| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Danmarks miljøsamarbejde med Thailand

Bystyret i Bangkok har sat sig for at bringe orden i megabyens
kaos, hvor omkring 14 millioner mennesker dagligt skal fungere i et trafikalt inferno. Et
dansk finansieret projekt betaler for en byplanlægger, der står uden for hele den
indviklede "konsensus-kultur" på byens rådhus, og som med åben linje direkte
til Bangkoks guvernør prøver at levere de værktøjer, der kan få miljøet i byen til
at hænge sammen.
Lyset skifter og et nyt trafikalt røgfyldt brøl bryder ud fra de små motorcykler,
tuk-tuker og biler, der som en tidevandsbølge skyller af sted sammen med det grønne lys.
Kort sagt et inferno er alle enige om, også folk her i Bangkok, men hvad skal man
dog gøre?
Betalingsveje, der har gjort det nemmere at tage bilen til og fra byen, har
bogstaveligt talt banet vejen for flere firehjulede og for trafikpropper i byens
vejnet der er alt for lille i forhold til mængden af trafik. Der er bygget veje i 6. sals
højde for at råde bod på den manglende plads nede. Enkelte fungerer, andre står som
halvfærdige beton-monumenter. Måske gik entreprenøren fallit, måske lå nogle huse
under i vejen, måske ...
Mulighederne er mange i Bangkok, som ikke bare er bilernes by men også miraklernes. I
hvert fald er det til daglig undren for danskeren og byplanlæggeren Jan Ipland, hvordan
det egentlig lykkes at få denne megaby til at hænge sammen for en dansker med en fortid
som stadsarkitekt gennem ti år i Aalborg rummer Bangkok enorme udfordringer.
Et er det klister i form af "alternativ økonomi" på dansk kaldet
korruption der hjælper med at få økonomien i byen til at hænge sammen. Men
hvordan med miljøet? Og de millioner af mennesker, der hver dag skal have noget at spise,
sove i, køre i, drikkevand; og som returnerer spildevand og bjerge af affald.
Byen fungerer. Ikke problemløst men den fungerer, og det er faktisk ufatteligt,
siger Jan Ipland.
Hans opgave de sidste par år har netop været at bane sig vej gennem det planløse
administrative inferno og ud fra de penge, behov og ønsker der er levere de
planlægningsmæssige værktøjer, der kan løfte byen, så den ikke går totalt i koma,
når den om få år har lagt endnu flere millioner til de i forvejen cirka 14 millioner
indbyggere der bor centralt og i forstæderne.
Tæt ved hver fjerde indbygger i Thailand bor i Bangkok og omegn. De andre
"storbyer" i landet er nærmest store landsbyer i forhold til mega-hovedstaden.
Jan Ipland er hovedrådgiver for guvernøren og hans topembedsmænd, der suverænt
beslutter i byen. Vejnettet i den 200 år gamle by er fysisk bygget op over kanaler, der
er fyldt op og elefantstier, der er blevet asfalteret. Selv om det måske mere hører til
i den kuriøse afdeling fortæller det alligevel noget, at så sent som i 1863 blev den
første jordsti i byen belagt med skærver. I dag er omkring 80 procent af landets biler
indregistreret i Bangkok.
Kort sagt en planlæggers mareridt, der består af lige dele dårlig ukoordineret
administration, et stort frit spillerum til private investorer og manglende planlægning;
og når der endelig planlægges så ingen rammer for, hvordan det skal sikres, at planerne
rent faktisk gennemføres og overholdes på lang sigt.
Der ligger bjerge af indviklede rapporter til byledelsen, som den ikke kan bruge
til ret meget konkret. Jeg har sorteret og skrevet mig frem til en håndbog i
bymiljøledelse, der er til at gå til. I den er der sammenhæng mellem de beslutninger,
som politikerne måtte nå frem til, og de tekniske tiltag som de skal følge
beslutningerne op med, forklarer Jan Ipland, mens han peger på den høje stabel af gamle
rapporter.
Den nye håndbog er delt op i ti hovedtemaer, f.eks. spildevand, affald og trafik.
Hvert tema indeholder både informationer om de enkelte områder, en status og nogle bud
på, hvad indsatsen kunne være og hvordan man når målene.
Man tvinger da ikke folk
For Thailand er et forunderligt land, der regeres med både meget blød og meget hård
hånd. På visse punkter og i visse årrækker nærmest et militærdiktatur
og på andre meget blødt og søgende efter konsensus frem for konfrontation.

