Effekter af grønne regnskaber samt anden offentlig tilgængelig miljørapportering 3 Effekter i virksomheden
3.1 Overordnede effekter for virksomhederneVirksomhederne blev i spørgeskemaundersøgelsen bedt om, at komme med deres egen vurdering af de overordnede effekter af deres arbejde med det grønne regnskab. Spørgsmålet er om virksomhederne vurderer, at de overordnet set påvirkes negativt eller positivt af det grønne regnskab? Den generelle konklusion er at virksomhederne påvirkes meget lidt af det grønne regnskab. Mere end halvdelen af virksomhederne mener ikke, at der er nogen effekt af arbejdet med det grønne regnskab. Spørgeskemaundersøgelsen viser at ca. fire ud af ti virksomheder finder, at der er positive effekter af det grønne regnskab i forhold til omkostningsniveau, omdømme og innovation i virksomheden. Der er derimod stort set ingen, der peger på negative effekter på disse områder. Forklaringerne fra de kvalitative interview tyder på, at de positive vurderinger dækker over forholdsvist begrænsede overordnede effekter for virksomhederne. Effekterne forekommer ofte i form af initiering af miljøarbejde internt i virksomhederne, således at den væsentligste overordnede effekt i virksomhederne af det grønne regnskab, er at være med til at initiere aspekter af det interne miljøarbejde, hvor virksomhederne ikke nødvendigvist selv ville have sat gang i dette arbejde. Tabel 1: Vurderet overordnet effekt af det grønne regnskab for…
Igennem de kvalitative interview er der kommet en række vurderinger og forklaringer på disse tendenser. Overordnet set er virksomhedernes vurdering af værdien af det grønne regnskab blandt de virksomheder, vi har talt med, ikke så positiv, som spørgeskemaundersøgelsen antyder. Over en bred kam er virksomhederne skuffede over det grønne regnskabs værdi som kommunikationsredskab, hvilket giver anledning til en del frustration i virksomhederne. Til gengæld vurderes det grønne regnskab heller ikke at være det store problem at udarbejde, hvorfor det ikke har nogen særlig negativ effekt for virksomhederne. Dette forklarer den manglende negative vurdering af det grønne regnskab på trods af den overordnede skuffelse over dets værdi. Den overordnede forklaring på de positive vurderinger synes at være, at flere virksomheder kan finde begrænsede forhold, hvor det grønne regnskab har bidraget med noget positivt. Disse positive oplevelser af det grønne regnskab går stort set udelukkende på interne forhold i virksomhederne.
Fælles for disse to virksomheder er, at det grønne regnskab bidrager med aspekter af det, som arbejdet med miljøledelsessystemer bidrager med i mange andre virksomheder. For det andet er den ansvarlige miljømedarbejder i begge tilfælde gået positivt til arbejdet med det grønne regnskab og de muligheder, der ligger heri. En positiv intern værdi af det grønne regnskab i virksomheden synes i høj grad at være forbundet med særligt to forhold. For det første om virksomheden i forvejen arbejder systematisk med virksomhedens miljøforhold, og for det andet om virksomheden har en generel positiv eller generelt negativ indstilling til arbejdet med det grønne regnskab.
