| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Prissætning af transportens eksterne effekter
Udover private omkostninger for den enkelte bruger medfører transporten en række
eksterne effekter for ikke-brugere og samfundet som helhed. Disse eksterne omkostninger,
såsom bidrag til luftforurening, støjgener, uheldsomkostninger, tidstab på grund af
trængsel, barriereeffekter i byerne og påvirkning af natur og landskab er blevet et
vigtig emne på nationalt og internationalt plan. Hvad enten det handler om såkaldte
"road-pricing" systemer for danske byer på nationalt niveau eller en
harmonisering af transportens afgiftssystemer i Europa, så er det opgørelsen af de
rigtige "priser" og de derfor anvendte økonomiske prissætningsmetoder som er i
centrum af diskussionen.
Miljøstyrelsen har tidligere publiceret et samlet overblik over danske og
internationale forsøg på at prissætte transportens eksterne effekter (Kveiborg, 2001)
som viser at der kan være store forskelle mellem de enkelte enhedspriser. Størrelsen af
prisestimater for transportens eksterne effekter og usikkerheden knyttet til dem er tit
afhængig af den anvendte metode. Formålet med denne rapport har derfor været en
opfølgning af det tidligere studie (Kveiborg, 2001) med henblik på at vurdere
anvendeligheden af konkrete prisestimater (dvs. enhedspriser i form af kr./km) for danske
forhold. Dette kræver imidlertid at de respektive publicerede enhedspriser, så vidt som
muligt, er beregnet på basis af danske transportdata, fx statistiske opgørelser over
årligt trafikarbejde, fordeling mellem køretøjsarter og belægningsgrad, men også
emissionskoefficienter, omfanget af den berørte befolkning og andre landespecifikke
forhold som bevirker at priserne varierer mellem lande.
Denne begrænsning, samt de ressourcemæssige rammer af projektet, har derfor bevirket
at literaturgennemgangen primært beskriver beregninger fra et nyt europæisk studie om
transportens eksterne effekter (INFRAS/IWW, 2000), samt de nyeste danske opgørelser af
enhedspriser. Kun i de tilfælde hvor problemstillingerne og metoderne til at opgøre de
pågældende eksterne effekter er sparsomt belyst og metodisk afprøvet, som fx
barriereeffekter og ændring i arealanvendelse, medtages henvisninger til fx en canadisk
undersøgelser (Bein, 1997). Litteraturgennemgangen i denne rapport omfatter dermed ikke
alle aktuelle prissætningsforsøg af transportens eksterne effekter, men kun dem som
tager hensyn til specifikke danske forhold.
Prissætningsmetoder og deres anvendelighed på transportområdet
Generelt inddeles prissætningsmetoder i kategorierne "direkte" og
"indirekte". Direkte metoder (stated preference methods) måler befolkningens
præferencer ved at sætte dem i valgsituationer i hypotetiske markeder, mens de indirekte
metoder (revealed preference methods) forsøger at ekstrahere præferencer ved at se på
folks faktiske valg i relaterede markeder. Der er stor forskel mellem metoderne med hensyn
til de værdier som kan prissættes. For eksempel er det kun contingent valuation metoden
(betinget værdisætning) som udover brugsværdier også kan opgøre ikke-brugsværdier,
såsom optionsværdier og eksistensværdier. Tabel 1 giver en overblik over de forskellige
prissætningsmetoder, typer af værdier som kan prissættes med den enkelte metode og de
eksterne effekter metoden kan anvendes til.
Tabel 1:
Overblik over prissætningsmetoder
Metode |
Type af værdi som prissættes |
Anvendelig for følgende eksterne
effekter |
Kommentarer (fordele, ulemper,
usikkerheden, osv.) |
Hedonisk metode |
Brugsværdier |
Støj; ændring i arealanvendelse
(rekreative områder, skov); værdien for et statistisk liv |
Fordelen er at metoden er baseret på
faktisk markedsadfærd.
Ejendomsmarkedet skal dog være gennemsigtigt og transaktions-
omkostningerne ved at flytte skal være begrænset; ejeren er måske ikke bekendt med alle
støjgener.
Beskæftigede i risikobehæftede jobs kan have mindre risikoavertion
end gennemsnittet af befolkningen. |
Rejseomkost-
ningsmetode |
Brugsværdier |
Ændring i arealanvendelse (rekreative
områder, skov) |
Forskellige tidsværdier afhænger af
formålet med rejsen. Hvad er værdien af fritiden? |
Contingent Valuation (betinget
værdisætning) |
Brugs-og ikke brugsværdier |
Prissætning af statistik liv; øget
sygdom, støj, trængsel |
Svarene kan indeholde forskellige typer
af systematisk skævhed (strategisk, design, hypotetisk, operationel);
indlejringsproblemer; protestsvar; |
Forebyggelses- og behandlings-
omkostninger |
Omkostninger til udstyr eller aktivitet.
