| Forside | | Indhold | | Forrige | |
Næste |
Prissætning af transportens eksterne effekter
Udover private omkostninger for den enkelte bruger medfører vejtransport en række
eksterne effekter for samfundet som helhed. Disse eksterne omkostninger, såsom bidrag til
luftforurening, støjgener, uheldsomkostninger, tidstab på grund af trængsel,
barriereeffekter i byerne og påvirkning af natur og landskab er blevet et vigtigt emne
for udformningen af transportpolitikken på nationalt og internationalt plan.
For at internalisere eksterne effekter så den enkelte transportmiddelbruger medtager
omkostningerne forbundet med dem i sin valg af transportmiddel og omfang, er det
nødvendigt at prissætte de eksterne effekter. Problemet er dog at der i de fleste
tilfælde - ikke findes de fornødne markedspriser for fx sundhedseffekter eller tidstab.
En bestemmelse af priserne for de eksterne effekter kræver derfor i mange tilfælde
anvendelsen af særlige prissætningsmetoder.
Rapporten starter med en oversigt og kort introduktion til de forskellige
prissætningsmetoder, deres teoretisk baggrund, fordele og ulemper (kapitel 2). Dette
kapitel indeholder også en nøjere gennemgang af prissætning af et statistisk liv eller
"tabte livsår", hvor den valgte metode har en særlig indflydelse på de
eksterne omkostninger forbundet med luftforurening og trafikuheld. I kapitel 3 beskrives
detaljeret den metodiske tilgang anvendt i forskellige prissætningsstudier. Udvalget af
studier er koncentreret på et nyt europæisk studie om transportens effekter (, samt de
nyeste danske opgørelser af enhedspriser. Forskellige prisestimater for de enkelte
eksterne effekter, omtalt i kapitel 3, vurderes med henblik på deres anvendelighed for
danske forhold. For at illustrere anvendelsen af priser og den mulige størrelsesorden af
de forskellige eksterne effekter indeholder kapitel 4 et regneeksempel baseret på det
samlede transportarbejde i år 2000.
I forbindelse med projektet har der været nedsæt en følgegruppe bestående af Pia
Berring (Miljøstyrelsen), Lars Olsen Hasselager (Miljøstyrelsen), Lisbeth Strandmark
(Miljøstyrelsen), Camilla Damgaard (Miljøstyrelsen), Hanne Lylov (Miljøstyrelsen),
Robert Heidemann (Miljøstyrelsen), Sune Schou (Trafikministeriet), Niels Albrechtsen
(Vejdirektoratet) og Kim Winther (Energistyrelsen). Følgegruppen har under projektet
bidraget med mange nyttige kommentarer og henvisninger til mangler og svagheder i notatet.
| Forside | | Indhold | | Forrige | |
Næste | | Top
|