Co2-virkemidler på transportområdet - et
samarbejdsprojekt med Svendborg Kommune
4. Hvad skal der til for at nå målene?
Da vejtrafikken som nævnt er den altdominerende faktor i CO2-regnskabet i
Svendborg kommune er de videre overvejelser koncentreret om en indsats overfor
vejtrafikken. Af hensyn til beregninger af mulige reduktioner m.v er det valgt at fokusere
på trafikvejnettet, som samtidig udgør vejnettet i kommunens trafikmodel. Opfyldelsen af
CO2-målet vil kræve at det årlige udslip fra trafikken i Svendborg kommune
reduceres med ca. 5.000 tons.
Disse 5.000 tons er således det centrale element i projektet og i de gennemførte
diskussioner og spil i debatforummet Her var hovedspørgsmålet: "Hvordan når
vi de 5.000 tons?"
En reduktion i CO2-udslippet fra transportsektoren i Svendborg på 5.000
tons pr. år vil kræve væsentlige ændringer i transportmønstret i kommunen. I det
følgende gives nogle eksempler:
Overflytning fra bil til cykel og bus
Hvis den lokale biltrafik ture internt i kommunen reduceres med 20%,
vil der kunne opnås en CO2-gevinst på 2.300 tons pr. år.
Det vil kræve at 22 mio. personkm skal overflyttes fra personbil til andre
transportformer.
Hvis de 12 mio. personkm flyttes til cykeltrafik, vil det svare til en stigning i
cykeltrafikken på 44%.
Hvis de resterende 10 mio. personkm flyttes til bus vil det svare til en stigning i den
kollektive trafik på mere end 100%.
Reduktion af transportbehovet
Hvis det antages, at 10% af bolig-arbejdsstedsrejserne med bil kan fjernes vil det
give en CO2-gevinst på 440 tons pr år.
Hvis det antages, at 10% af bolig-indkøbsrejserne med bil kan fjernes giver det en CO2-gevinst
på 240 tons pr år.
Overflytning af gods fra lastbil til tog
Der kan opnås gevinster på CO2-udslip ved at udnytte at godstoget, når den
større transportkapacitet udnyttes, alt andet lige har et lavere CO2-udslip
pr. km end lastbilen.
Hvis den transporterede godsmængde på jernbanen fordobles, og lastbiltrafikken
reduceres tilsvarende opnås en gevinst på 22 tons CO2 pr år.
Eksemplerne viser, at der er lang vej til de 5.000 tons og at der ikke er en enkelt
løsning på problemet. Der skal formentlig sættes ind på flere fronter, både i forhold
til gods- og varetransporten og persontransporten.
Biltrafikken har den altdominerende rolle i transporten af både gods og personer i
Svendborg og er dominerende i forhold til CO2-udslip, hvor personbilerne alene
står for næsten 2/3 af det samlede CO2-udslip fra transport i kommunen.
Hvis der skal opnås væsentlige CO2-gevinster ved overflytning fra
biltrafik til kollektiv trafik, kræver det en markant forøgelse af den kollektive
trafiks markedsandel, da bus- og togtrafikken kun løser en beskeden del af det nuværende
transportbehov.
Cykeltrafikken har en relativ større betydning for den daglige persontransport, og har
sin styrke netop på de korte ture op til 3-5 km længde. Da samtidig en stor del af
bilturene er korte, er der et potentiale for overflytning til cyklen.
En ting er at opstille målsætninger og ønsker om en overflytning mellem
transportformerne, en anden ting er hvordan dette gøres i praksis.