|
Forside
| |
Næste
|
Prissætning af transportens eksterne effekter
Indholdsfortegnelse
Forklaring af forkortelser anvendt i rapporten
Sammenfatning og konklusioner
Summary and Conclusions
Valuation methods and their applicability for transport pricing
Pricing the externalities from transport activities
1 Indledning
2 Beskrivelse af prissætningsmetoder og deres anvendelighed på transportområdet
2.1
Måling og prissætning af eksterne effekter: hvorfor, hvordan og hvilke værdier
2.2
Prissætningsmetoder for trafikkens eksterne effekter
2.2.1
Den hedoniske metode
2.2.2
Rejseomkostningsmetoden
2.2.3
Hypotetiske prissætningsmetode: Contingent Valuation
2.2.4
Forebyggelses- og behandlingsomkostninger
2.2.5
Skyggeprismetoden (prissætning fra omkostningssiden når der eksisterer miljømålsætninger)
2.2.6
Sammenfatning af metoderne
2.3
Prissætning på et statistisk liv eller tabte livsår
2.3.1
Prissætning af et statistisk liv (VSL)
2.3.2
Prissætning af tabte livsår (VOLY)
2.3.3
Pårørende og andres prissætning af risikoen
2.3.4
Human kapital tilgang
2.3.5
Sammenfatning af prissætning af et statistisk liv
2.4
Bemærkninger vedrørende benefit transfer
3 Danske og internationale prissætningsstudier på transportområdet
3.1
Transportens eksterne effekter
3.2
Prissætning af luftforurening
3.2.1
Cowi (1999): Værdisætning af trafikkens eksterne omkostninger: Luftforurening
3.2.2
INFRAS/IWW (2000): External Costs of Transport: Air Pollution and Climate Change
3.2.3
Sammenfatning af resultater for luftforurening inkl. klimaskader
3.3
Prissætning af støj
3.3.1
INFRAS/IWW (2000): External Costs of Transport: Noise
3.3.2
Trafikministeriet (1997): Samfundsøkonomisk omkostningseffektivitet i transportsektoren
3.3.3
Sammenfatning af resultater for støj
3.4
Prissætning af uheld
3.4.1
INFRAS/IWW (2000): External Costs of Transport: Accidents
3.4.2
Trafikministeriet (1997): Samfundsøkonomisk omkostningseffektivitet i transportsektoren: Afsnit 3.3 Uheld
3.4.3
Sammenfatning af resultater for trafikuheld
3.5
Prissætning af trængsel
3.5.1
INFRAS/IWW (2000): External Costs of Transport: Congestion
3.5.2
Trafikministeriet (1997): Samfundsøkonomisk omkostningseffektivitet i transportsektoren
3.5.3
Sammenligning af resultater for eksterne trængselsomkostninger
3.6
Fysiske og sociale barriereeffekter
3.6.1
Vejdirektorat (1999): Trafikøkonomiske enhedspriser Prisniveau 1997
3.6.2
INFRAS/IWW (2000): External Costs of Transport: Additional costs in urban areas
3.6.3
Sammenfatning af omkostninger fra barriereeffekter
3.7
Eksterne effekter fra ændring i arealanvendelsen
3.7.1
INFRAS/IWW (2000): External Costs of Transport: Nature and landscape
3.7.2
Bein (1997): Monetization of Environmental Impacts of Roads
3.7.3
Biodiversitet: Bein (1997): Monetization of Environmental Impacts of Roads
3.7.4
Sammenfatning af eksterne effekter fra ændring i arealanvendelsen
3.8
Sammenfatning af forskningsbehov/forslag til studier
4 Eksterne omkostninger fra trafikarbejde i Danmark i år 2000
4.1
Datamateriale
4.2
Resultater fra basisscenariet
4.3
Resultater fra følsomhedsanalyser
5 References:
Bilag A ExternE Externalities of Energy
|
Forside
| |
Næste
| |
Top
|