Prioritering af miljøindsatsen 7. Støj og vibrationer7.1 Prioriteringskriterier Dette værktøj hjælper med at bedømme påvirkningen af det ydre miljø med støj og vibrationer og prioritere indsatsen for at reducere påvirkningen. 7.1 PrioriteringskriterierTabel 7.1
De følgende afsnit giver vejledning i, hvordan bedømmelserne kan foretages indenfor de enkelte kriterier. Nødvendig data/viden Hvis virksomheden ikke har brugbare målerapporter og/eller støjberegninger, må en kortlægning af virksomhedens støj- og vibrationsforhold have 1. prioritet. I appendiks 7.A gives retningslinier for, hvorledes en sådan kortlægning kan foretages. Hvis virksomheden ikke har eksterne støj- eller vibrationsproblemer, kan kortlægning og målinger ændres til en lavere prioritet. Myndighedsmæssige forhold Det nye supplement til støjvejledningen [46] giver visse muligheder for lempelse fra ovenstående grundlæggende holdning. Bl.a. kan der tillades afvigelser på op til 10 dB fra de vejledende grænseværdier, hvis der er meget store omkostninger forbundet med at foretage en tilstrækkelig støjdæmpning. I Miljøstyrelsens vejledninger angives vejledende grænseværdier for forskellige områdetyper. Disse er gengivet i tabel 7.2 og tabel 7.3. Der er som sagt tale om vejledende værdier, der kan afviges fra, hvis særlige forhold taler herfor. Dette gælder også start- og stoptidspunkt af perioder. Hvis virksomheden således har særlige grænseværdier, skal en vurdering tage udgangspunkt i disse. Tabel 7.2
Støjkrav stilles altid i et begrænset antal områder og måles i immissionspunkter, der hver især repræsenterer det værst belastede punkt i ét eller flere af områdetyperne nævnt i tabel 7.2. De områder, hvori der stilles krav, udvælges af tilsynsmyndigheden. Immissionspunkternes beliggenhed skal fastlægges af måleteknikeren, eventuelt i samarbejde med tilsynsmyndigheden og virksomheden. Tabel 7.3
Der stilles kun krav til vibrationsniveauet hvis:
Den samlede bedømmelse i forhold til de myndighedsmæssige forhold fremgår af tabel 7.4. Tabel 7.4
Nøgletal
Muligheder for renere produktionstiltag
Hvis virksomhedens støjmålinger er foretaget af et akkrediteret eller godkendt støjlaboratorium, foreligger der muligvis en samlet vurdering af konsekvenser og dæmpningsmuligheder. En sådan vurdering bør tillægges stor vægt i forbindelse med prioriteringen. Hvis der foreligger andet erfaringsmateriale om støj- og vibrationsdæmpende tiltag, bør der opstilles mål og handlingsplan for at undersøge mulighederne for implementering [49]. Desuden anbefales det at vurdere støjforhold ved nyanskaffelser, udvidelser og andre ændringer. I forbindelse med renere produktionstiltag er det hensigtsmæssigt at eliminere tydeligt hørbare toner eller tydelige impulser i støjbidraget, idet disse automatisk medfører, at virksomhedens støjvilkår skærpes med 5 dB(A). Med "støjbidraget" menes den målte eller beregnede støjbelastning eller vibrationsniveauet i de udvalgte immissionspunkter. Toner kan f.eks. forekomme som hvin eller brum fra roterende maskiner, og impulser kan være fremkaldt ved banken, ventilåbning, dørlukning eller stenslag. Produktrelateret indsats 7.2 Ledelsens prioriteringNår miljøbedømmelsen er foretaget er det op til ledelsen at prioritere indsatsen, idet prioriteringen skal afspejle ledelsens holdninger og ambitionsniveau for miljøarbejdet samt modsvare de afsatte ressourcer. Konkret skal ledelsen afklare, hvilken vægtning de forskellige prioriteringskriterier skal have i forhold til hinanden, da flere kriterier godt kan være aktuelle for et givet indsatsområde. I forhold til støj er det vigtigt, at virksomheden har en god dialog med sine naboer og de lokale myndigheder. I forholdet til naboer kan man ikke alene holde sig til krav i love og påbud, fordi der kan være alvorlige støjgener, selv om vilkårene formelt er overholdt. Generelt bør klager fra naboer medføre, at støjen eller vibrationerne betragtes som en væsentlig miljøpåvirkning, medmindre klagen er åbenlys urimelig eller grundløs. Eventuelle klager fra naboer bør derfor indgå i prioriteringen. I bilag C, afsnittene om lokalsamfund og lokale miljømyndigheder er der støtte til at få uddybet disse forhold. Endvidere kan støj være et væsentligt arbejdsmiljøproblem, derfor bør forslag fra medarbejderne (se bilag B) ligeledes inddrages i prioriteringen. Eksempel Tabel 7.5
7.A Indsamling af nødvendigt datamateriale Hvis ikke de nødvendige data til gennemførelse af prioriteringen foreligger, bør der enten foretages beregninger af støjbidragene eller målinger direkte i udvalgte immissionspunkter. Ved støjberegninger måles støjemissionen tæt på de enkelte kilder, og bidraget i de udvalgte immissionspunkter beregnes ifølge den nordiske beregningsmetode for ekstern industristøj. Støjberegninger har mange fordele fremfor målinger direkte i immissionspunkterne. Bl.a. fås information om, hvilke kilder der er årsag til eventuelle overskridelser af støjgrænseværdierne, og herudfra kan støjdæmpning planlægges og projekteres. Hvis baggrundsstøjen er mindre betydende, vil orienterende målinger normalt kunne foretages direkte i immissionspunkterne. Mens støj kan give gener mange hundrede meter fra virksomheden, giver vibrationer kun i meget specielle tilfælde gener i afstande større end 100 meter. Der kan ikke foretages beregninger af virksomhedens vibrationsbidrag. Disse skal altid måles i virksomhedens naboområde. [43] Miljøstyrelsen 1984. Ekstern støj fra virksomheder, Vejledning fra Miljøstyrelsen nr. 5 1984. [44] Miljøstyrelsen 1984. Måling af ekstern støj fra virksomheder, Vejledning fra Miljøstyrelsen nr. 6 1984. [45] Miljøstyrelsen 1993. Beregning af ekstern støj fra virksomheder, Vejledning fra Miljøstyrelsen nr. 5 1993. [46] Miljøstyrelsen 1996. Supplement til vejledning om ekstern støj fra virksomheder, Vejledning fra Miljøstyrelsen nr. 3 1996. [47] Miljøstyrelsen 1983. Retningslinier for måling og vurdering af vibrationer i det eksterne miljø, Nyt fra Miljøstyrelsen nr. 2 1983. [48] Miljøstyrelsen 1983. Retningslinier for måling og vurdering af vibrationer i det eksterne miljø, Nyt fra Miljøstyrelsen nr. 2 1983. [49] Miljøstyrelsen 1994. Referencer til renere teknologivurdering ved miljøgodkendelser. Orientering fra Miljøstyrelsen, Nr. 3 1994. Er under revision (1998). |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||