[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste]

Effekter af den forhøjede affaldsafgift

1. Indledning

Affaldsafgiften

Affaldsafgiften blev indført med virkning fra 1. januar 1987 bl.a. med det formål at begrænse udviklingen i affaldsmængderne. Afgiften udgjorde oprindeligt 40 kr./ton affald, der blev afleveret til deponering eller forbrænding, men som det fremgår af figur 1.1. er affaldsafgiften løbende blevet ændret. Afgiften er både blevet forhøjet og differentieret efter behandlingsform. Differentieringen har været med til at give et økonomisk incitament til at fremme de foretrukne behandlingsformer. Affald, der genanvendes, er helt fritaget for afgiften.

Figur 1.1. Udviklingen i afgiftssatser for affaldsafgiften 1987-1998

Betydelig forhøjelse af affaldsafgiften i 1997

Den betydelige forhøjelse af affaldsafgiften med virkning fra 1. januar 1997 var især et resultat af den "grønne" skattereform i 1993, men også af forhandlingerne om finansloven i 1996. Forhøjelsen blev vedtaget i 1993 til ikrafttræden i 1997, men der blev ved finanslovsforhandlingerne lagt yderligere 50 kr./ton på afgiften. Forhandlingerne resulterede i følgende afgiftssatser:

Affaldsafgift (kr./ton)

1996

1997

Relativ stigning i pct.
Deponering

195

335

72

Anden forbrænding

160

260

63

Forbrænding til elproduktion m.v.

160

210

31

Vægtet affaldsafgift1

184

297

61

Tabel 1.1. Affaldsafgiften 1996 og 1997

Yderligere differentiering af affaldsafgiften

Som det fremgår af tabel 1.1 er der sket en betydelig stigning i de eksisterende afgiftssatser. Affaldsafgiften var før 1997 differentieret efter behandlingsform (deponering hhv. forbrænding), og pr. 1.1.97 blev affaldsafgiften yderligere differentieret mellem forbrænding til elproduktion m.v. og anden forbrænding. Den vedtagne forhøjelse af affaldsafgiften medførte imidlertid forskellige relative stigninger i de forskellige afgiftssatser. Således blev affaldsafgiften for affaldsmængder tilført deponering forhøjet med 140 kr./ton fra 195 kr./ton i 1996 til 335 kr./ton i 1997, hvilket svarede til en stigning i affaldsafgiftssatsen på 72 pct. Afgiften for affaldsmængder til forbrænding med varmeudnyttelse ("anden forbrænding") blev forhøjet med 100 kr./ton, hvilket svarede til en stigning på 63 pct., hvorimod affaldsafgiften for affaldsmængder til forbrænding til elproduktion m.v. kun blev forhøjet med 50 kr./ton , hvilket medførte en stigning i affaldsafgiftssatsen på 31 pct. Ved at anvende den kendte fordeling på behandlingsmetoder kan beregnes en samlet vægtet stigning i afgiften på 61 pct.

1987-1996

Udviklingen i de afgiftspligtige affaldsmængder fra 1987 til 1996 blev indgående beskrevet og analyseret i Miljøstyrelsen (1997). Af rapporten fremgik det, at de netto tilførte affaldsmængder, dvs. de tilførte minus de fraførte affaldsmængder, på de kommunale anlæg fra 1987 til 1996 blev reduceret med 1.029.000 tons, hvilket svarede til en reduktion på 26 pct. Tilsvarende blev de netto tilførte affaldsmængder til mindre fyldpladser og private deponier, som i 1990 blev omfattet af affaldsafgiften ved en ændring i afgiftsgrundlaget, fra 1990 til 1996 reduceret med 155.000 tons, hvilket svarede til en reduktion på 39 pct. Reduktionerne i affaldsmængderne fandt sted før 1993, idet der fra 1993 til 1996 var stagnation i udviklingen i affaldsmængderne (Miljøstyrelsen, 1997: 40-41 og 52).

Affaldsafgiften: En vigtig rolle

I rapporten var vurderingen, at affaldsafgiften havde spillet en vigtig rolle for reduktionen i de afgiftspligtige affaldsmængder fra 1987 til 1993, men at afgiften kun havde spillet en begrænset rolle for udviklingen i erhvervsaffaldet (Miljøstyrelsen, 1997: 6-8). Gennem dybde-interview med 16 virksomheder fremgik det, at de fleste af virksomhederne ganske vist havde taget initiativ til at reducere affaldsmængderne, fortrinsvis ved at sortere papiraffald og jern- og metalaffald, men at indsatsen var forholdsvis sporadisk, og at ikke mange virksomheder havde kendskab til de præcise affaldsmængder eller omkostningerne til håndtering af de enkelte fraktioner.

Opfølgning

Den foreliggende opfølgning på Miljøstyrelsens Arbejdsrapport nr. 96 1997 om ex-post evaluering af affaldsafgiften har derfor haft følgende formål:

  1. At opgøre udviklingen i de ind- og udvejede affaldsmængder på behandlingsanlæggene for årene 1997 og 1998 for at belyse om forhøjelsen og differentieringen af afgiften pr. 1.1.97 har haft nogen effekt på udviklingen i de afgiftspligtige affaldsmængder,
  2. At gennemføre en mere detaljeret analyse af udviklingen i affaldsmængderne for et antal virksomheder, som i forbindelse med udarbejdelse af grønne regnskaber har fremlagt data for deres affaldsproduktion m.v. Analysen er mere kvantitativt orienteret, end virksomhedsanalysen var i Arbejdsrapport nr. 96 1997, men den kvantitative analyse er suppleret med en gentagelse af den spørgeguide, som lå til grund for virksomhedsanalysen i den tidligere rapport.

_________________________

1 Den vægtede affaldsafgift er beregnet ved at anvende fordelingen af affaldsmængderne på forbrænding og deponering for "fremstilling m.v." i 1996 og 1997 som vægte (jf. Miljøstyrelsen, 1999).


[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste] [Top]