Prioritering af miljøindsatsen
6. Spildevand
6.1 Prioriteringskriterier
6.2 Ledelsens prioritering
6.3 Indsamling af nødvendigt datamateriale
Dette værktøj hjælper med at bedømme miljøpåvirkningerne i relation til
virksomhedens spildevand og prioritere indsatsen på spildevandsområdet. Bedømmelsen af
miljøpåvirkningerne er afgrænset til at omhandle spildevand, som afledes til offentlige
renseanlæg, hvilket betyder, at der skal udføres en specifik bedømmelse i samråd med
amtet, hvis virksomheden afleder direkte til et vandområde.
6.1 Prioriteringskriterier
Tabel 6.1
Oversigt over prioriteringskriterier
Kriterier |
1. prioritet |
2. prioritet |
3. prioritet |
Nødvendig
viden/data |
Spildevandets flow, indholdsstoffer og
fysisk-kemiske egenskaber Indholdsstofferne i forhold til A-, B-
og C-systemet
Tilslutningstilladelse |
|
|
Myndigheds-
mæssige forhold |
Vilkår i tilslutnings- tilladelse/påbud er
ikke overholdt Koncentration af B-stof overskrider vejledende
grænseværdi betydeligt
Der afledes A-stof |
Koncentrationen af B-stof ligger nær
vejledende grænseværdi Der afledes lejlighedsvis mindre mængder
A-stof |
|
Nøgletal |
Spildevands- belastningen pr. produktionsenhed
udvikler sig negativt |
Spildevands- belastningen pr. produktionsenhed
er ringere end branchegennemsnit |
Spildevands- belastningen pr. produktionsenhed
er stagnerende Spildevands- belastningen pr. produktionsenhed
svarer til branchegennemsnit |
Muligheder for renere
produktions- tiltag |
God husholdning |
Mål for vurdering af videregående tiltag |
|
Produkt- relateret indsats |
|
Kriterier for miljømærke Resultat af livscyklusvurderinger |
|
De følgende afsnit giver vejledning i, hvordan bedømmelserne kan foretages indenfor
de enkelte kriterier.
Nødvendig viden/data
Bedømmelsen kræver følgende datagrundlag:
| Opgørelse af spildevandsflow og indholdsstoffer (koncentrationer og mængder) samt
fysisk-kemiske egenskaber. |
| Oplysninger om indholdstoffernes scoring i forhold til A-, B- og C-princippet (se
stofliste i bilag A). |
| Virksomhedens tilslutningstilladelse for spildevand efter Miljøbeskyttelseslovens kap.
4 [39]. |
Hvis flow, indholdsstoffer og de fysisk-kemiske egenskaber i spildevandet ikke er
kendt, bør kortlægning have 1. prioritet. Ved introduktion af nye stoffer eller
processer, som giver ændrede spildevandsforhold, bør disse nye forhold ligeledes
kortlægges.
I appendiks 6.A er der et forslag til, hvordan en målrettet kortlægning kan foretages
på spildevandsområdet, hvis ikke det nødvendige datagrundlag foreligger.
Myndighedsmæssige forhold
Bedømmelsen i forhold til myndighedsmæssige krav foretages ved en bedømmelse af
spildevandets indholdsstoffer og øvrige parametre set i forhold til dels virksomhedens
tilslutningstilladelse, dels Miljøstyrelsens industrispildevandsvejledning [40].
Hvis virksomheden ikke har tilslutningstilladelse for tilledningen af spildevandet til
kloakken, skal kommunen først ansøges om en sådan efter Miljøbeskyttelseslovens kap.
4. Det tilrådes, at virksomheden frivilligt indsender en ansøgning til kommunen. Alle
afledninger af produktionsspildevand til offentlig kloak skal lovliggøres gennem en
tilslutningstilladelse. Hvis der kun foreligger midlertidig tilladelse i form af et påbud
med vilkår indbygget, kan dette anvendes til bedømmelsen i første omgang.
Det ligger i princippet med en vejledning, at den er vejledende i forbindelse med
kommunernes regulering af virksomheder. Dvs. at kommunerne kan vælge at lempe eller
skærpe på de vejledende krav i forhold til en konkret vurdering af de lokale
miljøforhold, herunder renseanlæggets formåen, set overfor virksomhedens tekniske og
økonomiske muligheder. Værktøjets bedømmelse vil derfor kunne trækkes op eller ned
alt efter, om bedømmelsen foretages i forhold til tilladelse eller vejledning.
