[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste]

Co2-virkemidler på transportområdet - et samarbejdsprojekt med Svendborg Kommune

5. Viljen rækker langt – men guleroden foretrækkes frem for pisken

5.1 Spillet om de 5.000 tons! – Debatforum vedr. CO2-virkemidler
5.1.1 Individuelle bedømmelser
5.1.2 Spil 1
5.1.3 Spil 2
5.1.4 Ændringer i holdninger
5.2 Samlet økonomisk effekt
5.2.1 Udpluk fra debatten

Skal målsætningerne fra handlingsplanen opfyldes må der givetvis tages virkemidler i anvendelse, som vil medføre mærkbare forandringer i transportvaner, evt. ved hjælp af afgifter på kørsel og parkering. Er dette realistiske tanker i den kommunale virkelighed eller ønsketænkning hos Miljøstyrelsen og blandt idealistiske kommunale planlæggere?

Projektet berører væsentlige spørgsmål, som kan give kommunen en strømpil for hvordan trafik- og miljøhandlingsplanen bør udvikle sig i de kommende år.

Kravene til trafikken og de mulige virkemidler, som kommunen kunne tage i anvendelse blev over to møder debatteret i et til lejligheden nedsat debatforum i Svendborg. I Bilag 1 er debatforløbet beskrevet mere detaljeret.

Styregruppen havde inden møderne i debatforummet opstillet et bredt spektrum af virkemidler, som i sær sigter på en overflytning fra biltrafik til cykeltrafik og kollektiv trafik. Der er tale om virkemidler som kan besluttes og tages i anvendelse af kommunen. Virkemidler i statslig regi som eksempelvis kunne være i form af ændrede brændstofafgifter, skærpede krav til køretøjer, beskæring af transportfradraget mv. er udeladt i dette projekt. Effekten af disse virkemidler indgår dog indirekte, da de er modregnet den nødvendige CO2-reduktion frem til år 2005, jf. kapitel 4

Til gengæld er kørselsafgifter i form af bompenge og roadpricing medtaget som kommunale virkemidler på trods af at disse p.t. ikke kan iværksættes inden for den kommunale fuldmagt. Baggrunden for dette valg er, at de forskellige former for kørselsafgifter er begyndt at optræde på den politiske dagsorden og jævnligt omtales i medierne. Sådanne virkemidler er formentlig kommet nærmere en realisering i Danmark.

I Tabel 5.1 er de betragtede virkemidler opstillet med angivelse af en forventet CO2-gevinst i tons pr år og de tilknyttede omkostninger for kommunen i mio. kr. pr år. Denne effektvurdering er foretaget på baggrund af resultater fra flere udviklings- og vidensformidlingsprojekter, som har været gennemført de senere år. Den generelle effekt af de enkelte virkemidler er i de fleste tilfælde baseret på dokumenterede erfaringer fra ind- og udland. I enkelte tilfælde er effekten baseret på modelberegninger.

Den indhentede viden om de generelle effekter er kombineret med det faktiske trafikmønster i Svendborg kommune og herigennem er der beregnet en forventet reduktion i CO2-udslip i tons pr. år.

Samtlige omkostninger er sat i relation til den kommunale skatteprocent i Svendborg, således at det tydeliggøres hvad indførelse af de enkelte virkemidler vil betyde for borgerne. Da flere af virkemidlerne er baseret på opkrævning af afgifter hos trafikanterne, er der angivet en økonomisk effekt set ud fra både en kommunaløkonomisk og en privatøkonomisk synsvinkel.

For virkemidlet "Lokalisering politik" er der kun angivet en beskeden forventet CO2-reduktion. Dette skyldes at der på kort sigt ikke kan forventes større effekter, men virkemidlet er et meget vigtigt element i en langsigtet strategi da placering af boliger, arbejdspladser, butikker mv. i forhold til hinanden er afgørende for transportbehov og valg af transportmiddel. Jo mere spredt en by er, des større er energiforbruget pr. indbygger.(1)

Der er ikke angivet en forventet CO2-reduktion for virkemidlet "kampagner". Der vil snarere være tale om at understøtte effekten af de øvrige beskrevne virkemidler. Det primære formål med at afholde informationskampagner i en CO2 sammenhæng er at skabe og fastholde et bredt engagement i befolkningen med henblik på trafik- og miljø problematikken. I Svendborg er kampagner en væsentlig del af eksempelvis cykelprojekterne og medvirker til at skabe den fornødne opmærksomhed om projekterne.

