Kilde: INFRAS/IWW (2000) omregnet til danske kr. (100 Euro 1995=724,6 kr.). Marginale omkostninger Beregningen af de marginale omkostninger er baseret på resultater af ExternE modelberegninger for Tyskland oversat til EU-gennemsnit ved at anvende en korrektionsfaktor baseret på forskellen i indkomsten mellem landene18. I ExternE modellerne anvendes konstante dose-response funktioner, selvom man kunne forvente en progressiv vækst af de marginale omkostninger med voksende trafik. Derfor er marginale omkostninger lig med gennemsnitlige omkostninger. På grund af bottom-up tilgangen i ExternE er det dog muligt at estimere eksterne omkostninger for forskellige trafiksituationer som så kan betragtes som en slags marginale omkostninger. Tabel 16:
Kilde: INFRAS/IWW (2000) omregnet til danske kr. (100 Euro 1995=724,6 kr.). Interessant er det at en bus som kører i byen kan have højere eksterne omkostninger per personkm end en relativ ren personbil. Beregninger i INFRAS/IWW (2000), som dog ikke gentages her, viser også at der er stor forskel i eksterne omkostninger mellem pre-EURO biler i byområder og nyere biler som overholder EURO 3 normer.19 For beregning af marginale omkostninger med hensyn til klimaskader anvendes samme pris per ton som for de gennemsnitlige omkostninger. Generelt gælder igen at gennemsnitlige og marginale eksterne omkostninger er de samme for klimaskader (et tons CO2 skaber de samme skader uanset hvor den bliver udledt). I Tabel 16 findes dog "marginale" omkostninger for forskellige køretøjstyper og trafiksituationer.
3.2.3 Sammenfatning af resultater for luftforurening inkl. klimaskaderMetoden i COWI (1999) følger i princippet samme bottom-up-tilgang som i ExternE-undersøgelsen, der blev anvendt til beregningen af de marginale eksterne omkostninger fra luftforurening i INFRAS/IWW (2000). Det må vurderes at COWIs rapport er bedre tilpasset danske forhold, dog overføres også her fx eksponeringsfaktorer fra London til Storkøbenhavn, og exposure-response-faktorer for helbredseffekter. Desuden er priserne taget fra ExternE-undersøgelsen. Den største forskel mellem de to rapporter er dog prissætning af effekterne fra CO2-udledning. Mens der i COWI (1999) anvendes en pris på 40 kr./ton, er beregninger i INFRAS/IWW (2000) baseret på en relativ høj pris på 980 kr./ton. Priserne er baseret på to forskellige metoder. I COWI (1999) anvendes priser som gerne skulle afspejle potentielle skadeomkostninger forbundet med CO2-udledning, dog baseret på litteratur som ikke nødvendigvis tager hensyn til den nyeste forskning på området. I INFRAS-undersøgelsen anvendes derimod en skyggepris for de marginale omkostninger forbundet med reduktion af CO2- udledning. Denne pris vil med sikkerhed varierere mellem de forskellige europæiske lande og sektorer. Medmindre der laves særskilte aftaler for transportområdet er det fx ikke i alle tilfælde nødvendigt at opfylde nationale Kyoto-målsætninger ved at reducere CO2-emissionerne på transportområdet. Det kan vise sig at emissionsreduktioner i andre sektorer (fx energi) og anvendelsen af de såkaldte "fleksible mekanisme" er mere omkostningsefficient og dermed billigere for samfundet. I eksempelberegningerne i denne rapport anvendes tallene fra COWI (1999) som udgangspunkt, dog laves der følsomhedsanalyser ved at anvende de marginale eksterne omkostninger fra INFRAS/IWW (2000) til at medtage evt. højere klimaskader. Da beregningerne af enhedspriser per transportkilometer i COWI (1999) er baseret på detaljerede danske emissionsdata og prisen per ton CO2 blot indgår som et led i den samlede beregningskæde (se Figur 3.3) er det ikke muligt at lave en særskilt beregning ved at anvende den, af Miljøstyrelsen, foretrukne pris på 260 kr./ton. I den seneste tid er en række nyere udenlandske undersøgelser blevet omtalt. De peger på nyere sammenhænge mellem fx ozon og astmadannelse, samt partiklernes indflydelse på udvikling af astma (hvor man tidligere kun antog at partikler forværrer astma hos dem som allerede har det). En "oversættelse" af denne nye viden i exposure-response funktioner og inddragelse af fremtidige studier som forsøger at prissætte de eksterne omkostninger fra transportemissionerne vil sandsynligvis betyde en substantiel stigning af de samlede eksterne omkostninger fra trafikkens luftforurening for samfundet. Tabel 17:
1) Betegnelsen "mellembyskørsel" (interurban) er her anvendt som
landkategori. 3.3 Prissætning af støjStøj påvirker sundheden gennem en forhøjet risiko for hjertekarsydomme, høreskader, stress, ærgrelser og søvnforstyrrelser, men også andre fysiologiske påvirkninger som forhøjet blodtryk, anspændthed og hovedpine. Endvidere påvirker støj produktiviteten gennem forstyrrelse af søvnmønsteret og nedsat koncentrationsevne og støj kan påvirke indlæringsevnen for fx skoleelever. Støjniveauet måles i decibel (dB) og skalaen for dB er logaritmisk. Betalingsviljen for støjreduktion bestemmes ved anvendelse af tre forskellige metoder: (1) contingent valuation studier som spørger folk om deres betalingsvilje for en reduktion i støjniveauet; (2) avoidance-cost-metoden som beregner omkostninger forbundet med lydisolering af huse og (3) hedonisk prissætningsstudier som er baseret på forskellen i huspriser afhængig af omgivelsernes støjniveau. Når mennesker som påvirkes af støj er bekendt med sundhedsrisikoen indeholder deres betalingsvilje for støjreduktionen også WTP for risikoreduktion for de forskellige sundhedsfarer beskrevet ovenfor. Udover individernes velfærdstab i tilfælde af sygdom opstår der også andre offentlige udgifter for samfundet i form af udgifter til sygehusvæsen, lægebehandling og evt. revalidering. Støj er et lokalt fænomen og opfattelsen af støjgener er afhængig af den generelle arealanvendelse (som bestemmer bosættelsesmønster og tæthed og dermed antallet af mennesker udsat for støjgener) og tidspunktet, fx er følsomheden over for støj generelt højere om natten. For en nøjagtig bestemmelse af de eksterne omkostninger af forskellige køretøjstyper er det derfor nødvendigt at beregne de marginale omkostninger forbundet med kørsel på et bestemt sted og tidspunkt. I det følgende omtales to studier som beregner de eksterne støjomkostninger fra transporten i Danmark, en nyere europæiske undersøgelse, INFRAS/IWW (2000) og en lidt ældre, men stadigvæk den mest aktuelle, beregning fra Trafikministeriet (Trafikministeriet, 1997). 3.3.1 INFRAS/IWW (2000): External Costs of Transport: NoiseUndersøgelsen medtager såvel betalingsvilje for støjreduktion som eksterne omkostninger for sundhedsrisiko i beregningen af støjomkostningerne. Information om antallet af personer udsat for støjgener i de forskellige europæiske lande er taget fra ECMT (1998), der ifølge INFRAS/IWW (2000) baserer deres opgørelser på to lidt ældre studier fra 1995 og 1993. Der antages dog, at effekten fra en stigning i trafikomfanget i de seneste år og det voksende antal støjdæmpningstiltag har udlignet hinanden, således at information om støjbelastning stadigvæk er anvendelig i denne undersøgelse. Udgangsniveauet for måling af støjgener er 55 dB(A). I undersøgelsen anvendes WTP-værdier for støjreduktion estimeret for Tyskland, værdier som så ekstrapoleres til de andre europæiske lande.20 For de offentlige udgifter som følge af øget sygdom anvendes en international statistik for hjerte-kar-sygdomme. Mortalitetsraten forhøjes med en faktor på 20% for støjgener mellem 65-70 dB(A) og en faktor på 30% for støjgener højere end 70 dB(A). Faktorerne er baseret på undersøgelser, som peger på en forhøjet risiko for hjertekarsygdomme i denne størrelsesorden.21 Dødsfald på grund af hjertekarsydomme prissættes ved at anvende hvad der her kaldes "risikoværdien" ("risk value") uden dog konkret at angive de priser, der er anvendt. Det må forventes at denne risikoværdi svarer til 1,5 million EURO (eller 10,9 million kr. i 1995 priser) som også anvendes for at prissætte velfærdstabet hos ofre fra trafikulykker (se afsnit 3.4.1). På grund af ofrenes høje alder og det begrænsede antal medtages nettoproduktionstabet ikke.22 Eksterne omkostninger til sygehusvæsen er heller ikke medregnet. Da rapporten ikke indeholder klare henvisninger til den undersøgelse som er anvendt til at fastsætte betalingsviljen for støjreduktion, er det svært at vurdere hvilke "værdier", der er medtaget her. Fx kunne man forstille sig at WTP for støjreduktion også indeholder risikoværdien eller velfærdstabet forbundet med en forhøjet risiko for hjertekarsydomme på grund af støjbelastning. Tabel 18:
Kilde: INFRAS/IWW (2000) omregnet til danske kr. (100 Euro 1995=724,6 kr.). I INFRAS/IWW (2000) undersøgelsen beregnes såvel gennemsnitlige eksterne støjomkostninger som marginale eksterne støjomkostninger. Tabel 18 giver en oversigt over de gennemsnitlige eksterne støjomkostninger for Danmark og Europa som gennemsnit for forskellige køretøjstyper og opdelt i person- og godstransport. Det kan ses at støjbelastning i Danmark ligger under gennemsnittet i alle kategorier. De marginale eksterne støjomkostninger (som europæisk gennemsnit) er sammenfattet i Tabel 19 for by og landkørsel.23 Her er det vigtig at være opmærksom på den logaritmiske opfattelse af lyd, hvilket betyder, at en fordobling af lydniveauet kun bliver opfattet som en konstant stigning af fornemmet støj på 3 dB(A). Dette betyder at et ekstra køretøj på vejen fører til mindre marginale eksterne omkostninger jo højere det allerede eksisterende støjniveau er. Dvs. at marginale eksterne omkostninger er lavere i myldretiden end ved let trafik, højere om natten end om dagen og højere på landet end i byerne.24 I INFRAS/IWW (2000)-rapporten anvendes en støjemissionsmodel foreslået i en tysk vej investeringshåndbog (EWS, 1997) og for togtransport en lignende model fra en tysk vejledning for VVM analyser. Tabel 19:
*Betegnelsen "land" og "by" betyder her short- og long-distance
fly.
