[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste]

Drejebog for vækstgruppe om miljøledelse for tekstilindustrien

Seminar 2

1. Velkommen
2. Vækstgruppeforløbet og dets resultater
3. Kortlægning af ydre miljø
4. Love og myndighedskrav
5. Planlægning af miljøprojekt
6. Opgaven til næste gang

Notat Miljøledelse i tekstilindustrien
Emen Seminar #2
Dato 8 juli 1999
Til Undervisere og konsulenter
Kopi
Fra Per Ponsaing

Denne seminarbeskrivelse er udformet som en udvidet dagsorden. tallene i parenteserne angiver løbenummeret på den tilhørende PowerPoint fil.

Seminar #2 gennemføres som internatkursus over to dage.

Den første dag:
Kl. 16.00 Indkvartering. Opdatering af adressebase, fotografering af deltagerne mm.
Kl. 16.30 (1) Velkomst med gennemgang af program for seminaret og gensidig introduktion. Deltagerne udarbejder plancher med personlige oplysninger, mål, forpligtelser og forventninger til vækstgruppeforløbet ved hjælp af tegninger. Opsættes på væggene i kursuslokalet og forelægges af forfatterne. Kunstværkerne kan senere indscannes og sendes samlet til deltagerne sammen med adresselisten (m. fotos).
Kl. 18.15 Evaluering af seminar #1.
Kl. 18.30 Middag
Kl. 20.00 Opgave 2.1: Jentex A/S introduceres med beskrivelse af produktion, kunder og råvarer. Opgaven består i at beskrive scenarier, der vil give Jentex A/S miljømæssige problemer. Derefter udarbejdes forslag til afhjælpning af problemerne.
Kl. 21.00 Afrapportering af opgave 2.1. Diskussion.
Kl. 21.30 Socialt samvær
 

Den følgende dag:

Kl. 8.30

Fremlæggelse af opgaven fra sidste seminar.
Kl. 10.00 (2) Vækstgruppeforløbet og dets resultater: Håndbog og projektmappe. Her tages udgangspunkt i deltagernes forventninger til vækstgruppeforløbet fra den foregående dag. Der fortælles om konsulent støtten mellem seminarerne, opgaverne og betydningen af at følge med: Hvis ét seminar eller mellemliggende opgave forsømmes kan det lade sig gøre at komme på niveau, men kun ved en ekstraordinær indsats fra både virksomheden og konsulenterne. Der gøres rede for reglerne mht. konsulentstøtte mellem seminarerne og timesats for de involverede konsulentvirksomheder oplyses. Endvidere fastlægges datoer for alle resterende 6 seminarer.
Kl. 11.00 (2) Vi tager beslutning om regler for vækstgruppen, som skal benyttes og refereres til fremover i forløbet (f.eks. som logo eller fyndord). Da vi skal udarbejde disse værktøjer, er det vigtigt, at den enkelte virksomhed deltager i evalueringen af seminarerne. Det foregår som fast punkt på dagsordenen på det efterfølgende seminar.

Opgave 2.2: Regler for vækstgruppen.

Denne opgave løses individuelt, i grupper og i plenum.

Kaffe og brød undervejs

Kl. 11.30 (3) Kortlægning af ydre miljø.
Kl. 12.30 Frokost
Kl. 13.15 Opgave 2.3: Miljøkortlægning i A/S Kaffe. Kaffe i grupperne.
Kl. 14.30 Afrapportering af opgave 2.3. Diskussion.
Kl. 15.00 (4) Love og myndighedskrav. Præsentation af long-list.
Kl. 15.30 (5) Planlægning af miljøprojektet i virksomheden og intern kommunikation herom. (Intern information tages op igen i seminar #5). Der udleveres informationshæfte nr. 1 "Miljøledelse - kortlægningen".
Kl. 15.45 (6) Opgaven til næste seminar forelægges:
  1. Udarbejdelse af en projekthandlingsplan
  2. Planlægning og gennemførelse af kortlægning af egen virksomheds miljøpåvirkninger
  3. Opstilling af liste over love og myndighedskrav, dvs. "tilskæring" af long-list fra håndbogen

Gennemgang af dagsordenen for næste seminar.

Kl. 16.00 Afslutning

 

Mødereferat: Miljøledelse i tekstilindustrien
Emne: Seminar 2
Dato: 8 dec 1997
Sted: Dansk Textil og Beklædning
Fraværende: Jesper Jensen
Brian Nielsen
Claus Bjerre
Martensens Fabrik
Kolding Textilfarveri
Lunapring
Ulla Andersen og Poul Sønderbæk måtte forlade seminaret kl. 13.30
Referat: LEC/PPS
Fordeling: Deltagerne, Dansk Kvalitets Rådgivning og BST

Jesper Jensen, Martensens Fabrik og Brian Nielsen, Kolding Textilfarveri var syge.

Claus Bjerre, Lunaprint har meldt fra fra projektet. Årsag: Dårlig økonomi i Lunaprint.

Jan Møller, DTI deltog fra kl. 10.30.

Diskussion af opgavebesvarelse

Opgaven udleveret ved seminar 1 blev gennemgået.

