Prioritering af miljøindsatsen
10. Kemisk arbejdsmiljø
10.1 Prioriteringskriterier
10.2 Ledelsens prioritering
10.3 Bedømmelse af eksponeringen fra kemiske stoffer og materialer
Dette værktøj hjælper med at vurdere det kemiske arbejdsmiljø og kan derfor ikke
anvendes til at prioritere virksomhedens generelle arbejdsmiljøindsats. Her henvises til
eksisterende værktøjer til arbejdspladsvurdering. I nogle tilfælde, for eksempel ved
omtalen af nøgletal, har det dog ikke været muligt at adskille de kemiske påvirkninger
fra andre arbejdsmiljøpåvirkninger.
10.1 Prioriteringskriterier
Tabel 10.1
Oversigt over prioriteringskriterier.
|
1. prioritet |
2. prioritet |
3. prioritet |
Nødvendig
data/viden
|
Kendskab til de af virksomhedens produkter,
der er farlige i arbejdsmiljøet Kendskab til arbejdsforholdene,
hvor der anvendes farlige produkter
Organisatorisk mulighed for at kunne gennemføre APV |
Toksikologisk viden om samtlige stoffer på
arbejdspladsen Viden til at kunne gennemføre risikovurdering i
arbejdsmiljøet |
|
Myndigheds- mæssige forhold |
Krav om substitution overholdes ikke Grænseværdier i arbejdsmiljøet overholdes ikke
Arbejdspladsbrugsanvis-ninger for farlige produkter findes ikke
Gældende lovgivning er overholdt, men ved APV identificeres problemer
derudover
Unødig forurening i arbejdsmiljøet i øvrigt er ikke undgået |
|
|
Nøgletal |
Sygefravær er stigende Antal arbejdsulykker eller arbejdsskader er stigende
Der forekommer flere tilfælde af samme sygdom/lidelse på
arbejdspladsen
Stort medarbejderflow i virksomheden eller i bestemte afdelinger |
Sygefraværet er højere end gennemsnittet på
arbejdsmarkedet Antal arbejdsulykker eller arbejdsskader er
højere end gennemsnittet på arbejdsmarkedet eller branchegennemsnit |
|
Muligheder for renere produktions-
tiltag |
God husholdning |
Mål for vurdering af videregående tiltag |
|
Produkt- relateret indsats |
Valg af produkter, der nedsætter andre
belastninger i arbejdsmiljøet |
Kriterier for miljømærke Resultat af livscyklusvurderinger |
|
De følgende afsnit giver vejledning i, hvordan bedømmelserne kan foretages indenfor
de enkelte kriterier.
Nødvendig data/viden
Gennemførelse af den lovpligtige arbejdspladsvurdering (APV) [66] forudsætter, at virksomheden kan arbejde systematisk med
arbejdsmiljøet. På virksomheder med sikkerhedsorganisation skal APV udføres af denne.
På virksomheder uden sikkerhedsorganisation i samarbejde mellem arbejdsgiver og
arbejdstagere.
I begrebet APV ligger en risikoforståelse, som kan tolkes på forskellige måder:
| En juridisk bedømmelse af arbejdsmiljøpåvirkninger. Tilladt - Forbudt! |
| Eksperternes professionelle bedømmelse af arbejdsmiljøpåvirkninger |
| Virksomhedens egen subjektive bedømmelse af arbejdsmiljøpåvirkninger, der ofte
handler om en blanding af modstridende oplevelser, kundskaber, følelser og ønsker |
Afhængig af, hvordan arbejdspladsvurderingen gennemføres, vil de tre tolkninger have
forskellig gennemslagskraft. Virksomheden kan hente hjælp i Bedriftssundhedstjenesten
(BST) til at gennemføre APV.
| Vurdering af det kemiske arbejdsmiljø forudsætter følgende datagrundlag: |
| Kendskab til, hvilke farlige produkter der anvendes samt, hvor de anvendes.
