[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste]

Vejledning til bekendtgørelse om spildevandstilladelser m.v. efter miljøbeskyttelseslovens kapitel 3 og 4

4. Behandling af forslag til og vedtagelse af spildevandsplan

4.1 Baggrund
4.2 Den offentlige høring
4.3 Amtsrådets inddragelse i spildevandsplanlægningen
4.4 Kommunalbestyrelsens vedtagelse af planforslaget
4.5 Spildevandsplanens retsvirkning
4.6 Klageadgang

4.1 Baggrund

Proceduren omkring tilvejebringelse og vedtagelse af en spildevandsplan blev med ændringen af miljøbeskyttelsesloven (lov nr. 358 af 6. juni 1991), der trådte i kraft 1. januar 1992, kraftigt afformaliseret.

Spildevandsplanerne skulle oprindeligt godkendes endeligt af amtsrådet, men med ændringen af miljøbeskyttelsesloven i 1991, blev amtsrådenes forpligtelse til at påse, at kommunernes spildevandsplanlægning var overensstemmende med den overordnede planlægning for vandkvaliteten, helt ophævet.

I dag er det således kommunalbestyrelsen, der har kompetence til at udarbejde og vedtage en spildevandsplan, og kommunalbestyrelsen har i den forbindelse pligt til at sikre, at planen er i overensstemmelse med regionplanens målsætninger for vandkvaliteten (se også afsnit 3.3.1).

4.2 Den offentlige høring

Kommunalbestyrelsens forslag til spildevandsplan skal offentliggøres i lokale blade med oplysning om, at der inden for en frist af mindst 8 uger efter offentliggørelsen er adgang til at komme med indsigelser og kommentarer til det fremlagte forslag.

Kommunalbestyrelsen beslutter selv, om der er behov for at afholde offentlige borgermøder om forslaget til spildevandsplan.

Såfremt der afholdes borgermøder, skal kommunalbestyrelsen sikre, at borgerne får rimelig tid efter mødet/møderne til at fremkomme med indsigelser/ændringsforslag til forslaget til spildevandsplan.

4.3 Amtsrådets inddragelse i spildevandsplanlægningen

Samtidig med offentliggørelse af spildevandsplansforslaget sendes forslaget til amtsrådet til orientering, således at amtsrådet også får lejlighed til at kommentere forslaget, jf. bekendtgørelsens § 6, stk. 2.

Før en spildevandsplan offentliggøres efter bekendtgørelsens § 7, skal kommunalbestyrelsen indhente amtsrådets kommentarer for så vidt angår eventuel uoverensstemmelse mellem de i regionplanen fastlagte målsætninger for vandområderne og spildevandsplanens angivelse af fremtidige minimums nedsivnings- og/eller renseforanstaltninger i delområderne, jf. lovens § 32, stk. 1, nr. 4 og 5.

Amtsrådet og kommunalbestyrelsen skal ikke nødvendigvis være enige om samtlige detaljer i spildevandsplanen, men det forventes, at parterne - før spildevandsplanforslagets offentliggørelse og senere vedtagelse, samarbejder om planens indhold, således at der blandt andet opnås enighed om nødvendige tiltag for at nå regionplanens retningslinier for anvendelsen og kvaliteten af vandområderne.

4.4 Kommunalbestyrelsens vedtagelse af planforslaget

Som nævnt i afsnit 4.1, er det kommunalbestyrelsen, der har kompetencen til at beslutte det endelige indhold af planen på baggrund af de indkomne kommentarer.

Når spildevandsplanen er endeligt vedtaget af kommunalbestyrelsen, offentliggøres den endelige plan i de lokale blade og sendes samtidigt til amtsrådet, jf. bekendtgørelsens § 7.

4.5 Spildevandsplanens retsvirkning

En vedtagen spildevandsplan udgør det retligt bindende grundlag for en kommunes administration af spildevandsområdet. Spildevandsplanen fastlægger rammer for en kommunes håndtering af spildevandet i kommunen.

Kommunalbestyrelsen er forpligtet til at udføre eller foretage ændringer af de kommunale anlæg, som er optaget i planen i overensstemmelse med den tidsplan, der er fastsat i spildevandsplanen. Ligeledes må det forventes, at kommunalbestyrelsen foranlediger, i det omfang kompetencen hertil er henlagt til kommunalbestyrelsen efter lovgivningen, at øvrige anlæg, der er optaget i planen, ved hjælp af tilladelser, påbud m.v., udføres i overensstemmelse med den i spildevandsplanen fastsatte tidsplan.

En spildevandsplan forpligter således ikke kommunens borgere til alene på baggrund af planen at gennemføre konkrete tiltag. For kommunens borgere er spildevandsplanen blot en "forhåndsorientering" om, at kommunen inden for kortere tid vil tage initiativ til en ændret spildevandsafledning inden for en række oplande.

Hvis en kommune ønsker at udskyde vedtagne tiltag eller ønsker at ændre den vedtagne plan i øvrigt - herunder ændring af kloakoplandenes inddeling eller afledningsforholdene inden for et opland, må kommunalbestyrelsen foretage en revision af spildevandsplanen.

4.6 Klageadgang

Efter miljøbeskyttelseslovens § 32, stk. 3, kan kommunalbestyrelsens vedtagelse af en spildevandsplan ikke påklages til anden administrativ myndighed.

En kommunal spildevandsplan kan efter de generelle regler om dom- stolsprøvelse indbringes for domstolene, jf. hertil miljøbeskyttelseslovens § 101 om den særlige søgsmålsfrist på miljøområdet.


[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste] [Top]