Man var ikke helt færdig med kortlægningen, men mente at man ville blive færdige med opgaven inden jul.

De fleste af deltagerne havde haft en del problemer med at involvere medarbejderne. Der blev anført to årsager hertil:

  • Det har taget en del tid at få projektet organiseret og ansvarsområderne beskrevet.
  • Nogle af deltagerne synes, at de ikke var "klædt på" til at informere medarbejderne.

Det blev konkluderet, at et fremtidigt seminar 0 kunne råde bod på dette ved at indeholde

  • organisering af miljøprojektet, herunder involvering af ledelsen
  • informationen til medarbejderne, hvordan og hvad skal kommunikeres?

Her og nu har MP Strømper lånt noget generelt materiale om hvorfor miljøledelse er vigtig og Danish Colour Design får tilsendt to videoer (Miljøstyring, hvorfor og hvordan) til lån. DKR og COWI arbejder p.t. på noget materiale, som vil blive udsendt før 3. seminar.

Udvælgelsen af miljølovgivning og -forskrifter blev diskuteret. Mht. erfaringsudveksling blev følgende foreslået:

  • Benny pegede på Miljøkoordinatorforeningen. netværket er dog stadig lidt tyndt i Jylland.
  • Lise pegede Dansk Kvalitets Forening, der også udveksler erfaring mht. miljøledelse.

Der blev udleveret rettelsesblade til håndbogen:

  • Bilag 3: Miljølovgivning
  • Bilag 4: Vurdering og prioritering af miljøpåvirkninger

Evaluering, seminar 1

Man var enige om, at emnet ikke bare kan "forklares" og "forstås" på 1 dag. Det er et meget omfattende stof, som det tager tid at sætte sig ind i. Derfor er det vigtigt, at man kommer i gang med projektopgaven så hurtigt som muligt.

Der var enighed om, at det var svært at nå at løse opgaverne på den afsatte tid.

Kvalitetssikring af data

Per Ponsaing gennemgik kort emnet omhandlende "sund fornuft", konsistenscheck (sammenligning af centralt indsamlede data (f.eks. målerdata) og lokale registreringer) samt massebalancer.

Opgave, Jentex A/S

Øvelse 2.1 i kvalitetssikring af JENTEX A/S' miljøpåvirkninger blev udleveret og grupperne fik 75 minutter til at løse opgaven.

Øvelse 2.1 blev afrapporteret:

Gruppe 1 gennemgik opgave 1.
Gruppe 2 gennemgik opgave 2.
Opgave 3 blev gennemgået i fællesskab.

Efter gennemgangen blev der udleveret et vejledende løsningsforslag.

Prioritering af miljøpåvirkning

Man fik udleveret en opgave med "Hvad er værst"? I denne opgave gives ti par eksempler på miljøpåvirkninger. Deltagerne skal så vælge hvilke, de synes er de alvorligste. Vedlagt en kopi af opgaven, stemmeafgivningen og resultatet af en scoring efter M*S*E -metoden til miljøscoring, som blev gennemgået derefter. Der var knapt 70% overensstemmelse mellem deltagernes valg og scoresystemet.

De hensyn, som man kan lade påvirke den samlede prioritering af ydre miljøpåvirkninger blev gennemgået og diskuteret.

Opgave, Jentex A/S

Øvelse 2.2 i prioritering af JENTEX A/S' miljøpåvirkninger blev udleveret og gruppen fik 90 min til at løse opgaven.

Øvelse 2.2 blev gennemgået. Efter gennemgangen blev der udleveret et vejledende løsningsforslag.

Opgaven til næste seminar

Der blev udleveret og gennemgået en beskrivelse af den opgave, som virksomheden skal gennemføre til næste gang.

Seminar 3

Foreløbigt program for seminar 3 blev gennemgået. Det er vedlagt referatet.

Følgende deltager i seminar 3:

Anni Brandt Windfeld-Hansens Bomuldsspinderi A/S
Benny Hansen Danish Colour Design A/S
Jesper Jensen Martensens Fabrik A/S
Ulla Andersen
Poul Sønderbæk
MP Strømper A/S
Lise Hoberg
Jens Erik Dall
Brandtex A/S
Brian Nielsen Kolding Textilfarveri ApS
Jan Møller DTI
Niels Erik Jensen
Morten Walsted
BST
Per Ponsaing
Lone Engdal Calmar
COWI

Forslag til ny dato for seminar 3, hvis man blive enige om udsættelse, er onsdag den 4 feb 1998 eller onsdag den 11 feb 1998.

Diverse

Lise Hoberg har modtaget diverse udleverede bilag til Jens Erik Dall.

Dansk Kvalitets Rådgivning, BST, Kolding Textilfarveri samt Martensens Fabrik modtager bilagene med posten.

Jesper Jensen og Brian Nielsen vil blive tilbudt at komme til COWI for gennemgang af seminar 2. Ulla Andersen og Poul Sønderbæk vil også blive inviteret for gennemgang af 2. halvdel af seminar 2.

_____________________________________________

 

Program for seminar 2.

