Miljøproblemerne i landene i det sydlige Afrika er først og fremmest en konsekvens af
det stigende pres på naturressourcerne. Årsagerne er en kombination af udbredt
fattigdom, stigende befolkningstilvækst, hurtigt voksende byer og industrialisering.
Disse faktorer skaber tilsammen et stigende ressourceforbrug og forurening af vand, jord
og luft.
I landområderne, hvor flertallet af befolkningerne lever, medfører det voksende pres
på naturressourcerne blandt andet jorderosion og udpining af jorden, overdreven skovhugst
med ørkenspredning til følge og overfiskeri.
I byerne er det umiddelbart største problem den manglende planlægning af urbanisering
og industrialisering og de problemer der opstår som følge af udledning af urenset
spildevand og anden forurening fra industrien, manglende affaldsindsamling og
ukontrolleret affaldsdeponering, manglende kloakering og dårlige sanitære forhold. Disse
miljøproblemer påvirker ikke kun byerne, men ligeledes land og kystområderne
omkring byerne.
Den ikke-bæredygtige udnyttelse af naturressourcerne fører til et forringet
livsgrundlag og stigende fattigdom blandt befolkningerne. For naturen er konsekvensen et
markant fald i den biologiske mangfoldighed og et stigende pres på de knappe
vandressourcer.
Det sydlige Afrika er stadig præget af tidligere og igangværende væbnede konflikter,
der sætter naturressourcerne under pres som følge af f.eks. flygtningestrømme. Samtidig
kan væbnede konflikter vanskeliggøre udnyttelsen af naturressourcerne som følge af
f.eks. tilstedeværelsen af miner.
I det sydlige Afrika samarbejder Danced med Botswana, Lesotho, Namibia, Sydafrika og
Swaziland, mens Danida samarbejder med Angola, Malawi, Mozambique, Tanzania, Zambia og
Zimbabwe. Med undtagelse af Angola er Danidas samarbejdslande samtidig
programsamarbejdslande for Danidas udviklingsbistand. Ligeledes yder Danida
overgangsbistand til Angola og Sydafrika.
I det sydlige Afrika er flere miljøproblemer regionale i den forstand, at de enten er
grænseoverskridende som f.eks. transport af farligt affald og vandbåren forurening eller
er relateret til ressourcer, der deles af to eller flere lande. Disse miljøproblemer
løses i princippet bedst ved fælles indsatser af landene i regionen, som også bærer
omkostningerne ved problemerne.
Under arbejdet med at finde frem til og formulere regionale projekter har det ofte vist
sig, at de regionale strukturer i det sydlige Afrika er meget svage. Det er derfor svært
at finde solide holdepunkter for en større regional indsats. Derudover er de nationale
myndigheders kapacitet til og interesse i at medvirke aktivt i en regional miljøindsats
ofte meget begrænset, fordi de nationale problemer som regel står i fokus.
På baggrund af regionale identifikationsmissioner gennemført i 1998 og 1999 samt de
erfaringer, som er gjort gennem samarbejdet

omkring nationale miljøindsatser i det sydlige Afrika, har det dog været muligt at
forstærke den regionale miljøindsats med nye projekter i forbindelse med vandressourcer
og farligt affald.

Tre lande, Malawi, Mozambique og Tanzania, deles om rigdommene i
Malawi/ Niassa-søen.En fælles forvaltning af ressourcerne er målet for et
Danida-støttet regionalt projekt.
Vandressourcer. De miljøproblemer, som er forbundet med regionens
begrænsede vandressourcer, imødegås bedst gennem en regional tilgang, hvor de lande,
som er fælles omkring f.eks. de store flodsystemer, bindes sammen i et regionalt
samarbejde om den fælles forvaltning. Ud over tidligere støtte til etablering af en
regional konsulentfond vedrørende integreret forvaltning af vandressourcer, er der i 1999
givet støtte til gennemførelsen af den regionale samarbejdsorganisation, SADCs
vandprotokol om fælles udnyttelse og beskyttelse af vandressourcer i det sydlige Afrika.
I forlængelse heraf er der endvidere blevet arbejdet med etableringen af et regionalt
samarbejde mellem Mozambique, Tanzania og Malawi vedrørende forvaltningen af
Malawi/Niassa-søens naturressourcer. Indtil videre er der igangsat et projekt i Malawi. I
1999 er der forberedt et lignende projekt for Mozambique, som forventes påbegyndt i 2000.
Endelig diskuteres med de tanzaniske myndigheder, hvorledes en lignende indsats kan
iværksættes fra Tanzanias side.

Bæredygtig forvaltning af Botswanas natur er et af Danceds indsatsområder
i landet.
Farligt affald. Et alvorligt grænseoverskridende miljøproblem er
transport af farligt affald. Udenrigsministeriet har hertil formuleret og bevilget et
projekt, som skal styrke den regionale indsats mod ulovlig transport af farligt affald.
Det skal ske gennem etableringen af et center for træning og teknologioverførsel til
gennemførelse af Basel konventionen om transport af farligt affald over landegrænser.
Den politiske situation i Angola er usikker, og den årtier lange borgerkrig
fortsætter med nye kampe. Danida har derfor ingen planer om at iværksætte en
miljøindsats i landet.

