[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste]

Reduktion af biltransportens miljøbelastning med faktor 4 og faktor 10

1 Indledning og oversigt

1.1 Baggrund
1.2 Transportsektoren i fokus
1.3 Faktor 4/10 konceptet
1.4 Metodespørgsmål
1.5 Oversigt over rapporten

 

1.1 Baggrund

I Nordisk Ministerråds regi er det besluttet at gennemføre en række case studier vedrørende implementering af såkaldt faktor 4/10 strategier i forskellige sektorer i de nordiske lande. Det vil sige strategier som sigter mod at reducere ressourceforbrug og miljøbelastning med hhv. faktor 4 og 10 i forhold til dagens forbrug/belastning.

Initiativet er en udløber af FN´s UNGASS konference i 1997 om opfølgning af Agenda 21. I sluterklæringen fra konferencen blev de industrialiserede lande blandt andet opfordret til at gennemføre studier af mulighederne for at forøge ressourceproduktiviteten med faktor 4 hhv. 10, med henblik på at beskytte miljøet for fremtidige generationer og øge den globale lighed i adgangen til ressourcer.

Nordisk Ministerråd har valgt at anlægge en bred betragtning hvor case-studierne skal behandle reduktion af miljøbelastningen i udvalgte samfundssektorer. De enkelte nordiske lande udvælger hver en relevant sektor til case-studiet.

I Danmark er det valgt at fokusere på transportsektoren, nærmere bestemt personbiltransport. Miljøstyrelsen har bedt DMU forestå det danske case-studie vedrørende transport.

Case-studiet kan ses som et led i udforskningen af strategier for at fremme bæredygtig udvikling. Transporten er en meget væsentlig sektor i den forbindelse.

I dette kapitel beskrives kort baggrunden for valget af transportsektoren, fortolkningen af faktor 4/10 konceptet samt opbygningen af den samlede rapport.

1.2 Transportsektoren i fokus

Transporten er vigtig for det moderne samfunds økonomi og livsstil.

Samtidig er transport kilde til en række væsentlige miljøpåvirkninger (se fx Holten-Andersen et al 1997):

  • transport står for omkring 25% af det samlede endelige energiforbrug og ca. 20% af CO2-emissionen i Danmark
     
  • trafikken er den væsentligste kilde til en række lokale og regionale luftforureningsproblemer (herunder udslip af CO, HC og NOX
     
  • transporten har et omfattende forbrug af olie - ca. 60% af det samlede forbrug i Danmark [2] - samt andre ikke-fornyelige ressourcer.
     
  • trafikanlæg beslaglægger areal i byer og landskaber og medfører betydelige indgreb i natur- og kulturmiljøet.

Transportens påvirkninger forgrener sig dermed ud i stort set alle dele af miljøet. En bæredygtig udvikling vil kræve at en række af disse effekter begrænses kraftigt (OECD 1997)

En række af trafikkens miljøpåvirkninger er imidlertid i vækst som følge af den stigende motorisering og trafik, herunder ikke mindst transportens energiforbrug og CO2-emission. Dette gør det til en stor udfordring at gøre sektorens udvikling bæredygtig.

Udover de direkte miljøeffekter medvirker transporten generelt til opretholdelsen af de moderne produktions- og forbrugsmønstre. Transporten omsætter store mængder materialer og produkter fra fremstillingssektoren og muliggør en stadig forøgelse og effektivisering af samfundets person- og materialestrømme.

Transportens udvikling baner dermed vejen for at nye aktiviteter til stadighed kan etableres og udvides i tid og rum. Dette kan på den ene side øge velfærden og på den anden side føre til afledte påvirkninger af natur, miljø og ressourcer.

Transportudviklingen har fx medvirket til at skabe grundlag for nutidens arealkrævende bymønstre og til at understøtte den moderne forbrugskultur som helhed.

Det er dermed alt i alt både relevant og nødvendigt at inddrage transportsektoren i forbindelse med strategier for bæredygtig udvikling. Samtidig må omlægninger og indgreb i transporten ses i sammenhæng med de samfundsmæssige funktioner og konsekvenser sektoren har.