Seminar 2 er et internat kursus over to dage kl. 16.00 - 16.00.

_____________________________________________

Program for seminar 2.

_____________________________________________

_____________________________________________

Notat Miljøledelse i tekstilindustrien
Emen Opgave 2.1
Dato 14 juni 1999
Til Alle deltager
Kopi
Fra Per Ponsaing

1 Introduktion

Næsten alle opgaver i projektet foregår i modelvirksomheden JENTEX A/S. Som baggrund for arbejdet følger i denne første opgave

  • beskrivelse af firmaets historie og produkter
  • beskrivelse af nuværende stade ved økonomiske og miljømæssige nøgletal
  • spørgsmål om, hvilke udfordringer JENTEX A/S vil møde

2 Firmaets historie og produkter

I 1933 stiftedes virksomheden Andreas Jensen Beklædning. Virksomheden havde hjemme i Høgild og beskæftigede sig i starten kun med produktion og salg af strikkede varer. I efterkrigsårene kom andre produktioner til og virksomheden blev omdannet til Andreas Jensen Tekstil og Beklædning A/S. Sønnen Hans Jensen overtog ledelsen af virksomheden ved faderens død i 1976. I forbindelse med en reorganisering i 1987 ændredes navnet til JENTEX A/S og virksomheden koncentrerede sig om spinding, vævning og farvning af uld, polyester og bomuld.

Produkterne anvendes hovedsageligt som møbeltekstiler og tæpper. Der samarbejdes med mange, eksterne designere, ligesom JENTEX A/S sælger jacquardvævet færdigvare uden selv at producere denne.

Spinderiet ligger for sig selv i Høgild, mens væveri og farveri ligger samlet i Sunds ca. 15 km væk.

Miljømæssigt er der foregået en stor udvikling i virksomheden gennem årene, men set i en helhed bærer virksomheden præg af en langsom udvikling i forholdsvis gamle bygninger. Ombygninger er typisk foregået som mindre renoveringer og knopskydninger på de områder, der "trængte mest".

3 Nuværende stade, økonomisk og miljømæssigt

Nogle hovedtal vedrørende medarbejdere, økonomi og miljø ser således ud (tal for hele regnskabsåret 1996):

Ansatte 125
Omsætning 85.000.000 kr.
Resultat før skat 3.000.000 kr.
Soliditet 60 %
Forbrug af uld 500 tons
Forbrug af bomuld og polyester 40 tons
Vandforbrug 110.000 m3
Elforbrug, spinderi 1.011.599 kWh
Elforbrug, væveri og farveri 1.500.927 kWh
Olieforbrug, spinderi 34.000 l
Olieforbrug, væveri og farveri 900.000 l
Kemikalie - og hjælpestofforbrug 290 tons
Produktion, væveri 900 km klæde
Produktion, farveri 400 km farvet klæde

Omsætningen er fordelt med 25 % på hjemmemarkedet og 75 % til eksport, fortrinsvist til nære, europæiske markeder. Produkterne bruges helt overvejende til møbler til kontor-, hospitals- og plejeområdet, således at den dominerende kundegruppe (omkring 65 %) er offentlige indkøbere.

Uld er hovedsageligt fra New Zealand og Australien - hver omtrent 45 % af forbruget. Der er et nært samarbejde med råvareleverandørerne for at sikre optimal kvalitet (fysiske egenskaber og renhed) af råvaren.

Kemikalier er det samlede forbrug af kemikalier og hjælpestoffer, inkl. natriumsulfat og salt. Disse to stoffer tegner sig for ca. 60 % af forbruget.

Der er ca. 25 ansatte på spinderiet, de resterende fordeler sig med ca. 35 i administration, produktudvikling og salg, 25 i væveri, 20 i farveri, 10 i vedligehold mv. og 10 i færdigvarekontrol. Al færdigvare kontrolleres på lysborde og eventuelle "knuder", planterester mv. fjernes manuelt.

JENTEX A/S har igennem mange år brugt vand fra den nærliggende å som procesvand i farveriet, men der har i de seneste år været lidt problemer med nedsat kapacitet af sandfiltrene. Der suppleres med vand fra det private vandværk, som imidlertid har fået lukket to ud af ni boringer pga. nitratforurening.

JENTEX A/S står ikke selv for transport af færdigvarer. Omkring 80 % af produkterne bringes ud på lastvogn, resten via jernbane.

JENTEX A/S har modtaget flere forespørgsler vedrørende anvendelse af tungmetaller og "azo-farvestoffer", ligesom kemisk behandling af ulden (rensning, mølimprægnering, brandhæmning mv.) har været genstand for spørgsmål fra møbelbranchen og fra enkelte slutbrugere.

Der har igennem flere år været tiltag i EU for at begrænse importen af uld fra lande uden for Fællesskabet. Tiltagene har været begrundet i miljø- og transportmæssige hensyn og kan næppe begrundes i andet af hensyn til det internationale samarbejde i World Trade Organisation.

4 Opgaven: Hvordan bliver fremtiden for JENTEX A/S

Hvordan kan miljøet blive et problem for JENTEX A/S.?

