[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste]

Vejledning til bekendtgørelse om spildevandstilladelser m.v. efter miljøbeskyttelseslovens kapitel 3 og 4

5. Tilslutning af spildevand til spildevandsanlæg

5.1 Miljøbeskyttelseslovens generelle bestemmelser
5.2 Tilslutningsret og -pligt
5.3 Myndighedskompetence for tilslutningstilladelser
5.3.1 Tilslutning til offentlige spildevandsanlæg
5.3.2 Tilslutning til private spildevandsanlæg
5.4 Meddelelse af tilslutningstilladelse
5.4.1 Tilslutning af almindeligt husspildevand fra boliger til kloak
5.4.2 Miljøvurdering af tilslutning af spildevand
5.4.3 Oplysninger i ansøgning om tilslutning
5.4.4 Forhold til kapacitet af renseanlæg og opland
5.4.5 Fastsættelse af vilkår i tilslutningstilladelsen
5.4.6 Relation til lov om miljø og genteknologi
5.5 Ændring af spildevandstilslutninger
5.5.1 Ændringer af vilkår i tilslutningstilladelse
5.5.2 Ændringer af fysiske forhold ved spildevandssystemer
5.6 Relation til byggeloven for virksomheder
5.7 Tilsyn og håndhævelse
5.8 Oversigt over kompetencefordeling m.v. ved tilslutning
5.9 Klageadgang

5.1 Miljøbeskyttelseslovens generelle bestemmelser

Miljøbeskyttelseslovens § 28, stk. 3 og 4 angiver kravene for tilslutning af spildevand til private og offentlige spildevandsanlæg.

Det overordnede formål med at regulere tilslutninger til spildevandsanlæg er:

  • at sikre, at alt spildevand fra ejendomme bortskaffes på forsvarlig vis til renseanlæg
  • at sikre, at tilledningen af spildevand sker under hensyntagen til:
  • afløbssystemet,
  • renseanlægget, herunder at anlæggets udledningstilladelse kan overholdes
  • renseanlæggets slamkvalitet
  • vandkvaliteten i det modtagende vandområde
  • sundhedsfare, særligt arbejdsmiljø for personale, der arbejder med spildevandsanlæg

I lovens § 29 er der fastsat en bemyndigelse til ministeren til at fastsætte regler vedrørende kommunalbestyrelsens behandling af sager efter § 28. Dette er sket i bekendtgørelsens kapitel 5, §§ 9-11.

5.2 Tilslutningsret og -pligt

Der er tilslutningspligt til offentlige spildevandsanlæg for ejendomme, når stikledning er ført frem til grundgrænsen, jf. lovens § 28, stk. 4. Kommunalbestyrelsen har kompetencen til at kræve tilslutning og kommunalbestyrelsen afgør, hvornår den fysiske tilslutning skal være gennemført. Ejendomme skal være indenfor det i spildevandsplanen godkendte kloakoplands grænse og har såvel ret som pligt til at aflede spildevand til anlægget.

Godkendelsespligtige virksomheders 8 års retsbeskyttelse, jf. lovens § 41, berører ikke tilslutningspligten efter lovens § 28, stk. 4. Det er således for såvel listevirksomheder som andre virksomheder kommunalbestyrelsen, der via spildevandsplanlægningen og opfølgningen heraf, bestemmer, hvilke ejendomme der skal pålægges tilslutningspligt og fra hvilket tidspunkt. Kommunalbestyrelsen er således ikke i sin afgørelse om tilslutningspligt bundet af retsbeskyttelsen efter lovens § 41.

Indenfor det offentlige spildevandsanlæg er grundejerne forpligtet til for egen regning at foretage tilslutning til anlægget, når stik er ført frem til grundgrænsen. Sanitært spildevand, processpildevand m.v. skal føres i lukkede ledninger, jf. bekendtgørelsens § 9, hvorimod tag- og overfladevand kan føres i åbne ledninger, når dette sker teknisk og miljømæssigt forsvarligt. Kommunalbestyrelsen afgør, hvornår den fysiske tilslutning skal være gennemført, jf. lovens § 28, stk. 4.

Kommunalbestyrelsens afgørelser efter lovens § 28, stk. 4 kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed.

Med hensyn til ophævelse af tilslutninger henvises til kapitel 6.

5.3 Myndighedskompetence for tilslutningstilladelser

5.3.1 Tilslutning til offentlige spildevandsanlæg

Kommunalbestyrelsen har i henhold til lovens § 28, stk. 3 kompetence til at meddele tilladelse til tilslutning af spildevand til offentlige spildevandsanlæg. Desuden kan kommunalbestyrelsen meddele tilladelse til tilslutning til udløbsledninger fra spildevandsanlæg under overholdelse af amtsrådets udledningstilladelse efter lovens § 28, stk. 1.

5.3.2 Tilslutning til private spildevandsanlæg

I henhold til bekendtgørelsens § 10, stk. 1, meddeler kommunalbestyrelsen tilladelse til tilslutning til private spildevandsanlæg, når spildevandet efterfølgende ledes til et offentligt spildevandsanlæg. Tilledningen skal ske inden for kapaciteten af det private spildevandsanlæg, der modtager spildevandet, herunder kapacitet af spildevandsførende ledninger og/eller eventuelle renseforanstaltninger.

Der skal foreligge en skriftlig accept, jf. bekendtgørelsen § 10, stk. 2, fra den, der er ansvarlig for det modtagende private spildevandsanlæg.

Bestemmelsen finder typisk anvendelse ved spildevandsafledningen inden for havne- og lufthavnsarealer, hvor flere virksomheder på lejebasis er beliggende inden for fælles grundgrænse og afleder til det offentlige spildevandsanlæg via et privat anlæg.

Tilslutninger til privat/offentlig spildevandsanlæg er illustreret ved 2 eksempler på figur 5.1.

5.4 Meddelelse af tilslutningstilladelse

Kommunalbestyrelsen afgør hvilke oplysninger, der skal foreligge ved behandling af sager om tilslutning.

Enhver tilslutning af spildevand til et kommunalt eller privat spildevandsanlæg kræver tilladelse efter lovens § 28. Forudsætningen for, at kommunalbestyrelsen kan meddele tilladelse til tilslutning er, at der foreligger en ansøgning, der indeholder tilstrækkelige oplysninger om spildevandsmængder og indhold af forurenende stoffer.

Miljøstyrelsen har udarbejdet generelle retningsliner for tilslutning af industrispildevand til kommunale spildevandsanlæg i Vejledning nr. 6, 1994, "Tilslutning af industrispildevand til kommunale spildevandsanlæg".

Kommunalbestyrelsen bør, såfremt der sker væsentlige ændringer i sammensætningen af spildevandet, der ledes til renseanlægget med hensyn til tungmetaller og miljøfremmede stoffer, holde amtsrådet orienteret herom, idet der kan være behov for at revurdere udledningstilladelsen for renseanlægget med hensyn til disse stoffer. Såfremt vandkvalitetskrav for de modtagende vandområder skal respekteres, kan det være nødvendigt at stille udlederkrav for udvalgte stoffer.

5.4.1 Tilslutning af almindeligt husspildevand fra boliger til kloak

Efter lovens § 28, stk. 4 er grundejeren pligtig til at tilslutte sig det offentlige spildevandsanlæg, når der er ført stik frem til grundgrænsen. Der er normalt ikke behov for en egentlig tilslutningstilladelse for almindeligt husspildevand. Spildevand fra f.eks. offentlige institutioner, særligt sygehuse, anses i denne forbindelse ikke som almindeligt husspildevand, og for denne type institutioner vil det være nødvendigt at kræve en tilslutningstilladelse med specificerede vilkår.

Etablering af spildevandsledninger på privat grund

I bygningsreglementet, og bygningsreglementet for småhuse er det fastsat, at afløbsinstallationer skal ske i henhold til DS 439, afløbsinstallationer. I DS 439 angives, at spildevandsledninger og brønde i jord skal arrangeres på en sådan måde, at fundering ikke svækkes. Afløbsinstallationer skal overalt anbringes, så de ikke giver risiko for forurening af anlæg for forsyning med drikkevand.

Reglerne for ledningsføring ved bygningsfundamenter er fastsat i Dansk Ingeniørforenings norm for fundering, DS 415.

Regler for ledningsføring i nærheden af vandledninger er fastsat i Dansk Ingeniørforenings "norm for vandinstallationer", samt i vandforsyningslovgivningen.

Regler for den mindste afstand i jord mellem gas- og afløbsinstallationer er fastsat i gasreglementets kapitel 3.

Image414.gif (6756 bytes)

Figur 5.1

Principskitse for tilslutninger og udledninger.

Figur 5.1, venstre side illustrerer tilslutninger af spildevand til det offentlige spildevandsanlæg hhv. før og efter det kommunale renseanlæg. Tilslutningerne meddeles af kommunen. Den samlede udledning kontrolleres ved afledning til udløbsledning.

Figurens højre side illustrerer tilslutning til privat spildevandsanlæg, hvor dette anlæg efterfølgende er tilsluttet det offentlige spildevandsanlæg. Her meddeler kommunalbestyrelsen tilslutningstilladelserne.

Figur 5.2 illustrerer den særlige situation, hvor en virksomhed er tilsluttet den offentlige udløbsledning efter det kommunale renseanlæg. Her vil det i særlige tilfælde være muligt at opnå en særskilt udledningstilladelse for virksomheden. Tilladelsen meddeles af amtsrådet.

Dette er tilfældet for visse virksomheder, der i øvrigt er omfattet af bekendtgørelsens kapitel 9 (Vandmiljøplanen).

Image415.gif (4559 bytes)

Figur 5.2

Principskitse for direkte udledning fra virksomheder via offentlig udløbsledning.

Det er vigtigt, at kontrolpunkter for tilslutninger/udledninger fastlægges så kontrol kan udføres entydigt. Ved en håndhævelse af en overskredet tilladelse er det vigtigt entydigt at kunne udpege den tilslutning/udledning, der er årsag hertil.

5.4.2 Miljøvurdering af tilslutning af spildevand

Industrispildevand, der tilledes kloaknet, skal efter behov underkastes forrensning med henblik på:

  • at beskytte helbredet hos det personale, der arbejder ved kloaknettet og på renseanlæggene,
  • at sikre, at kloaknettet, renseanlæggene og dertil knyttede materialer ikke beskadiges,
  • at sikre, at renseanlæggenes drift og behandling af slammet ikke hindres,
  • at sikre, at udledninger fra renseanlæggene ikke påvirker vandmiljøet i uacceptabel grad og er til hinder for opfyldelse af vandområdernes målsætning,
  • at sikre, at slam fra renseanlæggene kan bortskaffes på en forsvarlig og miljømæssig acceptabel måde

5.4.3 Oplysninger i ansøgning om tilslutning

Ansøgning om tilslutning af spildevand skal rumme oplysninger om spildevandsbelastningen, herunder:

  • maksimal belastning (typisk timebelastning)
  • døgnbelastning for afledte vandmængder
  • sammensætning af spildevand og redegørelse for indhold af næringsstoffer, organisk stof, miljøfremmede stoffer og tungmetaller

Husspildevand

Hvor tilslutning vedrører husspildevand, eller hvad der svarer hertil, vil det normalt være tilstrækkeligt med oplysninger om anslået vandmængde og/eller personækvivalenter.

Andet spildevand

Ved tilslutning af andet spildevand end husspildevand er det nødvendigt for myndighedsbehandlingen, at virksomheden fremlægger den fornødne dokumentation om forhold af betydning for spildevandsproduktionen. En tilladelse til tilslutning bør derfor koordineres med en evt. godkendelse af virksomheden efter miljøbeskyttelseslovens kapitel 5, så virksomhedens miljøforhold kan vurderes samlet.

Det kan være nødvendigt, at virksomheden redegør for indretning og drift, herunder oplysninger om art og forbrug af råvarer, mikroorganismer og hjælpestoffer samt procesbeskrivelse. Der skal jf. lovens § 3 dokumentation for, at den pågældende aktivitet bygger på princippet om bedste, tilgængelige teknik. Dette bør være renere teknologi, eventuelt i kombination med renseteknologi som en integreret del af aktiviteten. Oplysninger om anvendelse af forureningsbegrænsende foranstaltninger i øvrigt skal også fremgå af ansøgningen, jf. lovens § 3.

Ansøgning bør endelig indeholde forslag til egenkontrol for tilslutningen af spildevand.

Ny ejer

En tilslutningstilladelse følger en given produktion på givet sted. Dette skal forstås således, at hvis en virksomhed får ny ejer, men ellers fortsætter uændret produktionsmæssigt set, er det den hidtil gældende tilslutningstilladelse, der fortsat giver tilslutningsvilkårene.

Ny produktion

Hvis en eksisterende virksomhed derimod ændrer produktionsforholdene, er den hidtil gældende tilladelse ikke dækkende for produktionen og den nye type spildevand. I den situation er virksomheden forpligtet til at ansøge om en ændret tilslutningstilladelse for den nye produktion.

Med hensyn til nærmere retningslinier for selve myndighedsbehandlingen af en ansøgning om tilslutning til offentligt spildevandsanlæg og de i den forbindelse fastsatte vilkår for tilledning af forurenende stoffer skal der henvises til Miljøstyrelsens vejledning nr. 6 fra 1994 "Tilslutning af industrispildevand til kommunale spildevandsanlæg".

5.4.4 Forhold til kapacitet af renseanlæg og opland

En tilslutning af spildevand fra en virksomhed skal ske indenfor den kapacitet, der i spildevandsplanen er udlagt for det konkrete opland.

For renseanlægget, hvortil spildevandet ønskes afledt, skal der i udledningstilladelsen og spildevandsplanen være fastsat en maksimal anlægskapacitet. Det vil sige den maksimale belastning fra et i spildevandsplanen afgrænset kloakopland til renseanlægget.

Hvis hele spildevandsanlæggets kapacitet allerede er opbrugt, eller den pågældende tilleder ligger udenfor oplandsgrænsen til renseanlægget, kan kommunalbestyrelsen ikke meddele tilladelse til tilslutning af spildevand til anlægget, før der er meddelt en revideret udledningstilladelse for renseanlægget, og spildevandsplanen er revideret.

5.4.5 Fastsættelse af vilkår i tilslutningstilladelsen

Kommunalbestyrelsen fastsætter på baggrund af virksomhedens ansøgning vilkår for tilslutning af spildevand.

Der skal sondres mellem funktionskrav og krav til spildevandets sammensætning og mængde.

Funktionskrav

Krav om simple renseforanstaltninger, f.eks. ved fedtudskillere på afløb fra større køkkener (restaurationer, institutioner, hospitaler m.v.), levnedsmiddelfabrikker m.m., anvendes hvor der udledes fedtholdigt afløb fra vaske, opvaskemaskiner og andre installationer.

Olie- og benzinudskillere anvendes ved tilslutninger, hvor der vil kunne forekomme olie og fedt, f.eks. afløb fra tankpladser, garageanlæg, parkeringshuse, bilvaske-anlæg, og befæstede arealer, hvor der sker afvaskninger m.v., der genererer olieholdigt spildevand. Der henvises til SBI-anvisning nr. 185: Afløbsinstallationer fra 1997, fra Statens Byggeforsknings Institut.

For yderligere oplysninger henvises til Miljøstyrelsens vejledning nr. 6, 1994 "Tilslutning af industrispildevand til kommunale spildevandsanlæg".

Krav til vandmængder og indhold af stoffer

På baggrund af ansøgningens dokumentation skal kommunalbestyrelsen endeligt fastsætte den tilladelige vandmængde og indholdet af stoffer, og kommunen bør herunder fastsætte krav om egenkontrol for tilslutningen.

Prøveudtagning og analysemetoder

Der skal i tilslutningstilladelsen angives vilkår for udtagning af prøver samt analysemetoder. Med hensyn til fastsættelse af sådanne vilkår henvises til bekendtgørelse nr. 637 af 30. juni 1997 om kvalitetskrav til miljømålinger udført af akkrediterede laboratorier, samt Miljøstyrelsens vejledning nr. 6, 1994 "Tilslutning af industrispildevand til kommunale spildevandsanlæg".

Driftskrav

Der kan fastsættes driftskrav i tilladelser. Herved skal forstås krav til tømningshyppighed for afløbsinstallationer, frekvens for skift af filtre med videre.

5.4.6 Relation til lov om miljø og genteknologi

Er der tale om tilslutning af spildevand fra en produktion, der anvender genmodificerede organismer, gælder særlige forhold. I dette tilfælde reguleres vilkår for afledning af genetisk modificerede organismer i medfør af lov nr. 356 af 6. juni 1991 om miljø og genteknologi.

Myndighedskompetence

Kompetence til at fastsætte vilkår for afledning af genetisk modificerede organismer i industrielt spildevand fra produktion til et kommunalt renseanlæg er efter denne lov tillagt amtsrådet.

For tiden kaldes produktionssagerne vedrørende genteknologi dog ind til central afgørelse i Miljø- og Energiministeriet Det er således Skov og Naturstyrelsen, der fastsætter vilkårene for indholdet af genetisk modificerede organismer i spildevandet. Det forudsættes dog, at pågældende kommunalbestyrelse bliver hørt herom, idet kommunalbestyrelsen har ansvaret for det kommunale renseanlæg og udledning herfra.

Kompetencen til at give tilslutningstilladelse efter miljøbeskyttelsesloven er ved produktion med genmodificerede organismer fortsat hos kommunalbestyrelsen.

5.5 Ændring af spildevandstilslutninger

Miljøbeskyttelseslovens § 30 giver hjemmel for kommunalbestyrelsen til at påbyde forbedring og fornyelse af vilkår, der må anses for utilstrækkelige eller uhensigtsmæssige, eller påbyde ændringer ved tilsluttede anlæg.

Et påbud efter lovens § 30 skal altid varsles efter lovens § 75. Modtageren af påbudet bør opfordres til inden for en givet frist at bidrage med oplysninger, der kan belyse omkostninger, fordele og ulemper ved kommunalbestyrelsens beslutning. Kommunalbestyrelsen bør i forbindelse med en forvarsling sikre sig en tilsvarende viden om eksempelvis en virksomheds spildevand som ved behandling af en ansøgning om tilslutning. Dette kan opnås ved at anmode om oplysninger til vurdering af spildevandsforholdene, alternativt påbyde virksomheden at fremskaffe oplysningerne efter reglerne i lovens § 72.

5.5.1 Ændringer af vilkår i tilslutningstilladelse

Vurderer kommunalbestyrelsen, at en tilslutning finder sted på vilkår, der er utilstrækkelige kan kommunalbestyrelsen meddele påbud om ændrede tilslutningsvilkår. Der vil typisk være tale om forhold, hvor den gældende tilslutningstilladelse ikke er tidssvarende under hensyn til den udbygning af renseanlægget, som er sket i henhold til Vandmiljøplanen, slammets slutdisponering m.m., udvikling indenfor renere teknologi eller ny viden om farlige stoffer. Med den tilgængelige viden i dag om industritilslutningernes effekt på spildevandsanlægget og dets biologiske processer samt vandmiljøet er det nødvendigt, at der stilles vilkår til indholdet af bl.a. miljøfremmede stoffer, herunder kontrol med tilledningen.

Reguleringer af tilslutningstilladelser kan ikke ske for at skabe ekstra kapacitet på renseanlægget som følge af et for småt dimensioneret renseanlæg. Her har virksomheden ret til at aflede spildevand indenfor den kapacitet, der er afsat for det givne opland i spildevandsplanen.

Kvalitetskrav for de modtagende vandområder fastsat efter bekendtgørelse nr. 921 af 8. oktober 1996 om kvalitetskrav for vandområder og krav til udledning af visse farlige stoffer til vandløb, søer eller havet, kan medføre, at der er behov for at revidere vilkår i tilslutningstilladelser, se ligeledes i kapitel 16 herom.

5.5.2 Ændringer af fysiske forhold ved spildevandssystemer

Separering af spildevandsledninger m.v.

Når et kommunalt fællessystem ændres til et separatsystem, f.eks. ved renovering af afløbssystemet, kan kommunalbestyrelsen efter lovens § 30 påbyde at de nødvendige ændringer ved tilsluttede anlæg eller i øvrigt ændre vilkår for tilslutning til spildevandsanlægget. Herudover kan kommunalbestyrelsen påbyde ejere at udføre de anlægsarbejder, der er forbundet med en fysisk flytning af stikledningen for tilslutning til den kommunale kloak, hvis dette er hensigtsmæssigt for afledning af spildevandet i området.

5.6 Relation til byggeloven for virksomheder

På trods af ovenstående afgrænsning for, hvornår en kommunalbestyrelse kan meddele en tilladelse til tilslutning af spildevand i modsætning til kommunalbestyrelsens mulighed for meddelelse af påbud om ændrede tilslutningsvilkår, har der i praksis vist sig administrative uklarheder, når der er tale om nybyggeri og tilslutninger i forbindelse hermed.

Problemet opstår særligt i forbindelse med eksisterende virksomheder, der for år tilbage har fået meddelt byggetilladelse, uden at kommunen samtidig har været opmærksom på, at der ikke efter ansøgning var meddelt tilladelse til tilslutning af spildevandet.

Efter Bygningsreglementet af 1. april 1995 (BR) og Bygningsreglement for småhuse af 25. juni 1998, jf. byggelovens § 16, stk. 3, har kommunalbestyrelsen pligt til at påse overholdelse af anden lovgivning, som har væsentlig betydning for et byggeri, før der kan meddeles byggetilladelse. (Se også Bygge- og Boligstyrelsens vejledning nr. 130 af 31. juli 1997 om kommunalbestyrelsens lovgennemgang i byggesager.)

Ifølge kommentar til § 16, stk. 3 i byggeloven, Karnovs Lovsamling,1998, side 2770 "...er det af hensyn til retshåndhævelsen anset som tilstrækkeligt, at kommunens pligt til at holde byggetilladelsen tilbage kun kommer til at gælde, når en afgørelse efter anden lovgivning kan føre til, at byggeriet slet ikke kan opføres det ansøgte sted eller til betydelige ændringer af projektet. Forhold som ikke behøver at være afklaret før byggeriets påbegyndelse, som f.eks. krav til enkeltheder i byggeprojektet vedrørende indretning er således holdt udenfor de fastsatte bestemmelser i BR."

Retspraksis på området har dog vist, at selv om den byggende som udgangspunkt selv bærer ansvaret for, at lovgivningen overholdes, og ansvaret for at der f.eks. foreligger en tilslutningstilladelse før afledning i praksis finder sted, så har kommunalbestyrelsen som tilsynsmyndighed haft vanskeligt ved at håndhæve dette.

Det kan derfor anbefales, at den byggende i forbindelse med en byggetilladelse gøres opmærksom på det forhold at, hvis der er tale om afledning af spildevand fra byggeriet, skal der gennem kommunen ansøges om den fornødne tilladelse efter miljøbeskyttelsesloven.

Gamle tilslutninger uden tilladelse

I en situation hvor en virksomhed derfor gennem flere år har tilledt spildevand til det kommunale renseanlæg uden tilladelse efter miljøbeskyttelsesloven, men alene på baggrund af en byggetilladelse, må kommunen være bekendt med tilledningen. Når kommunen i en sådan situation vurderer, at der er fagligt grundlag for at stille særlige vilkår for tilslutning, vil dette administrativt set kunne ske efter lovens § 30.

For at få opdateret alle forhold af betydning for tilslutningen af spildevand fra virksomheden vil det være hensigtsmæssigt, at virksomheden selv ansøger om en ny tilslutningstilladelse.

Nye tilslutninger uden tilladelse

Drejer det sig derimod om en virksomhed, med eller uden byggetilladelse, der igennem en kortere periode har været tilsluttet det kommunale renseanlæg uden tilladelse efter miljøbeskyttelsesloven, skal kommunen som tilsynsmyndighed efter lovens § 65, i det øjeblik denne bliver vidende om forholdet, foranledige det ulovlige forhold bragt til ophør, jf. lovens §§ 68-69. Retningslinier herfor findes i vejledning fra Miljøstyrelsen, nr. 12 1992 "Håndhævelse af miljøbeskyttelsesloven".

5.7 Tilsyn og håndhævelse

Kommunalbestyrelsen har jf. bekendtgørelsens §§ 53-54 tilsyn med:

  • spildevandsanlæg som er tilsluttet offentligt spildevandsanlæg samt dertil hørende udløbsledninger, dog ikke industrielle tilslutninger, jf. bekendtgørelsens § 20, stk.2 (her har amtsrådet tilsynsforpligtelsen).
  • spildevandsanlæg, som er tilsluttet private spildevandsanlæg, der afleder til offentlige spildevandsanlæg

Såfremt kommunalbestyrelsen konstaterer overtrædelse af tilslutningstilladelser, skal kommunalbestyrelsen håndhæve de ulovlige forhold i henhold til lovens kapitel 9.

For godkendelsespligtige virksomheder efter lovens kapitel 5, hvor amtsrådet er godkendelsesmyndighed, er det kommunalbestyrelsen der meddeler tilladelse til spildevandsafledning til offentlig kloak, jf. lovens § 28, stk.3.

Amtsrådet har det generelle tilsyn med virksomheden og kommunalbestyrelsen har tilsyn med spildevandsinstallationerne, herunder også med spildevandsinstallationerne inde på selve virksomheden. Eksempelvis hvis der er fejlkoblinger af overfladevand på spildevandssystemet, vil det være kommunalbestyrelsen, der kan påbyde de enkelte installationer på virksomheden bliver tilsluttet korrekt.

5.8 Oversigt over kompetencefordeling m.v. ved tilslutning

Nedenstående tabel viser kompetencefordelingen ved meddelelse af tilslutningstilladelser og tilsynet med disse. Endvidere er angivet, om der er klageadgang.

Tabel 5.1.

Oversigt over tilladelses- og tilsynsmyndigheder ved tilslutninger af spildevand.

Ejer/
producent
Stør-
relse
tilla-
delse
hjem-
mel
til-

syn

hjem-
mel
klage hjem-
mel
Privat < 30PE kom L§ 28, stk. 3 kom L§65 Nej S§11,

L§28, stk. 5

Privat >30PE kom L§28,

stk. 3

kom L§65 Ja L§91
Kom < 30PE kom L§ 28, stk. 3 kom S§53 Nej S§11,

L§28, stk. 5

Kom >30PE kom L§28
stk. 3
kom S§53 Ja L§91
Godkendelsesvirksomheder efter lovens kapitel 5:
Privat+
kom
< 30PE kom L§28, stk. 3 kom L§65 Nej S§11,

L§28, stk. 5

Privat + kom > 30PE kom L§28,

stk. 3

kom L§65 Ja L§91
Privat*) ³ 22 t N el.

³ 7,5 t P

amt S§20, stk. 2 amt S§53, stk. 2 Ja L§91

Kom: Kommunalbestyrelsen

Amt: Amtsrådet

L: Miljøbeskyttelsesloven

S: Spildevandsbekendtgørelsen

For kommunale anlæg føres tilsynet af kommunen, selvom det er en kommunal virksomhed. Dvs. lovens § 66, stk.4 er sat ud af kraft med bekendtgørelsens § 53, stk.1 ved hjælp af lovens § 67.

*): Virksomheder, der er tilsluttet det offentlige renseanlægs udløbsledning.

5.9 Klageadgang

Kommunalbestyrelsens afgørelser efter lovens § 28, stk. 3 kan påklages til Miljøstyrelsen, jf. lovens § 91. I bekendtgørelsens § 11 er dog angivet visse sager, der ikke kan påklages:

Følgende af kommunalbestyrelsens afgørelser om tilslutning kan ikke påklages:

  1. Afgørelser om tilslutning af husspildevand fra husstande med en anlægskapacitet på 30 PE eller derunder med tilhørende tag- og overfladevand fra befæstede arealer.
  2. Afgørelser om tilslutning af processpildevand fra erhvervsvirksomheder med en anlægskapacitet på 30 PE eller derunder med tilhørende tag- og overfladevand, når spildevandet efter sit indhold kan omregnes til PE og i øvrigt ikke indeholder andre stoffer, end hvad der sædvanligvis forekommer i husspildevand.
  3. Afgørelser om tilslutning af tag- og overfladevand fra befæstede arealer i øvrigt, dog med undtagelse af overfladevand fra befæstede arealer, der anvendes til parkering for mere end 20 biler samt vand fra veje.

Ved nr. 2 skal herunder også forstås, at spildevandet ikke må have en sammensætning, der afviger væsentligt fra almindeligt husspildevand.

Ved en PE forstås 21,9 kg organisk stof som BI5 pr. år, 4,4 kg kvælstof pr. år og 1 kg fosfor pr. år. En vurdering af sammensætningen skal foretages ud fra samtlige 3 parametre, forstået således at samtlige 3 parametre skal holde sig under niveauet svarende til 30 PE.

En sommerproduktion eller kampagneproduktion kan ikke udjævnes over hele året. Det bør anføres, hvis udledningen kun pågår i en måned, og det er kapaciteten i denne måned, der skal angives.

Forhøjet temperatur, f.eks. på kølevand, medfører ligeledes, at spildevandet ikke er sammenligneligt med husspildevand, hvorfor der i så tilfælde er klagemulighed.

Miljøstyrelsens afgørelser af klager over tilslutningstilladelser til erhvervsvirksomheder kan påklages til Miljøklagenævnet, når det drejer sig om større eller principielle sager, jf. lovens § 103, stk. 1, nr. 2. Det er Miljøklagenævnet, der afgør om nævnet er kompetent til at behandle sagen, jf. lovens § 103, stk. 2.


[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste] [Top]