| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Årsberetning 2001 - Den Grønne Fond
Kapitel 4: Den Grønne Fonds betydning - 3 synspunkter
John
Nordbo: Fælles fodslag i internationalt græsrodsarbejde
Tom Jørgensen:
Frirum for lokale miljøprojekter
Ulrick Moos: Magten
får modspil og troværdighed
Skrevet af Hanna Sigga Madslund
Den Grønne Fond har med sin driftsstøtte til 92-gruppen været med til at skabe en
sjælden kontinuitet og fælles fodslag hos de mange forskellige miljø- og
ulandsorganisationer i Danmark. Især har midlerne haft stor betydning for græsrøddernes
internationale arbejde.
- Selvom der altid vil finde en vis koordinering sted imellem miljø- og
ulandsorganisationerne herhjemme, så ville arbejdet aldrig været blevet så vel
tilrettelagt uden Den Grønne Fond. Fondens tilskud har betydet at organisationerne i
92-gruppen har haft mulighed for at udarbejde et fælles mandat for vores arbejde i de
forskellige internationale forhandlinger. Alle har vidst hvad man arbejdede frem imod. Jeg
ser især tre væsentlige fordele. For det første har vi et samarbejde i 92-gruppen der
ikke tager hensyn til organisationernes størrelse. Selv små organisationer uden penge
har deltaget. Uden Den Grønne Fond ville det alene være de store organisationer der
havde råd. For det andet har vi fået ulandsorganisationer til at engagere sig i
miljøarbejdet, og omvendt miljøorganisationer til at engagere sig i ulandsarbejdet,
hvilket der ellers ikke har været tradition for. For det tredje har vi fået med Den
Grønne Fonds midler fået mulighed for at skabe en hidtil uhørt kontinuitet i det
internationale arbejde efter Riokonferencen.
John Nordbo, koordinator for 92-gruppen, giver eksempler på gruppens indsats:
- Et konkret resultat er at det sidste år lykkedes os at skaffe to millioner dollars
fra Danida som støtte til ulandenes NGO-organisationers arbejde op til Verdenstopmødet i
Johannesburg. I et internationalt perspektiv er det det største initiativ der er taget
til fordel for folkelige organisationer i ulandene i denne proces. Et andet eksempel er
vores kritiske bidrag til diskussionerne i både EU og Folketinget om
Verdenshandels-organisationen WTO's arbejde. Her fik vi skrevet det første samlede
NGO-oplæg der klarlagde fælles holdninger fra miljø- og ulandsorganisationer til
hvordan man tilgodeser bæredygtig udvikling i verdenshandlen. Det blev oversat til
engelsk, og blev dermed også brugt som grundlag for de internationale NGOdiskussioner.
John Nordbo uddyber det med kontinuiteten i det internationale arbejde:
- Hvis en person fra en af 92-gruppens medlemsorganisationer ikke mere magter at tage
sig af fx de internationale klimaforhandlinger, så er det relativt nemt at finde en anden
som kan overtage det, fordi vi i 92-gruppen har kunnet samle op på arbejdet og brede den
fælles viden ud. Normalt kræver det stor erfaring, megen tid og penge at søge at
påvirke internationale forhandlinger. Men med pengene fra Den Grønne Fond har vi fået
skabt en unik struktur der har givet så gode resultater, at vi af FN - sammen med to
andre organisationer - er blevet udvalgt til at være koordinatorer for NGO'ernes fælles
input til det kommende Verdenstopmøde i Johannesburg.
Hvis man spørger til værdien for den almindelige dansker falder svaret prompte:
- Pengene går til at skabe en basisviden der gør at den danske indsats får en ekstra
betydning internationalt. Husk på at 92-gruppen deltager som rådgivere i de officielle
danske regeringsdelegationer til møder i WTO og internationale konventioner om
eksempelvis klima og ørkenspredning ca. ti gange om året. Her er det vigtigt at vi har
noget kvalificeret at byde på. Vores input til de officielle repræsentanter er
værdifuldt, fordi vi har kontakt med græsrodsorganisationer og dermed i en vis
udstrækning den almindelige befolkning i andre lande. Vi kan spørge kritisk om
regeringens forslag har betydning for den brede befolkning eller kun for eliten i landene.