Værste miljø scenarier

Prøv at "digte en fremtid", et scenario, som beskriver de værst tænkelige udfordringer på miljøområdet. Som stikord til jeres diskussion om fremtiden kan I bruge følgende nøgleord:

  • Forsyningssikkerhed for vand og energi
  • Miljølovgivning
  • Handelspolitik
  • Miljøafgifter
  • Beskæftigelses- og arbejdsmarkedspolitik
  • Kundekrav
  • Forbrugerorganisationer og forbrugerkrav
  • Pressionsgrupper i øvrigt

Tidshorisonten for jeres gæt skal mindst være 20 år - men har I mod på det er det tilladt at gætte endnu længere frem. Lad være med at nøjes med det oplagte, alle fremtiderne behøver ikke være lige sandsynlige, så lidt science fiction er ikke af vejen.

Miljøaktiviteter i JENTEX A/S

Når I ikke har mere fantasi, så beskriv de aktiviteter, JENTEX A/S skal etablere for at møde udfordringerne.

I skal fremlægge jeres resultat i plenum om en times tid. Forbered derfor en ti minutters fremlæggelse. Det er vigtigt, at I både refererer resultatet i form af scenarier og tilsvarende miljøaktiviteter i JENTEX A/S og de drøftelser gruppen havde.

Der vil ikke blive udleveret et løsningsforslag til denne opgave, da der eksisterer et stort antal lige gode løsninger. Tag derfor gode noter under fremlæggelsen.

_____________________________________________

Vækstgruppeforløbet og dets resultater.

Dette er kun korte overskrifter, der er betydeligt flere emner I hvert seminar.

Omtal konsulentassistance mellem seminarer: Det vender vi tilbage til.

Fortæl om materialet:

  • hvordan håndbogen er blevet til
  • hvordan de skal bruge deres kursusmappe

_____________________________________________

Vækstgruppeforløbet og dets resultater.

Tidsplanen skal udfyldes med data fra det aktuelle vækstgruppeprojekt.

_____________________________________________

Vækstgruppeforløbet og dets resultater.

Datoerne fastlægges i plenum.

_____________________________________________

Vækstgruppeforløbet og dets resultater.

Det er vigtigt at diskutere og opnå enighed om, hvordan vækstgruppen skal køre.

_____________________________________________

Vækstgruppeforløbet og dets resultater.

Deltagerne kan individuelt, i grupper og for holdet som helhed diskutere og besvare følgende udsagn.

_____________________________________________

Vækstgruppeforløbet og dets resultater.

Deltagerne kan individuelt, i grupper og for holdet som helhed diskutere og besvare følgende udsagn.

_____________________________________________

Vækstgruppeforløbet og dets resultater.

Deltagerne kan individuelt, i grupper og for holdet som helhed diskutere og besvare følgende udsagn.

_____________________________________________

Vækstgruppeforløbet og dets resultater.

Deltagerne kan individuelt, i grupper og for holdet som helhed diskutere og besvare følgende udsagn.

_____________________________________________

Notat Miljøledelse i tekstilindustrien
Emne Opgave 2.2, Regler for vækstgruppen
Dato 11 aug 1999
Til Alle deltagere
Kopi
Fra Dansk Kvalitets Rådgivning

Regler for vækstgruppen

Deltagerinstruktion
På næste side er et vurderingsskema. Du starter med at udfylde skemaet med følgende angivelser:

E = Enig

DE = Delvis enig

? = I tvivl

DU = Delvis uenig

U = Uenig

Når du har givet din vurdering for alle 20 udsagn, skal du med et kryds markere hvilke 5 af de 20 udsagn du anser for de vigtigste og derfor føler, at der er de sidste, du vil ændre mening om. (du har 5 min.)

Du vil bagefter blive sat sammen i en gruppe med nogle andre deltagere. I gruppen skal I nå frem til enighed efter princippet om konsensus om alle 20 udsagn. Desuden skal gruppen finde frem til de 5 udsagn, som er de sidste, gruppen vil ændre mening om. (gruppen har 20 min.)

Kortlægning af ydre miljø.

Nu beskæftiger vi os kun med ydre miljø.

På 4. seminar gælder det arbejdsmiljø.

Tal om top-down og bottom-up metoderne.

_____________________________________________

Kortlægning af ydre miljø.

Fordele og ulemper ved metoderne Se håndbogen bilag 2 afsnit 1.1

_____________________________________________

Kortlægning af ydre miljø.

Opdeling af virksomheden. Se på

  • hvor store ekspertiseområder er det praktisk at registreringsholdene dækker?
  • administrative grænser
  • processer
  • der skal også være noget for holdene at lave

_____________________________________________

Kortlægning af ydre miljø.

Praktisk organisering:

En mappe til hvert hold med kort og registreringsskemaer

_____________________________________________

Kortlægning af ydre miljø.

Hvad er en massebalance?

Tegn på tavlen og vis princippet

summen af: masse ind = summen af: masse ud

_____________________________________________

Kortlægning af ydre miljø.

