Miljøtilsyn 2007 - Redegørelse for kommunernes, miljøcentrenes og Miljøstyrelsens miljøtilsyn i 2007.

4 Miljøstyrelsens miljøtilsyn

Miljøstyrelsens tilsyn spænder over Kemikalieinspektionens meget omfattende tilsynsaktiviteter til tilsyn med kvalitet af benzin og dieselolie, der begrænser sig til kontrol af benzinselskabernes egenkontrol af, at kravene til brændstofferne overholdes som angivet. Der er altså tale om en række meget uensartede opgaver, der af forskellige årsager er blevet henlagt til styrelsen.

Med kommunalreformen er enkelte af de tilsynsopgaver, der har ligget i Miljøstyrelsen i mange år, blevet placeret hos en anden myndighed. Miljøstyrelsen fører således ikke længere tilsyn med Københavns Lufthavn i Kastrup eller med naturgasanlæg. Tilsynet med Københavns Lufthavn er overtaget af Miljøcenter Roskilde, og tilsyn med naturgasanlæg er nu placeret i kommunerne.

Miljøstyrelsen skulle i 2007 føre tilsyn med:

  • kemikalier (Kemikalieinspektionen),
  • genetisk modificerede organismer (produktion, udsætning, markedsføring, transport, indesluttet anvendelse, udstilling og informationsformidling),
  • tilsyn i forbindelse med pant- og retursystem (emballage til øl og læskedrikke),
  • tilsyn efter bilskrotbekendtgørelsen,
  • tilsyn efter elskrotbekendtgørelsen,
  • skibes aflevering af affald og havnenes modtageanlæg,
  • TBT-forordningen,
  • offshoreaktiviteter (virksomhed og beredskab),
  • hurtigfærgeruter (støj),
  • støj fra maskiner til brug i det fri,
  • fritidsfartøjer (støj og luftforurening),
  • luftforurening fra mobile ikke-vejgående maskiner,
  • luftforurening fra skibe og platforme,
  • svovlindholdet i skibsbrændstoffer,
  • kvaliteten af benzin, dieselolie og gasolie til brug i motorkøretøjer, og
  • begrænsning af udslip af dampe ved benzinpåfyldning af motorkøretøjer.

Kemikalieinspektionen udarbejder hvert år en detaljeret årsstatus, der redegør for fokusområder det pågældende år, antal tilsyn fordelt på indsatsområder og håndhævelse. Der er derfor kun redegjort for Kemikalieinspektionens ressourceforbrug i denne tilsynsberetning, mens der henvises til Miljøstyrelsens hjemmeside: www.mst.dk/Kemikalier/Kontrol+og+tilsyn for årsstatus og beskrivelse af Kemikalieinspektionens arbejde i øvrigt.

En række af tilsynsopgaverne udføres i tæt samarbejde med andre myndigheder. Miljøstyrelsen har fx en aftale med skibstilsynet om at kontrollere svovlindholdet i brændsler hos et vist antal skibe hvert år i forbindelse med, at skibstilsynet alligevel fører tilsyn med en række andre forhold.

I skemaet nedenfor er der opgjort antallet af årsværk, som Miljøstyrelsen brugte i 2007 til tilsynsaktiviteter. Der er samtidig opgjort, hvilke samarbejdspartnerne Miljøstyrelsen har på områderne.

Figur 4.1: Tilsynsområder, eventuelle samarbejdspartnere og anvendte årsværk i Miljøstyrelsen til miljøgodkendelser og tilsyn i 2007.

