Internt miljøregnskab 1. Introduktion1.1 Baggrund 1.1 BaggrundEn virksomheds miljøomkostninger er generelt meget lidt synlige i de økonomiske registreringer. De usynlige miljøomkostninger kan være en barriere for optimering af renere teknologi, bl.a. fordi det ikke er muligt, på basis af de tilgængelige registreringer, at udlede konsekvenserne (før-/efterkalkulere) af renere teknologi alternativer og beregne den faktiske miljøandel af en vares pris. Det interessante er imidlertid, at informationsforløbet i den finansielle del og miljødelen langt hen ad vejen er parallelle, således at der rummes muligheder for analoge slutninger til den finansielle verdens informationsdistribution. Erfaringer fra økonomiske registreringssystemer giver dog mulighed for at analogisere på en række områder, da disse primært er beskæftiget med at styre informationsflowet, mens miljørevision og -ledelse primært beskæftiger sig med materialeflowet (energi, materialer, produkter, stoffer) og processerne i denne forbindelse. Hermed er der basis for at forsøge at anvende terminologi, metoder og øvrige erfaringer fra den finansielle verden på miljøområdet i relevant omfang. Hvad angår "det eksterne regnskab" på miljøområdet, er praksis i dag hovedsageligt baseret på løbende rapporteringer til myndighederne fra de miljøgodkendte virksomheder. En egentlig regnskabsmæssig struktur bliver generelt ikke anvendt på miljøområdet. Figur 1.1 viser den samlede struktur. Figur 1.1 Analogi mellem finansområdet og miljøområdet Tilsvarende indskrænker miljørevisionsområdet sig i dag til den tilsynsvirksomhed, myndighederne udøver over for miljøgodkendte virksomheder. Et samlet ledelsessystem Styrken i miljøregnskabet baseres på, i hvor høj grad det er muligt at samkøre og koordinere virksomhedens økonomiske og produktions-mæssige registreringer med miljømæssige registreringer af materiale- og energistrømne. Ved at bruge informationerne i miljøregnskabet og dermed få "system i eget miljø" kan virksomhederne få adgang til et styringsværktøj til systematisk udvikling og dokumentation af renere processer og produkter, samt skabe motivation for at opnå miljøforbedringer gennem synlige registreringer og mål. 1.2 Gennemførelse af projektetOverordnede metodik Registreringerne foregår dels i et lukket kredsløb - finansbogholderi samt produktions- og materialestyring - dels som egentlige miljøregistreringer - målinger på spildevand, diverse emissioner, ulykkesregistreringer mv. Indledningsvis tages udgangspunkt i Sæby Fiske-Industris eksisterende registreringssystemer. På baggrund af disse kan det efterfølgende vurderes, om det er muligt at opstille et internt miljøregnskab, der beskriver ressourceforbrug og udledninger som følge af virksomhedens aktiviteter. Arbejdsprocedure
Gennemførelsen af projektet tager udgangspunkt i nedenstående faser:
Figur 1.2 Princip for opstilling af produktions- og |