3.3.2 Trafikministeriet (1997): Samfundsøkonomisk omkostningseffektivitet i transportsektorenBeregning af støjomkostninger i Trafikministeriet (1997) tager udgangspunkt i en opgørelse af det samlede antal boliger, der er påvirket af trafikstøj. Udgangspunktet er 55 dB hvormed der antages, at omkostninger forbundet med støjgener under 55 dB er lig med nul (Danmarks Statistik: Statistiske Efterretninger, Miljø, 1993:1). Disse beregninger bliver fremskrevet til 2005 på basis af nationale målsætninger i Trafikministeriets Trafik 2005 plan, hvilket medfører en reduktion i antal boliger udsat for støj i støjintervallet 65-69 dB(A) og >70 dB(A), mens antal støjbelastede boliger i de nedre intervaller (fra 55-64 dB(A) forbliver det samme. Fremskrivningerne er udgangspunkt for den videre analyse og beregninger af marginale støjomkostninger. Som næste led i analysen beregnes et samlet mål for støjbelastningen, det såkaldte SBT-tal, hvilket fås ved en sammenvejning af antallet af boliger i hvert støjbelastningsniveau. I rapporten anvendes SBT-vægte på 0,11 for intervallet 55-59 dB(A), 0,22 for intervallet 60-64 dB(A), 0,45 for intervallet 65-69 dB(A) og 0,93 for støjbelastninger over 70 dB(A). Værdisætning af støjbelastning er i følge oplysninger baseret på Vejdirektorates enhedspris for støj fra 1991 på 33.270 kr. per. SBT. Denne støjpris blev beregnet ud fra en hedonisk prissætningsundersøgelse af sammenhængen mellem støjbelastning og husprisvariationer.25 Ifølge Vejdirektoratet (1992) indeholder prisen per SBT også andre samfundsmæssige omkostninger som fx en række sundhedsmæssige påvirkninger samt produktionstabet som ikke er direkte medtaget i fald af huspriserne. Disse samfundsmæssige omkostninger fastsættes skønsmæssig til 50% af prisen reflekteret i husprisfaldet. Udfra en sammenligning med andre udenlandske prissætningsstudier som anvender såvel den hedoniske husprismetode som contingent valuation, vurderes det i Trafikministeriet (1997), at Vejdirektorates pris ligger i den øvre ende af resultaterne. Derfor anvendes en værdi på 50% af Vejdirektorates pris (16.600 kr. pr. SBT-enhed) som et lavt skøn. Ved at multiplicere antal af SBT-vægtede boliger med prisen per SBT-enhed kan der beregnes et lavt og højt skøn for de samlede støjomkostninger i Danmark. De marginale støjomkostninger per køretøj beregnes på en lidt mere kompliceret måde. Her tages hensyn til såvel fordeling af trafikarbejde på køretøjstyper som til støjemissionen fra de enkelte typer. Der beregnes et referencestøjniveau som svarer til at opfatte støjen som kommende fra en slags gennemsnitsvej ved at anvende følgende formel: Li er støjemission fra køretøjstype i målt i dB(A) og ai er andelen af trafikarbejde med køretøjstype i. På basis af referencestøjniveauet beregnes effekten af en ændring med 10% i trafikarbejdet for de enkelte køretøjstyper. De anvendte tal samt resultaterne fra en 10% ændring er sammenfattet i Tabel 20. Tabel 20:
Kilde: Trafikministeriet (1997). Støjomkostninger per køretøjstype beregnes bagefter ved at estimere effekten på antallet af støjbelastede boliger som følge af ændringen i støjniveauet. Der antages, at et fald i støjniveauet på 1 dB(A) reducerer antallet af SBT-vægtede boliger med 15.000. Beregningsformelen for personbiler ved anvendelsen af den høje pris ser således ud: Udover en beregning af gennemsnitlige støjomkostninger for hver køretøjstype beregnes også støjomkostninger for land- og bykørsel ved at korrigere gennemsnitsomkostningerne med en faktor 2 for bykørsel og en faktor 0,33 for landkørsel. Faktorerne er beregnet ud fra en antagelse om at 80% af den samlede støjbelastning finder sted i byområder, at 40% af trafikarbejdet foregår i byområder og resten i landområder.26 De marginale støjomkostninger er sammenfattet i Tabel 21. Tabel 21:
Kilde: Trafikministeriet (1997), 1991 priser men med trafikarbejdets fordeling og
antal støjbelastede boliger fra fremskrivninger til år 2005.
3.3.3 Sammenfatning af resultater for støjSom Tabel 22 viser afviger de marginale støjomkostninger i INFRAS/IWW (2000) undersøgelsen substantiel fra resultaterne fra Trafikministeriet (1997). Marginale omkostninger for bykørsel er fx mellem 3 til 8 gange højere i INFRAS/IWW (2000) og marginale omkostninger for kørsel på landet er meget mindre for lastbiler og busser, mens de svarer til de lave skøn for personbiler og varebiler. Uden en konkret undersøgelse og sammenligning af datamateriale og priser anvendt i de to undersøgelser, er det svært at bestemme årsagen til forskellene. Resultaterne i INFRAS/IWW (2000) er dog for en stor del baseret på modelkørsler og prissætningsundersøgelser kalibreret til tyske forhold, hvilket må forventes at være en mulig fejlkilde. For de eksempelberegninger af eksterne omkostninger i den foreliggende rapport, er der valgt at benytte de høje skøn fra Trafikministeriet (1997) for by og landkørsel som udgangspunkt. De høje skøn er valgt, fordi priserne per SBT ifølge oplysninger fra Vejdirektoratet også indeholder offentlige omkostninger forbundet med sygdom pga. støj og skønnene derfor mere komplette end hvis der kun anvendes betalingsvilje for støjreduktionen på basis af husprisundersøgelser. Følsomhedsberegningerne gennemføres med henholdsvis de marginale omkostninger for bykørsel opgjort i INFRAS/IWW (2000) som høje skøn, og med de lave omkostninger for land og by fra Trafikministeriet (1997) som lave skøn. I Miljøstyrelsen gennemføres i øjeblikket en ny hedonisk husprisundersøgelse af betalingsvilje for støjreduktion, som i fremtiden kan bruges til at opdatere WTP estimaterne anvendt i Trafikministeriet (1997). Tabel 22:
Kilde: Trafikministeriet (1997) omregnet til 2000 priser og INFRAS/IWW (2000), s. 103, marginale eksterne støjomkostninger (kr./vkm) omregnet til danske kr. og 2000 prisniveau. 3.4 Prissætning af uheldUheldsomkostninger for samfundet består generelt af fire forskellige komponenter som er sammenfattet i en oversigt i Tabel 23. Velfærdstabet er udtryk for nyttetabet for uheldsofret, enten for smerter og lidelser for ofret, dets venner og pårørende eller for reduktionen i restlevetiden for dræbte ofrer. I nogle studier betegnes velfærdstabet også som risikoværdien (fx INFRAS/IWW (2000), s.17), idet prissætningen primært er baseret på studier som undersøger betalingsviljen for en risikoreduktion i sammenhæng med trafikulykker. Tabet af human kapital refererer til det produktionstab (ofte opgjort som nettoproduktionstab, dvs. bruttoproduktion minus forbrug) samfundet bliver pålagt på grund af dødsfald eller reduceret arbejdstid på grund af sygdom. Der opstår endvidere udgifter til medicinsk pleje ved lægeundersøgelser, sygehusophold, revalidering, hjemmepleje osv. hvilket udgør den tredje type omkostninger. De fleste uheld involverer også politi og redningstjenester samt retssystemet og forsikringsservice, som ikke bliver direkte betalt af ofret. Materialeskader tages ikke med, da disse normalt er internaliseret gennem forsikringspræmier betalt af den enkelte trafikant. Tabel 23:
Kilde: Baseret på INFRAS/IWW (2000) Eksterne omkostninger forbundet med trafikuheld per køretøjskilometer kan enten beregnes som totale, gennemsnitlige eller marginale omkostninger. Totale omkostninger beregnes som summen af de fire typer af eksterne omkostninger for hver type ulykkestilfælde. Summen af eksterne omkostninger per ulykkestilfælde multipliceres bagefter med det samlede antal tilfælde i de forskellige kategorier. Gennemsnitlige omkostninger per køretøjstype fås ved at tilordne summen af alle omkostninger til de forskellige køretøjer efter deres andel af ulykkerne. Marginale omkostninger er de omkostninger som opstår ved at et ekstra køretøj deltager i trafikken eller at et køretøj kører en ekstra kilometer. Problemet her er, at det ikke kan siges med sikkerhed om det vil føre til en negativ eller positiv effekt for antallet af uheld. Nogle studier peger på, at flere køretøjer på vejen bidrager til en reduktion i antallet af ulykker, sandsynligvis fordi hastigheden sættes ned. Der er dog også andre undersøgelser af marginale omkostninger som viser, at de marginale omkostninger er lig med de gennemsnitlige omkostninger, i hvert fald for gennemsnitlige trafiksituationer i byen.27 Det generelle problem med den slags analyser er, at det ofte er svært at separere effekten fra en forbedring af sikkerhedsudstyr af biler (fx ABS, airbags, etc.) fra virkningen af en stigning i trafikvolumen. En fremskrivning af eksterne omkostninger ved trafikulykker til 2010 foretaget i INFRAS/IWW (2000) viser, at antallet af tilskadekomne formindskes, hvilket peger på at aftagende ulykkesrater på grund af forbedret sikkerhedsudstyr, indførelsen af hastighedsbegrænsninger og lignende, overkompenserer for den generelle stigning i trafikken. Alligevel stiger de samlede eksterne omkostninger ved trafikuheld, hovedsagelig fordi WTP for en risikoreduktion og dermed omkostninger forbundet med velfærdstab stiger på grund af den generelle stigning i indkomsten. De to følgende afsnit indeholder en gennemgang af de eksterne uheldsomkostninger fra INFRAS/IWW-undersøgelsen og en sammenfatning af uheldsberegninger foretaget af Trafikministeriet (Trafikministeriet, 1997). 3.4.1 INFRAS/IWW (2000): External Costs of Transport: AccidentsI rapporten beregnes totale, gennemsnitlige og marginale omkostninger for 17 forskellige EU-lande for de eksterne effekter forbundet med trafikuheld. Omkostningerne omfatter de fire kategorier listet i Tabel 23, dog fratrækkes der eventuelle overførsler fra forsikringsselskaber og erstatningsbetalinger. Risikoværdien eller velfærdstabet for dræbte beregnes på basis af en gennemgang af en række europæiske contingent valuation studier som er sammenfattet i Tabel 24. Værdierne er omregnet til et europæisk gennemsnit ved at vægte dem med Purchasing Power Parity (PPP)-værdier for hvert land og antal dræbte. Forskellen mellem median og middelværdien skyldes den skævhed af fordeling af WTP-svarene, hvor en mindre andel af svarpersonerne er villig til at betale ekstremt meget for en risikoreduktion. I rapporten er det valgt at tage gennemsnittet af de gennemsnitlige median og middelværdier som er lig med 1,5 million EURO eller 10,9 million kr. i 1995 priser. Der argumenteres for, at denne værdi stadigvæk ligger i variationsbredden mellem median og middelværdiresultatet i Jones-Lee et al. (1999)-undersøgelsen, som vurderes at være et af de mest pålidelige studier. I rapporten skelnes ikke mellem intern og ekstern risiko for hver kørt km, fordi der argumenteres for at uheldsrisikoen er for lille til at den kan danne udgangspunktet for et rationelt valg mellem forskellige transportmidler. Tabel 24:
