Konsekvenser af REACH for elektronikvirksomheder – krav til downstream brug af præparater og fremstilling af artikler

3 Kortlægning af kemikalier

Arbejdet med kortlægning af kemikalier havde som formål at give virksomheden et overblik over de anvendte mængder på produkt- og stofniveau, antallet af klassificerede stoffer, og om der blandt stofferne er særligt problematiske stoffer såsom CMR1-2-stoffer14, potentielle PBT- eller vPvB-stoffer og stoffer med hormonforstyrrende effekter. Resultatet af kortlægningen skulle give en forståelse for virksomhedens egne roller og forpligtelser under REACH, afklare relationer til leverandører og give et grundlag for at beslutte hvilke aktioner, der er nødvendige for at komme videre med forberedelsen til REACH.

De enkelte virksomheders behov for kortlægning og værktøjer til kortlægning blev drøftet på bilaterale møder mellem medarbejdere fra DHI og den enkelte virksomhed i november 2006. Møderne blev fulgt op med e-mail eller telefonisk kontakt samt dialog på et ERFA-møde med virksomhederne den 12. december 2006. På dette møde redegjorde virksomhederne for deres foreløbige erfaringer med kortlægningen, og de videre aktioner blev planlagt.

Virksomhederne havde meget forskellige behov og tilgange til arbejdet med kortlægning. Et par af virksomhederne har arbejdet med større kemikaliestyringsværktøjer igennem en årrække. De håndterer typiske mange forskellige råvarer, som alle er registreret i en database, der gør det muligt at udtrække oplysninger om deres kemikalier både på produkt- og stofniveau. Andre virksomheder håndterer færre råvarer og havde behov for et forholdsvis enkelt screeningsværktøj, som kunne give et overblik over indholdsstofferne i deres råvarer.

DHI kunne tilbyde et Microsoft Excel-baseret værktøj, hvor virksomhederne indtastede informationer om kemikalier på produkt- og stofniveau efter principper, som også har været anvendt i andre REACH-projekter. Det var efterfølgende muligt at importere Excel-filen i en database på DHI med lister over stoffer med følgende egenskaber: CMR1-2, PBT/vPvB og hormonforstyrrende effekter 15. Dette databaseværktøj er efterfølgende blevet gjort tilgængeligt på websiden for brancheforeningen for sæbe, parfume og teknisk/kemiske artikler (SPT) (http://www.spt.dk/index.asp). To af virksomhederne fik gennemført en screening af deres kemiske stoffer for ovennævnte særligt problematiske stoffer ved brug af databaseværktøjet.

Kortlægningen af kemikalier viste, at virksomhederne har følgende roller under REACH:

  • Artikelproducent – alle virksomheder
  • Industriel bruger af kemikalier – alle virksomheder dog flere af stofferne i mængder < 1 t/år16
  • Artikelimportør – hovedparten af virksomhederne
  • Importør af kemiske stoffer i mængder = 1 t/år – mindst én af virksomhederne

Nogle af de spørgsmål, der meldte sig under kortlægningen, er gengivet nedenfor. Flere spørgsmål og problemstillinger er behandlet i relation til casestudiet beskrevet i bilag B og på den udviklede webside (kapitel 6).

Hvad er forskellen på en leverandørbrugsanvisning og et sikkerhedsdatablad?

Der er ikke forskel på en leverandørbrugsanvisning og et sikkerhedsdatablad.


Vil produktregisteret ophøre efter vedtagelsen af REACH?

Virksomheder, der producerer eller importerer kemiske produkter til Danmark, er forpligtiget til at anmelde produkter, der er klassificeret som farlige, til Produktregisteret. Denne forpligtelse gælder også efter vedtagelsen af REACH.


Er plastgranulater kemiske produkter eller artikler og er de omfattet af REACH?

Plastgranulater er kemiske produkter, idet det er den kemiske sammensætning og ikke granulaternes form, design og overflade, som er afgørende for funktionen. Polymeren i et plastgranulat er ikke omfattet af registreringspligten under REACH, men den monomer, som polymeren består af, er omfattet af registreringspligten17.


Grænsen mellem kemisk produkt og artikel blev ikke uden grund fundet vanskelig. Det var nyt for flere virksomheder, at metallegeringer kunne være kemiske produkter. Det kan betyde, at en virksomhed, som ikke ellers importerer kemiske stoffer og produkter, får rollen som importør under REACH.

Virksomhederne så generelt ikke kemikalierne som det store problem, men artiklerne. Hovedparten af virksomhederne importerer artikler fra lande uden for EU og ved fra erfaring med implementering af RoHS direktivet (2002/95/EF), at det er vanskeligt at fremskaffe oplysninger om indholdsstoffer. En mulighed er, at virksomhederne indgår kontraktlige aftaler med deres artikelleverandører, om at varerne skal leve op til enhver gældende lovgivning, herunder REACH. Virksomhederne kan tillige bruge brancheerfaringer til at identificere artikler, der kan indeholde særligt problematiske stoffer.


[14] Stoffer, som er klassificeret som CMR stoffer i kategori 1 eller 2.

[15] CMR1-2-stoffer på Listen Over Farlige Stoffer (LOFS); EU's liste over mulige PBT- eller vPvB-stoffer (http://ecb.jrc.it) samt stoffer klassificeret med N, R50/53; en liste over stoffer som er under mistanke eller er anerkendt som hormonforstyrrende fra et EU-projekt (Petersen et al. 2006)

[16] Hvis en downstream-brugers anvendelse af et kemisk stof ikke er omfattet af et eksponeringsscenarium fra leverandøren, men downstream-brugeren anvender stoffet i en samlet mængde på mindre end 1 t/år, er han undtaget fra at udarbejde en kemikaliesikkerhedsrapport. En downstream-bruger, der benytter sig af denne undtagelse for at udarbejde en kemikaliesikkerhedsvurdering, skal anmelde det til Kemikalieagenturet.

[17] Se kemikalieagenturets tekniske vejledning om monomerer og polymerer. www.echa.eu

 



Version 1.0 September 2009, © Miljøstyrelsen.