Inddragelse af renere teknologi i
tilsyns- og godkendelsesarbejdet 3. Fremgangsmåder ved tilsyn
og dialog med virksomheder
Generelt prioriterer de fleste tilsynsmyndigheder dialogen med virksomhederne højt.
Det kan dog være vanskeligt for tilsynsmyndighederne at konkretisere, hvordan dialogen
med virksomhederne forløber i praksis, men eksempelvis telefonsamtaler, samtaler ved
møder og tilsynsbesøg, brevveksling etc. nævnes som vigtige elementer.
Dialogen handler i høj grad om de signaler og holdninger, tilsynsmyndigheden sender
til virksomhederne. I den sammenhæng spiller den tilsynsførendes personlige egenskaber
og evner til at motivere og inspirere en stor rolle.
3.1 Konkrete fremgangsmåder
I det følgende beskrives en række dialogprægede tiltag i forbindelse med
tilsynsmyndighedernes tilsyns- og godkendelsesarbejde. De fleste tiltag bygger på en
praksis, som er nedfældet som en fast procedure.
3.1.1 Opfordring til energisyn - Esbjerg
Formål
 | At reducere energiforbruget i virksomhederne og samtidig henlede opmærksomheden på det
forebyggende miljøarbejde. |
Kommunens tiltag
 | Opfordre virksomhederne til et energisyn via det lokale energicenter. |
Alternativ til
 | Mindre opmærksomhed på energiforbruget. |
Resultat
 | Mange virksomheder har fået gennemført energisyn på baggrund af kommunens indsats.
Flere har påbegyndt miljøstyringsarbejde. |
Forsyningsvirksomhederne i Esbjerg Kommune har oprettet et Energicenter, som (gratis)
kan bistå virksomheder med energigennemgang og forslag til energibesparelser.
De tilsynsførende har benyttet Energicentret som en indgang til dialog med
virksomhederne om forebyggende miljøarbejde og ressourcebesparelser. De tilsynsførende
har således tilbudt virksomhederne at kontakte Energicentret for at formidle en aftale om
et energisyn.
Resultat
Ikke mindst jern- og metalbranchen har benyttet sig af tilbuddet. Mere end 20 jern- og
metalvirksomheder har på denne måde fået udarbejdet en rapport om mulighederne for
energibesparelser og er herigennem blevet opmærksomme på mulighederne for besparelser
ved forebyggende miljøarbejde. Dette har ansporet flere af virksomhederne til at tage fat
på miljøstyring.
3.1.2 Opsporing af miljøfremmede stoffer ved tilsyn -
Herning
Formål
 | At kunne anvende slammet fra renseanlæg til jordforbedringsmiddel. |
Kommunens tiltag
 | Anvise substitutionsmuligheder for miljøfremmede stoffer. |
Alternativ til
 | Afbrænde spildevandsslammet. |
Resultat
 | Flere virksomheder har substitueret LAS og NPE. |
Herning Kommune har i 1997 udformet en vejledning med procedurer for, hvordan
miljøfremmede stoffer i kemikalier og rengøringsmidler kan opspores.
Vejledning til opsporing af miljøfremmede stoffer
De stoffer, der er stillet krav til i den nye slambekendtgørelse, og som kan forekomme
i rengørings - og vaskemidler, er LAS og NPE. Den foreløbige undersøgelse viser, at
Herning Renseanlæg ikke kan overholde de nye kravværdier. Synonymer hertil samt
muligheder for substitution fremgår af nedenstående tabel:
|
Stof |
Synonymer |
Erstatningsprodukter |
Nonylphenol (nonionisk tensid)
Politisk målsætning om afvikling inden år 2000 |
|
LAS liniær alkylbenzensulfonater
(anionisk tensid) |
|
Følgende procedure skal følges på samtlige tilsyn:
- Gennemgå samtlige kemikalier og rengøringsmidler der udledes til spildevandet for
ovenstående stoffer (vha. databladene). Allerede undersøgte stoffer er angivet i skemaet
under lotus fil;
Forbruget af kemikalier/rengøringsmidler synliggøres for
virksomheden.
- Informer virksomheden om problemerne med stofferne, og såfremt de anvender produkter
med indhold af disse forsøges i første omgang ved frivillighedens vej at få stofferne
substitueret. Anvender de p.t. ikke produkter med indhold af disse stoffer, skal der
gøres opmærksom på, at det bør indgå som et parameter, når der udvælger nye
produkter.
- Resultaterne lægges i skemaet på g-drevet i Lotus fil;
, så vi undgår, at
leverandørerne får de samme forespørgsler. Derudover på MIS´en, hvor der er oprettet
et nyt kontrolpunkt Miljøfremmede stoffer.
|
Ved tilsynet gennemgås samtlige anvendte produkter, der udledes med spildevandet og
indeholder miljøfremmede stoffer. På baggrund af gennemgangen skal virksomheden
informeres om problemerne med brugen af stofferne samt om substitutionsmuligheder.
Resultat
Initiativet har gjort det muligt at identificere mange erstatningsprodukter for og
dermed få substituteret de to miljøfremmede stoffer, kommunen har været på jagt
efter. Når de sidste virksomheder i kommunen har opbrugt deres lagre af de
"gamle" stoffer, vil de gældende grænseværdier for anvendelse af
spildevandsslam til jordbrugsformål sandsynligvis kunne overholdes.
