[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste]

Vejledning til bekendtgørelse om spildevandstilladelser m.v. efter miljøbeskyttelseslovens kapitel 3 og 4

17. Andre bestemmelser

17.1 Register over tilladelser
17.2 Generelt om vilkår for spildevandstilladelser
17.2.1 Tidsbegrænsning af tilladelser
17.2.2 Bestemmelser om tilsyn og kontrol
17.3 Tinglysning

17.1 Register over tilladelser

I bekendtgørelsens § 50 er det angivet, at tilladelsesmyndigheden skal føre register over de i medfør af bekendtgørelsen udstedte tilladelser.

Registeret skal indeholde såvel oplysninger om beliggenheden af de spildevandsanlæg, der gives tilladelse til, som oplysninger om, til hvilket vandområde, spildevandet tillades udledt til.

Tilladelsesmyndigheden kan efter lovens § 83, stk. 1, blive pålagt at udlevere oplysningerne, der indføres i registeret, til brug for vurdering af forhold, der reguleres efter miljøbeskyttelsesloven.

17.2 Generelt om vilkår for spildevandstilladelser

Generelt skal spildevandstilladelser meddeles på baggrund af en ansøgning fra grundejeren/virksomheden. Godkendelses- eller tilsynsmyndigheden kan altså ikke forlange, at der ansøges om at få revideret en eksisterende tilladelse, med mindre grundejeren/virksomheden er pligtig til at ansøge efter bekendtgørelsens § 2.

Ved revision af en eksisterende spildevandstilladelse kan tilladelsesmyndigheden påbyde en redegørelse for spildevandsforholdene efter lovens § 72. På baggrund af en sådan redegørelse kan der herefter meddeles påbud om ændrede vilkår for spildevandsudledninger efter lovens § 30, eller ved afledning til jorden efter lovens § 20.

17.2.1 Tidsbegrænsning af tilladelser

I bekendtgørelsens § 51, stk. 2 er det angivet, at meddelelser af tilladelser efter bekendtgørelsen kan tidsbegrænses.

Dette kan f.eks. være hensigtsmæssigt i en række situationer, f.eks. ved udledninger fra renseanlæg, hvor der er usikkerhed om permanente krav vil kunne overholdes, under hensyntagen til den anvendte renseteknologi. Her kan man sætte vejledende krav en periode, og efter denne periode kan tilladelsesmyndigheden vurdere om krav kan gøres permanente.

Det kan f.eks. også anvendes ved industrielle tilslutninger til kommunale renseanlæg, hvor man ønsker en successiv reduktion af virksomhedens tilledning, afhængigt af hvad der kan opnås af reduktion på industrien ved renere teknologi m.v.

17.2.2 Bestemmelser om tilsyn og kontrol

Tilladelser efter bekendtgørelsen bør i fornødent omfang indeholde bestemmelser om tilsyn og kontrol, herunder egenkontrol.

Omfanget af tilsyn og kontrol bør fastsættes ud fra proportionalitets- princippet, dvs. jo større forureningsmæssig betydning en tilladelse har, jo større vil behovet for tilsyn og kontrol være.

Et vigtigt princip for vilkårsfastsættelse i en udledningstilladelse er, at dette bør ske på en sådan måde, at det er muligt at kontrollere efter en velanskrevet metode. Vilkår, der ikke er kontrollerbare eller dårligt definerede, er i praksis umulige at håndhæve.

For renseanlæg er der i kapitel 8 angivet minimumskrav til egenkontrolprøver for udledningerne. Herudover er det op til tilladelsesmyndigheden at vurdere behovet for tilsyn og kontrol.

For udledninger fra renseanlæg i øvrigt er der i DS nr. 2399 afløbskontrol, Statistisk beregning af afløbsdata angivet retningslinier for kontrol og prøveantal.

For industrielle tilslutninger til kommunale spildevandsanlæg er der i Miljøstyrelsens vejledning nr. 6 fra 1994 om "Tilslutning af industrispildevand til kommunale spildevandsanlæg" angivet retningslinier for kontrol og kontrolregler, jf. vejledningens kapitel 8.

17.3 Tinglysning

I nogle tilfælde må et offentligt eller privat spildevandsanlæg af tekniske eller planmæssige årsager placeres på ejendomme, der ikke tilhører kommunen.

Placering af et spildevandsanlæg kan i denne situation ske ved indgåelse af en frivillig aftale med den berørte grundejer om placering af anlægget. Hvis det ikke er muligt at indgå en aftale med grundejeren, må kommunen i stedet foretage ekspropriation til anlægget, jf. lovens kapitel 8.

For at sikre anlæggets placering mod indsigelser fra fremtidige ejere af ejendommen og mod retsforfølgning i øvrigt, skal der som udgangspunkt både når der foreligger en frivillig aftale og når der er foretaget ekspropriation, tinglyses en deklaration på ejendommen. Deklarationen skal beskrive den erhvervelse af ejendomsret til arealer, begrænsning i brugsret eller rådighedsindskrænkning der er opnået med aftalen eller ekspropriationen.

En deklaration bør endvidere fastslå spildevandsanlæggets status, således at det af tingbogen fremgår, hvorvidt der er tale om et offentligt eller et privat spildevandsanlæg. Dette har også betydning i forhold til lov om betalingsregler for spildevandsanlæg m.v., hvorefter kommunen ikke kan operere på privat grund med kloakforsyningens midler, medmindre der er tale om etablering af et anlæg efter § 7a i lov om betalingsregler for spildevandsanlæg m.v..


[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste] [Top]