Botswana er tyndt befolket, store dele af landet er dækket af Kalahari-ørkenen, et
andet enestående naturområde er Okawango-deltaet. Landet har en forholdsvis høj
gennemsnitsindkomst, men indtjeningen stammer altovervejende fra produktion og salg af
diamanter, og gennemsnittet dækker over en anseelig forskel mellem rige og fattige.
I 1996 indledte Danced miljøsamarbejdet med Botswana, og samarbejdsaftalen udpeger tre
hovedområder for indsatsen: Byudvikling og industrialisering, bæredygtig
energianvendelse og forvaltning af naturressourcer.
Siden er der sket en del på miljøområdet i Botswana. Landets 8. Udviklingsplan
(1997 2003 har fokus på bæredygtig udvikling som integrerer befolkning, økonomi
og naturressourcer. Samtidig er en række politikker, love og strategier blevet udarbejdet
på miljøområdet og en stor del af dem er ved at blive gennemført. Samtidig med at det
lovgivningsmæssige og administrative grundlag for en bæredygtig udvikling er ved at
blive etableret, er der tegn på, at de botswanske græsrodsorganisationer kan komme til
at spille en større rolle på miljøområdet.
I 1999 besøgte en programmission Botswana for at vurdere de igangværende projekter og
det videre samarbejde. Missionen foreslog, at indsatsen fortsættes, og at der i løbet af
de næste tre år iværksættes fem nye projekter, der vedrører forvaltningen af
Ramsar-området i Okawango-deltaet, udnyttelse af skove og træressourcer,
energiplanlægning, energieffektivitet og koordineret miljøplanlægning. Desuden deltager
Botswanas universitet i universitetssamarbejdet SACUDE (se også afsnit om Sydafrika).
En liste over større Danced-projekter i Botswana findes i bilag 7.

Det bjergrige Lesotho er omgivet af Sydafrika på alle sider og økonomisk helt
afhængigt af den store nabo. Lesotho hører til blandt de fattigste og mindst udviklede
lande i verden, og tusindvis af indbyggerne søger arbejde i Sydafrika. Størstedelen af
befolkningen lever af landbrug, til trods for at kun et minimum af jorden kan dyrkes. Det
er i mange tilfælde uklart, hvem der ejer og har ansvar for landområderne, og manglen
på overordnet forvaltning af landområderne har gennem årene ført til overgræsning,
udpint landbrugsjord og jorderosion. Andre miljøproblemer i Lesotho er forurening fra
byer og industri. Samtidig er miljøområdet i Lesotho præget af mangel på uddannede
ansatte, mangel på passende teknologi, mangel på koordinering mellem de relevante
myndigheder på miljøområdet og en utilstrækkelig lovgivning.
I 1997 indgik Danced aftale om miljøbistand til Lesotho med et program, der udpeger
tre indsatsområder for bistanden: Affaldsproblemer i byerne, bæredygtig energi og
bæredygtig udnyttelse af landområderne. I det meste af 1998 lå arbejdet under
programmet stille på grund af voldsomme politiske uroligheder i Lesotho, men efter den
vanskelige start blev samarbejdet genoptaget i 1999.
To nye projekter blev indledt i 1999. Det ene projekt drejer sig om generelt at styrke
kapaciteten på miljøområdet i den offentlige administration. Det andet projekt støtter
kapacitetsopbygning på energiområder og gennemførelse af en overordnet energiplan for
Lesotho.
En liste over større Danced-projekter i Lesotho findes i bilag 7.
Malawi tilhører gruppen af mindst udviklede lande. Naturressourcerne i Malawi er under
stort pres og gennem det sidste årti er de tidligere skovarealer blevet reduceret
kraftigt som følge af den voksende befolkning og den deraf følgende stigning i
efterspørgslen efter landbrugsjord og brændsel til husholdningerne. Dette har resulteret
i stærkt øget jorderosion, udtørring og tilmudring af floder og søer og reducering af
overflade- og grundvandsressourcer.
De miljømæssige problemer, som Malawi står overfor, har sit udgangspunkt i den
udbredte fattigdom i land- og til dels i byområderne og den kraftige befolkningsvækst.
Inddragelse af marginale jorder og områder, der er uegnede til opdyrkning i landbruget,
har alvorlige miljømæssige konsekvenser, hvilket allerede er synligt i de sydlige dele
af Malawi. Den øgede urbanisering, som skønnes at være dobbelt så stor som
befolkningstilvæksten, har skabt store slumområder, øget forurening i byerne og
problemer med vandforsyning, kloakering og affald.
Til trods for den vanskelige situation har landet gjort en betydelig indsats for at
følge op på internationale initiativer og har ratificeret Biodiversitetskonventionen og
fulgt op med forberedelsen af en national strategi og handlingsplan på området. Malawi
har ligeledes ratificeret Klimakonventionen og lavet en opgørelse over landets udledning
af drivhusgasser. Endvidere har Malawi ratificeret Ørken- og Ramsarkonventionerne.
Malawi iværksatte umiddelbart efter Rio-topmødet udarbejdelsen af en national
miljøhandlingsplan. Den nationale miljøforvaltning foretages af Miljødepartementet
under Ministeriet for skovbrug, fiskeri, energi og råstoffer. Efterfølgende har
myndighederne udarbejdet en national miljøpolitik, der igen er efterfulgt af en
miljøforvaltningslov i 1996.
I 1996 blev den nationale miljøhandlingsplan fulgt op med et miljøstøtteprogram, der
beskriver miljøets tilstand, de konstaterede behov samt de igangværende miljøprojekter.
Miljøstøtteprogrammet er grundlaget for donorstøtte til landet.

Malawi har været programsamarbejdsland for dansk udviklingsbistand siden 1996. Under
dette samarbejde støttes uddannelses-, tele- og landbrugssektoren. Samtidig blev Malawi
også valgt som samarbejdsland for MIFRESTA-bistanden. På miljøområdet er Danmark p.t.
den eneste donor, som har rådgivere placeret i miljødepartementet, og Danmark spiller
derfor en vigtig rolle i politik- og strategiudviklingen på miljøområdet. Af væsentlig
betydning for indsatsen på miljøområdet er den omfattende decentralisering udmøntet i
Local Government Act fra 1998. Decentraliseringen betyder, at væsentlige ansvarsområder
vil overgå til distrikternes selvforvaltning, deriblandt miljøområdet. Miljøprogrammet
har fra begyndelsen haft et decentralt fokus og kan i den henseende indgå som et
integreret element i de nye folkevalgte distriktsforsamlinger i 2000.