Omkostninger forbundet med behandling. Tabt produktions-værdi for samfundet. |
Øget sygdom, støj, barriereeffekter,
tilsmudsning af bygninger, forsuring af landbrugs- og skovbrugsarealer |
Individer er muligvis ikke i stand til at
sammenholde marginale omkostninger med marginale gevinster ved investering i forbyggelses-
eller behandlingsudstyr; udstyr kan ofte ikke købes i kontinuerte mængder; udstyr tjener
ofte andre formål end at afhjælpe det specifikke miljøproblem. |
Skyggepris-
metoden |
Sparede eller øgede omkostninger for
samfundet ved at opfylde en bestemt målsætning |
Luftforurening (specielt CO2,
SO2, NOx) |
Målsætningen er ikke nødvendigvis
optimal fra et velfærdsøkonomisk synspunkt. |
En af de mest omdiskuterede og kontroversielle temaer i prissætningsproblematikken for
transportsektoren er prissætning af et statistisk liv. Ikke kun fordi emnet berører en
række etiske spørgsmål, men også fordi omkostninger forbundet med øget dødsfald
udgør en stor andel af hele omkostningen relateret til luftforurening og uheld.
Prissætning af en risiko som truer livet indeholder såvel egen prissætning af
risikoreduktionen gennem det direkte berørte individ som prissætning af
risikoreduktionen for et bestemt individ gennem dets indirekte berørte pårørende eller
andre mennesker. Endvidere er der omkostninger for samfundet forbundet med død som
tilsvarende kan spares ved at reducere risikoen. For opgørelsen af de første to
komponenter anvendes enten "Value of a statistical life" (VSL) eller "Value
of a life year" (VOLY) - metoden, mens den tredje komponent prissættes ved at
anvende human kapital metoden.
VSL-metoden bygger på undersøgelser af befolkningens betalingsvilje for at undgå en
nærmere defineret øget risiko for dødsfald. Værdien af et bevaret statistisk liv
beregnes bagefter ved at dividere den individuelle betalingsvilje med den observerede
ændring i risikoen eller ved at summere individuelle betalingsvilje tilkendegivelser
indtil risikoreduktionen svarer til et statistisk liv. VOLY-metoden derimod, bygger i de
fleste tilfælde på VSL beregninger som konverteres til priser for et livsår ved at
annuisere prisen for et statistisk liv over de resterende forventede antal leveår. Human
kapital tilgangen tager udgangspunkt i produktionstabet ved reduktion i arbejdsstyrkens
størrelse, dvs. det enkelte individs bidrag til bruttofaktorindkomsten. Produktionstabet
kan måles både brutto- eller netto, dvs. som bruttoproduktionsværdi minus forbrug.
En konsistent anvendelse af den velfærdsøkonomiske tankegang i projektvurderinger
kræver at analysen af fordele og ulemper af projektet tager udgangspunkt i individers
egen opfattelse af projektets effekter, dvs. individers willingness-to-pay (WTP) for en
risikoreduktion forbundet med reduktion af luftforurening eller forbedret
færdselssikkerhed. Usikkerhed tilknyttet prissætningsmetoder som forsøger at opgøre
denne WTP, som fx contingent valuation studier, er derimod ikke - som ofte fejlagtig
påpeget - begrundet i at mennesker bliver bedt om at prissætte deres eget liv, men at
det ofte kan være svært for svarpersonerne at vurdere små ændringer i risikoen,
hvilket kan medføre de for contingent valuation studier typiske vurderingsfejl i form af
formål og skalaeffekter. Usikkerheden forhøjes yderligere når værdier fra en WTP
undersøgelse for reduktion af trafikrisikoen overføres til en vurdering af
risikoreduktionen som følge af reduktion af luftforureningen. Dette sker på nuværende
tidspunkt ofte på grund af manglende WTP-undersøgelser for sidstnævnte effekt.
Prissætning af transportens eksternaliteter
Resultater fra de studier som præsenteres i denne rapport kan tegne et første billede
af omfanget af transportens eksterne effekter for Danmark. Resultaterne anvendes til
beregning af et basisscenarie og en række følsomhedsanalyser af de samlede eksterne
omkostninger af transport. Rapporten er dog udelukkende baseret på litteraturstudier af
de nævnte kilder og detaljeringsgraden af beskrivelser i de enkelte dokumenter varierer
meget. I de fleste tilfælde har det derfor været umuligt at komme med en egentlig
anbefaling til at anvende nogle enhedspriser frem for andre. At nogle enhedspriser
vurderes som bedre egnet end andre på grund af deres metodiske grundlag eller de
tilgrundliggende datakilder og derfor anvendes i beregningerne af basisscenariet, er ikke
udtryk for en antagelse om at disse priser svarer til de korrekte priser af den
pågældende eksterne effekt. En konkret anvendelse af tallene i fx road-pricing
sammenhænge eller til bestemmelse af afgiftsstørrelsen kræver en mere detaljeret
gennemgang af de forskellige datakilder med hensyn til deres aktualitet og
overensstemmelse med danske forhold, end det har været muligt i forbindelse med denne
rapport.
