| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Vakuumtoiletter og behandling af det indsamlede materiale i biogasanlæg eller
vådkomposteringsanlæg
I kapitlet gennemgås kort den lovgivning, som er relevant i forbindelse med etablering
af et vakuumtoiletsystem.
Spildevandssystemer er omfattet af både miljøbeskyttelsesloven og byggeloven.
Reglerne for byggeriet er nærmere præciseret i bygningsreglementerne (Bygningsreglement
BR 1995 & Bygningsreglement for småhuse BR-S 98).
Afløbsinstallationerne skal udføres i overensstemmelse med normen for
afløbsinstallationer, DS 432, 2000. I denne stilles der krav om, at komponenter og
materiel skal være godkendte f.eks. i form af By- og Boligministeriets VA-godkendelser.
Benyttelse af komponenter, der ikke er VA-godkendt, forudsætter en tilladelse fra
kommunen. Arbejdet skal udføres af autoriserede mestre. Disse lovgivningsmæssige
bestemmelser og en række projekteringsregler er bl.a. sammenfattet i projektrapporten
"Økologisk håndtering af spildevand" (Dansk Teknologisk Institut 2001).
Når der meddeles tilladelse til et spildevandssystem, der omfatter opsamling og
eventuelt behandling af humane restprodukter i en beholder af en eller anden art, skal det
samtidig sikres, at tømning, transport og slutdisponering sker på forsvarlig vis
(bekendtgørelse nr. 501 af 21. juni 1999 om spildevandstilladelser m.v. efter
miljøbeskyttelseslovens kapitel 3 og 4, § 37).
På nuværende tidspunkt er der ikke fastsat prøvnings- og godkendelsesbetingelser for
vakuumtoiletter. Kommunerne må derfor give særskilt og individuel godkendelse til hver
opsætning. DTI (Dansk Teknologisk Institut) har i forbindelse med det nævnte projekt
testet det kildesorterende toilet "DS", som er installeret i Bregninge til
erstatning for det kildesorterende vakuumtoilet. DTI vurderer et fækalt skyl på 5 l som
tilfredsstillende, men et skyl på 3 l som mindre tilfredsstillende. Denne vurdering er
begrundet i krav til, hvor ren skålen skal blive ved hvert skyl. Testen er udført efter
de samme principper, som anvendes ved test af konventionelle toiletter. Principperne vil
blive videreudviklet, bl.a. på baggrund af erfaringerne fra denne test, og vil senere
udmønte sig i en godkendelsesordning for kildesorterende toiletter (Dansk Teknologisk
Institut, Rørcentret 2001). Der er ikke foretaget en sådan test af vakuumtoiletterne,
som afprøves i dette projekt. Når producenten har udviklet en endelig model af både et
kildesorterende og et kildesamlende toilet, bør de underkastes en sådan test med henblik
på en eventuel godkendelse.
Både vakuumtoiletterne og "DS"-toilettet er produceret i Sverige, men her
eksisterer der ikke en VA-godkendelsesordning svarende til den danske. I Sverige godkender
de enkelte kommuner bygherrernes toiletsystemer på baggrund af producentoplysninger.
Vakuumtoiletterne fra "Jets" og "EVAC", som benyttes i systemer med
permanent vakuum, er ikke VA-godkendt (oplyst af DTI).
Opbevaring af spildevand eller "humane restprodukter" (urin og fækalier hver
for sig eller sammen) i nedgravede tanke forudsætter en tilladelse fra
kommunalbestyrelsen eller amtsrådet i henhold til §§ 37-39 i bekendtgørelse nr. 501 af
21. juni 1999. Kommunen kan give denne tilladelse, hvis tanken enten
| er typegodkendt af Prøvningsudvalget for Olietanke. (jf. den til enhver tid gældende
bekendtgørelse om kontrol med oplag af olie) |
eller
| efter tilladelsesmyndighedens vurdering opfylder lignende kvalitetskrav til opbevaring
af husspildevand og "humane restprodukter". |
Den ene nynedgravede tank er svenskproduceret, men er ikke typegodkendt i Danmark.
Nysted Kommunes godkendelse af tanken er begrundet i, at den opfylder kravene, som er
fastsat i "Sveriges Plastförbunds Verksnorm 1300" og "Svenska Vatten-och
Avlopsverksföreningens Typgranskningsregler, nr. 2/92".
Inden godkendelsesmyndigheden meddeler tilladelsen, skal det sikres, at tømning,
transport og slutdisponering sker på forsvarlig vis. Ansøgeren skal i ansøgningen give
kommunen oplysning om lokaliteten for slutdisponering og dokumentere, at der foreligger
tilladelse til slutdisponering på den pågældende lokalitet (bekendtgørelsen nr. 501,
§ 37, stk. 9).