I opgørelsen af den trafikale og miljømæssige effekt af de enkelte virkemidler er disse betragtet isoleret. Der er således ikke indregnet en evt. synergieffekt mellem virkemidler, som iværksættes samtidigt. Der er tilsvarende heller ikke taget højde for at flere af virkemidlerne vil påvirke de samme transporttyper/turtyper, og at den samlede effekt dermed ikke nødvendigvis vil være summen af effekterne af de enkelte virkemidler.

Bilag 1 indeholder en beskrivelse af de enkelte virkemidler, herunder en opgørelse af den forventede CO2-gevinst samt de økonomiske konsekvenser for henholdsvis kommunen og trafikanterne ved indførelse af virkemidlet.

Tabel 5.1
Oversigt over de betragtede virkemidler med angivelse af forventet CO2-gevinst og de tilknyttede omkostninger. De årlige omkostninger er for hvert virkemiddel opgjort i relation til den kommunale skatteprocent.

Virkemiddel CO2-effekt
Tons
Pris pr. år
mio. kr.
Kommunal økonomi
Ændring i skatteprocent
Privat økonomi
Ændring i skatteprocent
Bompenge 425 -46 -1.21 1.21
Road-pricing 425 -46 -1.21 1.21
Afgifter på offentlige P-pladser 425 -4.5 -0.12 0.12
Regulering af antal private P-pladser 80 -1.5 -0.04 0.04
Parkeringsrestriktioner 700 0.5 0.01 0.01
Distancearbejde 220 30 0.79 0.79
Telearbejde for medarbejdere i Svendborg kommune 93 24 0.63 0.63
Samkørsel 700 0.5 0.01 0.01
Delebiler 133 0.5 0.01 0.01
Forbedret infrastruktur for cyklister 650 4 0.11 0.11
Firmacykler i den kommunale forvaltning 33 1.5 0.04 0.04
Citylogistik – etablering af city-central for distribution af varer 1,500 3.5 0.09 0.09
Transportplaner for virksomheder 800 0.5 0.01 0.01
El-biler i den kommunale vognpark 50 7.5 0.20 0.20
Lokaliseringspolitik og byplanlægning 10 0 0.00 0.00
Trafiksaneringer, hastighedsplanlægning 10 2.5 0.07 0.07
Ændret takstpolitik i bybustrafikken 150 6 0.16 0.16
Højere frekvens i den kollektive trafik 53 3.5 0.09 0.09
Serviceforbedringer i den kollektive trafik 40 2 0.05 0.05
Bilfri områder 10 1 0.03 0.03
Kampagner - 1 0.03 0.03

5.1 Spillet om de 5.000 tons! – Debatforum vedr. CO2-virkemidler

I alt 14 repræsentanter fra debatforummet var mødt op. Deltagerne havde inden mødet fået tilsendt en oversigt over de virkemidler, som skulle indgå i diskussionerne. Indholdet i det tilsendte materiale svarer i grove træk til denne rapports bilag 1. Af yderligere baggrundsmateriale havde deltagerne i forbindelse med det første møde i april modtaget en debatfolder, hvor baggrunden og formålet med projektet var beskrevet.

Seminaret var bygget op omkring 2 spil, hvor deltagerne gruppevis skulle forholde sig til virkemidlerne og finde frem til hvilke der kunne indføres i Svendborg kommune og hvilke der ikke eller kun under særlige omstændigheder kunne indføres.

I det første spil var der i gruppeinddelingen tilstræbt en fordeling på tværs af interessegrupper, mens der i spil 2 blev samlet 3 grupper, hvor det var forventet et sammenfald i holdninger til trafik- og miljøspørgsmålene indenfor grupperne.