Bedømmelse i forhold til tilslutningstilladelse
Bedømmelsen i forhold til virksomhedens tilslutningstilladelse foretages ud fra, om
virksomheden overholder de opstillede vilkår eller ej. Overskridelser bør altid have 1.
prioritet. Bedømmelsen omfatter kun direkte emissionsvilkår med krav til afledningen.
Disse vilkår kan typisk være formuleret som koncentrationskrav (f.eks. mg/l) eller
mængdekrav (f.eks. kg/år). Ved bedømmelsen gennemgås samtlige emissionsvilkår i
forhold til den seneste egenkontrol eller myndighedskontrol, og det konstateres, hvorvidt
vilkårene er overholdt.
Bedømmelse i forhold til vejledning
Ideelt set burde vejledningens principper være udmøntet i samtlige
tilslutningstilladelser, som kommunerne har udstedt, men virkeligheden er, at kun en
mindre del af tilslutningstilladelserne er udarbejdet efter 1994 og dermed bygger på den
eksisterende vejledning. Herudover er der mange eksisterende virksomheder, som kommunerne
endnu ikke har udarbejdet tilladelse til. Dette betyder, at nærværende værktøj
nødvendigvis i høj grad må støtte sig til vejledningen og herudover inddrage
tilslutningstilladelsernes vilkår i det omfang, de eksisterer.
Princippet for vurderingen af stoffernes miljøfarlighed er i vejledningen baseret på
scoring i A-, B- og C-stoffer ud fra stoffernes potentielle skadevirkning på mennesker,
biologisk nedbrydelighed og potentielle effekt overfor vandlevende organismer. Princippet
er følgende:
- Stoffer, hvis egenskaber bevirker, at de er uønskede i afløbssystemet. Stofferne bør
erstattes eller reduceres mest muligt med bedste, tilgængelige teknologi.
- Stoffer, der ikke bør forekomme i så store mængder i det tilledte spildevand, at
miljømæssige kvalitetskrav overskrides. For udvalgte stoffer er der fastsat vejledende
grænseværdier. B-stoffer bør ligeledes begrænses efter princippet om anvendelse af
bedste, tilgængelige teknologi.
- Stoffer, der i kraft af deres egenskaber ikke giver anledning til fastsættelse af
vejledende grænseværdier i tilledt spildevand. Disse stoffer skal således begrænses ud
fra ressourcebesparelseshensyn eller eventuelle effekter på renseanlægget eller det
tilhørende vandområde.
For almindeligt forekommende indholdsstoffer i spildevand er der i vejledningen
opstillet en liste, hvor stofferne er scoret i forhold til A-, B- eller C-stoffer (se
stofliste i bilag A). Hvis der forekommer stoffer i spildevandet, som ikke figurerer på
denne liste, men som er mistænkt for at være miljøfarlige, bør der foretages en
stofvurdering ud fra de principper, som er beskrevet i vejledningen.
Vejledningen er i øjeblikket under revision, og i denne forbindelse bliver også
listen over A, B og C-stoffer revideret. Den reviderede vejledning og liste vil være
tilgængelig, når den nye vejledning udkommer. Bilag A omfatter den reviderede liste over
A-, B- og C-stoffer, som den foreligger på nuværende tidspunkt [41].
Tungmetaller betragtes som liste B-stoffer, dvs. at de generelt skal begrænses ved
hjælp af bedste, tilgængelige teknologi. De accepteres afledt i koncentrationer, der
sikrer, at vandkvalitetskravene overholdes. Kviksølv og cadmium (EU-liste I) betragtes
dog som A-stoffer, og afledningen af disse bør derfor elimineres.
Bedømmelsen af indholdsstofferne foretages ud fra tabel 6.2.
Tabel 6.2
Prioritering i forhold til industrispildevandsvejledningen.
|
1. prioritet |
2. prioritet |
Prioriteres ikke |
Liste A-stoffer |
Der afledes A-stoffer |
Der afledes lejlighedsvis mindre mængder A-stof |
|
Liste B-stoffer, herunder tungmetaller |
Vejledende grænseværdier overskrides betydeligt |
Koncentrationen ligger nær vejledende grænseværdier |
Vejledende grænseværdier er overholdt |
Liste C-stoffer |
|
|
Afledningen prioriteres ikke, med mindre kommunen vurderer,
at afledningens omfang medfører effekter på renseanlæggets processer eller det
tilhørende vandområde |
Afledning af A-stoffer vil altid skulle bedømmes som 1. prioritet. Hvis der kun
lejlighedsvis afledes mindre mængder, kan dette dog gives 2. prioritet. Men principielt
bør A-stoffer slet ikke afledes til kloak. Med hensyn til B-stoffer foretages
bedømmelsen ud fra de vejledende grænseværdier. Det skal bemærkes, at der er tale om
vejledende koncentrationsgrænseværdier. Dvs. at en afledning af f.eks. tungmetaller i
store mængder fortyndet spildevand naturligvis godt kan udgøre en miljøbelastning, uden
at de vejledende grænseværdier er overskredet. Derfor skal afledning af B-stoffer altid
vurderes i forhold til den specifikke situation og ikke udelukkende i forhold til
grænseværdien.
