Danske husholdningers miljøbelastning

2. Kortlægning med nye data

2.1 Nye vareforbrugsdata
2.2 Nye fordelingsdata for el, vand, varme og transport
2.3 Nye el- og varmedata

Som udgangspunkt har ønsket for "opdateringen" været at foretage en beregning af en husstands miljøbelastning ved de aktiviteter der sker inden for "hjemmets fire vægge" samt transport til og fra hjemmet inkl. ferietransport. Som i den tidligere gennemførte kortlægning af "Familiens miljøbelastning" medregnes derfor ikke aktiviteter i forbindelse med arbejde, undervisning, institutioner eller fritidsaktiviteter, som f.eks. sport.

I dette kapitel opsummeres de væsentligste ændringer i datagrundlaget i forhold til den tidligere gennemførte kortlægning af en families miljøbelastning. I Bilag 1 findes der mere detaljerede noter om det nye datagrundlag for den gennemførte beregning.

2.1 Nye vareforbrugsdata

Danmarks Statistik har i det sidste årti årligt udarbejdet en forbrugsstatistik for vareforbrug i danske husholdninger. Statistikken udarbejdes ved løbende opdatering af svar fra ca. 2000 husstande, der bliver bedt om at registrere deres forbrug i kr. på en lang række varer i en periode på nogle uger. Statistikken offentliggøres som et rullende gennemsnit for den sidste 3-års periode, således at f.eks. 1998 dækker et gennemsnit for årene 1997, 1998 og 1999. Her i projektet er anvendt tal fra 1998, som Danmarks Statistik har fremskrevet til 2000.

Forbrugsdata kan kombineres med en lang række demografiske data, og i forbindelse med projektet har vi fået leveret følgende:

Oplysninger om husstandsstørrelse (12 kombinationer af antal og alder),
Boligform (parcelhus/etagebolig),
Ejerforhold til bolig (ejer/lejer),
Husstande med eller uden bil.

I opdateringsprojektet har vi beregnet og sammenlignet miljøbelastningen ved en husstand med 2 voksne og 2 børn samt en husstand med en voksen.

Ved meget specifikke inddelinger – f.eks. ved enkeltprodukter der anvendes i begrænset omfang - må man imidlertid være opmærksom på at statistikken ikke bygger på et tilstrækkelig stort datagrundlag til at være signifikant.

Sideløbende med forbrugsstatistikken udarbejder Danmarks Statistik løbende en pristalsstatistik, hvor der for en lang række konkrete repræsentantvarer månedligt indsamles oplysninger om den aktuelle udsalgspris i forretninger landet over. De indsamlede priser aggregeres til en gennemsnitlig årspris for den enkelte vare.

Til brug for beregning af den miljømæssige belastning ved forskellige husstandes forbrug er det nødvendigt at kende vareforbruget i mængder frem for kroner. Ved at kombinere de to statistikker er det for de fleste varegrupper muligt at omregne forbruget i kroner til et vareforbrug i mængder, enten i kg eller antal stk.

I Bilag 1 er gennemgået i hvilket omfang omregningen har været mulig, og hvad der er udeladt, og resultatet er opsummeret nedenfor. Der er kun medregnet den del af husstandens forbrug der vedrører vareforbrug, hvilket udgør ca. 2/3 – resten vedrører serviceydelser som forsikring, husleje mv.

I Bilag 3 vises i en tabel vareforbruget kroner for den tidligere anvendte modelfamilie sammenholdt med forbrugsstatistikken data for en husstand med 2 voksne og 2 børn. Begge er fordelt på omtrent samme aktiviteter. Nedenfor opsummeres forskellene i hovedtræk. I alt bruges der årligt knap 45.000 kr. mere på varer i husstanden, jf. de nye tal fra forbrugsstatistikken. Ved sammenligninger mellem de nye og gamle forbrugsdata i kroner er der ikke taget højde for udviklingen i forbrugerpriser, der har være 11% i de 6 år der er mellem opgørelserne (jf. forbrugerprisindekset fra Danmarks Statistik).

3 poster var ikke med i Familiens miljøbelastning, men indgår i opdateringen:

7000 kr. til flyrejser og offentlig transport
5000 kr. til tobak
5000 kr. til vedligehold af hus og have.

3 poster er væsentligt højere i den nye forbrugsstatistik som anvendes til opdateringen:

7000 kr. ekstra til tøj mv.
12000 kr. ekstra til møbler og computer mv.
11000 kr. ekstra til biltransport inkl. vedligehold.

Hvorvidt disse forskelle også giver anledning til ændring i miljøbelastningen kommenteres i det følgende kapitel.

Af det egentlige vareforbrug der indgår i beregningen har det ikke været muligt at knytte priser og repræsentantvarer for ca. 3% af vareforbruget i kroner. De 3% varekøb omfatter ca. 10% af varenumrene, som imidlertid alle er produkter, der anvendes i begrænsede mængder (under 100 kr. årligt). For fødevareprodukter har det været muligt at finde repræsentantvarer og priser for stort set alle varer, dog med inddragelse af prisoplysninger fra supermarkeder på nettet (især www.iso.dk). I forbindelse med projektet er andre statistiske kilder til fødevareforbrug undersøgt (se Bilag 6), men det er ikke fundet relevant at inddrage dem i kortlægningen.