* vægtet ved PPP og antal af tilskadekomne Kilde: INFRAS/IWW (2000) omregnet til danske kr. (100 Euro 1995=724,6 kr.). Risikoværdien eller velfærdstabet for alvorligt og lettere tilskadekomne beregnes som andelen af risikoværdien for dræbte. Andelene er taget fra ECMT (1998) og udgør 13% for alvorligt tilskadekomne og 1% for lettere tilskadekomne. Priserne er sammenfattet i tabel 25. Tabel 25:
Kilde: INFRAS/IWW (2000), s. 19, omregnet til danske kr. (100 Euro 1995=724,6 kr.). For human kapital tabet anvendes kun nettoproduktionstabet som beregnes som bruttoproduktionstab (= tabte arbejdstid * gennemsnitlige indkomst) minus fremtidige konsumudgifter, for at undgå en dobbelttælling af tabt konsum som allerede er indeholdt i risikoværdien. For beregning af de andre eksterne omkostninger, såsom medicinsk pleje og administrative omkostninger anvendes markedspriser som her er taget fra en ældre undersøgelse på området (ECOPLAN, 1991). Selvom det ikke er tydeligt beskrevet i undersøgelsen må det antages, at disse priser er overført til de andre lande, der er behandlet i rapporten, ved at vægte dem med den pågældende purchasing power parity (PPP) rate. De samlede eksterne omkostninger opdeles på de enkelte køretøjstyper efter deres ansvar for ulykker. Ved at dividere omkostninger per køretøjstype gennem det samlede trafikarbejde af den pågældende køretøjstype fås gennemsnitlige omkostninger per personkm eller tonkm afhængig om det drejer sig om person- eller godstransport. Tabel 26:
Kilde: INFRAS/IWW (2000) omregnet til danske kr. (100 Euro 1995=724,6 kr.). Rapporten indeholder også en mere detaljeret opgørelse over ulykker for seks udvalgte lande (bl.a. Danmark), hvor der findes trafikuheldsdata opdelt på motorvej, landevej og byveje.29 Informationen over antal uheld anvendes igen til at beregne gennemsnitlige omkostninger som for Danmark er sammenfattet i Tabel 27. Tabel 27:
Kilde: INFRAS/IWW (2000) omregnet til danske kr. (100 Euro 1995=724,6 kr.). I rapporten beregnes også marginale eksterne omkostninger for biler og lastbiler som vist i Tabel 28. Lave og høje værdier her viser rækkeviden af resultater for medium trafikstrøm fra forskellige undersøgelser. Nyere undersøgelser peger på, at marginale eksterne omkostninger er mindre end gennemsnitlige eksterne omkostninger for medium og høje trafikstrømme på motorvej og landevej, mens det omvendte gælder for lave trafikstrømme her. For bykørsel, til gengæld, viser nyere undersøgelser at marginale eksterne omkostninger er højere for høje trafikstrømme, mens de er mindre når der er færre biler på vejene. For en medium trafikstrøm i byerne er marginale og gennemsnitlige eksterne omkostninger derimod næsten lige store.30 På grund af disse stærkt varierende resultater anbefaler rapporten derfor at anvende gennemsnitlige eksterne omkostninger for de forskellige trafiksituationer frem for marginale omkostninger. Tabel 28:
Kilde: INFRAS/IWW (2000) omregnet til danske kr. (100 Euro 1995=724,6 kr.).
3.4.2 Trafikministeriet (1997): Samfundsøkonomisk omkostningseffektivitet i transportsektoren: Afsnit 3.3 UheldI Trafikministeriets rapport medtages omkostninger forbundet med velfærdstabet samt offentlige udgifter til sygehusvæsen, revalidering, politi, redningstjeneste og produktionstab. Det sidste beregnes som nettoproduktionstab for dræbte, fordi man her antager at tabet af fremtidig konsum allerede er medtaget i velfærdstabet. For alvorligt og lettere tilskadekomne anvendes dog bruttoproduktionstabet idet man her forventer at den mistede løn bliver fuld kompenseret af samfundet.31 I modsætning til INFRAS/IWW (2000) skelnes der her mellem egenrisiko der betragtes som en intern omkostning og den øgede risiko som man påfører en eventuel modpart. Det førstnævnte argument indgår i selve valget af transportmiddel og - omfang og derfor medtages i beregningerne kun den del af velfærdstabet som vedrører modparten i en trafikulykke. De offentlige udgifter til sygehusvæsen, revalidering, politi og redningstjeneste betragtes derimod som fuldt eksterne omkostninger, da disse bliver betalt af samfundet uafhængig af hvem der har ansvaret for uheldet. De anvendte enhedspriser for dræbte og alvorligt og lettere tilskadekomne er grundlæggende baseret på Vejdirektoratets enhedspriser (i en udgave fra 1995). Vejdirektoratet beregner velfærdstabet som en politisk fastsat andel af de øvrige omkostninger til samfundet.32 Dog anvendes i Trafikministeriets rapport også et højere skøn for velfærdstabet baseret på Kidholm (1995). De samfundsøkonomiske enhedspriser for hver uheldskategori er sammenfattet i Tabel 29. I rapporten beregnes en gennemsnitlig skaderisiko for hver af de tre skadetyper for hver køretøjstype per kørt km for henholdsvis by og landkørsel. Denne skaderisiko beregnes såvel som den gennemsnitlige interne skaderisiko som den gennemsnitlige eksterne skaderisiko på basis af specialudtræk fra Danmarks Statistik, som angiver henholdsvis antal dræbte og tilskadekomne per køretøjstype hvor ofret selv har ansvar for uheldet og hvor ofret blev ufrivillig involveret. Tabel 29:
Kilde: Trafikministeriet (1997) Priserne er oprindelig fra Trafikøkonomiske enhedspriser, Vejdirektoratet 1995 og Kidholm (1995). Den marginale skaderisiko (intern og ekstern) beregnes derefter ved at anvende en korrektionsfaktor på 0,6, baseret på opgørelser om trafiksikkerheden afhængig af vejtype, køretype og den samlede fordeling af trafik i publikationen "Trafiksikkerhed" fra Vejdirektoratet fra 1993. Den marginale skadesrisiko (dvs. antal ofre per køretøjstype og km) multipliceres så med de tilsvarende enhedsomkostninger per skadekategori vist i Tabel 29. For de marginale interne uheldsomkostninger anvendes dog kun omkostninger forbundet med velfærdstabet for personen som er ansvarlig for ulykken, mens ved beregning af de marginale eksterne uheldsomkostninger medtages også de offentlige omkostninger for såvel modparten som den der er ansvarlig for ulykken. Tabel 30 viser de marginale eksterne og samlede (eksterne plus interne) omkostninger per km, opdelt på køretøjstype samt land og by. Tabel 30:
Kilde: Trafikministeriet (1997)
3.4.3 Sammenfatning af resultater for trafikuheldForskellene i de to rapporter i metoderne til at opgøre eksterne omkostninger i forbindelse med færdselsuheld er primært baseret på 4 punkter:
En konkret anbefaling til anvendelse af resultater fra et studie frem for et andet er ikke mulig. Begge studier må grundlæggende vurderes egnet tul danske forhold, dog kræver en anvendelse af priser fra INFRAS/IWW (2000) eventuel en nøjere gennemgang af datakilder til kørselsomfang, uheldsrisiko og offentlige udgifter til sygehusvæsen, politi osv. for at sikre at disse er i overensstemmelse med danske statistiske tal. Anvendelsen af en gennemsnitlig korrekturfaktor i Trafikministeriet (1997) til at beregne marginale eksterne omkostninger vurderes dog at være problematisk, da denne faktor - som beskrevet i rapporten - er afhængig af vejtypen og sandsynligvis vil variere mellem by og land. Da en gennemgang af studier af marginale eksterne uheldsomkostninger i INFRAS/IWW (2000) ikke kunne påvise et entydigt forhold mellem gennemsnitlige og marginale omkostninger, er det måske bedre at beregne de gennemsnitlige priser før tallene fra Trafikministeriet (1997) anvendes. Det kan ligeledes diskuteres om det er realistisk at forvente at den enkelte trafikant inkluderer egenrisikoen i valg af transportmiddel. Måske med undtagelsen af motorcykler vil denne egenrisiko, hvis overhoved bekendt, kun spille en meget lille rolle i forhold til komfort, rejsetiden, parkeringsmuligheder osv. En tilgang som i INFRAS/IWW (2000), hvor der ikke skelnes mellem intern og ekstern velfærdstab vurderes derfor at være bedre egnet til opgørelsen af eksterne uheldsomkostninger. Ud fra en velfærdsøkonomisk synsvinkel er det derimod klart at fortrække at velfærdstabet bliver opgjort ved anvendelse af priser som er baseret på individernes egen vurdering af en risikoreduktion