Vurderingen fra flere eksperter, vi har talt med, er at, det grønne regnskab helt grundlæggende sætter miljø på dagsordenen, hvor det ikke ellers nødvendigvis ville have været. Spørgsmålet er om der i forhold til denne effekt er mere at hente? Her tyder vores interview på, at der hvor det grønne regnskab har haft en positiv effekt i forhold til at initiere miljøarbejde i virksomhederne, har virksomhederne ikke længere behov for det grønne regnskab til at bibeholde denne effekt. Det vil sige at den væsentligste overordnede effekt af det grønne regnskab har været at sætte gang i aspekter af miljøarbejdet, som virksomhederne ikke selv havde initieret. Denne overordnede vurdering bygger på en lang række forhold og nuancer, der vil blive fremhævet i løbet af rapporten. Der vil senere blive gået yderligere i dybden med de fire områder, der spørges til i tabel 1. Effekten på omkostningsniveauet analyseres i afsnit 3.2 (samlede omkostninger for virksomheden), omdømme og omsætning i afsnit 4.3 (markedsføring), og innovation berøres i afsnit 3.3 (Indsamling og anvendelse af data) og afsnit 6.1 (Miljøpåvirkninger). Her vil de kvantitative svarprocenter sættes i forhold til forklaringer, der er fremkommet i forbindelse med de kvalitative interview. Tabel 2: Vurderet overordnet effekt af EMAS for…
Forklaringerne på EMAS overordnede effekt tyder på, at der også er tale om en mere substantiel værdi for virksomhederne. Det skal igen understreges at vurderingerne af EMAS og det grønne regnskab ikke er direkte sammenlignelige, idet EMAS for det første er et tilvalg blandt virksomhederne, der ønsker at arbejde systematisk og forpligtende med deres miljøforhold, og at EMAS er et miljøledelsessystem, mens det grønne regnskab er et obligatorisk rapporteringsredskab. 3.2 Samlede omkostninger for virksomhedenSnævert set er det naturligvis en omkostning for virksomhederne at lave det grønne regnskab. Spørgsmålet er, hvor stort omfanget af denne omkostning er set i forhold til de positive afledte effekter, der er af det grønne regnskab? Den overordnede vurdering blandt de virksomheder, vi har talt med, er, at Virksomhederne har typisk kunne nedsætte udgiftsniveauet for udarbejdelse af det grønne regnskab over de første par regnskaber, hvorefter det har stabiliseret sig på et konstant niveau. Den ene virksomhed, vi har talt med, der vurderer at udgifterne til det grønne regnskab er uacceptabelt høje er en virksomhed, der ikke vurderer at have nogen positive effekter af det grønne regnskab, og som ikke i forvejen indsamler alle de miljødata, der rapporteres i regnskabet.
Ved at spørge ind til denne vurdering i virksomhedsinterviewene har vi fået flere forklaringer på omkostningseffekten af det grønne regnskab. Med hensyn til udgifterne ved at lave et grønt regnskab er der typisk tale om et par ugers arbejdsindsats for den ansvarlige miljømedarbejder samt den tid, der bruges af de medarbejdere, der leverer data til regnskabet.
Erfaringerne fra vores interview modsvares af andres oplevelser. En medarbejder ved en tilsynsmyndighed har fortalt, at mange af de virksomheder, de er i dialog med omkring deres grønne regnskab, klager over, at det tager for lang tid at udarbejde regnskaberne. Her er vurderingen, at de virksomheder, der gør mest ud af det grønne regnskab, bruger mindst en måned på at udarbejde regnskabet. Der tegner sig altså ikke entydigt billede af virksomhedernes oplevelse af omfanget af omkostningerne forbundet med at udarbejde det grønne regnskab. Med hensyn til tidsfaktoren af virksomhedernes udgifter lyder vurderingen fra langt de fleste virksomheder, at de efterhånden er nået ned på et niveau, hvor det ikke kan gøres billigere. Således synes det kun at være i de første par udgaver af de grønne regnskaber, at virksomhederne er i stand til at reducere udgifterne gennem effektivitetsforbedringer og genbrug af skabeloner fra tidligere år. Det vil sige at virksomhederne ikke er i stand til at lave kontinuerlige effektiviseringer af arbejdsprocessen til udarbejdelse af det grønne regnskab. Men samtidig vurderer de fleste virksomheder, at det nu konstante tidsforbrug er landet på et acceptabelt niveau. 3.3 Indsamling og anvendelse af miljødataMiljømedarbejdere ansat i industrivirksomheder er ofte ansvarlige for at indsamle og overvåge miljødata. Disse data bruges blandt andet til at sætte fokus på områder, hvor der kan opnås miljøbesparelser såvel som økonomiske besparelser for virksomheden samt til rapportering til myndigheder. I bekendtgørelsen om det grønne regnskab er der med §7 et krav til, at regnskabet skal indeholde oplysninger om virksomhedens miljøforhold. For at leve op til dette krav skal der indsamles data for ressourceforbrug, emissioner og affald samt oplysninger om støj-, støv- og lugtforhold. Spørgsmålet er, hvilke effekter det grønne regnskab har på indsamling og anvendelse af miljødata i virksomhederne? Konklusionen med hensyn til indsamling af miljødata er, at den væsentligste effekt er, at virksomheder, der ikke i forvejen systematisk indsamler data, har fået sat dataindsamling i system som følge af kravene til det grønne regnskab. Dette gælder for alle fire virksomheder, vi har talt med, der ikke har et miljøledelsessystem. Af dem ser de tre det som positivt at skulle indsamle data til det grønne regnskab, mens én hellere ville være fri. Tidsperspektivet er således, at det grønne regnskab er med til at sætte indsamlingen i gang, men i mindre grad er med til at fastholde indsamlingen. Et flertal af virksomheder oplyser, at det grønne regnskab bidrager til at afdække miljømæssige problemstillinger i virksomheden. Den væsentligste anvendelse af de indsamlede miljødata synes dermed at være identifikation af problematiske miljøforhold i virksomheden. For virksomheder, der i forvejen arbejder med ISO 14001, forekommer indsamling af miljødata til det grønne regnskab derimod stort set irrelevant. Dog kan det grønne regnskab fungere som en årlig samlet status over virksomhedens miljøforhold, og i nogle tilfælde indsamles data til det grønne regnskab, som ikke i forvejen indsamles i forbindelse med miljøledelsessystemet. Med hensyn til anvendelse af data gælder det for et flertal af virksomheder, at arbejdet med henholdsvis det grønne regnskab og EMAS er med til at afdække miljømæssige problemstillinger i virksomhederne. Problemer med datas sammenlignelighed begrænser dog deres anvendelsesmuligheder for mange virksomheder. Følgende erkendelser og overvejelser ligger bag disse konklusioner.
