Co2-virkemidler på transportområdet - et
samarbejdsprojekt med Svendborg Kommune
Bilag 3. Debatfolder
På de følgende sider gengives den debatfolder, som blev udsendt til medlemmerne af
debatforummet før det første møde.
CO2-projektet i Svendborg kommune
Oplæg til debatforum april-maj 1998
Miljøstyrelsen har i samarbejde med Svendborg kommune og
trafikplanlægningsfirmaet TetraPlan igangsat et projekt, som skal afprøve forskellige
muligheder for at reducere trafikkens energiforbrug og CO2-udslip i en kommune.
Baggrund
I 1990 offentliggjorde den daværende regering en energihandlingsplan og en
transporthandlingsplan med henblik på at reducere miljøbelastningen fra de to sektorer.
På transportområdet blev handlingsplanen fulgt op af trafikplanen "Trafik
2005". For transportområdet er der opstillet en målsætning for CO2-udslippet.
Målsætningen lyder således ...At stabilisere energiforbruget i transportsektoren
inden år 2005 på niveauet fra 1988 og herefter reducere forbruget med 30% frem til år
2030.
Kommunen har i 1995 indarbejdet denne målsætning i "Handlingsplan for
trafikmiljø i Svendborg kommune". Formålet med handlingsplanen er ud fra
målsætninger om trafikafvikling, sikkerhed og trafikmiljø at prioritere de fremtidige
investeringer på trafikområdet. For planperioden 1995-2007 er der opstillet et
handlingsprogram med en række konkrete projekter, som primært sigter mod at forbedre
trafiksikkerheden og forbedre det lokale miljø blandt andet ved at begrænse
støjbelastningen fra trafikken.
Gennemførelsen af handlingsprogrammet har derimod stort set ingen indflydelse på
energiforbruget og dermed CO2-udslippet. Samtidig står det klart at de
fremtidige teknologiske forbedringer i retningen af udvikling af mere energieffektive
køretøjer ikke alene vil løse problemerne.
Hvis målene skal nås også for områderne energiforbrug og CO2-udslip vil
det formentlig kræve, at kommunen tager virkemidler i anvendelse, som sigter på at
påvirke såvel behovet for transport som trafikanternes valg af transportmiddel.
Formålet med projektet
Det er på denne baggrund at Miljøstyrelsen har iværksat et projekt, som skal
belyse, hvilke muligheder en kommune har for at realisere målsætningerne for
energiforbrug og CO2-udslip inden for transportområdet. Hvor gennemgribende
omlægninger af transportvaner vil være nødvendige og hvilke typer af virkemidler skal
kommunen tage i anvendelse?
Større ændringer i transportmønstret kan ikke gennemføres uden bred accept af
målet og borgernes og erhvervslivets medvirken i det daglige valg mellem f.eks. bilen og
cyklen. Et væsentligt element i projektet er derfor at afprøve, hvor langt man fra
kommunalt hold kan gå i retning af indgreb i byens trafikstruktur og borgernes valg af
transportmiddel. Hvad er politisk acceptabelt og hvor langt rækker borgernes velvilje?
På de følgende sider gøres status over trafik, transport og CO2-udslip i
Svendborg ligesom udviklingen de seneste 3-5 år beskrives.
Der gives samtidig et bud på hvor store trafikale ændringer som er nødvendige for at
opfylde målene.
CO2-udslip fra transport i Svendborg
Ved forbrænding af fossile brændstoffer som kul, olie og naturgas frigøres
bl.a kuldioxid (CO2), som vurderes at være den væsentligste bidragyder til
klimaændringer, som følge af globale temperaturstigninger, den såkaldte drivhuseffekt.
Transportsektoren står for ca. 20% af det samlede CO2-udslip fra de
energiforbrugende sektorer i Danmark.
For vej- og banetrafikken i Svendborg kommune er der beregnet følgende CO2-udslip.
Hvis målsætningen om en stabilisering af CO2-udslippet fra transport i
2005 på 1988-niveauet skal opfyldes skal der ske en reduktion på ca. 11% i dagens
situation, svarende til ca. 5.000 tons. I dette regnestykke er effekten af bilernes
forbedrede energieffektivitet i år 2005 indregnet.
Transportmønstret i Svendborg kommune
Persontransport
Langt den største del af persontransportarbejdet udføres med bil. Næsten 85%
af alle kørte personkm foretages i bil. Den kollektive trafik med bus, tog og færge
spiller en beskeden rolle.
Ca. 25% af bilturene er oplandstrafik, hvilket vil sige at turene har udgangspunkt
eller mål uden for kommunen. En væsentlig del er pendlingstrafik mellem bolig og
arbejde. Da disse ture typisk er længere end lokalturene bidrager oplandstrafikken med
ca. 40% af CO2-udslippet for vejtransporten. Den gennemkørende trafik, som
hverken har mål eller udgangspunkt i kommunen udgør 4.000 ture pr dag, hvilket svarer
til 4% af alle bilture i kommunen. Den gennemkørende trafik bidrager med 15% af CO2-udslippet
fra vejtransporten.
Godstransport
Selvom der er usikkerhed på opgørelsen af det eksakte antal transporterede tons
gods på især vejene, er det tydeligt, at lastbilen er det dominerende transportmiddel i
godstransporten. Jernbanen udnyttes stort set kun til persontransport og havnens betydning
for godstransporten er beskeden.
