Effekter af grønne regnskaber samt anden offentlig tilgængelig miljørapportering 4 Effekter af kommunikationen
4.1 Dialogen med tilsynsmyndighederneTilsynsmyndighederne skal ifølge bekendtgørelsen om det grønne regnskab § 12 lave en udtalelse til det grønne regnskab i dialog med virksomhederne. I forhold til effekterne af det grønne regnskab er det interessante ved denne dialog mellem myndighederne og virksomhederne, om og i givet fald hvordan den influerer på virksomhedernes videre miljøarbejde? Det kan konkluderes, at der generelt er en tilfredsstillende dialog mellem virksomheder og tilsynsmyndigheder om det grønne regnskab, og at denne dialog i et flertal af virksomheder bidrager til deres videre arbejde med det grønne regnskab. Imidlertid tyder forklaringerne på, at denne dialog ikke har en væsentlig effekt på det generelle forhold mellem virksomhederne og deres respektive tilsynsmyndigheder, samt at bidraget fra dialogen typisk begrænser sig til formelle detaljer. Af beskrivelserne af dialogen med tilsynsmyndighederne i de kvalitative interview fremgår det således, at indholdet af dialogen begrænser sig til formelle rettelser af de grønne regnskaber, hvor de ikke lever op til kravene i bekendtgørelsen. Dette passer virksomhederne fint, men betyder samtidig, at de indholdsmæssige effekter af dialogen er begrænset til formaliteter – dog med undtagelse af de tilfælde, hvor et manglende engagement hos myndighederne influerer på virksomhedernes motivation til at arbejde konstruktivt med det grønne regnskab. Konklusionen bygger på følgende resultater og overvejelser. Tabel 10: Bidrager dialogen med tilsynsmyndigheden til jeres videre miljøarbejde?
(n = 59)
Miljøchefen ved en arbejdsgiverforening har den opfattelse, at der generelt er en god dialog mellem virksomheder og myndigheder om de grønne regnskaber. Der er ikke mange medlemsvirksomheder i den pågældende branche, der er pligtige til at udarbejde grønne regnskaber, men de virksomheder, der er, har en god dialog med myndighederne. Der er også en del virksomheder i branchen, der udarbejder EMAS-redegørelser. Disse virksomheder er ligeledes i en god dialog med myndighederne om deres redegørelser. 4.2 Virksomhedens kommunikation med interessenterSom dokument er det grønne regnskab først og fremmest et kommunikationsredskab. Regnskabernes hovedformål er at informere offentligheden om, hvordan virksomhederne påvirker miljøet. Virksomhedernes anvendelse af det grønne regnskab i kommunikationen med dens interessenter er således et helt centralt aspekt af det grønne regnskab. Spørgsmålet for dette afsnit er, i hvor høj grad virksomhederne anvender det grønne regnskab som kommunikationsredskab, og hvad effekten heraf er? Konklusionen er, at det grønne regnskab bliver anvendt i den eksterne kommunikation med virksomhedernes interessenter, men kun i lille omfang og med begrænset effekt. Den væsentligste effekt af forsøg på at anvende det grønne regnskab til ekstern kommunikation med interessenter, som vi har oplevet, er frustration over manglende interesse blandt interessenterne og dermed over regnskabernes ineffektivitet som kommunikationsredskab. Konklusionen er baseret på nedenstående overvejelser. Tabel 11: Virksomhedens anvendelse af det grønne regnskab i kommunikationen med...
Det skal her understreges, at tallene i tabel 11 ikke siger noget om antallet af gange, det grønne regnskab er blevet anvendt i kommunikationen med de enkelte interessentgrupper, blot at det er blevet anvendt. Når vi i de kvalitative interview har spurgt ind til indholdet af kommunikation med interessenter i forbindelse med det grønne regnskab, viser svarene, at den reelle værdi af det grønne regnskab som kommunikationsredskab i disse tilfælde er meget lille.