Afledningen af C-stoffer vil normalt ikke blive prioriteret, med mindre kommunen
vurderer, at afledningsmængden kan skade renseanlæggets processer eller det tilhørende
vandområde. Afledningen bør dog generelt begrænses ud fra ressourcebesparelseshensyn.
Ud over indholdstofferne er olie/fedt (mineralsk olie og vegetabilsk/animalsk olie),
fysiske-kemiske forhold (pH, temp., suspenderet stof samt sulfat og chlorid) og samlede
biologiske effekter (typisk vurderet ud fra nitrifikationshæmning) parametre, som er
væsentlige for bedømmelsen af spildevandet.
For disse parametre er der i vejledningen opstillet vejledende grænseværdier, som kan
anvendes i den konkrete bedømmelse. Prioriteringen af miljøpåvirkningen kan derfor
bedømmes på samme måde, som det er vist for B-stofferne i ovenstående tabel. Men som
det er tilfældet for B-stofferne, skal de vejledende grænseværdier tages med det
forbehold, at de er vejledende, og derfor må endelig afgørelse om, hvorvidt begrænsning
er væsentlig eller ej, afgøres i dialog med den lokale myndighed på baggrund af
vejledningens principper.
Nøgletal
Nøgletal er fordelagtige at anvende som supplement til de myndighedsmæssige krav. Dels
fordi myndighedskrav ofte er formuleret som koncentrationskrav for f.eks. tungmetaller,
hvilket gør det vanskeligt at bedømme, om belastningen er stor eller lille set i forhold
til produktionen. Dels fordi belastningen fra parametre, som normalt ikke er omfattet af
myndighedskrav (f.eks. COD, BOD, N og P), med fordel kan reduceres og derfor også bør
prioriteres.
Bedømmelsen i forhold til eventuelle branchegennemsnit og/eller virksomhedens egen
udvikling fremgår af prioriteringskriterierne i tabel 6.1.
I relation til spildevand er nøgletal typisk afledning af belastende stoffer pr.
produktionsenhed, men kan også være forbruget af vand eller kemikalier pr.
produktionsenhed. F.eks.:
| Forbrug af vaskemiddel pr. kilo vasket tøj |
| Vandforbrug pr. kilo vasket tøj |
| Afledt mængde cadmium pr. kilo vasket tøj |
| Afledt mængde COD pr. kilo vasket tøj |
| Mængde af recirkuleret vand pr. kilo vasket tøj |
Muligheder for renere produktionstiltag
Muligheder for god husholdning bør altid have 1. prioritet. God husholdning kan f.eks.
være:
| Vandbesparende foranstaltninger (se Værktøj om vandforbrug) |
| Ændrede driftsrutiner. F.eks. ændringer ved opstart- og nedlukningssituationer |
| Regulering af kemikalieforbrug til hjælpeoperationer f.eks. rengøring |
| Substitution af miljøbelastende rengøringsmidler |
Hvis der foreligger erfaringsmateriale om mulige renere teknologier [42], bør der opstilles mål og handlingsplan for vurdering af
mulighederne for at implementere disse på virksomheden.
Produktrelateret indsats
Hvis virksomhedens produkter er omfattet af miljømærkekriterier (f.eks. EUs
miljømærke eller det nordiske miljømærke), eller hvis virksomheden er underleverandør
til produkter omfattet af miljømærkekriterier, bør det undersøges, om kriterierne
indeholder krav til spildevandsudledninger. Sådanne krav kan f.eks. være til:
| udledninger af COD og AOX i produktionsfasen (f.eks. papirprodukter) |
| udledninger ved produktets brug (f.eks. shampoo) |
| krav til spildevandsrensning (f.eks. tekstiler) |
| spildevandets pH (f.eks. tekstiler) |
6.2 Ledelsens prioritering
Når miljøbedømmelsen er foretaget, er det op til ledelsen at prioritere indsatsen,
idet prioriteringen skal afspejle ledelsens holdninger og ambitionsniveau for
miljøarbejdet samt modsvare de afsatte ressourcer.
