| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Årsberetning 2001 - Den Grønne Fond
Kapitel 3:
Grønne guider 1996-2001
Sigtet
med ordningen
Med Grøn Guide Ordningen er det lykkedes at styrke den danske indsats for at engagere
befolkningen i miljøspørgsmål. Det var i 1996, at Den Grønne Fond fik til opgave at
etablere en ny lokal miljøvejlederordning. Devisen var, at viden alene ikke gør det. De
grønne guider, som blev disse vejlederes fælles betegnelse, skulle indgå i konkrete,
lokale aktiviteter på miljøområdet.
Det er ikke tilstrækkeligt at bombe borgerne med miljøinformation og dokumentation
for, at det går den gale vej. Tværtimod er det helt afgørende at give forbrugere og
producenter mulighed for selv at formulere løsninger og konkrete forslag til, hvad der
kan gøres.
Elsebeth Gerner Nielsen, daværende formand for Den Grønne Fond, i fondens pjece
om støtte til grønne guider 1997.
De grønne guider har siden medvirket til øget tværgående dialog og samarbejde,
konkrete projekter er udviklet og gennemført, og guiderne er også nået ud til de dele
af befolkningen, som ikke allerede var engageret i miljøspørgsmål. Her kombinerer
guiderne ofte miljøarbejdet med forskellige sociale eller professionelle initiativer.
Guiderne medvirker til at skabe adfærds og livsstilsændringer, de bidrager med nye
måder at lave lokal, handlingsorienteret folkeoplysning på, og de forsøger at forankre
de processer og resultater, der skabes i lokalsamfundet.
Den Grønne Fond har løbende fulgt og understøttet Grøn Guide Ordningen. Ud over at
yde løntilskud til den enkelte grønne guide og etablere netværk og efteruddannelse for
guiderne, blev det på et tidligt tidspunkt besluttet, at der skulle gennemføres en
løbende evaluering af ordningen. Dette arbejde har - sammen med tilbagemeldinger fra
guiderne og andre involverede i ordningen - været medvirkende til, at fonden undervejs
har fået viden om de svage punkter, som der kunne rettes op på. Efter evalueringen af
ordningens første 3 år kunne konsulent Jeppe Læssøe konkludere, at ordningen samlet
set har levet fint op til sine formål og hensigter.
Det glæder mig, at ordningen får så positiv en bedømmelse. Guiderne har levet op
til deres rolle som "den frie spiller", der kan få det bedste frem både i
kommunen og blandt græsrødderne.
Elise Pedersen, formand for Den Grønne Fond, i pressemeddelelse fra 2001 om
resultatet af evalueringen af Grøn Guide ordningen 1997 - 2000.
I 2001 evaluerede konsulentfirmaet NIRAS Grøn Guide Ordningen sammen med fire andre
danske vejlederordninger. Også her blev konklusionen, at Grøn Guide Ordningen (og de
fire øvrige ordninger) er velfungerende set i forhold til deres egne målsætninger, og
at der er en god arbejdsdeling mellem ordningerne.
Grøn Guide Ordningen er et særligt dansk fænomen. Det var en af de måder, hvorpå
man i Danmark valgte at følge op på Brundtlandrapporten og den efterfølgende kampagne:
Vor Fælles Fremtid. Ordningen bliver dog først lanceret internationalt i efteråret
2002, hvor den præsenteres på en international konference om formidling af
bæredygtighed i naturvejledningen.
Guidernes arbejde
Hvert enkelt grøn guide projekt har fundet sin egen form og sine egne prioriteringer.
Projektet og den grønne guides arbejde er et spejlbillede af de lokale forhold, af
projektdeltagernes engagement og formåen og af den grønne guides stærke og mindre
stærke sider. Der er dog også mange ligheder projekterne imellem. De fleste grønne
guider udgør en ekstra, fleksibel ressource, som styrker dialogen mellem kommunen og
borgerne om lokal bæredygtig udvikling. De to ovenfor nævnte evalueringer giver et
uddybet billede af, hvilke felter guiderne arbejder inden for, og hvordan de gør det. Den
samlede buket af miljøtiltag er stor og broget, som det fremgår af nedenstående tabel.
