[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste]

Kortlægning af papirpotentialet i kommunerne

3 Papirpotentialet i kommunerne

I kapitel 2 præsenteredes et beregnet papirpotentiale på landsplan fra private husstande. I dette kapitel redegøres der for, hvordan dette papirpotential fordeles på hver kommune. Resultatet af fordelingen fremgår af tabel 1 og tabel 2 i bilag. I tabellerne er der foretaget en kommuneopgørelse af papirpotentialet fordelt på bladkategorier. Mængden er opgjort i absolutte størrelser samt i kg pr. husstand.

3.1. Fastlæggelse af papirpotentialet i kommunerne

Bestemmelsen af papirpotentialet i kommunerne tager udgangspunkt i det beregnede landspotentiale. De basisoplysninger (oplagstal), der er anvendt til fordelingen af de enkelte distributioner på kommuner, foreligger ikke alle på samme geografiske eller administrative niveau. Enkelte distributioner er kun opgjort på landsplan, andre på bladkredse eller delområder, mens visse distributioner foreligger fordelt på postdistrikter.

Oplagstal og geografi

Hovedparten af oplysninger om oplagsfordelingen på geografi er hentet fra Dansk Oplagskontrol. Der opereres med tre geografiske niveauer, nemlig:

  1. Bladkredse
  2. Delområder (handelsdistrikter)
  3. Postdistrikter

De 11 bladkredse består af 87 delområder. Delområderne er sammensat af en vist antal postdistrikter. Der er manglende overensstemmelse mellem postdistrikternes afgrænsning og kommunernes.

For at kunne konvertere data med forskellig geografisk referenceramme til en fælles har det været nødvendigt at anvende flere beregningsmetoder.

I princippet søges alle oplagstal fordelt på det mest detaljerede niveau, nemlig postdistrikter, hvorefter postdistrikterne samles til kommuner. På grund af den manglende overensstemmelse mellem postdistrikter og kommuner fordeles et postdistrikts oplag ligeligt på alle husstande i distriktet. Herefter splittes distriktet op og oplaget henføres til de kommuner, der dækker postdistriktet. Denne opsplitning sker efter en kommunenøgle udarbejdet af Post Danmark. Nøglen skaber reference mellem den enkelte husstand i et postdistrikt og den administrative myndighed, kommunen.

I de følgende redegøres der kort for den beregningsmetode, der knytter sig til den enkelte bladkategori.

3.1.1. Dagblade

Der sondres her mellem landsdækkende dagblade/søndagsavsier og provinsdagblade/søndagsaviser.

Landsdækkende dagblade/søndagsaviser

Oplagstal findes for denne bladkategori kun på delområder. De enkelte udgivelsers oplag er fordelt forholdsmæssigt på delområdets postdistrikter efter det samlede antal husstande i delområdet. Det er således forudsat, at forbruget er det samme pr. husstand i alle postdistrikter under delområdet.

Det skal bemærkes, at Hovedstadsområdet kun udgøres af et enkelt delområde. Der savnes derfor oplysninger til at finde eventuelle forskelle på forbruget inden for dette område.

Oplagstal fra Dansk Oplagskontrol er fra 2. halvår 1997. I de tilfælde hvor nyere oplagstal oplyst af redaktionerne afviger herfra, er der foretaget en korrektion, idet den samme fordeling på områder fra 2. halvår 1997 er anvendt.

For to landsdækkende dagblade (Licitationen og Flensborg Avis) foreligger ingen oplagstal på områder. Licitationens oplag er fordelt på samtlige husstande i landet mens Flensborg Avis er fordelt på husstande i Sønderjyllands amt.

Beregningerne er gennemført i to trin. Først er distributionernes oplag fordelt på postdistrikter, hvorefter der er korrigeret for forskelle i oplag oplyst af DO og af de enkelte redaktioner. I andet trin er hvert oplag i de enkelte postdistrikter multipliceret med årsbladvægten, hvorefter de enkelte blades årsvægt er summeret. Herved fremkommer en forbrugsmængde af landsdækkende dagblade/søndagsaviser beregnet pr. postdistrikt.

Provinsdagblade/søndagsaviser

Oplagstal for provinsdagblade- og søndagsaviser foreligger oplyst på postdistrikter, altså på det mest detaljerede niveau.

Oplagstal fra Dansk Oplagskontrol er fra 2. halvår 1997. I de tilfælde hvor nyere oplagstal oplyst af redaktionerne afviger herfra, er der foretaget en korrektion, dog er fordelingen på områder fra 2. halvår 1997 bibeholdt.

Beregningerne er gennemført ved først at korrigere for forskelle i oplag oplyst af DO og af de enkelte redaktioner. Dernæst er hvert oplag i de enkelte postdistrikter multipliceret med årsbladvægten, hvorefter de enkelte blades årsvægt er summeret. Herved fremkommer en forbrugsmængde af provinsdagblade/søndagsaviser beregnet pr. postdistrikt.

3.1.2. Distriktsblade

Distriktsbladenes dækningsområde følger ikke kommunegrænserne. Der er anvendt en særlig fremgangsmåde til fordelingen af distriktsblade på geografi. Analyseinstituttet Gallup gennemfører hvert år en stikprøveundersøgelse for brancheforeningerne Danske Distriktsblade og Provinsens Distriktsblade. Undersøgelsen har til formål at afdække, hvor mange husstande, der modtager distriktsblade/lokalaviser, og hvor mange af disse husstande der også læser dem. Undersøgelsen omfatter knapt 65.000 husstande. Hver husstand bliver spurgt, hvor mange af en række opremsede distriktsblade, den pågældende husstand modtager hver uge. De afgivne svar omregnes til en svarprocent for hver enkelt distriktsblad i for hver kommune.

Med andre ord udtrykker svarprocenten hvor mange procent af kommunens husstande, der modtager det pågældende distriktsblad. Under forudsætning af at hver husstand kun modtager et eksemplar af hver af de nævnte distriktsblade, vil andelen af positivt responderende husstande svare til den relative dækning i kommunen. Bladets oplag er således fundet ved at multiplicere svarprocenten med antallet af husstande i kommunen.

Det beregnede oplag er korrigeret på basis af seneste indhentede oplagstal oplyst af redaktionerne eller brancheforeningerne. Herefter er hvert oplagstal multipliceret med årsbladvægten. Til slut summeres distriktsbladenes tonnage, således at der fremkommer en samlet tonnage for distriktsblade i den enkelte kommune.

Særlige forhold

Gallup-undersøgelsen indeholder ikke alle distriktsblade. For alle de distriktsblade (i alt 20) der ikke indgår, er der foretaget henvendelse til den enkelte bladredaktion, hvor man har oplyst antallet af distribuerede eksemplarer på postdistrikter. For disse distriktsblade er beregningerne gennemført efter samme principper som omtalt for provinsdagblade.

3.1.3. Ugeblade og månedsmagasiner

For 35 ugeblade- og månedsmagasiner findes oplagstal på delområder mens oplagstal for de resterende 76 udgivelser, der indgår i kortlægningen kun findes på landsplan.

Oplagstal på postdistrikter

Hvor oplagstal foreligger på delområder, er dette fordelt forholdsmæssigt på delområdets postdistrikter efter det samlede antal husstande i delområdet. Det er således forudsat, at forbruget er det samme pr. husstand i alle postdistrikter under delområdet.

Det skal bemærkes, at Hovedstadsområdet kun udgøres af et enkelt delområde. Der savnes derfor oplysninger til at finde eventuelle forskelle på forbruget inden for dette område.

Herefter er den samlede mængde opgjort for hvert postdistrikt og på landsplan og det enkelte postdistrikts andel heraf er beregnet.

Kun oplagstal på landsplan

For udgivelser, hvor oplagstal kun har kun været tilgængelig på landsplan er der valgt en fremgangsmåde, hvor oplag er fordelt på postdistrikter med samme procentuelle fordeling som er fundet for oplagstal, der forefindes på postdistrikter.

Det er således forudsat, at forbruget af ugeblade og månedsmagasiner, hvor mængden kun foreligger oplyst på landsplan fordeler sig på samme måde som ugeblade og månedsmagasiner, hvis oplagstal foreligger oplyst på postdistrikter.

Oplagstal fra Dansk Oplagskontrol er fra 2. halvår 1997. I de tilfælde hvor nyere oplagstal oplyst af redaktionerne afviger herfra, er der foretaget en korrektion, idet den samme fordeling på områder fra 2. halvår 1997 er anvendt.

Beregningerne er gennemført i to trin. Først er bladenes oplag fordelt på postdistrikter, hvorefter der er korrigeret for forskelle i oplag oplyst af DO og af de enkelte redaktioner. I andet trin er hvert oplag i de enkelte postdistrikter multipliceret med årsbladvægten, hvorefter de enkelte blades årsvægt er summeret. Herved fremkommer en forbrugsmængde af ugeblade og månedsmagasiner beregnet pr. postdistrikt.

3.1.4. Fag- og medlemsblade

Oplysninger om oplag har kun været tilgængelig på landsplan. Fordelingen på kommuner er således sket forholdsmæssigt efter antallet af husstande i hver kommune.