Dermed er der mulighed for at få emner med som ikke prioriteres af regeringerne.
Selvom John Nordbo ikke har nogen dybtfølt kritik af Den Grønne Fonds arbejde, som
han mener har været både sagligt og ubureaukratisk, vil han alligevel fremhæve en lille
svaghed:
- Mit indtryk er at Den Grønne Fond har lagt lidt for meget vægt på det lokale.
Det giver naturligvis i mange tilfælde god mening. Men sådanne projekter ville give mere
mening hvis de også havde en klar sammenhæng med det internationale eller globale
miljøarbejde. Af den grund ville mit ønske for Fonden - hvis den ellers har en fremtid -
være at der kom en større balance mellem det lokale og det globale i de støttede
projekter.
John Nordbos relation til Den Grønne Fond:
Som koordinator for 92-gruppen - som er en koalition af i alt 21
danske miljø- og ulandsorganisationer - er John Nordbos løn betalt af Den Grønne Fond.
92-gruppen har igennem de sidste syv år fået en bevilling til driftsstøtte som- ud over
koordinatorens løn - også dækker studenterhjælp ca. syv timer om ugen. |
Den Grønne Fond har med Grøn Guide-ordningen skabt et frirum for en række lokale
mennesker til at realisere nogle seriøse fremsynede miljøprojekter, der ellers ikke
ville have haft en chance.
- Den Grønne Fond går med sine økonomiske midler ind og støtter nogle lokale
mellemled som vi ellers mangler i Danmark. Normalt skal vi stå i skidt til halsen, før
nogen reagerer. Så går det offentlige eller private ind og finder en løsning. Den
forebyggende og fremadrettede indsats tænkes der mindre i. Det er lige præcist her at
Den Grønne Fonds midler er givet rigtig godt ud. Nemlig til projekter som tænker på at
løse problemerne før de opstår. Systemerne har ikke et indbygget incitament til at
udvikle fremsynede miljøvenlige løsninger. Sådan kan man nævne utallige områder. Her
kan Den Grønne Fonds midler virkelig batte noget.
Sådan siger Grøn Guide Tom Jørgensen. Han peger på at man som Grøn Guide først og
fremmest gør gavn ved at hjælpe folk i lokalområdet til at komme i gang med gode idéer
på miljøområdet. Han siger:
- Mit arbejde er både at være grøn idéudvikler, iværksætter, kontaktperson,
netværksskaber, ansøger og meget mere i samarbejde med andre. Hvis jeg kan få tyve
andre til at lave miljøog energiprojekter, så er det bedre end hvis jeg bare selv får
gang i noget. Jeg er den ekstra person der har tid til at gøre det, der skal til for at
få gennemført konkrete projekter. Fx er det vigtigt at følge op på aftaler, pleje
kontakter, gå til møder og sætte de rigtige folk i stævne. Lige så vigtigt kan det
andre gange være at skrive ansøgninger, eller hjælpe frivillige, praktikanter og
personer i jobtræning til at komme med i konkret miljøarbejde. Som Grøn Guide er det
vigtig at afsætte tid til at kunne støtte/rykke når noget viser sig oplagt.
Tom Jørgensen fortæller om et konkret eksempel:
- Her i Københavns Miljø- og Energi Kontor (KMEK) kommer folk ofte ind fra gaden med
en idé. En dag kom en ung designer og fortalte at hun manglede et praktiksted. I
fællesskab fik vi udviklet et spændende projektet hvor målet var at oparbejde rester
fra tekstilindustrien til nye tekstiler i et nyt design. Ideen var i første omgang at
lave et seminar om emnet, og hun ville derfor gerne i kontakt med virksomheder der kunne
tænke sig at skyde penge i projektet. Mit job blev så bl.a. at få kontaktet nogle
relevante folk, og få sat dem sammen til et møde med nogle virksomheder. Hun brugte så
at sige min viden til at komme i gang med et pionerprojekt indenfor et område hvor man
normalt ikke tænker så meget på miljøet.