Tabel 1:
Hyppigt forekommende aktiviteter, emner og målgrupper i de grønne guiders arbejde
Det vil være svært og meget ressourcekrævende at lave en meningsfuld opgørelse over
guidernes arbejde baseret på tal. Her skal dog omtales to områder, hvor der foreligger
tal. Det gælder antallet af grøn guide indlæg og omtaler i den trykte presse samt
beskæftigelseseffekten, hvorom der er fremskaffet data i forbindelse med Jeppe Læssøes
evaluering.
I hele 2000 var der i gennemsnit 1 grøn guide presseklip per guide om måneden. Over
halvdelen af disse klip var skrevet af journalister, der omtalte aktiviteter, som guiden
var involveret i. Ca. 1/3 var indlæg fra den grønne guide selv - typisk til lokalavisens
brevkasse. Og i en lille del var guiden blot omtalt perifert. Omkring 90 % af indlæggene
blev bragt i lokalaviser eller regionale dagblade.
I forbindelse med en spørgeskemaundersøgelse fra slutningen af 2000 oplyste 35 guider
(2/3 af guiderne fra de to første årgange), at de havde haft i alt 51 personer svarende
til i gennemsnit 1,5 ekstra ansatte pr. grøn guide projekt. Herudover havde guiderne
medvirket til at sætte nye projekter i gang i lokalsamfundet, som havde givet i alt 42
nye stillinger, svarende til i gennemsnit 1,2 ansatte for hvert grøn guide projekt. Godt
halvdelen af stillingerne var faste.
Udvikling af projekterne
Grøn Guide Ordningen er et eksperiment - både som ordning betragtet og set i lokal
belysning. Fondens krav til de grønne guider var i starten, at de skulle være synlige og
at de skulle gøre en forskel. Udgangspunktet for de enkelte projekter var imidlertid
meget forskelligt. Nogle skulle starte helt fra bar bund, mens andre kunne bygge på
igangværende aktiviteter i lokalsamfundet. Kun for ganske få guider var der tale om
videreførelse af et eksisterende job. Variationen i startvilkårene har naturligvis haft
betydning for, hvor hurtigt det er gået med at komme i gang. Efter et års arbejde er de
fleste projekter dog kommet godt i gang.
Mange guider går i begyndelsen efter de sikre og de synlige succeser. Efterhånden som
guiden bliver kendt og får afsøgt lokalsamfundets muligheder, begynder guiden også at
arbejde med længerevarende initiativer. Efter 2-3 år er det typisk den langsigtede
forankring af projektet, der kommer i fokus.
I en del projekter har et for svagt engagement fra den ansvarlige styregruppe, løbende
problemer med at skaffe restfinansieringen eller problemer med at få etableret god dialog
og samarbejde med den kommunale forvaltning haft en bremsende effekt på projektets
udvikling.
Mulighederne for at øge den lokale medfinansiering af lokale vejlederordninger blev
undersøgt i forbindelse med NIRASs tværgående evaluering. Resultaterne af en
spørgeskemaundersøgelse blandt 350 brugere og samarbejdspartnere viste, at der ud over
kommunerne kun er få lokale parter, som ser sig i stand til at yde væsentlige
økonomiske bidrag til vejlederen.
Forholdet til kommunerne
Fra Grøn Guide Ordningens start var Den Grønne Fond opmærksom på nødvendigheden
af, at de grønne guider og disses bagland havde et godt samarbejde med kommunerne.
Kommunerne bidrager som nævnt ofte med hovedparten af projekternes restfinansiering, og
de lokale myndigheder er også en vigtig samarbejdspartner, hvis f.eks. den lokale Agenda
21 indsats skal styrkes.
Jeppe Læssøe's evaluering viser, at mange guider i begyndelsen oplevede en træg,
negativ eller halvhjertet indstilling til grøn guide funktionen fra kommunens side. Men
også, at denne indstilling i langt de fleste tilfælde har ændret sig til et mere
positivt indtryk efter nogen tid.