Leverandørbrugsanvisninger oplyser, hvilke produkter der er farlige (se værktøj for
råvarer og hjælpestoffer) |
| Arbejdspladsbrugsanvisninger for den enkelte arbejdsplads. I
arbejdspladsbrugsanvisningen er der taget stilling til, hvordan de farlige produkter skal
håndteres i den aktuelle arbejdssituation for at undgå skader |
| Kendskab til de tekniske foranstaltningers effektivitet |
| Kendskab til effektiviteten af de anvendte personlige værnemidler |
| Kendskab til kemikaliehygiejnen |
Hvis virksomheden ikke har det nødvendige datagrundlag, må en fremskaffelse af dette
have 1. prioritet.
En risikovurdering kan foretages på mange forskellige niveauer. Det er væsentligt, at
der er god overensstemmelse mellem niveauet for risikovurderingen og det, resultatet skal
bruges til. Hvis virksomheden ønsker at gå videre end den summariske risikovurdering,
der kræves i forbindelse med APV, vil dette kræve viden om eksponeringsvurderinger og
humantoksikologi (angivet i tabel 10.1 som 2. prioritet). En dyberegående risikovurdering
bygger på en sammenligning af de værdier litteraturen anviser for forskellige
sundhedsskadelige effekter og den aktuelt fundne eksponering. For at kunne anvende
resultater fra sundhedsvurderingen vil det ofte være nødvendigt at omsætte resultater
fra dyreforsøg til brug ved risikovurderingen. En sådan undersøgelse vil som regel
kræve inddragelse af ekspertbistand.
Myndighedsmæssige forhold
Kemisk arbejdsmiljø
Ved arbejde med stoffer og materialer findes en række overordnede krav om [67]:
| anvendelse af de mindst farlige stoffer og materialer (substitution) |
| udarbejdelse af arbejdspladsbrugsanvisninger for anvendte farlige produkter, idet
leverandørbrugsanvisningen tilpasses virksomheden. Et væsentligt element i
arbejdspladsbrugsanvisningen er, at virksomheden skal have taget stilling til, hvordan
anbefalinger mv. i leverandørbrugsanvisningen skal efterleves på virksomheden. F.eks.
hvilke åndedrætsværn og evt. handsker, der skal anvendes |
| overholdelse af grænseværdier og nedbringelse af luftforureningen så meget som
praktisk muligt |
| at undgå unødig påvirkning i øvrigt |
Såfremt disse overordnede krav ikke er opfyldt, bør det have 1. prioritet at opfylde
disse.
Til bedømmelse af kemiske produkters farlige egenskaber anvendes den metode, som er
beskrevet i appendiks 2.B i værktøjet for råvarer og hjælpestoffer.
Til bedømmelse af om grænseværdier overholdes mv. anbefales brug af BST (f.eks. som
del af APV).
I appendiks 10.A er der en screeningsmetode til bedømmelse af den enkelte medarbejders
eksponering med kemiske stoffer og materialer. Anvendes denne model, kan indsatsen
prioriteres som beskrevet i tabel 10.2.
Tabel 10.2
Prioritering af indsats mod udsættelse for kemiske stoffer på den enkelte
arbejdsplads.
Luftforurening |
1. Prioritet |
2. prioritet |
Prioriteres ikke |
Hvis den beregnede/målte
grænseværdi/brøksum er [68]: |
større end
0,5 x GV |
mellem
0,1 og 0,5 x GV |
mindre end
0,1 x GV |
Tekniske sikkerhedsforanstaltninger
reducerer luftforureningen fra arbejdsprocessen med |
0% |
40 eller 70% |
90-100% |
Krævede personlige værnemidler |
er ikke egnede til arbejdsprocessen eller
personen |
|
er egnede, anvendes korrekt og vedligeholdes |
Hud- og øjenkontakt |
|
|
|
Tekniske afværgeforanstaltninger
reducerer eksponeringen med |
0% |
50% |
100% |
Personlige værnemidler |
er krævet, men er ikke egnede |
|
anvendes korrekt og vedligeholdes |
Kemikaliehygiejnen vurderes at være |
dårlig |
|
god |
Tilgængeligt udstyr til førstehjælp, brand og spild/uheld
I arbejdspladsbrugsanvisningen er der for det enkelte produkt taget stilling til,
hvilket udstyr der er nødvendigt i forbindelse med førstehjælp, brand og spild/uheld
på den pågældende arbejdsplads. Det skal sikres, at det nødvendige udstyr forefindes,
og at det er funktionsdygtigt. Prioriteringen foretages som beskrevet i tabel 10.3.
Tabel 10.3
Prioritering af førstehjælpsudstyr og lignende.
|
1. Prioritet |
Prioriteres ikke |
Til stede (udstyr til brandslukning, spild,
førstehjælp) |
Udstyret findes ikke, eller er ikke umiddelbart tilgængeligt |
|
Kontrol og vedligeholdelse |
Forekommer ikke eller kun sjældent ved tilfældighed |
Sker en gang årligt med udskiftning af defekt udstyr |
Arbejdsmiljølovgivningen på kemikalieområdet udstikker de overordnede principper for
arbejdsmiljøet som beskrevet ovenfor, og overholdelse af disse vil i de fleste tilfælde
minimere øvrige problemer. Selvom gældende arbejdsmiljølovgivning er overholdt, kan der
komme andre problemer frem ved arbejdspladsvurderingen. Virksomheden skal vurdere
væsentligheden af samtlige problemer, der identificeres, som grundlag for at kunne
prioritere problemerne og løsningsforslag. Udgangspunktet er, at et arbejdsmiljøproblem
er væsentligt, hvis problemet er årsag til sikkerheds- eller sundhedsmæssig påvirkning
eller fare. Under gennemgangen vil der være en række arbejdsmiljøpåvirkninger, hvor
der ikke kan opnås enighed om væsentligheden blandt virksomhedens repræsentanter, og
hvor en ekspert ikke umiddelbart kan afgøre, om problemet er væsentligt eller ikke.
Selvom der ikke kan opnås enighed mellem virksomhedens repræsentanter, bør det have 1.
prioritet at vurdere løsningsmuligheder for samtlige problemer.
Nøgletal
Nøgletal for sygefravær, arbejdsulykker, arbejdsskader, medarbejderflow i virksomheden
eller bestemte afdelinger kan bruges til at måle arbejdsmiljøet på virksomheden.
F.eks.:
| antal arbejdsulykker pr. 1000 arbejdstimer |
| antal af arbejdsskader eller arbejdsbetingede lidelser pr. 1000 arbejdstimer (f.eks.
nedslidning, allergi, skader på nervesystemet efter udsættelse af organiske
opløsningsmidler mv.) |
| forbrug af KRAN-stoffer (Kræftfremkaldende, skadelige for Reproduktionsevnen,
Nerveskadende) pr. produceret enhed |
Muligheder for renere produktionstiltag
Muligheder for god husholdning bør altid have 1. prioritet. For at motivere medarbejderne
er det vigtigt at relevante forslag iværksættes hurtigt. God husholdning kan f.eks.
være:
| brug af andre arbejdsgange |
| bedre husholdning med kemikalier |
| brug af mindre farlige kemikalier |
| bedre kemikaliehygiejne |
I forbindelse med substitutionsovervejelser er det væsentligt at vurdere
eksponeringsforholdene, dvs. om den nye råvare vil udsætte medarbejderne for andre
kemikalier ad andre eksponeringsveje. Substitutionsovervejelser kan med fordel ske i et
samarbejde med BST, der kender alternative råvarer og hjælpestoffer og de erfaringer,
andre tilsvarende virksomheder har med disse produkter.
Produktrelateret indsats
Det bør have 1. prioritet at vælge produkter, der ikke medfører øget belastning af
arbejdsmiljøet. Substitution, som omtalt under afsnittet om myndighedsmæssige forhold,
er en måde at sikre dette på. Det er dog relevant at tænke på andre påvirkninger end
de rent kemisk-toksikologiske. Valg af rengøringsmiddel kan for eksempel have stor
betydning for den ergonomiske belastning ved rengøringsarbejdet.
Hvis virksomhedens produkter er omfattet af miljømærkekriterier (f.eks. EUs
miljømærke eller det nordiske miljømærke), eller hvis virksomheden er underleverandør
til produkter omfattet af miljømærkekriterier, bør det undersøges, om kriterierne
indeholder krav til arbejdsmiljø. Sådanne krav kan f.eks. være til:
| anvendte stoffer og kemikalier i produktionen |
| dokumentation for, at grænseværdier for organiske opløsningsmidler ikke overskrides
ved normal brug (f.eks. gulvplejemidler) |
| emitterede fibre pr. ml luft (f.eks. bygningsplader) |
10.2 Ledelsens prioritering
Når miljøbedømmelsen er foretaget, er det op til ledelsen at prioritere indsatsen,
da prioriteringen skal afspejle ledelsens holdninger og ambitionsniveau for miljøarbejdet
samt modsvare de afsatte ressourcer.
Konkret skal ledelsen afklare, hvilken vægtning de forskellige prioriteringskriterier
skal have i forhold til hinanden, da flere kriterier godt kan være aktuelle for et givet
indsatsområde.
I forhold til det kemiske arbejdsmiljø er det specielt relevant at være opmærksom
på, at prioriteringen hænger sammen med prioriteringen af de øvrige miljø- og
arbejdsmiljøforhold. I bilag B er der støtte til at afklare medarbejdernes oplevelse af
problemer i forhold til det kemiske arbejdsmiljø samt deres forslag til forbedringer.
Eksempel
I tabel 10.4 ses et eksempel på resultatet af bedømmelse og prioritering for en
virksomhed. I eksemplet er ledelsens prioritering foretaget i overensstemmelse med de
anbefalede prioriteringer.
Tabel 10.4
Eksempel på bedømmelse og prioritering.
Indsatsområder |
Prioritet |
Beskrivelse |
Substitution af rengøringsmiddel |
1. prioritet |
Under APV kom det frem, at der var væsentlige ergonomiske
problemer ved en bestemt rengøringsopgave. Problemerne var blevet større,efter at
rengøringsmidlet var blevet erstattet med et mindre farligt, idet det var oplevelsen, at
der skulle arbejdes hårdere for at få gjort rent. Det blev besluttet at finde et andet
rengøringsmiddel, der gav en mere samlet løsning af arbejdsmiljøproblemerne. |
Substitution af KRAN-stoffer |
1. prioritet |
På enkelte arbejdspladser kan produkter indeholdende
KRAN-stoffer umiddelbart erstattes af andre anvendt i andre afdelinger til samme formål
(1. prioritet); men ledelsen vil gerne have BST til at vurdere de nye eksponeringsforhold,
før produkterne skiftes ud |
Sygefravær |
1. prioritet |
Ledelsen har konstateret et stigende sygefravær (1.
prioritet). Det undersøges, om specielle forhold har betydning for sygefravær eller der
er tale om en tendens. Arbejdet sker i samarbejde med tillidsrepræsentanten |
10.A Bedømmelse af eksponeringen fra kemiske stoffer og materialer
Denne screeningsmetode kan anvendes til at bedømme den enkelte medarbejders
eksponering med kemiske stoffer og materialer. Metoden tager ikke hensyn til:
| Kombinationseffekter af kemikalier, f.eks. ammoniak og støv (problem i farve/lak),
nitrøse gasser og triethanolamin (f.eks. svejsning i samme område, hvor der forekommer
eksponering med kølesmøremiddel indeholdende triethanolamin) eller kombination af flere
arbejdsmiljøpåvirkninger (f.eks. udsættelse for organiske opløsningsmidler i områder
med høj støjbelastning) |
| Specielle kemikalier, der udgør en sundhedsfare ved hudoptagelse som gas/damp |
| Stoffer, der opstår under processen. Værktøjet omfatter kun stoffer, som er nævnt i
leverandørbrugsanvisningen |
| Eksponeringstiden, der er afgørende for den mængde stof, der evt. optages i kroppen |
Metoden er derfor kun anvendelig til screening af mulige påvirkninger i det kemiske
arbejdsmiljø. Mistænkes enkeltstoffer for at påvirke enkeltpersoners sundhed, bør
eksperter inddrages i vurderingen, og andre værktøjer anvendes.
1. Bedøm om grænseværdier overholdes
På baggrund af foretagne målinger eller beregninger af luftforureningen vurderes det om
grænseværdierne (GV) på den enkelte arbejdsplads overholdes. Grænseværdierne er
opgivet i sikkerhedsdatabladenes pkt. 8. Beregningsmodeller kan findes i Ats bog om
teknisk arbejdshygiejne [69].
2. Bedøm foranstaltninger til begrænsning af luftforureningen
Tekniske afværgeforanstaltninger
Effektiviteten af evt. udsug vurderes som reduktionen af emissionen til arbejdsmiljøet
i procent af kildestyrken. Som screeningsværktøj estimeres reduktionen som beskrevet i
tabellen. Procentsatserne er valgt som udtryk for, at de første 40% er nemmere at udsuge
end de sidste 25%. Systemet er ikke valideret i praksis og skal derfor anvendes med
forsigtighed.
Reduktion af kildestyrken: |
Gasser og dampe |
Aerosoler og støv |
0% |
Når der ikke forefindes tekniske afværgeforanstaltninger
eller f.eks. udlagt røg ikke udsuges |
Åbne processer, hvor indikatorer som aerosoler på
medarbejdernes briller, fedtede/våde/støvede overflader o.lign. er til stede i stort
omfang |
40% |
Når der er indført tekniske afværgeforanstaltninger, og
evt. udlagt røg delvis udsuges |
Delvis lukkede processer, hvor indikatorer som aerosoler på
medarbejderes briller, fedtede/våde-/støvede overflader o.lign. er til stede i større
omfang |
75% |
Når der er indført tekniske afværgeforanstaltninger, og
evt. udlagt røg næsten udsuges eller f.eks. lugt indikerer, at gasser stadig er til
stede i lokalet. |
Indkapslede processer, men hvor indikatorer som aerosoler på
medarbejdernes briller, fedtede/våde-/støvede overflader o.lign. er til stede i
begrænset omfang |
90-100% |
Når der er indført tekniske afværgeforanstaltninger, og
evt. udlagt røg udsuges 100%, og der ikke er lugtgener |
Indkapslede processer og indikatorer som aerosoler på
medarbejderes briller, fedtede/våde/støvede overflader o.lign. kan ikke observeres |
Brug af lugtindtryk som indikator skal anvendes med forsigtighed. Lugt er ikke udtryk
for et stofs farlighed; men kan anvendes som indikator for, om stoffet er til stede. Det
betyder, at selv om et stof kan lugtes er det ikke ensbetydende med, at det er farligt.
Omvendt kan et stof godt være farligt, selv om det ikke kan lugtes. Den mængde, der skal
til af et stof, før det kan lugtes, kaldes lugtgrænsen. Denne grænse er forskellig
både fra person til person og for de forskellige stoffer. F.eks. vil personer, der
arbejder med et stof, der lugter, vænne sig til lugten.
Personlige værnemidler (PV)
Til bedømmelse af behov for og valg af PV skal de tekniske foranstaltninger tages i
betragtning, med mindre der stilles krav til PV i Arbejdstilsynets bekendtgørelse nr. 302
af 13. maj 1993 om arbejde med kodenummererede produkter. I sådanne tilfælde skal disse
krav opfyldes.
Brug af åndedrætsværn bedømmes i forhold til:
| sikkerhedsdatabladets anbefaling |
| det arbejde, der skal udføres |
| den person, der skal bruge det |
| vedligeholdelse og rengøring |
Det skal fremgå af arbejdspladsbrugsanvisningen, hvilke PV der skal anvendes på den
enkelte arbejdsplads. Alle punkter skal være opfyldt, før det kan vurderes, at korrekt
brug og vedligeholdelse af personlige værnemidler finder sted.
3. Bedøm foranstaltninger til begrænsning af hud- og øjenkontakt
Tekniske afværgeforanstaltninger
Såfremt medarbejderne er effektivt afskærmet fra/forhindret i kontakt med kemikalier,
er der ingen eksponering af medarbejderne. Den procentdel, som andre typer af tekniske
afværgeforanstaltninger nedsætter eksponeringen med, vurderes som:
Reduktion af eksponering: |
Kriterier |
0% |
Når den tekniske afværgeforanstaltning ikke har nogen
effekt., f.eks. ved brug af den forkerte type af teknisk afværgeforanstaltning |
50% |
Når det klart fremgår, at den tekniske
afværgeforanstaltning ikke nedsætter risikoen med 100% |
100% |
Når det klart fremgår, at den tekniske
afværgeforanstaltning nedsætter risikoen for hud- eller øjenkontakt med 100% (også
mulighed for stænk og eksponering via aerosoler) |
Personlige værnemidler (PV)
Til bedømmelse af behov for og valg af PV skal de tekniske foranstaltninger tages i
betragtning, med mindre der stilles krav til PV i Arbejdstilsynets bekendtgørelse nr. 302
af 13. maj 1993 om arbejde med kodenummererede produkter. I sådanne tilfælde skal disse
krav opfyldes.
Behovet for personlige værnemidler vurderes i forhold til risiko for kontakt med
kemikalier på arbejdspladsen. Man skal være specielt opmærksom på stoffer, der er
mærket som hudgennemtrængelige i grænseværdilisten. Disse kan være angivet med et
"H" i sikkerhedsdatabladets pkt. 8.
Arbejdspladsbrugsanvisningens anbefalinger skal følges, og vedligeholdelse og
rengøring skal forekomme jævnligt, før det kan vurderes, at korrekt brug og
vedligeholdelse af personlige værnemidler finder sted.
4. Bedøm kemikaliehygiejnen på den enkelte arbejdsplads
Kemikaliehygiejnen kan opdeles i arbejdspladshygiejne og personlig hygiejne.
Eksempler på god arbejdspladshygiejne:
| Hold arbejdspladsen ren. Kemikaliespild, skidt og snavs ødelægger ikke alene udstyr og
værktøj, det bliver også afsat på huden og i dine lunger. Ødelagt udstyr kan
forårsage ulykker |
| Ryd op. Roderi øger risikoen for uheld med kemikalier og andre ulykker |
| Hold emballager omhyggeligt tillukkede |
| Læg låg på kar, kemikaliebade o.lign. Det mindsker risikoen for eksplosioner og
indånding af dampe |
| Hæld ikke kemikalier i beholdere, der normalt bruges til fødevarer. Man kan tage fejl
af fødevarer og kemikalier, og kemikalierne kan sætte sig i emballagen og afgives igen,
hvis emballagen bruges til fødevarer |
| Sørg for at alle beholdere er korrekt mærket |
| Bland ikke kemikalier sammen, medmindre du er helt sikker på, hvad du gør |
| Opbevar dine personlige værnemidler fornuftigt. Åndedrætsværn og filtre skal
opbevares i lukket boks og ikke sammen med kemikalierne. Masker skal rengøres jævnligt |
Eksempler på god personlig hygiejne:
| Hold huden hel, ren og smidig. Tør hud med sprækker og sår lader nemmere kemikalier
trænge igennem |
| Vask ofte hænder og begræns derved den tid, hvor hænderne er forurenede med snavs og
kemikalier |
| Vask hænder før toiletbesøg for at undgå spredning af forurening til resten af huden |
| Rens aldrig hænderne i benzin, petroleum eller andre organiske opløsningsmidler |
| Anvend beskyttelsescreme eller handsker, afhængig af arbejdets karakter |
| Undgå at spise eller ryge med kemikalier på fingrene eller i forurenede omgivelser |
| Undgå hudkontakt med kemikalier. Brug tang eller egnede handsker |
| Bliver tøj eller sko vædet af kemikalier, så skift og send det til vask eller
rensning |
| Gå aldrig med våde klude, tvist eller lignende i lommen |
| Tag bad eller vask dig grundigt ved arbejdstids ophør, eller hvis du får kemikalier
på dig |
| Det er ingen skam at være følsom. Hvis du synes, der lugter ubehageligt, kan der godt
være brug for ekstra ventilation eller åndedrætsværn, selv om det ikke kræves ifølge
sikkerhedsdatabladet |
[66] Arbejdsministeriets
bekendtgørelse nr. 867 af 13. oktober 1994 om arbejdets udførelse samt
ændringsbekendtgørelse nr. 1017 af 17. december 1997.
At-anvisning nr. 4.0.0.1 om vurdering af sikkerheds- og
sundhedsforholdene på arbejdspladsen, Arbejdspladsvurdering, august 1994.
[67] Arbejdsministeriets
bekendtgørelse nr. 540 af 2. september 1982 om stoffer og materialer samt
ændringsbekendtgørelse nr. 485 af 16. juni 1995.
[68] Hvis de målte eller
beregnede værdier ved en orienterende måling er højere end 0,5 x grænseværdien (GV),
er der stor sandsynlighed for, at grænseværdien i perioder overskrides.
[69] Arbejdstilsynet,
Basisbog i teknisk arbejdshygiejne, Arbejdstilsynet, 1997.
|