De følgende afsnit indeholder en kort sammenfatning af forskellene i de omtalte
studier for hver ekstern effekt samt et overblik over enhedspriserne beregnet i hvert
studie, ligesom der henvises til hvilke tal der er anvendt i eksempelberegningerne samt
følsomhedsanalyserne. For luftforurening, støj og ændring i arealanvendelsen
præsenteres og anvendes de marginale priser, dvs. enhedspriser per ekstra km kørt, eller
per km kørt i en specifik situation, dvs. by- eller landkørsel. For uhelds- og
trængselsomkostninger, samt barriereeffekt anvendes dog gennemsnitlige enhedsomkostninger
per km, dvs. samlede omkostninger divideret ved trafikarbejde for hver køretøjstype. I
følsomhedsanalysen for trængselsomkostninger anvendes dog også marginale omkostninger
forbundet med forskellige trafiksituationer.
Luftforurening inkl. klimaskader
Skader på grund af luftforurening skal bestemmes via en årsagsvirkningskæde. I
årsagsvirkningskæden beregnes de fysiske effekter, fx tilsmudsning og korrosion,
skovdød og øget dødelighed og sygelighed ved hjælp af emissions-, eksponerings- og
eksposure-response faktorer. Det er disse fysiske effekter som forsøges prissat ved
hjælp af forskellige prissætningsmetoder. I afsnittet om luftforurening (inkl.
klimaskader) omtales beregninger fra et dansk studie (COWI, 1999 og et europæisk studie
(INFRAS/IWW, 2000) som beregner enhedspriser såvel på basis af en bottom-up tilgang
baseret på en tysk ExternE model, som en top-down beregningsmodel for gennemsnitlige
omkostninger per km af enkelte køretøjstyper. Metoden i COWI (1999) følger i princippet
samme bottom-up tilgang som i ExternE-undersøgelsen der blev anvendt til beregningen af
de marginale eksterne omkostninger fra luftforurening i INFRAS/IWW (2000). Det må
vurderes at COWI's rapport er bedre tilpasset danske forhold, dog overføres også her fx
eksponeringsfaktorer fra London til Storkøbenhavn, exposure-response faktorer anvendes
for helbredseffekter og priser tages fra ExternE undersøgelsen.
Den største forskel mellem de to rapporter er dog prissætning af effekterne fra CO2
udledning. Mens der i COWI (1999) anvendes en pris på 40 kr./ton, er beregninger i
INFRAS/IWW (2000) baseret på en relativ høj pris på 980 kr./ton. Priserne er baseret
på to forskellige metoder. I COWI (1999) anvendes priser som gerne skulle afspejle
potentielle skadeomkostninger forbundet med CO2-udledning, dog baseret på
litteratur som ikke nødvendigvis tager hensyn til den nyeste forskning på området. I
INFRAS-undersøgelsen anvendes derimod en skyggepris for de marginale omkostninger
forbundet med reduktion af CO2-udledning.
I eksempelberegninger i denne rapport anvendes tallene fra COWI (1999) som
udgangspunkt, dog laves der følsomhedsanalyser ved at anvende de marginale eksterne
omkostninger fra INFRAS/IWW (2000) for at medtage evt. større klimaskader.
Tabel 2:
Sammenfatning af enhedspriser for luftforurening
2000 priser |
COWI
(1999) |
INFRAS/IWW
(2000) |
(Kr./km) |
By |
Land |
By |
Land1)+2) |
Personbil (gns.) |
|
|
0,482) |
0,29 |
Personbil (uden kat.) |
0,22 |
0,27 |
|
|
Personbil (m.kat.) |
0,04 |
0,05 |
|
|
Personbil (diesel) |
0,14 |
0,08 |
0,31 |
0,31 |
Motorcykel |
|
|
0,22 |
0,22 |
Bus (diesel) |
2,34 |
1,04 |
4,39 |
1,60 |
Varebil (benzin) |
0,16 |
0,22 |
0,37 |
0,37 |
Varebil (diesel) |
0,35 |
0,19 |
0,61 |
0,61 |
Lastbil (diesel) |
1,47 |
0,86 |
2,97 |
1,45 |
Persontog (diesel) |
- |
5,79 |
|
40,13 |
Persontog (el) |
- |
2,15 |
|
12,88 |
Godstog (diesel) |
- |
14,39 |
|
51,91 |
Godstog (el) |
- |
2,73 |
|
22,22 |
Fly (jet) |
- |
10,28 |
|
26,74 |
Fly (turboprop.) |
- |
1,38 |
|
22,46 |
Færge |
- |
180,13 |
|
85,13 |
Fragtskib |
- |
104,07 |
|
|
1) Betegnelsen "mellembyskørsel" (interurban) er her anvendt som
"land" kategori.
2) Gennemsnit af biler med og uden katalysator for bykørsel hhv. landkørsel. Kilde:
INFRAS/IWW (2000), COWI (2000), omregnet til danske kroner og 2000 priser.