I juni 1999 holdt Den Grønne Fond et seminar om, "Hvad kommunerne kan bruge de
grønne guider til i Agenda 21 arbejdet". Her blev der præsenteret en række
eksempler på kommuners samarbejder med grønne guider.
Forholdet mellem guider og kommuner skal handle om samspil mere end om udnyttelse af en
ny tilgængelig arbejdskraft.
Elise Pedersen, formand for Den Grønne Fond
Fonden har således løbende været opmærksom på det dilemma, som ligger i grøn
guide projekternes relation til kommunen. Allerede i dag kan de fleste projekter ikke
undvære den kommunale medfinansiering, og fremover vil kommunens velvilje få
altafgørende betydning. Dette skyldes, at en del kommuner - forhåbentlig - vil vælge at
overtage hele eller hovedparten af finansieringen af det lokale grøn guide projekt,
efterhånden som støtten fra Den Grønne Fond bortfalder.
I den proces bør man så vidt det overhovedet er muligt undgå, at guiderne bliver
stækket i deres rolle som "fri spiller". De grønne guider skulle gerne fortsat
kunne påtage sig rollen som ressourcestøtte til lokale frivillige, der har et behov for
dialog med eller måske er i opposition til kommunen i forskellige sager. Kommunerne bør
derfor være meget opmærksomme på at få etableret organisatoriske modeller som sikrer,
at kommunen fortsat får gavn af grøn guide projektets arbejdsform (den fleksible frie
spiller) samt af grøn guide projektets kendskab til og netværk i lokalsamfundet.
De involverede i ordningen
I 1996 da den første runde ansøgninger blev indkaldt, var en god del af projekterne
fostret af de veletablerede græsrødder på miljøområdet. Denne type græsrødder var
også repræsenteret i de efterfølgende runder, men samtidig sås der stadig flere
ansøgere med andre og forfriskende nye udgangspunkter. I 1998 toppede interessen for at
få tilskud til en grøn guide. Det år måtte fonden give afslag til et stort antal
kvalificerede projekter.
Den Grønne Fond lagde i forbindelse med indkaldelsen af ansøgninger op til, at de
parter, der stod bag grøn guide projektet (styregruppen), etablerede et formaliseret
samarbejde i form af en forening, et grønt råd eller lignende. Det skete også en del
steder. Nogle af disse nye organiseringer beskæftiger sig udelukkende med grøn guide
projektet og dets forbindelser til det omgivende lokalsamfund. Andre arbejder med en
bredere vifte af grønne initiativer.
Det generelle indtryk er, at det mange steder har været et stort arbejde at få
tilrettelagt et passende konkret, bredt funderet og økonomisk bæredygtigt projekt. Det
tager tid at skabe kontakter på tværs, og ressourcerne i lokalsamfundet er ofte
begrænsede. Erfaringen har dog også vist, at disse nye konstellationer, hvis de kommer
til at fungere godt, kan give nyt liv og nye sammenhænge i lokalmiljøet.
Opbygningen af Grøn Guide ordningen
Det var som sagt i 1996, at der blev truffet beslutning om, at der skulle
opbygges en Grøn Guide Ordning. Til det formål blev Den Grønne Fonds bevilling forøget
med 25 mio. kr. årligt i perioden 1996 - 1998. Se figur 1. Den første årgang på 28
grønne guider startede i 1997, og de to følgende år kom der yderligere to årgange på
knap 40 guider hver.

Figur 1:
Midler afsat til grøn guide ordningen fordelt på finanslovsår
I perioden 1999 - 2001 blev der også afsat særlige midler til Grøn Guide Ordningen.
Disse midler blev for langt den overvejende dels vedkommende brugt til at forlænge
eksisterende grøn guide projekter i enten 3 eller 2½ år. Baggrunden var, at
evalueringen af guidernes første arbejdsår havde vist, at 3 år i langt de fleste
tilfælde var for kort tid til, at projekterne kunne fortsætte som selvstændige,
levedygtige initiativer. Oveni forlængelserne var det muligt at starte et sidste lille
hold på i alt 7 nye projekter i foråret 2000. Hermed kom den samlede Grøn Guide Ordning
en overgang op på hele 103 projekter.
