Miljøtilsyn 2007 - Redegørelse for kommunernes, miljøcentrenes og Miljøstyrelsens miljøtilsyn i 2007.

3 Miljøtilsynet i de statslige miljøcentre

De 7 statslige miljøcentre blev dannet i forbindelse med kommunalreformen. Tre af miljøcentrene, Miljøcenter Roskilde, Miljøcenter Odense og Miljøcenter Århus, er godkendelses- og tilsynsmyndighed for en række store virksomheder. De tre miljøcentre skal ligesom kommunerne indsende en årlig beretning om det pågældende års miljøgodkendelser og miljøtilsyn til Miljøstyrelsen.

Alle syv miljøcentre gennemfører overvågning af miljøtilstanden i omgivelserne, herunder tilsynet med miljøets tilstand i vandløb, søer og kystnære havområder og i jord, luft og grundvand. Miljøcentrene skal hvert år indberette ressourceforbruget til overvågning af miljøtilstanden i omgivelserne, samt antallet af målestationer og antallet af prøvestationer ved alle målestationer fordelt på vandløb og søer.

De tidligere amter var godkendelses- og tilsynsmyndighed for renseanlæg, dambrug og vindmøller. Myndighedsansvaret for disse virksomhedstyper blev med kommunalreformen overført til kommunerne. For de kommunalt ejede affaldsdeponier er kompetencen blevet delt, således at kommunerne er godkendelsesmyndighed, mens miljøcentrene fører tilsyn.

3.1 Godkendelse og tilsyn med virksomheder

Miljøcentrenes miljøtilsyn omfatter en række større godkendelsespligtige virksomheder og anlæg. Det drejer sig om de mere komplekse virksomheder, samt virksomheder hvor miljøministeren har besluttet at overtage godkendelses- og tilsynskompetencen eller hvor kompetencen er blevet overført efter ansøgning fra virksomheden.

Miljøcentrene i Odense, Roskilde og Århus varetager følgende opgaver på virksomhedsområdet:

  • miljøgodkendelse af nye virksomheder samt tillæg m.v. til godkendelser i forbindelse med ændringer og udvidelser af allerede godkendte virksomheder,
  • revurderinger af miljøgodkendelser,
  • tilsyn med ovennævnte virksomheder, samt tilsyn med potentielt, forurenende kommunalt ejede eller drevne anlæg til affaldsbehandling, og
  • miljøgodkendelse og tilsyn med andre affaldsdeponier, hvor kompetencen er overført efter ansøgning.

Da miljøcentrene er blevet etableret i 2007, er det i sagens natur ikke muligt at foretage sammenligninger med tidligere år eller kommentere udviklingen. Miljøcentrenes første år har desuden været præget af at få den nye organisation på plads, samt løbende afklaring af fordelingen af kompetence mellem myndighederne (Miljøstyrelsen, miljøcentrene og kommunerne), og der har været fokus på at få en ensartet sagsbehandling bl.a. gennem opbygning af kompetencecentre. Indberetningerne fra miljøcentrene viser derfor ikke resultatet af en drift, der kan betegnes som normal.

3.1.1 Antal årsværk og brug af fremmede tjenesteydelser

I tabellen nedenfor (figur 3.1) er antal årsværk til godkendelser, tilsyn, samt kortlægning og planlægning opgjort. Antal årsværk dækker både ressourceforbruget i egen forvaltning og fremmede tjenesteydelser omregnet til årsværk. Et årsværk er 1280 timer og et årsværk koster i 2007 547.000 kr. Det skal desuden bemærkes, at det kun har været muligt at få oplysninger om ressourceforbruget til fremmede tjenesteydelser fra Miljøcenter Roskilde, samt at de tre miljøcentre har opgjort deres ressourceforbrug forskelligt. Det reelle ressourceforbrug kan derfor afvige lidt fra, hvad der er angivet nedenfor.

Figur 3.1: Ressourceforbruget i miljøcentrene i 2007 opgjort i antal årsværk.