og ikke som politisk bestemt andel af de offentlige udgifter. Dog kan man evt. anvende de lave skøn fra Trafikministeriet (1997) i en følsomhedsanalyse. I Tabel 31 er priserne fra de to undersøgelser opgjort i 2000 priser. Der anvendes de høje skøn for de samlede marginale samfundsøkonomiske uheldsomkostninger fra Trafikministeriet (1997) (dvs. summen af eksterne og interne marginale uheldsomkostninger), som omregnes til gennemsnitlige omkostninger ved at dividere med 0,6. Da tallene i INFRAS undersøgelsen præsenteres per person eller tonkilometer er disse omregnet til kr./køretøjskilometer i Tabel 31 ved at anvende faktorerne vist i Tabel 10. Som Tabel 31 viser er der stor forskel mellem de to kilder. Tallene i INFRAS-undersøgelsen er generelt lavere per km (med undtagelsen af motorcykler) og omkostningerne er højst for kørsel på landet, mens de er aftagende i bykørsel og mindst for motorvejskørsel. Det omvendte billede tegner sig for Trafikministeriets tal. Her er skaderne for bykørsel højere per køretøjskilometer end for kørsel på landet. Da tallene her er omregnet til gennemsnitlige priser og omfatter de samlede omkostninger(dvs. eksterne plus interne omkostninger), kan forskellen ikke primært begrundes i metodiske forskelle, men må ligge i forskellen i de anvendte datakilder og priser. En mulig forklaring på afvigelsernr kunne være at erstatningsbetalingerne blev fratrukket i INFRAS-undersøgelsen, hvilket selvfølgelig betyder lavere samlede omkostninger. En sammenligning af Tabel 25 og Tabel 29 viser også at de samlede eksterne uheldsomkostninger anvendt i Trafikministeriet (1997) er højere for dræbte og lettere tilskadekomne. I eksempelberegningerne i kapitel 4 anvendes tallene fra INFRAS/IWW (2000) som udgangspunkt mens tallene fra Trafikministeriet (1997) indrages i følsomhedsberegninger som et højt skøn. Tabel 31:
Kilde: Trafikministeriet (1997) højt skøn af de samlede marginale uheldsomkostninger omregnet til gennemsnitlige omkostninger og 2000 priser og INFRAS/IWW (2000) gennemsnit af eksterne uheldsomkostninger omregnet til danske kr. og 2000 prisniveau. 3.5 Prissætning af trængselMed hensyn til trængsel indeholder omkostninger, ved brug af et eksisterende vejnet, tre elementer: (1) egne, private omkostninger ved at bruge en overfyldt vej, som indeholder det generelle tidsforbrug (uden trængsel), benzin, egen vurdering af risikoen, osv.; (2) "private" trængselsomkostninger som den enkelte vejbruger oplever, og som må antages at være stigende med en stigende trafikmængde; og (3) trængselsomkostninger som den enkelte gennem sin kørsel påfører de andre trafikanter, men som han ikke selv tager med i sine omkostningsberegninger. Trængsel som en ekstern effekt fra transporten er dermed speciel i forhold til de andre eksterne effekter, idet den kun påvirker andre motoriserede trafikanter.33 De første to typer af omkostninger er intern for den enkelte bruger af vejnettet og er det man kalder marginale private omkostninger (Marginal Privat Costs -MPC) eller gennemsnitlige sociale omkostninger (Average Social Costs - ASC).34 De marginale sociale omkostninger (Marginale Social Costs - MSC) stiger med det stigende trafikomfang på vejen, men de stiger - set fra samfundet som helhed - ikke kun med den trængsel den enkelte oplever, men også med den trængsel den enkelte påfører alle andre vejbrugere gennem sin beslutning om at køre en ekstra kilometer. Den marginale sociale omkostningskurve (marginal social cost curve) ligger derfor over MPC/ASC kurven som vist i Figur 3.3. Figur 3.3: Kilde: Maddison et al. (1996). Uden markedsregulering vil folk vælge at køre til det punkt hvor deres marginale private omkostninger er lig med den marginale gevinst de opnår gennem kørselen. I Figur 3.3 er dette punkt betegnet med F. En samfundsmæssig optimal trafikmængde vil dog være forbundet med punkt E hvor de marginale sociale omkostninger er lig med den enkeltes marginale gevinst fra kørselen. For alle køreture over punkt E gælder nemlig at den enkeltes gevinst er mindre end de omkostninger køreturen påfører de andre medtrafikanter og dermed opstår det såkaldte dead-weight loss til samfundet (i figuren markeret område BGF). Det er dette tab for samfundet som betegnes som eksterne trængselsomkostninger. Ved at introducere en skat i størrelsen BE per kørt kilometer kan samfundet reducere antal kørte km til det sociale optimum og dermed opnå en samfundsmæssigt gevinst som er lig med arealet BGF. Eksterne trængselsomkostninger er ikke relevante for de typer transport hvor en allokering af infrastrukturen er centralt planlagt, fx tog, fly og færgetransport. Eksterne trængselsomkostninger er derfor kun beregnet for vejtransporten. I det følgende beskrives kort to studier der beregner trængselsomkostningerne for Danmark; INFRAS-studiet fra 2000 og en ældre rapport fra Trafikministeriet fra 1997. 3.5.1 INFRAS/IWW (2000): External Costs of Transport: CongestionI INFRAS/IWW (2000) studiet beregnes samlede, gennemsnitlige og marginale eksterne trængselsomkostninger. De første to kategorier opgøres ved anvendelsen af landespecifikke tal, mens marginale omkostninger bliver beregnet på basis af europæiske gennemsnitstal. Vigtige generelle elementer og antagelser i modelberegningerne er:
Samlede og gennemsnitlige eksterne trængselsomkostninger Der beregnes samlede og gennemsnitlige eksterne trængselsomkostninger for mellemby og bytrafik på basis af to forskellige metoder fordi der kun eksisterer detaljerede informationer om infrastruktur og kørselsforhold for mellemby og store indfaldsveje. For mellemby og de store indfaldsveje til byerne anvendes digitaliserede vejkort for Europa, som indeholder informationer om længden, vejtype, antal spor, hældning og krumning for de store veje. Ved hjælp af en model og FN-data for den gennemsnitlige trafikmængde om dagen beregnes så "servicegraden" (level of service) for de enkelte vejstrækninger på forskellige tidspunkter af dagen.35 Servicegraden varierer over seks forskellige niveauer, mellem til fri kørsel, over let og betydelige forstyrrelse, til meget ustabil, næsten overfyldning og til sidst trafikprop. For hver af de forskellige trængselsniveauer beregnes så et gennemsnitligt tidstab (for motorveje og landeveje) målt i timer per kilometer. Dette tidstab ganges med det samlede antal køretøjskilometer kørt i hver land i hver "servicekategori" for at opnå det samlede antal timer tabt på grund af trængsel for henholdsvis person- og godstransport. På basis af antagelser om fordeling mellem arbejds- og privatkørsel og belægningsgrad og opdeling af den samlede trafikarbejde mellem forskellige køretøjstyper beregnes nationale gennemsnitlige tidsværdier for person- og godstransport. For Danmark er disse tidsværdier lig med 17,72 Euro (128,4 kr.) per køretøjstime for persontransport og 41,73 Euro (302,38 kr.) per køretøjstime for godstransport. Ved at multiplicere tidstabet for hver transportkategori med disse gennemsnitspriser beregnes de samlede eksterne trængselsomkostninger (relateret til ekstra tidsforbrug). Trængsel medfører dog også en stigning af andre driftsomkostninger som er medtaget i beregningerne i form af to forskellige omkostningsfunktioner for henholdsvis gods- og persontransport (INFRAS/IWW, 2000). For bytrafik anvendes en mere enkel model som er baseret på følgende antagelser:
På basis af ovennævnte antagelser opstilles en funktion som beskriver tidsomkostningerne (timer per PBE-km) afhængig af den relative reduktion af hastigheden i forhold til off-peak trafik. Ved at antage at den gennemsnitlige hastighed i myldretiden udgør ca. 70% af off-peak hastigheden fås en gennemsnitlig tidstab per køretøjskilometer som så ganges med den af myldretiden berørte bytrafik (20%) for hvert land. Denne tilgang medfører en del usikkerhed med hensyn til de landespecifikke tal, idet de specifikke lokale tidsomkostninger sandsynligvis vil afvige fra den gennemsnitlige tidstab anvendt her og dækningsgraden af netværksdatabasen (digitaliserede kort for Europa) varierer mellem de forskellige europæiske byer. De samlede eksterne trængselsomkostninger for person- og godstransport beregnet for mellemby og rent bytrafik ved at anvende de to forskellige metoder opsummeres og opdeles over de forskellige køretøjstyper efter PBE-km kørt i hver kategori. De gennemsnitlige eksterne trængselsomkostninger for Danmark og Europa er vist i Tabel 32. Tabel 32:
Kilde: INFRAS/IWW (2000), omregnet til danske kr. (100 Euro 1995=724,6 kr.). Marginale eksterne trængselsomkostninger Beregningerne af de marginale eksterne trængselsomkostninger er baseret på speed-flow diagrammer/funktioner for enkelte vejtyper og antal biler per time per strækning. Funktionsforløbet er defineret for tre belastningsscenarier: afslappet trafik, tæt trafik og trafikprop. Det gennemsnitlige tidstab (timer per PBE-km) beregnet for hver belastningsgrad ganges så med de gennemsnitlige europæiske tidsomkostninger for hver køretøjstype og PBE-enheder for at opnå de marginale eksterne trængselsomkostninger det enkelte køretøj bidrager med, når det kører i henholdsvis afslappet, tæt eller trafikprop trafik. De marginale eksterne omkostninger er vist i Tabel 33. Omkostninger i off-peak perioder er nul og er ikke medtaget i tabellen. Tabel 33:
Kilde: INFRAS/IWW (2000), omregnet til danske kr. (100 Euro 1995=724,6 kr.).
