Drejebog for vækstgruppe om miljøledelse for tekstilindustrien Seminar 71_Velkommen
Denne seminarbeskrivelse er udformet som en udvidet dagsorden. Tallene i parenteserne angiver løbenummeret på den tilhørende PowerPoint fil.
Anders Haahr bød velkommen og redegjorde for dagens program. Jens Erik Dall, Brandtex deltog ikke i seminaret. Havde ikke meldt afbud. Der afholdes følgegruppemøde den 25 september 1998. Indkaldelse vil snarest blive udsendt. Materiale udleveret på seminar 7 vil blive eftersendt til Jens Erik Dall samt BST-Midtjylland. 1 Diskussion af opgavebesvarelse De deltagende virksomheder (på nær Brandtex) har siden sidste seminar haft besøg af Per Ponsaing samt Anders Haahr. Hos Windfeld-Hansen har Per Ponsaing efter det 1. lederseminar interviewet ledere og medarbejdere og udarbejdet en statusrapport om miljøledelsessystemet på WP. Herefter har der været afholdt 2. lederseminar med bl.a. prioritering af miljøpåvirkninger, opstilling af miljømål og indhold af miljøpolitik. WP har siden seminaret besluttet ikke at deltage i projektets fase 2, da miljøledelsesprojektet kolliderer med et planlagt edb-projekt i samme periode. WP vil fortsætte miljøledelsesprojektet mod EMAS registrering uden tilskud fra ca. 1 marts 1999. Hos MP Strømper har man udarbejdet et udkast til handlingsplanen for miljøprojektet. De har i flere år arbejdet med miljøbesparelser og har fundet en del og kan ikke umiddelbart se, at der kan spares ret meget mere. MP Strømper vil bruge certificeringen som markedsføring, hvis de vælger at gå videre. Det overvejes at integrere miljø- og kvalitetshåndbogen. Efter certificeringen overvejer MP Strømper at gå videre med livscyklusvurderinger. Den 15 sep meddelte Poul, at MP Strømper ønsker af deltage i projektets fase 2 for at opnå ISO 14001 certifikat. Danish Colour Design har viljen til at blive certificeret, men der var på seminaret ikke taget stilling endnu. Den 15 sep 1998 meddelte Benny, at Danish Colour Design ønsker af deltage i projektets fase 2 for at opnå ISO 14001 certifikat med Benny som projektleder. Har fået nyt miljøprojekt: fremstilling af tryk uden AOX. Martensens Fabrik har besluttet af deltage i projektets fase 2 og blive ISO 14001 certificeret. PPS redegjorde kort for erklæringen, der skal gives af virksomhederne, hvis der vælges at gå videre med certificering. Erklæringen vil blive sendt til virksomhederne til orientering inden underskrift. Vil blive udsendt sidst i uge 36. 2 Evaluering seminar 6 Ingen bemærkninger. 3 Implementering af miljøstyringssystem Anders Haahr fortalte om indførelse/implementering af miljøledelsessystem. 4 Intern miljøaudit Tomas Lykke fortalte om virksomhedens interne miljørevision (audit). 5 Opgave 7.1 Auditcheckliste - Jentex samt afrapportering Øvelse 7.1 blev udleveret. Grupperne fik 1 time til løsning af opgaven. Opgaven omhandler udarbejdelse af auditcheckliste for Jentex. Løsning af opgave 7.1 blev præsenteret af en gruppe og diskuteret. 6 Ledelsens gennemgang Anders Haahr redegjorde for ledelsens gennemgang, DS/EN ISO 14001, pkt. 4.2 og 4.6. 7 Krav til miljøredegørelsen Per Ponsaing fortalte om miljøredegørelsen under EMAS og uddelte miljøredegørelser fra Gabriel A/S, Neckelmann A/S, og Danish Match Design. Miljøredegørelse fra Sødahl Design A/S er blevet eftersendt. 8 Certificering og verifikation Tommy Lund fra DS gennemgik forløbet ved en certificering. 9 Det videre arbejde Tove Andersen redegjorde for Dansk Textil og Beklædnings medvirken ved disse vækstgrupper. DTB har nået deres succesmål med denne vækstgrupperunde og håber på nye vækstgrupper i fremtiden. Projektledelsen vil forsøge at benytte det store materiale, der dokumenterer vækstgruppen i forskellige andre sammenhænge. Der er således taget kontakt til DG XI i Europakommissionen og til Erhvervsfremmestyrelsen (Østlandepuljen) med hensyn til anvendelse uden for Danmark. Projektledelsen vil foretage en evaluering efter fase 2 af hele vækstgruppeforløbet. Det vurderes, at når deltagerne har tilbagelagt hele vejen til certifikatet, vil de have et godt overblik over, hvad de kunne bruge, hvad de manglede og hvad der var overflødigt. Windfeld-Hansen, som ikke fortsætter sammen med de andre i fase 2 vil blive kontaktet omkring evalueringstidspunktet (juni 1999) for at bidrage til evalueringen. 10 Afslutning på vækstgruppen Vækstgruppen blev afsluttet på festlig vis med et glas champagne. _____________________________________________
Program for seminar 7 _____________________________________________ Program for seminar 7/fortsat _____________________________________________ Fortolkning af ISO 14001 _____________________________________________ Fortolkning af ISO 14001 _____________________________________________ Fortolkning af ISO 14001 _____________________________________________ Fortolkning af ISO 14001 Pkt. 4.3.1 Miljøforhold. Der kræves ikke en indledende miljøgennemgang, men hvordan skal man ellers kende sine miljøpåvirkninger. _____________________________________________ Fortolkning af ISO 14001 Pkt. 4.3.1 Miljøforhold. Der kræves ikke en indledende miljøgennemgang, men hvordan skal man ellers kende sine miljøpåvirkninger. _____________________________________________ Fortolkning af ISO 14001 Pkt. 4.3.2 Lovbestemte krav og andre bestemmelser. Udover opfyldelsen af myndighedskrav kan virksomheden tilslutte sig frivillige ordninger.
_____________________________________________ Fortolkning af ISO 14001 Pkt. 4.3.2 Lovbestemte krav og andre bestemmelser. Udover opfyldelsen af myndighedskrav kan virksomheden tilslutte sig frivillige ordninger.
_____________________________________________ Fortolkning af ISO 14001 Pkt. 4.2 og 4.3.3 Målsætninger og mål. Der skal formuleres mindst et målbart mål. _____________________________________________ Fortolkning af ISO 14001 Pkt. 4.3.3 Målsætninger og mål. Der skal formuleres mindst et målbart mål. _____________________________________________ Fortolkning af ISO 14001 Pkt. 4.3.4 Miljøhandlingsprogram(mer). Udmøntning af målene i praksis gennem en miljøhandlingsplan. _____________________________________________ Fortolkning af ISO 14001 Pkt. 4.3.4 Miljøhandlingsprogram(mer). Udmøntning af målene i praksis gennem en miljøhandlingsplan. _____________________________________________ Fortolkning af ISO 14001 Pkt. 4.3.4 Miljøforbedringer kan være en følge af mål eller problemer. Vigtigt med miljøvurdering af forbedringer. Miljøforbedringer kan indgå i en generel rutine for projektvurdering og _____________________________________________ Fortolkning af ISO 14001 Pkt. 4.3.4 Miljøforbedringer kan være en følge af mål eller problemer. Vigtigt med miljøvurdering af forbedringer. _____________________________________________ Fortolkning af ISO 14001 Pkt. 4.4.2-3 Uddannelse , miljøbevidsthed og færdigheder. Klare krav til information og motivation. _____________________________________________ Fortolkning af ISO 14001 Pkt. 4.4.2-3 Uddannelse , miljøbevidsthed og færdigheder. Klare krav til information og motivation. _____________________________________________ Fortolkning af ISO 14001 Pkt. 4.4.3 Kommunikation. Som minimum skal der informeres om virksomhedens miljøpolitikker. _____________________________________________ Fortolkning af ISO 14001 Pkt. 4.4.3 Kommunikation. Som minimum skal der informeres om virksomhedens
miljøpolitikker. _____________________________________________ Fortolkning af ISO 14001 Pkt. 4.4.6 Driftsstyring. Skal sikre styr på aktiviteter hvor fravær af dokumenterede fremgangsmåder kan føre til afvigelse fra miljøpolitik, -målsætninger eller -mål. _____________________________________________ Fortolkning af ISO 14001 Pkt. 4.4.6 Driftsstyring. Skal sikre styr på aktiviteter i hverdagen, der har en væsentlig miljøpåvirkning. _____________________________________________ Fortolkning af ISO 14001 Pkt. 4.4.7 Nødberedskab og afværgeforanstaltninger. Skal sikre styr på aktiviteter i hverdagen, der kan medføre en væsentlig miljøpåvirkning i tilfælde af uheld og ulykker. _____________________________________________ Fortolkning af ISO 14001 Pkt. 4.4.7 Nødberedskab og afværgeforanstaltninger. Skal sikre styr på aktiviteter i hverdagen, der kan medføre en væsentlig miljøpåvirkning i tilfælde af uheld og ulykker. _____________________________________________ Fortolkning af ISO 14001 Pkt. 4.5.1 Overvågning og målinger. Skal sikre overvågning af væsentlige miljøpåvirkninger i hverdagen. _____________________________________________ Fortolkning af ISO 14001 Pkt. 4.5.1 Overvågning og målinger. Skal sikre overvågning af væsentlige miljøpåvirkninger i hverdagen. _____________________________________________ Fortolkning af ISO 14001 Pkt. 4.6 Ledelsens gennemgang. Skal sikre ledelsens opfølgning og videre udvikling af systemet. _____________________________________________ Fortolkning af ISO 14001 Pkt. 4.6 Ledelsens gennemgang. Skal sikre ledelsens opfølgning og videre udvikling af systemet. _____________________________________________
Introduktion Vedlagt findes systemstrukturen for Jentex A/S miljøledelsessystem, hvoraf det fremgår, hvilke procedurer der indgår i Jentex A/S miljøledelsessystem. Opgave Med udgangspunkt i den udleverede systemstruktur bedes I udarbejde en krydsrefrenceliste for Jentex A/S procedurer i forhold til ISO 14001. Alle procedurer i Jentex A/S miljøledelsessystem skal korrespondere med mindst et pkt. i ISO 14001-standarden (undtaget pkt. 2.7).
Jentex håndbog i.f.t. ISO 14001, afsnit 4
Afsnit 4 i ISO 14001 i.f.t. Jentex håndbog
_____________________________________________ Sammenhæng mellem ISO 9000, ISO 14001 og EMAS Mange lighedspunkter mellem miljø og kvalitet. _____________________________________________ Sammenhæng mellem ISO 9000, ISO 14001 og EMAS Mange lighedspunkter mellem miljø og kvalitet. _____________________________________________ Sammenhæng mellem ISO 9000, ISO 14001 og EMAS Lighedspunkterne slår også igennem i ISO 9001 og ISO 14001, hvor der er en række beslægtede krav. _____________________________________________ Sammenhæng mellem ISO 9000, ISO 14001 og EMAS I forhold til ISO 9001 stiller 14001 dog en række tillægskrav. _____________________________________________ Sammenhæng mellem ISO 9000, ISO 14001 og EMAS I forhold til ISO 9001 stiller 14001 dog en række tillægskrav. _____________________________________________ Sammenhæng mellem ISO 9000, ISO 14001 og EMAS I forhold til ISO 9001 stiller 14001 dog en række tillægskrav. Men hvis vi oversætter til kvalitet, genfindes de her nævnte i kvalitetsstandarden. _____________________________________________ Sammenhæng mellem ISO 9000, ISO 14001 og EMAS I forhold til ISO 9001 stiller 14001 dog en række tillægskrav. Disse er unikke for 14001. _____________________________________________ Sammenhæng mellem ISO 9000, ISO 14001 og EMAS I forhold til ISO 9001 stiller 14001 dog en række tillægskrav. Disse er unikke for 14001. _____________________________________________ Sammenhæng mellem ISO 9000, ISO 14001 og EMAS Hvis virksomheden i forvejen opfylder ISO 9001 kræves udvidelser i en række procedurer samt typisk følgende nye procedurer. _____________________________________________ Sammenhæng mellem ISO 9000, ISO 14001 og EMAS Hvis virksomheden i forvejen opfylder ISO 9001 kræves udvidelser i en række procedurer samt typisk følgende nye procedurer. Gennemført af miljøforbedringer:
_____________________________________________ Sammenhæng mellem ISO 9000, ISO 14001 og EMAS EMAS har delvist godkendt ISO 14001. _____________________________________________ Sammenhæng mellem ISO 9000, ISO 14001 og EMAS EMAS har delvist godkendt ISO 14001. _____________________________________________ Sammenhæng mellem ISO 9000, ISO 14001 og EMAS I brodokumentet oplistes en række ekstra krav i EMAS i forhold til ISO 14001 _____________________________________________ Sammenhæng mellem ISO 9000, ISO 14001 og EMAS Ligeledes er der en række forskelle i kravene, hvoraf flere dog ikke har nogen praktisk betydning. _____________________________________________ Sammenhæng mellem ISO 9000, ISO 14001 og EMAS Ligeledes er der en række forskelle i kravene, hvoraf flere dog ikke har nogen praktisk betydning. _____________________________________________ Sammenhæng mellem ISO 9000, ISO 14001 og EMAS Forskelle mellem ISO 14001 og EMAS skyldes ikke mindst det udvidede formål med EMAS. _____________________________________________ Sammenhæng mellem ISO 9000, ISO 14001 og EMAS Forskelle mellem ISO 14001 og EMAS skyldes ikke mindst det udvidede formål med EMAS. _____________________________________________ Sammenhæng mellem ISO 9000, ISO 14001 og EMAS Forskelle mellem ISO 14001 og EMAS skyldes ikke mindst det udvidede formål med EMAS. _____________________________________________ Sammenhæng mellem ISO 9000, ISO 14001 og EMAS Sammenhængen mellem ISO 14001 og EMAS i korte træk. _____________________________________________ Sammenhæng mellem ISO 9000, ISO 14001 og EMAS Sammenhængen mellem ISO 9001, ISO 14001 og EMAS i korte træk. _____________________________________________ Sammenhæng mellem ISO 9000, ISO 14001 og EMAS _____________________________________________ Kvalitetssikring af procedure. Kvalitetssikring er en vigtig del af systemopbygningen. _____________________________________________ Kvalitetssikring af procedure. Kvalitetssikring er en vigtig del af systemopbygningen. _____________________________________________ Kvalitetssikring af procedure. Kvalitetssikringen skal omfatte mange forhold. _____________________________________________ Kvalitetssikring af procedure. Kvalitetssikringen skal omfatte mange forhold. _____________________________________________
Introduktion Vedlagt findes et udkast til en procedure for miljøkommunikation for Jentex A/S. Opgave Med udgangspunkt i det udleverede udkast bedes I kommentere (kvalitetssikre) udkastet i forhold til kriterier som
Kommentarerne kan enten gives direkte på det udleverede udkast eller endnu bedre - på et separat papir, gerne opdelt i generelle kommentarer til proceduren som helhed og specifikke kommentarer til de enkelte afsnit. Udkast til procedure for kommunikation 8. juli 1998 Formål Gennem beskrivelse af en procedure vil vi gerne sikre, at der bliver kommunikeret godt. Generelt For at leve op til vores miljøpolitikker vil vi gerne give en god information om vore miljøpåvirkninger. Miljøchefen er ansvarlig. Henvendelser vedr. miljø
Søren er ansvarlig for at besvare henvendelsen og arkivere den. Hvis en af medarbejderne er interesseret kan de også få nogle oplysninger om miljø, de skal blot sige det til Søren eller Miljøchefen. Vi har også udgivet en miljøredegørelse, der fortæller om vor miljøforhold. Alle er velkomne til at kigge i miljøredegørelsen . Hvis man ikke kan finde svar på sin interesse heri kan man henvende sig til miljøchefen. Informationsmøder Produktionschefen sørger for at sætte papirerne op på opslagstavlerne og tage dem ned igen efter 14 dage. Alle papirer skal arkiveres.
1 Generelle kommentarer Dokumentstyring Proceduren mangler minimumsoplysninger om autorisation (godkendelse) af dokumentet. Struktur for procedure Proceduren savner en klar struktur i relation til vigtige punkter som "ansvar", "dokumentation" (relaterede dokumenter) og "procedure" (beskrivelse af input, gennemførelse og output fra rutinen). Tilsvarende giver punktet "formål" ikke indtryk af den nødvendige styring vedr. kommunikation. Endelig indeholder proceduren ikke klare afgrænsninger i forhold til andre procedurer med grænseflader hertil. Opfyldelse af relevante krav i ISO 14001/EMAS Proceduren indeholder ikke kvalificerede rutiner for kommunikation, f.eks. hvilke oplysninger må udleveres, hvem varetager intern information i øvrigt, hvem nedfælder henvendelser og generelt - hvem er ansvarlig for hvilke aktiviteter etc. Proceduren opfylder således ikke kravene i ISO 14001 pkt. 4.4.3 og EMAS bilag 1 pkt. B.2., pkt. C.12 og pkt. D.1. Brugervenlighed og forståelighed Umiddelbart virker proceduren dejlig kortfattet, men samtidig kører forklaringerne i ring, - der er gentagelser, og hvem er Søren ? Miljøchefen ? Det er svært at få hoved og hale på forklaringen, og dermed kan den ikke siges at være speciel brugervenlig eller forståelig. Det er dog positivt, at der ikke er brugt mange fremmedord. Opfyldelse af Jentex A/S' miljøpolitikker Jentex A/S' miljøpolitik (besvarelse af opgave 5.1) indeholder ikke store ambitioner om kommunikation, dog vil Jentex A/S "udarbejde en årlig miljøredegørelse, der udsendes til interesseparter" og "føre en åben og tæt dialog med myndigheder". Disse forhold kan dog være beskrevet i procedure 2.7 Miljøredegørelse og procedure 2.2 Myndighedskrav. Ressource/timeforbrug Da rutinerne i proceduren er meget upræcist beskrevet, er det vanskeligt at give noget bud på, om løsningerne indebærer et stort tids/ressourcebehov. 2 Forslag til procedure Vedlagt gives et forslag til, hvorledes en procedure for miljøkommunikation i Jentex A/S kan udformes Eksempel på udformning af en procedure for kommunikation
_____________________________________________
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||