Erfaringer
Det er kommunens erfaring, at det er muligt, og ikke nødvendigvis dyrere, at finde
erstatningsprodukter uden indhold af LAS og NPE. Stofferne findes hovedsageligt i vaske-
og rengøringsmidler, som er rimelig nemme at substituere.
3.1.3 Aktiv brug af tilsynsrapporter - Dragsholm
Formål
 | At fastholde virksomhederne i aftaler indgået under tilsynet og vejlede om renere
teknologi. |
Kommunens tiltag
 | Sender tilsynsrapport med bekræftelse af aftaler udbygget med forslag til det videre
arbejde og med formidling af viden og kontakter omkring renere teknologi. |
Alternativ til
 | Mindre fokus på renere teknologi og længere sagsbehandling. |
Resultat
 | 80% af virksomhederne har ordnede forhold ved næste tilsyn. |
Dragsholm Kommune indføjer i tilsynsrapporter de aftaler, der er indgået mellem den
tilsynsførende og virksomheden. Tilsynsrapporten bliver om muligt tilføjet forslag om,
hvordan virksomheden kan arbejde videre med de tiltag, der blev diskuteret under tilsynet.
MILJØTILSYNSRAPPORT
Virksomhedstype:Trævarefabrik
Tilsynsdato:30. november 1995
Ved tilsynet på trævarefabrikken blev der konstateret følgende:
Olie- og kemikalieaffald:
Som vi talte om, kunne et alternativ til vådkabinen være installering af tørfilter, som
efter brug ikke betragtes som kemikalieaffald.
På Metalvarefabrik A/S anvendes der tørfiltre i lakkabinerne, så måske er der basis
for en ekskursion til denne virksomhed!
Som en midlertidig løsning på problemet med råddent vand i vådkabinen kunne du
tilsætte lidt almindeligt natronlud til vandet. Det vil hæve pH-værdien og dermed
mindske bakterietilvæksten.
|
Resultat
Resultatet af tilsynet på den i eksemplet nævnte trævarevirksomhed er, at vådkabinen
er blevet ombygget til en tørkabine, så der nu kan anvendes tørfilter i stedet for en
vandvæg. Virksomheden skal dermed ikke længere bortskaffe vand og maling som
kemikalieaffald, da tørfiltre betragtes som brændbart affald. Tillige har virksomheden
ikke længere arbejdsmiljøproblemer med vandet i vådkabinen.
Forslag om ekskursion
Kommunen foreslår besøg på en anden virksomhed for at etablere en dialog virksomhederne
imellem. Den tilsynsførende har ikke forinden indhentet tilladelse fra den virksomhed,
der foreslås som et egnet ekskursionsmål. Forslaget stilles kun, hvor der ikke er tale
om produktionshemmeligheder, og for virksomheder, der ikke konkurrerer eller er i samme
branche.
Erfaringer
Erfaringerne med udsendelse af tilsynsrapporter straks efter tilsynet er gode. I 80% af
alle tilfælde er der ordnede forhold, når den tilsynsførende kommer på virksomheden
ved næste tilsyn. 10% skal have en ekstra frist, mens de sidste 10% kræver en mere
myndighedspræget indsats.
Kommunen udsteder sjældent påbud men benytter den fremgangsmåde, at virksomheden
selv er med til at fastsætte fristen for, hvornår et forhold skal være lovliggjort,
idet det øger virksomhedens motivation for at udføre arbejdet.
3.1.4 Scoresystem for kemikalier på tekstilfarverier
Formål
 | At nedsætte mængderne af miljøfremmede stoffer i spildevandet. |
Amt & kommuners tiltag
 | Samarbejdsprojekt omkring scoresystem og inddragelse af systemet i tilsyns- og
godkendelsesarbejdet. |
Alternativ til
 | Myndighedsrolle med udstedelse af vilkår. |
Resultat
 | Kemikalievurderingsprincippet fungerer fint og kan bruges i andre brancher. Grundlag for
god dialog. |
Aulum, Haderup, Brande, Herning, Ikast og Videbæk Kommuner har i samarbejde med
Ringkjøbing Amtskommune og Tekstil- og Beklædningsindustrien udarbejdet et scoresystem
for kemikalier anvendt af tekstilfarverier. Scoresystemet er en administrativ metode til
at sortere kemikalierne, primært baseret på kemikalieleverandørens datablade.
Kemikalievurderingsprincip
Scoresystemet fungerer som et kemikalievurderingsprincip for tekstilfarverierne, som gør
det muligt at foretage en udvælgelse af kemikalier, der på grund af aktuelt forbrug og
oplysninger om miljømæssige egenskaber bør underkastes en nøjere vurdering.
Scoresystemet er opbygget af de parametre, der normalt betragtes som de mest interessante
i forbindelse med karakterisering af miljøfremmede stoffer i industrispildevand.
Vilkår om miljødata
Fra begyndelsen af 1992 er scoresystemet indarbejdet i tekstilfarveriers
tilslutningstilladelser og miljøgodkendelser. Virksomhederne stilles således over for
krav om at indsende oplysninger om bl.a. kemikalieforbrug og farvestoffer. Første gang
skal virksomheden indsende oplysninger om samtlige anvendte kemikalier. Herefter kan
indberetningen ske i takt med, at nye kemikalier tages i anvendelse. Mindst en gang
årligt skal virksomheden opgøre det aktuelle forbrug.
