|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Co2-virkemidler på transportområdet - et samarbejdsprojekt med Svendborg Kommune 3. Er man kommet nærmere opfyldelsen af målene?3.1 Transportmønstret i Svendborg kommune Hvordan har udviklingen i trafikken været siden målsætningen blev formuleret i 1995? Er man kommet nærmere målet eller har trafikkens energiforbrug og CO2-udslippet tværtimod været stigende? 3.1 Transportmønstret i Svendborg kommune3.1.1 PersontransportLangt den største del af persontransportarbejdet i Svendborg kommune, som er på godt 300 mio personkm, udføres med bil. Næsten 85% af alle kørte personkm foretages i bil. Den kollektive trafik med bus, tog og færge spiller kun en beskeden rolle i den daglige transport i Svendborg. Derimod står cykeltrafikken for ca. 9% af persontransportarbejdet i kommunen, hvilket er mere end bus, tog og færge tilsammen. Transportarbejdet med bil og bus er baseret på kommunens trafikmodel, som er et edb-baseret planlægningsredskab, der simulerer biltrafikken på vejnettet i Svendborg kommune. For tog og færge er opgørelsen baseret på statistiker over det årlige antal passagerer. Cykeltrafik Det skal bemærkes at TU-undersøgelserne kun dækker personer mellem 16 og 74 år, hvilket giver et skævt billede af cykeltrafikken, da cyklen spiller en væsentlig rolle for især børns daglige transport. Andre undersøgelser angiver et gennemsnitligt antal kørte km på cykel for børn mellem 6 og 15 år på 4,4 km pr person pr dag. Et skøn over det samlede transportarbejde med cykel i Svendborg kommune, baseret på en gennemsnitlig aldersfordeling, er vist i den følgende tabel. Befolkningstallet i Svendborg kommune var pr 1/1 1997: 42.859 personer. Tabel 3.1
Transportarbejdet med cykel i Svendborg baseret på TU-data er i alt på 27 mio km pr år, hvilket er knap 10% af det samlede persontransportarbejde med bil. Figur 3.1 Persontransportarbejde Svendborg kommune Til sammenligning er cyklens andel af transportarbejdet på landsplan for 16-74 årige personer på under 5%. Oplandstrafik Pendlertrafik Der er ikke opstillet virkemidler, som specifikt retter sig mod en opgradering af jernbanen, da kommunen ikke kan være hovedaktør i en sådan opgave. En række af de virkemidler, som gennemgås i bilag 1, retter sig bl.a. mod pendlertrafikken. Eksempelvis transportplaner for virksomheder, samkørsel og distancearbejde. 3.1.2 GodstransportSelvom der er usikkerhed på opgørelsen af det eksakte antal transporterede tons gods på især vejene, er det tydeligt, at lastbilen er det dominerende transportmiddel i godstransporten. Jernbanen udnyttes stort set kun til persontransport og havnens betydning for godstransporten er beskeden. Den samlede godstransport er opgjort til mellem 4-5 mio. tonkm pr år. Figur 3.2 Godstransport i Svendborg kommune. Den relative fordeling af transporterede tons gods fordelt på transportmåde. Det er således klart at både person- og godstansport i al væsentlighed er knyttet til vejtrafikken. Biltrafikken på vejnettet er domineret af personbilerne, som udgør 79% af de kørte km med bil. Lastbilerne står for ca. 10% af de kørte km. 3.2 CO2-udslip fra transport i SvendborgVed forbrænding af fossile brændstoffer som kul, olie og naturgas frigøres bl.a kuldioxid (CO2), som vurderes at være den væsentligste bidragyder til klimaændringer, som følge af globale temperaturstigninger, den såkaldte drivhuseffekt. Transportsektoren står for ca. 19% af det samlede CO2-udslip fra de energiforbrugende sektorer i Danmark. For vej- og bane- og færgetrafikken i Svendborg kommune er der beregnet følgende CO2-udslip for dagens situation (1997). Tabel 3.2 CO2-udslip fra transport i Svendborg kommune 1997.
Det samlede CO2-udslip for transportsektoren i Svendborg kommune er således på ca. 48.600 tons. Vejtransporten er den altdominerende transportform med mere end 90% af det samlede CO2-udslip fra transport. I Figur 3.1 er kravet til CO2-udviklingen for vejtrafikken i Svendborg vist. Der er taget udgangspunkt i 1988, som er basisåret for målsætningen, samt året 1995, som er året hvor handlingsplanen for trafik og miljø blev vedtaget. Figuren vedrører biltrafikken på det vejnet, som indgår i kommunens trafikmodel, hvilket vil sige at lokalveje i boligområder og lavt trafikerede veje i landdistrikter ikke indgår i beregningen. I fremskrivningen af CO2-udslippet er der regnet med en trafikvækst på 2 % pr år frem til 2005. Dette er lidt højere end den konstaterede udvikling i biltrafikken i Svendborg de senere år men væsentligt lavere end stigningen i følge Vejdirektoratets officielle trafikindeks. I søjlen "2005 inkl. statslige tiltag" er det fremskrevne CO2-udslip reduceret med effekten af bilernes forbedrede energieffektivitet i år 2005. Skal CO2-målsætningen om en stabilisering af CO2-udslippet fra transport i 2005 på 1988-niveauet opfyldes for vejtrafikken, er der således behov for en yderligere reduktion på ca. 5.000 tons. Figur 3.3 Opstilling af et konkret mål for reduktion af CO2-udslip fra vejtrafikken i Svendborg, som opfylder målsætningen for år 2005.
3.3 Trafikudviklingen 1995-97Biltrafik Figur 3.4 Udvikling i biltrafik 1995-1997 i kommunen. Fra 1995-1997 har stigningen været på knap 1,5% pr. år, hvilket er lavere end den generelle trafikvækst på landsplan, der i samme periode har været på 3% pr. år. Biltrafikken i bymidten følger den generelle udvikling i kommunen. Der er i perioden totalt set blevet flere offentlige parkeringspladser i bymidten. Bustrafik Figur 3.5 Udvikling i passagertal og kørselsomfang i bybustrafikken i Svendborg 1994-97. Der er i perioden gennemført komfortforbedringer i bybustrafikken, primært ved indsættelse af lavt-gulvsbusser. Taksterne er i perioden 1994-1998 steget med 12% målt på prisen for et 50-tures klippekort. En sammenligning med udviklingen i benzinpriserne viser, at frem til 1996 steg prisen på den kollektive trafik i en hurtigere takt end benzinpriserne. Fra 1996 er denne udvikling vendt, og med den seneste takstnedsættelse på ca. 10% i september 1997 er den kollektive trafik blevet relativt billigere når der sammenlignes med udviklingen i benzinpriserne. Figur 3.6 Indekseret udvikling i prisen på benzin og taksten i bybustrafikken 1994-98. Cykeltrafik Der er siden 1995 gjort investeringer i at skabe bedre forhold for cyklisterne. Et større projekt er anlæg af en cykelrute fra Thurø by over Christiansminde til Havnegade i bymidten. Cykelruten er som tidligere nævnt et led i Projektet: "Svendborg sikker cykelby". Derudover er der gennemført og planlagt en række kampagneaktiviteter, med henblik på at øge cykeltrafikkens anvendelse i den daglige transport. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||