Fra og med finansloven for 2002 er der ikke afsat yderligere midler til Grøn Guide
Ordningen. Det betyder, at antallet af grøn guide projekter med støtte fra fonden vil
falde efterhånden som de enkelte bevillinger udløber. Se figur 2 herunder.

Figur 2:
Udviklingen i antallet af grøn guide projekter, som den er forløbet frem til
januar 2002, og som den forventes at forløbe fremover*
*Antallet af projekter omfatter alle aktive projekter - også projekter som endnu
ikke har ansat en grøn guide.
Udviklingen af ordningen
Den Grønne Fonds bestyrelse og sekretariat har stået for udformningen af og
opfølgningen på den samlede Grøn Guide Ordning. Ud over løntilskuddet til de enkelte
projekter har fonden finansieret en obligatorisk efteruddannelse på 5 uger,
varetagelse/understøttelse af en række netværksaktiviteter samt en uafhængig
evaluering af perioden 1997 til 2000. Da ordningen jo i mange henseender var noget nyt og
uprøvet, var der løbende behov for tilpasninger, efterhånden som nye problemer og
muligheder viste sig.
Styregruppemedlemmer blev fra starten af anden årgang inviteret med til de
introduktionsmøder, der afholdtes for nyansatte grønne guider. Til gengæld blev de ikke
længere inviteret med til grønne guiders årsmøde, efter at tredje årgang var startet,
fordi fonden vurderede, at deltagerantallet på årsmødet ville blive for stort til, at
guidernes behov for netværksopbygning og erfaringsudveksling blev opfyldt.
Der har jævnligt været efterspørgsel efter flere tilbud fra fonden til
styregruppemedlemmer, lige som fondens sekretariat løbende har forsøgt at stimulere
styregruppernes aktive involvering i projekternes udvikling. I efteråret 2001
gennemførtes et vellykket forsøg med en weekend for styregruppemedlemmer.
Netværk i forbindelse med ordningen
Guidernes første indbyrdes kontakter blev etableret i forbindelse med den enkelte
årgangs obligatoriske efteruddannelse. Efterhånden som antallet af guider steg, blev
kontakterne formaliseret i en række tematiske, projektrelaterede og regionale netværk.
Projekt- og temanetværkene har haft været anvendt til løbende erfarings-, ide- og
konceptudveksling og til større fælles koordinerede kampagner og projekter. Som
eksempler på netværksaktiviteter kan nævnes arbejdet med miljøtrafikugen, en
frøkampagne, udvikling af plakater og pjecer, projekter omkring bæredygtige tekstiler
eller initiativer i forhold til folkeskolen. I de regionale grøn guide netværk har der
været tilbud om at blive introduceret til supervision som et arbejdsredskab til at give
kollegial feedback.
På landsplan har det vigtigste kommunikationsmiddel for guiderne,
netværkskoordinatoren, Den Grønne Fond m.fl. været det elektroniske netværk
(GAIA-net). Den åbne del af netværket har omfattet et ugentligt nyhedsbrev,
temakonferencer, henvisninger til relevant materiale, muligheder for at stille
spørgsmål, ajourførte adresselister mv. Her har alle interesserede kunnet holde sig
orienteret om aktiviteterne i ordningen og kunnet kommunikere med guiderne. I en anden del
af netværket, hvor kun de grønne guider har haft adgang, har der været mulighed for at
lægge materiale af mere intern karakter og gennemføre interne debatter.
En gang om året har alle grønne guider været samlet til møde for at udveksle
erfaringer og styrke netværkene mellem guiderne. Årsmøderne har også givet mulighed
for fællesdiskussioner med Den Grønne Fond, netværkskoordinatoren og andre
interessenter.
Ovenstående netværksfunktioner blev frem til udgangen af 2001 varetaget af Grøn
Information.