Miljøcentre Godkendelser af
listevirksom-
heder
Tilsyn og
opfølgende
arbejde
Kortlægning og
planlægning
I alt
Miljøcenter
Odense
3,00 7,00 4,00 14,00
Miljøcenter
Roskilde
3,04 9,61 7,01 19,66
Miljøcenter
Århus
1,78 4,9 8,12 14,80
I alt 7,82 21,51 19,13 48,46

Miljøcentrene brugte i alt 48,5 årsværk til godkendelser, tilsyn og kortlægning og planlægning i 2007. Sammenlignet med kommunerne brugte miljøcentrene forholdsvis flere af ressourcerne i 2007 på kortlægning og planlægning (39,5 % mod 29,3 % gennemsnitligt i kommunerne). Givet centrenes specielle situation i 2007 er dette ikke overraskende, at centrene har skullet bruge forholdsvis mange ressourcer til kortlægning og planlægning, da centrene – udover at få datagrundlaget på plads - også har skullet bruge ressourcer på at tilrettelægge en ensartet sagsbehandling i alle tre centre bl.a. gennem opbygning af kompetencecentre m.v.

Der er desuden brugt forholdsvis mange ressourcer på godkendelser sammenlignet med, hvad der må formodes at være tilfældet i et ”normal-år”.

3.1.2 Godkendelser og revurderinger af miljøgodkendelser

Miljøcentrene var pr. 1. januar 2007 miljømyndighed for i alt 251 listevirksomheder fordelt med 84 virksomheder i Miljøcenter Roskilde, 69 virksomheder i Miljøcenter Odense og 98 virksomheder i Miljøcenter Århus. Se eventuelt tabel (figur 3.2) næste side med fordeling af virksomhederne.

I 2007 er der givet i alt 44 godkendelser til i-mærkede listevirksomheder og 2 godkendelser til øvrige listevirksomheder fordelt således:

  • Miljøcenter Roskilde: 21
  • Miljøcenter Odense: 9
  • Miljøcenter Århus: 16

Det er ikke muligt at opgøre, om der er tale om nye godkendelser eller tillæg til eksisterende godkendelser.

3.1.3 Tilsyn med virksomheder

Miljøcentrene er tilsynsmyndighed for de i-mærkede og øvrige listevirksomheder, der er (s)-mærkede i godkendelsesbekendtgørelsens bilag 1 og bilag 2. Udover de 251 listevirksomheder nævnt ovenfor, er miljøcentrene tilsynsmyndighed for 139 kommunale affaldsdeponier (50 i Miljøcenter Roskilde, 22 i Miljøcenter Odense og 67 i Miljøcenter Århus).

Af tabellen nedenfor fremgår det, hvor mange årsværk i egen forvaltning har brugt i 2007 til tilsyn. Opgørelsen af fremmede tjenesteydelser dækker kun Miljøcenter Roskilde, da de øvrige miljøcentre ikke har indberettet oplysningerne.

Figur 3.2: Antal årsværk og udgifter til fremmede tjenesteydelser til tilsyn i miljøcentrene i 2007.

Tilsynsområder Anvendte årsværk Fremmede
tjenesteydelser (kr.)
I-mærkede
listevirksomheder
13,77 161.429
Øvrige listevirksomheder 1,64 0
I-mærkede
listevirksomheder, hvor
miljøcentret kun fører
tilsyn
5,36 193.968
Øvrige listevirksomheder,
hvor centeret kun fører
tilsyn
0,07 0
I alt 20,84 355.397

Hovedparten af de kommunale affaldsanlæg, som miljøcentrene fører tilsyn med, er deponier. For hovedparten af disse affaldsanlæg har amterne skullet lave overgangsplaner, hvor et hovedformål har været at vurdere, hvorvidt anlæggene levede op til en række krav i deponeringsdirektivet, alternativt meddele påbud om nedlukning i 2009. Deponeringsanlæg, der lever op til kravene og ønsker at fortsætte, skal have revideret miljøgodkendelsen.

Sagerne er ikke blevet afsluttet i amterne som forventet, og miljøcentrene har derfor modtaget en betydelig arbejdsopgave på dette område. I 2007 er en væsentlig del af centrenes ressourcer til tilsyn blevet brugt på tilsyn m.v. med affaldsdeponierne. Dette fremgår af tabellen ovenfor i kategorien ”i-mærkede listevirksomheder, hvor miljøcentret kun fører tilsyn”.

Det fremgår af figur 3.3, at miljøcentrene har ført 259 tilsyn i 2007 på 166 virksomheder. Det svarer til, at 44 % af centrenes virksomheder er blevet besøgt i 2007.

Revurdering af i-mærkede listevirksomheders miljøgodkendelser opgøres også som tilsyn. Ifølge IPPC-direktivet skulle bestående anlæg, dvs. i-mærkede virksomheder, der var i drift ved direktivets ikrafttrædelse den 30. oktober 1999, godkendes eller have revurderet deres miljøgodkendelse inden 30. oktober 2007. Der har været et større efterslæb fra amterne på dette punkt end først antaget. Miljøcentrene har i 2007 gennemført 37 revurderinger jf. nedenstående tabel.