Disse forklaringer viser, at det grønne regnskab kan være med til at initiere indsamlingen af oplysninger om virksomhedens miljøforhold, hvor dette ikke allerede sker i samme omfang, som det kræves i bekendtgørelsen. Samtidig kan det grønne regnskab fungere som en årlig statusbeskrivelse, hvor der samles op på den løbende dataindsamling.
Tabel 3: Afdækning af miljøforhold
Afvigelser fra en sum af svarprocenterne på 100 skyldes afrundinger.
I forhold til svarene fra EMAS-virksomhederne skal det præciseres, at to forhold gør, at resultaterne ikke er direkte sammenlignelige med svarprocenterne fra virksomheder, der laver grønt regnskab. For det første er det svært at se bort fra bidraget fra det miljøledelsesarbejdet. Dette blev understreget i de kvalitative interview, vi havde med to EMAS-virksomheder. For det andet er der for EMAS-svarprocenterne udelukkende tale om virksomheder, der frivilligt har valgt at arbejde med EMAS. Det vil altså typisk være virksomheder, der ser positivt på EMAS’ værdi for virksomheden. En måde at anvende virksomhedens miljødata fra det grønne regnskab i virksomheder med flere produktionsanlæg kunne være til sammenligning af ressourceeffektiviteten og emissionerne fra forskellige produktionsenheder internt i virksomheden.
Dette er i sagens natur ikke problemer, der skyldes kravene til opgørelse af oplysninger om virksomhedernes miljøforhold i det grønne regnskab, men derimod de grundlæggende opgørelsesmetoder. Problemet mindsker imidlertid muligheden for, at arbejdet med det grønne regnskab fører til benchmarking af virksomhedernes produktionsforhold. Der er imidlertid eksempler på, at sammenligning er mulig.
Det er altså langt fra entydigt, om data kan indsamles, så de kan bruges til sammenligning i virksomhederne. Det samlede indtryk fra vores interview er dog, at indsamlingen af data til det grønne regnskab kun i meget lille omfang bidrager hertil. Sammenhængen mellem det grønne regnskab og miljøledelse behandles yderligere i afsnit 3.5 og sammenhængen mellem det grønne regnskab og miljøforbedringer i afsnit 5.2. 3.4 Miljøarbejdet ? miljømedarbejderens rolleDet er i de fleste tilfælde en miljømedarbejder eller en miljøchef, der er ansvarlig for indsamlingen af data og den efterfølgende udarbejdelse af det grønne regnskab. Således svarer to ud af tre virksomheder i spørgeskemaundersøgelsen, at de enten har en miljøafdeling eller miljømedarbejder, der arbejder systematisk med det grønne regnskab. Spørgsmålet er, hvilken effekt dette har for miljømedarbejdernes arbejde og rolle i virksomheden? Miljømedarbejderens arbejde med virksomhedens miljøforhold kan styrkes af det grønne regnskab under særlige omstændigheder. Hvor indsamlingen af miljødata af en eller anden årsag ikke fungerer systematisk, kan kravet om indsamling af data til det grønne regnskab støtte miljømedarbejderen i en sådan systematisering. Omvendt vurderes det grønne regnskab ikke at komme væsentligt i vejen for miljømedarbejderens rolle der, hvor det grønne regnskab ikke vurderes at bidrage til miljømedarbejderens arbejde. Konklusionen bygger på følgende erkendelser og overvejelser.