Inden gruppe-spillene udfyldte hver deltager et individuelt skema, hvor der for hvert virkemiddel skulle angives om virkemidlet var "Fuldt acceptabelt", "Acceptabelt" eller "Ikke acceptabelt" .

Hver person var identificeret med et bogstav, således at det efterfølgende har været muligt at følge den enkelte persons tilkendegivelser i gruppe-spillene. Her igennem kan det ses om der er sket et skred i den enkeltes holdninger gennem gruppediskussionerne.

5.1.1 Individuelle bedømmelser

På baggrund af de individuelle bedømmelser af virkemidlerne er der opstillet følgende tabel, hvor der for hver virkemiddel er angivet hvordan svarene fra deltagerne fordeler sig.

Tabel 5.2
De enkelte deltageres bedømmelse af virkemidlerne
(14 besvarelser).

  Antal personer som angiver at virkemidlet er:
Virkemiddel Fuldt acceptabelt Acceptabelt Ikke acceptabelt
Bompenge 5 4 5
Road-pricing 5 3 6
Afgifter på offentlige P-pladser 7 4 3
Regulering af antal private P-pladser 6 5 3
Parkeringsrestriktioner 7 6 1
Distancearbejde 7 7 0
Telearbejde for medarbejdere i Svendborg kommune 6 7 0
Samkørsel 13 1 0
Delebiler 12 2 0
Forbedret infrastruktur for cyklister 14 0 0
Firmacykler i den kommunale forvaltning 7 6 1
Citylogistik – etablering af city-central for distribution af varer 6 7 1
Transportplaner for virksomheder 7 4 3
El-biler i den kommunale vognpark 11 3 0
Lokaliseringspolitik og byplanlægning 7 6 1
Trafiksaneringer, hastighedsplanlægning 5 8 1
Ændret takstpolitik i bybustrafikken 9 3 2
Højere frekvens i den kollektive trafik 7 6 1
Serviceforbedringer i den kollektive trafik 7 6 1
Bilfri områder 5 6 2
Kampagner 10 2 1

Det overordnede billede af debatforummets holdninger til CO2-virkemidlerne inden diskussionerne i grupperne, som det fremgår af Tabel 5.2, er der en høj grad af accept af de her foreslåede virkemidler. Der er ingen virkemidler, som afvises af et flertal af deltagerne og kun 5 virkemidler, hvor 3 eller flere personer afviser anvendelsen af virkemidlet.

Kun èt virkemiddel har opnået fuld accept fra alle deltagere – nemlig "Forbedret infrastruktur for cyklister". Det er interessant set i lyset af at det i beskrivelsen af virkemidlet er forudsat en årlig investering på 4 mio. kr. i anlæg for cyklister. Den positive holdning til cykelprojekter vidner om at de senere års indsats for at give cyklisterne bedre vilkår i Svendborg har haft bred opbakning.

De mest populære virkemidler i øvrigt er: "Samkørsel", "Delebiler", "Elbiler i den kommunale forvaltning" samt "Kampagner". Disse virkemidler bakkes fuldt op af mellem 10 og 13 deltagere. Den positive holdning til disse virkemidler, samt ovennævnte cykelprojekter, kan ses som et udtryk for at virkemidler, som baserer sig på "gulerodsmetoder" fremfor "stokkemetoder" generelt ønskes fremmet. Der er tale om virkemidler hvor kommunen går ind og søger at påvirke trafikanterne til en adfærdsændring ved at skabe nogle overordnede rammer.

I den modsatte ende er "Bompenge" og "Roadpricing" meget upopulære virkemidler. Der er tale om økonomiske virkemidler, som pålægger bilister en afgift på kørsel i et større eller mindre del af byområdet. Kun 5 af deltagerne finder disse virkemidler fuldt acceptable. Bompenge er tilsyneladende lidt mere acceptabelt end roadpricing.