3.5.2 Trafikministeriet (1997): Samfundsøkonomisk omkostningseffektivitet i transportsektorenI Trafikministeriet (1997) bruges en helt andet tilgang til beregning af trængselsomkostninger. I stedet for at beregne forskellen mellem de marginale private og de marginale sociale omkostninger i en nuværende trafiksituation, anvendes her et slags forbyggelsesomkostningsprincip. Det antages at vejmyndighederne på langt sigt tilpasser infrastrukturen til det ændrede trafikomfang således at trængselssituationen per km vil forblive uændret. Omkostningerne fra eksisterende trængsel tages dermed ikke med i beregningerne. Forbyggelsesomkostningerne beregnes som årlig forrentning og afskrivning af gennemsnitlige årlige nyanlægsinvesteringer for motor- og hovedlandeveje og lande- og kommuneveje.36 Denne tilgang er dermed baseret på en politisk betalingsviljeprincip og det er svært at vurdere om de sparede tidsomkostninger fra en reduktion i trængsel er lig, mindre eller måske større end forbyggelsesomkostningerne. Det er også tvivlsomt om de årlige nyanlægsinvesteringer indeholder andet end selve byggeomkostninger, fx tabt alternativ arealanvendelse, biodiversitet o.a. som er vigtig at tage med i en opgørelse af de samfundsøkonomiske forbyggelsesomkostninger. I Maddison et al. (1996) henvises også til undersøgelser som peger på at en udbygning af infrastrukturen ikke nødvendigvis forhindrer at mere trængsel opstår på allerede eksisterende veje. En udbygning af vejnettet forskyder MPC (=ASC)-kurven i Figur 3.4 til højre og dermed også punktet hvor MPC er lig med den marginale gevinst ved at køre en ekstra kilometer, hvilket betyder en højere trafikbelastning og ny trængsel. De årlige udgifter til nyanlæg (i rapporten beregnet til 130 millioner kroner) sættes i forhold til udviklingen i trafikken, som er målt i form af en gennemsnitlige årlige stigning i PBE-km. Den gennemsnitlige stigning i PBE-km angives med 1285 millioner PBE-km om året, hvilket resulterer i sparede trængselsomkostninger lig med 0,10 kroner per PBE-km. Trængselsomkostninger for hver køretøjstype beregnes ved at gange køretøjets PBE-faktor med enhedsprisen af 0,10 kr. /PBE-km. Resultatet er vist i Tabel 34. Tabel 34:
Kilde: Trafikministeriet (1997)
3.5.3 Sammenligning af resultater for eksterne trængselsomkostningerEn konkret sammenligning af resultater fra de to undersøgelser omtalt her (Trafikministeriet, 1997 og INFRAS/IWW, 2000) er ikke muligt, da studierne anvender to helt forskellige metoder til opgørelse af omkostningerne. Metoden anvendt i Trafikministeriet (1997) er baseret på en politisk motiveret betalingsvilje for at undgå fremtidige trængselsomkostninger (under antagelse af at udbygning af vejnettet alene tjener dette formål og ikke også andre). Denne politiske betalingsvilje står dog ikke i sammenhæng med de egentlige tidsomkostninger og de øgede driftsomkostninger som trængsel medfører og som forsøges beregnet i INFRAS/IWW (2000) studiet. Udfra en velfærdsøkonomisk synsvinkel må metoden anvendt i INFRAS/IWW (2000) vurderes bedre egnet til opgørelse af trængselsomkostninger i Danmark, dog med de før nævnte forbehold med hensyn til anvendelsen af tyske speed-flow funktioner, tidsværdier og andre datakilder anvendt for modelkørsler. Tabel 35:
Kilde: Trafikministeriet (1997) omregnet til 2000 priser og INFRAS/IWW (2000), s. 127, omregnet til danske kroner og 2000 priser og køretøjskilometer. I Tabel 35 vises de gennemsnitlige omkostninger for person, vare- og lastbiler samt busser fra begge kilder. I regneeksemplet anvendes de gennemsnitlige priser fra INFRAS/IWW (2000) undersøgelsen som udgangspunkt og der laves følsomhedsberegninger med forskellige marginale trængselsomkostninger taget fra samme kilde, for at vise betydningen af trængselsomkostningerne i forskellige trafiksituationer. 3.6 Fysiske og sociale barriereeffekterVeje gør det nemmere for motoriserede trafikanter at bevæge sig fra et sted til et andet, men for mange ikke-motoriserede deltagere i trafikken, specielt børn og ældre samt cyklister, betyder stærkt trafikerede veje barrierer til deres fri færdsel i byen. Veje som barrierer betyder at der tit skal gås en omvej for at nå målet og for at finde et sikkert sted at krydse vejen, hvilket medfører øgede tidsomkostninger og reduceret adgang til de ønskede mål, samt en generel stigning i utrygheden ved at færdes på eller langs vejene.38 Et forhøjet ulykkerisiko forstærker også afhængigheden af bilen, idet fx forældre foretrækker at køre deres børn til skole frem for at de selv går eller cykler. Omkostninger forbundet med disse sidstnævnte adfærdsændringer er ikke fundet i undersøgelser endnu. Men det er ikke kun selve trafikken på vejene som opbygger en barriere. Det er oftest også selve konstruktionen af veje, derfx er specielt brede, ligger på et forhøjet niveau eller er afgrænset gennem sikkerheds- eller støjdæmpende hegn eller afvandingsgrøfter, som gør det besværligt eller umuligt at krydse vejen for såvel mennesker som dyr. Der findes også undersøgelser som peger på at nogle dyrearter tøver med at krydse specielt brede veje, der så redder dem fra at blive kørt over. Til gengæld begrænser veje dermed også deres bevægelsesradius som så reducerer adgang til føde og vand eller forstyrrer færdselsmønster. Denne effekt omfattes dog normalt ikke under begrebet "barriereffekten", men bør i stedet medtages i beregningen af effekten for biodiversitet og natur. Der findes kun få studier om transportens eksterne effekter som eksplicit forsøger at inddrage barriereeffekter. Ifølge Bein (1997) er det kun de skandinaviske lande der medregner den slags omkostninger i trafikprojekter. I det følgende præsenteres kort enhedsprisen anvendt i Vejdirektoratet. Der findes lignede forsøg på at prissætte barriereeffekten i Norge (Sælensminde, 1992). En mulig prissætningsmetode til at opgøre omkostninger forbundet med barriereeffekten, eller bedre betalingsvilje for at mindske selve barriereeffekten, er contingent valuation-metoden. Ifølge Maddison et al. (1996) findes der ikke studier der har brugt metoden til denne eksterne effekt.39 Endvidere præsenteres her beregninger fra INFRAS/IWW (2000), der beregner tidstab for fodgængere på grund af barriereeffekten samt manglende plads for cyklister på stærkt trafikerede veje. Omkostninger forbundet med den sidstnævnte effekt beregnes på basis af ekstra omkostninger ved forsyning med cykelstier. 3.6.1 Vejdirektorat (1999): Trafikøkonomiske enhedspriser Prisniveau 1997Vejdirektoratet opgør prisen for barriere- og risikobelastning som 10.467 kr./BRBT (barriere- og risikobelastningstal) i deres publikation om Trafikøkonomiske enhedspriser (prisniveau 1997) (Vejdirektoratet, 1999). I Vejdirektoratet (1992) findes desværre kun en yderst kort forklaring af hvordan dette tal beregnes, nemlig som 50% af den tilsvarende støjeffekt af transportprojektet.40 Hverken i den ældre udgivelse af Trafikøkonomiske enhedspriser (Vejdirektoratet, 1992) eller i den nyeste version (Vejdirektoratet, 1999) forklares sammensætning og beregning af den relevante måleenhed "BRBT". I Bein (1997) findes dog en lidt nærmere forklaring af sammensætningen af BRBT i danske og svenske trafikprojektvurderingsmodeller. Ifølge denne publikation beregnes en barrierefaktor baseret på trafikomfanget, gennemsnitlige hastighed, antal lastbiler, antal fodgængere som krydser vejen og længden af vejnettet. Bagefter beregnes efterspørgsel for krydsning af vejen under antagelsen af at ingen barrierer eksisterer, baseret på beboelses-, erhvervs, rekreative og kommunale rejsemål som befinder sig i enten gå- eller cykelafstand fra vejen. I Bein (1997) beregnes barriereomkostninger som 100% af støjomkostninger baseret på en norsk undersøgelse (Sælensminde, 1992).