Det er således klart at både person- og godstansport i al væsentlighed er knyttet
til vejtrafikken.
Biltrafikken på vejnettet er domineret af personbilerne, som udgør 79% af de kørte
km med bil.
Lastbilerne står for 10% af de kørte km mens deres andel af det samlede CO2-udslip
er på 24%.
Udviklingen
Hvordan har udviklingen i trafikken været siden målsætningen blev
formuleret i 1995? Er man kommet nærmere målet eller har trafikkens energiforbrug været
stigende?
Biltrafikken
Biltrafikken på vejnettet i Svendborg kommune har de seneste år været svagt
stigende.
Fra 1995-1997 har stigningen været på ca. 3%, hvilket er lavere end den generelle
trafikvækst på landsplan, som i samme periode har været på 3% pr. år. Biltrafikken i
bymidten følger den generelle udvikling i kommunen.
Der er i perioden totalt set blevet flere offentlige parkeringspladser i bymidten.
Der er i perioden ikke realiseret større projekter, som har haft til formål at
påvirke biltrafikkens omfang, hastighed eller sammensætning.
Bustrafikken
Bybustrafikken har oplevet et faldende passagergrundlag. Samtidig har udbuddet af
i form af antal køreplantimer været nogenlunde konstant
Der er i perioden gennemført komfortforbedringer i bybustrafikken, primært ved
indsættelse af lavt-gulvsbusser.
Taksterne er i perioden 1994-1998 steget med 12% målt på prisen på et 50-tures
klippekort . En sammenligning med udviklingen i benzinpriserne viser at frem til 1996 steg
prisen på den kollektive trafik i en hurtigere takt end benzinpriserne. Fra 1996 er denne
udvikling vendt og med den seneste takstnedsættelse med ca. 10% i september 1997 er den
kollektive trafik blevet relativt billigere når der sammenlignes med udviklingen i
benzinpriserne.
Cykeltrafikken
Cyklisterne er ikke blevet talt systematisk som bilister og buspassagerer.
Der er siden 1995 gjort investeringer i at skabe bedre forhold for cyklisterne. Et
større projekt er anlæg af en cykelrute fra Thurø by over Christiansminde til Havnegade
i bymidten. Cykelruten er et led i Projektet: "Svendborg sikker cykelby".
Derudover er der gennemført og planlagt en række kampagneaktiviteter, med henblik på at
øge cykeltrafikkens anvendelse i den daglige transport.
Hvad skal der til for at nå målene?
En reduktion i CO2-udslippet fra transportsektoren i Svendborg på 5.000 tons pr år
vil kræve væsentlige ændringer i transportmønstret i kommunen. I det følgende gives
nogle eksempler:
Overflytning af trafik fra personbil til bus og cykel.
Hvis den lokale biltrafik ture internt i kommunen reduceres med 20%
vil der kunne opnås en CO2-gevinst på 2.300 tons pr. år.
Det vil kræve at 22 mio. personkm skal overflyttes fra personbil til andre
transportformer.
Hvis de 12 mio. personkm flyttes til cykeltrafik, vil det svarer til en stigning i
cykeltrafikken på 44%.
Hvis de resterende 10 mio. personkm flyttes til bus vil det svare til en stigning i den
kollektive trafik på mere end 100%.
Reduktion af transportbehovet
Hvis det antages at 10% af bolig-arbejdsstedsrejserne med bil kan fjernes vil det
give en CO2-gevinst på 440 tons pr år.
Hvis det antages at 10% af bolig-indkøbsrejserne med bil kan fjernes giver det en
CO2-gevinst på 240 tons pr år.
Overflytning af gods fra lastbil til tog.
Der kan opnås gevinster på CO2-udslip ved at udnytte at godstoget,
når den større transportkapacitet udnyttes, alt andet lige har et lavere CO2-udslip
pr. km end lastbilen.
Hvis den transporterede godsmængde på jernbanen fordobles og lastbiltrafikken
reduceres tilsvarende opnås en gevinst på 22 tons CO2 pr år.
Eksemplerne viser, at der er lang vej til de 5.000 tons og at der ikke er en enkelt
løsning på problemet. Der skal formentlig sættes ind på flere fronter, både i forhold
til gods- og varetransporten og persontransporten.
Biltrafikken har den altdominerende rolle i transporten af både gods og personer i
Svendborg og er dominerende i forhold til CO2-udslip, hvor personbilerne alene
står for næsten 2/3 af det samlede CO2-udslip fra transport i kommunen.
Selv en markant passagertilvækst i den kollektive trafik vil kun have en mindre
effekt, da bus- og togtrafikken kun løser en beskeden del af det nuværende
transportbehov.
Cykeltrafikken har en relativ større betydning for den daglige persontransport og har
sin styrke netop på de korte ture op til 3-5 km længde. Da samtidig en stor del af
bilturene er kort er der et potentiale for overflytning til cyklen.
En ting er at opstille målsætninger og ønsker om en overflytning mellem
transportformerne en anden ting er, hvordan dette gøres i praksis.
Det videre forløb i CO2-projektet i Svendborg skal vise om der findes
virkemidler, som er tilstrækkeligt effektive og samtidig acceptable for byens borgere og
trafikanter.