Tilsynsområde Samarbejdspartner Anvendte årsværk i Miljøstyrelsen
Kemikalieinspektionen Arbejdstilsynet, Læge-
middelstyrelsen,
Fødevarestyrelsen,
Sikkerhedsstyrelsen, SKAT,
politiet, kommunerne,
miljømyndigheder i EU og
Norden
6,0
Genetisk modificerede organismer Arbejdstilsynet 1,2
Emballage til øl og læskedrikke SKAT 0,4[9]
Bilskrotbekendtgørelsen   0,1
Elskrotbekendtgørelsen   0,2
Skibes aflevering af affald og havnenes modtageanlæg Søfartsstyrelsen 0,1
TBT-forordningen Søfartsstyrelsen 0,1
Off-shoreaktiviteter:
- normalsituation
- beredskab
Energistyrelsen 1,6
0,05
Hurtigfærgeruter Søfartsstyrelsen, Transportministeriet 0,1
Støj fra maskiner til brug i det fri   0
Fritidsfartøjer Søfartsstyrelsen 0
Luftforurening fra mobile ikke-vejgående maskiner   0
Luftforurening fra skibe og platforme Søfartsstyrelsen 0
Svovlindholdet i skibsbrændstoffer Søfartsstyrelsen 0,25
Kvaliteten af benzin og diesel   0,06
Begrænsning af udslip af dampe ved benzinpåfyldning   0

Bemærk at der er redegjort særskilt for GMO-tilsynet, herunder håndhævelse m.v. nedenfor.

4.1 Årsberetning fra Kemikalieinspektionen

Miljøstyrelsens Kemikalieinspektion varetager tilsyn og kontrol med overholdelsen af lov om kemiske stoffer og produkter samt - ved udgangen af 2007 - ca. 55 bekendtgørelser, forordninger, regulativer og cirkulærer. Dertil kommer tilsyn med kemiske stoffer og produkter, der er reguleret i andre bekendtgørelser, udstedt efter anden lovgivning.

Tilsynsindsatsen er koncentreret indenfor områder, der har væsentlig betydning for sundhed og miljø.

Kemikalieinspektionen har for 2007 offentliggjort ”Årsstatus 2007, Kemikalieinspektionen” på www.mst.dk. Her er årets fokusområder, kampagner, giftkontrol, indberetninger m.v. beskrevet i tal.

4.2 Tilsyn med genetisk modificerede organismer

Figur 4.2: Tilsyn med genetisk modificerede organismer i 2007.

Tilsyns-
Område
Anvendte ressourcer i årsværk til god-kendelser og tilsyn Antal meddelte godkend-elser Antal tilsyns-besøg Antal besøgte virksom-heder Antal mod-tagne anmeld-elser Antal håndhæ-velsesre-aktioner (henstil-linger, på-bud m.v.)
Indesluttet anvendelse til produktion 1,2 0 17 17   0
Laboratorie- og storskala-forsøg 0,8 0 2 2 60 0
Forsøgsud-sætninger i Danmark 0,3 5 6 5 0 0
Markeds-førings-
tilladelser
0 0 0 0   0

Hele området (administration, tilsyn og godkendelser) blev indtil 1. oktober 2007 varetaget af Skov- og Naturstyrelsen. Herefter overtog Miljøstyrelsen området. Ovenstående opgørelser afspejler derfor primært Skov- og Naturstyrelsens aktiviteter.

Med indesluttet anvendelse menes, at organismerne anvendes til industriel produktion under lukkede forhold.

Godkendelser af indesluttede laboratorie- og storskalaforsøg med genetisk modificerede organismer varetages af Arbejdstilsynet, der fastsætter vilkårene i samarbejde med Miljøstyrelsen. Miljøstyrelsen fører tilsyn med de vilkår styrelsen har foranlediget fastsat i Arbejdstilsynets afgørelser (klassifikationer).

Godkendelse af og tilsyn med forsøg med frilandsdyrkning af genetisk modificerede afgrøder, foretages af Miljøstyrelsen.

Godkendelse til egentlig markedsføring af genetisk modificerede afgrøder sker efter en fælles EU-godkendelsesprocedure. Miljøstyrelsen er kompetent myndighed for den danske del af denne godkendelsesprocedure.