Gennemgå de forskellige områder og brug underskemaerne (på oh).

Omtal og vis brugen af nøgletal:

  • opslag i håndbogen
  • beregninger af emissioner

_____________________________________________

Kortlægning af ydre miljø.

Gruppering af råvarer og hjælpestoffer

Gruppering efter miljøpåvirkning

_____________________________________________

Kortlægning af ydre miljø.

Hvordan samles data fra underskemaerne på hovedskemaerne.

Bemærk, at det skal de ikke bekymre sig om til næste gang.

_____________________________________________

Kortlægning af ydre miljø.

Dette underskema (blanke skemaer I håndbogens bilag 2) bruges til opgørelse af forbrug o g gener.

_____________________________________________

Kortlægning af ydre miljø.

Dette underskema bruges til opgørelse af luftemission, spildevand og affald.

Ideen med dette skema er at udpege den del af råvarer og hjælpestoffer, der ikke bliver til produkter, men ender som luftemission, i spildevand eller som affald. Der skal kun medtages stoffer som går i luft, vand eller affald med mere end 0,1 t/år eller som i mener er farlige/miljøskadelige.

1) Her er det den mængde af stoffet, som forsvinder ud med luften, der skal angives.
2) Her er det den mængde af stoffet, som ender i spildevandet, der skal angives - ikke vandmængden.

_____________________________________________

Kortlægning af ydre miljø.

Data fra underskemaer, samles på hovedskemaer, hvoraf der er et for hver miljøpåvirkning. Dette er side 1. Side 2, der også er vist i bilag 2 til håndbogen, bruges til prioritering af miljøpåvirkningerne.

_____________________________________________

Notat Miljøledelse i tekstilindustrien
Emne Opgave 2.3,Miljøkortlægning i A/S Kaffe
Dato 14 juni 1999
Til Alle deltagere
Kopi
Fra Per Ponsaing

Miljøkortlægning i A/S Kaffe

Processen, der foregår i virksomheden A/S Kaffe og som skal behandles i gruppeopgaven, er såre velkendt. Der er tale om en ganske almindelig kaffemaskine - dog i meget stor skala. Man skal altså være inkarneret tedrikker for ikke at have proceskendskab.

Se skitsen over virksomheden. Der er ansat fire personer i produktionen; to i lageret og to ved brygprocessen. Der er herudover en værkfører.

PROCES:

10 gange pr. dag i 200 dage om året brygges der kaffe af en sæk kaffe, der indeholder 25 kg, svarende til godt 350 liter kaffe pr. bryg - eller en årlig produktion på mere end 700.000 liter.

Virksomheden har et kaffelager, hvorfra sækkene manuelt bæres til bryggetragten. Sækkene skæres op og kaffen hældes i filtret, der kun bruges én gang og tages fra det særlige filterlager.

Kaffemaskinen er elopvarmet, henholdsvis 250 kW til opvarmning af vand og 25 kW til den termostatstyrede varmeplade.

Ved fejlproduktioner, ca. 2%, udledes produktet til kloak.

VEDLIGEHOLD

Ved den daglige rengøring spules kaffemaskinen mellem hvert bryg, og der forbruges årligt 1,8 t "Miljørens" (består hovedsageligt af biologisk letnedbrydelige sæber (detergenter) og indeholder ikke stoffer, der betyder mærkning med Tx, T eller Xn). Produktionsarealerne rengøres dagligt samtidig med at fastbrændte kafferester på varmepladen fjernes med ca. 0,2 l "Sliplet-spray" pr. dag (trichlorethan, propan). Gennemsnitligt bruges 250 l vand dagligt til indvendig rengøring af tank. Yderligere benyttes 0,5 t/år "Oakite 24" (består hovedsageligt af natriumhydroxid og små mængder af natriumsilikater).

Vandet fra rengøringen indeholder ukendte mængder af afrenset fedt og snavs, som udledes til kloak uden rensning.

Ved en ugentlig afkalkning af varmelegemet anvendes 100 l 32% eddikesyre. Eddikesyren udledes efter brug til kloak. Filteret i ventilationssystemet rengøres jævnligt.

Til løbende reparationer af plastdele på maskinen anvendes 1 l epoxylim årligt. Alle lysstofrør (ca. 250 g/stk.) udskiftes løbende ved defekt i gennemsnit hvert 3. år. Varmeplade vejer 50 kg og udskiftes ca. 1 gang årligt. Varmelegeme udskiftes månedligt, idet afkalkningen fjerner galvaniseringen, hvilket medfører tæring. Herfra afleveres 70 kg metal til genanvendelse.

GENERELT

Alt affald indsamles og bortskaffes samlet til losseplads, hvis ikke andet er nævnt.

Virksomheden modtager vandværksvand fra et lille lokalt vandværk.

Det er konstateret, at det tager 1/2 min. at fylde en 10 l spand, når man benyttet vandslangen. Et toilet bruger ca. 9 l/skyl, en ansat bruger 3-8 l pr. arbejdsdag til håndvask og 50 l til bad.