Der synes generelt at være en opgivende stemning blandt de interviewede virksomheder omkring det grønne regnskabs værdi som kommunikationsredskab. Selv virksomheder, der har forsøgt at gøre noget ud af det grønne regnskab, får ikke tilnærmelsesvis den respons fra interessenterne, som de havde håbet på. Det giver anledning til en negativ spiral, hvor frustration over regnskabernes manglende succes som kommunikationsredskab gør virksomhederne mindre interesserede i at udforme interessante regnskaber. Derved får regnskaberne endnu sværere ved at få succes som redskab til kommunikation af virksomhedernes miljøforhold. Evalueringen af de grønne regnskaber viste, at 37% af de adspurgte amter og kommuner havde modtaget det grønne regnskab uopfordret. Internt i virksomhederne havde 34% af ledelsen og 27% af medarbejderne modtaget det grønne regnskab (Sørensen & Hjelmar 1999). Det vil sige, at regnskabet i noget omfang blev anvendt i kommunikationen med myndigheder samt internt i virksomheden. Andre interessentgrupper havde derimod i langt mindre omfang modtaget grønne regnskaber. Virksomhederne synes altså kun i begrænset omfang at have taget de grønne regnskaber til sig som eksternt kommunikationsredskab. Med den stemning, vi har oplevet blandt virksomhederne, er der ingen grund til at tro, at det er på vej til at ændre sig. Tabel 12: Anvendelse af EMAS miljøredegørelsen i kommunikationen med...
4.3 Virksomhedens markedsføringI mange henseender er det problematisk at adskille virksomhedens markedsføring og virksomhedens kommunikation. Således er virksomhedens kommunikation med interessenter en del af dens markedsføring og omvendt. Alligevel har vi valgt at fokusere på markedsføring i forhold til virksomhedens kunder som et særligt element af virksomhedens kommunikation. Markedsføring ses her som kommunikation med kunderne og som et bidrag til opbygning af et godt omdømme. Spørgsmålet er her, hvordan det grønne regnskab bidrager til virksomhedernes markedsføring, og hvilke effekter dette har for virksomhedens omdømme? Det kan konkluderes, at det grønne regnskab bruges i kommunikationen med kunderne, der også om end i begrænset omfang efterspørger det grønne regnskab hos virksomhederne. Vores oplevelse er dog, at de virksomheder, der har valgt at afprøve det grønne regnskab i markedsføringen, ikke er tilfredse med interessen blandt kunderne og derfor ikke finder det et effektfuldt markedsføringsredskab. EMAS er derimod et bedre markedsføringsredskab. Først og fremmest på grund af den bedre signalværdi af EMAS, pga. det er et mere forpligtende redskab og ikke mindst et positivt tilvalg. Det samme gør sig gældende i forhold til ISO-certificering, der netop anvendes i markedsføringen i stedet for det grønne regnskab på grund af den bedre signalværdi. Det er altså signalet frem for den uddybende historie, som det grønne regnskab kan være, der først og fremmest anvendes og har en værdi i markedsføringen. Både virksomheder og eksperter er generelt kritiske over for markedsføringsværdien af miljørapportering generelt. Hovedsagligt fordi budskabet kun i begrænset omfang når frem til målgruppen. Således har flere virksomheder ikke vurderet, at det er investeringen værd at satse på det grønne regnskab i markedsføringen, og dem, der har investeret ekstra ressourcer i at bruge det grønne regnskab i markedsføringen, har været skuffet over manglende interesse for regnskabet. Disse konklusioner bygger på følgende erfaringer og overvejelser.
Det er igen vigtigt at understrege, at svarprocenterne for det grønne regnskab og EMAS ikke er direkte sammenlignelige. Det interessante her er mønsteret, der siger, at miljørapportering som det grønne regnskab ikke i sig selv er et godt markedsføringsredskab, men at frivillige og forpligtende miljøledelsessystemer derimod bedre kan bruges i markedsføringssammenhæng.