4.3 Emballage til øl og læskedrikke

Miljøstyrelsen fører i henhold til bekendtgørelse nr. 113 af 1. februar 2007 om pant på og indsamling m.v. af emballager mv. af emballager til øl og visse læskedrikke tilsyn med overholdelse af bekendtgørelsens regler om bl.a. mærkning af engangsemballager, opkrævning og tilbagebetaling af pant, producenters og importørers tilmelding og rapportering af salgsoplysninger til Dansk Retursystem A/S. Miljøstyrelsen skal desuden godkende fx de gebyrer, som Dansk Retursystem A/S opkræver hos producenter og importører af øl og læskedrikke.

Tilsynet er blevet udført i samarbejde med SKAT, som har foretaget 522 kontrolbesøg i en række virksomheder. SKAT fører især tilsyn med, om mærkningen af engangsemballage overholder kravene i pantbekendtgørelsens § 19. SKAT kan i forbindelse med kontrolbesøgene udstede administrative bøder og beslaglægge emballage, jf. miljøbeskyttelseslovens § 110 a, hhv. § 111 a.

I de tilfælde, hvor der er konstateret en overtrædelse, men hvor SKAT ikke udsteder administrative bøder, oversendes sagen til Miljøstyrelsen med henblik på, at der foretages en politianmeldelse. Der er ført statistik med politianmeldelserne siden 15. juli 2005 efter ikrafttrædelse af lov nr. 325 af 18. maj 2005 og de deraf følgende ændringer i pantbekendtgørelsen.

I henhold til pantbekendtgørelsen, § 118 stk. 54, udfører Dansk Retursystem A/S den løbende kontrol med mærkning af engangsemballage, opkrævning og tilbagebetaling af pant og tilmelding. Kontrollen udføres alene på steder, hvor offentligheden har almindelig adgang.

Kommunalbestyrelsen fører – i lighed med hvad der gælder for andet erhvervsaffald – tilsyn med håndteringen af emballageaffald, der ikke indsamles af Dansk Retursystem.

4.4 Tilsyn efter bilskrotbekendtgørelsen

Miljøstyrelsen fører tilsyn med §§ 15 – 21 i bilskrotbekendtgørelsen. Det drejer sig om tilsyn med producenters og importørers demonteringsoplysninger, producentansvar og informationspligt, samt Bilretur-Systems register over producenter og importører.

De danske bilimportører har dannet en kollektiv ordning for bilimportører. Miljøstyrelsen har undersøgt om de bilimportørerne lever op til forpligtelsen om et passende net for modtagelse af biler. Der er også ført administrativt tilsyn med, om de sikrer, at bilerne modtages uden udgifter for de sidste ejere gennem dialog med bilimportørerne og med Refero, som er en organisation, der er dannet med henblik på at løfter producentansvaret. Der er desuden fulgt op på konkrete henvendelser og det er blevet indskærpet, at importører og producenter skal leve op til deres ansvar.

4.5 Tilsyn efter elskrotbekendtgørelsen

I efteråret 2007 fik Miljøstyrelsen udarbejdet en rapport om omfanget af importører og producenter af elektronikprodukter, der ikke havde tilmeldt sig registret (det såkaldte WEEE-System). De undgår dermed at betale til de fælles udgifter til håndtering af elektronikaffald fra husholdningerne. I rapporten blev der endvidere udarbejdet en liste over virksomheder, som med stor sandsynlighed kunne være omfattet af kravet. Ud af en liste på 5.000 virksomheder, blev det konkluderet, at ca. 1.800 var omfattet af kravet.

Miljøstyrelsen har endvidere skrevet til ca. 30 virksomheder med henblik på at få afklaret, om virksomhederne burde være registreret i producentregistret.

Det blev i 2007 planlagt, at der i 2008 skulle følges op over for potentielle ikke-registrerede virksomheder.

4.6 Tilsyn med skibe og med havnenes modtageordninger for affald

Ifølge bekendtgørelse nr. 1632 af 13. december 2006 om modtagefaciliteter for affald fra skibe, om skibes aflevering af affald og havnes affaldsplaner skal havnene have modtagefaciliteter for skibenes affald. Skibene er forpligtede til at aflevere affaldet i havnen. Større skibe skal ydermere anmelde affaldsmængderne inden anløb. Søfartsstyrelsen fører tilsynet på Miljøstyrelsens vegne, og har i 2007 gennemført ca. 400 tilsynsbesøg. Der er ikke foretaget politianmeldelser i 2007.