Scoresystem i rammegodkendelse af tekstilfarveri.
Vilkår
22. Virksomheden skal for hvert halvår udarbejde en redegørelse indeholdende oplysninger
over anvendte kemikalier og farvestoffer. Oplysningerne skal bestå i en opdateret
scorerapport for de enkelt stoffer. Scorerapporten skal indsendes til Herning Kommune,
første gang inden den. 1 juli 1997.
|
Databasefaciliteter
Tekstil- og Beklædningsindustrien indgår som konsulent for virksomhederne og har
opbygget et databasesystem med kemikalieoplysninger og beregning af score. Ved hjælp af
databasefaciliteterne kan der for hver virksomhed udskrives en liste over anvendte
kemikalier og den beregnede score. Denne liste kan efterfølgende suppleres med en
uddybende analyse af de kemikalier, der fik høj score, hvilket skal danne grundlag for
tilsynsmyndighedernes vurdering af eventuelle indgreb.
Erfaringer
Scoresystemet er et hensigtsmæssigt redskab i dialogen mellem virksomheder og
miljømyndigheder omkring besparelses- og sustitutionsmuligheder. Scoresystemet giver
både tilsynsmyndighederne og virksomhederne et godt indblik i virksomhedernes miljø- og
produktionsforhold. Parterne bag systemet anbefaler, at det afprøves i andre
spildevandsproducerende brancher, som har et betydeligt forbrug af kemikalier.
3.1.5 Vejledning om virksomheders organisering - Grenaa
Formål
 | Styrkelse af miljøindsats og vidensgrundlag omkring miljøspørgsmål. |
Kommunens tiltag
 | Råd om ansættelse af miljøansvarlig og brug af ekstern ekspertise. |
Alternativ til
 | Stor kommunal involvering ved f.eks. ansøgning om miljøgodkendelse. |
Resultat
 | Kommunens vejledning er medvirkende til, at virksomheder ansætter miljøansvarlig. |
Anbefaling ved tilsyn
Grenaa Kommune anbefaler ved tilsyn og i sin dialog med de større virksomheder i
kommunen, at virksomheden ansætter en miljøansvarlig medarbejder, evt. en miljøchef.
Det er kommunens erfaring, at det styrker virksomhedens miljøindsats væsentligt, og i
flere tilfælde har kommunens anbefaling været medvirkende til, at der er etableret en
sådan funktion.
Råd ved miljøgodkendelse
I forbindelse med ansøgning om miljøgodkendelse anbefaler kommunen virksomheder med
relativt komplicerede produktionsforhold, at en konsulent hjælper virksomheden med
ansøgningen. Dette råd skal ses i sammenhæng med, at kommunen tidligere ofte modtog
ufuldstændige ansøgninger, som gav langsommelig og utilfredsstillende sagsbehandling.
3.1.6 Informationsformidling ved tilsynsbesøg -
Albertslund
Formål
 | At motivere virksomhederne til at arbejde forebyggende med miljøforhold. |
Kommunens tiltag
 | Uddeling af pjecer, skemaer og artikler på virksomhedstilsynet. |
Alternativ til
 | Mindre fokus på forebyggende miljøarbejde. |
Resultat
 | Virksomheders opmærksomhed mod egne miljøforhold skærpes. |
Informationspakke
I Albertslund Kommune medbringes på tilsynet en "informationspakke" til
virksomhederne. Informationspakken indeholder bl.a. pjecer om energibesparelser, renere
teknologi og EMAS. Endvidere uddeles et skema til (selv-) vurdering af virksomhedens
miljøforhold, et selvanalyseskema om virksomhedens energiforhold samt en litteraturliste
med udvalgte publikationer om renere teknologi og miljøstyring.
Den lille grønne checkliste
Hvis virksomheden ikke allerede har modtaget "Den lille grønne checkliste", som
Albertslund Kommune og Albertslund Erhvervssammenslutning har udarbejdet, udleveres denne
til interesserede. "Den lille grønne checkliste" er en bog i A-5 størrelse på
140 sider, som giver gode råd og praktiske anvisninger til ressourcebesparelse. Bogen kan
desuden være et praktisk redskab for virksomheder, der vil arbejde med miljø- og
energistyring.
Indholdet i informationspakken
Pjecer
Energibesparelser i erhvervsvirksomheder Standardløsninger, Energistyrelsen
Starthjælp energibesparelser i virksomheder, Energistyrelsen
Har du råd til at undvære energiledelse?, Projekt Værktøjskassen
Det blå stempel EMAS, Miljøstyrelsen
Miljø og arbejdsmiljø i mindre virksomheder tilskudsvejledning, Miljøstyrelsen
Renere teknologi hele vejen rundt, Miljøstyrelsen
Miljøisbryderordning + ansøgningsskema, Erhvervsfremme Styrelsen
Lister
Liste over uønskede stoffer, Miljøstyrelsen
Informationsmateriale
Informationsbrev fra Projekt Værktøjskassen
Kursus- og undervisningsmuligheder på AMU-centre, AMU-Center København
Skemaer
Selvvurderingsskema ved miljørevision, Leif Hansen, Rådgivende Ingeniører A/S
Selvanalyseskema til energiledelse, Projekt Værktøjskassen
Miljøspørgsmål til Albertslund Kommunes leverandører, Albertslund Kommune
|
Resultat
Flere virksomheder i Albertslund Kommune har på baggrund af det uddelte
informationsmateriale ansøgt og fået støtte til indførelse af energibesparende tiltag.