Figur 3.3: Antal virksomheder fordelt i kategorier, antal tilsyn, besøgte virksomheder, samt revurderinger af godkendelser i 2007.

    Antal virksom-
heder
Antal tilsyn Besøgte virksom-
heder
Antal sam-lede tilsyn Virk.,
som har
modtaget
samlet
tilsyn
Revur-
dering
af godkend-
elser
i-mrk.
listevirk.
Roskilde 73 84 46 6 6 25
Odense 54 25 12 0 0 1
Århus 84 39 34 6 6 0
Øvrige
listevirk.
Roskilde 5 6 4 0 0 -
Odense 15 7 4 0 0 -
Århus 14 3 3 1 1 -
i-mrk.
listevirk. –
kun tilsyn
Roskilde 42 43 21 3 3 10
Odense 22 11 11 0 0 1
Århus 62 40 30 3 3 0
Øvrige
listevirk. –
kun tilsyn
Roskilde 8 1 1 0 0 -
Odense 0 0 0 0 0 -
Århus 0 0 0 0 0 -
I alt   379 259 166 19 19 37

3.1.4 Minimumsfrekvenser for tilsyn

Miljøcentrene er ikke formelt omfattede af aftalen om minimumsfrekvenser for samlede tilsyn, men centrene har som hensigtserklæring, at målsætningen om minimumsfrekvenserne skal overholdes. For de virksomheder, hvor centrene er tilsynsmyndighed, betyder det, at alle virksomheder vil få et samlet tilsyn mindst hvert tredje år. Det kan først måles, om minimumsfrekvenserne for tilsyn er overholdt, når der er gået tre år; dvs. 2007 – 2009.

Miljøcentrene har i 2007 gennemført i alt 19 samlede tilsyn, svarende til en tilsynsfrekvens på 5 %. Selv om det skal tilstræbes, at antallet af tilsyn skal fordeles ligeligt over de tre år (dvs. 33 % af virksomhederne skal have et samlet tilsyn hvert år), er det for tidligt at konkludere noget om centrenes indsats. Ligesom det er tilfældet for kommunerne, har miljøcentrene også mulighed for at prioritere indsatsen forskelligt i løbet af den treårige periode. 5 % er dog en ret lav tilsynsfrekvens.

3.2 Opkrævet brugerbetaling

Miljøcentrene skal opkræve brugerbetaling for miljøgodkendelser m.v. og tilsyn udført efter kapitel 5 og 9 i miljøbeskyttelsesloven. Der er tale om en pligt, og der skal opkræves brugerbetaling både af tidsforbruget i egen forvaltning og en procentsats af udgifterne til konsulentbistand. Timetaksten var 256,22 kr. i 2007.

I 2007 opkrævede miljøcentrene i alt 7,34 mio. kr. i brugerbetaling fordelt således:

Figur 3.4: Opkrævet brugerbetaling i 2007 fordelt på de tre miljøcentre og i alt.

  Miljøcenter Opkrævet
brugerbetaling
Brugerbetaling i alt
Godkendelse af i-
mærkede og
øvrige listevirk.
Roskilde 997.695 kr. 2.206.670 kr.
Odense 603.373 kr.
Århus 605.602 kr.
Tilsyn og
revurderinger
Roskilde 2.421.123 kr. 5.136.880 kr.
Odense 1.119.681 kr.
Århus 1.596.076 kr.
      7.343.550 kr.

3.3 Miljøcentrenes myndighedsreaktioner i 2007

Miljøcentrenes myndighedsreaktioner i 2007 fremgår af nedenstående tabel (figur 3.5). Ligesom kommunerne er miljøcentrene blevet spurgt om antallet af henstillinger, indskærpelser, politianmeldelser, påbud og forbud. Henstillinger er det mildeste administrative håndhævelsesmiddel, som kun bør anvendes i situationer, hvor der er tale om miljøforhold af mindre alvorlig karakter. Henstilling som håndhævelsesmiddel har nemlig ingen retlig, dvs. bindende, værdi. I den anden ende af skalaen findes forbud mod videre drift, der er et håndhævelsesmiddel, der kun yderst sjældent bliver brugt.

Figur 3.5: Myndighedsreaktioner i miljøcentrene i 2007.

