Co2-virkemidler på transportområdet - et
samarbejdsprojekt med Svendborg Kommune
Bilag 4. Spil-Skemaer
I dette bilag vises de i spil 1-3 anvendte skemaer.
SKEMA 1: For hver virkemiddel afkrydses om det er fuldt acceptabelt at indføre
i Svendborg (ingen forbehold), om det er acceptabelt at indføre (få eller nogen
forbehold) eller det er helt uacceptabelt (mange forbehold).
Bogstav: ___
Nr. |
Virkemiddel |
CO2-effekt
Tons |
Fuldt acceptabelt |
Accep-
tabelt |
Ikke acceptabelt |
1 |
Bompenge |
425 |
|
|
|
2 |
Road-pricing |
425 |
|
|
|
3 |
Afgifter på offentlige P-pladser |
425 |
|
|
|
4 |
Regulering af antal private P-pladser |
80 |
|
|
|
5 |
Parkeringsrestriktioner |
700 |
|
|
|
6 |
Distancearbejde |
220 |
|
|
|
7 |
Telearbejde for medarbejdere i Svendborg kommune |
93 |
|
|
|
8 |
Samkørsel |
700 |
|
|
|
9 |
Delebiler |
133 |
|
|
|
10 |
Forbedret infrastruktur for cyklister |
650 |
|
|
|
11 |
Firmacykler i den kommunale forvaltning |
33 |
|
|
|
12 |
Citylogistik etablering af city-central
for distribution af varer |
1500 |
|
|
|
13 |
Transportplaner for virksomheder |
800 |
|
|
|
14 |
El-biler i den kommunale vognpark |
50 |
|
|
|
15 |
Lokaliseringspolitik |
10 |
|
|
|
16 |
Trafiksaneringer og hastighedsplanlægning |
10 |
|
|
|
17 |
Ændret takstpolitik i bybustrafikken |
150 |
|
|
|
18 |
Højere frekvens i den kollektive trafik |
53 |
|
|
|
19 |
Serviceforbedringer i den kollektive trafik |
40 |
|
|
|
20 |
Bilfri områder |
10 |
|
|
|
21 |
Kampagner |
0 |
|
|
|
SKEMA 2: I dette skema skal hver deltager i gruppen for hvert virkemiddel notere
om dette kan indføres i Svendborg kommune eller ikke kan indføres i Svendborg kommune.
Det er gruppens målsætning at sammensætte en buket af virkemidler, således at
målsætningen om en reduktion på 5.000 tons enten kan nås fuldstændigt eller
tilnærmelsesvis.. Reglerne for målopfyldelse er demokratiske forstået således, at
såfremt et flertal i gruppen mener det kan indføres, tæller virkemidlet med i
regnestykket om de 5.000 tons, mens det ved stemmelighed eller undertal ikke medtages i
opgørelsen. Hver deltager har ret til at nedlægge veto med et (1) virkemiddel. Veto
markeres med en cirkel om deltagerens bogstav i kolonnen "kan ikke indføres".
Gruppe:
Nr. |
Virkemiddel |
CO2-effekt
Tons |
Kommunal
økonomi
Ændring i skatteprocent |
Kan indføres |
Kan ikke indføres |
1 |
Bompenge |
425 |
-1.21 |
|
|
2 |
Road-pricing |
425 |
-1.21 |
|
|
3 |
Afgifter på offentlige P-pladser |
425 |
-0.12 |
|
|
4 |
Regulering af antal private P-pladser |
80 |
-0.04 |
|
|
5 |
Parkeringsrestriktioner |
700 |
0.01 |
|
|
6 |
Distancearbejde |
220 |
0.79 |
|
|
7 |
Telearbejde for medarbejdere i Svendborg kommune |
93 |
0.63 |
|
|
8 |
Samkørsel |
700 |
0.01 |
|
|
9 |
Delebiler |
133 |
0.01 |
|
|
10 |
Forbedret infrastruktur for cyklister |
650 |
0.11 |
|
|
11 |
Firmacykler i den kommunale forvaltning |
33 |
0.04 |
|
|
12 |
Citylogistik etablering af city-central
for distribution af varer |
1500 |
0.09 |
|
|
13 |
Transportplaner for virksomheder |
800 |
0.01 |
|
|
14 |
El-biler i den kommunale vognpark |
50 |
0.20 |
|
|
15 |
Lokaliseringspolitik |
10 |
0.00 |
|
|
16 |
Trafiksaneringer og hastighedsplanlægning |
10 |
0.07 |
|
|
17 |
Ændret takstpolitik i bybustrafikken |
150 |
0.16 |
|
|
18 |
Højere frekvens i den kollektive trafik |
53 |
0.09 |
|
|
19 |
Serviceforbedringer i den kollektive trafik |
40 |
0.05 |
|
|
20 |
Bilfri områder |
10 |
0.03 |
|
|
21 |
Kampagner |
0 |
0.03 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sum |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
SKEMA 3: I dette skema skal Gruppen markere virkemidler som gruppen som helhed
er enige om kan indføres i Svendborg kommune eller som gruppen er enige om ikke kan
indføres i Svendborg kommune. Det er gruppens målsætning at sammensætte en buket af
virkemidler, således at målsætningen om en reduktion på 5.000 tons enten kan nås
fuldstændigt eller tilnærmelsesvis kan nås. Reglerne for målopfyldelse er at kun
virkemidler hvor gruppen er enige medtages i regnestykket om de 5.000 tons. Gruppens valg
markeres med afkrydsning i det ene af felterne ved enighed, mens der ved uenighed ikke
sker en afkrydsning af nogle af felterne.
Gruppe:
Nr. |
Virkemiddel |
CO2-effekt
Tons |
Kommunal
økonomi
Ændring i skatteprocent |
Kan indføres |
Kan ikke indføres |
1 |
Bompenge |
425 |
-1.21 |
|
|
2 |
Road-pricing |
425 |
-1.21 |
|
|
3 |
Afgifter på offentlige P-pladser |
425 |
-0.12 |
|
|
4 |
Regulering af antal private P-pladser |
80 |
-0.04 |
|
|
5 |
Parkeringsrestriktioner |
700 |
0.01 |
|
|
6 |
Distancearbejde |
220 |
0.79 |
|
|
7 |
Telearbejde for medarbejdere i Svendborg kommune |
93 |
0.63 |
|
|
8 |
Samkørsel |
700 |
0.01 |
|
|
9 |
Delebiler |
133 |
0.01 |
|
|
10 |
Forbedret infrastruktur for cyklister |
650 |
0.11 |
|
|
11 |
Firmacykler i den kommunale forvaltning |
33 |
0.04 |
|
|
12 |
Citylogistik etablering af city-central
for distribution af varer |
1500 |
0.09 |
|
|
13 |
Transportplaner for virksomheder |
800 |
0.01 |
|
|
14 |
El-biler i den kommunale vognpark |
50 |
0.20 |
|
|
15 |
Lokaliseringspolitik |
10 |
0.00 |
|
|
16 |
Trafiksaneringer og hastighedsplanlægning |
10 |
0.07 |
|
|
17 |
Ændret takstpolitik i bybustrafikken |
150 |
0.16 |
|
|
18 |
Højere frekvens i den kollektive trafik |
53 |
0.09 |
|
|
19 |
Serviceforbedringer i den kollektive trafik |
40 |
0.05 |
|
|
20 |
Bilfri områder |
10 |
0.03 |
|
|
21 |
Kampagner |
0 |
0.03 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sum |
|
|
|
|
|