Det er formenligt dette, der er humlen ved miljøredegørelser som markedsføringsredskab. Hvis markedsføringsværdien ligger i signalværdien og ikke i det konkrete indhold, er værdien af det grønne regnskab minimal, idet det er et krav. EMAS derimod er et positivt tilvalg, der signalerer engagement i miljøarbejdet og parathed til at underlægge sig revision på miljøområdet. At signalværdien af EMAS vurderes højere end værdien af det grønne regnskab er formenligt også forklaringen på, at flere vurderer EMAS til at være et positivt bidrag til virksomhedernes omdømme. Denne konklusion understreges af, at alle de virksomheder, der har ISO-miljøcertificering og laver grønt regnskab, udtaler, at certificeringen har en reel markedsføringsværdi på grund af signalværdien. Således udtaler en virksomhed: ’Marketing er ikke interesseret i at lægge det ud på firmaets hjemmeside og generelt bruge det til markedsføring. Vi markedsfører os som miljørigtig virksomhed på andre måder fx ved at være ISO 14001-certificeret’. En anden siger: ’Vi bruger kun miljøstyringssystemet til markedsføring, ikke det grønne regnskab ud over at det står på vores hjemmeside… Miljøledelsessystemet har en bedre signalværdi end det grønne regnskab’. I den sammenhæng har vi talt med miljøchefen i en brancheforening, hvor flere af branchens medlemmer frivilligt har valgt at udarbejde det grønne regnskab. Ifølge miljøchefen efterspørger branchens kunder ikke det grønne regnskab, men alligevel har virksomhederne valgt at lave det grønne regnskab på grund af den grønne signalværdi, der ligger heri. Vi er også bekendt med andre virksomheder, der bruger det grønne regnskab aktivt i markedsføringen. Det grønne regnskab er altså ikke uden værdi som markedsføringsredskab, selvom det ikke har den samme signalværdi og dermed effekt på virksomhedens omdømme som EMAS. Vi har talt med en revisor, der til daglig arbejder med miljørapporteringer. Han finder, at kravene til det grønne regnskab ikke er forpligtende nok i forhold til, hvad virksomheder, der forsøger at profilere sig som grønne virksomheder, ønsker at kommunikere. Derfor vil disse virksomheder ofte vælge mere forpligtende modeller for deres miljørapportering, herunder EMAS, som ud over offentliggørelsen af miljøredegørelsen også forpligter til at arbejde for målsætninger og løbende miljøforbedringer. Han er ikke selv bekendt med virksomheder, der anvender det grønne regnskab i markedsføringssammenhæng. Det mest omfattende studie af EMAS var en officiel evaluering kaldet EVER, som blev foretaget over flere lande i 2005. Her gik et af undersøgelsens fokusområder på den konkurrencemæssige værdi af EMAS. På en skala fra 1-5 vurderede virksomhederne, at et styrket image var den væsentligste konkurrencemæssige effekt af at implementere EMAS. ’Improved image’ fik her en gennemsnitlig vurdering på 4,3, hvilket ligger langt over nummer to, som er øget organisatorisk og ledelsesmæssig innovationskapacitet med en gennemsnitværdi på 3,5. Igen bekræftes det, at signalværdien af EMAS vurderes som høj og vigtig i forhold til virksomhedernes omdømme, hvorfor EMAS er et vigtigt redskab i forhold til en grøn markedsføring til forskel for det grønne regnskab, der ikke har den samme signalværdi (EVER 2005b). Andre studier viser et tilsvarende billede. Jost Hamschmidt fra University of St. Gallen vurderer i en kommentar til disse undersøgelsesresultater, at virksomhederne ofte overvurderer markedsføringsværdien af miljørapportering. Han mener ikke, at virksomhedernes miljøredegørelser når ud til den bredere offentlighed, og at de derfor ingen har betydning for virksomhedernes omdømme. Alligevel har virksomhederne, når de adspørges i undersøgelser, en forventning om, at miljøredegørelserne i høj grad er med til at styrke deres omdømme. Ønsketænkning mener han. Endelig viste evalueringen af det grønne regnskab