Kommunen har ikke kendskab til, om skemaerne er anvendt på virksomhederne, da der endnu
ikke er blevet ført tilsyn med virksomhederne efter at skemaerne er blevet uddelt.
3.1.7 Miljøregnskaber - Vestsjællands Amt
Formål
 | At gøre tilsynsarbejdet mere helhedsorienteret og øge dets kvalitet. |
Amtets tiltag
 | Årlig udsendelse af indberetningsskema om virksomhedernes miljøforhold. Miljødata
indarbejdes i database som miljøregnskaber for virksomhederne. |
Alternativ til
 | Tilsynsarbejde rettet mod enkeltstående miljøproblemer. |
Resultat
 | Miljøregnskaberne har forbedret miljørapporteringen fra virksomhederne, styrket
dialogen mellem amt og virksomheder og givet virksomhederne et indtryk af, hvad
miljøkortlægning kan anvendes til. Desuden er Amtets samlede overblik styrket. |
Baggrund
Afdelingen for Virksomheder, Natur og Miljø i Vestsjællands Amt har siden 1994 arbejdet
med miljøregnskaber for de ca. 70 fremstillingsvirksomheder, som amtet fører tilsyn med.
Baggrunden for initiativet var, at amtet ikke via det daværende tilsynsarbejde kom tæt
nok på virksomhedernes miljøforhold. Der manglede et tilsynsværktøj, hvor amtet kunne
vurdere virksomhedernes miljøforhold mere helhedsorienteret fremfor at fokusere på
enkeltstående problemstillinger.
Indberetningsskema
Amtet har derfor udarbejdet et indberetningsskema, som amtet én gang årligt udsender til
fremstillingsvirksomhederne. Indberetningsskemaet er på forhånd tilpasset den enkelte
virksomhed og produktionstype. Hvis virksomheden allerede har indsendt årsrapport eller
lignende omkring produktions- og emissionsforhold, udfylder amtet selv skemaet med disse
oplysninger. Virksomheden udfylder skemaet (eller supplerer med yderligere oplysninger) og
returnerer skemaet til amtet, som indarbejder oplysningerne i en database.
De systematiserede oplysninger udgør et miljøregnskab for virksomheden med
information om virksomhedens:
 | Produktion |
 | Energi-, vand-, råvare- og hjælpestofforbrug (mængde og evt. faremærkning) |
 | Luftemissioner og spildevandsudledning (stoffer, koncentrationer, års-mængder og
opgørelsesmetode) |
 | Affaldsdannelse og -bortskaffelse (affaldstypernes mængde og bortskaffelsesform). |
Miljøregnskabet kan, hvis det suppleres med ledelsens redegørelse, udgøre
virksomhedens grønne regnskab.
I 1995, 1996 og 1997 blev udsendelsen af oplysningsskemaet fulgt op af et tilsyn på
virksomheden, hvor miljøregnskabet og miljøforhold i øvrigt blev diskuteret med
virksomheden.
I nye miljøgodkendelser stilles der vilkår om udarbejdelse af miljøregnskab. Hvis
der i en ældre miljøgodkendelse er stillet krav om udarbejdelse af årsrapporter,
erstatter miljøregnskabet årsrapporten.
Formål
Amtets formål med udarbejdelse af miljøregnskaberne er at:
 | Øge kendskabet til virksomhedernes miljøbelastning for bedre at kunne prioritere
opgaverne i Afdelingen for Virksomheder, Natur og Miljø. |
 | Identificere områder, hvor viden om miljøbelastningen fra de enkelte virksomheder er
mangelfuld. |
 | Styrke dialogen og samarbejdet mellem amtet og virksomhederne. |
 | Øge virksomhedernes opmærksomhed på miljøbelastningen ved emissioner og forbrug af
ressourcer og derigennem motivere virksomhederne til at arbejde med miljøstyring. |
Resultat
Virksomhedernes reaktion på kravet om miljøregnskaber har overvejende været positiv
eller neutral. En række virksomheder finder, at de selv kan drage fordel af at få samlet
deres miljøoplysninger i et miljøregnskab og derved få bedre overblik fra år til år.
Nogle virksomheder havde på forhånd dette overblik, mens andre anser miljøregnskaberne
som en bureaukratisk opgave, de ikke selv kan høste fordel af. Enkelte virksomheder har
fra starten været meget modvillige, men har dog indsendt de efterspurgte oplysninger.
Med miljøregnskaberne har virksomhederne fået en ide om, hvad miljøkortlægning
handler om, og virksomhedernes opmærksomhed er blevet rettet mod områder, der ikke
tidligere har været fokus på. Det gælder i høj grad affaldsdannelse og
affaldsbortskaffelse, men også brug af farlige stoffer, energiforhold og miljøstyring.