Støj
Støj påvirker sundheden gennem en forhøjet risiko for hjertekarsydomme, høreskader,
stress, ærgrelser og søvnforstyrrelser, men har også andre fysiologiske påvirkninger
som forhøjet blodtryk, anspændthed og hovedpine. Endvidere påvirker støj
produktiviteten gennem en forstyrrelse af søvnmønsteret og nedsat koncentrationsevne og
kan påvirke indlæringsevnen hos fx skoleelever. Betalingsviljen for støjreduktionen
bestemmes ved anvendelsen af enten contingent valuation studier, avoidance-cost metoden
eller hedonisk prissætningsstudier af huspriser. Ud over individernes velfærdstab
opstår der også andre udgifter til samfundet i form af udgifter til sygehusvæsen,
lægebehandling og evt. revalidering.
I støjafsnittet omtales to studier som beregner de eksterne støjomkostninger fra
transporten for Danmark, en nyere europæisk undersøgelse, INFRAS/IWW (2000), og en lidt
ældre, men stadigvæk den mest aktuelle fra Trafikministeriet (Trafikministeriet, 1997).
Som det kan ses i Tabel 3 afviger de marginale støjomkostninger i INFRAS/IWW (2000)
undersøgelsen substantielt fra resultaterne fra Trafikministeriet (1997). Resultaterne i
INFRAS/IWW (2000) er for en stor del baseret på modelkørsler og
prissætningsundersøgelser kalibreret til tyske forhold, hvilket må forventes at være
en sandsynlig kilde til afvigelserne.
For eksempelberegningerne af eksterne omkostninger i den foreliggende rapport, er det
valgt at benytte de høje skøn fra Trafikministeriet (1997) for by og landkørsel som
udgangspunkt, da disse også indeholder offentlige omkostninger forbundet med sygdom som
følge af støj. Følsomhedsberegninger gennemføres med henholdsvis de marginale
omkostninger for bykørsel opgjort i INFRAS/IWW (2000) som høje skøn og med de lave
omkostninger for land og by fra Trafikministeriet (1997) som lave skøn.
Tabel 3:
Sammenfatning af marginale eksterne støjomkostninger fra Trafikministeriet (1997) og
INFRAS/IWW (2000), kr./km (2000 priser).
2000 priser |
Trafikministeriet
(1997) |
INFRAS/IWW
(2000) |
(kr./km) |
Land |
By |
Land |
By |
|
Lav |
Høj |
Lav |
Høj |
|
|
Personbiler |
0 |
0,01 |
0,04 |
0,08 |
0,00 |
0,24 |
Motorcykler |
|
|
|
|
0,01 |
0,48 |
Varebiler |
0,01 |
0,02 |
0,07 |
0,14 |
0,01 |
1,21 |
Lastbiler |
0,05 |
0,11 |
0,33 |
0,66 |
0,02 |
2,23 |
Busser |
0,04 |
0,08 |
0,25 |
0,51 |
0,01 |
1,21 |
Kilde: Trafikministeriet (1997), omregnet til 2000 priser og INFRAS/IWW (2000),
marginale eksterne støjomkostninger (kr./vkm), omregnet til danske kr. og 2000
prisniveau.
Uheld
Uheldsomkostninger for samfundet består af velfærdstabet for selve uheldsofret og
dets venner og pårørende, tab af human kapital og udgifter til medicinsk pleje og politi
og redningstjenester. Materialeskader tages ikke med, da disse normalt er internaliseret
gennem forsikringspræmier betalt af den enkelte trafikant. Rapporten indeholder en
gennemgang af de eksterne uheldsomkostninger fra INFRAS-undersøgelsen og en sammenfatning
af uheldsberegninger foretaget af Trafikministeriet (Trafikministeriet, 1997).
Forskellene i metoderne anvendt i de to rapporter kan primært henføres til 4 punkter:
| Der skelnes i Trafikministeriet (1997) mellem interne og eksterne omkostninger, mens
egenrisiko bliver betragtet som en ekstern omkostning i INFRAS/IWW (2000). |
| I Trafikministeriet (1997) præsenteres kun anvendelsen af marginale omkostninger, mens
der i INFRAS/IWW (2000) konkret frarådes anvendelsen af marginale omkostninger da en
litteraturgennemgang af studier ikke har vist et entydigt forhold til de gennemsnitlige
eksterne omkostninger. |
| I INFRAS/IWW (2000) anvendes kun en middelværdi for velfærdstabet beregnet som
gennemsnit af resultater af forskellige WTP-undersøgelser for risikoreduktion. I
Trafikministeriet (1997) medtages derimod såvel en høj enhedspris for velfærdstabet
(fra en dansk CV-undersøgelse som også indgår i opsamling af studier for INFRAS/IWW
(2000)), som et lavt skøn baseret på en politisk bestemt andel af de offentlige udgifter
for de enkelte skadekategorier i beregningen af de eksterne omkostninger. |
| I INFRAS/IWW (2000) fratrækkes overførsler fra forsikringsselskaber og andre
erstatningsbetalinger til sårede individer eller deres pårørende i dødstilfælde. Dvs.