Træ er den vigtigste energikilde i Malawi. Der hugges brændsel til madlavning
og brændsel til brænding af mursten og tørring af tobaksblade. Bæredygtig
energi og forvaltning af naturen er begge emner i Danidas indsats i Malawi.
Siden miljøindsatsen blev indledt i Malawi i 1996 har den bevæget sig fra
enkeltstående projekter til et egentligt program med følgende indsatsområder: Generel
udvikling af miljøforvaltning på distrikt og nationalt plan (tværgående
indsatsområde), miljø- og naturforvaltning i distrikter og landsbyer, bæredygtig energi
og bymiljø
Det skete i 1999
Der blev i årets løb indledt et nyt projekt om bæredygtig energi. Desuden fortsatte
aktiviteterne i en række projekter rettet mod områderne ved Malawi-søen.
Bæredygtig energi. Projektet sigter mod at demonstrere metoder til
igangsætning af bæredygtig energiteknologi herunder finansiering og vedligeholdelse.
Indsatsen vil bl.a. blive rettet mod fremme af normer og standarder for bæredygtig
energiteknologi. Der vil blive installeret solcelleanlæg til elektrificering af primære
sundhedsklinikker og tilhørende tjenesteboliger. Endvidere installeres små
solcelleanlæg til elektrificering af husstande på landet overvejende små
tobaksavlere med henblik på at afdække muligheder og problemer i forhold til
udbredelse og vedligeholdelse af denne energitype. Samtidig vil der blive installeret en
række vinddrevne vandpumper til vanding af afgrøder mv. samt udarbejdet et vindatlas for
Malawi. På biogasområdet vil der blive konstrueret en række nye biogasanlæg og
etableret et monitorerings- og vedligeholdelsessystem. Endelig forberedes rehabilitering
af et minivandkraftværk. Projektet vil blive fulgt op af en større UNDP indsats til
fremme af bæredygtig energi.
Malawi-søen udgør en særdeles vigtig ressource for landet, da den
er det vigtigste grundlag for elproduktion, fiskeri og fødevareproduktion,
drikkevandsforsyning mv. Befolkningen ved søen udgør ca. 2 mio. eller omkring 1/5 del af
den totale befolkning i Malawi. Presset på søens ressourcer er stort som følge af
afskovning med deraf følgende jorderosion og tilsanding af floder og vandløb. Området
omkring søen er desuden udsat for en stærkt stigende befolkningsvækst, som har
resulteret i øget fattigdom særligt i fiskerlandsbyerne.
Danida støtter miljøplanlægning i distrikter langs Malawi-søen. I løbet af den
2-årige pilotfase vil der blive udarbejdet miljøhandlingsplaner med tilhørende
investeringsbudgetter for seks distrikter ved søen. Det er endvidere hensigten at
gennemføre 36 miljø- og naturressource pilotprojekter, etablere seks kommunale
miljøkontorer, styrke kommunernes miljøforvaltning og kapacitet, træne lokale
politikere og embedsfolk, etablere en overordnet handlingsplan for hele området og
etablere rammerne for et samarbejde med kommuner ved søen i nabolandene Tanzania og
Mozambique.
En liste over større Danida-projekter i Malawi findes i bilag 7.

Mozambique tilhører gruppen af mindst udviklede lande og den meget udbredte fattigdom
ca. 60 pct. af befolkningen lever under fattigdomsgrænsen påvirker alle
samfundsforhold inklusiv miljøet. Årtiers kolonistyre og en efterfølgende lang og
opslidende borgerkrig har ligeledes sat sine spor i Mozambique.
Fattigdom er årsagen til landets væsentligste miljøproblem i form af overudnyttelse
af landets naturressourcer. Hertil kommer forurening fra industri og minedrift, hastigt
voksende byer, energiforsyning, landbrug og skovdrift. Sammenlignet med andre lande i
regionen må miljøsituationen i Mozambique dog anses for at være mindre kritisk.
Imidlertid vil der i årene fremover være behov for at give miljøindsatsen i Mozambique
høj prioritering bl.a. som følge af forberedelsen og gennemførelsen af en række store
investeringsprojekter, en stærkt stigende turisme koncentreret om kystområderne samt en
fortsat stigende befolkningskoncentration i byerne.

Trods den umiddelbare idyl betyder til Mozambiques byer et stigende
miljøproblem.
Miljø er sat på den politiske dagsorden og i 1994 oprettede Mozambique et Ministerium
for koordinering af miljøanliggender (MICOA). I 1996 blev Mozambiques hovedprioriteringer
på miljøområdet lagt fast i et nationalt miljøprogram med fokus på
kystzoneforvaltning, forvaltning af naturressourcer samt bymiljøforvaltning. I 1998
trådte Mozambiques første miljølov i kraft. Loven fastlagde bl.a. de institutionelle
rammer for miljøpolitikken, herunder nedsættelse af et nationalt råd for bæredygtig
udvikling under ledelse af premierministeren.
Miljøområdet befinder sig stadig i en indledende fase dette gælder
administrativt såvel som politisk, hvilket bl.a. afspejles ved miljøministeriets
beskedne administrative og sektorfaglige erfaring, og ved at det nationale råd for
bæredygtig udvikling endnu ikke har påbegyndt sit virke.
Mozambique er et af verdens mest bistandsafhængige lande. Siden 1989 har landet været
dansk programsamarbejdsland. Den danske udviklingsbistand til Mozambique er inde i en
koncentrationsfase og vil i årene fremover blive centreret om uddannelse, energi og
landbrug. Bistandsafhængighed afspejler sig også på miljøområdet, hvor Danmark siden
1996 har ydet støtte med midler fra MIFRESTA-rammen.
Den danske miljøbistand er tilrettelagt så den understøtter hovedprioriteterne i
landets nationale miljøprogram. Indsatsen er hovedsageligt koncentreret inden for
områderne: Kystzoneforvaltning, bymiljø og industriforurening
I 1999 videreførte Danida støtten til bæredygtig forvaltning af naturressourcerne
langs Mozambiques kystzone. Projektet omfatter kapacitetsopbygning af en enhed i
miljøministeriet, som varetager kystzoneforvaltningsopgaver samt udarbejdelse af
distriktsplaner og gennemførelse af demonstrationsprojekter omkring et rehabiliteret
kystzonecenter i byen Xai-Xai. I forbindelse med bymiljø videreførtes et projekt til
afhjælpning af miljøproblemer i byerne Quelimane samt Mocuba i Zambezia-provinsen. Det
har med projektet været formålet at opbygge miljøforvaltningskapacitet hos de kommunale
myndigheder og NGOer samt at gennemføre miljøaktiviteter i fire udvalgte
byområder.
Begrænsning af industriforurening er emnet for et nyt projekt indledt
i 1999. Formålet med projektet er at skabe kapacitet i miljøministeriet til at vurdere
og håndtere de miljømæssige konsekvenser ved store industriprojekter samt oprette et
program vedrørende håndtering af farligt affald og industriaffald. Desuden vil der blive
forberedt etablering af en særlig losseplads til farligt affald og industriaffald.
Danida har siden 1996 støttet indsamling og bortskaffelse af ca. 900 tons forældede
pesticider i Mozambique. Efter en succesfuld indsamlingsfase førte en intens offentlig
debat om afbrænding af pesticider til, at de mozambiquiske myndigheder udsatte
beslutningen om, hvorledes de indsamlede pesticider skulle bortskaffes. I afventning af
denne beslutning blev projektet midlertidigt lukket. Det blev dog genoptaget i marts 2000.
En liste over større Danida-projekter i Mozambique findes i bilag 7.

