| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Årsberetning 2001 - Den Grønne Jobpulje
Kapitel 2 - Indsatsen indenfor det rummelige arbejdsmarked
Særlig indsats for den tunge arbejdsløshed
Efterhånden som arbejdsløsheden faldt, blev det tydeligt, at der var behov for en
særlig indsats for at få dem, der havde stået bagest i arbejdsløshedskøen, ud på
arbejdsmarkedet. I 2000 gjorde jobpuljen denne indsats til en særlig prioriteret opgave,
og for 2001 blev det fastlagt i finansloven, at der skulle anvendes i alt 14 mio. kr. til
styrkelse af det rummelige arbejdsmarked. Det blev forudsat, at der med disse midler
skulle skabes gennemsnitligt 75 helårsarbejdspladser indenfor det rummelige arbejdsmarked
hvert år.
Stadig varige job
I vejledningen til ansøgerne blev det tilkendegivet, at støtten skulle målrettes til
grønne projekter, der kunne skabe rummelige job, dvs. flexjob, skånejob eller
servicejob. Der blev åbnet mulighed for at støtten kunne gives til jobtrænings- eller
revalideringsforløb, som konkret sigtede mod at få deltagerne ud i varige job, og det
blev også nævnt, at der kunne gives støtte til, at personer kunne bevare deres plads
på arbejdsmarkedet.
Denne udvikling betegnede et brud med den linie, der hidtil havde været jobpuljens,
nemlig at der sigtedes mod at skabe varige, ordinære job. Men puljen fastholdt
prioriteringen af, at der primært skulle skabes varige stillinger til de personer, der
indgik i de støttede projekter.
Ændrede kriterier
Det betød ændringer i puljens vurderingskriterier. Den direkte jobskabelse for de
tunge ledige blev det primære mål for projekterne i stedet for som før at have været
en værdifuld sideeffekt i nogle projekter. For at sikre, at der var fastsat
tilstrækkeligt tydelige mål i projekterne med hensyn til jobskabelsen, blev der for alle
projekter under dette indsatsområde udarbejdet særlige skemaer med målsætninger for
antallet af ordinære job, rummelige job, udslusning til job eller uddannelse og for
antallet af jobtræningsmåneder i projektet.
Ændringen i det beskæftigelsesmæssige sigte førte også til ændringer med hensyn
til de miljømæssige krav. Puljen havde før lagt afgørende vægt på, at projekterne
repræsenterede nyskabelser på det miljømæssige område. Da det imidlertid er
vanskeligt at forene dette sigte med en indsats for den tunge ledighed, blev det alene
meldt ud i vejledningen, at projekterne skulle have en "betydelig og varig
miljømæssig effekt" og at de skulle have "demonstrationsværdi som nye
eksempler på samtænkning af miljøindsatsen med indsatsen for at skabe job til
alle."
Demonstrationsværdi
Konsekvensen var, at det i højere grad var den samlede demonstrationsværdi af et
projekt, der blev afgørende, fremfor om projektet kunne præsentere noget, der var helt
nyskabende rent miljømæssigt. Denne linie åbnede op for, at der med projekterne kunne
ske en bredere implementering og udbredelse af miljøvenlige teknologier og adfærd,
f.eks. med hensyn til energi og vandbesparelser, økologisk køkkendrift eller
affaldssortering. Det var jobpuljens erfaring, at der på områder som disse var
efterspørgsel efter arbejdskraft, og at det også var områder, der var relevante for
opkvalificering af ledige.
Gerne bred ansøgerskare
I vejledningen blev det fremhævet, at puljen gerne ville støtte både projekter
fra offentlige myndigheder og andre "etablerede" aktører indenfor
beskæftigelsesområdet og projekter i private virksomheder, undervisningsinstitutioner
eller foreninger. Det var puljens erfaring, at mange private foreninger og ildsjæle
finder udfordringer i at arbejde med at kombinere en miljøindsats med en indsats for
beskæftigelse af svagere grupper, og at de skaber gode resultater.
Første ansøgningsrunde i maj
Da det typisk tager tid at formulere et projekt indenfor det rummelige arbejdsmarked,
blev det besluttet, at første ansøgningsfrist til jobpuljen på dette område skulle
ligge i midten af maj 2001. Det ville give tid til, at der kunne formuleres et
tilstrækkeligt antal relevante projekter. Med den lidt blødere formulering af kravene
på det miljømæssige område var det forventningen, at der kunne komme mange
ansøgninger på dette område, og at det kunne blive vanskeligt at prioritere mellem dem.
Men bestyrelsen valgte at åbne forholdsvis bredt op for ansøgninger, selv om det i givet
fald kunne betyde, at puljen løb tør for penge inden årets udgang. For efteråret 2001
blev der fastsat tre ansøgningsfrister.
Ansøgninger og tilsagn
Der kom i alt 56 ansøgninger på dette område. 7 af disse var indsendt til puljens
sidste møde, der var berammet til 20. december 2001. Disse sager kunne ikke behandles, da
der den 12. december blev indført udgiftsstop i staten.
Samlet blev der således behandlet 49 sager på dette område. Tilsammen blev der søgt
om 44,3 mio. kr. 22 af sagerne fik tilsagn. Samlet udgjorde tilsagnene 13 mio. kr. Dette
svarer til, at 45 % af ansøgningerne fik tilsagn, og at der blev givet bevillinger på 30
% af de ansøgte beløb. I forhold til ansøgningerne vedrørende markedsmodning af
innovative miljøteknologier er tilsagnsprocenten høj. En stor del af de indsendte
projekter skønnedes egnede som demonstrationsprojekter for, hvordan miljøindsatsen kunne
indtænkes i beskæftigelsesindsatsen.
Indsatsområdet fik på denne måde en "flyvende start". Der
ligger resuméer af de støttede projekter på jobpuljens hjemmeside, www.mst.dk/gronjob.

Figur 1:
Antal behandlede ansøgninger og bevillinger

Figur 2:
Ansøgt beløb og beviliget beløb
Mere end 14 de millioner
Hvis det sidste bestyrelsesmøde var blevet afholdt, ville rammen på 14 mio. kr.
til dette område sandsynligvis være blevet overskredet. Der var imidlertid tilbageført
uforbrugte midler til puljen fra den tidligere fireårsperiode, som muliggjorde, at der
kunne have været givet bevillinger også på det sidste bestyrelsesmøde.
Afslag
Der blev givet 27 afslag til projekter indenfor det rummelige arbejdsmarked. Det giver
en afslagsprocent på 55. Baggrunden for afslagene var især, at projekternes
beskæftigelsesmæssige og/eller miljømæssige virkninger blev vurderet til at være for
usikre, eller at projekterne ikke skønnedes at have tilstrækkelig demonstrationsværdi.
Mange tilsagn til projekter i privat regi
Lidt over halvdelen, nemlig 12 af de projekter, der fik tilsagn, kom fra kommuner eller
fra amtslige eller kommunale institutioner. 10 projekter udsprang af private initiativer,
heriblandt et projekt fra et boligselskab, nogle projekter i mindre virksomheder og nogle
aktiveringseller uddannelsesprojekter i privat regi. En ansøger, en privat virksomhed,
fik tilsagn på to ansøgninger.
Det er i overensstemmelse med ønskerne fra jobpuljens bestyrelse, at der er en ret
høj andel af projekter i privat regi. Men de har ikke fået så store bevillinger.
Tilsammen har de 10 private projekter fået 4,1 mio. kr. af de i alt uddelte 13 mio. kr.

Figur 3:
Bevillingerne 2001 fordelt efter type af bevillingsmetoder

Figur 4:
Bevilingerne 2001 fordelt efter type af bevillingsmodtager (beløb)
Væsentlige projekter i offentligt regi
De 12 projekter i offentligt regi har tilsammen fået 8,9 mio. kr. i støtte.
Heriblandt indgår en bevilling til Det Regionale Arbejdsmarkedsråd i Vejle Amt, som
tidligere har administreret en delpulje under Den Grønne Jobpulje. Arbejdsmarkedsrådet
fik en bevilling på 2 mio. kr., og bidrog selv med andre 2 mio. kr. Af de 4 mio. kr. blev
3,1 mio. kr. afsat til en ny delpulje og resten til et etablere en konsulentfunktion. Da
jobpuljen blev nedlagt, bortfaldt puljens bidrag til delpuljen.
Derudover har flere andre store projekter i offentligt regi fået støtte til
nyskabende projekter, der samtænker miljø- og beskæftigelsesindsatsen. Blandt andet
arbejder fire jyske revalideringsinstitutioner med forskellige former for opkvalificering
af revalidender med miljøopgaver - i tæt samarbejde med private virksomheder omkring
jobtræning. Og der er spændende eksempler på kommunale projekter, der bruger
miljøindsatsen som løftestang for at få bugt med den tunge ledighed.
Tilskudsstørrelser
To af de støttede projekter fik henholdsvis 1 og 1,5 mio. kr. i støtte.
Hovedparten af projekterne har fået støtte i størrelsesordenen mellem 400.000 kr. og
600.000 kr. Et projekt har fået under 100.000 kr. i tilskud. Gennemsnitligt har
projekterne fået knapt 600.000 kr. i støtte. Det er en lidt højere gennemsnitlig
støtte end for projekterne vedrørende markedsmodning af innovative miljøteknologier,
hvor den gennemsnitlige støtte ligger på 500.000 kr.
Tabel 1:
Tilskud 2001 fordelt efter størrelse
* Heri indgår bevillingen til AF Vejle, som delvis var en delpulje
Konference
En del af projekterne indenfor det rummelige arbejdsmarked var således kommet godt i
gang, og der var også projekter fra jobpuljens tidligere fireårsperiode som havde gode
resultater med at kombinere miljøindsatsen med indsatsen indenfor det rummelige
arbejdsmarked. Bestyrelse og sekretariat havde drøftet muligheden for at holde en
konference allerede i foråret 2002 for at formidle de indvundne erfaringer og sætte
fokus på mulighederne. Med lukningen af puljen bliver det i højere grad gennem
projekternes egen informationsvirksomhed, at erfaringerne kan formidles.
Beskæftigelsesmæssige målsætninger
Alle projekter, der fik tilsagn, blev som nævnt bedt om at angive måltal for antallet
af skabte job indenfor det rummelige arbejdsmarked. De 22 projekter har tilsammen angivet,
at de forventer at skabe 17 nye ordinære job, 83 nye flex- skåne eller servicejob, 80
udslusninger fra beskæftigelsesprojekter til job på det almindelige arbejdsmarked og 14
udslusninger til uddannelse. Hvis dette bliver resultatet af jobpuljens støtte på 13
mio. kr., vil indsatsen opfylde forudsætningen om, at der for hvert år skabes
gennemsnitligt 75 helårsarbejdspladser indenfor det rummelige arbejdsmarked. Alene
antallet af forventede flex- skåne- og servicejob opfylder målet, og hertil kommer 17
nye ordinære job og over 90 udslusninger til eksisterende job eller uddannelse.
Udslusningerne gælder personer, der er omfattet af det rummelige arbejdsmarked, dvs.
typisk personer, der har været ledige i 1½ år eller længere, og udslusning til et
ordinært job kan derfor betegnes som en betragtelig succceshistorie for den enkelte
ledige.
Foreløbige resultater
For at kunne følge, om projekterne når målene, har jobpuljen bedt om, at projekterne
hvert år indsender en opgørelse over deres resultater med hensyn til skabelse af nye job
og udslusninger til arbejdsmarkedet. Af de 22 igangsatte projekter er et mindre projekt
stoppet og delpuljen til AF Vejle måtte som nævnt trækkes tilbage. Af de resterende 20
projekter er der 7 projekter, der har været i gang i fire måneder eller mere. Første
tildeling af midler fandt som nævnt sted i juni måned, og efter tilsagnet går der
typisk nogen tid med at få eventuel medfinansiering på plads, ansat en projektleder o.
lign. Enkelte projekter, som baserer sig på allerede eksisterende projekter, har kunnet
være i gang i 6 måneder.
I de 7 projekter er der oprettet 6½ nye ordinære stillinger, typisk som projektleder.
Herudover fremgår det af projekternes tilbagemeldinger, at der er sat mange
jobtræningsforløb i gang. Totalt angiver 6 projekter, at der i perioden fra projektstart
til årsskiftet har været etableret knapt 600 måneders jobtræning eller revalidering i
projekterne. Det kan med et forsigtigt skøn oversættes til, at over 100 personer har
været i jobtræning eller revalidering i projekterne i 2. halvår af 2002. Herudover
angiver projekterne, at de i de første måneder har skabt i alt 6 flexjob og 3 skånejob,
og at de har udsluset 31 personer til job på det almindelige arbejdsmarked og 9 personer
til uddannelse.
I forhold til måltallene viser de foreløbige resultater, at der er skabt mange
ordinære job i projekterne, og at udslusninger til det ordinære arbejdsmarked eller
uddannelse kan foregå tidligt i projekterne. Derimod tager det typisk mere end 4-6
måneder at etablere flex- skåneeller servicejob.
Generelt må det bemærkes, at beskæftigelsesindsatsen er en indsats, der præges af
stor foranderlighed, og at gennemsnitsberegninger i heltidsstillinger derfor dækker over
et mangesidet billede, som handler om personer, der af den ene eller anden grund har haft
vanskeligt ved at finde fodfæste på arbejdsmarkedet. Derfor må gennemsnitsberegninger
tages med et vist forbehold.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
|