fra 1999, at mange virksomheder brugte det grønne regnskab i markedsføringen. Således anvendte omkring 70-75% af de adspurgte virksomheder, der vurderedes at have et grønt regnskab af høj kvalitet, deres regnskab til markedsføring af forskellig art. Til sammenligning anvendte 25-30% af virksomheder med et grønt regnskab af lav kvalitet deres regnskab til disse markedsføringsformål. Da kun 33% anvender det grønne regnskab til kommunikation med kunderne ifølge vores undersøgelse, synes antallet af virksomheder, der bruger det grønne regnskab til markedsføring at være faldet (Sørensen & Hjelmar 1999). Samme oplevelse har vi fra vores virksomhedsinterview, hvor flere virksomheder udtrykker en skuffelse over interessen i deres regnskab blandt kunderne. En virksomhed sendte i starten deres grønne regnskab ud til kunderne, men det er de gået væk fra på grund af manglende effekt og interesse. Nu ligger det kun på hjemmesiden. 4.4 Offentlige indkøbereMange kommuner har en indkøbspolitik, der inkluderer et hensyn til leverandørernes indsats på miljøområdet. Spørgsmålet er, om kommunerne i den forbindelse bruger det grønne regnskab til at sætte sig ind i potentielle leverandørers miljøforhold, og dermed om det grønne regnskab har en effekt for tildelingen af offentlige kontrakter? Konklusionen er, at det grønne regnskab indgår i nogle kommuners indkøbspolitik, men at det ikke i de tilfælde, vi er bekendt med, har nogen betydning for tildelingen af offentlige kontrakter. For det første vurderer dem, vi har talt med, ikke, at det grønne regnskab læses af de offentlig indkøbere, og for det andet signalerer det grønne regnskab ikke i sig selv miljømæssig ansvarlighed. Omvendt har EMAS en sådan signalværdi, og begge de EMAS-virksomheder vi har talt med, har oplevet efterspørgsel efter deres miljøredegørelse fra offentlige kunder. Vi har ikke identificeret europæiske studier, der specifikt ser på offentlige kunder, ligesom det ikke blev gjort i evalueringen fra 1999 eller i vores spørgeskemaundersøgelse. Derfor har vi ikke noget grundlag for at drage generelle konklusioner på basis af undersøgelsen. Konklusionerne må som følge heraf ses som en mulig forklaring på den effekt, det grønne regnskab har på offentlige indkøb. Konklusionen bygger på de følgende erfaringer.
Denne konklusion underbygges af miljøchefen ved en arbejdsgiverforening. Oplevelsen fra den pågældende branche er, at de offentlige indkøbere efterspørger, om virksomhederne er godkendelsespligtige, og om de udarbejder et grønt redskab. Han har imidlertid ikke indtryk af, at de rent faktisk studerer virksomhedernes grønne regnskab nærmere. Indkøberne skal blot sikre sig, at de legale formalia er i orden. Altså igen ikke nogen reel værdi af det grønne regnskab i indkøbspolitikken på trods af, at det grønne regnskab efterspørges. Pall Rikhardsson, Associeret professor ved Handelshøjskolen i Århus, der har set på miljøhensyn i offentlige indkøberes miljøpolitik, vurderer ikke, at det grønne regnskab er særligt anvendeligt for indkøberne. Blandt andet peger han på, at det kan være problematisk at indhente regnskabet, og for det andet mangler der sammenlignelige nøgletal. Dermed opstår det samme dilemma som i forbindelse med markedsføringsværdien af det grønne regnskab. Det grønne regnskab har ikke i sig selv nogen signalværdi. Derfor skal det være det indholdsmæssige, der har en værdi for eventuelle kunder, herunder offentlige indkøbere. Men hvis data ikke er sammenlignelige, og de offentlige indkøbere i det hele taget ikke læser det, kan det grønne regnskab ikke anvendes til at udmærke virksomheden i forhold til konkurrenterne. Samtidig har de EMAS-virksomheder, vi har talt med, oplevet, at offentlige indkøbere efterspørger EMAS. Vi har ikke belæg for at konkludere, at dette er en general trend, men EMAS har som allerede nævnt den fordel, at det i sig selv har en positiv signalværdi. For det første fordi det er et frivilligt tilvalg, og for det andet fordi det signalerer, at virksomheden arbejder systematisk på at forbedre sine miljøforhold. Den europæiske litteratur, der sporadisk beskæftiger sig med dette emne, viser, at offentlige indkøbere generelt ikke stiller krav om miljødokumentation som en del af deres indkøbspolitik. Det skal dog understreges, at der er tale om et meget sporadisk billede. 