Miljøstyrelsens Kemikalieinspektion - årsberetning 2002

5 Indberetninger

5.1 Antal og fordeling
5.2 Sager af egen drift
5.3 Håndhævelse i forbindelse med indberetningssager og sager af egen drift

5.1 Antal og fordeling

Kemikalieinspektionen modtog i 2002 en del - såvel skriftlige som telefoniske - henvendelser om formodede overtrædelser af kemikaliereglerne.

Sagsbehandlingen har - afhængigt af overtrædelsernes karakter - bestået i tilsynsbesøg og/eller indhentning af dokumentation for produktet og gennemgang heraf.

Kemikalieinspektionen har ikke i 2002 på baggrund af indberetninger fået analyseret produkter.

Nedenstående tabel viser antallet af indberetninger, der i de seneste fem år har givet anledning til sagsoprettelse.

Tabel 6:
Antal indberetninger 1998-2002

År

2002

2001

2000

1999

1998

Indberetninger*

102

169

178

141

167

*Tallene for 1998-2000 er lavere end angivet i årsberetningerne for 1998, 1999 og 2000. Det skyldes, at tallene for disse år nu er renset for sager oprettet på eget initiativ.

Kemikalieinspektionen har modtaget 102 indberetninger i 2002 mod 169 året før. Antallet ligger en del under gennemsnittet for antal modtagne indberetninger (ca. 160) i årene 1998-2001.

På nogle områder skyldes nedgangen at en række henvendelser der tidligere blev behandlet i Kemikalieinspektionen nu bliver behandlet i Miljøstyrelsens Forbrugersektion, f.eks. henvendelser om skader efter brug af kosmetiske produkter. På andre områder skyldes nedgangen muligvis mindre fokus i medierne på disse områder end tidligere.

Tabel 7:
Indberetninger fordelt på bekendtgørelser/områder 2000-2002. Tallene i ( ) viser den procentvise fordeling.

Bekendt- gørelse/antal pr. år

Kosmetik

Klassifice- ring og mærkning

Bekæm- pelses- midler

Nikkel

Legetøj

Øvrige*

I alt

2002

28 (27,5)

25 (24,5)

29 (25,5)

4 (3,9)

4 (3,9)

12 (11,8)

102

2001

60 (35,5)

55 (32,5)

25 (14,8)

5 (3)

13 (7,7)

11 (6,5)

169

2000

60 (29,6)

73 (36)

20 (9,9)

5 (2,5)

23 (11,3)

22 (10,8)

203

*) Kategorien "Øvrige" varierer fra år til år og kan derfor ikke umiddelbart sammenlignes. I 2002 omfattede denne kategori bly, ozonlagsnedbrydende stoffer og farlige stoffer i dekorationsgenstande.

Indberetningerne fordeler sig næsten ligeligt på kosmetik, klassificering og mærkning, bekæmpelsesmidler og andre (nikkel, legetøj, øvrige). I 2002 har der været flest indberetninger om bekæmpelsesmidler, i modsætning til i 2001, hvor der var flest indberetninger om kosmetik. Antallet af indberetninger om klassificering og mærkning af kemiske stoffer og produkter og antallet af indberetninger om legetøj er faldet kraftigt.

Indberetningerne kom fra mange forskellige kategorier af personer/organisationer.

Tabel 8:
Indberetninger 2000-2001, fordelt på indberetter

Indberetter

Antal 2002

Procentvis  fordeling

Antal 2001

Procentvis fordeling

Antal 2000

Procentvis fordeling

Private

29

28,4

59

34,9

70

34,5

Virksomheder

31

30,4

37

21,9

37

18,2

Kommuner og amter

3

2,9

11

6,5

12

5,9

Pressen

3

2,9

2

1,2

5

2,5

Hospitaler, læger, giftinformationscentralen

4

3,9

9

5,3

6

3,0

Andre statslige myndigheder

18

17,6

28

17,8

19

12,3

Brancheforeninger

3

2,9

7

4,1

14

6,9

Konsulenter

-

-

2

1,2

6

3,0

Forbrugergrupper

2

2,0

11

6,5

8

3,9

Skoler og institutioner

2

2,0

3

1,8

5

2,5

Andre*

7

6,9

-

-

21

10,3

I alt

102

99,9

169

100

203

100

* Varierer fra år til år, i 2002 omfattede "Andre" politi, Videnscentret for Allergi, Udenlandsk myndighed.