Andre virkemidler, som kun får fuld accept fra 5 deltagere er "Bilfri områder" og "Trafiksaneringer og hastighedsplanlægning". Forklaringer herpå kan være at virkemidlerne ikke er acceptable i relation til at begrænse trafikkens CO2-udslip. Der kan dog være andre begrundelser, eksempelvis en forbedret trafiksikkerhed, som kan retfærdiggøre en øget indsats på dette område.

Virkemidler som er rettet mod at gøre den kollektive trafik mere attraktiv kan generelt set accepteres af flertallet, men uden den helt store begejstring.

5.1.2 Spil 1

I spil 1 var det opgaven for de 4 grupper, som var sammensat på tværs af tilhørsforhold til interessegrupper mv., at finde frem til hvilke virkemidler der kunne opnås enighed om. Spillet var baseret på almene demokratiske spilleregler således, at der skulle være flertal for det pågældende virkemiddel før det kan indføres - stemmelighed er ikke nok. Samtidig havde hver person mulighed for at afgive et veto mod ét virkemiddel.

Tabel 5.1
Stemmetal for de 4 grupper i Spil 1.
*) betyder at den pågældende person har nedlagt veto mod indførelse af virkemidlet.
**) betyder at de eller de pågældende personer ønsker at intensivere virkemidlet i forhold til beskrivelsen i baggrundsmaterialet.

  Gruppe 1 Gruppe 2 Gruppe 3 Gruppe 4
Virkemiddel Kan indføres Kan ikke indføres Kan indføres Kan ikke indføres Kan indføres Kan ikke indføres Kan indføres Kan ikke indføres
Bompenge 2 2 1 2 1 2 3 1*)
Road-pricing 3 1 1 2 1 2 3 1
Afgifter på offentlige P-pladser 4 2 1 3 3 1
Regulering af antal private P-pladser 4 1 2 4
Parkerings- restriktioner 4 3 1 2 4
Distance- arbejde 4 3 3 1 3
Telearbejde for medarbejdere i Svendborg kommune 4 3**) 3 4
Samkørsel 4 3**) 3 4
Delebiler 4 3**) 3 4
Forbedret infrastruktur for cyklister 4 3**) 1 2 4
Firmacykler i den kommunale forvaltning 2 2 3 2 1 4
Citylogistik – etablering af city-central for distribution af varer 4 3 3 4
Transport- planer for virksomheder 1 3 3 3 4
El-biler i den kommunale vognpark 4 3 3 4
Lokaliserings- politik og byplanlægning 4 3 3 4
Trafik- saneringer, hastigheds- planlægning 4 1 2 1 2 4
Ændret takstpolitik i bybustrafikken 4 3 3 4
Højere frekvens i den kollektive trafik 4 3 3 4
Service- forbedringer i den kollektive trafik 4 3 3 4
Bilfri områder 4 1 2 3 4
Kampagner 4 3 3 4

Det overordnede billede er stort set det samme som ved de individuelle skemaer.

Ingen af grupperne kunne acceptere "Bompenge". Til gengæld kunne der i to grupper opnås flertal for "Roadpricing". Der var ligeledes opbakning til andre økonomiske styringsmidler. I alle grupper kunne "Afgifter på offentlige P-pladser" indføres.

Der er flere virkemidler, hvor grupperne indbyrdes er uenige. Eksempelvis er der til virkemidlerne "Distancearbejde", "Delebiler" og "Serviceforbedringer i den kollektive trafik" 100% opbakning i 3 grupper, mens der i den sidste gruppe modsat er 100% modstand mod disse virkemidler.

Der er kun en person, som har benyttet sig af vetoretten. I gruppe 4 blev der nedlagt veto mod indførelse af bompenge, således at dette virkemiddel, på trods af at et flertal i gruppen var for, ikke kunne indføres.

I gruppe 2, forkastede man 5 virkemidler. Til gengæld blev der angivet 4 virkemidler, som man gerne så intensiveret således, at der her kan hentes en større CO2-effekt end antaget i beskrivelsen af virkemidlet. De virkemidler som ønskedes intensiveret var "Delebiler", "Samkørsel", "Forbedret infrastruktur for cyklister" og "Firmacykler i den kommunale forvaltning". Typisk virkemidler, som er et udtryk for "gulerodsmetoden".