3.6.2 INFRAS/IWW (2000): External Costs of Transport: Additional costs in urban areasI INFRAS/IWW (2000)-rapporten forsøges at beregne tidstabet på grund af barriereeffekten og pladsmangel for den ikke-motoriserede trafik, her specielt for cyklister. Sidstnævnte kan opfattes som et udtryk for en stigning i risiko eller utryghed for cyklister på grund af den motoriserede trafik. Barriereeffekt For beregning af barriereeffekten anvendes en procedure baseret på forskellige trin, som vist i Figur 3.4. Figuren tegner dog et idealistisk billede, idet der i selve rapporten kun beregnes gennemsnitlige enhedsomkostninger baseret på oplysninger om trafiknetværks længde/omfang og antal berørte personer fra fire europæiske byer: Barcelona, München, Southampton og Zürich. Beregningerne forenkles endnu mere ved at anvende et gennemsnitligt tidstab på 10 sekunder for vejtype A, da oplysninger om den konkrete trafikvolumen i de fire forskellige byer mangler. Et gennemsnitligt tidstab per ramte fodgænger beregnes dermed som 50 EURO (362 kr.) i 1995 priser per (by) beboer per år. Dette tidstab bliver så omregnet til nationale værdier ved at anvende den pågældende korrektionsfaktor41 og opsummere til en samlet værdi per land ved at gange med antal personer boende i byer med mere end 50.000 indbygger. Tidstabet på grund af jernbanetrafik i byerne opgøres som en gennemsnit af 17 EURO (123 kr.) i 1995 priser per (by) beboer per år. Beregningerne er baseret på opgørelser af jernbanestrækningerne i Zürich. De gennemsnitlige barriereomkostninger for Danmark og europæisk gennemsnit er præsenteret i Tabel 36. Tabel 36:
Kilde: INFRAS/IWW (2000) omregnet til danske kr. (100 Euro 1995=724,6 kr.). Marginale omkostninger på grund af barriereeffekten stiger med stigende trafik på vejen, dog kun for vejtype A ved en trafikvolumen mellem 400 og 800 køretøjer per time, idet vejtype B (hovedveje) og C (motorveje) allerede har så meget trafik i forvejen at det i hvert fald er nødvendig at anvende lyskryds eller specielle overgange til at krydse vejen, hvilket gør at tidstabet forbliver det samme. Det samme gælder jernbanetrafikken, hvor omkostningerne ligeledes er uafhængig af togfrekvensen. Figur 3.4: Kilde: INFRAS/IWW (2000) I INFRAS/IWW (2000) rapporten antages at marginale barriereomkostninger stiger eksponentielt fra 10 sekunder til 110 sekunder per krydsning mellem 400 til 800 køretøjer per time. Ved over 800 køretøjer per time er tidsomkostningen konstant, idet der antages at man nu er tvunget til at anvende lyskryds for krydsning. I rapporten opgøres marginale barriereomkostninger per køretøjstype som vist i Tabel 37. Tabel 37:
Kilde: INFRAS/IWW (2000) Oplevet risiko/pladsmangel for cyklister Omkostninger på grund af pladsmangel vedr. cyklister beregnes på basis af omkostninger til bygning af cykelstier på veje med et trafikvolumen på mere end 1000 køretøjer per time. Der antages byggeomkostninger af 0.5 million Euro per km (med en afskrivningstid på 10 år). På basis af data fra de fire modelbyer beregnes en gennemsnitlig pris af 12 Euro (87 kr.) per bybeboer per år (i 1995 priser). Da disse kompensationsomkostninger for at bygge infrastruktur for ikke-motoriseret transport kun er relateret til eksisterende infrastruktur er den metodiske tilgang kun relevant til beregning af totale og gennemsnitlige omkostninger. Disse er vist i Tabel 38. Ligesom i tilfældet med barriereeffekten beregnes de samlede omkostninger ved at anvende en landespecifik korrektionsfaktor og gange den med det samlede antal personer i byer med mindst 50.000 indbygger for hver land. Omkostninger tilordnes de enkelte køretøjstyper ifølge PBE-faktoren ganget med antal køretøjskilometer. Tabel 38:
Kilde: INFRAS/IWW (2000) omregnet til danske kr. (100 Euro 1995=724,6 kr.). Tabel 39:
Kilde: INFRAS/IWW (2000) omregnet til danske kr. (100 Euro = 724,6 kr.) Kortfristede marginale omkostninger er som før nævnt lig med nul, da en ekstra bil på vejen ikke påvirker omkostningerne til bygning af cykelstier, når stien allerede er bygget. I rapporten beregnes dog også langfristede marginale omkostninger for pladsbehov til cyklister, som vist i Tabel 39. Disse er substantielt højere end de gennemsnitlige omkostninger, da de samlede omkostninger til bygning af cykelstier på nye veje kun sættes i forhold til antal kørte kilometer i byen og ikke for landet som helhed som i tilfældet med de gennemsnitlige omkostninger.
3.6.3 Sammenfatning af omkostninger fra barriereeffekterINFRAS/IWW (2000) undersøgelsen er den eneste undersøgelse som beregner og præsenterer barriereomkostninger per køretøjstype, baseret på en egentlig modelberegning (dog kun for enkelte "model"-byer). I Bein (1997) og Litman (2001) beregnes barriereomkostningerne som 100% af støjomkostninger baseret på eksempelberegninger i Norge citeret i en norsk rapport (Sælensminde, 1992), mens Vejdirektoratet (1999) anvender et barriere- og belastningstal baseret på antagelsen at barriereomkostninger svarer til ca. 50% af støjomkostningerne. I bilaget til Sælensminde (1992) findes en kort forklaring på metoderne anvendt i de citerede eksempelberegninger. Her beregnes barrierens størrelse som funktion af trafikmængde, tungtrafikandel og hastighed, dog uden konkret angivelse af måleenheden. Denne belastningsfaktor ganges med befolkningsbehovet for krydsning af vejene og prissættes ved hjælp af en ikke nærmere specificeret omkostningsfaktor for reduceret tryghed og tidsomkostninger på grund af ventetiden ved passage. Langsgående barriereomkostninger beregnes tilsvarende ved at multiplicere barrierefaktoren med cyklisternes potentielle trafikarbejde langs berørte vejstrækninger. Bagefter ganges "utrygsmålet" med en omkostningsfaktor (ikke nærmere specificeret), opnået fra en rejsevaneundersøgelse. Tabel 42 viser de gennemsnitlige omkostninger (i kr. per køretøjskilometer) taget fra INFRAS/IWW (2000) og beregnet som henholdsvis 50% og 100% af støjomkostninger som opgjort i Trafikministeriet (1997) (høje skøn for by). Der er her valgt kun at fokusere på de gennemsnitlige omkostninger, idet de marginale omkostninger for den fodgængerrelaterede barriereeffekt, beregnet i INFRAS/IWW (2000) kun er anvendelig for en bestemt trafiksituation (fx ekstrem meget trafik på almindelige byveje), og ikke kan bruges til eksempelberegningerne i denne rapport. I eksempelberegningerne anvendes 50% af støjomkostninger som basisscenario, mens INFRAS-tallene anvendes som lavt skøn og 100% af støjomkostninger som højt skøn for følsomhedsberegninger. Tabel 40:
Kilde: INFRAS/IWW (2000) omregnet til 2000 priser og kr./km og Trafikministeriet (1997) højt skøn for by, omregnet til 2000 priser. 3.7 Eksterne effekter fra ændring i arealanvendelsenAlle transportprojekter påvirker den eksisterende arealanvendelse. Der kan skelnes mellem direkte og indirekte påvirkninger. Den første slags vedrører den direkte omdannelse af arealet til veje og deres understøttende infrastruktur såsom rastepladser og motorvejsrandzoner. Vejbelægning har nok den mest drastiske effekt, idet den faktisk reducerer miljøgevinsterne til nul. Indirekte påvirkninger opstår primært gennem nærhed til vejnettet og selve eksistensen af vejen. Nærheden til en vej bidrager til forstyrrelse og ødelæggelse af levesteder og har dermed indvirkning på biodiversitet, luft- og vandforurening og forhøjet lydniveau. Eksistensen af vejnettet skaber derimod også, gennem forbedret adgang, gunstige forhold for industrielle aktiviteter og byspredning. Selve eksistensen af vejen kan dog sagtens føre til en forhøjelse af den ikke-markedsomsatte værdi af naturen, idet den forbedrer adgangen til rekreative aktiviteter og dermed fx øger besøgsfrekvensen af en skov. Nogle af de andre positive eksterne effekter såsom forbedret adgang til fjerntliggende områder eller forbedringer i produktiviteten eller økonomisk vækst viser sig, ved en nærmere betragtning, som intern for den enkelte bruger af infrastrukturen. I praksis vil det oftest være mere end vanskeligt at vurdere de indirekte effekter, fordi selve transportprojektet i de fleste tilfælde kun vil yde et gradvis stigende bidrag til en evt. industrialisering eller byspredningsproces, som uden vejbyggeri måske ville være forgået langsommere. Det er derfor kun denne ekstra effekt som skal regnes med som ekstern påvirkning af miljøet. En samfundsøkonomisk vurdering af fordelen og ulempen ved at gennemføre et infrastrukturprojekt skal indeholde en fuldstændig opgørelse af de samfundsøkonomiske omkostninger forbundet med en ændring i arealanvendelsen. Omkostningerne er dermed kun relevante for den eksisterende eller planlagte infrastruktur og er uafhængig af trafikbelastningen (evt. med undtagelse af påvirkning af dyr), i hvert fald på kort sigt. På langt sigt kan det argumenteres at en øget trafikbelastning skaber behov for udvidelse af den eksisterende infrastruktur. "Marginale" eksterne omkostninger vil dog være lig med de gennemsnitlige eksterne omkostninger, hvis det antages at infrastrukturbygning forgår i samme takt som tidligere. På grund af den iboende kompleksitet og de synergistiske effekter ændringer i arealanvendelse kan have for miljøet, er det i de fleste tilfælde næsten umuligt at beskrive alle mulige effekter i form af dosis-repons-funktioner. Udover det vil dosis-respons-funktioner være specielt rettet mod en bestemt ændring i et bestemt område. Der findes kun få studier som forsøger at indrage natur og landskabsomkostninger i beregningen af transportens eksterne effekter. I det følgende præsenteres en relativ ny tilgang baseret på omkostninger til istandsættelse og erstatning af eksisterende veje så disse svarer til en oprindelig, "naturlig" tilstand som anvendt i INFRAS/IWW (2000)-undersøgelsen. Denne tilgang indeholder i princippet omkostninger forbundet med tilvejebringelse af infrastruktur (rumlige separations- og barriereeffekter, reduktionen i landskabskvaliteten, tab af biotoper/biodiversitet), samt omkostninger forbundet med selve anvendelse af infrastrukturen, såsom jord- og grundvandsforurening og forurening på grund af trafikuheld. Et ældre studie fra Bein (1997) præsenteres som et andet eksempel på hvordan ændringer i arealanvendelsen kan indrages i analysen af eksterne effekter. Til sidst er en kort beskrivelse af et forsøg på at prissætte specielt effekten på biodiversiteten medtaget (Bein, 1997). 3.7.1 INFRAS/IWW (2000): External Costs of Transport: Nature and landscapeI INFRAS/IWW (2000) beregnes omkostningerne til istandsættelse- og erstatning af eksisterende veje således at disse svarer til en oprindelig, "naturlig" tilstand. "Naturlig" og bæredygtig defineres som naturtilstanden med det vejnet som fandtes i år 1950. Denne tilgang betegnes i rapporten som "biocentrisk", idet grundideen er at det samlede eksisterende areal af en bestemt naturtype forbliver uændret (og dermed også dens funktioner for biodiversit, rent grundvand etc.), idet der - rent hypotetisk - kunne oprettes et tilsvarende naturareal andre steder. I Figur 3.5 beskrives metoden der anvendes til beregning af de samlede omkostninger ifølge "repair-cost"-tilgangen. Information om vejlængden i de enkelte europæiske lande tages fra en international statistikpublikation (IRF, 1996), mens der anvendes et gennemsnitligt mål for bredden af de forskellige vejtyper fra tyske og svejtsiske kilder.42 Længden af ekstra vejnet siden 1950 beregnes som 30% for landeveje og 100% for motorveje (selvom om en del af sidstnævnte vejtype allerede er bygget før 1950) på grund af vejenes alvorlige konsekvenser for natur og landskab. Infrastruktur i byerne medtages ikke, da det antages at udbygning siden 1950 ikke har haft store konsekvenser for naturen. Det har derimod primært medført pladsmangel (fx for cyklister) og barriereeffekter for fodgænger. Andre vej-relaterede faciliteter såsom rastepladser, ned- og udkørsler er ikke taget med i beregninger af det befæstede areal. Derimod medtages der minimum 5 meter ekstra påvirket areal for hver meter vej. Længden af jernbanestrækninger er baseret på oplysninger fra UIC (1996). Der antages en gennemsnitlig bredde på 6 m for enkelte spor og 13 m for to eller flere spor. Da der ikke er sket en substantiel udbygning af spornettet siden 1950 antages her at 10% af jernbanestrækningerne har en negativ påvirkning på natur og landskab (hvilket specielt refererer til højhastighedsstrækninger). Idet befæstningseffekten fra jernbanespor ikke er så drastisk som for asfalterede veje (vandet kan stadigvæk sive ned) antages her en befæstningsgrad på 50%. Som ekstra påvirket areal medtages igen 5 meter for hver meter jernbanestrækning. Arealeffekten fra flytrafik beregnes baseret på et gennemsnitligt arealbehov for internationale og regionale lufthavne (eksempel: lufthavn i undersøgelsen er Zurich-Kloten). Arealbehovet for internationale lufthavne er 300 ha, mens det er 80 ha for regionale lufthavn. Det ekstra påvirkede areal per lufthavn beregnes med en radius på 50 m for internationale og 25 m for regionale lufthavne. Figur 3.5: Kilde: INFRAS/IWW (2000) Omkostninger for at (i hypotetisk forstand) tage belægning af vejnettet, jernbane strækninger og lufthavnsarealer, beregnes med en gennemsnitlig værdi af 26,74 Euro (193,74 kr.) per m2 (i 1995 priser). Som omkostninger for en efterfølgende genopretning af biotopen tages en gennemsnitlig pris på 10,7 Euro (77,5 kr.) per m2 (svarende til omkostninger anslået for genopretning af et ekstensivt anvendt landbrugsareal) baseret på oplysninger om genopretningsomkostninger for en række forskellige biotoptyper fra en tysk publikation (IWW, 1998). Reparationsomkostninger forbundet med jordforurening anslås til 37,43 Euro (271,24 kr.) per m3 for transport og deponering af forurenet jord (renseomkostninger er ikke inkluderet). På grund af manglende data for grundvandsforurening vurderes renseomkostninger for grundvandet her at være i samme størrelsesorden som jordforurening. Der anslås at jorden er forurenet ned til en dybde på 20 cm. Andre skadelige påvirkninger, som fx barriereeffekter og visuelle effekter prissættes ikke direkte men medtages i form af en gennemsnitspris på 10,7 (77,5 kr.) Euro per m2. De samlede omkostninger opdeles på de forskellige køretøjskategorier ved anvendelsen af PBE tal, som er 1 for personbiler, 0,5 for motorcykler, 3 for busser, 1,5 for varebiler og 3 for lastbiler. Årlige omkostninger beregnes ved at dividere de samlede omkostninger med det samlede antal år siden 1950, dvs. 45 år. Nyere infrastruktur har formodentlig en mindre negativ indvirkning på miljøet, på grund af anvendelsen af miljøkonsekvensvurderinger og forbedret lovgivning på området. Derimod stiger den marginale værdi af naturen med tiden og det antages i rapporten at disse to effekter udligner hinanden. Der beregnes gennemsnitlige og "marginale" omkostninger på langt sigt ved bygning af infrastruktur for forskellige køretøjstyper. Der opgøres ikke marginale omkostninger på langt sigt for nybygning af infrastruktur i byerne, idet det antages at denne udbygning primært vil betyde pladsmangel (som er medtaget i afsnit 3.6.2) og ikke har betydning for naturen. Gennemsnitlige og marginale omkostninger er sammenfattet i Tabel 41 og Tabel 42. Tabel 41:
Kilde: INFRAS/IWW (2000) omregnet til danske kr. (100 Euro 1995=724,6 kr.). Tabel 42:
Kilde: INFRAS/IWW (2000) omregnet til danske kr. (100 Euro 1995=724,6 kr.). * I INFRAS-undersøgelsen angives omkostninger som 76,7 Euro per 1000 vkm (556 kr.). Det må dog antages at være en trykfejl, da eksterne omkostninger fra arealanvendelsen ellers vil være substantielt højere for varebiler end for lastbiler og busser. Omkostningerne her er beregnet ved at multiplicere omkostninger per 1000 tkm med belastningsfaktoren for varebiler på 0,3 tons. Det her anvendte "repair-cost approach" afspejler ikke nødvendigvis de virkelige samfundsøkonomiske omkostninger forbundet med en ændring i arealanvendelsen (omkostninger forbundet med genopretning kan være mindre eller højere) og tager ikke hensyn til at en fuldstændig genopretning i mange tilfælde ikke vil være mulig. På den anden side er det heller ikke sikkert at en ren antropocentrisk tilgang, som undersøgelser af befolkningens betalingsvillighed er baseret på, fanger alle mulige tabte værdier forbundet med anvendelsen af arealet til bygning af transportinfrastruktur.
3.7.2 Bein (1997): Monetization of Environmental Impacts of RoadsI rapporten anvendes en forenklet metode til at opgøre eksterne miljøgevinster fra forskellige typer arealer. Der antages en gennemsnitlig miljøgevinst per ha for hver arealtype, som dermed ikke tager hensyn til de forskelle som normalt findes for hver landtype, fx forskellige former for vådområder og deres funktioner. I Bein (1997) bemærkes derfor også at tallene kun er egnet til policy analyse og overordnet planlægning. Enhver konkret projektvurdering bør tage udgangspunkt i de specifikke egenskaber af de berørte grønne arealer. Metoden bygger på tre trin: Først rangordnes de forskellige former for arealanvendelse efter forventet størrelse af deres miljøgevinster (med vejbelægning i den nederste ende og vådområder i den øverste. Bagefter beregnes værdier for gevinster for begge endepunkter, og der konstrueres en linear prisfunktion med udgangspunkt i begge værdier som vist i Figur 3.6. Figur 3.6: Kilde: Bein (1997) Vådområder rangerer højest, fulgt af uberørt vildmark/grønne områder i byen, skov i genvækst, græsning/landbrugsarealer, beboelse/vejbuffer og vejbelægning. Miljøgevinster forbundet med vejbelægning antages at være nul og værdien for et vådområde beregnes ud fra en gennemgang af forskellig prissætningsstudier ( Bein, 1997) til et gennemsnitligt beløb på C$ 30.000 per ha. Beløbet inkluderer markedsværdien af forskellige funktioner af vådområdet, dvs. fiskeri, rekreation, bufferfunktion ved oversvømmelser, spildevandsrensning og grundvandsfornyelse, men ikke mulige eksistens- og optionsværdier. På grund af manglende detaljeret data antages et lige stort mellemrum mellem de forskellige typer af arealanvendelse. I Figur 3.7 er de årlige værdier sammenfattet for de forskellige ændringer i arealanvendelsen. Bein (1997) anbefaler at anvende halvdelen af værdien for arealer som bliver berørt indirekte gennem vejbyggeri og trafik, men hvor selve anvendelsesformen af arealet ikke ændres.
Figur 3.7: Kilde: Bein (1997) omregnet til danske kr. (1 Can$ = 4.77 kr. 1997). Bein (1997) anfører at værdierne sandsynligvis er en undergrænse for mulige totale værdier idet disse ikke inkluderer ikkebrugsværdier, indirekte økonomiske gevinster og andre værdier. Overførslen af værdier beregnet for et (nationalt) område til et andet er dog forbundet med stor usikkerhed. Beregninger i Bein (1997) stammer hovedsagelig fra amerikanske studier og overførslen af værdier til canadiske forhold er allerede tvivlsom. En ukritisk anvendelse på danske forhold uden tilpasning kan derfor ikke anbefales, ligesom den arbitrære tildeling af værdier til arealanvendelsen (antagelsen af lige stort mellemrum) uden egentlig forsøg på at prissætte disse arealer, er for usikker til at danne grundlag for en vurdering af miljøeffekter i Danmark. Her må der i stedet anbefales at gennemføre en selvstændig litteraturgennemgang af europæiske og specielt nordiske prissætningsundersøgelser, alternativt overveje at gennemføre egenhændige danske prissætningsstudier.
Klodens biodiversitet er truet gennem påvirkninger fra mange sider og en af den er effekter fra transporten. Selvom det klassiske 'road kill' måske er det første man kommer til at tænke på, udgør denne effekt kun en mindre del af skader på flora og fauna på grund af vejbyggeri og selve trafikken (Bein, 1997). Vejbyggeri bidrager til tabet af udbredelsesområder, splittelse og den generelle forstyrrelse af bevægelsesmønstret på de berørte arter. I teorien eksisterer muligheder for at prissætte enkelte dele af biodiversiteten, såsom enkelte arter eller specifikke økosystemfunktioner. I praksis er det derimod mere end vanskeligt, dels på grund af en række etiske og økologiske spørgsmål som skal afklares og dels fordi det er nødvendigt at tage alle værdier, dvs. brugs- så vel som ikkebrugs-, options- og eksistensværdier med i en endelig monetær opgørelse. Problemet er endvidere at økosystemværdien ikke kun kan beregnes som summen af værdien af de arter den indeholder. Økosystemer bidrager også gennem synergistiske effekter og regulering af funktioner for klima og den kemiske sammensætning af atmosfæren, havet og jordens frugtbarhed. Et af de få studier af prissætning af miljøpåvirkninger gennem transport som behandler emnet biodiversitet i denne sammenhæng er Bein (1997). Han præsenterer en række eksempler på priser på udvalgte arter og økosystemværdier taget fra den internationale litteratur, som dog må vurderes kun at have begrænset betydning for danske økosystemer og truede arter. Bein (1997) anbefaler også at anvende priser opgjort for en ændring i arealanvendelsen som et nedre skøn for den økonomiske værdi af biodiversiteten, givet at det er vanskelig at bestemme værdien ud fra priser på enkelte dele. Her beregner han en gennemsnitsværdi på C$ 10.000 per ha for årlige økonomiske gevinster fra et gennemsnitsudbredelsesområde.
