Co2-virkemidler på transportområdet - et samarbejdsprojekt med
Svendborg Kommune
Indhold
1. Indledning
1.1 Formålet med projektet
1.2 Projektforløbet
1.3 Rapportens opbygning
2. Trafik- og miljøplanlægning i Svendborg
3. Er man kommet nærmere opfyldelsen af målene?
3.1.1 Persontransport
3.1.2 Godstransport
3.2 CO2-udslip fra transport i Svendborg
3.3 Trafikudviklingen 1995-97
4. Hvad skal der til for at nå målene?
5. Viljen rækker langt men guleroden foretrækkes frem
for pisken
5.1.1 Individuelle bedømmelser
5.1.2 Spil 1
5.1.3 Spil 2
5.1.4 Ændringer i holdninger
5.2 Samlet økonomisk effekt
5.2.1 Udpluk fra debatten
6. Konklusion
7. Noter
8. Kildeliste
8.1 Litteratur
Bilag 1 Virkemidler og CO2-effekt
1.1 Bompenge
1.2 Road-pricing
1.3 Afgifter på offentlige P-pladser
1.4 Regulering af antal private P-pladser
1.5 Parkeringsrestriktioner
1.6 Distancearbejde
1.7 Telearbejde for medarbejdere i Svendborg kommune
1.8 Samkørsel
1.9 Delebiler
1.10 Forbedret infrastruktur for cyklister
1.11 Firmacykler i den kommunale forvaltning
1.12 Citylogistik etablering af city-central for
distribution af varer.
1.13 Transportplaner for virksomheder
1.14 Elbiler i den kommunale vognpark
1.15 Lokaliseringspolitik og byplanlægning
1.16 Trafiksaneringer, hastighedsplanlægning
1.17 Ændret takstpolitik i bybustrafikken
1.18 Højere frekvens i den kollektive trafik
1.19 Serviceforbedringer i den kollektive trafik
1.20 Bilfri områder
1.21 Kampagner
Bilag 2 CO2-debatforum, beskrivelse af debatforløbet
Bilag 3 Debatfolder
Bilag 4 Spil-Skemaer