Konkret skal ledelsen afklare, hvilken vægtning de forskellige prioriteringskriterier
skal have i forhold til hinanden, da flere kriterier godt kan være aktuelle for et givet
indsatsområde.
Både myndigheder, medier og offentligheden har generelt stor fokus på vandmiljøets
tilstand og beskyttelse af drikke- og grundvandsressourcerne. Stoffer, der ikke tidligere
har været anset som miljøfarlige, kan i løbet af kort tid blive særdeles vigtige at
kunne håndtere, da stadig nye stoffer kommer i fokus i miljømyndighedernes regulering af
virksomhederne. Af hensyn til virksomhedens image og muligheder for at kunne dokumentere
miljøforholdene er det derfor hensigtsmæssigt at have viden om de anvendte råvarers og
hjælpestoffers potentielle effekt over for vandmiljøet.
I flere af afsnittene i bilag C er der støtte til at få uddybet disse forhold.
Eksempel
I tabel 6.3 ses et eksempel på, hvordan en bedømmelse og prioritering på
spildevandsområdet kan foretages for et industrivaskeri. I eksemplet er ledelsens
prioritering foretaget i overensstemmelse med de anbefalede prioriteringer.
Tabel 6.3
Eksempel på prioritering og bedømmelse på et industrivaskeri.
Indsatsområde |
Prioritering |
Begrundelse |
Reducere cadmium-udledningen |
1. prioritet |
Grænseværdi i tilslutningstilladelse blev overskredet ved
seneste egenkontrolmåling (1. prioritet). Afledt mængde cadmium pr. kilo vasket tøj
er stigende (2. prioritet) |
Måling af temperatur |
1. prioritet |
Myndigheden stiller krav til spildevandets temperatur, men
virksomheden har aldrig målt temperaturen (1. prioritet) |
Vurdere alternative vaskemidler |
1. prioritet |
Vaskemidlet "Effektiv" indeholder
nonylphenolethoxylater, som er et A-stof fra Vejledningen (1. prioritet). Desuden er
forbruget af vaskemidlet stigende pr. kilo vasket tøj set over de seneste 3 år (1.
prioritet).
Kommende regulering vi højst sandsynligt komme til at omfatte dette stof (2.
prioritet) |
Delvis recirkulering af vaskevand |
2. prioritet |
Der foreligger rapporter fra Miljøstyrelsen, som beskriver
delvis recirkulering af vaskevand med genanvendelse af tensider og varmt vand. Der
fastsættes konkret mål og tidsplan for teknisk, økonomisk og miljømæssig vurdering af
mulighederne for at implementere disse tiltag på virksomheden (2. prioritet) |
Reducere COD-udledningen |
2. prioritet |
Afledt mængde COD pr. kg vasket tøj ligger lavere end
branchegennemsnit (2. prioritet) |
Spildevandsmængde |
3. prioritet |
Spildevandsmængde pr. kilo vasket tøj er uændret gennem de
sidste 3 år og ligger på niveau med lignede virksomheder i branchen (3. prioritet) |
Kobber |
3. prioritet |
Afledt mængde kobber pr. kilo vasket tøj har ligget på
samme niveau gennem de sidste 3 år (3. prioritet) |
Bly |
Ikke prioriteret |
Afledt mængde bly pr. kilo vasket tøj er faldet gennem de
sidste 3 år (ikke prioriteret) |
6.A Indsamling af nødvendigt datamateriale
Hvis ikke de nødvendige data til gennemførelsen af prioriteringen foreligger, kan
nedenstående fremgangsmåde anvendes til kortlægning på spildevandsområdet. Princippet
i kortlægningen er, at arbejdet afgrænses til de aktiviteter i produktionen, hvor
spildevandet produceres. På denne måde kan omfanget af råvarer og hjælpestoffer, som
skal kortlægges gennem værktøjet for råvarer- og hjælpestoffer, begrænses, og
risikoen for "datadød" i kortlægningen reduceres hermed.
Hvis værktøjet for råvarer og hjælpestoffer har været anvendt på samtlige
virksomhedens råvarer og hjælpestoffer, kan fremgangsmåden startes ved pkt. 4.
1. Identifikation af spildevandsproducerende aktiviteter
De spildevandsproducerende aktiviteter i produktionen oplistes. Det kan dreje sig om
f.eks. rengøringsaktiviter eller processer, der giver spildevand som biprodukt.