Kilde: INFRAS/IWW (2000) omregnet til danske kr. (100 Euro 1995=724,6 kr.) og 2000 priser. 3.7.4 Sammenfatning af eksterne effekter fra ændring i arealanvendelsenUsikkerheden i forbindelse med en prissætning af denne eksterne effekt er særlig stor. Omkostninger til samfundet forbundet med en ændring i arealanvendelsen vil variere meget afhængig af hvad for en type areal der bliver berørt af projektet. Priserne som præsenteres i INFRAS/IWW (2000)-undersøgelsen kan i første omgang kun bruges til at få en førstehånds-vurdering af størrelsesordenen af denne eksterne effekt. En evt. prissætning af ulemper forbundet med en fremtidig infrastrukturudbygning må ske på basis af en vurdering af det konkrete berørte areal. Her kunne det være interessant at sammenligne priser fra en antropocentrisk tilgang (WTP-undersøgelser) som anvendt i Bein (1997) med en "bio-centrisk" tilgang valgt i INFRAS/IWW (2000) ved at beregne omkostninger forbundet med en genoprettelse af naturen. De samlede omkostninger forbundet med en genopretning af vejarealet til ekstensivt anvendt landbrugs-areal udgør ca. 270 kr. per m2 (193,74 kr. for at tage belægningen af plus 77,5 kr. for genopretning til ekstensivt anvendt landbrugsareal.) Under antagelse af en uendelig tidshorisont og en samfunds-økonomisk tidspræferencerate på 3% er det lig med 8,1 kr. per m2 per år. I Bein (1997) beregnes et årlig tab på 57.293 kr. per ha, hvilket svarer til 5,7 kr. per m2 per år og dermed kun ca. 70% af omkostningerne til genopretningen. For eksempelberegningerne beskrevet i kapitel 4 anvendes i denne rapport de marginale omkostninger fra INFRAS/IWW (2000)-undersøgelsen, omregnet til 2000 priser som vist i Tabel 44. Tabel 43:
Kilde: INFRAS/IWW (2000) omregnet til danske kr. (100 Euro 1995=724,6 kr.) og 2000 priser. 3.8 Sammenfatning af forskningsbehov/forslag til studierPrissætningsforsøgene præsenteret i dette kapitel (sammen med beregningerne i det efterfølgende afsnit) kan tegne et første billede af omfanget af transportens eksterne effekter for Danmark. Rapporten er dog udelukkende baseret på litteraturstudier af de nævnte kilder og detaljerings-graden af beskrivelserne i de enkelte dokumenter varierer meget. I de fleste tilfælde har det derfor været umuligt at komme med en egentlig anbefaling af at anvende nogle enhedspriser frem for andre. At nogle enhedspriser vurderes bedre egnet på grund af deres metodiske grundlag eller de tilgrundliggende datakilder end andre, er ikke udtryk for en antagelse om at disse priser svarer til de korrekte værdier af den pågældende eksterne effekt. En konkret anvendelse af tallene i fx road-pricingsammenhænge eller til bestemmelse af afgiftshøjden kræver derfor en mere detaljeret gennemgang af de forskellige anvendte datakilder, end det har været muligt i dette studie. En sammenligning af enhedspriser per køretøjstype og de foreløbige resultater fra eksempelberegningerne med fx resultaterne fra INFRAS/IWW (2000)-undersøgelsen kan dog bruges til at fremhæve evt. fremtidige forskningsbehov, med hensyn til at opnå mere pålidelige priser for de forskellige effekter. Øverst på listen bør stå en opdatering af opgørelsen af luftforureningseffekterne for Danmark, med udgangspunkt i metoderne anvendt i COWI (1999). Her er det specielt prisen for CO2-udledning som får en stor betydning for det endelige resultat. Som omtalt før er det, for en global effekt som klimaforandring, specielt svært at beregne pålidelige skadeomkostninger per tons CO2. Det er stadigvæk uklart hvor sensitivt vores klimasystem er over for drivhusgaskoncentrationer. Ligeledes eksisterer der kun mangelfuld viden om den regionale fordeling af klimaforandringerne. Tilpasningskapaciteten i de enkelte regioner og betydningen af socio-økonomiske forhold for tilpasningsevnen er ikke tilstrækkeligt undersøgt, hvilket betyder at opgørelsen af skaderne er ufuldstændige og behæftet med stor usikkerhed. Nogle skadetyper som fx påvirkning af økosystemer, biodiversitet og katastrofer er specielt svære at prissætte. Der må dog vurderes at opgørelsen af skadeeffekten gennem modelkørsler foretaget i den nyere ExternE studie (se Holland et al., 1999) som også anvendes i Ministerierne (2001) bedre afspejler den sidste forskningsviden på området end de ældre skadeomkostninger som anvendes i COWI (1999). For en konsistent vurdering af skadeeffekten af CO2-udledning vil det derfor være ønskeligt at opdatere Trafikministeriets beregninger ved at anvende den foreslåede pris på 260 kr./ton CO2 som centralt skøn. Givet den store usikkerhed angående de fremtidige skadeomkostninger fra CO2-udledning kunne det også være relevant at foretage en opdatering af beregninger af omkostninger forbundet med at reducere drivhusgasemissioner i Danmark. Et første bud på disse skyggepriser findes fx i en midtvejsrapport fra Energistyrelsen (Energistyrelsen, 2001) og ældre beregninger i Fenhann et al. (1997). Den anvendte pris for et statistisk liv har stor betydning for størrelsen af de eksterne omkostninger fra luftforurening og uheld. Som omtalt i afsnit 2.3 mangler der specielt studier der undersøger betalingsviljen for risikoreduktion fra luftforurening, som evt. kunne erstatte de nuværende "substitut"-metoder som fx VOLY-metoden og en alderstilpasset VSL-værdi. Generelt vil det være ønskeligt at nå frem til en fælles vurderingsmetode af et statistisk liv i alle danske ministerier for at få en mere homogen basis for prissætning af eksterne effekter, men også til sammenligning af samfundsøkonomiske analyser i forskellige sektorer. Miljøstyrelsen har igangsæt en husprisundersøgelse med hensyn til at afdække betalingsviljen for støjreduktion i hovedstadsområdet. Første resultater forventes i løbet af 2002. Det vil være oplagt at sammenligne resultater herfra med den ældre undersøgelse anvendt for at beregne støjbelastningstal i Vejdirektoratet (Hjorth-Andersen, 1977) og evt. lave en opdatering af prisen per SBT-enhed og de derfra resulterende enhedspriser for støj for Danmark. Gennemsnitlige trængselsomkostninger udgør kun ca. 5,5% af de samlede eksterne omkostninger; dog stiger trængselsomkostninger betydeligt, når trafikforholdet i myldretiden forværres (se følsomhedsberegninger i næste afsnit). Metoden som hidtil er blevet anvendt i Danmark (se Trafikministeriet, 1997) er ikke baseret på en opgørelse af tidstabet og ekstra driftsomkostninger forbundet med trængsel. Beregningerne af de marginale trængselsomkostninger foretaget i INFRAS/IWW (2000) er baseret på speed-flow-sammenhænge kalibreret til tyske forhold. På grund af forskellen i hastighedsbegrænsningerne, selve bygningen af motorveje (antal spor, afstand mellem til- og frakørsler) kan der måske forventes afvigelser fra danske forhold. En nøjere undersøgelse af disse speed-flow funktioner kan derfor anbefales, evt. tilpasning eller nydefinition for at lave en selvstændig udregning af trængselsomkostninger for Danmark. Barriereeffekter fra transporten i byområder sammen med omkostningerne i forbindelse med en ændring i arealanvendelsen ved udbygning af vejnettet er ikke særlig godt belyst i litteraturen. Begge effekter udgør en relativt lille del af de samlede omkostninger som vist i kapitlet, med henholdsvis 2,9% og 2,3%. I kroner og ører kan begge type omkostninger dog repræsentere betydelige summer om året (988 og 774 millioner kroner ifølge eksempelberegninger i kapitel 4). Derfor kan det samfundsøkonomisk svare sig at lave en selvstændig undersøgelse af barriereeffekten i byområder for Danmark, ved fx at måle antal krydsninger om dagen ved forskellige vejtyper og det potentielle tidstab afhængig af trafikstrømmen. Det må også forventes at det samlede antal cyklister er højere i danske byer end en europæisk gennemsnit. Det kunne tyde på at den langsgående barriereeffekt for cyklister har større betydning i Danmark. Endvidere kunne det være interessant at undersøge hvilken indflydelse det stigende trafikomfang de sidste år har haft for børns cykelvaner, specielt for kørsel til skole og fritidsaktiviteter, som i stigende omfang bliver foretaget af forældrene i bilen. Udbygning af vejnettet kan have betydelige konsekvenser for naturen, men disse vil være afhængig af den konkrete arealanvendelse i udgangssituationen. For at konsekvenserne så vidt muligt bliver indraget i samfundsøkonomiske analyser af bygningsprojekter kunne det derfor være ønskeligt at undersøge om det er muligt at opstille en vejledende "prisliste" for omdannelsen af forskellige arealtyper til vejarealer. En litteraturgennemgang af europæiske prissætningstudier kunne give et første bud for størrelsesorden af betalingsviljen for at opretholde visse naturarealer. Herfra kan man så vurdere om det evt. er nødvendigt at lave selvstændige WTP-undersøgelser i Danmark.
|
|