at en del af velfærdstabet dermed betragtes som allerede internaliseret gennem betaling
af forsikringspræmier. |
Anvendelsen af en gennemsnitlig korrekturfaktor i Trafikministeriet (1997) til at
beregne marginale eksterne omkostninger vurderes at være problematisk, da denne faktor -
som beskrevet i rapporten - er afhængig af vejtypen og den vil dermed sandsynligvis
variere mellem by og land. Ud fra en velfærdsøkonomisk synsvinkel er det også klart at
fortrække at velfærdstabet bliver opgjort ved anvendelsen af priser som er baseret på
individernes egen vurdering af en risikoreduktion og ikke som politisk bestemt andel af de
offentlige udgifter, hvilket betyder at de lave skøn fra Trafikministeriets rapport ikke
kan anbefales som enhedspriser.
Som det kan ses i Tabel 4 er der store forskelle mellem kilderne (tallene er omregnet
til gennemsnitlige priser og omfatter i begge tilfælde de samlede, dvs. eksterne plus
interne omkostninger). En mulig forklaring på afvigelserne kunne være at
erstatningsbetalinger blev fratrukket i INFRAS undersøgelsen, hvilket selvfølgelig
betyder lavere samlede omkostninger. Trafikministeriets priser er også højere for
dræbte og lettere tilskadekomne. I eksempelberegningerne anvendes tallene fra INFRAS/IWW
(2000) som udgangspunkt1 mens tallene
fra Trafikministeriet (1997) indrages i følsomhedsberegninger som et højt skøn.
Tabel 4:
Gennemsnitlige uheldsomkostninger (kr./km), i 2000 priser
|
Trafikministeriet
(1997) |
INFRAS |
|
Land |
By |
Land |
By |
Motorvej |
|
kr./km |
kr./km |
Bil |
0,33 |
0,56 |
0,56 |
0,33 |
0,14 |
Motorcykel |
0,80 |
0,89 |
2,41 |
2,06 |
0,64 |
Bus |
0,89 |
1,42 |
0,49 |
0,24 |
0,16 |
Varebil |
0,54 |
0,76 |
0,27 |
0,22 |
0,09 |
Lastbil |
1,71 |
2,41 |
0,36 |
0,29 |
0,07 |
Kilde: Trafikministeriet (1997), højt skøn af de samlede marginale
uheldsomkostninger omregnet til gennemsnitlige omkostninger og 2000 priser og INFRAS/IWW
(2000), gennemsnitlige eksterne uheldsomkostninger omregnet til danske kr. og 2000
prisniveau.
Trængsel
Omkostninger ved at bruge et eksisterende vejnet indeholder marginale private
omkostninger for den enkelte bruger, dvs. det generelle tidsforbrug uden trængsel,
benzin, egen vurdering af risikoen, osv. og "private" trængselsomkostninger som
den enkelte vejbruger oplever, og som må antages at være stigende ved en stigende
trafikmængde. Udover det opstår der også marginale sociale trængselsomkostninger som
den enkelte gennem sin kørsel påfører de andre trafikanter, men som han ikke selv tager
med i sine omkostningsberegninger.
Uden markedsregulering vil folk vælge at køre indtil deres marginale private
omkostninger er lig med den marginale gevinst de opnår gennem kørslen. En
samfundsmæssig optimal trafikmængde vil dog være den hvor de marginale sociale
omkostninger er lig med den enkeltes marginale gevinst fra kørslen, hvilket, da marginale
sociale omkostninger er højere end de marginale private omkostninger, vil resultere i
mindre kørsel. For at sikre at den enkelte trafikant medtager de trængselsomkostninger
han påfører andre trafikanter i sine individuelle beslutninger er det nødvendigt at
prissætte dette eksterne tidstab.
I trængselsafsnittet omtales resultater fra to undersøgelser, Trafikministeriet
(1997) og INFRAS/IWW (2000). De to studier anvender to helt forskellige metoder ved
opgørelsen af omkostningerne. Metoden anvendt i Trafikministeriet (1997) er baseret på
en politisk motiveret betalingsvilje for at undgå fremtidige trængselsomkostninger
(under antagelsen af at udbygning af vejnettet alene tjener dette formål og ikke også
andre). Denne politiske betalingsvilje hænger ikke sammen med de egentlige
tidsomkostninger og øget driftsomkostninger som trængsel medfører og som forsøges at
beregne i INFRAS/IWW (2000) studiet. Udfra en velfærdsøkonomisk synsvinkel må metoden
anvendt i INFRAS/IWW (2000) vurderes bedre egnet til at opgøre trængselsomkostninger i
Danmark, dog med forbehold for at der anvendes tyske speed-flow funktioner, tidsværdier
og andre datakilder som ikke er specielt tilpasset danske forhold.
