| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Støtte til indkøb og efterspørgsel af miljøvenlige tekstiler business-to-business
3 Tiltag til fremme af indkøbernes prioritering
3.1 Forudsætninger for indkøbernes prioritering
3.1 Forudsætninger for indkøbernes prioritering
Dette kapitel opstiller forudsætninger for, at private professionelle indkøbere (B2B) prioriterer miljøvenlige tekstiler. Forudsætningerne er struktureret i forhold til indkøbernes Viden, Kunnen og Vilje, der
opfattes som grundlæggende elementer, hvis salget af miljøvenlige tekstiler skal fremmes.
Opstillingen af forudsætninger er gennemført på foranledning af ønsker fra projektets følgegruppe (kontraktmarkedsgruppen) og er således et input til dennes prioritering af kommende tiltag.
En kort beskrivelse af baggrunden for de enkelte forudsætninger og tiltag, herunder hvilke muligheder der kan peges på til at tilvejebringe forudsætningen, er vedlagt som bilag.
Følgende forudsætninger er identificeret:
Viden
- Indkøberne skal være vidende om, at ledelsen kan have præferencer og interesser i at indkøbe miljøvenlige produkter
- Indkøberne skal vide, at fremstilling af traditionelle tekstiler kan medføre en meget stor miljøbelastning
- Indkøberne skal vide, hvor de kan finde anbefalinger/gode råd/værktøjer
- Viden om, at Blomstmærkede tekstiler ikke behøver at være (meget) dyrere end traditionelle tekstiler
- Viden om, at udbuddet af Blomstmærket tekstil kan initieres af efterspørgsel
Kunnen
- Blomstmærket tekstil skal være tilgængeligt på markedet
- Blomstmærket tekstil skal være økonomisk opnåeligt (må ikke være dyrere)
- Der forefindes tilgængelige og nemt anvendelige værktøjer/ vejledninger til indkøb af produkter, der ikke kan fås Blomstmærket
Vilje
- Ledelsen prioriterer, at der indkøbes miljøvenlige tekstiler
- Medarbejdere efterspørger egenskaber hos Blomstmærkede tekstiler
Flere af forudsætningerne er gensidigt relateret til hinanden, fx Blomstmærket tekstil skal være tilgængeligt på markedet (kunnen) hænger snævert sammen med indkøbernes viden om, at udbuddet af
Blomstmærket tekstil kan initieres af deres efterspørgsel (viden). Det er dog vigtigt, at der skelnes mellem, hvad der fx er kunnen og hvad der er viden, da man herigennem kan målrette indsatsen i forhold til
den ønskede effekt.
De anbefalede tiltag er som følger:
Viden
Forudsætning |
Indkøberne skal være vidende om, at ledelsen kan have præferencer og interesser i at indkøbe miljøvenlige produkter. |
Tiltag |
- Information til indkøbere om virksomhedens interesser i grønne tiltag (ledelsens præferencer) via indkøbsnetværk, indkøbsportaler mv. (DILF, TEKO, MST…)
- Information til virksomhedsledelser om muligheder for miljøvenlige tekstilindkøb via artikler i brancheblade mv.
|
Forudsætning |
Indkøberne skal vide, at fremstilling af traditionelle tekstiler kan medføre stor miljøbelastning. |
Tiltag |
- Formidling af viden til indkøbere om de miljøbelastninger, der kan forekomme ved indkøb af traditionelle tekstiler. Formidlingen kan ske via artikler, nyhedsmeddelelser eller konkret kontakt til indkøbsnetværk, indkøbsportaler mv. (DILF, TEKO, MST).
|
Forudsætning |
Indkøberne skal vide, hvor de kan finde anbefalinger/gode råd/værktøjer. |
Tiltag |
- Formidling af viden om tilgængelige værktøjer, gode råd m.v. til indkøbere via TEKO’s hjemmeside, nyhedsbreve fra DILF, og aktiviteter i Tekstilpanelets regi.
|
Forudsætning |
Viden om, at Blomstmærkede tekstiler ikke behøver
at være (meget) dyrere end traditionelle tekstiler |
Tiltag |
- Information til virksomheder og indkøbere om, at anskaffelsen af miljøvenlige tekstiler ikke nødvendigvis behøver at være dyrere. Information via producenter af miljømærket
arbejdsbeklædning, DILF samt TEKO.
|
Forudsætning |
Viden om, at udbuddet af Blomstmærket tekstil kan initieres af efterspørgsel. |
Tiltag |
- Information til virksomheder og indkøbere via indkøbsnetværk og producenter om, at der reelt er mulighed for at indkøbe Blomstmærkede tekstiler.
|
Kunnen
Forudsætning |
Blomstmærket tekstil skal være tilgængeligt
på markedet. |
Tiltag |
- Formidling til producenter om markedsfordele ved miljømærkede tekstiler. Producenterne skal se miljøet som et konkurrenceparameter på højde med kvalitet og økonomi.
- Hjælp og information til producenter om, hvordan licensen opnås (ekspertbistand, værktøjer m.m.).
|
Forudsætning |
Blomstmærket tekstil skal være økonomisk
opnåeligt (må ikke være meget dyrere). |
Tiltag |
- Samarbejde (internationalt) mellem producenter med henblik på rådgivning af underleverandører, fx omkring krav til opfyldelse Blomstkriterier.
- Økonomisk støtte og vejledning til producenter og underleverandører om opfyldelse af kriterierne på den mest hensigtsmæssige måde. Dette gælder dels metoder til at dokumentere produktionsforhold samt angivelse af specifikke teknologier, der opfylder Blomstkriterierne.
|
Forudsætning |
Der findes tilgængelige og nemt anvendelige værktøjer/
vejledninger til indkøb af produkter, der ikke kan fås Blomstmærket. |
Tiltag |
- Målrettet formidling om eksisterende værktøjer, vejledninger m.v., herunder deres anvendelsesområder og målgrupper via DILF, TEKO m.fl.
|
Vilje
Forudsætning |
Ledelsen prioriterer, at der indkøbes miljøvenlige
tekstiler. |
Tiltag |
- Information til virksomhedsledelser om muligheden for at indkøbe Blomstmærkede/miljøvenlige tekstiler. Information kan fx foregå via Ledernes Hovedorganisation, eller via indkøberne selv (disse kan i den forbindelse anvende den folder, der kan downloades på Teko-miljø’s hjemmeside.
|
Forudsætning |
Medarbejdere efterspørger egenskaber hos Blomstmærkede
tekstiler. |
Tiltag |
- Information til ansatte om, at der ved indkøb af miljøvenlige/Blomstmærkede tekstiler er kontrol med, at tekstilerne ikke indeholder en række sundhedsskadelige kemikalier. Informationen kan ske via fagblade, medlemsorganisationer samt interne miljøafdelinger.
|
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top |
Version 1.0 Maj 2004, © Miljøstyrelsen.
|