4.5 UnderleverandørerEt andet særligt element i virksomhedernes kommunikation er i forhold til underleverandører. Miljøforhold bliver i stigende grad gjort til et tema i kommunikationen i leverandørkæden. Spørgsmålet er, hvilken rolle det grønne regnskab spiller i den sammenhæng. Samlet set har vi ingen stærke konklusioner i forhold til brugen af det grønne regnskab i leverandørkæden. Det kan konstateres, at det grønne regnskab kan bruges som miljødokumentation fra underleverandører, men at det kræver, at kunderne rent faktisk læser regnskabet, da det ikke har en tilstrækkelig signalværdi i sig selv. Ca. hver fjerde grøn regnskabsvirksomhed efterspørger ofte eller altid miljødokumentation, og halvdelen gør det aldrig. Tallene for EMAS er væsentligt højere, hvilket givet i høj grad skyldes kravet herom i forbindelse med virksomhedernes miljøledelsessystemer. Erfaringerne fra Europa giver ikke et mere entydigt billede, men det kan dog konstateres, at fokus på underleverandørers miljøforhold forekommer, om end i sporadisk omfang. Dog rapporteres det, at en af de væsentligste årsager til øget miljøindsats hos SMV’er er krav fra kunder længere oppe i leverandørkæden. Følgende overvejelser ligger til grund for konklusionen.
Tabel 13: Hvor ofte efterspørger virksomheder, der laver grønne regnskaber, grønne regnskaber eller anden miljødokumentation hos deres underleverandører
(n = 66) Tabel 14: Hvor ofte efterspørger virksomheder, der laver EMAS, grønne regnskaber eller anden miljødokumentation hos deres underleverandører
(n = 30)
En anden mulig brug af det grønne regnskab i leverandørkæden er i forbindelse med livscyklusanalyser. Miljøchefen i en arbejdsgiverforening beretter, at par større virksomheder, han har kendskab til, i deres grønne regnskab forsøger at dokumentere deres produkt i en livscyklussammenhæng. Dette kræver information om underleverandørerne, der andet blandt hentes i det grønne regnskab. Det vil sige, at det grønne regnskab indeholder muligheden for at bidrage til fortællingen af et produkts livscyklushistorie. I den europæiske litteratur, som vi har gennemgået, konkluderes det, at virksomheder i al væsentlighed ikke stiller krav til deres underleverandørers miljøarbejde og -dokumentation. Samtidig rapporterer virksomhederne ifølge disse studier, at der ikke kommer krav fra deres virksomhedskunder, der influerer på deres miljøarbejde og dokumentation. I den store europæiske EMAS evaluering fremgår det, at det store flertal af EMAS-virksomheder ikke etablerer en politik om at se på miljøforhold i forhold til underleverandører. Til gengæld rapporterer 77%, at de støtter underleverandører i at gennemføre tiltag til forbedring af deres miljøforhold (EVER 2005b). I et studie af SMV’er er der fundet en sammenhæng i leverandørkæden. En af de væsentligste motivationsfaktorer til øget miljøarbejde og dokumentation blandt SMV’er er krav fra vigtige og store virksomhedskunder. Det begrundes med, at SMV’er er mere afhængige af præcise krav fra deres kunder, end store virksomheder er det. Voksende miljøkrav i leverandørkæden er blevet identificeret i både Tyskland, Irland og Storbritannien (Clausen 2002). I et andet europæisk studie konkluderes det, at den vigtigste årsag til, at virksomheder ikke inkluderer miljøhensyn i deres leverandørstyring, er interne barrierer i from af manglende kapacitet (EVER 2005b). Dette kan vi også konstatere fra vores interview, hvor ingen virksomheder, vi har talt med, giver sig tid til at nærlæse miljødokumentation fra underleverandører. 