Efteruddannelse
I starten omfattede guidernes obligatoriske efteruddannelse en række miljøfaglige
emner. Men det blev snart klart, at guidernes forudsætninger var for forskellige til, at
det samlede udbytte heraf var tilstrækkeligt stort. Herefter blev efteruddannelsen
koncentreret om de mange forskellige redskaber, teknikker og metoder, som guiderne kan
have glæde af at benytte sig af i det daglige arbejde. Se tabel 2. Den
obligatoriske efteruddannelse har frem til 2001 været varetaget af uddannelseskonsulent
Klaus LoehrPedersen.
Tabel 2:
Typiske emner i efteruddannelsen
Forholdet til andre lokale vejledere
Ideen om at danne et korps af lokale miljøvejledere var oprindeligt inspireret af
naturvejlederordningen. Det lokale ophæng, det statslige løntilskud og en obligatorisk
(efter)uddannelse var centrale elementer, som blev gentaget i grøn guide ordningen. Men
hvor naturvejlederne satser på undervisning og oplevelser som hovedindgangen til en
større naturforståelse, har de grønne guider i højere grad arbejdet
handlingsorienteret med netværk og eksemplariske indsatser i forhold til en række
miljø- og resssourceproblemer.
I de forløbne år har grønne guider og naturvejledere indgået i et konstruktivt
samarbejde på lokalt plan, og der har på nationalt plan været en løbende dialog og
koordination efter behov mellem ordningerne. Senest har de to ordninger i fællesskab
inviteret til en international konference om naturvejledning som et redskab til at fremme
bæredygtig udvikling i efteråret 2002 i Helsingør.
På finansloven for 2001 blev der afsat penge til at evaluere fem udvalgte ordninger
med lokal vejledning omkring miljø, energi- og naturforhold (naturvejledere, grønne
guider, lokale agenda 21-medarbejdere, energi- og miljøkontorer og grønne centre).
Evalueringen blev foretaget af konsulentfirmaet NIRAS og viste, at alle fem ordninger er
velfungerende set i forhold til egne målsætninger, og at der er en god arbejdsdeling
mellem ordningerne. I rapporten peges der på en række fælles udfordringer. Inden for
alle vejlederordninger er der aktiviteter som i større eller mindre grad er ramt af
finasieringsproblemer. Det betyder at projekter stopper i utide, megen god tid går med
fundraising, og endelig får de usikre arbejdsvilkår nogle vejledere til at søge væk i
utide. Rapporten konkluderede samtidig, at det kan blive vanskeligt at få den lokale del
af finansieringen øget fremover. Problemer med mangel på daglige kollegaer og manglende
synlighed er fælles problemer, som rapporten fremhæver.
Rapporten anbefalede som en løsning på nogle af problemerne, at den lokale vejledning
synliggøres som en selvstændig delstrategi i forbindelse med arbejdet for en bæredygtig
udvikling, og at mulighederne for øget samarbejde omkring efteruddannelse og
netværksaktiviteter undersøges nærmere. Endelig blev der i rapporten peget på, at
kommunerene i højere grad end hidtil må tage lokal Agenda 21 arbejdet til sig og drage
nytte af de lokale vejlederes indsats.
Grøn Guide Ordningens fremtid
Et centralt element i opbygningen af Grøn Guide Ordningen har været et betydeligt
statsligt løntilskud til den enkelte guide og statslig finansiering af de tværgående
aktiviteter i form af efteruddannelse og netværk mv. Denne statslige medfinansiering
falder bort efterhånden som de tilbageværende bevillinger fra Den Grønne Fond løber
ud. Antallet af projekter med statsligt løntilskud vil falde støt i de kommende år -
fra et niveau på ca. 85 ved udgangen af 2001 til nogle enkelte projekter ved udgangen af
2004.
For det enkelte projekt vil der være tale om en drastisk overgang fra 70% eller 50%
statslig løntilskud til 0%. Nogle projekter vil have et par år til at afsøge
mulighederne for at fortsætte, mens andre har fået sat stolen for døren med mindre end
½ års varsel.