2. Kortlægning af råvarer og hjælpestoffer samt fastlæggelse af
produktionsenhed
De råvarer og hjælpestoffer, som håndteres ved de spildevandsproducerende aktiviteter,
kortlægges med hensyn til type og forbrug. F.eks. de rengøringsmidler, som indgår i en
rengøringsproces, samt de råmaterialer som afvaskes ved rengøringen. Samtidig foretages
for den enkelte spildevandsproducerende aktivitet en vurdering af, hvilken
produktionsenhed der kan relateres til spildevandsproduktionen. Produktionsenheden kan
være liter fremstillet produkt, m2 affedtet emne eller behandlingstiden for en
given proces. Produktionsenheden skal anvendes til at opstille nøgletal, som anvendes til
prioriteringen. Nøgletallet kan f.eks. være afledt mængde cadmium pr. m2
affedtet emne.
3. Vurdering af råvarer og hjælpestoffer
Der foretages en vurdering af råvarer og hjælpestoffer, som er afgrænset til de
råvarer og hjælpestoffer, der indgår i de spildevandsproducerende aktiviteter. Denne
vurdering foretages efter retningslinierne i værktøjet for råvarer og hjælpestoffer,
men der fokuseres på A-, B- og C-stoffer.
4. Spildvurdering for spildevandsproducerende aktiviteter (normal drift)
For at identificere de indholdsstoffer i spildevandet, som skal bedømmes, foretages en
spildvurdering af de råvarer og hjælpestoffer med A-, B-, og C-stoffer, som indgår i de
spildevandsproducerende aktiviteter ved normal drift. C-stoffer inddrages kun, hvis de
forekommer i store mængder.
En spildvurdering foretages ved at skønne, hvor store mængder af de anvendte stoffer,
der ender i spildevandet. Det vil f.eks. normalt være 100% af de anvendte
rengøringsmidler, der ender i spildevandet, mens det typisk kan være mellem 5% og 30% af
en råvare, som spildes ved processen og skylles til kloak.
Disse skøn kan danne baggrund for, hvilke stoffer der analyseres for ved en eventuel
gennemførelse af et prøvetagningsprogram, eller spildvurderingerne kan i sig selv være
tilstrækkelige til at dokumentere, hvad spildevandet indeholder.
De råvarer og hjælpestoffer, der anvendes ved de spildevandsproducerende aktiviteter,
kan listes i et skema som vist nedenfor, og der foretages en vurdering af
spildprocenterne. Ud fra spildprocenterne estimeres den forventede koncentration og
mængde af stofferne i spildevandet.
Stoffer fra
spildevands-
producerende aktiviteter |
Anvendes i
aktiviteten: |
Årligt forbrug kg |
Estimeret
vægtprocent afledt % |
Estimeret afledt
mængde kg |
Estimeret afledt
koncentration mg/l |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5. Eventuelle spildevandsmålinger for udvalgte parametre
Det anbefales at inddrage den lokale miljømyndighed i vurderingen af, hvorvidt
spildvurderingen er tilstrækkelig til at dokumentere udledningernes omfang og
koncentration, eller om der bør gennemføres et prøvetagningsprogram for udvalgte
parametre.
6. Sandsynlighed for spild til kloak ved uheldssituationer (unormal drift)
I de områder af produktionen, hvor der håndteres råvarer og hjælpestoffer (inkl.
affald og restprodukter), og hvor der samtidigt findes afløb til kloak, bør der
foretages en kortlægning af indholdet af A-, B- og C-stoffer i de pågældende råvarer
og hjælpestoffer. Kortlægningen bør ske med særlig fokus på A- og B-stoffer, men
også C-stoffer bør inddrages, hvis de forekommer i større mængder.
[39] Miljøministeriet 1994. Lov
om Miljøbeskyttelse. Lov nr. 590 af 27. juni 1994.
[40] Miljøstyrelsen
1994. Tilslutning af industrispildevand til kommunale spildevandsanlæg. Vejledning fra
Miljøstyrelsen nr. 6 1994.
[41] Miljøstyrelsen
1997. Tilslutning af industrispildevand til offentlige renseanlæg. Oplæg til vejledning.
VKI april 1997.
[42] Miljøstyrelsen
1994. Referencer til renere teknologivurdering ved miljøgodkendelser. Orientering fra
Miljøstyrelsen nr. 3 1994. Er under revision (1998).
|