1.3 Faktor 4/10 konceptet

Faktor 4/10 konceptet indgår på linie med en lang række andre begreber som søger at gøre målsætningen om bæredygtig udvikling operationel.

Anvendt på sektorniveau er der imidlertid tale om en ny tilgang som der ikke umiddelbart foreligger etablerede metoder til at håndtere.

"Faktor 4/10" kan forstås som en forholdsvis bred strategisk tilgang eller vision for løsning af miljøproblemerne. Visionen tager udgangspunkt i mulighederne for at reducere ressourceinput og miljøbelastning kraftigt (nemlig med faktor 4 eller 10) i forbindelse med fremstilling af en række specifikke produkter og serviceydelser (se nærmere i kapitel 2). Visionen består i at overføre sådanne muligheder som ledetråd for den samfundets samlede forbrug og produktion.

Det rejser imidlertid en række problemer, når man søger at overføre konceptet fra et "mikro" niveau til hele samfundet. Dette gælder også når man forholder sig til sektor- eller "meso"niveau, som det sker her.

  • For det første er der spørgsmålet om hvilke produkter/serviceydelser, der skal fokuseres på. Dette er typisk mindre veldefineret på et sektor/samfundsniveau end for et konkret fremstillingsproces. Transportsektoren består fx af en lang række forskellige teknologier og systemer, og den leverer en bred vifte af - delvis konkurrerende, delvis komplementerende - ydelser.
     
  • For det andet kan det i sektorsammenhænge være nødvendigt at tage hensyn til bredere sociale og økonomiske forhold end hvis fokus fx er på en enkelt proces. Det er vanskeligt at forestille sig store ændringer på sektorniveau, som ikke vil have betydelige samspilseffekter i forhold til det øvrige samfund. Dette kan der lettere ses bort fra når betragtningen gælder enkelte eksempler på produktions- og produktniveau.
     
  • For det tredje er det vigtigt at præcisere hvilke former for ressourceforbrug og miljøbelastning der skal reduceres med hhv. faktor 4 og faktor 10. Der sigtes med konceptet overvejende mod reduktion af de overordnede ressourcestrømme i samfundet. Dette til forskel fra andre miljøpolitiske koncepter som sigter mod mere specifikke miljømæssige kvaliteter eller problemer. Ved at fokusere på samlede ressourcestrømme kan problemerne gøres mere overskuelige. Samtidig må det dog overvejes hvilke miljøproblemer der er særlig vigtige i den konkrete sektorsammenhæng.

Implementering af faktor 4/10 strategier for hele samfundssektorer som transport vil givetvis indebære meget betydelige miljømæssige, økonomiske og sociale konsekvenser. Forøges fx hele transportsektorens ressourceproduktivitet med faktor 4 eller 10 vil det betyde en billiggørelse af transport som kraftigt vil påvirke transportefterspørgsel, byudvikling, produktionsstrukturer, livsstil, mv. og dermed igen miljøet.

Forestiller man sig i stedet at transportsektorens samlede miljøbelastning skal mindskes med tilsvarende størrelsesordner, kan det stille vidtgående krav til transportsystemer og mobilitet, og dermed igen til velfærden og samfundets indretning i øvrigt.

Mulighederne for at gennemføre vellykkede faktor 4/10 strategier i transportsektoren vil altså i høj grad afhænge af komplekse sampil mellem transportsystemet, transportadfærden og den øvrige samfundsudvikling.

1.4 Metodespørgsmål

I dag mangler der metodiske forudsætninger for at kunne afdække på systematisk vis hvordan disse samspil vil forløbe, og hvad konsekvenserne heraf vil være.

Man må derfor som udgangspunkt gøre sig klart at der ikke indenfor de foreliggende rammer for dette studie kan gennemføres nogen præcis eller tilbundsgående analyse af faktor 4/10 strategier i transportsektoren samt disses konsekvenser. Det vil alene være muligt at pege på forskellige eksempler, muligheder og vanskeligheder i forbindelse med implementering af sådanne strategier. Det vil givetvis være muligt at udvælge andre eksempler end dem som her tages op, og nå til andre resultater.