Når resultaterne på personniveau i spil 1 sammenlignes med de individuelle skemaer er der sket en del forskydninger i de enkelte deltageres markeringer. Antallet af markeringer "Ikke acceptabelt"/"Kan ikke indføres" er øget fra 32 til 47. Forskydningerne er koncentreret om få virkemidler. Eksempelvis var der kun én person, som indledningsvis afviste "Trafiksaneringer" som muligt virkemiddel – i spil 1 blev det afvist af 8 personer. Tilsvarende blev "Delebiler" og "Distancearbejde" ikke afvist af nogen indledningsvist men af henholdsvis 4 og 3 i spil 1.

Dette kan tages som et udtryk for at deltagerne har været mere forsigtige i at afvise et virkemiddel helt ved udfyldelsen af de individuelle skemaer, mens holdningerne er blevet mere skærpede i gennem diskussionerne i grupperne.

Den samlede CO2-effekt for de valgte virkemidler ligger forholdsvis tæt på det opstillede reduktionsmål på 5.000 tons. For gruppe 1,2 og 4 er målopfyldelsen på mellem 105% og 115%. Gruppe 3 nåede op på en CO2-reduktion på 4.200 tons svarende til en målopfyldelse på 84%.

Tabel 5.4
Samlet CO2-gevinst ved de accepterede virkemidler og den deraf følgende grad af målopfyldelse.

  Antal tons sparet CO2
pr år
Grad af målopfyldelse
%
Gruppe 1 5.239 105
Gruppe 2 5.517 110
Gruppe 3 4.217 84
Gruppe 4 5.729 115

5.1.3 Spil 2
I spil 2 var der sammensat 3 grupper, hvor det var forventet at der ville være en fælles holdning til spørgsmålene. De 3 grupper blev sammensat som følger:

  1. Repræsentanter fra erhvervslivet
  2. Repræsentanter fra miljøorganisationer
  3. Øvrige

Opgaven for grupperne i spil 2 var at udpege hvilke virkemidler, som kan indføres. Det krævedes at der i gruppen var enstemmighed for at et virkemiddel kunne vælges.

Tabel 5.5
Markering af hvilke virkemidler gruppen som helhed kunne blive enige om at indføre eller forkaste. Ingen markering betyder, at der ikke kunne opnås enighed om hverken at vedtage eller forkaste det konkrete virkemiddel.

  Gruppe 1 Gruppe 2 Gruppe 3
Virkemiddel Kan indføres Kan ikke indføres Kan indføres Kan ikke indføres Kan indføres Kan ikke indføres
Bompenge x x
Road-pricing x x
Afgifter på offentlige P-pladser x x
Regulering af antal private P-pladser x
Parkerings- restriktioner x x
Distancearbejde x x
Telearbejde for medarbejdere i Svendborg kommune x x
Samkørsel x x x
Delebiler x x
Forbedret infrastruktur for cyklister x x x
Firmacykler i den kommunale forvaltning x x
Citylogistik – etablering af city-central for distribution af varer x x x
Transportplaner for virksomheder x x
El-biler i den kommunale vognpark x x x
Lokaliseringspolitik og byplanlægning x x
Trafiksaneringer, hastighedsplanlægning x
Ændret takstpolitik i bybustrafikken x x
Højere frekvens i den kollektive trafik x
Serviceforbedringer i den kollektive trafik x x
Bilfri områder x x
Kampagner x x

Som det fremgår af Tabel 5.5 var der store forskelle grupperne imellem. Mest markant var der i gruppe1, bestående primært af repræsentanter fra erhvervslivet, svært ved at opnå enighed om virkemidlerne. Kun for 1/3 af de mulige virkemidler var der 100% enighed. I denne gruppe var den mulige CO2-gevinst således på ca. 3.600 tons svarende til en målopfyldelse på 72%. De øvrige grupper når op på henholdsvis 104% og 120% målopfyldelse. Enigheden var mest markant i gruppe 3. Her var det kun virkemidlerne, "Trafiksaneringer" og "Firmacykler i den kommunale forvaltning", som skilte vandene.