Både for folk i praktik og mennesker i jobtræning mener Tom Jørgensen at han som
Grøn Guide har noget at tilbyde. Han siger:
- Når folk normalt er i praktik eller jobtræning på en arbejdsplads, er det ofte
begrænset hvad de selv får lov til at bestemme. Der er ikke altid så megen udfordring.
På KMEK prøver vi sammen med personen at lave nogle konkrete miljøprojekter ud fra
idéer som personen selv kommer med. Det er af stor værdi at få lov at prøve ting af i
praksis. Tom Jørgensen nævner tillige de store planer for at skabe en bæredygtig
udvikling som man både i Danmark og EU har vedtaget at arbejde for.
Han konstaterer:
- Gennemgående har man dog glemt at finde ud af hvem der konkret skal sikre, at
planerne føres ud i livet. Det er der ingen som har overvejet. Her er de Grønne Guider
en vigtig aktør ved at styrke det lokale miljøarbejde der skal sættes i gang, hvis det
skal give en mening at tale om bæredygtighed.
Tom Jørgensen er dog også kritisk indstillet til Grøn Guide Ordningen, som han mener
har en alvorlig mangel:
- Man burde fra myndighedernes side have pålagt de Grønne Guider en klausul om, at de
skulle arbejde for at udvide deres lokale arbejdsområde, så de til sidst kunne sluttes
sammen i regionale centre. Disse centre skulle så koordineres med andre lokale og
regionale ordninger/ aktører f.eks. energi- og miljøkontorer eller kobles til
erhvervslivet.
- Der har med andre ord manglet en langsigtet strategi der kunne koble de mange
aktiviteter sammen. Men hvis denne mangel blev rettet op, så er ordninger som fx Grøn
Guide Ordningen en god måde at skabe reel borgerinddragelse på. For det er en illusion
at tro, at det kan lade sig gøre uden finansiering. Så bliver der kun energi til at pege
på "hullerne" i det eksisterende system. Men der bliver ikke sat nogle
alternative løsninger i værk. Så bliver det for alvor svært.
Tom Jørgensens relation til Den Grønne Fond
Tom Jørgensen er ansat som en ud af i alt to Grønne Guider på
Nørrebro. Han er ansat på snart 6. år og har dermed været med helt fra Grøn Guide
Ordningens spæde start. Han har kontor i Københavns Miljø- og Energikontor. Som Grøn
Guide er 70 procent af hans løn direkte finansieret af Den Grønne Fond. 30 procent
betales af andre. |
Den Grønne Fond har haft en samfundsmæssig betydning ved bl.a. at have løbet det
nye kommunale Agenda-21 arbejde i gang. Dertil kommer det kvalificerede modspil til
magthaverne der er kommet ud af støtten til fx Det Økologiske Råd.
- I dag er de beskidte udslip under kontrol som følge af mange års miljøpolitisk
indsats. Derfor er det i højere grad et uhensigtsmæssigt ressourceforbrug, der er
problemet. Men det er et område, det er yderst vanskeligt at lovgive om. Her skal man ud
og påvirke befolkningen og være med til at ændre holdninger. Og det er netop her at Den
Grønne Fonds midler er givet godt ud ved at have styrket det lokale miljøarbejde, fx via
støtten til De Grønne Guider.
Ulrick Moos, chefkonsulent i Teknologisk Institut, er ikke i tvivl om at Den Grønne
Fond har haft en stor og positiv samfundsmæssig betydning, og at det vil give bagslag for
miljøarbejdet, når Den Grønne Fond må lukke. Ulrick Moos fortsætter:
- Den Grønne Fond har fx medvirket til debatten om Danmarks Nationale Strategi for
Bæredygtig Udvikling som den forrige Regering fik udarbejdet og vedtaget sidste år. Det
skete ved at Den Grønne Fond bevilgede penge til Øko-net (Netværket for økologisk
folkeoplysning og praksis) der havde søgt om midler til at få gang i en bredere debat
om, hvordan et fremtidig bæredygtigt Danmark skulle se ud. Øko-net ville starte en
dialog mellem interesserede organisationer, institutioner, skoler, kommuner og borgere.
