Prissætning af transportens eksterne effekter

1 Indledning

Udover private omkostninger for den enkelte bruger medfører vejtransport en række eksterne effekter for samfundet som helhed. Disse eksterne omkostninger, såsom bidrag til luftforurening, støjgener, uheldsomkostninger, tidstab på grund af trængsel, barriereeffekter i byerne og påvirkning af natur og landskab er blevet et vigtigt emne for udformningen af transportpolitikken på nationalt og internationalt plan.

For at internalisere eksterne effekter så den enkelte transportmiddelbruger medtager omkostningerne forbundet med dem i sin valg af transportmiddel og –omfang, er det nødvendigt at prissætte de eksterne effekter. Problemet er dog at der – i de fleste tilfælde - ikke findes de fornødne markedspriser for fx sundhedseffekter eller tidstab. En bestemmelse af priserne for de eksterne effekter kræver derfor i mange tilfælde anvendelsen af særlige prissætningsmetoder.

Rapporten starter med en oversigt og kort introduktion til de forskellige prissætningsmetoder, deres teoretisk baggrund, fordele og ulemper (kapitel 2). Dette kapitel indeholder også en nøjere gennemgang af prissætning af et statistisk liv eller "tabte livsår", hvor den valgte metode har en særlig indflydelse på de eksterne omkostninger forbundet med luftforurening og trafikuheld. I kapitel 3 beskrives detaljeret den metodiske tilgang anvendt i forskellige prissætningsstudier. Udvalget af studier er koncentreret på et nyt europæisk studie om transportens effekter (, samt de nyeste danske opgørelser af enhedspriser. Forskellige prisestimater for de enkelte eksterne effekter, omtalt i kapitel 3, vurderes med henblik på deres anvendelighed for danske forhold. For at illustrere anvendelsen af priser og den mulige størrelsesorden af de forskellige eksterne effekter indeholder kapitel 4 et regneeksempel baseret på det samlede transportarbejde i år 2000.

I forbindelse med projektet har der været nedsæt en følgegruppe bestående af Pia Berring (Miljøstyrelsen), Lars Olsen Hasselager (Miljøstyrelsen), Lisbeth Strandmark (Miljøstyrelsen), Camilla Damgaard (Miljøstyrelsen), Hanne Lylov (Miljøstyrelsen), Robert Heidemann (Miljøstyrelsen), Sune Schou (Trafikministeriet), Niels Albrechtsen (Vejdirektoratet) og Kim Winther (Energistyrelsen). Følgegruppen har under projektet bidraget med mange nyttige kommentarer og henvisninger til mangler og svagheder i notatet.