Erfaringer
I første omgang har amtet kunne anvende miljøregnskaberne til at udvikle tilsynet med
virksomhederne og til at prioritere mellem opgaverne. Det er amtets vurdering, at
miljøregnskaberne er med til at styrke dialogen mellem amt og virksomheder, dialogen er
blevet mere kvalificeret og helhedsorienteret. Senere forventer amtet, at
miljøregnskaberne kan bane vejen for i højere grad at inddrage miljøstyring i tilsyns-
og godkendelsesarbejdet.
Ressourceforbrug
Amtet har i forbindelse med projektet investeret i et specialudviklet grafik-orienteret
databasesystem (Mildat) til en pris af omkring 120.000 kr. Det er amtets vurdering, at
databasesystemet ikke er nogen afgørende forudsætning for at kunne arbejde med
miljøregnskaber, idet oplysningerne også kan indarbejdes i almindelige regneark.
3.1.8 Miljøpris - Fyns Amt
Formål
 | At motivere virksomhederne til at arbejde med renere teknologi. |
Kommunens tiltag
 | Uddele et kunstværk og diplom en gang årligt til en udvalgt virksomhed. |
Alternativ til
Resultat
 | Fra 1995-1997 har 20 virksomheder søgt om prisen. |
Målgruppe
Siden 1989 har Fyns Amt uddelt en miljøpris til virksomheder, der aktivt arbejder med
renere teknologi. Intentionen er at sætte fokus på de virksomheder, der tilgodeser
miljøet i deres planlægning, og derved give andre virksomheder inspiration til at
arbejde med renere teknologi. Frem til 1992 var det kun a-mærkede virksomheder, som kunne
søge om prisen, men i dag kan alle fynske virksomheder søge. Amtet indkalder
ansøgninger ca. seks måneder før uddelingen.
Virksomheden får udleveret et fynsk kunstværk samt retten til på brevpapir og i
andre sammenhænge at bruge amtets logo for renere teknologi. Virksomheden forpligter sig
til en positiv behandling af henvendelser, der kan udbrede kendskabet til det aktuelle
renere teknologi projekt.
Information
Amtet udarbejdede i 1996 en pjece, hvori tidligere modtagere fortæller om miljøprisen,
mens amtet fortæller om renere teknologi, om hvorfor prisen uddeles og om principperne i
bedømmelsen.
Resultat
I 1995 ansøgte syv virksomheder om prisen.
I 1996 ansøgte fire virksomheder om prisen, amtet brugte ca.120 timer.
I 1997 ansøgte ni virksomheder om prisen.
Det har ikke kunnet måles, om miljøprisen generelt har motiveret til en større
forebyggende indsats.
3.2 Eksempler på dialog mellem myndighed og virksomheder
I det følgende er beskrevet en række eksempler på dialog mellem virksomhed og
tilsynsmyndighed med det sigte at nedbringe den givne virksomheds miljøbelastning og
ressourceforbrug.
3.2.1 Dialog vedr. udledning af tungmetaller - Ry
Formål
 | At nedbringe en virksomheds udledning af tungmetaller i spildevandet. |
Kommunens tiltag
 | Dialog med virksomheden. Spildevandsanalyser og mødeaktivitet. |
Alternativ til
 | Påbud. |
Resultat
 | Investering i rensningsanlæg på virksomheden. |
Baggrund
Ry Kommune blev i begyndelsen af 90erne opmærksom på, at en konkret virksomheds
(D9) reduktion i mængden af spildevand medførte, at koncentrationen af chrom bundet til
suspenderet stof i spildevandet overskred vilkårene i virksomhedens
spildevandstilladelse. Virksomheden producerer forskellige plastprodukter og har en
miljøgodkendelse og en spildevandstilladelse fra 1993.
Dialog over et par år
Virksomhedens overskridelse af spildevandstilladelsen medførte, at virksomheden og
kommunen over en årrække var i dialog i et forsøg på at få nedbragt
spildevandsudledningen og mængden af chrom i denne. Sagens vigtighed for Ry Kommune
understregedes af, at halvdelen af den samlede udledning af chrom til kommunens
spildevandsanlæg i denne periode kom fra virksomheden.
Fra 1993 til 1996 fik virksomheden foretaget seks analyser af virksomhedens spildevand,
men fra perioden 1996-1997 blev dialogen yderligere intensiveret. I denne periode blev der
afholdt fem møder mellem miljøafdelingen og virksomheden og virksomheden fik foretaget
15 spildevandsanalyser. Miljøafdelingen har i denne periode brugt sammenlagt 10 timer på
sagen.
Rensningsanlæg
Resultatet af dialogen blev, at virksomheden i slutningen af 1997 vil bygge et
rensningsanlæg til 800.000 kr. Virksomheden vil nu selv kunne rense spildevandet
betydeligt bedre, end hvis virksomheden havde valgt at investere i et mindre
rensningsanlæg til 300.000 kr., som det oprindeligt var virksomhedens plan.
Ingen RT-løsning
Virksomheden polerer forskellige beslag. Hvis koncentration af chrom i spildevandet er
lav, er dette et udtryk for, at polereprocessen ikke er tilstrækkelig god. Der er derfor
ikke fundet nogen renere teknologi løsning på problemstillingen. Af kvalitetshensyn kan
virksomheden ikke udskifte beslagene til eksempelvis plast.