Antallet af indberetninger fra private er halveret fra 2001 til 2002. Det skyldes bl.a., at mange henvendelser om skader, primært i forbindelse med kosmetiske produkter, ikke længere behandles af Kemikalieinspektionen, med mindre der er overtrædelser af lovgivningen.

Antallet af indberetninger fra brancheforeninger og fra forbrugergrupper er faldet kraftigt.

Antallet af indberetninger fra andre myndigheder er faldet fra 2001 til 2002, hvilket ikke svarer til Kemikalieinspektionens forventning om en tendens til et stigende antal indberetninger i takt med det øgede samarbejde med de forskellige tilsynsmyndigheder.

5.2 Sager af egen drift

En række sager blev indledt på Kemikalieinspektionens egen foranledning. De opstod for eksempel ved, at Inspektionen blev opmærksom på formodede lovovertrædelser i reklamemateriale, via oplysninger på internettet, ved tilsynsbesøg i andet øjemed eller på baggrund af presseomtale.

Tabel 9:
Antal sager af egen drift 1997-2002

År

2002

2001

2000

1999

1998

1997

Sager af egen drift

49

54

25

40

43

64


Kemikalieinspektionen blev også gjort opmærksom på formodede overtrædelser af andre fagkontorer i Miljøstyrelsen. Der opstod desuden flere sager i forbindelse med Miljøstyrelsens projekter om kortlægning af kemiske stoffer i forbrugerprodukter, bl.a. om ovnhærdende modellervoks og hobbylime.

Antallet af sager i denne kategori ligger stabilt, omkring 50 sager pr. år

Tabel 10:
Sager af egen drift fordelt på bekendtgørelser

Bekendt- gørel- se/antal pr. år

Kosmetik

Klassificering og mærk- ning

Bekæmpelses- midler

Legetøj

Øvrige*

I alt

2002

10

9

3

9

18

49

2001

6

13

19

8

8

54

2000

7

12

4

-

2

25

*Kategorien "Øvrige" varierer fra år til år. I 2002 bestod kategorien af sager om ozonlagsnedbrydende stoffer.

Den største gruppe var "Øvrige", fortrinsvis sager om import og anvendelse af ozonlagsnedbrydende stoffer samt eksport af køleskabe med CFC.

5.3 Håndhævelse i forbindelse med indberetningssager og sager af egen drift

Tabel 11:
Antal afsluttede indberetningssager og sager af egen drift 1999-2002

År

Antal

2002

132

2001

187

2000

241

1999

182


I 2002 afsluttede Kemikalieinspektionen i alt 132 sager, der startede – i 2002 eller tidligere – som indberetninger eller sager af egen drift. Det var 55 sager færre end i 2001. En del af forklaringen er et lavere antal indberetninger i 2002 i forhold til året før.

Tabel 12:
Indberetningssager og sager af egen drift, fordelt på afslutningsform 2002

Afslutnings- form/bekendt- gørelse

Ingen over- trædelser

Vejledning

På- bud/forbud

Overdraget til ankla- gemyndig- heden

Anden afslutning

I alt

Kosmetik

10

3

-

2

10

25

Klassificering og mærkning

8

13

5

-

5

31

Legetøj

9

3

-

-

11

23

Bekæmpel- sesmidler

4

10

11

4

6

35

Andre*

4

7

2

3

2

18

I alt

35

36

18

9

34

132

* bly, driv- og opløsningsmiddel, ozonlagsnedbrydende stoffer, nikkel

I godt en fjerdedel af sagerne vurderede Kemikalieinspektionen efter nærmere undersøgelse af sagen, at der ikke var tale om en overtrædelse af reglerne. Forholdsmæssigt forekom denne afslutningsform oftest i kosmetiksager og legetøjssager.

Selvom der ikke konstateres en overtrædelse vil sagsbehandlingen i vidt omfang være den samme indtil det tidspunkt, hvor beslutningsgrundlaget er tilstrækkeligt oplyst.

Alvorlige sager, der blev overdraget til anklagemyndigheden, fordeler sig bredt på områderne kosmetik, bekæmpelsesmidler og andre sager.

27,7 % af sagerne blev afsluttet med vejledning. Det var især i sager om klassificering og mærkning og i sager om bekæmpelsesmidler der blev vejledt.

Under kategorien "Anden afslutning" er sager, der eksempelvis blev afsluttet med frivillig tilbagetrækning af produktet, firmaets ophør, at produktet udgik af markedet, eller at sagen blev overdraget til anden myndighed (ikke anklagemyndigheden).

Antallet af sager i denne kategori er steget fra 11 til 25 procent siden 2001.