Indsamling og anvendelse af organisk
dagrenovation i biogasanlæg 11. Barrierer og organisatoriske forholdNår organisk dagrenovation behandles i biogasanlæg, indgår der en række aktører,
der spænder fra borgeren, der sorterer affaldet, til landmanden, der anvender
gødningsproduktet på marken. Indsamlingen af den organiske dagrenovation udføres af kommunerne. Hvis der skal ske
en øget behandling af organisk dagrenovation i biogasanlæg, er det således en
forudsætning, at kommunerne iværksætter en kildesortering af det organiske affald. Hvis
kommunerne skal indføre kildesortering, er det vigtigt, at følgende forudsætninger er
til stede:
Behandlingen af organisk dagrenovation i biogasanlæg kan enten ske i
biogasfællesanlæg eller ved separat bioforgasning. Ved separat bioforgasning vil
anlægget normalt altid være organiseret med et kommunalt eller fælleskommunalt
ejerskab, medens et biogasfællesanlæg både kan være organiseret som andelsselskab med
landmænd og varmeforbrugere som andelshavere eller som kommunale anlæg. Ved separat bioforgasning er der normalt ikke knyttet en landmandskreds til anlægget.
Dette betyder, at det er nødvendigt, at biogasanlægget indgår aftale med lokale
landmænd om at aftage gødningsproduktet. Det kan i mange tilfælde være vanskeligt at
indgå de nødvendige aftaler med landbruget om at aftage et gødningsprodukt fra et
kommunalt anlæg, og det er derfor nødvendigt allerede i planlægningsfasen af et sådant
anlæg at indgå aftaler om afsætning af gødningsproduktet. Ved behandling af organisk dagrenovation i biogasfællesanlæg vil der uanset
organisationsformen være tilknyttet en landmandskreds, der leverer gylle til anlægget.
Dette forhold betyder, at der normalt ikke er problemer med at afsætte
gødningsproduktet, fordi landmændene oftest selv er ansvarlig for afsætning og
distribution heraf. Hidtil er det primært de kommunalt ejede biogasfællesanlæg, der er indrettet på
behandling af organisk dagrenovation. Dette skyldes nok primært, at teknikken og
økonomien til behandling af organisk dagrenovation ikke har været tilstrækkeligt
gennemprøvet. Det er derfor kun de kommunale anlæg, der har været villige til at løbe
risikoen, fordi behandlingen af den organiske dagrenovation betragtes som en del af
kommunens affaldsbehandling, og fordi det har været nemmere at indgå leveringsaftaler
på affaldet inden for kommunen eller mellem kommunerne. En del af de andelsbaserede biogasfællesanlæg vil formodentligt være villige til at
indgå aftaler med kommunerne om behandling af organisk dagrenovation. For disse anlæg er
det væsentligste argument for at behandle organisk dagrenovation, at der kan opnås en
forbedret anlægsøkonomi, og det er derfor vigtigt, at teknikken er veldokumenteret. Barrierer og incitamenter for en øget biologisk behandling af organisk
dagrenovation: Teknikken Der kræves således, at der sker en fortsat udvikling og dokumentation af teknikken i
såvel biogasfællesanlæg og anlæg til separat bioforgasning (Nordsjællands
Biogasanlæg). Forbehandling Indsamling af affaldet i papirposer vil således kunne give en væsentligt hurtigere
omstilling af de eksisterende biogasfællesanlæg til behandling af organisk
dagrenovation. Dette synes specielt at kunne være fornuftigt i mindre kommuner, hvor
mængden af affald gør det vanskeligt at forrente et avanceret forbehandlingsanlæg. Hvis indsamlingen af affaldet ikke foregår i plastikposer, er det vigtigt, at kommuner
og affaldsselskaber går aktivt ind i etablering og udvikling af forbehandlingsanlæg,
således at kommunerne kan levere et forbehandlet materiale til biogasanlæggene med lavt
indhold af plastik. Forbehandlingsanlægget vil typisk kunne forsyne flere biogasanlæg
med affald, fordi kapaciteten vil være væsentligt større end den mængde, et enkelt
biogasanlæg kan aftage. For de eksisterende biogasanlæg vil det være vanskeligt selv at løfte denne opgave,
fordi der er store kapitalomkostninger forbundet med forbehandlingen, ligesom det vurderes
at være vanskeligt at løse de arbejdsmiljømæssige problemer. Indsamlingen En øget udbygning med kildesortering vil derfor kun kunne finde sted i takt med, at
der sker en eventuel udbygning med behandlingsfaciliteter på biogasanlæggene, medmindre
der indføres krav om tvungen sortering og behandling af den organiske fraktion. Økonomi Organisation Det bør således være et krav, at kommunerne i forbindelse med eksisterende og
kommende biogasanlæg, der ønsker at inddrage organisk dagrenovation, er villige til at
bidrage med den fornødne mængde affald, forudsat at omkostningen ikke er væsentligt
højere end alternative bortskaffelsemetoder. Det har hidtil været et problem for de
biogasfællesanlæg, der har ønsket at behandle organisk dagrenovation, at indgå
leveringsaftaler på de ønskede affaldsmængder. Alternativt kræver det, at kommunerne og affaldsselskaberne selv etablerer
biogasanlæg og indgår aftaler med landbruget om at aftage gødningsprodukterne. Der er
således positive erfaringer med denne organisation på biogasfællesanlæggene i
Studsgård og Sinding. Denne løsning synes dog mindre attraktiv for anlæg uden
anvendelse af husdyrgødning, medmindre der findes en løsning på fremtiden for
Nordsjællands biogasanlæg. |
||||||