3.1.5. Telefonbøger (Tele Danmark)

Oplysninger er modtaget fra Tele Danmarks Forlag og DO. Enkelte telefonbøger distribueres ikke altid i hele postdistriktet. Mængden af telefonbøger i et distrikt er beregnet som et simpelt gennemsnit af den samlede vægt af de typer telefonbøger, der distribueres i postdistriktetet multipliceret med antallet af husstande. Der distribueres endvidere lokale telefonbøger fra andre forlag. Disse mængder indgår under adresseløse tryksager.

3.1.6. Adresseløse tryksager

Oplysninger om antal adresseløse tryksager er modtaget af Forbrugerkontakt og foreligger med en fordeling på amter samt Københavns og Frederiksberg kommuner under ét. Fordelingen er gengivet i tabel 3.1.6.

Tabel 3.1 Adresseløse tryksager fordelt på amter

Amt

Antal tryksager

[1.000 stk.]

Antal husstande

Kbh. + Fredb.

223.361

324.356

København

251.451

279.153

Frederiksborg

124.821

151.666

Roskilde

75.979

96.707

Vestsjælland

88.641

129.576

Storstrøm

75.980

117.830

Bornholm

12.663

20.268

Fyn

162.810

212.379

Sønderjylland

70.551

110.138

Ribe

63.315

97.223

Vejle

108.540

151.930

Ringkøbing

72.360

114.482

Århus

229.743

280.841

Viborg

72.360

100.608

Nordjylland

164.428

219.811

I alt

1.809.003

 

Kilde: Forbrugerkontakt samt Danmarks Statistik

Det er oplyst, at husstande i byer får ca. 30 pct. flere adresseløse tryksager end husstande i landområder, /Jens Richardt, Forbrugerkontakt/.

Fordelingen af de adresseløse tryksager efter bymæssighed inden for hvert amt er sket efter Geokode 1 (jf. Danmarks Statistik) således:

  • at husstande i kommuner tilhørende gruppe 21, 22 samt 23 alle opskrives med 30 pct.
  • at husstande i kommuner tilhørende gruppe 24 alle opskrives med 20 pct.
  • at husstande i kommuner tilhørende gruppe 31 og 32 alle opskrives med 10 pct.

Alle opskrivninger sker i forhold til husstande i kommuner tilhørende grupperne 33 og 34.

Blandt kommuner i hovedstadsområdet er der ikke foretaget nogen regional omfordeling af de gennemsnitlige mængder mellem kommunerne i Københavns amt henholdsvis Frederiksberg og Københavns kommuner.

Fordeling af adresseløse tryksager opgjort som den gennemsnitlige mængde pr. husstand er i Frederiksborg og Roskilde amter sket således at:

  • husstande i kommuner tilhørende gruppe 12 alle opskrives med 20 pct.
  • husstande i kommuner tilhørende gruppe 13 alle opskrives med 30 pct.

Alle opskrivninger sker i forhold til husstande i kommuner tilhørende grupperne 14.

På denne måde sikres det, at der inden for hvert område (amt) foretages en regional fordeling af mængden af de adresseløse tryksager.

3.1.7. Adresserede forsendelser

Oplysninger om antal adresserede forsendelser er modtaget fra Post Danmark og foreligger kun tilgængelig på landsplan. Fordelingen på kommuner er således sket forholdsmæssigt efter antallet af husstande i hver kommune.

3.1.8. Andet papir

Mængden af Andet papir er beregnet jf. afsnit 2.5 foreligger kun tilgængelig på landsplan. Fordelingen på kommuner er således sket forholdsmæssigt efter antallet af husstande i hver kommune.

3.1.9 Samlet oversigt

I tabel 3.2 fremgår det på hvilket geografisk niveau oplagstal for de enkelte kategorier foreligger oplyst inden omfordelingen til kommuneniveau foretages.

Tabel 3.2 Bladkategorier efter geografi

  Landsplan Bladkreds Delområde Postdistrikt Kommune Amt
Landsdæk- kende dagblade

x

x

x

     
Provins- dagblade

x

x

x

x

   
Distriktsblade

x

x

x

x

x

 
Uge/ månedsblade

x

x

x

     
Fag/ medlemsblade

x

         
Telefonbøger1

x

   

(x)

   
Adresseløse tryksager

x

       

x

Adresserede forsendelser

x

         
Andet papir

x

         
  1. Gælder telefonbøger fra Tele Danmarks Forlag. Det er ikke muligt i fuldt omfang at fordele alle oplag på postdistrikter.

3.2. Kommunetal

De beregnede papirpotentiale for den enkelte kommune præsenteres som nævnt tidligere i tabel 1 og 2 i bilag. Potentialet er opgjort som en absolut mængde og som kg pr. husstand.