Igen er der en væsentlig forskel på det grønne regnskabs bidrag til miljøarbejdet mellem virksomheder henholdsvis med og uden miljøledelse. Kravet om formidling af oplysninger om virksomhedernes miljøforhold kan være med til at støtte virksomhedernes miljømedarbejder i indsamlingen af miljødata. Samtidig kan arbejdet med det grønne regnskab være med til at øge vidensniveauet hos miljømedarbejdere, der ikke i forvejen arbejder systematisk med virksomhedens miljødata. Kun én miljømedarbejder på virksomheder uden miljøledelsessystem føler sig direkte generet af arbejdet med det grønne regnskab. Til sammenligning vurderer miljømedarbejdere på de virksomheder, der har et miljøledelsessystem, at det grønne regnskab ikke bidrager positivt til deres arbejde, men at det på den anden side heller ikke kommer i vejen for deres arbejde. 3.5 Miljøarbejdet ? miljøledelseSom nævnt ovenfor er der en sammenhæng mellem det grønne regnskabs effekt for virksomhedens arbejde med miljødata og, om virksomheden har implementeret et miljøledelsessystem. Dette afsnit har til formål at afdække denne sammenhæng yderligere. Der er her to hovedspørgsmål: For det første i hvor høj grad og hvordan, det grønne regnskab bidrager til indførelsen af et miljøledelsessystem? For det andet i hvor høj grad og hvordan, arbejdet med det grønne regnskab bidrager til arbejdet med miljøledelsessystemet? På det første spørgsmål er svaret, at kravet om det grønne regnskab har i nogen virksomheder bidraget til indførelsen af miljøledelsessystemer. Denne effekt gør sig først og fremmest gældende i forbindelse med implementeringen af EMAS, men også i relation til andre miljøledelsessystemer. Tidsmæssigt har denne effekt mest gjort sig gældende i forbindelse med indførelsen af det grønne regnskab. Konklusionen på det andet spørgsmål er, at det grønne regnskab på et flertal af virksomheder bidrager til arbejdet med virksomhedernes miljøledelsessystemer, men forklaringerne tyder på, at det kvalitative omfang af dette bidrag, er meget begrænset. Konklusionerne bygger på de følgende overvejelser. Tabel 4: Indførelse af miljøledelsessystem
En forklaring på denne sammenhæng, som er fremkommet i forbindelse med vores interview, er, at når virksomheden alligevel skal indsamle data til det grønne regnskab, er det nærliggende at tage et skridt videre og anvende disse data strategisk i forhold til opstilling af målsætninger og udarbejdelse af handlingsplaner. En anden forklaring på sammenhængen mellem det grønne regnskab og indførelse af miljøledelsessystemer er, at virksomheder i forbindelse med introduktionen af de grønne regnskaber kunne indgå aftale om udsættelse af aflevering af det første grønne regnskab mod at implementere et miljøledelsessystem. 160 virksomheder indgik en sådan aftale (Sørensen & Hjelmar 1999).
Tabel 5: Bidrag til miljøledelsessystemet
Afvigelser fra summen af svarprocenterne på 100 skyldes afrundinger.
Dette tyder således på, at det grønne regnskab på mange virksomheder går fint i spænd med virksomhedernes arbejde med miljøledelsessystemer. Spørgsmålet er så, hvad indholdet er dette bidrag er.