Tabel 5:
Gennemsnitlige eksterne trængselsomkostninger (kr./km, 2000 priser)
Køretøjskategori |
Trafikministeriet
(1997) |
INFRAS/IWW |
Personbiler |
0,12 |
0,03 |
Motorcykler |
- |
0,01 |
Varebiler |
0,18 |
0,06 |
Lastbiler |
0,35 |
0,12 |
Busser |
0,35 |
0,54 |
Kilde: Trafikministeriet (1997), omregnet til 2000 priser og INFRAS/IWW (2000),
omregnet til danske kroner og 2000 priser og køretøjskilometer.
I regneeksemplet anvendes de gennemsnitlige priser fra INFRAS/IWW (2000)-undersøgelsen
som udgangspunkt og der laves følsomhedsberegninger med forskellige marginale
trængselsomkostninger taget fra samme kilde, for at vise betydningen af
trængselsomkostningerne i forskellige trafiksituationer.
Barriereeffekter
Veje gør det nemmere for motoriserede trafikanter at bevæge sig fra et sted til et
andet, men for mange ikke-motoriserede, specielt børn, ældre og cyklister, betyder
stærkt trafikerede veje barrierer til deres fri færdsel i byen i form af øgede
tidsomkostninger og en generel stigning i utryghed. Der findes kun få studier som
eksplicit forsøger at inddrage barriereeffekter. I INFRAS/IWW (2000) beregnes tidstab for
fodgængere på grund af barriereeffekten samt manglende plads for cyklister på stærkt
trafikerede veje. Omkostningerne forbundet med den sidstnævnte effekt beregnes på basis
af ekstra omkostninger for etablering af cykelstier.
INFRAS/IWW (2000) undersøgelsen er den eneste undersøgelse som præsenterer
barriereomkostninger per køretøjstype, baseret på en egentlig modelberegning (dog kun
for enkelte "model"-byer). I Bein (1997) og Litman (2001) beregnes
barriereomkostninger som 100% af støjomkostningerne baseret på eksempelberegninger i
Norge, mens Vejdirektorat (1999) anvender et barriere- og belastningstal baseret på den
antagelse at barriereomkostninger svarer til ca. 50% af støjomkostningerne.
Tabel 6 viser de gennemsnitlige omkostninger taget fra INFRAS/IWW (2000) plus
gennemsnitlige omkostninger beregnet som henholdsvis 50% og 100% af støjomkostningerne
opgjort i Trafikministeriet (1997) (høje skøn for by). I eksempelberegningerne anvendes
50% af støjomkostningerne som basisscenario, mens INFRAS tallene anvendes som lavt skøn
og 100% af støjomkostningerne som højt skøn for følsomhedsberegningerne.
Tabel 6:
Gennemsnitlige omkostninger fra barriereeffekter i byer
2000 priser |
INFRAS/IWW |
50% af støj-
omkostninger |
100% af støj-
omkostninger |
(kr./km) |
Fodgængere |
Cyklister |
Sum |
By |
By |
Personbiler |
0,016 |
0,003 |
0,019 |
0,04 |
0,08 |
Motorcykler |
0,011 |
0,003 |
0,014 |
|
|
Varebiler |
0,032 |
0,008 |
0,040 |
0,07 |
0,14 |
Lastbiler |
0,065 |
0,014 |
0,080 |
0,33 |
0,66 |
Busser |
0,049 |
0,012 |
0,061 |
0,25 |
0,51 |
Kilde: INFRAS/IWW (2000), omregnet til 2000 priser og kr./km og Trafikministeriet
(1997), høje skøn for by, omregnet til 2000 priser.
Ændring i arealanvendelsen
Alle transportprojekter påvirker den eksisterende arealanvendelse. Selve
vejbelægningen har den mest drastiske effekt, idet den faktisk reducerer miljøgevinster
til nul. Der opstår dog også indirekte påvirkninger af arealanvendelsen gennem nærhed
til vejnettet og selve eksistensen af vejen, som fx forstyrrelse og nedgang i levesteder
og dermed indvirkning på biodiversiteten, luft- og vandforurening og forhøjet lydniveau.
Der findes kun få studier som forsøger at inddrage natur- og landskabsomkostninger i
beregning af transportens eksterne effekter. I INFRAS/IWW (2000)-undersøgelsen anvendes
en slags "genopretnings"-tilgang baseret på omkostninger til istandsættelse-
og erstatning af eksisterende veje så disse svarer til en oprindelig
"naturligt" tilstand. I et ældre studie fra Bein (1997) anbefales at anvende
konkret prisestimater for det tabte areal, fx pris per ha vådområde. Bein (1997)
forsøger også at prissætte effekten på biodiversiteten. Det er dog kun
INFRAS/IWW-undersøgelsen som opgør priser per køretøjskilometer og derfor er det disse
priser som anvendes til eksempelberegningerne i rapporten (se Tabel 7).
Tabel 7:
Marginale omkostninger på langt sigt fra en ændring i arealanvendelsen
Kr./km (2000 priser) |
INFRAS/IWW |
Bil mellembyskørsel |
0,03 |
Motorcykel |
0,02 |
Bus mellembyskørsel |
0,20 |
Varebil |
0,06 |
Lastbil 3.5 7.5 tons |
0,10 |
Lastbil 32 40 tons |
0,10 |
Usikkerheden ved en prissætning af denne eksterne effekt er særlig stor.