Manglerne vedrører den halvdel af varenumrene, der ikke er fødevarer. Ved en hurtig gennemgang er det konstateret at der ikke er nogen af de udeladte varer, som ud fra en miljømæssig vurdering giver anledning til specielle problemer. Udgangspunktet for miljøberegningen har således været styk eller kg for ca. 97% af vareomsætningen i en husholdning.

Den gennemførte beregning af miljø- og ressourcebelastningen for husstandenes vareforbrug bygger på samme principper som anvendt i Familiens miljøbelastning. Metoden går i korthed ud på at knytte materialeforbrug til hvert enkelt produkt inkl. emballage. I næste trin tilknyttes nogle livscyklusbaserede data for miljø- og ressourcebelastningen ved fremstilling af de enkelte materialer. Se Bilag 4 med en gennemgang af beregningsprincipperne.

Ved den gennemførte afprøvning af det nye datagrundlag har de største problemer vist sig ved tilknytningen af materialedata til de enkelte varer. Processen er meget tidskrævende, hvilket ikke er overraskende, da der ved gennemførelsen af Familiens miljøbelastning var afsat en betydelig del af projektet til opgaven. I forbindelse med Familiens miljøbelastning blev der foretaget en indledende prioritering af vareforbruget, således at de produkter der blev omsat i de største mængder i husholdningen blev vurderet mere præcist end de øvrige produkter. Derved blev over 300 produkter nedprioriteret og vurderet på et skønsmæssigt grundlag.

Noget tilsvarende har vi ikke forsøgt ved nærværende opdatering, men har i stedet knyttet alle materialesammensætninger til produkterne ved i stort omfang at anvende data fra Familiens miljøbelastning. Derved er der en række produktsammensætninger, som bygger på de tidligere anvendte skønsmæssige tal. Der er imidlertid en restgruppe, som det har voldt vanskeligheder at knytte materialedata til. Restsummen af produkter hvortil der mangler materialefordeling udgør under 15000 kr., svarende til 7% (inkl. de 3% som nævnt ovenfor, som der ikke findes repræsentantvarer for).

De vigtigste mangler er offentlig transport samt charterrejser. Offentlig transport er tog, bus og færger, som i forbrugsstatistikken er opgjort som udgiften hertil. Vi har ikke forsøgt at skønne energiforbruget for disse "varer". Charterrejser vedrører især bus- og flyrejser. Det er dog ikke muligt at vurdere hvor mange rejsekilometer der indgår, og hvad der er forplejning og ophold, så posten indgår ikke i beregningen. I alt udgør de 3 poster 8-9000 kr., svarende til ca. 4% af det samlede vareforbrug.

Generelt gælder det for opdateringen at de anvendte data for materialesammensætning af produkterne kan være forældede. Derfor bør resultaterne ikke præsenteres og anvendes for enkeltprodukter uden en vurdering af om de anvendte data er tilstrækkeligt præcise. En aggregering af produkterne på aktivitetsniveau vil udligne nogle af de usikkerheder der er ved de anvendte materialesammensætninger og er derfor det eneste, der præsenteres i nærværende opdateringsprojekt bortset fra et eksempel på resultater på produktniveau, som er vist i Bilag 5.

Ved præsentationen af kortlægningen aggregeres resultaterne dels på en række aktiviteter i husholdningerne, dels på nogle få miljøparametre. Den miljømæssige aggregering er ny i forhold til den tidligere anvendte. Hvor der ved familiens miljøbelastning blev præsentere "miljøprofiler" med en række ressource- og miljøparametre for hver aktivitet, præsenteres nu 3 aggregerede LCA-baserede indikatorværdier for hhv. ressourceforbrug, primærenergi samt deponibehov. I afsnit 3 gennemgås kort hvordan miljøopgørelsen og aggregering er foretaget. I Bilag 4 gennemgås hele metoden til miljøvurderingen.

Ved at anvende nogle aggregerede miljøindikatorer opnås en overskuelighed i de grafiske fremstillinger. Ønsker man mere specifik viden om baggrundsdata, vil de kunne findes i datafiler, som er vedlagt til dokumentation af de gennemførte beregninger.

2.2 Nye fordelingsdata for el, vand, varme og transport

Ved gennemførelse af opdateringen har det desuden været målet at vurdere de tidligere anvendte anvendelsesdata. Med anvendelsesdata menes produkter som el, vand, varme og benzin, der medgår til husstandens aktiviteter. I statistikken optræder disse forbrug fordelt på nogle få vareposter, og problemet er at fordele dem på de relevante aktiviteter. Ved Familiens miljøbelastning blev der foretaget en fordeling af posterne, som svarer til en gennemsnitsfordeling i en typisk husstand. Ved gennemførelse af opdateringsprojektet er der yderligere den komplikation, at fordelingen skal relateres til forskellige husstandstyper, da det ikke er givet at der f.eks. er samme fordeling i forskellige husstandsstørrelser.