4.6.1 TBT-forordningen

TBT-forordningen vedrører forbud mod organiske tinforbindelser på skibe – navnlig den bemaling, der er under vandlinjen. I antibegroningssystemer (antifouling systems (AFS)) er der nogle aktive ingredienser af mere eller mindre giftig karakter, og før i tiden var antibegroningssystemerne ofte tilført organiske tinforbindelser. Disse har en meget giftig virkning på havmiljøet og blev derfor i 2003 forbudt på sejlende skibe i europæisk farvand.

Miljøstyrelsen havde i 2007 ansvaret for syn og udstedelse af certifikater efter TBT-forordningen (782/03 af 14. april 2003). Der er ved bekendtgørelse nr. 557 af 19. juni 2003 fastsat supplerende regler for Danmark. Bekendtgørelsen er nu afløst af bekendtgørelse nr. 909 af 9. september 2008.

Søfartsstyrelsen har tilsynet med skibene, mens Miljøstyrelsen har ansvaret for tilsynet, herunder eventuelle politianmeldelser ved overtrædelser. I 2007 blev der udstedt 102 godkendelser (AFS-certifikater), og der blev indgivet 14 politianmeldelser om manglende certificering.

Myndighedsansvaret for forordningen overgik til By- og Landskabsstyrelsen ved udgangen af 2007.

4.7 Offshore virksomhed

På offshoreområdet blev der i 2007 anvendt 1,6 årsværk til godkendelser og tilsyn. Miljøstyrelsen foretog i alt 40 godkendelser i form af såvel små enkeltgodkendelser som større generelle tilladelser.

Miljøstyrelsens tilsyn med offshorevirksomhed består hovedsageligt i vurdering og kommentering af redegørelser og indberetninger fra operatørerne i den danske del af Nordsøen. Kontakter med operatørerne foregår som regel ved møder, som ikke fysisk finder sted på platformene i Nordsøen. Derudover er der gennemført et tilsynsbesøg i samarbejde med Energistyrelsen.

Miljøstyrelsens reaktioner i 2007 bestod dels i påbud om fremsendelse af oplysninger og redegørelser, dels i ændrede vilkår for efterfølgende godkendelser.

4.8 Offshore beredskab

Miljøstyrelsen fører tilsyn med, at olie- og kemikalieberedskabet for faste/flytbare havanlæg og olierør på havbunden på den syddanske kontinentalsokkel er i overensstemmelse med Miljøstyrelsens bestemmelser.

Tilsynet består primært i Miljøstyrelsens deltagelse i egentlige øvelser og syntetiske øvelser samt ved besøg hos de forskellige operatører samt gennem godkendelse af operatørernes beredskabsplaner og den beredskabsmæssige godkendelse ved flytning af havanlæg. Miljøstyrelsen deltager desuden i de kvartalsvise møder i Myndighedernes Beredskabskomité.

4.9 Hurtigfærger

Bekendtgørelse om miljøgodkendelse af hurtigfærgeruter trådte i kraft i november 1997. Etablering af hurtigfærgeruter eller indsættelse af en ny færge på en eksisterende rute kræver forudgående miljøgodkendelse. Godkendelsen meddeles af Miljøstyrelsen og Skov- og Naturstyrelsen i fællesskab. Miljøstyrelsen behandler derudover klager over forurening fra hurtigfærger.

I 2007 har Miljøstyrelsen modtaget 1 klage over forurening fra hurtigfærger. Klagen vedrørte lavfrekvent støj fra en defekt lyddæmper. Miljøstyrelsen har derudover meddelt 1 tidsbegrænset miljøgodkendelse af en hurtigfærgerute.

