Effekter af den forhøjede affaldsafgift
2. Udviklingen i de afgiftspligtige affaldsmængder 1997-1998
2.1. Indledning
2.2. Ændringer i de afgiftspligtige affaldsmængder i 1997 og
1998
2.3. Udviklingen fra 1996 til 1998
2.4. Affaldsmængder i forhold til en grundlinie
2.1. Indledning
I dette kapitel beskrives udviklingen i de samlede afgiftspligtige affaldsmængder. I
afsnit 2.2. omtales ændringerne i de afgiftspligtige affaldsmængder i 1997 og 1998, og i
afsnit 2.3. beskrives udviklingen i affaldsmængderne. I afsnit 2.4. sættes udviklingen i
affaldsmængderne fra 1996 til 1998 i forhold til den tilsvarende økonomiske udvikling i
produktionen og forbruget.
2.2. Ændringer i de afgiftspligtige affaldsmængder i 1997 og
1998
Udvidelse af grundlaget for affaldsafgiften
I 1997 og 1998 skete der nogle vigtige ændringer i definitionen af de
afgiftspligtige affaldsmængder:
- slam, der afbrændes på forbrændingsanlæg på rensningsanlæg, blev med virkning fra
1. januar 1997 omfattet af afgiften (lov nr. 1224 af 27. december 1996). Den
afgiftspligtige mængde opgøres i den forbindelse som 4 gange vægten af
tørstofmængden.
- kalk, der tilføres forbrændingsanlæg til røggasrensning ved affaldsforbrænding,
blev med virkning fra 1. januar 1997 omfattet af affaldsafgiften (lov nr. 1224 af 27.
december 1996).
- deponering af restprodukter fra kraftværker baseret på fossile brændsler eller
biomasse blev med virkning fra 1. januar 1998 omfattet af affaldsafgiften, idet
afgiftsfritagelsen for slagger m.v. blev ophævet (lov nr. 1107 af 29. december 1997 om
ændring af forskellige punktafgiftslove (bl.a. ophævelse af afgiftsfritagelse for
slagger)).
Afgørende ændringer
Som det fremgår af det næste afsnit er det afgørende at være opmærksom på disse
ændringer af grundlaget for affaldsafgiften i forbindelse med en undersøgelse af
udviklingen i de afgiftspligtige affaldsmængder i 1998. Ændringerne er samlet i
lovbekendtgørelse nr. 570 af 3. august 1998.
Ingen konsekvenser af ophævelse af kompensationsordning
I øvrigt blev kompensationsordningen for genanvendelsesvirksomheder ophævet med
virkning fra 1. januar 1998 (lov nr. 1099 af 29. december 1997 om ændring af afgift af
affald og råstoffer (ophævelse af genanvendelsesvirksomheders adgang til kompensation
for affaldsafgiften m.v.), men denne ophævelse har ikke konsekvenser for statistikken
over de afgiftspligtige mængder.
2.3. Udviklingen fra 1996 til 1998
Indberetninger til told- og skatteregioner
På grundlag af indberetningerne fra de afgiftspligtige affaldsbehandlingsanlæg
til told- og skatteregionerne over de ind- og udvejede affaldsmængder på de enkelte
anlæg er det muligt at beskrive udviklingen i affaldsmængderne. For en nærmere
beskrivelse af metoden og principperne for opgørelsen henvises til Arbejdsrapport fra
Miljøstyrelsen nr. 96 1997 p. 35ff. Her skal det blot nævnes, at der ved opgørelsen er
sondret mellem de kommunale anlæg, som modtager affald fra indsamlingerne, henholdsvis
fyldpladserne som fortrinsvis modtager bygge- og anlægsaffald samt enkelte fraktioner af
anvist affald. Dertil kommer de affaldsfraktioner (slam, slagger osv.), som fra 1997 for
første gang omfattes af afgiften, her samlet i kategorien andet (for den
præcise definition på anlægstyper henvises også til den før omtalte arbejdsrapport).
Ved opgørelsen har det ikke været muligt at kontrollere for afgiftspålæggelsen for
kalk m.v. til røgrensning på forbrændingsanlæg, men det vurderes på baggrund af data
i Affald & Miljø ('Affaldsshåndbogen') (Rendan, 1998), at denne formentlig har
medført en stigning på ca. 16.000 tons i de brutto tilførte mængder til de kommunale
anlæg.