3.2.2 Dialog vedr. udledning af tungmetaller - Fredericia
Formål
 | At nedbringe tilledning af tungmetaller til kommunalt rensningsanlæg. |
Kommunens tiltag
 | Dialog med virksomhed omkring renere teknologi contra rensning. |
Alternativ til
 | Påbud. |
Resultat
 | Værkstedets udledninger er i dag ved hjælp af renere teknologi bragt under de
vejledende grænseværdier. |
Baggrund
Fredericia Kommune indgår så vidt muligt i dialog med virksomhederne for at nedbringe
miljøbelastningen ved renere teknologi.
I midten af 1995 blev Fredericia Kommune opmærksom på, at tungmetalniveauet i
spildevandet til Fredericia Centralrensningsanlæg var højt. Kommunen rettede derfor
henvendelse til en emballagevirksomhed, hvis anvendelse af farver til tryk på emballagen
kunne være årsag til tungmetalniveauet i spildevandet. Kommunen var bekendt med, at
virksomhedens søstervirksomhed havde haft lignende problemer med deres
spildevandsudledning.
Oplæg til åben dialog
Kommunen lagde op til en dialog mellem kommunen og virksomheden. Virksomheden var
imødekommende og ved en efterfølgende analyse af virksomhedens spildevand viste det sig,
at virksomheden ganske rigtigt var en medvirkende årsag til det høje tungmetalniveau.
Specielt niveauet af kobber og zink var højere end de vejledende grænseværdier.
Ingen påbudsstillelse
Kommunen stillede på den baggrund ikke et påbud til virksomheden. I stedet blev
virksomheden anmodet om at undersøge mulighederne for at etablere et renseanlæg eller at
fjerne tungmetaludledningen ved indførelse af renere teknologi og substitution af de
produkter, der kunne afstedkomme tungmetalniveauet i spildevandet. Kommunen gjorde det
samtidig klart, at kommunen foretrak en løsning, hvor virksomheden indførte renere
teknologi og substituerede. I den sammenhæng bad kommunen virksomheden om at opstille en
tidsplan for, hvornår virksomheden forventede, at tungmetaludledningen kunne reduceres.
Handlingsplan
I løbet af 1995/1996 blev der afholdt 4-5 møder mellem kommunen og virksomheden, hvor
det sidste fandt sted i slutningen af oktober 1996. Ved dette møde fremlagde virksomheden
en handlingsplan for nedbringelse af tungmetalindholdet i spildevandet. I handlingsplanen
var ideen om etableringen af et rensningsanlæg på virksomheden sløjfet til fordel for
følgende planlagte renere teknologi tiltag:
 | Udskiftning af maskiner til nye med mindre farvespild. |
 | Investering i eget farveblandingsanlæg, som i stor udstrækning kan genanvende
restfarver. |
 | Modernisering af nuværende maskiner ved at påsætte pistoler på slangerne og
farveskrabere til at fjerne farve i farvebakkerne. |
 | Returfarve fra maskinerne genbruges ved næste trykning. |
 | Reduktion af farvelager, og indførelse af mindst mulige lagermængde for hver farve,
sådan at det undgås at skulle bortskaffe større mængder af eventuelt udgåede
farvenuancer, (afleveres til modtagestationen. |
|
Virksomheden planlægger at gennemføre tiltagene i løbet af 1997-1999 og forventer,
at tiltagene vil medføre en reduktion på 44% af den udledte mængde vaskevand. Den
forventede reduktion i udledningen af tungmetaller er ikke oplyst.
Resultat
Fredericia Kommune har medio 1997 ved den seneste analyse af virksomhedens spildevand
kunnet konstatere, at virksomhedens udledning af tungmetaller er faldet til under de
vejledende grænseværdier. Kommunen er meget tilfreds med resultatet af dialogen med
virksomheden. Samlet har kommunen brugt omkring 75 timer på sagsforløbet.
3.2.3 Initiativ til substitution af rengøringsmidler -
Roskilde
Formål
 | At tilskynde virksomheder til at begrænse udledningen af salpetersyre til kloaksystemet
og dermed reducere nitratindholdet i spildevandet. |
Kommunens tiltag
 | Afholdelse af møde med orientering af relevante virksomheder om problematikken, samt
efterfølgende skriftlig opfordring til initiativer. |
Alternativ til
 | Meromkostninger til rensning eller påbud mod brug af salpetersyre. |
Resultat
 | Virksomhederne opstillede handlingsplaner for udfasning af salpetersyre. |
Roskilde Kommune fik i 1994 problemer med et forhøjet indhold af nitrat i tilløbet af
spildevand til Bjergmarkens Renseanlæg.
Kommunen afholdt derfor et orienteringsmøde på rensningsanlægget for de relevante
virksomheder, som blev forelagt de miljømæssige og økonomiske kendsgerninger ved øget
nitratudledning, bl.a. som konsekvens af brug af salpetersyre som rengøringsmiddel.
Efterfølgende kontaktede kommunen skriftligt to store virksomheder, som havde oplyst,
at de anvendte salpetersyre til rengøring.
Vedr. tidsplan for substitution / ophør af anvendelsen af salpetersyre til
rengøring
Som fremlagt på møde på Bjergmarkens renseanlæg d. 18.05 d.å. har Roskilde kommune
problemer med forhøjet indhold af nitrat i tilløbet af spildevand til Bjergmarkens
renseanlæg. Indholdet af nitrat i tilløbet til renseanlægget er ca. 5,5 mg/l.
Tilstedeværelsen af nitrat i tilløbet har negativ indflydelse på fjernelsen af
fosfor i renseanlægget, hvilket medfører forøgede udgifter til kemikalier og øgede
udgifter til bortskaffelse af slam.
En del af nitraten i tilløbet til renseanlægget stammer fra anvendelse af
salpetersyre til rengøring på virksomheder i byen.
Deres virksomhed har ved skrivelse af 27.01.94 oplyst, at virksomheden i 1993 anvendte
6,8 tons salpetersyre i 68% opløsning. Dette svarer til ca. 4% af den samlede
nitratbelastning af Bjergmarkens renseanlæg.
Forvaltningen skal på den baggrund anmode om, at virksomheden inden udgangen af juni
d.å. fremsender en tidsplan for substitution / ophør af anvendelsen af salpetersyre.
Når denne tidsplan foreligger, skal forvaltningen vende tilbage til sagen.
Det er forvaltningens håb, at problemet kan løses uden udstedelse af påbud.
Forvaltningen skal derfor anmode virksomheden om at tilkendegive, såfremt virksomheden
ikke er indforstået med ovenstående fremgangsmåde.
|
Resultat
Begge virksomheder tog henvendelsen positivt op og udarbejdede en handlingsplan for
substitution af salpetersyre. Begge har i dag reduceret forbruget af salpetersyre til
rengøring betydeligt, den ene med mere end 50%. Kommunen har løbende fulgt processen for
at sikre, at der ikke sker substitution til et miljømæssigt ringere alternativ.
3.2.4 Dialog med større autoværksted - Silkeborg
Formål
 | At nedsætte miljøbelastningen fra et autoværksteds spildevandsudledning. |
Kommunens tiltag
 | Tilsyn og efterfølgende dialog med virksomhed. |
Alternativ til
 | Påbudsstillelse. |
Resultat
 | Spildevandet opsamles og vaskemidler er substitueret. |
Baggrund
I begyndelsen af 1996 foretog Silkeborg Kommune tilsyn på et autoværksted med værksted,
indendørs vaskerum og udendørs vaskeplads for lastbiler og busser. Ved tilsynet
konstateres der en række lovovertrædelser og uregelmæssigheder på virksomheden. Bl.a.
afledes spildevand fra en vaskemaskine med et stærkt basisk affedtningsmiddel til
rengøring/affedtning af større emner til kloaksystemet.
Startskud på dialog
Miljøtilsynet er startskuddet på et forløb, hvor virksomheden i dialog med kommunen og
andre parter herunder repræsentanter fra autobranchen og Miljøstyrelsen
foretager en række ændringer af produktionen, så virksomhedens miljøbelastning 18
måneder senere er markant nedsat.
Resultat
Ændringerne omfatter bl.a.: Regnvand fra et større befæstet areal ledes uden om et
system af to olieudskillere, der renser vaskevandet fra virksomhedens udendørs
vaskeplads. Derved undgås at de to olieudskillere overbelastes i tilfælde af større
nedbørsmængder. Virksomheden ophører med at udlede vaskevand fra det indendørs
vaskerum og substituerer vaskemidler til fordel for mindre miljøbelastende midler.
Vaskevandet bliver nu bortskaffet som farligt affald, og personalet instrueres i korrekt
brug af kemikalier og sæbe, så olieudskillerne ikke belastes unødigt.
3.2.5 Dialog om nedbringelse af VOC - Hvidovre
Formål
 | At reducere virksomheds udslip af organiske opløsningsmidler. |
Kommunens tiltag
 | Dialog og forhandling om handlingsplan om reduktion af udslip af opløsningsmidler. |
Alternativ til
 | Forlængelse af eksisterende skorsten. |
Resultat
 | Substitution af opløsningsmidler. |
En større serigrafivirksomhed i Hvidovre henvendte sig i efteråret 1995 til kommunen,
idet virksomheden ønskede at indføre miljøstyring og gerne så, at kommunen deltog i
styregruppen for projektet.
Virksomheden fik via isbryderordningen (tilskud til ansættelse af ledige akademikere)
tilskud til ansættelse af en ledig miljøplanlægger, som skulle stå for det praktiske
arbejde i forbindelse med miljøstyringsarbejdet.
For stor VOC-emission
Inden start af projektet gennemgik kommunen de foreliggende oplysninger om virksomheden og
blev i den forbindelse opmærksom på, at virksomheden formentlig overskred den tilladte
B-værdi for organiske opløsningsmidler. På første styregruppemøde gjorde kommunen
opmærksom på, at der var et problem med virksomhedens VOC-emission. Herefter blev
VOC-reduktion et af virksomhedens indsatsområder, hvilket virksomheden ellers ikke havde
forestillet sig.