På landsplan er det beregnede potentiale opgjort til godt 405.000 tons svarende til 168 kg pr. husstand i 1998.

Tabel 3.3 Papirpotentiale fordelt på kategorier

Kategori

Kg pr.

husstand

Pct.

Dagblade

64,7

38,4

Distriktsblade

18,5

11,0

Ugeblade og månedsmagasiner

16,2

9,6

Fagblade/medlemsblade

7,7

4,6

Distribution af telefonbøger1)

3,8

2,3

Adresseløse tryksager

36,7

21,8

Adresserede forsendelser

4,2

2,5

Andet papir

16,6

9,9

I alt

168,3

100

1) Gælder kun telefonbøger fra Tele Danmarks Forlag, incl. distribution til erhverv

Det fremgår, at ca. halvdelen af papirpotentialet udgøres af aviser i form af dagblade og distriktsaviser. Inkluderes ugeblade og månedsmagasiner, fag- og medlemsblade samt telefonbøger består 65 procent af potentialet af let identificerbare udgivelser.

Det beregnede landsgennemsnit (kg pr. husstand) dækker imidlertid over større forskelle både med hensyn til såvel sammensætningen som den samlede mængde. Variationen for hver kategori er vist i tabel 3.2.2 som minimium- og maximumværdier opgjort i kg. pr. husstand.

Tabel 3.4 Variation i papirpotentialet

Kategori

minimum

maximum

 

kg. pr. husstand

Dagblade

39,2

118,6

Distriktsblade

1,9

56,4

Ugeblade og månedsmagasiner

13,0

27,9

Fagblade/medlemsblade1

7,7

7,7

Distribution af telefonbøger2

0,3

4,6

Adresseløse tryksager

26,3

44,0

Adresserede forsendelser1

4,2

4,2

Andet papir1

16,6

16,6

Min. og max. papirpotentiale

126,10

232,88

1) Oplagstal på landsplan er fordelt forholdsmæssigt efter antal husstande i kommunerne

2) Gælder kun telefonbøger fra Tele Danmarks Forlag

De konstaterede variationer hænger naturligvis sammen med distributionen af udgivelser.

For de landsdækkende dagblade gælder, at de har stor mængdemæssig betydning (mange sider pr. udgivelse) og er koncentreret til visse områder – typisk de større byer. I andre områder er provinsdagbladene mere dominerende. Da disse typisk har færre sider pr. udgivelse giver disse blade et mindre bidrag til potentialet end de landsdækkende dagblade. Mængden pr. husstand for dagblade varierer mellem 39 og 118 kg.

For distriktsbladene gælder, at der i visse områder (tyndt befolkede egne, små øer eller udkantsområder) stort set ikke forekommer nogen distribution mens andre områder modtager 4- 5 blade ugentlig. Mængden pr. husstand varierer mellem 2 og 56 kg.

For 30 pct. af ugeblade og månedsmagasiner foreligger oplag oplyst på postdistrikter. De resterende 70 pct. er kun oplyst på landsplan men fordelt forholdsmæssigt som de 30 pct. Denne fordelingsnøgle kan have betydning for potentialet for denne kategori, idet skævheder i oplysninger på postdistrikter således kun forstærkes ved den nævnte fremgangsmåde. Et andet forhold der har betydning, er naturligvis sammensætningen af ugeblade og månedsmagasiner. Der er således forskelle i omfanget og salget af ugeblade rundt om i landet. Mængden for ugeblade og månedsmagasiner varierer mellem 13 og 28 kg.

Distributionen af adresseløse tryksager varierer mellem 26 og 44 kg. pr. husstand. Den primære forklaring er først og fremmest den store forskel i distributionen i bymæssige områder og i landdistrikter, på samme måde som det også gælder for distriktsblade. Begge kategorier er gratisdistribuerede.

Telefonbøger, der udgives af Tele Danmarks Forlag, dækker ikke alle områder. Når der er forskelle i mængden pr. husstand hænger det derfor sammen med antallet af udgaver, der distribueres (regionale og/eller lokale telefonbøger) og i hvilke områder, de distribueres. Der udgives Tele Danmark telefonbøger på Bornholm men de distribueres af private distributører og indgår derfor i opgørelsen af adresseløse tryksager.

For fag- og medlemsblade, adresserede forsendelser og andet papir gælder, at der kun foreligger oplysninger om oplag på landsplan. Disse oplag er fordelt forholdsmæssigt efter antal husstande i kommunerne og der er derfor ingen forskel i det beregnede potentiale. Potentialet for de 3 kategorier udgør henholdsvis 7,7 kg., 4,2 kg. og 16.6 kg. pr. husstand.



[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste] [Top]