En adspurgt revisor har fra sit arbejde med virksomhederne omkring deres miljøforhold en oplevelse af, at de grønne regnskaber giver et incitament til at arbejde mere systematisk med miljødata. En miljøchef i en arbejdsgiverforening er ligeledes af den opfattelse, at de grønne regnskaber har været en blandt flere motiverende faktorer for, at der i virksomhederne i stigende omfang arbejdes systematisk med miljøarbejdet. Miljøstyrelsens gennemgang af ca. 200 grønne regnskaber for 2004 fra IPPC-virksomheder viste, at 50% af virksomhederne har indført en eller anden form for miljø- eller energiledelse. Tilsvarende konkluderes det i evalueringen af de grønne regnskaber fra 1999 (Miljøstyrelsen 1999, s 148), at ’selv om det er vanskeligt for virksomhederne at isolere kravet om udarbejdelsen af grønt regnskab som en enkeltstående faktor, har kravet ganske givet haft en medindflydelse på mange virksomheders beslutning om at arbejde mere systematisk med deres miljøforhold’. Der kan altså konstateres en sammenhæng mellem det grønne regnskab og indførelsen af miljøledelse. Dette bekræftes af eksperter og andre tidligere undersøgelser. Til gengæld peger vores undersøgelse på, at der er tale om en meget begrænset sammenhæng mellem det grønne regnskab og indførelsen af miljøledelsessystemer; bortset fra den indledende effekt af muligheden for udsættelse af det grønne regnskab ved indførelse af et miljøledelsessystem. Når virksomhederne har et miljøledelsessystem, er det grønne regnskab i et flertal af virksomheder med til at bidrage til arbejdet hermed. Forklaringer fra de kvalitative interview tyder dog på, at dette bidrag rent indholdsmæssigt er af lille værdi for arbejdet med miljøledelsessystemet. I Japan er der ifølge en international ekspert, vi har talt med, lavet en direkte kobling mellem virksomhedernes miljøledelsessystemer og rapporteringen af data til det japanske PRTR. Det fungerer på den måde, at virksomhederne forpligter sig på 2-5 årsplaner for investeringer og forbedringer på bestemte områder. Det er altså muligt at integrere lovpligtig miljørapportering i virksomhedernes strategiske miljøledelse. I de følgende afsnit er der yderligere kommentarer til sammenhængen mellem miljøledelse og det grønne regnskab. 3.6 Det grønne regnskab og EMASBekendtgørelsen om det grønne regnskabs § 14 giver, som nævnt i indledningen, de omfattede virksomheder mulighed for at aflevere en EMAS miljøredegørelse i stedet for det grønne regnskab. Mange virksomheder har gjort brug af denne mulighed. Spørgsmålene for dette afsnit er, i hvor høj grad det grønne regnskab har bidraget til indførelsen af EMAS, og hvorfor nogle virksomheder har valgt at arbejde med EMAS frem for det grønne regnskab? Konklusionen er, at mange virksomheder har valgt at arbejde med EMAS som følge af det grønne regnskab. Det grønne regnskab har således bidraget til mere systematisk og målrettet miljøarbejde i mange virksomheder. Mange virksomheder har ifølge vores interview valgt at arbejde med EMAS frem for det grønne regnskab på grund af de krav, EMAS stiller til opstilling af og opfølgning på målsætninger. Den væsentligste forklaring på at EMAS indføres er dog sandsynligvis, at virksomhederne vurderer, at det har en højere markedsføringsværdi. De to virksomheder, vi har talt med, nævner desuden som forklaring, at EMAS miljørapporteringen er simplere at arbejde med end det grønne regnskab. Konklusionen bygger på følgende overvejelser.
Tabel 6: Indførelse af EMAS
Miljøchefen i en arbejdsgiverforening mener, at EMAS vælges blandt medlemsvirksomhederne, fordi det er en bedre metode til offentliggørelse og markedsføring. En anden vigtig forklaring på værdien af EMAS i forhold til det grønne regnskab er, som nævnt, en bedre signalværdi af EMAS i markedsføringsøjemed. Dette skyldes, at EMAS markedsføres som virksomhedens frivillige miljøarbejde, der samtidig signalerer, at virksomheden arbejder systematisk med miljøledelse. Mere herom i afsnit 4.3. 