Det har således været nødvendigt at finde nye kilder til fordelingen af el, vand, varmeforbrug samt transport. Datagrundlaget er gennemgået i Bilag 1, men opsummeres kort her.

Elforbruget blev sidst baseret på elværkernes gennemsnitlige forbrug for danske husstande samt de standardforbrug for elapparater, der indgik i kortlægningen. DEFU har siden (DEFU, 1999) gennemført en omfattende kortlægning af elforbrug og fordeling på apparater i danske husholdninger. Datamaterialer fra DEFU er endvidere opdelt i forskellige husstandstørrelser. Forbruget for de forskellige størrelser husstande stemmer godt overens med det der indgår i forbrugsstatistikken fra Danmarks Statistik. Materialet vil formentlig blive opdateret med mellemrum, og vi har derfor valgt at tage udgangspunkt heri ved opdateringsprojektet, således at vi anvender fordelingen fra DEFU's resultater til fordeling af de enkelte husstandstypers elforbrug på aktiviteter.

Vandforbrugets fordeling mellem de enkelte aktiviteter i husholdningen er hentet fra de senest gennemførte undersøgelser (Miljøstyrelsen, 1999). Der vil typisk ikke være den store forskel på vandforbrugets fordeling på aktiviteter i husholdninger af forskellige størrelse, da de fleste vandforbrugende aktiviteter er personrelaterede. Den tidligere anvendte fordeling er justeret i forhold til de nyeste tal fra Miljøstyrelsen og anvendes for alle typer husstande.

Varmeforbruget blev i Familiens miljøbelastning fordelt på opvarmning og varmt vand, hvor sidstnævnte skønsmæssigt blev fordelt på opvask, rengøring og bad mv. Bad udgjorde langt den største del heraf. Ved opdateringen har vi anvendt den samme fordeling, men ikke forsøgt at fordele på opvask og rengøring. Der er afsat 25% af opvarmningen på bad. Dertil kommer elforbrug til vandvarmere, som 100% er tillagt bad. Varmeforsyningen er i den nye kortlægning sammensat af en lang række varmekilder – som derfor alle er fordelt på bad og opvarmning; dog er elvandvarmere knyttet 100% til varmt vand og brændeovne 100% til opvarmning.

For transport findes der ikke nogen opgørelser over hvor mange km der køres til forskellige formål – kun antallet af kørte ture og distancer. I Familiens miljøbelastning var der skønsmæssigt afsat 10% af biltransporten til indkøb. I nærværende projekt har vi valgt at præsentere al transport samlet, da det tidligere anvendte skøn stadig ikke er dokumenteret i nyere udgivelser. I den gennemførte beregning er den væsentligste forudsætning derfor priser pr. liter brændstof, som er lagt til grund for omregning fra benzinudgift til forbrug i liter.

Den væsentligste nye post vedrørende transport er inddragelse af flyrejser. Her har Trafikministeriet netop offentliggjort en rapport om danskernes flyvaner (Trafikministeriet, 2001). Opgørelsen rummer imidlertid kun meget få data for rejste km pr. person. Samtidig er de forbrugstal der indgår i varestatistikken kun opgjort på nogle grove kategorier, der ikke viser f.eks. rejsemål. Desuden indgår der f.eks. i udgiftsposten charterrejser også andre rejseudgifter, som f.eks. overnatninger. Det vil derfor være nødvendigt med en mere præcis beskrivelse af danske husholdningers rejseaktiviteter, førend billedet er dækkende. I det gennemførte beregningseksempel er der kun medregnet en mindre del af de gennemførte flyrejser, nemlig de udgiftsposter der specifikt omfatter hhv. indenlandske og udenlandske flyrejser.

2.3 Nye el- og varmedata

Der er især to forhold ved de nye data, som har væsentlig indflydelse på resultaterne. Det ene er at der nu er tale om et forsyningsscenarium frem for et produktionsscenarium, det andet at der er foretaget en allokering ud fra energikvalitet frem for energiindhold. Samtidig har projektet givet data for fjernvarmeproduktion i Danmark.

At der er tale om et forsyningsscenarium betyder at man har opgjort hvordan den el der blev forbrugt i Danmark blev produceret - sammensat af forskellige typer kraftværker og importeret el. De tidligere anvendte produktionsscenarier opgør på hvilke kraftværker el er fremstillet i Danmark i et givet år.

Allokeringen (fordelingen) baseret på energikvalitet frem for energiindhold betyder at el- og varmeproduktionen vurderes under ét. Ved at fordele ressourceforbrug og miljøbelastning mellem el og varme i samme forhold som energiindholdet i den leverede el og varme tager man ikke højde for kvalitetsforskel på el-energi og varme. Hvis man fordeler efter kvalitet, tillægges el den største del af miljøbelastningen.

Den væsentligste forskel i forhold til de tidligere anvendte data fra UMIP-databasen er en højere andel kul og vindkraft i elproduktionen og en bedre kraftvarmeudnyttelse, hvilket samlet betyder et lavere ressourceforbrug. Desuden er der regnet med røggasrensning til fjernelse af forsurende stoffer på de fleste anlæg i forhold til de gamle data fra 1991, hvor det ikke var udbredt.