I bystyre-administrationen sidder folk placeret efter uigennemskuelige mønstre.
En kirurg leder for eksempel et planlægningskontor og folk rykkes lidt tilfældigt rundt
ofte når de endelig er ved at være godt inde i deres arbejdsområde. Hverken
forfremmelser, lønforhøjelser eller flytninger er noget, som nogen har overblik over,
eller som foregår efter et bestemt system. Nogle chefer taler slet ikke sammen, og der
siges aldrig åbent "nej". Er nogen uenig i en beslutning, sørger vedkommende
bare i det skjulte for at gøre sit til, at tingene ikke bliver gennemført, siger Jan
Ipland.
Knap en fjerdedel af byen går ind i kategorien slum, hvor folk ikke selv ejer jord og
huse, men her kunne man ikke drømme om at sende bulldozere ind og rydde ulovligt byggeri
ej heller forhindre godkendelser af større private byggerier selv om beliggenheden
ud fra alle hensyn er forkert. Her hjælper "den alternative økonomi" tingene
igennem og gør det svært at byplanlægge.
Endnu er der heller ikke meget at det, som vi forstår ved demokrati og
borgerindflydelse. Jan Ipland har dog været en af bagmændene bag de første borgermøder
om bygningsbevaring i det distrikt som rådhuset ligger i bydelen Phra Nakhon.
Decentral rensning
Men der er også fordele ved at kunne se tingene udefra og tage vores egne velkendte
metoder og standardløsninger op til revision, mener Jan Ipland. For eksempel skal alle
større huse i Bangkok have deres eget rensningsanlæg. Og det er måske meget smart i en
by med så enorme huse og i et klima, hvor det alligevel kniber for de store centrale
rensningsanlæg designet til vestligt klima og nedbør at fungere optimalt.
Uanset om det gælder rensninganlæg, affaldshåndtering eller vejsystemer, så er
koordineret planlægning ny i Thailand. Den første plan der svarer til vores
landsplanredegørelse for udviklingen både i byer og på landet kom i
Thailand i 1992.
Ved det nylige guvernørvalg i sommeren 2000 lagde flere af de 23 kandidater vægt på
miljø i deres valg-propaganda; specielt trafikken blev diskuteret både det
inferno som byens borgere må spilde tid i dagligt og den sundhedsrisiko, der følger med.
Dr. Hansa som er uddannet fysiolog arbejdede tidligere som rådgiver for guvernøren.
Hun fortæller, at der skete markant fremgang på kort tid med færdselsbetjentenes
helbred efter de begyndte at bære en lille papirmaske, der optager de større partikler
fra udstødningsgasserne.
Brugerbetaling
Jo lavere skatter jo højere brugerbetaling sådan må det nødvendigvis
være og det faktum skal også indkalkuleres i byplanlægningen, forklarer Jan Ipland.
Men der er snævre grænser for, hvor meget man højst kan tage i betaling. Med en
mindsteløn på 160 bath daglig, så er det svært at få folk til at betale for eksempel
30 bath for en kubikmeter vand. Eller få folk til at bo "legalt", når en
beskeden etværelses koster 2000 bath om måneden ud af den månedlige mindsteløn på
4800 bath.

Huse skyder op uden den store registrering. Selv det mest opdaterede bykort
indeholder ikke alle de veje, man kan finde i virkeligheden. Ofte ved naboen ikke, hvad
der foregår på byggegrunden ved siden af, og der er heller ikke nødvendigvis nogle
registre, som borgeren har adgang til. Det er modsat hjemme, hvor utroligt meget
registreres af det offentlige selv om det ikke altid er synligt, hvad det egentlig
er godt for eller skal bruges til, siger Jan Ipland.
Den tidligere stadsarkitekt pointerer, hvor vigtigt det er som rådgiver at bruge sin
danske viden men tage det realistiske thailandske udgangspunkt.
Første punkt er at få fastslået, at planlægning tager tid. Det kan ikke
undgås, at det forsinker processerne, men det må til og gør det på lang sigt nemmere
at få byen til at fungere bedre; ligesom god ledelse jo ikke koster penge, men tjener
penge, siger Jan Ipland.