             
  Henstil-
linger
Indskær-
pelser
Politi
anmeldelser
Påbud
efter §
41b
Øvrige
påbud
Forbud
I-mrk.
listevirksomheder
2 26 1 26 1 0
Øvrige
listevirksomheder
1 4 0 0 0 0
I-mrk. listevirk.
hvor centeret kun
fører tilsyn
10 11 0 11 0 0
Øvrige listevirk.
hvor centeret kun
fører tilsyn
0 1 0 0 0 0
Andet 0 0 0 0 0 0
I alt 13 42 1 37 1 0

Antallet af henstillinger i tabellen ovenfor er ikke dækkende for det faktiske antal henstillinger i 2007, da det ikke er alle tre miljøcentre, der har registreret henstillingerne.

Sammenlignes ovenstående tal med indberetningerne fra kommunerne ses det, at mens kommunerne har fundet anledning til at håndhæve i 57 % af tilsynsbesøgene på listevirksomheder, er det samme tal for miljøcentrene 36 %. Hvis man kun ser på en enkelt parameter, indskærpelser på i-mærkede listevirksomheder, har miljøcentrene gennemført 242 tilsynsbesøg. 11 % af tilsynsbesøgene gav anledning til indskærpelse. Kommunerne har gennemført 248 tilsynsbesøg på i-mærkede listevirksomheder. Godt 21 % af tilsynsbesøgene resulterede i en indskærpelse.

Det skal understreges, at det er et statistisk usikkert grundlag at lave sammenligninger på. Ovenstående sammenligning antyder dog en forskel mellem kommunernes og miljøcentrenes praksis i forbindelse med håndhævelse over for virksomhederne.

3.4 Tilsyn med vandløb og søer (recipienttilsynet)

Statens forpligtelser efter miljøbeskyttelsesloven § 66 til at føre tilsyn med miljøtilstanden i omgivelserne er med kommunalreformen overgået fra amterne til de statslige miljøcentre. Alle syv miljøcentre har denne forpligtelse.

3.4.1 Recipienttilsynets omfang

Tilsynet med vandløb og søer indgår som den del af de nationale overvågningsprogrammer NOVANA, DEVANO samt undersøgelsesovervågning. Tilsynets omfang fremgår af tabellen figur 3.6.

Vandløb

I 2007 blev der som led i NOVANA og DEVANO overvågningsprogrammet ved hjælp af Dansk Vandløbs Fauna Indeks (DVFI) ført tilsyn på i alt 758 vandløbsstationer. Udover NOVANA og DEVANO overvågningen er der i 2007 udført overvågning på yderligere 836 vandløbsstationer.

Søer

I 2007 blev der under NOVANA og DEVANO programmerne ført tilsyn med 255 søer. Der er i disse søer analyseret for vandkemi, biologi m.v. Herudover er der som led i overvågningen under naturdelprogrammet i DEVANO gennemført undersøgelser i 1.467 søer. Undersøgelserne vedrører både kemi og vegetation.

Figur 3.6: Antal vandløbs- og søstationer der indgik i overvågningen i 2007.

  Antal stationer Antal prøvetagninger
  Vandløb Søer Vandløb Søer
NOVANA 407 214 407 1.158
DEVANO 351 41 351 291
Andre* 836 1.467 836 1.467
I alt 1.594 1.722 1.594 2.916

*Andre vandløb og søer dækker undersøgelsesovervågning samt søer under DEVANO naturprogrammet.

3.4.2 Ressourceforbrug til tilsyn med vandløb og søer

I 2007 blev der under NOVANA og DEVANO anvendt ca. 41 årsværk på vandløbsovervågningen mens der blev anvendt ca. 26 årsværk på søovervågningen. Hertil kommer 8,4 mio.kr. til fremmede tjenesteydelser. Det samlede ressourceforbrug til overvågningen i 2007 opgjort i årsværk fremgår af tabel 2. Ressourceforbrug i forbindelse med overvågning af søer i naturprogrammet indgår ikke i ressourceopgørelsen.

Figur 3.7: ressourceforbrug i årsværk (ÅV) og køb af fremmede tjenesteydelser til overvågningen af vandløb og søer i 2007 under NOVANO og DEVANO ferskvandsprogrammet.

  Årsværk i egen
forvaltning
Fremmede tjenesteydelser
Vandløb 40,8 ÅV 11,5 mio. kr.
Søer 26,3 ÅV 6,9 mio. kr.

 



Version 1.0 September 2009, © Miljøstyrelsen.