4.10 Støj fra maskiner til brug i det fri

Bekendtgørelse nr. 1040 af 11. december 2001 som ændret ved bekendtgørelse nr. 468 af 22. maj 2006 implementerer det såkaldte maskinstøjsdirektiv. Dette direktiv, nr. 2000/14/EF, stiller krav til måling af støjniveauet fra 57 nærmere angivne maskintyper, der spænder fra affaldscontainere til tårnkraner. For 22 maskintyper (for eksempel græsslåmaskiner) er der tillige opstillet grænseværdier.

I 2008 har der i Miljøstyrelsen verseret fem sager om manglende eller forkert mærkning af maskiner.

4.11 Fritidsfartøjer

Bekendtgørelse nr. 1535 af 22. december 2004 regulerer motorstøj og luftemissioner fra fritidsfartøjer. Ifølge bekendtgørelsen skal der føres tilsyn med CE-mærkning af fritidsbåde og deres motorer, samt med overholdelsen af grænseværdier. Fritidsbåde og motorer hertil må kun markedsføres i EØS-området med denne mærkning. Da det direktiv, som bekendtgørelsen implementerer, også regulerer konstruktionen af selve fartøjet, samarbejder Miljøstyrelsen med Søfartsstyrelsen om tilsynet.

Miljøstyrelsen har ikke gennemført tilsyn på området i 2007.

4.12 Ikke-vejgående maskiner

Bekendtgørelse nr. 339 af 10. maj 2005 regulerer luftforureningen fra mobile ikke-vejgående maskiner. Bekendtgørelsen er en gennemførelse af et EU-direktiv (2004/26/EF) og er udstedt med hjemmel i Miljøbeskyttelsesloven. Ifølge EU-direktivet er fabrikanten af maskiner ansvarlig for, at maskinerne overholder direktivets krav om luftforurening og er mærket i overensstemmelse med kravene i direktivet.

Ifølge bekendtgørelsen skal Miljøstyrelsen føre tilsyn med, at maskiner, der er omfattet af bekendtgørelsen, overholder reglerne om mærkning. Miljøstyrelsen har ikke ført tilsyn i 2007.

4.13 Luftforurening fra skibe og platforme

Bekendtgørelse nr. 508 af 18/06/2005 gennemfører en række bestemmelser fra Annex VI til MAROL konventionen om luftforurening fra skibsfart. Annex VI trådte i kraft 19. maj 2005. Miljøstyrelsen er jf. bekendtgørelsens § 15 forpligtiget til at føre tilsyn med bestemmelserne i bekendtgørelsen.

Der skal føres tilsyn med regler om ozonlagsnedbrydende stoffer, regler om modtageanlæg i havne for modtagelse af ozonlagsnedbrydende stoffer og udstyr, der indeholder disse stoffer samt med regler om afbrænding af affald ombord på skibe eller platforme. Miljøstyrelsen har ikke ført tilsyn i 2007.

4.14 Svovlindhold i skibsbrændstoffer

Bekendtgørelse 1663 af 14. december 2006 regulerer svovlindholdet i skibsbrændstoffer. Bekendtgørelsen sætter grænseværdier for svovlindholdet i skibsbrændstoffer og pålægger leverandører af brændstoffer at levere dokumentation til skibene at leveret brændstof overholder grænseværdien.

Miljøstyrelsen er ansvarlig for tilsyn og håndhævelse af reglerne, dog bistået af Søfartsstyrelsen for så vidt angår tilsyn ombord på skibe.

Søfartsstyrelsens tilsyn består i kontrol af dokumentation samt udtagning af olieprøver fra skibets brændstoftanke. Søfartsstyrelsen rapporterer resultater af tilsynet til Miljøstyrelsen, der er ansvarlig for håndhævelse af reglerne. Søfartsstyrelsen gennemførte i 2007 tilsyn på 36 skibe i forbindelse med havnestatskontrollen af danske og udenlandske skibe i danske havne.