Namibia er tyndt befolket med store øde ørkenområder. Landets eksport hviler først
og fremmest på minedrift af f.eks. uran og diamanter og på fiskeri.
Gennemsnitsindkomsten er relativt høj, men dækker over store forskelle mellem fattig og
rig. Disse forskelle afspejler sig i Namibias miljøproblemer, som både er problemer i
forbindelse med fattigdom f.eks. i forbindelse med afskovning og problemer med forurening
fra industrien.
Siden landet blev selvstændigt i 1990 har Namibias regering forpligtet sig til at
arbejde for bæredygtig udvikling og til at etablere rammerne for miljøbeskyttelse i
Namibia. Det første store skridt var udarbejdelsen af en "grøn plan" i 1992,
som dannede grundlaget for miljøkapitlet i den første nationale udviklingsplan
(1995-2000). Men Namibia mangler strukturer og administrativ kapacitet på miljøområdet.

Genopretning af skov. Danced -støttet skoleprojekt i Namibia.
Danced indledte sit miljøsamarbejde med landet i 1995 med en aftale om gennemførelse
af fire projekter. De to af projekterne rettede sig mod problemerne med skovrydning og
bæredygtig forvaltning af træressourcer. Begge disse projekter blev forlænget frem til
2001.
Et tredje projekt, kystzoneforvaltning i Erongo Provinsen, blev i 1999 forlænget i et
år frem til august.
Renere teknologi i fiskeindustrien var emnet for det fjerde af de
oprindelige projekter, der havde fokus på indførelse af miljøanalyser og
handlingsplaner i tre firmaer. Ved projektets afslutning i 1999 kunne resultaterne gøres
op, blandt andet at de tre firmaer havde sparet 30 pct. af ferskvandforbruget, 30 pct. af
saltvandsforbruget, at de udledte mellem 20 og 50 pct. mindre spildevand og havde forøget
deres udbytte med op til 3 pct. Resultaterne blev meddelt landets 16 andre virksomheder i
fiskeindustrien, og 10 af dem har vist interesse for at få udarbejdet lignende planer. De
positive erfaringer fra Namibia har inspireret til nye projekter om ren teknologi i
Sydafrika.
En programmission besøgte i 1999 Namibia som et led i vurderingen af
det fremtidige samarbejde. Det blev besluttet at fortsætte miljøbistanden til Namibia.
Den nye samarbejdsaftale omfatter årene 20002002 og udpeger følgende
indsatsområder for miljøbistanden til Namibia: Naturressourceforvaltning herunder
biodiversitet og skov- og træressourcer, kystzoneforvaltning, byudvikling og industri
samt energi.
Danced indledte i 1999 et samarbejde med Namibias miljøministerium og
Planlægningskommission om en miljøgennemgang af Namibias "grønne plan" i
forbindelse med udarbejdelsen af landets 2. Udviklingsplan. Skønt der er tale om et
mindre projekt målt i kroner og ører, kan det få store positive konsekvenser og
samtidig afgørende indflydelse på Danceds fremtidige program i Namibia. En liste over
større Danced-projekter i Namibia findes i bilag 7.

Sydafrika er Afrikas rigeste land, men velfærden er så ulige fordelt, at landet
økonomisk fungerer som to forskellige nationer med to forskellige typer af problemer. De
områder, der frem til 1994 var afsat til landets sorte befolkning, er i dag stadig
præget af fattigdom og efterslæb i udviklingen. De sorte byområder har dårlige
boliger, problemer med kloakering, vandforsyning og affaldsindsamling. De sorte
landområder er hårdt medtagne af skovrydning, overgræsning og nedslidning. Omvendt er
de områder, der tidligere var forbeholdt landets hvide mindretal, præget af en
europæisk livsstil og voldsomt forbrug af ressourcer.
Siden landets første frie valg i 1994 har Sydafrika været inde i en reformproces, der
skal udligne de store forskelle i landet. En række love er blevet vedtaget, nye
administrationer er opbygget og der er blevet vendt op og ned på det politiske liv, hvor
landets sorte befolkningsflertal for første gang har haft mulighed for at stemme. Men det
tager tid at vende udviklingen. De økonomiske og sociale reformer er hæmmet af manglende
investeringer fra udlandet, og arbejdsløsheden er meget høj især i den sorte
befolkning.
Ønsket om miljømæssig bæredygtighed er et vigtigt led i de sydafrikanske reformer,
men i praksis er det ikke uden problemer at opnå. Der er ikke altid administrativ
kapacitet til at føre love og hensigter ud i livet, og der er rift om de økonomiske
ressourcer i Sydafrika, som ud over arbejdsløshed og store sociale skævheder også slås
med en nedslidt sundhedssektor og et katastrofalt skævt uddannelsessystem.