3.7 Virksomhedens ledelseDet grønne regnskab udarbejdes først og fremmest af medarbejdere med ansvar for virksomhedens miljøarbejde, men i bekendtgørelsen om det grønne regnskab ligger der et krav om inddragelse af ledelsen i form af en redegørelse for virksomhedens eventuelle miljøpolitik samt en begrundelse for valget af miljøoplysninger. Spørgsmålet er, hvilken effekt arbejdet med det grønne regnskab har for virksomhedens ledelse? Samlet set viser undersøgelsen, at det grønne regnskab og EMAS i bredt omfang medvirker til en større viden i ledelsen om virksomhedens miljøforhold. Samtidig bidrager arbejdet med det grønne regnskab og EMAS i et flertal af virksomheder til udviklingen af virksomhedernes handlingsplaner. Effekten skyldes blandt andet, at arbejdet med det grønne regnskab flytter dagsordenen for virksomhedens miljøarbejde op på ledelsesniveau på virksomheder, hvor det ikke allerede er tilfældet. Forklaringerne fra vores interview understreger, at effekten af det grønne regnskab på virksomhedens ledelse er mindre i de virksomheder, der i forvejen arbejder med miljøforhold på ledelsesniveau. Konklusionen bygger på følgende overvejelser og resultater af undersøgelsen. Tabel 7: Det grønne regnskabs effekt for virksomhedens ledelse:
Tabel 8: EMAS’ effekt for virksomhedens ledelse:
Et studie i sammenhængen mellem EMAS og innovation og forbedringer på miljøområdet blandt 1.277 tyske industrivirksomheder viser, at i over 50% af virksomhederne var ledelsen stærkt involveret i arbejdet med EMAS. De var samtidig den gruppe i virksomheden, der ud over miljømedarbejderne var mest integreret i arbejdet med EMAS. Samtidig viser den tyske undersøgelse, at EMAS har en betydning for virksomhedens strategiske prioriteringer. Altså det samme billede som vores undersøgelse tegner af EMAS’ indflydelse på virksomhedens ledelse (Clausen 2002). Et aspekt af introduktionen af virksomhedernes miljøforhold på ledelsesniveau er, at miljøindsatsen flyttes opad i beslutningshierarkiet. Således får miljøforhold mulighed for at indgå i virksomhedens overordnede strategiske beslutninger.
Det skal her understreges, at der i ovenstående to virksomheder er tale om enkelttilfælde frem for en systematisk inddragelse af arbejdet med det grønne regnskab i virksomhedens ledelse. Til gengæld tyder svarprocenterne i tabel 7 på, at effekten gør sig gældende i mange virksomheder.
3.8 Medarbejdernes motivation og deltagelseI forbindelse med arbejdet med det grønne regnskab kan medarbejdere inddrages i indsamlingen af data og siden hen i arbejdet med forbedringer på udvalgte områder. Spørgsmålet er, i hvilket omfang dette sker, og hvilken effekt det har for medarbejdernes viden om, motivation for og deltagelse i virksomhedernes miljøarbejde? Det kan konstateres, at arbejdet med det grønne regnskab giver en øget viden blandt medarbejderne om virksomhedernes miljøforhold på lidt over halvdelen af de adspurgte virksomheder. I interviewene er der enkeltstående eksempler, som viser, at inddragelse af medarbejderne i mere end blot indsamling af data bidrager til motivationen af medarbejderne. Ikke overraskende viser disse eksempler en nær sammenhæng mellem medarbejdernes motivation og deltagelse, konkrete resultater af indsatsen og opbakning fra ledelsen i arbejdet. Kun en enkelt mindre virksomhed involverer hele virksomheden i miljøarbejdet, mens det normale er, at kun et mindre antal nøglepersoner involveres. Konklusionen bygger på følgende overvejelser.
Tabel 9: Medarbejdernes viden om miljøforhold
Virksomhedens indstilling til det grønne regnskab hænger således tæt sammen med den oplevede værdi af det grønne regnskab både blandt medarbejdere, miljømedarbejdere og ledelse. Det må forventes, at der her er tale om en gensidig påvirkning mellem indstilling til og oplevet værdi af det grønne regnskab.
En mere udbredt inddragelse af medarbejderne i miljøarbejdet i forbindelse med EMAS er et helt naturligt resultat, idet EMAS netop stiller krav om medarbejderinddragelse. I evalueringen af de grønne regnskaber fra 1999 fremgår det, at 50% af virksomhederne i 1999 havde inddraget medarbejderne i udarbejdelse af regnskaberne. 60% af disse virksomheder havde oplevet en positiv effekt af inddragelsen af medarbejderne, hvorfor de fleste forventede at øge denne inddragelse. Den positive effekt refereres som højere engagement (60%), bedre kommunikation i virksomheden (49%) og effektivisering af arbejdsgangene (35%) som de mest udbredte effekter (Sørensen & Hjelmar 1999).
Den ovenfor refererede tyske undersøgelse af virksomhedernes arbejde med EMAS viste, at på mere end 50% af virksomhederne var ledelsen stærkt involveret i dette arbejde. Det tilsvarende tal for medarbejderne på virksomhederne var kun 20%, altså en væsentligt mindre aktiv inddragelse af medarbejderne end af ledelsen. Den samme tendens, men ikke nær så udtalt, ses, som det fremgår ovenfor, af vores undersøgelse.
|