Omkostninger til samfundet forbundet med en ændring i arealanvendelsen vil variere meget
afhængig af hvilken type areal der berøres af projektet. Priserne som præsenteret i
INFRAS/IWW (2000)-undersøgelsen kan i første omgang kun bruges til at få en vurdering
af størrelsesordenen af denne eksterne effekt. En evt. prissætning af ulemper forbundet
med en fremtidig infrastrukturudbygning må ske på basis af en vurdering af det konkrete,
berørte areal.
Fremtidige forskningsbehov
Selvom der ikke kan anbefales en direkte anvendelse af de forskellige resultater fra de
omtalte studier i fx road-pricing sammenhænge, er det dog muligt at fremhæve evt.
fremtidige forskningsbehov, med hensyn til at opnå mere pålidelige priser for de
forskellige effekter. Som de vigtigste områder her nævnes:2
| en opdatering af opgørelsen af luftforureningseffekterne for Danmark, med udgangspunkt
i metoderne anvendt i COWI (1999). Her er det specielt prisen for CO2 udledning
som får en stor betydning for det endelige resultat. For en global effekt som
klimaforandring er det specielt svært at beregne pålidelige skadeomkostninger per tons
CO2. Det må dog vurderes at opgørelsen af skadeeffekten gennem modelkørsler
foretaget i den nyere ExternE studie (se Holland et al., 1999) og som også anvendes i
Ministerierne (2001) og i Miljøstyrelsen, bedre afspejler den sidste forskningsviden på
området end de ældre skadeomkostninger som anvendes i COWI (1999). For en konsistent
vurdering af skadeeffekten af CO2-udledning i Miljøstyrelsens analyser vil det
derfor være ønskeligt at opdatere Trafikministeriets beregninger ved at anvende den af
Miljøstyrelsen foretrukne pris på 260 kr./ton CO2 som centralt skøn. |
| at man når frem til en fælles vurderingsmetode af et statistisk liv i alle danske
ministerier for at skaffe en mere homogen basis for prissætning af eksterne effekter, men
også sammenligning af samfundsøkonomiske analyser i forskellige sektorer. Her kunne det
også være ønskeligt at gennemføre et prissætningsstudie som undersøger
betalingsviljen for risikoreduktion fra luftforurening, som dermed kunne erstatte de
nuværende "substitut"-metoder som VOLY-metoden og alderstilpasset VSL værdi. |
| at lave en opdatering af prisen per SBT-enhed og de derfra resulterende enhedspriser for
støj for Danmark på basis af Miljøstyrelsens nye husprisundersøgelse. |
| en selvstændig udregning af trængselsomkostninger for Danmark på basis af tidstabet
ved at anvende danske speed-flow funktioner og modeller for beregning af marginale
omkostninger. Metoden som hidtil er blevet anvendt i Danmark (se Trafikministeriet, 1997)
er ikke baseret på en opgørelse af tidstabet og ekstra driftsomkostninger forbundet med
trængsel. |
Resultater fra eksempelberegninger
Enhedspriser som vurderes anvendelige for danske forhold (ofte dog under en række
forbehold) er anvendt for at lave en førsteberegning af omkostningerne fra de potentielle
eksterne effekter af det samlede transportarbejde i år 2000 (se Tabel 8). Resultatet af
eksempelberegningerne peger på samlede omkostninger i retning af 33 milliarder kroner i
år 2000, som samfundet "betaler" udover de private omkostninger som afholdes af
den enkelte transportbruger. Uheldsomkostninger (tabt liv, sygehusophold osv.) udgør med
53% den største andel af omkostningerne, efterfulgt af luftforurening (28%), støj (7,7%)
og trængsel (5,5%). Omkostninger for de hidtil kun sjældent medtagne barriereeffekter og
påvirkning af natur og biodiversitet gennem en ændring af arealanvendelsen udgør
derimod kun en relativ lille andel (henholdsvis 3% og 2,3%) af de samlede omkostninger.
Enhedspriserne beregnet for de sidstnævnte effekter tegner formodentlig et ufuldstændigt
billede af de reelle omkostninger.
Tabel 8:
Priser anvendt i beregning af basisscenariet
2000 priser (kr./
km) |
Luft-
forurening |
Støj |
Uheld |
Træng-
sel |
Bar-
riere-
effekt |
Areal-
anven-
delsen |
By |
Land |
By |
Land |
By |
Land |
Motor-
vej |
|
|
|
Person-
bil (gns.) |
|
|
0,08 |
0,01 |
0,33 |
0,56 |
0,14 |
0,03 |
0,04 |
0,03 |
Person-
bil (u.kat.) |
0,22 |
0,27 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Person-
bil (m.kat.) |
0,04 |
0,05 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Person-
bil (die-
sel) |
0,14 |
0,08 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Motor-
cykel |
0,22 |
0,22 |
0,48 |
0,01 |
2,06 |
2,41 |
0,64 |
0,01 |
0,014 |
0,02 |
Bus (die-
sel) |
2,34 |
1,04 |
0,51 |
0,08 |
0,24 |
0,49 |
0,16 |
0,54 |
0,25 |
0,20 |
Varebil (ben-
zin) |
0,16 |
0,22 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Varebil (die-
sel) |
0,35 |
0,19 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Varebil (gns.) |
|
|
0,14 |
0,02 |
0,22 |
0,27 |
0,09 |
0,06 |
0,07 |
0,06 |
Lastbil (die-
sel) |
1,47 |
0,86 |
0,66 |
0,11 |
0,29 |
0,36 |
0,07 |
0,12 |
0,33 |
0,10 |
Kilde: Luftforurening (COWI, 1999 plus INFRAS/IWW, 2000 for motorcykler); Støj
(Trafikministeriet, 1997, højt skøn plus INFRAS for motorcykler); Uheld (INFRAS/IWW,
2000); Trængsel (INFRAS/IWW, 2000); Barriereeffekter (50% af støj fra Trafikministeriet
1997, plus motorcykler fra INFRAS/IWW, 2000); Arealanvendelsen (INFRAS/IWW, 2000).
Følsomhedsanalyser viser en markant stigning i luftforurenings-omkostningerne, hvis
der anvendes de højere tal fra INFRAS/IWW 2000-undersøgelsen, som indeholder markant
højere CO2-omkostninger. For trængsel er der anvendt gennemsnitlige priser
til beregninger i basisscenariet. Her peger resultater fra følsomhedsanalyserne på en
markant stigning i trængselsomkostningerne, hvis der antages at al myldretidstrafik (30%
af den samlede trafik per døgn) forgår under "trafikprop"-forhold.
Tabel 9:
Omkostninger fra transportens eksterne effekter fordelt på vejtyper, år
2000
Mio. kroner
Eksterner effekt |
% af samlede omkost-
ninger |
Samlet |
By |
Land |
Motor-
vej |
Motor-
vej by |
Motor-
vej land |
Luft-
forurening |
27,88% |
9345 |
3394 |
4081 |
1870 |
431 |
1439 |
Støj |
7,74% |
2594 |
1851 |
376 |
366 |
230 |
137 |
Uheld |
53,59% |
17961 |
5452 |
11356 |
1153 |
|
|
Trængsel |
5,52% |
1851 |
|
|
|
|
|
Barriere-
effekt |
2,95% |
988 |
876 |
|
|
112 |
|
Areal-
anvendelsen |
2,31% |
774 |
|
774 |
|
|
304 |
SUM |
|
33512 |
11573 |
16588 |
3389 |
773 |
1879 |
Tabel 10:
Omkostninger fra transportens eksterne effekter fordelt på køretøjsarter, år 2000
Mio. kroner |
Luft-
forurening |
Støj |
Uheld |
Træng-
sel |
Barriere-
effekt |
Areal |
Sum |
Andel |
Person-
biler |
5492 |
1542 |
15234 |
1056 |
629 |
502 |
24454 |
72,97% |
Vare-
biler |
1270 |
374 |
1223 |
329 |
147 |
150 |
3492 |
10,42% |
Last-
biler |
1660 |
426 |
399 |
190 |
151 |
74 |
2900 |
8,65% |
Busser |
821 |
138 |
171 |
274 |
57 |
45 |
1507 |
4,50% |
Motor-
cykler |
101 |
114 |
934 |
3 |
3 |
3 |
1158 |
3,46% |
Sum |
9345 |
2594 |
17961 |
1851 |
988 |
774 |
33512 |
|
Værdisætning af ikke-markedsomsatte goder, specielt på miljøområdet, er et meget
omdiskuteret emne i den miljøøkonomiske forskning for øjeblikket. Der publiceres
løbende nye forskningsresultater og det anbefales derfor at der sker en løbende
opfølgning og opdatering af litteraturen, samt en revurdering af de anvendte enhedspriser
i eksempelberegningerne.
Samfundsøkonomiske cost-benefit analyser med fokus på monetarisering af natur- og
sundhedsværdier er kun en af mange muligheder til at vurdere fordelene ved et
transportprojekt for det danske samfund. Selvom metoderne er under konstant udvikling og
forbedring vil der altid findes grænser for prissætning, enten fordi der slet ikke
findes muligheder for at prissætte nogle effekter eller fordi usikkerheden behæftet med
de enkelte metoder er for stor til at tallene er egnede til at indgå i en politisk
beslutningsproces eller kan danne grundlag for afgifter el.lign.
1 |
En anvendelse af INFRAS-tallene i andre sammenhænge vil dog
kræve en nøjere gennemgang af datakilder til kørselsomfang, uheldsrisikoen og
offentlige udgifter til sygehusvæsen, politi osv. for at sikre at disse er i
overensstemmelse med danske statistiske tal.
|
2 |
Den følgende liste er ikke udtømmende og indeholder kun de
vigtigste punkter. En mere detaljeret beskrivelse findes i afsnit 3.8. |
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top | |
|