Miljøstyrelsen modtager endvidere henvendelser fra andre lande om overtrædelser af reglerne. Dels om danske skibe, hvor det i forbindelse med tilsyn er konstateret, at danske skibe har overtrådt reglerne, dels om tilfælde, hvor danske olieleverandører havde leveret brændstof, hvor svovlindholdet ikke svarede til hvad der fremgik af den medfølgende dokumentation.

I de tilfælde, hvor Søfartsstyrelsens tilsyn viser, at udenlandske olieleverandører har leveret brændstof, der ikke svarede til den medfølgende dokumentation sender Miljøstyrelsen sagen videre til myndighederne i de lande, hvor leverandøren er hjemmehørende.

Miljøstyrelsen har i 2007 politianmeldt to skibe, videresendt to sager ang. brændstofleverandører til de nederlandske myndigheder samt givet indskærpelse til to danske leverandører af brændstoffer for overtrædelse af reglerne.

4.15 Kvalitet af benzin og dieselolie

Bekendtgørelse nr. 884 af 3. november 2003 indeholder krav til kvaliteten af benzin, dieselolie og gasolie til anvendelse i motorkøretøjer, traktorer og mobile ikke-vejgående maskiner. Miljøstyrelsen er ansvarlig for tilsyn og kontrol med overholdelsen af reglerne i bekendtgørelsen.

Benzinselskaberne skal gennemføre en egenkontrol af, at kravene til brændstofferne som angivet i bekendtgørelsen overholdes. Kontrollen består i, at et akkrediteret laboratorium udtager prøver, analyserer disse og rapporterer resultaterne til Miljøstyrelsen.

I 2007 blev der som led i egenkontrollen udtaget 21 prøver af diesel og 41 prøver af benzin fra 35 tankstationer fordelt over hele landet. Der blev ikke konstateret overskridelser af bekendtgørelsen og tilsynet har derfor ikke givet anledning til anmeldelser.

4.16 Begrænsning af udslip af dampe ved benzinpåfyldning af motorkøretøjer

Bekendtgørelse nr. 507 af 30. maj 2001 omhandler begrænsning af udslip af dampe ved benzinpåfyldning af motorkøretøjer. Bekendtgørelsen er udstedt med hjemmel i Miljøbeskyttelsesloven.

Ifølge bekendtgørelsen skal den ansvarlige for benzinpåfyldningsanlægget føre egenkontrol med, at udstyr til begrænsning af udslippet fungerer tilfredsstillende. De ansvarlige for anlægget skal desuden lade udstyret inspicere af et akkrediteret firma. De akkrediterede firmaer skal årligt rapportere til Miljøstyrelsen.

Jf. miljøbeskyttelseslovens almindelige tilsynsregler gælder ligger det generelle tilsyn efter loven hos kommunalbestyrelserne.

4.17 Samlet vurdering af Miljøstyrelsens tilsyn

Samlet set ligger Miljøstyrelsens tilsynsindsats i 2007 nogenlunde på niveau med tilsynsindsatsen i 2006. Kemikalieinspektionens tilsyn er dog opprioriteret med et halvt årsværk, og tilsynet med Københavns Lufthavn og DONG’s naturgasanlæg varetages som nævnt i indledningen ikke længere af styrelsen. Endelig er tilsynet med genetisk modificerede organismer overflyttet fra Skov- og Naturstyrelsen til Miljøstyrelsen.

Miljøstyrelsens tilsynsforpligtelser er meget varierende, og en del af tilsynet varetages af andre myndigheder eller i samarbejde med andre myndigheder. Der er enkelte tilsynsområder, som Miljøstyrelsen selv vurderer, bør opprioriteres fremover for, at tilsynsindsatsen er tilfredsstillende. Styrelsen har derfor igangsat et internt projekt med det formål at udarbejde en samlet tilsynsplan for alle tilsynsområder med tilsynsmål for de enkelte områder.


[9] Desuden anvendte SKAT 5-6 årsværk til området i 2007.

 



Version 1.0 September 2009, © Miljøstyrelsen.