Der var kun to tilfælde, hvor der var bred enighed om at et virkemiddel ikke kunne indføres. ("Bompenge" i gruppe 1 og "Firmacykler i den kommunale forvaltning" i gruppe 3.)

De økonomiske konsekvenser af de 3 sammensætninger af virkemidler varierer som i spil 1 voldsomt. Gruppe 3 som opnåede en målopfyldelse på 104% opnåede samtidig en årlig gevinst på 15 mio. kr. Dette skete som en konsekvens af på den ene side indførelse af et Roadpricing-system og på den anden side at de for kommunen dyreste virkemidler ("Distancearbejde" mv.) ikke var medtaget.

Omvendt kan de samlede omkostninger for virkemidlerne valgt af gruppe 1 opgøres til 65 mio. kr. pr. år for en målopfyldelse på "kun" 73%. Forklaringen her er at der er valgt for kommunen relativt dyre virkemidler og at de mest indbringende virkemidler (Bompenge/Roadpricing) ikke er valgt.

Hvis de økonomiske konsekvenser i stedet opgøres i forhold til den private økonomi vil billedet ændre sig, således at der vil være en mere direkte sammenhæng mellem CO2-gevinst og omkostninger, jf. afsnit 1.2

Det kan umiddelbart virke overraskende at enigheden i grupperne i spil 2 ikke var større, da det i gruppesammensætningen var tilstræbt at placere deltagerne på deres "hjemmebane".

5.1.4 Ændringer i holdninger

En sammenligning mellem de individuelle skemaer og personernes markeringer i de spil 1 og 2 viser at der for alle deltagere – på nær en enkel – er sket ændringer i holdningen til et eller flere virkemidler i løbet af seminaret. (En deltager har ændret holdning til 9 af de 21 virkemidler i løbet af gruppediskussionerne – overvejende til en mere positiv holdning.)

Det tydeligste holdningsskift er i forhold til virkemidlet "Trafiksaneringer, hastighedsplanlægning", hvor halvdelen af deltagerne er skiftet fra "Fuldt acceptabelt/acceptabelt " til "Kan ikke indføres". Formentlig er grunden her at CO2-effekten er beskeden i forhold til omkostningerne. Virkemidlet "Delebiler" er ligeledes blevet mere upopulært i spillene i forhold til de individuelle skemaer.

For virkemidlerne rettet mod at gøre den kollektive trafik mere attraktiv er der en tendens i retningen af et mere positivt syn på en ændret takstpolitik og højere frekvens.

Deltagerne holdning til "Bompenge" og "Roadpricing" er ikke ændret væsentligt. To deltagere som indledningsvist accepterede disse virkemidler har i spil 1 ændret denne holdning.

Holdningen til parkeringsafgifter er derimod mere positiv. 2 ud af de 3 deltager som indledningsvis have afvist afgifter på offentlige p-pladser har revideret holdningen i løbet af spillene.

9 ud af de 14 deltagere havde i spil 2 opgivet modstanden mod et eller flere af virkemidlerne som de tidligere havde afvist, så også i gruppediskussionerne i spil 2 har det været muligt at flytte stemmer.

5.2 Samlet økonomisk effekt

Kommunaløkonomi
De kommunaløkonomiske konsekvenser af indførelsen af virkemidlerne varierer markant grupperne imellem. Eksempelvis er de årlige udgifter for at opnå en målopfyldelse på 115% opgjort til 6 mio. kr. De tilsvarende årlige udgifter for virkemidlerne, som tilsammen kun giver en målopfyldelse på 84% er på 77 mio. kr. Den primære årsag til denne store forskel er at der i det ene tilfælde indgår en stor årlig indtægt - og en stor CO2-gevinst - fra et Roadpricing-system.