Derfor udgør denne rapport ikke en traditionel videnskabelig analyse af miljøproblemer eller -løsninger i forhold til transport. Den har mere karakter af et eksplorativt studie i faktor 4/10 konceptets betydning og mulige anvendelse på transportområdet.

Studiet vil fremlægge nogle nye opgørelser af miljøbelastningen, opstille nogle tænkte scenarier for mulige faktor 4/10 strategier og behandle mulige veje til deres implementering. Hvorvidt disse scenarier i praksis vil have de ønskede konsekvenser og hvorvidt de i praksis vil kunne gennemføres kan ikke vurderes præcist.

Nedenfor gives en oversigt over rapportens nærmere afgrænsninger og opbygning.

1.5 Oversigt over rapporten

I kapitel 2 behandles sammenhængen mellem faktor 4/10 målsætningen generelt og de særlige problemer af principiel og metodisk art, som rejser sig i forhold til transportområdet. Først præsenteres og fortolkes selve faktor 4/10 konceptet og derefter sættes det i forhold til transportområdets særlige forhold og vilkår. Herefter præciseres den tolkning af konceptet som anvendes i dette studie:

Det handler om at reducere den samlede miljøbelastning med faktor 4/10 med så lille en afvigelse i forhold til det produkt som efterspørges i sektoren.

Studiet afgrænses dernæst til at fokusere på personbiltransport som det "produkt" reduktionsmålene skal ses i forhold til. Desuden fokuseres på miljøaspekterne materialeforbrug, energiforbrug og CO2-emission. Dette suppleres dog med kvalitative vurderinger af en række andre miljøproblemer. Den nærmere begrundelse for disse valg gives i kapitel 2.

I kapitel 3 redegøres for dagens situation hvad angår biltransport og miljø i en række kvantitative og kvalitative enheder. Det omfatter dels transportens omfang, fordeling og samfundsmæssige funktioner i dag og dels dens miljø- og ressourcemæssige påvirkninger. De vigtigste trends i trafik, bilpark, ressourceforbrug og miljøpåvirkning præsenteres. Kapitlet opgør dermed det grundlag som de fremtidige reduktioner skal ses i forhold til.

I kapitel 4 beskrives og analyseres fremtidige muligheder for reduktion af miljøbelastningen fra biltransport i Danmark med hhv. faktor 4 og faktor 10.

Først behandles en række teoretiske potentialer for at begrænse miljøbelastning og ressourceforbrug. Potentialerne struktureres i fire grupper, som omfatter hhv. teknologi, organisering, bystrukturer og livsformer.

Der tages afsæt i tekniske muligheder først, fordi der som nævnt i udgangspunkt antages et mål om så vidt muligt at fastholde den efterspurgte service (i dette tilfælde personbiltransport).

Det vil dog fremgå at det ikke vil være muligt at nå de opstillede reduktion alene ved hjælp af tekniske potentialer. Derfor inddrages også potentialerne på de 3 andre områder.

På baggrund af opgørelsen af det samlede potetiale ved at kombinere potentialer på alle 4 områder beskrives to hypotetiske scenarier, hvor der forudsættes hhv. en reduktion med faktor 4 i år 2030 og faktor 10 i år 2050, hvad angår energi- og materialeforbrug samt CO2-udslip, set i forhold til dagens personbiltransport.

I kapitel 5 behandles mulighederne for at realisere de teoretiske potentialer i praksis. Det vurderes at målene vil kræve meget betydelige omlægninger og indgreb i samfundet, under medvirken af en lang række samfundsmæssige aktører. Kapitlet behandler derfor en række virkemidler som myndighederne vil kunne bringe i anvendelse, men ser i høj grad også på barrierer for at benytte midlerne og realisere potentialerne.

Det er ikke muligt indenfor dette studie at foretage nærmere analyser af økonomiske og politiske konsekvenser af at realisere de opstillede mål.

Kapitel 6 er rapportens konklusion. Her gives dels en sammenfattende vurdering af mulighederne for at realisere de opstillede mål og dels en kritisk vurdering af faktor 4/10 konceptet som konkret målsætning og som analyseramme for studier af omstilling mod bæredygtig udvikling i transportsektoren.


[2] Inkl. international flytrafik (Energistyrelsen 1997)
 

[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste] [Top]