Støtte til miljøplanlægning, håndtering af affald og vandbesparelser er temaet
i en række Danced-støttede projekter i Sydafrika. Et af dem dækker
Johannesburgs sydlige forstæder, hvor billedet her er taget.
Danced indledte miljøsamarbejdet med Sydafrika i 1995 og er siden
blevet den største udenlandske miljødonor i landet. Aftalen om miljøsamarbejdet (1998)
udpeger fire overordnede indsatsområder: Miljø i byerne, forureningsbekæmpelse og
affaldshåndtering, energi og forvaltning af naturressourcer herunder biodiversitet, træ-
og vandressourcer.
Danced har støttet opbygningen af en samlet miljølovgivning i Sydafrika og arbejdet
med miljøhensynet i forbindelse med en række af de store reformprojekter f.eks. i
forbindelse med jordfordeling, boliger, vand- og energiforsyning. Se her!
Siden 1995 har aktiviteterne spændt over kapacitetsudvikling hos offentlige
myndigheder, pilotprojekter og støtte til udarbejdelse af politikker og strategier. En
særlig del af miljøsamarbejdet har været støtten til sydafrikanske græsrødder, en
historisk stor og slagkraftig gruppe, der i de senere år i stigende grad markerer sig på
miljøområdet.

De blev fordrevet fra deres land og deres sprog blev forbudt i skolerne.
Men Namefolkets kultur er sejlivet. I dag er de almindelige borgere i
Sydafrika og ved at opbygge et godt naboskab med Richtersveld National
Park, hvor de engang levede. De er omfattet af det Danced-støttede
program for social økologi i og omkring Sydafrikas Nationalparker.
I1999 afholdt Sydafrika sit andet frie parlamentsvalg. Thabo Mbeki blev landets nye
præsident, og han har fra begyndelsen slået fast, at koordinering og samarbejde mellem
de forskellige ministerier og provinsregeringerne er nøgleord for den nye regering.
Valget betød en række udskiftninger i de ministerier, som Danced samarbejder med i
Sydafrika, men det har ikke haft større indflydelse på de aktiviteter, Danced støtter.
Det skete i 1999
I 1999 slog Danceds støtte til renere teknologi i industrien for alvor igennem med
underskrivelsen af to nye projekter og start på et tredje. Men 1999 stod også i de
overordnede strategiers tegn, sidste hånd blev lagt på den nationale strategi for
affald, og Danced besluttede at støtte den nationale strategi for integreret forvaltning
af vandressourcerne. På forsknings- og undervisningsområdet dannede fem sydafrikanske
universiteter sammen med University of Botswana et nyt miljø-konsortium. Og på
græsrodsniveau fortsatte Danced sin støtte til Sydafrikas frodige organisationsmiljø.
Se her!

Danceds indsats i Sydafrika er blandt andet rettet mod de massive
miljøproblemer i lavindkomstområderne.
Indførelsen af renere teknologi kan give både gevinst til miljøet
og økonomisk gevinst til virksomhederne. Det blev blandt andet bevist i et
Danced-støttet projekt rettet mod fiskeindustrien i Namibia, hvor de involverede firmaer
både nedsatte deres ressourceforbrug og deres spildevandsudledning samtidig med at de
øgede deres økonomiske udbytte (se også afsnit om Namibia i dette kapitel). I Sydafrika
gik et lignende projekt for fiskeindustrien i gang i 1999, mens to andre projekter blev
forberedt. De ene projekt er rettet mod de ca. 500 sydafrikanske virksomheder, der
udfører overfladebehandling af metal. Denne såkaldte galvanoindustri skaber problemer
med udledning af tungmetaller i spildevand, luftforurening og mængder af fast affald,
herunder kemikalieaffald.
Det andet projekt er rettet mod Sydafrikas tekstilsektor, og dette projekt bygger på
en såkaldt livscyklus-analyse af hele produktionen, populært sagt fra bomuldsfrø til
t-shirt. Projektet retter sig især mod to led i produktionen der giver særlige problemer
for miljøet, bomuldsdyrkning og kemikaliebehandling af de færdige tekstiler. Projekterne
skal blandt andet støtte virksomheder, der ønsker en miljøgennemgang af deres
produktion. Der skal etableres demonstrationsprojekter på udvalgte virksomheder og gives
rådgivning om indførelse af renere teknologi. I forbindelse med tekstilindustrien skal
projektet fremme afsætningen af bomuld og tekstiler, der er produceret med mindre
belastning af miljøet.
Brancheforeningerne er en vigtig partner i projekterne om renere teknologi, og de
relevante brancheorganisationer i Sydafrika har tilsluttet sig de tre projekter.
Affald kan fylde så meget, at det bliver en del af landskabet. Det
vidner de karakteristiske bakker omkring Sydafrikas største by, Johannesburg, om.
Bakkerne er i virkeligheden kæmpe bunker af affald fra mineindustrien, og fra dem blæser
støvet ind over boligområderne, og regnen vasker kemiske stoffer ned i jorden og i
sidste ende grundvandet. I 1999 afsluttede Sydafrikas myndigheder udarbejdelsen af en
affaldsstrategi for hele landet og for alle former for affald. Et led i strategien er
bedre planlægning af, hvor mineindustriens slaggebakker skal placeres og af, hvordan man
sikrer grundvandet mod nedsivning. Danced har støttet udarbejdelsen af strategien, som
også lægger op til f.eks. at etablere indsamlingsordninger i de dele af Sydafrika, hvor
der ikke tidligere har været renovation typisk store dele af de tidligere sorte
townships og såkaldte hjemlande. Ifølge strategien skal der i de kommende år
gennemføres affaldsplanlægning på nationalt, regionalt og lokalt niveau. På længere
sigt skal der arbejdes med begrænsning af affaldsmængderne, affaldsbehandling og
håndtering af f.eks. farligt affald. Danced vil i de kommende år støtte gennemførelsen
af affaldsstrategien.
Danced støtter lignende projekter i Sydafrikas nabolande Lesotho og Swaziland.
Vand er en sparsom ressource i store dele af Sydafrika. Med det
historiske regeringsskifte i 1994 ændrede synet sig på landets ressourcer, og den
vidtgående reform af vandloven skal sikre alle ligelig adgang til vand. Med et nyt
projekt støtter Danced nu gennemførelsen af reformen, der blandt andet skal sikre en
bæredygtig forvaltning og udnyttelse af vandressourcerne. Første del af projektet skal
styrke kapaciteten i Department of Water Affairs i forbindelse med forvaltning af
grundvand og overfladevand. I anden del af projektet skal der opbygges såkaldte
vandstyrelser (Catchment Management Areas) i tre udvalgte områder. Det bliver de lokale
vandstyrelser, der i samarbejde med lokale myndigheder, beboere og organisationer skal
forvalte Sydafrikas vandressourcer.
Fem sydafrikanske universiteter indgik i 1999 sammen med University of
Botswana en aftale om fremtidigt samarbejde. Samarbejdet, der skal omfatte forskning og
undervisning i forbindelse med miljøproblemer i byer og industri, har fået navnet SACUDE
(Southern African Consortium of Universities for Development and Environment) I&UA
(Industri and Urban Areas). Danced støtter oprettelsen af SACUDE I&AU, der vil komme
til at samarbejde tæt med det danske universitetskonsortium DUCED I&AU, der i 1998
blev etableret med støtte fra Danced, og med tilsvarende konsortier i Malaysia og
Thailand.
I 1999 blev der i det sydlige Afrika arbejdet med at forberede et
universitetssamarbejde om miljøproblemer i forbindelse med forvaltning af naturressourcer
og bæredygtig udnyttelse af landområder.
Græsrodsorganisationerne har i mange år været en levende og
slagkraftig del af det politiske liv i Sydafrika også på miljøområdet. Siden starten
på miljøbistanden har Danced støttet en række lokale græsrodsprojekter og samarbejder
mellem danske og sydafrikanske organisationer. Den tradition blev fortsat i 1999, hvor
Danced indledte sin støtte til et samarbejde mellem Danmarks Naturfredningsforening og
den sydafrikanske organisation Group for Environmental Monitoring. Samarbejdet skal blandt
andet udvikle lokale Agenda-21 aktiviteter i de to lande og i den forbindelse udvikle en
fælles uddannelse for miljøaktivister i de to organisationer.
Et andet græsrodsprojekt er oprettelsen af et grønt væksthus midt i millionbyen
Johannesburg. Væksthuset skal være en arbejdende demonstration af grøn teknologi og
samtidig fungere som en støtte til alle, der arbejder for et retfærdigt og
miljømæssigt sundt og bæredygtigt Sydafrika. Det er den lokale græsrod Earthlife
Africa, der står bag ideen til væksthuset. Danced har tidligere støttet Earthlife
Africa og udarbejdelsen af projektforslaget om det grønne væksthus.
En liste over større Danced-projekter i Sydafrika findes i bilag 7.

