| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Årsberetning 2001 - Den Grønne Jobpulje
Kapitel 3 - Indsatsen vedrørende markedsmodning af innovative
miljøteknologier og grønne produkter
Støtte til miljøinnovation
En af de tanker, der lå bag oprettelsen af Den Grønne Jobpulje, var, at det kan give
meget gode resultater, hvis der på det rette tidspunkt gives en håndsrækning til
virksomheder eller personer, der har en nyskabende idé. Der er mange eksempler på
mennesker med gode idéer, der har udviklet blomstrende virksomheder, og genereret vækst
og nye arbejdspladser.
Jobpuljens bestyrelse har derfor siden 1997 lagt vægt på at få mange ansøgninger
fra personer og virksomheder, der har gode idéer til innovative teknologier eller
produkter på miljøområdet. I 2001 blev der afsat 14, 2 mio. kr., som direkte skulle gå
til markedsmodning af innovative miljøteknologier og grønne produkter.
Risikovillig kapital
Puljens midler på dette indsatsområde blev af bestyrelsen i en vis grad betragtet
som risikovillig kapital, der skulle anvendes til at støtte lovende nyskabelser på
miljøområdet, som også kunne forventes at have et stort markedspotentiale.
Støtte til markedsmodning
At støtten specielt skulle rettes mod markedsmodning af innovative
miljøteknologier betød en vis ændring i forhold til den praksis, puljen hidtil havde
haft. Tidligere gav puljen også støtte til projekter, der var i en tidligere
udviklingsfase, end markedsføringsstadiet. Projekterne skulle dog være kommet så langt,
at der kunne forventes at komme produktion og afsætning og dermed nye arbejdspladser i en
ikke al for fjern fremtid. Med puljens nye profil blev der i højere grad lagt vægt på,
at projekterne skulle være færdigudviklede og stå lige foran markedsføringsfasen.
Kriterier
Forud for udsendelsen af puljens vejledning til ansøgere blev der gennemført en
principdebat i bestyrelsen, for at udforme klare kriterier for, hvilke typer af projekter,
der kunne få støtte under dette indsatsområde. På dette grundlag blev det fremhævet i
vejledningen at støtten skulle gå til innovative miljøprojekter, der har et
vækstpotentiale både nationalt og også gerne internationalt. Det blev fremhævet i
vejledningen, at projekterne skulle indebære en "væsentlig miljømæssig
nyskabelse", og at de skulle kunne skabe "varige ordinære stillinger" og
"have demonstrationsværdi som foregangsprojekter".
Stor vægt på det nyskabende
I modsætning til indsatsområdet vedrørende det rummelige arbejdsmarked blev det
for dette indsatsområde fastholdt, at der blev sigtet mod varige, ordinære job,
og at projekterne skulle være klart miljømæssigt nyskabende. Puljens sigte skulle være
at støtte det, der er klart på forkant af udviklingen. Det var bestyrelsens opfattelse,
at det var her, der var behov for den økonomiske støtte, som jobpuljen kunne give.
Både private og det offentlige
Det blev signaleret i vejledningen, at puljen primært ville støtte projekter i
eksisterende virksomheder, men at den også ville støtte kommercialisering af nye
miljøteknologier, der var udviklet i offentligt regi. I særlige tilfælde ville der
kunne gives støtte til nystartede virksomheder, hvis de kunne sandsynliggøre idéernes
bærekraft.
Yderligere afgrænsning af støtteområdet
Den Grønne Jobpulje havde før haft et meget bredt indsatsområde og betydeligt flere
midler end de i alt 28,2 mio. kr., der nu var afsat til de to indsatsområder. For at
sikre, at de 14,2 mio. kr., der var afsat til støtte for markedsmodning af innovative
miljøteknologier og grønne produkter, kunne gives til de mest lovende innovative
projekter, blev der yderligere i vejledningen opregnet en række projekttyper, som måske
kunne betegnes som innovative, men som efter bestyrelsens opfattelse ikke skulle spærre
for, at støtten kunne gives til projekter, der indebar et virkeligt væsentligt
vækstpotentiale bl.a. internationalt.
Det var bestyrelsens opfattelse, at puljen nu skulle koncentrere sig om forholdsvis få
lovende projekter med stort vækstpotentiale. Det blev således tilkendegivet, at der
indenfor indsatsområdet innovative miljøteknologier og grønne produkter ikke ville
blive givet støtte til engrosog detailhandelsvirksomhed, netværksaktiviter eller
rådgivningsvirksomhed, og at puljen ikke ville støtte lavteknologiske projekter
vedrørende f.eks. manuel reparation, relativt uforarbejdede naturprodukter eller
genanvendelse. Derudover blev støtteområdet afgrænset således at projekter, der alene
vedrører arbejdsmiljø, indeklima eller sundhedsaspekterne ved fødevarer eller kosmetik
ikke kunne støttes.
Samlet betød disse præciseringer en drejning væk fra de mere græsrodsprægede
forsøgsprojekter og en fokusering på ansøgninger med mere højteknologisk indhold.
Fire ansøgningsrunder gennemført
Der blev gennemført i alt fire ansøgningsrunder, hvoraf de to første lå i marts og
april 2001. Den sidste planlagte ansøgningsrunde i december 2001 kunne ikke gennemføres,
da der den 12. december 2001 blev gennemført et udgiftsstop i staten. Der var indkommet
11 ansøgninger til dette indsatsområde til decemberrunden.
Forventningen forud for ansøgningsrunderne var, at der skulle satses på forholdsvis
få, men spændende ansøgninger med stort vækstpotentiale. Med en samlet ramme på 14,2
mio. kr. og en gennemsnitlig tilskudsstørrelse på 500.000 kr., kunne der forventes givet
mellem 25 og 30 tilsagn hvert år indenfor dette indsatsområde.
Det lykkedes i ret høj grad at begrænse antallet af ansøgninger, der klart lå
udenfor indsatsområdet, men en del ansøgninger blev alligevel vurderet til at ligge på
kanten af, hvad der var hensigten med indsatsområdet.
Ansøgninger og tilsagn
I alt blev der på dette indsatsområde behandlet 78 ansøgninger, der tilsammen søgte
om 43,4 mio. kr. 14 af sagerne fik tilsagn. Samlet udgjorde tilsagnene 7 mio. kr. Dette
svarer til, at 18 % af ansøgningerne fik tilsagn, og at der blev givet bevillinger på 17
% af de ansøgte beløb. Der ligger resuméer af de støttede projekter på jobpuljens
hjemmeside, www.mst.dk/gronjob.

Figur 5:
Antal behandlede ansøgninger og bevillinger i 2001

Figur 6:
Ansøgt beløb og bevilget beløb
Virksomheder fik tilskuddene
I vejledningen til ansøgere blev der lagt op til at både virksomheder og offentlige
institutioner kunne søge støtte under dette indsatsområde. Det var bestyrelsens ønske,
at også projekter, der indebar kommercialisering af nye teknologier udviklet i offentligt
regi, skulle have mulighed for at få støtte. I praksis gik 13 af de 14 bevillinger til
virksomheder. To af disse må betegnes som nystartede. Den sidste bevilling gik til en
fond, WWF Verdensnaturfonden. Det var til gengæld den største bevilling, idet WWF fik
1.000.000 kr. i tilskud.

Figur 7:
Bevillingerne 2001 fordelt efter type af bevillingsmodtager

Figur 8:
Bevillingerne 2001 fordelt efter type af bevillingsmodtager (beløb)
Lav tilsagnsprocent
Tilsagnsprocenten blev lav på dette område, både i forhold til indsatsområdet
vedrørende det rummelige arbejdsmarked, hvor den lå på 45 %, og også i forhold til
situationen i jobpuljens første fireårsperiode, hvor tilsagnsprocenterne de forskellige
år typisk lå på lidt over 40 %. Dette skyldes i et vist omfang, at alle sager, der
reelt lå udenfor begge indsatsområder, blev registreret under indsatsområdet
markedsmodning af innovative miljøteknologier.
Men det skyldes også, at det viste sig at være vanskeligere end forudsat at generere
ansøgninger der ramte præcist plet i dette nye indsatsområde: Der skulle være tale om
en nyskabende teknologi eller et nyskabende produkt med stort udviklingspotentiale, og
projektet skulle være fremme ved markedsføringsfasen.
Under 14 mio. brugt
De 7 mio. kr., der blev anvendt, svarer til halvdelen af det beløb, der var afsat til
2001. Hvis den sidste ansøgningsrunde var blevet gennemført, havde de samlede tilsagn
sandsynligvis ligget mellem 9 og 10 mio. kr., hvilket stadig ville være under det afsatte
beløb til puljen. Men med en gennemsnitlig tilskudsstørrelse på 500.000 kr. skulle der
ikke mere end 8-9 yderligere bevillinger til, før hele rammen var brugt.
Var bevillingspraksis for stram?
På grund af den lidt svage udvikling i antallet af bevillinger i forhold til det
forventede, indledte jobpuljens bestyrelse og sekretariat en drøftelse af, om
bevillingspraksis var for stram. Der var imidlertid enighed om at den fastlagte linie
skulle fortsættes, med nogle enkelte modifikationer. Samtidig blev det besluttet at
igangsætte forskellige tiltag for at sikre, at alle relevante ansøgere havde kendskab
til mulighederne for at få støtte fra jobpuljen.
Kampagne for at få flere ansøgninger
Jobpuljens sekretariat gik i efteråret 2001 i gang med en kampagne for at generere
flere relevante ansøgninger til dette indsatsområde. Der blev taget kontakt til en
række fagtidsskrifter og brancheorganisationer for at få puljen omtalt, og sekretariatet
knyttede tættere kontakter til Innovationsmiljøerne under Erhvervsministeriet, især til
HIH Development i Herning, der ligesom Den Grønne Jobpulje arbejdede med konkrete
innovationsprojekter. Kampagnen blev sat i bero efter folketingsvalget i november 2001.
Hvem fik tilsagn?
Der er stor bredde i de projekter, der fik tilsagn indenfor dette indsatsområde.
De vedrører udstyr til el- og vandbesparelser, netbaseret teknologi til
transportminimering og til distribution af økologiske varer, markedsmodning af
bæredygtige træprodukter, solcelledrevne teknologier og meget mere. Fælles for
projekterne er, at de repræsenterer miljømæssige nyskabelser, og at de alle synes at
have fundet en niche, hvor der er basis for vækst.
Tilskudsstørrelser
Hvis man alene ser på de ansøgninger, der fik tilsagn, er det bemærkelsesværdigt,
at der i næsten alle tilfælde blev givet det beløb, der blev søgt. Samlet ansøgte de
bevilgede projekter om 7,5 mio. kr. og de fik 7 mio. kr. Det afspejler, at de (få)
projekter, der gik gennem nåleøjet, også blev vurderet til at have søgt om et
realistisk beløb. Det spiller dog også ind, at puljen var underlagt EU's de minimis
regler, hvorefter der maksimalt kunne gives 750.000 kr. i støtte til en enkeltvirksomhed.
Et enkelt projekt, som ikke var underlagt de minimisreglerne fik 1 mio. kr. i støtte.
I gennemsnit fik projekterne 500.000 kr. i støtte.
Tabel 2