Forbrugerøkonomi
Forbrugernes omkostninger, som består af dels en øget skattebetaling til financiering af de kommunale projekter dels af øgede afgifter til parkering, bompenge eller roadpricing, er mere sammenlignelige.

Tabel 5.1
Omkostninger ved de accepterede virkemidler i form af en omkostning pr. tons sparet CO2..

  Samlet kommunal udgift Pris pr tons sparet CO2
  Mio. kr. pr år Kommunal økonomi
Kr. pr år
Privatøkonomi
Kr. pr år
Gruppe 1 32 6.100 26.000
Gruppe 2 78.5 14.200 15.900
Gruppe 3 77 18.300 20.400
Gruppe 4 6 1.000 19.200

Det er væsentligt at være opmærksom på, at stort set alle de kommunale virkemidler, som indgår i projektet, har effekter på en række andre miljøparametre end CO2-udslip, eksempelvis trafiksikkerhed, støj og luftforurening mv.

Den omkostning, som indførelse af virkemidlet vil medføre, skal i princippet sættes i relation til gevinster for alle de øvrige miljøparametre og ikke kun CO2-udslip.

Det har ikke inden for rammerne af dette projekt været muligt at kvantificere effekten af virkemidlerne på de øvrige miljøparametre. Det er derfor ikke muligt at opstille en samfundsøkonomisk beregning for virkemidlerne, ligesom der ikke kan opstilles en omkostning isoleret for CO2-udslip for de enkelte virkemidler.

Skyggepris
I Trafikministeriets udredning om CO2-reduktioner i transportsektoren, er en række styringsmidler, der kunne tænkes anvendt med henblik på at reducere CO2-udslippet fra transportsektoren analyseret. I dette arbejde er der for et pakke-scenarie, bestående af en række virkemidler som primært er orienteret mod at øge personbilernes energieffektivitet, beregnet en skyggepris for CO2-reduktionen på mellem 200 og 300 kr. pr. tons CO2 . (2)

For virkemidlerne er de samlede nettoomkostninger opgjort dvs. fratrukket evt. gevinster (bortset fra CO2-reduktionen). Nettoomkostningerne er derefter divideret med den forventede CO2-reduktion. Denne enhedsomkostning pr tons CO2 betragtes som en skyggepris for de CO2-gevinster, der opnås ved gennemførsel af det pågældende virkemiddel.

5.2.1 Udpluk fra debatten

Er CO2-problematikken relevant?
Seminaret vekslede mellem diskussioner i grupper og i plenum. De væsentligste diskussionspunkter var indledningsvis spørgsmålet om CO2-problemstillingen i det hele taget er relevant for kommunerne. Der blev ligeledes stillet spørgsmålstegn ved om CO2-udslippet fra personbiler har nogen signifikant betydning.

Modargumentet her er at CO2-udslippet fra transportsektoren ikke er ubetydeligt. Det er den hastigt voksende kilde til CO2 -emissioner. I modsætning til andre sektorer, der reelt kan have vækst og spare CO2 samtidigt, er der ingen udsigt til en lignende udvikling på transportområdet. Derfor er det yderst vigtigt, at der sker noget.

Selv om de menneskeskabte udslip kun udgør få procent af de samlede stofkredsløb i naturen, kan de alligevel medføre, at der over længere tidsrum opbygges væsentlige ændringer i koncentrationen. Eksempelvis er atmosfærens indhold af CO2 steget ca. 30% siden industrialiseringens start.

Vil bompenge ødelægge byen?
Spørgsmålet om økonomiske virkemidler blev livligt debatteret, især i forbindelse med Bompenge eller rodapricing som mulige virkemidler. Spørgsmålet om handelslivets overlevelsesmuligheder i en bymidte hvor der indføres kørselsafgifter lå mange på sinde. Der var dog en vis opblødning i de mange negative holdninger, hvis de økonomiske virkemidler indføres i de øvrige fynske byer – primært i Odense. Bompenge skal derfor nok ses som både et regionalt og kommunalt virkemiddel.