Sondring mellem brutto og netto
Der sondres mellem brutto og netto tilførte affaldsmængder. De netto tilførte
affaldsmængder er opgjort som resultatet af de brutto tilførte affaldsmængder til
registreringspligtige anlæg, fratrukket de mængder, der er fraført. Data er afrundet
til hele tusinder.

Figur 2.1. Brutto tilførte affaldsmængder til registrerede anlæg 1996-1998
(Kilde: Indberetninger fra told- og skatteregionerne).

Figur 2.2. Fraførte affaldsmængder fra registrerede anlæg 1996-1998 (Kilde:
Indberetninger fra told- og skatteregionerne).

Figur 2.3. Netto tilførte affaldsmængder (tilført minus fraført) til
registrerede anlæg 1996-1998 (Kilde: Indberetninger fra told- og skatteregionerne).
Brutto
Figur 2.1. viser udviklingen i de brutto tilførte affaldsmængder for 1996-1998. Ser
man på udviklingen på de kommunale anlæg viser der sig fra 1996-98 en reduktion i de
brutto indvejede mængder fra 4,086 mio. tons til 4,034 mio. tons, i alt ca. 52.500 tons
eller et fald på 1,3 pct. Ser man på udviklingen på fyldpladser m.v. fra 1996-98
fremgår det som vist i figuren, at de indvejede mængder reduceres fra 0,416 mio. tons
til 0,395 mio. tons, dvs. med ca. 21.000 tons svarende til 5,1 pct. I kategorien
andet indvejes i 1997 49.903 tons, en mængde der i 1998 øges til 293.847
tons. Stigningen skyldes, at restprodukter m.v. fra kraftværker i 1998 omfattes af
afgiften.
Fraført
Figur 2.2. viser udviklingen i de fraførte affaldsmængder. De fraførte mængder
reduceres på de kommunale anlæg, mens de øges på fyldpladser m.v. På de kommunale
anlæg sker der fra 1996 til 1998 et fald i fraførslen, fra 1,067 mio. tons til 1,028
mio. tons, dvs. med 39.000 tons svarende til 3,6 pct. På fyldpladserne sker der en
stigning i fraførslen, fra 178.000 tons til 213.000 tons, dvs. med ca. 35.000 tons eller
med 20 pct.
Netto - en reduktion på 0,5 pct.
Figur 2.3. viser udviklingen i de netto tilførte affaldsmængder (brutto minus
fraført). På de kommunale anlæg sker der et beskedent fald i de netto tilførte
mængder fra 1996 til 1998 fra 3,020 mio. tons til 3,006 mio. tons, dvs. på 14.000 tons,
svarende til en reduktion på 0,52 pct. På fyldpladser m.v.
sker der en mere markant reduktion fra 238.000 tons til 182.000 tons, dvs. på 56.000 tons
eller 23,5 pct. I kategorien andet ses, at udvidelsen af afgiftsgrundlaget
også netto medfører en pæn forøgelse af mængderne i denne kategori, fra 47.000 tons i
1997 til 281.000 tons i 1998. Af de nye afgiftspligtige affaldsmængder udgjorde
restprodukter fra kraftværker baseret på fossile brændsler eller biomasse 215.635 tons.
Fortsat stagnation
Eftersom størstedelen af affaldsmængderne tilføres de kommunale anlæg, synes det
centrale resultat at være, at stagnationen i udviklingen i affaldsmængderne som
indtrådte i 1993 efter et markant fald i perioden 1987-93, er fortsat i 1997 og 1998.
Ingen afstemning af data
Det har ikke været muligt at afstemme den her foretagne mængdeopgørelse med Told
og Skats pekuniære opgørelse, således som det skete for perioden 1987-96. Dette skyldes
manglende data vedrørende efterbetalingssager, som påvirker indtægtsopgørelsen fra
affaldsafgiften. Da efterbetalingssagerne primært vedrører enkeltvirksomheder og
specielle affaldstyper vurderes det, at disse ikke påvirker resultatet for de kommunale
affaldsbehandlingsanlæg. Det vil dog være hensigtsmæssigt at sikre en samlet
dokumentation for efterbetalingssagerne m.h.p. fremtidige opgørelser.
ISAG
Ifølge affaldsstatistikken ISAG skete der fra 1996 til 1997 et fald i de
afgiftspligtige affaldsmængder til deponering og forbrænding på 2 pct., når der ses
bort fra slagger/slam og på 4 pct. inkl dette. Der er derfor rimelig god
overensstemmelse mellem ISAG og opgørelsen på grundlag af data fra told- og
skatteregionerne, omend ISAG vurderer faldet i de afgiftspligtige mængder til at være
noget større. Da told- og skatteregionernes data er baseret på affald der har været
over vægten, mens ISAG i et vist omfang anvender skønnede mængder, må told- og
skatteregionernes tal anses for de mest autoritative. (Det ville derfor være
hensigtsmæssigt hvis ISAG bad anlæggene anvende de overfor told- og skatteregionerne
indberettede tal i forbindelse med affaldsstatistikken).
Ny udvikling for erhvervsaffald
ISAGs opdeling af affald på typer viser, at der fra 1996 til 1997 skete et fald i
både dagrenovationsaffaldet og erhvervsaffaldet på 2 pct. for så vidt angår de
afgiftspligtige mængder. Hvis denne tendens fortsætter i 1998 er der tale om en ny
udvikling for erhvervsaffaldet, der hidtil har været i kraftig vækst.
Skift fra deponering til forbrændring
En del af affaldsbehandlingen er som følge af afgiftsdifferentieringen flyttet fra
deponering til forbrænding, men da dette også er reguleret gennem et egentligt forbud
mod deponering af forbrændingsegnet affald, er det umuligt at afgøre afgiftens
selvstændige betydning uden særskilte undersøgelser. Det er imidlertid indtrykket fra
den efterfølgende virksomhedsundersøgelse, at en del virksomheder har været
opmærksomme på besparelserne ved at flytte affald fra deponering til
forbrændingsanlæg. Data fra ISAG viser, at der fra 1996 til 1997 skete et fald i andele
af affald til deponering fra 50 pct. til 46 pct. af det afgiftspligtige affald. Fraregnes
slam/slagger er deponeringens andel af det afgiftspligtige affald nede på 38 pct. i 1997.
Både for husholdningsaffald og erhvervsaffald falder deponeringen med ca. 4 pct., men
medens der kun deponeres 6 pct. af dagrenovationsaffaldet, er andelen for erhvervsaffald
stadig på 58 pct.
2.4 Affaldsmængder i forhold til en grundlinie
Grundlinieindeks
I figur 2.4. er udviklingen i affaldsmængderne fra 1996 til 1998 sat i relation til
udviklingen i nettoproduktionsindekset og det private konsumindeks fra Danmarks Statistik.

Figur 2.4. Indeks for netto tilførte affaldsmængder til kommunale anlæg og
fyldpladser m.v. og nettoproduktionsindeks og privatkonsumindeks (Kilde: Danmarks
Statistik).
Afkobling mellem udvikling i affald og økonomi
Fra 1996 til 1998 udviste såvel nettoproduktionsindekset som konsumindekset en markant
stigning, i begge tilfælde med ca. 7 pct. Det er mest relevant at sammenholde de to
indeks med udviklingen i netto tilførslerne til de kommunale affaldsbehandlingsanlæg.
Her var netto-udviklingen fra 1996-98 som nævnt ovenfor en reduktion på 0,5 pct. Det er
derfor nærliggende at fortolke udviklingen således, at der i perioden er fastholdt en
vis afkobling mellem den afgiftspligtige affaldsproduktion og den økonomiske udvikling.
Det må vurderes, at de høje omkostninger ved affaldsbortskaffelse på traditionel vis,
herunder afgiftstrykket, har bidraget hertil, men det er vanskeligt mere præcis at
vurdere den forhøjede afgifts rolle.
________________________
2 Hvis der kontrolleres for mængdeforøgelsen som følge af
afgiftspligt for kalk tilsat ved affaldsforbrænding er reduktionen dog 1 pct.
|