Udfordringen bliver at finde alternative kilder til finansiering af den grønne guide.
De mest nærliggende til at træde til med (øget) støtte er de parter, som allerede
spiller en stor rolle i projekterne. Kommuner, boligforeninger, idrætsforeninger,
uddannelsesinsitutioner og museer er alle vigtige aktører, der har deltaget aktivt ved
formuleringen, opstarten og gennemførelsen af Grøn Guide projekterne både som deltagere
i styregrupperne og som bidragydere ved finansieringen, og som har haft stort udbytte af
guidernes indsats.
Umiddelbart ser det ud til, at kun en lille del af Grøn Guide projekterne vil kunne
fortsætte, når Fondens tilskud falder bort. I de store byer tegner der sig en mulighed
for, at kommunerne går ind og viderefører grøn guide projekterne med fuld kommunal
finansiering. Først og fremmest ser det ud til at (en del af) projekterne i Århus og
København bliver videreført. Det vides dog endnu ikke i præcis i hvilken form. I de
mellemstore byer såsom Roskilde, Ikast og Herning kan det være en realistisk mulighed,
at guiderne i forskelligt omfang bevæger sig fra at virke som "egentlige grønne
guider" til også at skulle varetage kommunale opgaver, f.eks. i forbindelse med
lokal Agenda 21 arbejdet eller som miljømedarbejder i forvaltningen.
Situationen de steder, hvor kommunen ikke kan eller vil gå ind med en betydelig
finansiering, ser meget dyster ud. Fuld lokal finansiering af den grønne guide
udelukkende baseret på bidrag fra lokale organisationer og foreninger vil langt de fleste
steder være helt urealistisk.
Evalueringerne af Grøn Guide Ordningen har klart vist, at en afgørende styrke ved
guiderne er deres rolle som "fri spiller", der kan bevæge sig frit i forhold
til en række forskellige aktører, herunder kommunen. Som nævnt i afsnittet om
kommunernes rolle vil en af udfordringerne i den kommende tid blive at finde en form, hvor
overgangen til fuld eller overvejende kommunal finansiering ikke ender med, at guiderne
bliver "kommunale embedsmænd". En måde at sikre guidens forankring uden for
den kommunale sfære og bibeholde det brede netværkssamarbejde kunne være at videreføre
guidens styregruppe.
De grønne guiders arbejde varierer meget fra projekt til projekt. Dette er en naturlig
følge af, at de baserer sig på lokale kræfter og prioriteringer. Den Grønne Fond har
via rimeligt ensartede retningslinjer for projekternes organisering og gennemførelse
fastlagt i forbindelse med bevillingen af det statslige løntilskud etableret en række
fællestræk ved Grøn Guide Ordningen. Selvom disse bevillingsbetingelser fortsat står
ved magt og vil blive fulgt op af Miljøstyrelsen, vil ordningens profil alt andet lige
blive svækket i takt med, at det enkelte projekt finder sin egen vej frem.
Hvis tilstrækkeligt mange grøn guide projekter overlever med en række fællestræk
bibeholdt, vil det have mening at tale om en videreført Grøn Guide Ordning. De præcise
konturer af en sådan fremtidig Grøn Guide Ordning er imidlertid vanskelig at forudsige.
Der vil sandsynligvis kunne eksistere et samarbejde mellem kommunalt ansatte grønne
guider, men om deres arbejde vil være tilstrækkelig ens og i øvrigt adskille sig
afgørende fra f.eks. lokal Agenda 21 medarbejdernes for stå hen i det uvisse.
Denne uvished i forening med de ringe udsigter til en mere omfattende forankring af
grøn guide projekterne sætter fokus på behovet for at integrere de erfaringer, der er
indhøstet, og videreføre de indsatser, som de grønne guider har igangsat, i andre
sammenhænge. Udvikling af samarbejdet og udvekslingen mellem de grønne guider og andre
lokale miljøvejledere (naturvejledere, Agenda 21 koordinatorer, energivejledere osv.)
bliver derfor af afgørende betydning fremover.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
|