Rørinstallationerne i et spildevandssystem skal udføres i overensstemmelse med
afløbsnorm DS 432. I DTIs rapport (2001) er projekteringsreglerne for
ledningssystemer både med reduceret vandskyl og med separat transport af urin
præciseret. Her står bl.a.:
Separate urinledninger:
| I bygninger skal ledninger have en indvendig diameter på mindst Ø 44 mm og gerne Ø 75
mm. Tilsvarende ledninger i jord skal have en indvendig diameter på mindst Ø 75 mm og
gerne Ø 100 mm. |
| Ledningerne skal lægges med et fald på minimum 2%. |
Separate ledninger til fækalier:
Krav til separate ledninger til fækalier er ikke omtalt særskilt, men reglerne for
toiletter både med normalt skyl (min. 6 l) og med et meget lille skyl kan danne
udgangspunkt for vurderinger i forbindelse med projektering:
| Ledninger, der fører afløb fra toilet (fækaliedelen), skal i
bygninger have en indvendig diameter på mindst Ø 75 mm og i jord mindst Ø 96 mm. Det er
her forudsat, at vandskyllet er mindst 6 liter.
|
| Skyller toilettet med mindre end 6 liter, stilles der specielle krav til
ledningssystemet, som er angivet i VA-godkendelsen for det enkelte toilet (DTI 2001).
Sådanne regler er fastsat for et toilet med 2 skyl, (3 liter for stort skyl, 2 liter for
lille skyl). Afløbsledningens dimension skal være Ø 110 mm. Ledningens fald afhænger
af længden og skal være minimum 2%, når afstanden mellem toilet og tank er mindre end 3
m. Ved større afstand skal faldet øges.
|
| Der findes ikke VA-godkendte toiletter, som skyller med mindre end 2 liter. Ved brug af
disse toiletter er man derfor henvist til at følge fabrikantens anvisninger. |
I DTIs rapport beskrives desuden krav til rensemuligheder, tæthed af ledninger
etc.
Humane restprodukter opsamlet i vakuumtoiletter er som udgangspunkt husspildevand og
skal behandles efter reglerne i spildevandsbekendtgørelsen (jf. Vejledning fra
Miljøstyrelsen, nr. 5 1999, kapitel 13.2.2, til bekendtgørelse om spildevandstilladelser
m.v. efter miljøbeskyttelseslovens kapitel 3 og 4). Bortskaffelse kan ifølge
vejledningen ske ved tilførsel til renseanlæg, herunder samletanke, nedsivningsanlæg,
minirenseanlæg m.v.
Det ubehandlede affaldsprodukt kan også sidestilles med latrin og nedgraves efter
kommunens anvisning (jf. bekendtgørelse nr. 366 af 10. maj 1992 om ikke-erhvervsmæssigt
dyrehold, uhygiejniske forhold m.m.). Hvis der er tale om meget koncentreret
"sort" spildevand, kan det ifølge vejledningen også sidestilles med
affaldsproduktet fra et komposttoilet og efter behandling udbringes på jordbrug og privat
havebrug. Det behandlede slutprodukt sidestilles da med spildevandsslam for så vidt
angår de hygiejnisk begrundede anvendelsesrestriktioner ved meddelelse af tilladelse
efter slambekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 49 af 20. januar 2000 om anvendelse af
affaldsprodukter til jordbrugsformål), jf. vejledningen. Tilladelsen meddeles af amtet
efter slambekendtgørelsens § 21.
De fleste kommuner har en tømningsordning for afhentning af slam fra
bundfældningstanke ("septiktankslam") og spildevand fra samletanke på
ejendomme i det åbne land. Kommunerne modtager derfor også opsamlede "humane
restprodukter". Bestemmelser for afhentning, priser med mere fremgår af kommunens
tømningsregulativ. Regulativet er udarbejdet i henhold til kapitel 15 i bekendtgørelse
nr. 501 af 21. juni 1999. Husejerne har pligt til at benytte tømningsordningen. I
tilfælde af, at kommunen ikke har en tømningsordning, er det den enkelte husejer eller
typisk slamsugerfirmaerne, der indgår en aftale med kommunen om at modtage
slammet/spildevandet. For humane affaldsprodukter, der er opsamlet i en samletank, er
deltagelse i en kommunal tømningsordning ikke obligatorisk, når der er opnået
tilladelse til alternativ slutdisponering eller genanvendelse (jf. bekendtgørelse nr. 501
af 21. juni 1999 om spildevandstilladelser m.v. efter miljøbeskyttelseslovens kapitel 3
og 4).
Ønskes det opsamlede materiale i stedet afleveret på et biogasanlæg (eller et
vådkomposteringsanlæg), skal kommunen give tilladelse til denne slutdisponering og
dermed til fritagelse for deltagelse i en eventuel tømningsordning. Det vil afhænge af
det enkelte anlægs miljøgodkendelse, om det kan modtage og behandle materialet. Det vil
fremgå af miljøgodkendelsen, hvilket materiale anlægget må modtage. Der er ikke noget
i miljølovgivningen, der hindrer, at "humane restprodukter" kan behandles på
et biogasanlæg/vådkomposteringsanlæg i lighed med forskellige organiske
affaldsprodukter og gylle.
Af hensyn til anvendelsen af biogasanlæggets restprodukter som gødningsmiddel på
landbrugsjord bør det vurderes, om "humane restprodukter" kun må behandles på
anlæg, som underkaster materialet en hygiejnisering eller en behandling, som kan
sidestilles hermed. Dette sker faktisk på en del biogasanlæg, hvor materialet opholder
sig i en hygiejniseringstank ved 70°C i minimum 1 time, som svarer til
slambekendtgørelsens anvisning på en hygiejniserende behandling (bekendtgørelse nr. 40
af 20. januar 2000 om anvendelse af affaldsprodukter på landbrugsjord). En sådan
vurdering bør foretages af de centrale myndigheder.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |