|
Prioritering af miljøindsatsen
7. Støj og vibrationer
7.1 Prioriteringskriterier
7.2 Ledelsens prioritering
7.3 Indsamling af nødvendigt datamateriale
Dette værktøj hjælper med at bedømme påvirkningen af det ydre miljø med støj og
vibrationer og prioritere indsatsen for at reducere påvirkningen.
7.1 Prioriteringskriterier
Tabel 7.1
Oversigt over prioriteringskriterier.
| Kriterier |
1. prioritet |
2. prioritet |
3. prioritet |
Nødvendig
data/viden |
Støj- og vibrationsbelastningen i udvalgte immissionspunkter
fra målerapporter eller beregninger |
|
|
Myndigheds-
mæssige forhold |
Vilkår i miljøgodkendelse eller påbud er ikke overholdt |
Vejledende grænseværdier overskrides |
Vejledende grænse- værdier er overholdt med lille margen |
Muligheder for renere
produktionstiltag |
God husholdning |
Mål for vurdering af videregående tiltag |
|
De følgende afsnit giver vejledning i, hvordan bedømmelserne kan foretages indenfor
de enkelte kriterier.
Nødvendig data/viden
Det forudsættes, at virksomheden har kendskab til støj- og vibrationsbelastningen i
udvalgte immissionspunkter. Hvis der er foretaget støjmålinger i forbindelse med
miljøgodkendelsen, vil oplysninger om støjforhold kunne findes i målerapporterne.
Hvis virksomheden ikke har brugbare målerapporter og/eller støjberegninger, må en
kortlægning af virksomhedens støj- og vibrationsforhold have 1. prioritet. I appendiks
7.A gives retningslinier for, hvorledes en sådan kortlægning kan foretages.
Hvis virksomheden ikke har eksterne støj- eller vibrationsproblemer, kan kortlægning
og målinger ændres til en lavere prioritet.
Myndighedsmæssige forhold
Den grundlæggende holdning i støj- og vibrationsvejledningerne [43] [44] [45] [46] er, at virksomhederne
hver især ikke må belaste naboområderne med støjbidrag større end de vejledende
grænseværdier. Dette gælder selvom baggrundsstøjen fra andre virksomheder, biltrafik
og tog m.m. ligger langt over støjbidraget fra den aktuelle virksomhed. Man får altså
grundlæggende ingen støjmæssige lempelser, hvis virksomheden er beliggende i et
område, hvor man kun er én af mange bidragydere til totalstøjen. Dette forhold virker
af og til urimeligt for virksomheden, men grunder i, at man ikke opnår en forbedring af
det eksterne støjmiljø, hvis man stiller støjkrav i forhold til baggrundsstøjen.
Omvendt skal den enkelte virksomhed kun netop overholde grænseværdien, hvorfor bidrag
fra flere virksomheder (der hver især ikke har overskridelser) godt kan medføre et
samlet støjbidrag, der ligger over grænseværdien.
Det nye supplement til støjvejledningen [46] giver visse
muligheder for lempelse fra ovenstående grundlæggende holdning. Bl.a. kan der tillades
afvigelser på op til 10 dB fra de vejledende grænseværdier, hvis der er meget store
omkostninger forbundet med at foretage en tilstrækkelig støjdæmpning.
I Miljøstyrelsens vejledninger angives vejledende grænseværdier for forskellige
områdetyper. Disse er gengivet i tabel 7.2 og tabel 7.3. Der er som sagt tale om
vejledende værdier, der kan afviges fra, hvis særlige forhold taler herfor. Dette
gælder også start- og stoptidspunkt af perioder. Hvis virksomheden således har særlige
grænseværdier, skal en vurdering tage udgangspunkt i disse.
Tabel 7.2
Vejledende grænseværdier for støjbelastningen fra virksomheder [dB(A)].
|
Områdetype |
Mandag-fredag:
kl. 07.00-18.00
Lørdag:
kl. 07.00-14.00 |
Mandag-fredag:
kl. 18.00-22.00
Lørdag:
kl. 14.00-22.00
Søn- og helligdage:
kl. 07.00-22.00 |
Alle dage:
kl. 22.00-07.00 |
| 1. Erhvervs- og industriområder |
70 |
70 |
70 |
| 2. Erhvervs- og industriområder med forbud mod generende
virksomheder |
60 |
60 |
60 |
| 3. Områder for blandet bolig- og erhvervsbebyggelse,
centerområder (bykerne) |
55 |
45 |
40 |
| 4. Etageboligområder |
50 |
45 |
40 |
| 5. Boligområder for åben og lav bebyggelse |
45 |
40 |
35 |
| 6. Sommerhusområder og offentligt tilgængelige rekreative
områder. Særlige naturområder |
40 |
35 |
35 |
| 7. Kolonihaveområder |
Afhænger af områdets beliggenhed |
| 8. Det åbne land (inkl. landsbyer og landbrugsområder) |
Afgøres fra sag til sag |
Støjkrav stilles altid i et begrænset antal områder og måles i immissionspunkter,
der hver især repræsenterer det værst belastede punkt i ét eller flere af
områdetyperne nævnt i tabel 7.2. De områder, hvori der stilles krav, udvælges af
tilsynsmyndigheden. Immissionspunkternes beliggenhed skal fastlægges af måleteknikeren,
eventuelt i samarbejde med tilsynsmyndigheden og virksomheden.
Tabel 7.3
Vejledende grænseværdier for helkropsvibrationer [dB re 10-6 m/s2].
Grænseværdierne gælder internt i den bolig, der er udvalgt som immissionspunkt. Der
måles på "fast inventar" som f.eks. vægge eller gulv uden tæppe.
Grænseværdierne tager udelukkende hensyn til persongener, idet bygningsbeskadigelser
ikke er omfattet af Miljøstyrelsens retningslinier [48] .
| Område |
KB-vægtet accelerationsniveau, Law
[dB re 10-6 m/s2] |
| Boliger i rene boligområder |
75 |
| Boliger i områder med blandet bolig og erhverv |
80 |
| Erhvervsbebyggelse |
85 |
Der stilles kun krav til vibrationsniveauet hvis:
 | virksomhedens type erfaringsmæssigt giver anledning til væsentlige vibrationsproblemer |
 | der ligger boliger meget tæt på virksomheden |
 | der er klaget over vibrationer fra virksomheden |
Den samlede bedømmelse i forhold til de myndighedsmæssige forhold fremgår af tabel
7.4.
Tabel 7.4
Bedømmelse af støj og vibrationer i forhold til myndighedsmæssige krav.
| Kriterier |
1. prioritet |
2. prioritet |
3.prioritet |
| Vilkår i miljøgodkendelse eller påbud |
Vilkår eller påbud er ikke overholdt. |
|
|
| Vejledende grænseværdier (jf. tabel 7.2 og
tabel 7.3) |
|
Vejledende grænseværdier overskrides i områder med
boliger eller om natten
overskrides med mere end 5 dB(A) (støj)
overskrides i flere punkter (støj) |
Vejledende grænseværdier: overholdt med lille margen i
områder med boliger eller om natten
overskrides med mindre end 5 dB(A) i ét punkt (støj)
overholdt med lille margen i flere punkter (støj)
Der kan være tydelige impulser i støjbidraget
Der kan være tydeligt hørbare toner i støjbidraget |
Nøgletal
For at vurdere om virksomhedens støjbidrag kan reduceres, kan det være fordelagtigt at
arbejde med nøgletal, selvom dette ikke altid er muligt i forbindelse med støj og
vibrationer. Støj kommer ofte fra flere diffuse kilder og kan derfor ikke relateres
direkte til produktionens størrelse. Nøgletal, der kan bruges som indikator for
støjniveauet, kan f.eks. være:
 | antallet af lastbilkørsler til og fra virksomheden |
 | antal driftsdage med støjende anlæg eller processer (f.eks. knuseanlæg) |
 | antal naboklager |
Muligheder for renere produktionstiltag
Muligheder for god husholdning bør altid have 1. prioritet. Eksempler på god husholdning
kan være:
 | at holde porte, døre og vinduer til lokaler med megen støj lukkede |
 | at omlægge ruter med intern trafik |
 | hensynsfuld intern kørsel |
 | at omlægge driftstider for støjende processer |
 | støjdæmpning med standardkomponenter, f.eks. lyddæmpning på afkast |
Hvis virksomhedens støjmålinger er foretaget af et akkrediteret eller godkendt
støjlaboratorium, foreligger der muligvis en samlet vurdering af konsekvenser og
dæmpningsmuligheder. En sådan vurdering bør tillægges stor vægt i forbindelse med
prioriteringen.
Hvis der foreligger andet erfaringsmateriale om støj- og vibrationsdæmpende tiltag,
bør der opstilles mål og handlingsplan for at undersøge mulighederne for implementering
[49]. Desuden anbefales det at vurdere støjforhold
ved nyanskaffelser, udvidelser og andre ændringer.
I forbindelse med renere produktionstiltag er det hensigtsmæssigt at eliminere
tydeligt hørbare toner eller tydelige impulser i støjbidraget, idet disse automatisk
medfører, at virksomhedens støjvilkår skærpes med 5 dB(A). Med
"støjbidraget" menes den målte eller beregnede støjbelastning eller
vibrationsniveauet i de udvalgte immissionspunkter. Toner kan f.eks. forekomme som hvin
eller brum fra roterende maskiner, og impulser kan være fremkaldt ved banken,
ventilåbning, dørlukning eller stenslag.
Produktrelateret indsats
Hvis virksomhedens produkter er omfattet af miljømærkekriterier (f.eks. EUs
miljømærke eller det nordiske miljømærke), eller hvis virksomheden er underleverandør
til produkter omfattet af miljømærkekriterier, bør det undersøges, om kriterierne
indeholder krav til støj eller vibrationer. Sådanne krav vil normalt ikke være stillet
til produktionsforhold, men kan f.eks. være til produktets støjniveau ved brug (f.eks.
bådmotorer).
7.2 Ledelsens prioritering
Når miljøbedømmelsen er foretaget er det op til ledelsen at prioritere indsatsen,
idet prioriteringen skal afspejle ledelsens holdninger og ambitionsniveau for
miljøarbejdet samt modsvare de afsatte ressourcer.
Konkret skal ledelsen afklare, hvilken vægtning de forskellige prioriteringskriterier
skal have i forhold til hinanden, da flere kriterier godt kan være aktuelle for et givet
indsatsområde.
I forhold til støj er det vigtigt, at virksomheden har en god dialog med sine naboer
og de lokale myndigheder. I forholdet til naboer kan man ikke alene holde sig til krav i
love og påbud, fordi der kan være alvorlige støjgener, selv om vilkårene formelt er
overholdt. Generelt bør klager fra naboer medføre, at støjen eller vibrationerne
betragtes som en væsentlig miljøpåvirkning, medmindre klagen er åbenlys urimelig eller
grundløs. Eventuelle klager fra naboer bør derfor indgå i prioriteringen.
I bilag C, afsnittene om lokalsamfund og lokale miljømyndigheder er der støtte til at
få uddybet disse forhold. Endvidere kan støj være et væsentligt arbejdsmiljøproblem,
derfor bør forslag fra medarbejderne (se bilag B) ligeledes inddrages i prioriteringen.
Eksempel
I tabel 7.5 ses et eksempel på resultatet af bedømmelse og prioritering for en
asfaltfabrik. I eksemplet er ledelsens prioritering foretaget i overensstemmelse med de
anbefalede prioriteringer.
Tabel 7.5
Eksempel på bedømmelse og prioritering på et asfaltanlæg.
| Indsatsområde |
Prioritering |
Begrundelse |
| Undersøge muligheder for at reducere støjbidraget, f.eks.
ved at udskifte materiel |
1. prioritet |
Vejledende grænseværdier er overskredet i skel til
boligområde i syd samt om natten (2. prioritet). Det er imidlertid virksomhedens politik,
at de vejledende støjkrav skal overholdes så hurtigt som muligt |
| Bedre driftsplanlægning med henblik på at undgå unødig
intern kørsel og tomgang |
1. prioritet |
Planlægning af intern kørsel har ikke hidtil fundet sted,
men Sikkerhedsudvalget har udarbejdet et konkret forslag (1. prioritet) |
| Undersøge muligheden for vibrationsabsorberende underlag til
knuseanlæg |
2. prioritet |
En af naboerne klager over vibrationer i forbindelse med
drift af knuseanlægget |
| Vurdere muligheden for at installere ny filterventilator |
2. prioritet |
Brancheorienteringen for Asfaltbranchen anbefaler
frekvensstyrede ventilatorer, som både reducerer støj og energiforbrug (2. prioritet) |
7.A Indsamling af nødvendigt datamateriale
Hvis ikke de nødvendige data til gennemførelse af prioriteringen foreligger, bør der
enten foretages beregninger af støjbidragene eller målinger direkte i udvalgte
immissionspunkter.
Ved støjberegninger måles støjemissionen tæt på de enkelte kilder, og bidraget i
de udvalgte immissionspunkter beregnes ifølge den nordiske beregningsmetode for ekstern
industristøj. Støjberegninger har mange fordele fremfor målinger direkte i
immissionspunkterne. Bl.a. fås information om, hvilke kilder der er årsag til eventuelle
overskridelser af støjgrænseværdierne, og herudfra kan støjdæmpning planlægges og
projekteres.
Hvis baggrundsstøjen er mindre betydende, vil orienterende målinger normalt kunne
foretages direkte i immissionspunkterne.
Mens støj kan give gener mange hundrede meter fra virksomheden, giver vibrationer kun
i meget specielle tilfælde gener i afstande større end 100 meter. Der kan ikke foretages
beregninger af virksomhedens vibrationsbidrag. Disse skal altid måles i virksomhedens
naboområde.
[43] Miljøstyrelsen 1984.
Ekstern støj fra virksomheder, Vejledning fra Miljøstyrelsen nr. 5 1984.
[44] Miljøstyrelsen
1984. Måling af ekstern støj fra virksomheder, Vejledning fra Miljøstyrelsen nr. 6
1984.
[45] Miljøstyrelsen
1993. Beregning af ekstern støj fra virksomheder, Vejledning fra Miljøstyrelsen nr. 5
1993.
[46] Miljøstyrelsen
1996. Supplement til vejledning om ekstern støj fra virksomheder, Vejledning fra
Miljøstyrelsen nr. 3 1996.
[47] Miljøstyrelsen
1983. Retningslinier for måling og vurdering af vibrationer i det eksterne miljø, Nyt
fra Miljøstyrelsen nr. 2 1983.
[48] Miljøstyrelsen
1983. Retningslinier for måling og vurdering af vibrationer i det eksterne miljø, Nyt
fra Miljøstyrelsen nr. 2 1983.
[49] Miljøstyrelsen
1994. Referencer til renere teknologivurdering ved miljøgodkendelser. Orientering fra
Miljøstyrelsen, Nr. 3 1994. Er under revision (1998).
|