisiko 4.2-4.5  
15.  Vurdere behov for revision/supplement af afslutningsrapport eller godkende den 4.5  
16.  Afslutte sagen med myndighedserklæring  

 



Version 1.0 December 2008, © Miljøstyrelsen.