4.6 Sammenligning med andre virksomhederDet grønne regnskab åbner muligheder for sammenligning mellem virksomheder, hvad enten det er med henblik på videndeling, benchmarking eller indsamling af oplysninger om konkurrenter. Spørgsmålet er, om det grønne regnskab kan anvendes til sammenligning, og hvilke effekter det i så fald har? Vores undersøgelse viser, at halvdelen af virksomheder, der laver grønne regnskaber, mener, at det grønne regnskab kan bruges til at sammenligne deres miljømæssige performance i relation til andre virksomheder. Vi har talt med en virksomhed, der kunne bruge data fra det grønne regnskab til at sammenligne med udenlandske søsterselskaber. Ellers er den eneste anvendelse af det grønne regnskab til sammenligning, som vi har hørt forklaret, forsøg på at skaffe sig oplysninger om konkurrenter. Af samme grund indekserer hver fjerde virksomhed ifølge vores undersøgelse, visse miljødata af konkurrencehensyn. Der er dog eksempler fra flere PRTR registre, der viser, at sammenligning af standardiserede miljødata er mulig. Konklusionen bygger på følgende resultater og overvejelser. Tabel 15: Grønt regnskab - sammenligning med andre virksomheder
Tabel 16: EMAS - sammenligning med andre virksomheder
Vi har ingen forklaringer på, hvad det er, der sammenlignes, og hvorfor det grønne regnskab kan bruges hertil, da ingen af de virksomheder, vi har interviewet, har kunnet bruge det grønne regnskab til sammenligning. Mange virksomheder må således have set et større sammenligningspotentiale i det grønne regnskab end dem, vi har talt med.
Evalueringen af det grønne regnskab konkluderede ligeledes i 1999, at de grønne regnskaber kun i meget lille omfang bruges til sammenligning mellem virksomhedernes miljødata (Sørensen & Hjelmar 1999). Vi har samtidig hørt fra flere eksperter at en væsentlig begrænsende faktor for brugbarheden af det grønne regnskab er den manglende mulighed for at sammenligne miljødata på tværs af virksomhederne. Bernd Mehlhorn fra Kommissionen oplyser at flere brancher på europæisk niveau har indledt samarbejder mellem medlemsvirksomhederne om indrapportering af data til EPER. For eksempel har de europæiske olieraffinaderier og den kemiske industri udviklet egne standarder og guidelines, der gør det nemmere for medlemmerne at indsamle data, samtidig med at brancherne selv kan få glæde af disse data blandt andet til sammenligninger mellem medlemmerne. Sådanne tiltag kan være med til at muliggøre sammenligninger mellem virksomheders miljødata. Erfaringer fra andre kontinenter viser, at sammenligninger mellem miljødata er mulige. Michael Stanley Jones fra UNECE (FN’s økonomiske kommission for Europa) fortæller, at driftsledere på amerikanske virksomheder bruger det amerikanske TRI (Toxic Release Inventory) til at benchmarke sin produktion i forhold til tilsvarende produktioner. Han mener derfor fint, at PRTR standarder kan føre til sammenlignelige data. Den samme ekspert fortæller ligeledes, at benchmarking mellem de deltagende virksomheder var den helt centrale årsag til, at et PRTR projekt i Silicon Valley i Californien blev en succes. Her lykkedes det at producere sammenlignelige data.
Miljøstyrelsen konkluderer på baggrund af egen evaluering af det grønne regnskab, at 5-10 % af regnskaberne indeholder indekseringer. Altså et noget andet tal end vi er nået rem til.
Virksomheder i Taiwan har ifølge Michael Stanley Jones taget en mindre forsigtig tilgang til konkurrenceaspektet af offentliggørelsen af miljødata. Her har det lokale PRTR ført til, at virksomheder konkurrerer om at levere de miljømæssigt bedste data til registret, hvilket har resulteret i øget støtte til og engagement i miljøarbejdet blandt virksomhedernes ledelse og medarbejdere.
|