Det kan konstateres, at det tager ca. 10 minutter at opvarme vandet til kogepunktet og lede det til brygtragten. For hvert bryg er det endvidere målt, at den termostatstyrede varmeplade er slået til i sammenlagt 30 minutter pr. bryg.

Virksomheden er tilsluttet det kommunale kloaknet, hvor spildevandet renses i en renseanlæg.

Der er kommet klager over lugtgener fra nærmeste. Boligerne ligger ca. 300 m fra fabrikken.

OPGAVE:

Opgaven er nu at skabe overblik over miljørelationerne for processen gennem:

  1. Fastlæggelse af områdeopdeling.
  2. Registrering af miljøpåvirkninger opdelt på de udleverede hjælpeskemaer efter:
  • råvarer
  • elforbrug
  • vand/spildevand
  • affald (spild, emballage ...)
  • luftafkast
  • gener

UNDERSKEMA, råvarer, hjælpestoffer, luftemission, spildevand, affald

Ideen med dette skema er at udpege den del af råvarer og hjælpestoffer, der ikke bliver til produkter, men ender som luftemission, i spildevand eller som affald. Der skal kun medtages stoffer som går i luft, vand eller affald med mere end 0,1 t/år eller som I mener er farlige/miljøskadelige.
1) Her er det den mængde af stoffet, som forsvinder ud med luften, der skal angives. 2)Her er det den mængde af stoffet, som ender i spildevandet, der skal angives - ikke vandmængden.

UNDERSKEMA, råvarer, hjælpestoffer, luftemission, spildevand, affald

Ideen med dette skema er at udpege den del af råvarer og hjælpestoffer, der ikke bliver til produkter, men ender som luftemission, i spildevand eller som affald. Der skal kun medtages stoffer som går i luft, vand eller affald med mere end 0,1 t/år eller som I mener er farlige/miljøskadelige.
1) Her er det den mængde af stoffet, som forsvinder ud med luften, der skal angives. 2)Her er det den mængde af stoffet, som ender i spildevandet, der skal angives - ikke vandmængden.

UNDERSKEMA, forbrug, gener, risici og drifsforstyrelser

UNDERSKEMA, forbrug, gener, risici og drifsforstyrelser

UNDERSKEMA, forbrug, gener, risici og drifsforstyrelser

 

Notat Miljøledelse i tekstilindustrien
Emne Løsningsforslag til opgave 2.3,Miljøkortlægning i A/S Kaffe
Dato 14 juni 1999
Til Alle deltagere
Kopi
Fra Per Ponsaing

Løsningsforslag til miljøkortlægning i A/S Kaffe

Områdeopdeling

Med den meget lille organisation er det næppe hensigtsmæssigt at lave flere grupper til registreringsarbejdet. Det er nok også en god idé at betragte den overskuelige produktion som ét område. Dette sikrer i øvrigt, at råvarer registreres der, hvor de bruges. Dette kan være svært, hvis man f.eks. betragter et lager som et delområde.

Bemærk at varmepladen betragtes som en reservedel og derfor ikke registreres. Varmelegemerne er derimod sliddele, som har et forudsigeligt forbrug og derfor registres.

Der er altså én arbejdsgruppe og ét samlet område.

Miljøpåvirkninger
Se skemaerne på de følgende sider.

UNDERSKEMA, råvarer, hjælpestoffer (Løsning)

Ideen med dette skema er at udpege den del af råvarer og hjælpestoffer, der ikke bliver til produkter, men ender som luftemission, i spildevand eller som affald. Der skal kun medtages stoffer som går i luft, vand eller affald med mere end 0,1 t/år eller som I mener er farlige/miljøskadelige.
1) Her er det den mængde af stoffet, som forsvinder ud med luften, der skal angives. 2)Her er det den mængde af stoffet, som ender i spildevandet, der skal angives - ikke vandmængden.

UNDERSKEMA, råvarer, hjælpestoffer (Løsning)

Ideen med dette skema er at udpege den del af råvarer og hjælpestoffer, der ikke bliver til produkter, men ender som luftemission, i spildevand eller som affald. Der skal kun medtages stoffer som går i luft, vand eller affald med mere end 0,1 t/år eller som I mener er farlige/miljøskadelige.
1) Her er det den mængde af stoffet, som forsvinder ud med luften, der skal angives. 2)Her er det den mængde af stoffet, som ender i spildevandet, der skal angives - ikke vandmængden.

UNDERSKEMA, ydre miljøpåvirkninger (Løsning)

UNDERSKEMA, ydre miljøpåvirkninger (Løsning)

UNDERSKEMA, ydre miljøpåvirkninger (Løsning)

_____________________________________________

Love og myndighedskrav.

_____________________________________________

Love og myndighedskrav.

I princippet samme krav som ISO 14001, blot mere detaljeret.

Bemærk, at EMAS ikke opererer med miljømålsætninger.

_____________________________________________

Love og myndighedskrav.

Bemærk: Udgangsmaterialet, den lange liste mangler måske enkelte punkter mht. jeres virksomhed.
Derfor: Overvej grundigt, om der kan tænkes at mangle noget.

_____________________________________________

Love og myndighedskrav.

Retsinfo: http://www.retsinfo.dk

Magnus: http://www.mem.dk/love

Arb.tils.: http://www.arbejdstilsynet.dk

_____________________________________________

Love og myndighedskrav.

ABF: Systematisk ajour m. nye love og regler vedr. arbejdsmiljø. Kan købes brancheopdelt + nyhedsbrev (om indholdet) 920kr/år, CD-rom 1850 kr/år.
Miljøabon: Nyhedsbrev 11x/år + nye miljølove og regler + supplerende int. 1400 kr/år, hvis ABF: 1095 kr/år.
Schultz: 10 CD-rom’er om året. Ydre miljø og arb.miljø 6175 kr/år

_____________________________________________

Love og myndighedskrav.

Generelt: Lov om miljøbeskyttelse, planloven, listevirksomheder, Grønt regnskab, EMAS bekendtgørelse.
Kemiske stoffer: Kemikalieloven, klassificering mærkning og opbevaring, Listen over farlige stoffer.
Gener: Støjvejledningen, vibrationer, lugtgener.
Luftforurening: Luftvejledningen, B-værdier, ozonbekendtgørelsen.
Vandforsyning: Betalingsvedtægt.
Spildevand: Betalingsvedtægt.
Affald: Kommunale affaldsregulativer.
Uheld og skader: Risikobekendtgørelsen.

Giv grundlaget for listen:

  • diverse lister
  • kommentarer fra kolleger
  • mange løbende tilføjelser
  • opdateringer

_____________________________________________

Love og myndighedskrav.

Samme tilpasning som for ydre miljø.

_____________________________________________

Planlægning af miljøprojekt og intern inf.

Vigtigt at have en struktureret projektstart og -gennemførelse.

_____________________________________________

Planlægning af miljøprojekt og intern inf.

Typisk indhold i en projekthandlingsplan

Bemærk at ofte vil 7 først blive fastlagt et stykke henne i projektet.

_____________________________________________

Planlægning af miljøprojekt og intern inf.

Et indledende lederseminar for at skabe viden og enighed i ledelsen giver et godt afsæt for et succesfyldt projekt.

_____________________________________________

Planlægning af miljøprojekt og intern inf.

_____________________________________________

Planlægning af miljøprojekt og intern inf.

En statusundersøgelse giver god viden om nuværende status på miljøledelsesområdet.

_____________________________________________

Planlægning af miljøprojekt og intern inf.

Vigtigt at definere projektmål og evt. afgrænsninger efter statusundersøgelser. Bør gøres på et opfølgende lederseminar.

_____________________________________________

Planlægning af miljøprojekt og intern inf.

Typiske hovedfaser i arbejdet.

_____________________________________________

Planlægning af miljøprojekt og intern inf.

Typisk projektorganisation. Arbejdsgrupperne oprettes og nedlægges efter behov til registrering, forbedringsprojekter, procedureskrivning m.m.

_____________________________________________

Planlægning af miljøprojekt og intern inf.

Minimum - indsats for information og videnopbygning.

_____________________________________________

Miljøledelse - kortlægningen

Forord

Vi forventer, at miljøledelse vil få stor betydning for vor virksomhed. Med indførelse af miljøledelse vil vi stå stærkere på markedet, fordi vi kan vise;

· hvor lidt vi forurener
· hvor meget vi årligt formindsker vores forurening

Samtidigt forventer vi, at vi kan reducere vores forbrug af energi, vand og råvarer til gavn for miljøet og derved også formindske vore omkostninger til gavn for både os selv og vore kunder.

Derfor er det vigtigt, at vi alle sammen er med til at gennemføre miljøprojektet.

I ledelsen vil vi gå aktivt ind i gennemførelsen af miljøprojektet, og samtidigt sørge for, at der afsættes tid og penge til gennemførelsen.

Baggrund

Verdens miljøproblemer i dag skyldes, at vi er blevet for mange mennesker, og vi bliver stadig flere. Det forventes, at vi om 50 år har fordoblet Jordens befolkning.

Historien har vist, at den eneste effektive måde til at stoppe væksten i befolkningstallet er øget velstand. Sådan er det gået i Danmark og alle andre vestlige lande. Men en øget velstand i ulandene vil, sammen med fordoblingen af befolkningstallet betyde, at den samlede belastning af miljøet bliver mindst 8 gange større, end den er i dag.

Men allerede i dag belaster vi jordens miljø mere, end det kan bære. For at det også skal kunne lade sig gøre for mennesker at bo på Jorden om 200 år, er det derfor nødvendigt at fremstille alle vore produkter på en måde, der kun belaster miljøet en tiendedel af hvad de gør i dag.

Det er denne udfordring vi står over for. Men det er ikke umuligt. Mange produkter produceres i dag med under en tiendedel af den miljøbelastning, som de havde for 100 år siden, og det kan vi gøre igen.

Men først må vi finde ud af, hvordan vi påvirker miljøet med den adfærd, vi har i dag.

Hvad er miljø?