Der var bred enighed om at piskemetoder skal undgås. Det er langt bedre at belønne den ønskede adfærd. Måske skal man endog gå meget langt i at "forkæle" eksempelvis cyklisterne.

I det følgende gives nogle udpluk fra debatten:

Bompenge: Der er mange mennesker på Thurø som kører til Svendborg 2, 3, 4 eller 5 gange om dagen. Nu glemte vi lige et eller andet og så kører vi en gang til...Det vil blive begrænset temmeligt meget hvis man hver gang man skulle smutte ind efter et eller skal af med 5 kr. Men jeg tror til gengæld ikke på at mine forældre der bor i Rudkøbing vil lade være med at tage til Svendborg en gang om ugen for at handle ind fordi de skulle betale 5 kr i afgift…Effekten ligger i at begrænse dem der kører til Svendborg 5 gange om dagen.

Der er en stor gruppe som kun har bus eller cykel som mulighed. De skal give 9 kr. hver gang de skal ned til byen og handle – og hvis de skal have børnene med koster det endnu mere. Der er man faktisk tvunget til at tænke over hvornår man tager ned til byen for at handle og det er måske meget sundt…
Hvis man snakker om en pris på 5 kr så slipper bilisterne i virkeligheden meget billigt…

Det er jo ganske urealistisk al den her snak om bompenge… det er jo en gang teori og fantasier. Der er ingen som kan indføre bompenge i Svendborg som eneste by på Fyn – det er noget gas at bruge tid på det…
Man kan slå folk oven i hovedet men man behøver måske ikke gøre det med en lang pegefinger … man kan gøre det med en tung pengepung i stedet for…

Veto er civilisationens sidste værn mod overgreb… bompenge er en psykologisk markering som er ganske forfærdelig…
Den psykologiske effekt af at erklære Svendborg by for en lukket zone med bom for vil være læderende…

Der er bomafgifter når du skal i Tivoli men ikke når du skal på Bakken – Hvor er der flest besøgende og hvad er mest attraktivt?…

Det at indføre bompenge /bilfri by …det vil måske trække en hel masse andre folk til som faktisk vil elske og komme i sådan en by… det kunne man måske kalde nogle økologiske landsbytosser som det ville trække til. Det vil faktisk tiltrække nogle andre folk som synes det er charmerende med en sådan bilfri by…

Roadpricing: Mere spiseligt end bompenge, da der er bedre mulighed for at regulere sit kørselsbehov… mere frivillighed og derfor bedre end bompenge...
Man skal lave nogle systemer som belønner de mennesker der har en hensigtsmæssig adfærd fremfor hele tiden at snakke om straf.
Det er måske bedre rent psykologisk at tænke på hvordan vi belønner de mennesker der kører på cykel fremfor at straffe dem som kører i bil…
Forbedret infrastruktur for cyklister: Et helt igennem positivt virkemiddel i forhold til mange af de andre, som var mere eller mindre positive eller negative overfor den eller den anden gruppe…
Hvis man anlagde tilsvarende cykelstier, som den der anlægges til Thurø, andre steder i byen , til Skårup, til seminaret og de store boligområder, så vil der være meget at hente…
Transportplaner for virksomheder: Vi skal som firma ikke blande os i hvad folk foretager sig i fritiden – ikke befale folk at bo bestemte steder i forhold til virksomheden…
Samkørsel: Hvis der er tale om højt betroede medarbejdere skulle man snarere forbyde dem at køre sammen…
Firmacykler i den kommunale forvaltning: Man kunne se en signalværdi i at borgmesteren og kommunaldirekøren kom cyklende rundt i byen…
I hjemmehjælpen får man en bil stillet til rådighed…hvis man derimod skal cykle i hjemmehjælpen så får man ikke stillet en cykel til rådighed…
En novemberaften når det regner og de skal ud og vaske en gammel mand på ryggen kl. 22.30 om aftenen… det er helt udelukket at bruge cykel i hjemmeplejen… Det er det rene skønmaleri…

[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste] [Top]