Swaziland er stadig først og fremmest et landbrugsland, skønt der sker en voldsom
tilflytning til byerne. Fattigdommen i landdistrikterne har ført til store problemer med
skovrydning og udpining af landbrugsjorden. I byerne har tilflytningen resulteret i
problemer med affald og et stærkt stigende energiforbrug. Indsatsen på miljøområdet er
hæmmet af en svag administration og en forældet og utilstrækkelig lovgivning.
I 1997 indgik Danced aftale om miljøbistand til Swaziland. Aftalen udpeger tre
hovedindsatsområder for miljøbistanden: Affaldshåndtering i byerne, bæredygtig energi
og bæredygtig udnyttelse af landområderne.
I 1999 fortsatte Danced støtten til to projekter i forbindelse med henholdsvis skove
og skovforvaltning og bæredygtig energi. På affaldsområdet indledtes et nyt projekt,
som skal styrke indsamling og behandling af affald i landet. Der findes kun få data om
fast affald i Swaziland, affaldshåndteringen er ukoordineret og ansvaret er spredt mellem
mange forskellige institutioner. Projektet skal udvikle en strategi for håndtering af
fast affald og styrke den institutionelle kapacitet til at gennemføre strategien.
En liste over større Danced-projekter i Swaziland findes i bilag 7.
Tanzania er af FN klassificeret som tilhørende gruppen af mindst udviklede lande.
Gennem de seneste par år er den tanzaniske økonomi stabiliseret, og den store udfordring
er at formulere og gennemføre en politik, der kan fremme den økonomiske politik.
Hovedparten af Tanzanias befolkning bor på landet, og miljøproblemerne hænger i
væsentlig grad sammen med det stigende pres på landbrugsjorden og andre naturressourcer.
Fattigdom og befolkningstilvækst har ført til træfældning som følge af det øgede
behov for brænde og jord til dyrkning. Den stærkt stigende tilflytning til især de
store byer har ført til en ukontrolleret byudvikling og dermed stigende problemer med
kloakering, vandforsyning og affald.

Ramsar- konventionen er den internationale konvention om beskyttelse
af vådområder.I 1999 tilsluttede Tanzania sig konventionen og Danida tog
første skridt til et projekt, der skal støtte bevarelsen af landets vådområdet.

I 1983 blev der oprettet et nationalt miljøforvaltningsråd og i forbindelse med
forberedelserne til Rio-konferencen i 1992 etableredes en særlig miljøafdeling, der nu
er placeret i vicepræsidentens kontor. På grundlag af et studie og en omfattende
høringsproces finansieret af bl.a. Verdensbanken og Danmark samt i lyset af den
iværksatte decentraliseringspolitik ventes regeringen snarest at træffe beslutning om en
mere effektiv miljøadministration. Arbejdet med udformning af en tidssvarende
miljølovgivning vil herefter blive indledt med udgangspunkt i den fremlagte
miljøhandlingsplan fra 1994 og de senere udarbejdede sektorpolitikker inden for bl.a.
skov- og vildtforvaltning.
Den tanzaniske regering har i de senere år tilført flere midler til miljøsektoren,
men de udgør stadig kun ca. 1 pct. af statsbudgettet først og fremmest til
lønninger og andre løbende udgifter. Som følge af den meget stramme økonomiske
situation og det beskedne statsbudget kan det ikke forventes, at Tanzania vil kunne øge
dette niveau væsentligt på kort og mellemlang sigt.
Tanzania er den største modtager af dansk udviklingsbistand og Danmark har støttet
landet siden 1963. Tanzania blev programsamarbejdsland for dansk udviklingsbistand i 1989.
Udviklingsbistanden er koncentreret om landbrug, sundhed, veje og udvikling af den private
sektor. Hertil kommer støtte til overordnede makroøkonomiske og institutionelle
reformer, herunder reform af den offentlige sektor og decentraliseringsreformen samt
demokratisering og god regeringsførelse. Danidas miljøsamarbejde med Tanzania blev
indledt i 1996, og det første projekt blev iværksat i 1997.
I 1999 forberedtes et overordnet program for miljøbistanden til Tanzania. Programmet,
der forventes at blive færdiggjort i 2000, er koncentreret om følgende indsatsområder:
Forvaltning af naturressourcerne og beskyttelse af biodiversitet samt forvaltning af
bymiljø. Miljøbistanden skal desuden omfatte støtte til udvikling af miljølovgivning
og -administration på centralt niveau og udvikling af vindenergi.
Det skete i 1999
I 1999 fortsattes to landsbybaserede skovforvaltningsprojekter i Iringa-regionen. Det
ene omfatter bjergskove i Uzungwa-bjergene og det andet tørbundsskove i Nyangoro og
Kitapilimwe. Endvidere er der placeret en dansk rådgiver i Ministeriet for
naturressourcer og turisme til at støtte udvikling af retningslinjer for bæredygtig
skovforvaltning. Desuden blev der startet nye projekter i forbindelse med beskyttelse af
vådområder og bymiljø.
Vådområder. I 1999 tilsluttede Tanzania sig Ramsarkonventionen om
vådområder af international betydning og udpegede samtidig Malagarasi-Muyovozi
vådområdet som landets første Ramsarområde. I slutningen af 1999 blev der godkendt et
projekt for bæredygtig og integreret forvaltning af dette første Ramsarområde, og
samtidig vil der blive placeret en dansk rådgiver i Ministeriet for naturressourcer og
turisme med henblik på bl.a. at bistå med udviklingen af en national politik for
vådområder.
Bymiljø. I 1997 blev der igangsat et bymiljøprojekt i Mwanza som led
i den tanzaniske regerings program for bæredygtige byer. En gennemgang af projektet i
1999 viste, at fælles miljøplanlægning med deltagelse af de forskellige lokale
interessenter, herunder kvinder, i stigende grad anvendes af bystyret og at
miljøhandlingsplaner udarbejdet af lokale arbejdsgrupper var under gennemførelse af
forskellige lokale grupper med støtte fra projektets miljøfond. Det var også lykkedes
gennem en lang række informationsaktiviteter at øge miljøbevidstheden i byen. Fase 2 af
bymiljøprojektet i Mwanza er under udarbejdelse. I slutningen af 1999 indledtes et
tilsvarende projekt i Iringa.
En liste over større Danida-projekter i Tanzania findes i bilag 7.
Zambia er af FN klassificeret som tilhørende gruppen af mindst udviklede lande.
Økonomien har været under stigende pres de senere år blandt andet pga. dårlige
høstresultater, og den asiatiske krise. Generelt lever mere end 70 pct. af befolkningen
under fattigdomsgrænsen. Denne situationer er forværret i landområderne, hvor andelen
af fattige er over 80 pct.
Nedbrydning af miljøet i Zambia er et resultat af fattigdom, manglende alternative
indkomstmuligheder, utilstrækkelig forståelse for miljøproblemer, svag administration
og lovgivning samt sammenbrud i de traditionelle værdier og sædvaner, der tidligere var
med til at sikre en bæredygtig anvendelse af naturen.
Zambias store kobberforekomster og den deraf udviklede minedrift har betydet, at landet
har udviklet sig til et af Afrikas mest urbaniserede samfund. Mange af miljøproblemerne
er derfor koncentreret om mineindustriens luftforurening og vandforurening af Kafue
floden, der også forsyner Lusaka med drikkevand.
Husholdningernes behov for brænde har betydet, at skovområder i og omkring byerne er
blevet ryddet med deraf følgende jordnedbrydning og -erosion. Selvom problemerne er
alvorlige, er de koncentreret i afgrænsede områder, hvilket betyder at en målrettet
indsats vil kunne have gunstige effekter på miljøet.

Den zambiske regering godkendte i 1985 en national naturbeskyttelsesstrategi, der var
det første dokument, som definerede miljømålsætningerne for landet. Denne strategi er
siden blevet revideret i 1994 i en national handlingsplan for miljøet. Fremskridtene på
miljøområdet har været begrænsede med undtagelse af regeringens godkendelse af en ny
vildtforvaltningslovgivning i 1998, samt etablering af den uafhængig myndighed Zambia
Wildlife Authority (ZAWA) med det overordnede ansvar for nationalparker og
vildtforvaltningsområder.
Zambia blev programsamarbejdsland for dansk u-landsbistand i 1989. Samarbejdet har
været fokuseret på sektorerne sundhed, uddannelse og veje. Forberedelse af
miljøprojekter i Zambia indledtes i 1997, men pga. den politiske situation i Zambia blev
det besluttet at indstille forberedelserne i 1998. De blev dog genoptaget i 1999 med
gennemførelsen af en identifikationsmission. Identifikationsmissionen har peget på fire
indsatsområder: Affaldshåndtering (og -forvaltning) i byer, naturressourceforvaltning i
landbrug, vildtforvaltning og biodiversitet samt kapacitetsudvikling i miljøplanlægning
Konkret iværksættelse af projekter afventer fortsat den politiske udvikling.
Zimbabwe er af FN klassificeret som et mellemindkomstland, og landet har en forholdsvis
veludviklet infrastruktur og industri. Men der er stor social ulighed. Over 70 pct. af
landets befolkning bor i de såkaldte fællesområder, hvor størstedelen af indbyggerne
er fattige, og sammen med befolkningstilvæksten har fattigdommen øget presset på
naturressourcerne.

Miljøhandingsplaner og bedre forvaltning af bymiljø er et af Danidas
indsatsområder i Zimbabwe. Her et gadebillede fra Harara,en af de byer, somprojektet
omfatter.
Behovet for jord til græsning og dyrkning i de overbefolkede fællesområder er stort,
og overudnyttelse kombineret med tilbagevendende tørkeperioder medfører, at jorderosion
og udpining af jorden, afskovning og tab af naturlige vådområder udgør de væsentligste
miljømæssige udfordringer for en bæredygtig udvikling.
Zimbabwes relativt gamle og veludviklede industrisektor og den hastige urbanisering
betyder, at byernes miljøproblemer og den industrielle forurening udgør et voksende
problem.
Miljøproblemer i byerne i Zimbabwe har hidtil været lavt prioriterede eller oversete,
og har i vidt omfang været overladt til de lokale administrationer. Der findes ingen
generelle bymiljømålsætninger eller -politikker, og området har hidtil heller ikke
haft en central forvaltningsmæssig forankring. Samtidigt vokser byerne i et tempo, der
ligger ud over myndighedernes kapacitet til at levere den nødvendige infrastruktur og
serviceydelser.
I erkendelse af at lovgivningen på miljøområdet er for spredt og for svag er en
lovreform sat i gang. Reformprocessen er dog præget af forsinkelser, som blandt andet kan
tilskrives mangel på kapacitet og gennemslagskraft hos det kombinerede Mine-, miljø- og
turistministerium.
Zimbabwe har gennem en årrække været i gang med en decentraliseringsreform, og i den
nye miljølov er det bl.a. hensigten at indføre decentral miljøplanlægning i
landdistrikterne, samt at indføre miljønormer på en række områder, herunder også
områder administreret af distrikterne.
Når den nye miljølovgivning vedtages, vil der opstå en situation med et markant
behov for udvikling af politikker og regulativer på området, og for opbygning af
kapacitet til opfølgning og håndhævelse af loven. Den fortsatte udvikling af
miljøprogrammet vil bl.a. blive søgt knyttet til de heraf opståede behov.
Zimbabwe har været programsamarbejdsland for dansk u-landsbistand siden 1989. Under
dette samarbejde støtter Danida sundhedssektoren, udvikling af infrastruktur, landbrug og
den private sektor. I 1998 blev de første skridt taget til formulering af et
miljøprogram i Zimbabwe. Programmet omfatter fire indsatsområder: Miljøplanlægning og
-forvaltning i landområder, miljøplanlægning og -forvaltning i byområder, industriel
miljøforvaltning og bæredygtig energi.
Det skete i 1999
1999 har været præget af forberedelsesaktiviteter for især to af miljøprogrammets
indsatsområder, nemlig bymiljø og bæredygtig energi, samt igangsættelse af et projekt
vedrørende deltagerstyret lokal miljøplanlægning i landdistrikter og iværksættelse af
et projekt vedrørende renere teknologi.

Deltagerstyret lokal miljøplanlægning sigter mod for det første at
udarbejde lokale miljøforvaltningsplaner i fire landdistrikter med hovedvægt på
fællesområderne. For det andet søges disse planer iværksat gennem deltagerstyrede
projekter på landsbyniveau, hvorigennem lokalbefolkningens muligheder for og kapacitet
til selv at organisere miljøaktiviteter forventes styrket. Indsatsen inden for renere
teknologi har ført til, at der i 1999 er gennemført forberedende miljøvurderinger i 18
virksomheder, med henblik på at starte demonstrationsprojekter blandt et udvalg af disse
virksomheder.
Bymiljø. I 1999 blev der bevilget støtte til et bymiljøprojekt i
Zimbabwe. Projektet fokuserer på opbygning af metoder, systemer og arbejdsgange til
miljøplanlægning og forvaltning i byer gennem forberedelse af miljøhandlingsplaner for
udvalgte byområder, kombineret med konkrete opfølgningsaktiviteter og
demonstrationsprojekter. I denne første fase udvikles og afprøves metoder i fire
udvalgte byområder. I anden fase er hensigten at sprede de udviklede koncepter og metoder
til andre byområder.
De udvalgte byer er Harare samt Bindura, Victoria Falls og Norton. Disse byer
repræsenterer forskellige miljøproblemer og niveauer mht. til størrelse, infrastruktur
og kapacitet. Kapacitetsudvikling i byforvaltningerne vil blive kombineret med løsning af
konkrete miljøproblemer som f.eks. luftforureningsbekæmpelse, affaldshåndtering mv. med
henblik på dels at sikre konkrete miljøforbedringer, dels en varig kapacitetsopbygning
og endelig at demonstrere løsningsmodeller til anvendelse i andre byområder. Med hensyn
til det nationale sigte er det hensigten at metoder udviklet på centralt og lokalt niveau
skal tjene som grundlag for formulering af politikker og retningslinjer for
bymiljøforvaltning.

Det Danida-støttede projekt om deltagerstyret lokal miljøplanlægning
retter
sig mod befolkningen i Zimbabwes fattige landdistrikter.
For så vidt angår miljøprogrammets fortsatte udvikling udtrykte de zimbabwiske
myndigheder i 1999 ønske om at påbegynde arbejdet med at formulere nationale
miljøpolitikker og -prioriteter. Manglen på vedtagne og synlige prioriteringsrammer og
politikker for miljøområdet på nationalt niveau er blevet påpeget af såvel regering
som NGOer og andre interessenter, og det er på denne baggrund hensigten at styrke
miljøprogrammet på dette område.
En liste over større Danida-projekter i Zimbabwe findes i bilag 7.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
|