Miljøet er de forhold, som levende væsener lever under. Vi skelner mellem ydre miljø, som er luften, jorden og vandet uden for vores virksomhed og arbejdsmiljø, som er forholdene inde i virksomheden.

Miljøhuset

Vi kan anskue de ydre miljøpåvirkninger ved at se på et almindeligt parcelhus med de miljøpåvirkninger, vi kender fra vores egen dagligdag.

De 4 hovedtyper af ydre miljøpåvirkninger, vi forsøger at minimere, er:

· forbrug af råvarer

· risiko for uheld

· gener over for naboer

· udledning af forskellige stoffer.

Det er de samme typer påvirkninger, vi har i en virksomhed, og det er disse miljøpåvirkninger, vi skal forsøge at formindske.

Med hensyn til arbejdsmiljøet er de fleste sikkert mere på hjemmebane. Her drejer det sig om bl.a. arbejdsstillinger, tunge løft, ensidigt gentaget arbejde, farlige stoffer osv.

Kortlægning af miljøet

Vi begynder vort miljøprojekt med at gennemføre en kortlægning af miljøet. Her indsamler og registrerer vi data om virksomhedens nuværende miljøpåvirkninger område for område. Det giver os et overblik over, hvilke vigtige miljøpåvirkninger virksomheden har i dag, og hvor de kommer fra.

Hvor skal vi sætte ind?

Det er vanskeligt at bedømme hvilke miljøpåvirkninger, der er mest skadelige, da vi skal sammenligne så forskellige miljøpåvirkninger som f.eks. støj og affald.

Derfor bruger vi for det ydre miljø en teknisk metode til at bedømme miljøpåvirkningernes vigtighed. For arbejdsmiljøets vedkommende afgøres den indbyrdes vigtighed ud fra et skøn.

Men også andre forhold end de rent miljømæssige har betydning, når vi skal beslutte, hvor vi skal sætte ind, f.eks.:

· myndigheds/lovkrav

· naboklager

· kundeønsker

· økonomi

Miljøforbedringer

Når ledelsen har besluttet hvilke miljøpåvirkninger, vi i første række vil arbejde på at formindske, udarbejder ledelsen nogle overordnede retningslinier (miljøpolitikker) for miljøarbejdet.

For at miljøpolitikkerne medfører faktiske forbedringer, skal vi fastsætte mål for de miljøresultater, som vi ønsker at opnå inden for det næste år.

Miljøpolitikken, miljømålene og miljøforbedringerne beskrives i en miljøhandlingsplan. I miljøhandlingsplanen beskriver vi altså, hvordan vi vil blive bedre på miljøområdet inden for det næste år.

Miljøforbedringerne kan være tekniske, f.eks. ændringer på maskiner, hvilket giver direkte formindskelser i vore miljøpåvirkninger. Men mange miljøforbedringer kommer gennem en øget bevidsthed om, hvordan vores daglige arbejde påvirker miljøet og deraf følgende forbedringer i arbejdsgangen.

En gang om året gør vi resultatet af vore anstrengelser op, for at se om vi har nået de mål, vi har sat os i miljøhandlingsplanen. Det gør vi bl.a. ved at gennemføre en ny kortlægning af miljøet.

Så sætter vi nye mål for miljøindsatsen, igangsætter nye miljøforbedringsprojekter og udarbejder en ny miljøhandlingsplan osv.

Introduktion til miljøledelse

Som i hjemmet, hvor mange er blevet enige om en række gode vaner/rutiner, der skal spare vand, el osv., skal vi i vores virksomhed arbejde med en række fremgangsmåder, der kan formindske miljøpåvirkningerne.

Miljøledelse går derfor kort fortalt ud på at:

"styre og formindske miljøpåvirkningerne"

Vi formindsker vore miljøpåvirkninger gennem løbende forbedringer. Vi styrer vore miljøpåvirkninger gennem udarbejdelse af faste fremgangsmåder beskrevet i procedurer og arbejdsinstruktioner. Hermed får vi nogle rammer for, hvordan vi skal arbejde.

De gode fremgangsmåder vi har i forvejen, skal vi beskrive, som de er. Men vi mangler fremgangsmåder på en række områder, og andre kan vi nøjes med at ændre på og forbedre.

Du vil få nærmere information om opbygningen af vort miljøledelsessystem, når dette bliver aktuelt.

Hvad betyder miljøprojektet for mig?

Som medarbejder vil du opleve nogle daglige forandringer i forbindelse med miljøprojektet. I første omgang vil du opleve, at der bliver indsamlet miljødata i din afdeling.

Nogle medarbejdere vil blive direkte inddraget i miljøarbejdet ved at deltage i de arbejdsgrupper, der arbejder med kortlægning af miljøet og miljøforbedringer.

Efter gennemførelse af vort miljøprojekt vil miljø blive en lige så naturlig ting at arbejde med her i virksomheden som økonomi og kvalitet.

Din virksomhed arbejder nu også med på at løse Jordens miljøproblemer.

_____________________________________________

Opgaven til næste gang.

Løsningen af 2 og 3 kan godt strække sig over en længere periode afh. af , hvad der er angivet i projektets tidsplan.


[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste] [Top]