Dialog frem for påbud
Kommunen kunne have valgt straks at påbyde virksomheden at foretage målinger og
beregninger af emissionen og i forlængelse heraf påbyde virksomheden at foranstalte
tiltag (forlængelse af skorsten) til overholdelse af luft-immissionsvilkårene, hvis
disse var overskredet. I stedet gik kommunen i dialog om alternativer til at forlænge
skorstenen. Virksomheden igangsatte som en del af miljøstyringsprojektet en større
undersøgelse af mulighederne for at substituere solventfarver, som har et stort indhold
af opløsningsmidler med UV-farver.
Ca. tre måneder efter mødet havde virksomheden lavet en undersøgelse af fordele og
ulemper ved forskellige substitutionsmuligheder, som blev diskuteret med kommunen. Efter
samråd med kommunen fik virksomheden foretaget yderligere undersøgelser og herefter blev
der udarbejdet en handlingsplan for nedbringelse af VOC-emissionen.
RT frem for rensning
I alt gik der ca. 12 mdr. fra kommunen blev opmærksom på problemet, til virksomheden
igangsatte foranstaltninger til løsning af problemet. Til gengæld tog løsningen
udgangspunkt i renere teknologi frem for fortynding eller rensning, som kunne have løst
problemet noget hurtigere.
Handlingsplan for nedsættelse af VOC emissionen fra serigrafivirksomhed
1) 10 % reduktion frem til 01.01.97: Maskine nr. 3
Uddannelse i arbejdet med og håndteringen af UV-farver af 2 medarbejdere.
2) 25 % reduktion frem til 30.06.97: Sucy 1/2 skala. Maskine nr. 4
Uddannelse i arbejdet med og håndteringen af UV-farver af 4 medarbejdere.
3) 15 % reduktion frem til 01.01.98: Enten indkøb af ny maskine
eller ombygning af eksisterende. Maskine nr. 2
Uddannelse i arbejdet med og håndteringen af UV-farver af resten af medarbejderne.
4) 30 % reduktion frem til 01.01.99.
I alt: 80 % reduktion frem til 01.01.1999 af nuværende forbrug.
|
Resultat
Virksomheden har i alt investeret 500.000 kr. i ombygning og indkøb af nye maskiner for
at kunne opfylde målsætningen. Som et resultat af handlingsplanen er virksomhedens
emission/time faldet væsentligt og ligger langt under de vejledende krav. Derimod er
virksomhedens samlede emission ikke faldet som planlagt, hvilket skyldes, at virksomhedens
produktion er steget i perioden. Dette forhold vil kommunen tage op med virksomheden i de
kommende møder om virksomhedens miljøstyringssystem.
3.2.6 Dialog om substitution af DEHP - Høje-Taastrup
Formål
 | At fjerne DEHP fra en virksomheds produktion. |
Kommunens tiltag
 | Dialog med virksomheden om alternativer. Efterfølgende vilkår i rammegodkendelse om
ikke at anvende DEHP. |
Alternativ til
Resultat
 | DEPH substitueret efter længere tids undersøgelser. |
En større virksomheden med anvendelse af mere end 6 kg opløsningsmiddel pr. time
foretager udover lakering også limning af låg. Til dette blev der tidligere anvendt en
PVC-compound indeholdende DEHP, som er et blødgøringsmiddel i PVC-produkter. Anvendelse
af DEHP ophørte 1.1.1991, og blev erstattet af DIDP.
Årsagen til, at virksomheden substituerede DEHP, var, at Høje Taastrup Kommune i
forbindelse med en ansøgning fra virksomheden om tilladelse til at øge produktionen
satte spørgsmålstegn ved, om den daværende B-værdi på 0,02 mg/m3 (i dag: 0,005 mg/m3)
for DEHP kunne overholdes.
Kommunen havde gennem flere år forsøgt at få virksomheden til at indføre en
alternativ teknologi, idet DEHP bl.a. er mistænkt for at have kræftfremkaldende virkning
hos mennesker.
DEHP substitueret
Det var imidlertid ikke muligt at erstatte PVC-produkterne, bl.a. fordi det krævede
udskiftning af en del af produktionsapparatet. I stedet kom virksomheden efter længere
tids undersøgelse frem til at den anvendte compound kunne erstattes med en PVC-compound
uden DEHP, men med DIDP. DIDP anses for at være mindre toksisk, og har derfor en højere
B-værdi (i dag 0,01 mg/m3) end DEHP. I dag har virksomheden løst problemet med
emissionen ved at føre alle afkast indeholdende DIDP til rensning i et
efterbrænderanlæg.
Idet DEHP kunne erstattes af DIDP, udformede kommunen i en efterfølgende
rammegodkendelse et vilkår om, at virksomheden ikke måtte anvende PVC-compound
indeholdende DEHP. Virksomheden var indforstået med vilkåret.
Vilkår
 | Virksomheden må ikke anvende PVC-compound indeholdende DEHP til PVC-limning af låg.
Såfremt virksomheden ønsker at anvende compounds indeholdende andre blødgørere end
DIDP, skal virksomheden fremlægge dokumentation for, at den pågældende blødgører kan
anvendes inden for rammerne af miljøgodkendelsens vilkår. Tilsynsmyndigheden skal
godkende denne dokumentation og eventuelt fastsætte vilkår herfor inden compounden tages
i brug. |
|
|