Jeg deltog i et indledende møde. Her blev der nedsat et råd bestående af 30 til 40
mennesker. Og derefter blev der sat gang i en Internetdebat om emnet. Det er nok den mest
omfattende Internetdebat jeg nogensinde har været med til. Der kom 80 indlæg på nogle
få uger. Det var fantastisk.
Ulrick Moos var herefter med i et redaktionsudvalg som redigerede indlæggene.
Resultatet var den såkaldte "Danmarksdeklaration" som er kendt som det
folkelige input til den tidligere regerings arbejde med den nationale strategi for
bæredygtig udvikling.
Ulrick Moos fortæller:
- Det bemærkelsesværdige ved Danmarksdeklarationen var at alle danske
miljøorganisationer skrev under på den - at det her pludseligt var underordnet at skulle
profilere sin egen organisation til fordel for en fælles profilering. Desuden var der en
række ikkemiljøorganisationer så som Den danske Spejderbevægelse der var
medunderskrivere, og det gav en meget bred repræsentation på i alt ca. en million
mennesker. At få noget sådan i stand kræver naturligvis en permanent struktur som kan
stå for alt det praktiske og organisatoriske arbejde. Havde der ikke været penge til
dette fra Den Grønne Fond er det nok tvivlsomt om der var blevet nogen
Danmarksdeklaration.
For Ulrick Moos er konklusionen klar:
- Den danske regering kan derfor tage til topmøde i Johannesburg til september og med
en vis ret sige at der har været en folkelig debat bag den officielle Nationale Strategi
for en Bæredygtig Udvikling. Det øger troværdigheden omkring det danske bidrag der, i
kraft af at skulle leve op til principperne i Agenda 21, vil blive målt på bredden og
kvaliteten af den samfundsdialog der ligger til grund. Dialogforpligtelsen påhviler også
den nye regering, hvis den går med overvejelser om at omskrive den tidligere regerings
oplæg.
Den Grønne Fond har også støttet eksistensen af foreninger som fx Det Økologiske
Råd. Det mener Ulrick Moos er godt. Han siger:
- Samfundet kan ikke undvære sådan nogle uafhængige kritikere som Det Økologiske
Råd. De laver fx faglige udredninger om miljøet som kan være ubekvemme for den siddende
regering. Men der er brug for et sådan kritisk og kvalificeret modspil. Det er der ikke
mange andre der ellers vil kunne præstere. Et sådant råd vil i nogen grad være
afhængig af en fast basisbevilling for at kunne eksistere. På den anden side forudser
Moos en fortsættelse af rådet i en eller anden selvbeskikket form, hvis regeringens
basisbevilling som annonceret bortfalder.
Til spørgsmålet om hvad der kunne gøres bedre, siger Ulrick Moos:
- Skulle man gøre noget bedre i en fremtidig ordning, så ville det være at tænke de
mange grønne vejlederordninger som fx Grøn Guide, energivejledere, miljøcentre og
kommunalt ansatte Agenda-21-medarbejdere ind i en samlet strategi. Meget få borgere har
kunnet kende forskel på disse ansættelser, der kan opleves som overlappende og
konkurrerende om opmærksomheden. Det er uheldigt hvis ordningerne giver et indtryk af
"kludetæppe og kødrand". I stedet skulle man tænke det hele ind i en fælles
overordnet strategi der let kan forklares så almindelige borgere forstår den, og
forstår arbejdsdelingen mellem de forskellige vejlederordninger og synergien heri.
Ulrick Moos' relation til Den Grønne Fond
Ulrick Moos har ingen direkte relation til Den Grønne Fond. Han har
fulgt Fondens arbejde via sit job som ekstern konsulent for Landsplanafdelingen i
forbindelse med kommunernes lokale Agenda 21-arbejde siden 1994-95. En del af de projekter
som Den Grønne Fond har støttet gennem årene har netop været lokale Agenda
21-aktiviteter. |
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |