[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste]

Prioritering af miljøindsatsen

10. Kemisk arbejdsmiljø

10.1 Prioriteringskriterier
10.2 Ledelsens prioritering
10.3 Bedømmelse af eksponeringen fra kemiske stoffer og materialer

Dette værktøj hjælper med at vurdere det kemiske arbejdsmiljø og kan derfor ikke anvendes til at prioritere virksomhedens generelle arbejdsmiljøindsats. Her henvises til eksisterende værktøjer til arbejdspladsvurdering. I nogle tilfælde, for eksempel ved omtalen af nøgletal, har det dog ikke været muligt at adskille de kemiske påvirkninger fra andre arbejdsmiljøpåvirkninger.

10.1 Prioriteringskriterier

Tabel 10.1
Oversigt over prioriteringskriterier.

  1. prioritet 2. prioritet 3. prioritet
Nødvendig
data/viden

 

 

Kendskab til de af virksomhedens produkter, der er farlige i arbejdsmiljøet

Kendskab til arbejdsforholdene, hvor der anvendes farlige produkter

Organisatorisk mulighed for at kunne gennemføre APV

Toksikologisk viden om samtlige stoffer på arbejdspladsen

Viden til at kunne gennemføre risikovurdering i arbejdsmiljøet

 
Myndigheds- mæssige forhold Krav om substitution overholdes ikke

Grænseværdier i arbejdsmiljøet overholdes ikke

Arbejdspladsbrugsanvis-ninger for farlige produkter findes ikke

Gældende lovgivning er overholdt, men ved APV identificeres problemer derudover

Unødig forurening i arbejdsmiljøet i øvrigt er ikke undgået

   
Nøgletal Sygefravær er stigende

Antal arbejdsulykker eller arbejdsskader er stigende

Der forekommer flere tilfælde af samme sygdom/lidelse på arbejdspladsen

Stort medarbejderflow i virksomheden eller i bestemte afdelinger

Sygefraværet er højere end gennemsnittet på arbejdsmarkedet

Antal arbejdsulykker eller arbejdsskader er højere end gennemsnittet på arbejdsmarkedet eller branchegennemsnit

 
Muligheder for renere produktions- tiltag God husholdning Mål for vurdering af videregående tiltag  
Produkt- relateret indsats Valg af produkter, der nedsætter andre belastninger i arbejdsmiljøet Kriterier for miljømærke

Resultat af livscyklusvurderinger

 

De følgende afsnit giver vejledning i, hvordan bedømmelserne kan foretages indenfor de enkelte kriterier.

Nødvendig data/viden
Gennemførelse af den lovpligtige arbejdspladsvurdering (APV) [66] forudsætter, at virksomheden kan arbejde systematisk med arbejdsmiljøet. På virksomheder med sikkerhedsorganisation skal APV udføres af denne. På virksomheder uden sikkerhedsorganisation i samarbejde mellem arbejdsgiver og arbejdstagere.

I begrebet APV ligger en risikoforståelse, som kan tolkes på forskellige måder:

En juridisk bedømmelse af arbejdsmiljøpåvirkninger. Tilladt - Forbudt!
Eksperternes professionelle bedømmelse af arbejdsmiljøpåvirkninger
Virksomhedens egen subjektive bedømmelse af arbejdsmiljøpåvirkninger, der ofte handler om en blanding af modstridende oplevelser, kundskaber, følelser og ønsker

Afhængig af, hvordan arbejdspladsvurderingen gennemføres, vil de tre tolkninger have forskellig gennemslagskraft. Virksomheden kan hente hjælp i Bedriftssundhedstjenesten (BST) til at gennemføre APV.

Vurdering af det kemiske arbejdsmiljø forudsætter følgende datagrundlag:
Kendskab til, hvilke farlige produkter der anvendes samt, hvor de anvendes. Leverandørbrugsanvisninger oplyser, hvilke produkter der er farlige (se værktøj for råvarer og hjælpestoffer)
Arbejdspladsbrugsanvisninger for den enkelte arbejdsplads. I arbejdspladsbrugsanvisningen er der taget stilling til, hvordan de farlige produkter skal håndteres i den aktuelle arbejdssituation for at undgå skader
Kendskab til de tekniske foranstaltningers effektivitet
Kendskab til effektiviteten af de anvendte personlige værnemidler
Kendskab til kemikaliehygiejnen

Hvis virksomheden ikke har det nødvendige datagrundlag, må en fremskaffelse af dette have 1. prioritet.

En risikovurdering kan foretages på mange forskellige niveauer. Det er væsentligt, at der er god overensstemmelse mellem niveauet for risikovurderingen og det, resultatet skal bruges til. Hvis virksomheden ønsker at gå videre end den summariske risikovurdering, der kræves i forbindelse med APV, vil dette kræve viden om eksponeringsvurderinger og humantoksikologi (angivet i tabel 10.1 som 2. prioritet). En dyberegående risikovurdering bygger på en sammenligning af de værdier litteraturen anviser for forskellige sundhedsskadelige effekter og den aktuelt fundne eksponering. For at kunne anvende resultater fra sundhedsvurderingen vil det ofte være nødvendigt at omsætte resultater fra dyreforsøg til brug ved risikovurderingen. En sådan undersøgelse vil som regel kræve inddragelse af ekspertbistand.

Myndighedsmæssige forhold
Kemisk arbejdsmiljø
Ved arbejde med stoffer og materialer findes en række overordnede krav om [67]:

anvendelse af de mindst farlige stoffer og materialer (substitution)
udarbejdelse af arbejdspladsbrugsanvisninger for anvendte farlige produkter, idet leverandørbrugsanvisningen tilpasses virksomheden. Et væsentligt element i arbejdspladsbrugsanvisningen er, at virksomheden skal have taget stilling til, hvordan anbefalinger mv. i leverandørbrugsanvisningen skal efterleves på virksomheden. F.eks. hvilke åndedrætsværn og evt. handsker, der skal anvendes
overholdelse af grænseværdier og nedbringelse af luftforureningen så meget som praktisk muligt
at undgå unødig påvirkning i øvrigt

Såfremt disse overordnede krav ikke er opfyldt, bør det have 1. prioritet at opfylde disse.

Til bedømmelse af kemiske produkters farlige egenskaber anvendes den metode, som er beskrevet i appendiks 2.B i værktøjet for råvarer og hjælpestoffer.

Til bedømmelse af om grænseværdier overholdes mv. anbefales brug af BST (f.eks. som del af APV).

I appendiks 10.A er der en screeningsmetode til bedømmelse af den enkelte medarbejders eksponering med kemiske stoffer og materialer. Anvendes denne model, kan indsatsen prioriteres som beskrevet i tabel 10.2.

Tabel 10.2
Prioritering af indsats mod udsættelse for kemiske stoffer på den enkelte arbejdsplads.

Luftforurening 1. Prioritet 2. prioritet Prioriteres ikke
Hvis den beregnede/målte grænseværdi/brøksum er [68]: større end
0,5 x GV
mellem
0,1 og 0,5 x GV
mindre end
0,1 x GV
Tekniske sikkerhedsforanstaltninger reducerer luftforureningen fra arbejdsprocessen med 0% 40 eller 70% 90-100%
Krævede personlige værnemidler er ikke egnede til arbejdsprocessen eller personen   er egnede, anvendes korrekt og vedligeholdes
Hud- og øjenkontakt      
Tekniske afværgeforanstaltninger reducerer eksponeringen med 0% 50% 100%
Personlige værnemidler er krævet, men er ikke egnede   anvendes korrekt og vedligeholdes
Kemikaliehygiejnen vurderes at være dårlig   god

Tilgængeligt udstyr til førstehjælp, brand og spild/uheld

I arbejdspladsbrugsanvisningen er der for det enkelte produkt taget stilling til, hvilket udstyr der er nødvendigt i forbindelse med førstehjælp, brand og spild/uheld på den pågældende arbejdsplads. Det skal sikres, at det nødvendige udstyr forefindes, og at det er funktionsdygtigt. Prioriteringen foretages som beskrevet i tabel 10.3.

Tabel 10.3
Prioritering af førstehjælpsudstyr og lignende.

  1. Prioritet Prioriteres ikke
Til stede (udstyr til brandslukning, spild, førstehjælp) Udstyret findes ikke, eller er ikke umiddelbart tilgængeligt  
Kontrol og vedligeholdelse Forekommer ikke eller kun sjældent ved tilfældighed Sker en gang årligt med udskiftning af defekt udstyr

Arbejdsmiljølovgivningen på kemikalieområdet udstikker de overordnede principper for arbejdsmiljøet som beskrevet ovenfor, og overholdelse af disse vil i de fleste tilfælde minimere øvrige problemer. Selvom gældende arbejdsmiljølovgivning er overholdt, kan der komme andre problemer frem ved arbejdspladsvurderingen. Virksomheden skal vurdere væsentligheden af samtlige problemer, der identificeres, som grundlag for at kunne prioritere problemerne og løsningsforslag. Udgangspunktet er, at et arbejdsmiljøproblem er væsentligt, hvis problemet er årsag til sikkerheds- eller sundhedsmæssig påvirkning eller fare. Under gennemgangen vil der være en række arbejdsmiljøpåvirkninger, hvor der ikke kan opnås enighed om væsentligheden blandt virksomhedens repræsentanter, og hvor en ekspert ikke umiddelbart kan afgøre, om problemet er væsentligt eller ikke. Selvom der ikke kan opnås enighed mellem virksomhedens repræsentanter, bør det have 1. prioritet at vurdere løsningsmuligheder for samtlige problemer.

Nøgletal
Nøgletal for sygefravær, arbejdsulykker, arbejdsskader, medarbejderflow i virksomheden eller bestemte afdelinger kan bruges til at måle arbejdsmiljøet på virksomheden. F.eks.:

antal arbejdsulykker pr. 1000 arbejdstimer
antal af arbejdsskader eller arbejdsbetingede lidelser pr. 1000 arbejdstimer (f.eks. nedslidning, allergi, skader på nervesystemet efter udsættelse af organiske opløsningsmidler mv.)
forbrug af KRAN-stoffer (Kræftfremkaldende, skadelige for Reproduktionsevnen, Nerveskadende) pr. produceret enhed

Muligheder for renere produktionstiltag
Muligheder for god husholdning bør altid have 1. prioritet. For at motivere medarbejderne er det vigtigt at relevante forslag iværksættes hurtigt. God husholdning kan f.eks. være:

brug af andre arbejdsgange
bedre husholdning med kemikalier
brug af mindre farlige kemikalier
bedre kemikaliehygiejne

I forbindelse med substitutionsovervejelser er det væsentligt at vurdere eksponeringsforholdene, dvs. om den nye råvare vil udsætte medarbejderne for andre kemikalier ad andre eksponeringsveje. Substitutionsovervejelser kan med fordel ske i et samarbejde med BST, der kender alternative råvarer og hjælpestoffer og de erfaringer, andre tilsvarende virksomheder har med disse produkter.

Produktrelateret indsats
Det bør have 1. prioritet at vælge produkter, der ikke medfører øget belastning af arbejdsmiljøet. Substitution, som omtalt under afsnittet om myndighedsmæssige forhold, er en måde at sikre dette på. Det er dog relevant at tænke på andre påvirkninger end de rent kemisk-toksikologiske. Valg af rengøringsmiddel kan for eksempel have stor betydning for den ergonomiske belastning ved rengøringsarbejdet.

Hvis virksomhedens produkter er omfattet af miljømærkekriterier (f.eks. EU’s miljømærke eller det nordiske miljømærke), eller hvis virksomheden er underleverandør til produkter omfattet af miljømærkekriterier, bør det undersøges, om kriterierne indeholder krav til arbejdsmiljø. Sådanne krav kan f.eks. være til:

anvendte stoffer og kemikalier i produktionen
dokumentation for, at grænseværdier for organiske opløsningsmidler ikke overskrides ved normal brug (f.eks. gulvplejemidler)
emitterede fibre pr. ml luft (f.eks. bygningsplader)

10.2 Ledelsens prioritering

Når miljøbedømmelsen er foretaget, er det op til ledelsen at prioritere indsatsen, da prioriteringen skal afspejle ledelsens holdninger og ambitionsniveau for miljøarbejdet samt modsvare de afsatte ressourcer.

Konkret skal ledelsen afklare, hvilken vægtning de forskellige prioriteringskriterier skal have i forhold til hinanden, da flere kriterier godt kan være aktuelle for et givet indsatsområde.

I forhold til det kemiske arbejdsmiljø er det specielt relevant at være opmærksom på, at prioriteringen hænger sammen med prioriteringen af de øvrige miljø- og arbejdsmiljøforhold. I bilag B er der støtte til at afklare medarbejdernes oplevelse af problemer i forhold til det kemiske arbejdsmiljø samt deres forslag til forbedringer.

Eksempel
I tabel 10.4 ses et eksempel på resultatet af bedømmelse og prioritering for en virksomhed. I eksemplet er ledelsens prioritering foretaget i overensstemmelse med de anbefalede prioriteringer.

Tabel 10.4
Eksempel på bedømmelse og prioritering.

Indsatsområder Prioritet Beskrivelse
Substitution af rengøringsmiddel 1. prioritet Under APV kom det frem, at der var væsentlige ergonomiske problemer ved en bestemt rengøringsopgave. Problemerne var blevet større,efter at rengøringsmidlet var blevet erstattet med et mindre farligt, idet det var oplevelsen, at der skulle arbejdes hårdere for at få gjort rent. Det blev besluttet at finde et andet rengøringsmiddel, der gav en mere samlet løsning af arbejdsmiljøproblemerne.
Substitution af KRAN-stoffer 1. prioritet På enkelte arbejdspladser kan produkter indeholdende KRAN-stoffer umiddelbart erstattes af andre anvendt i andre afdelinger til samme formål (1. prioritet); men ledelsen vil gerne have BST til at vurdere de nye eksponeringsforhold, før produkterne skiftes ud
Sygefravær 1. prioritet Ledelsen har konstateret et stigende sygefravær (1. prioritet). Det undersøges, om specielle forhold har betydning for sygefravær eller der er tale om en tendens. Arbejdet sker i samarbejde med tillidsrepræsentanten

10.A Bedømmelse af eksponeringen fra kemiske stoffer og materialer

Denne screeningsmetode kan anvendes til at bedømme den enkelte medarbejders eksponering med kemiske stoffer og materialer. Metoden tager ikke hensyn til:

Kombinationseffekter af kemikalier, f.eks. ammoniak og støv (problem i farve/lak), nitrøse gasser og triethanolamin (f.eks. svejsning i samme område, hvor der forekommer eksponering med kølesmøremiddel indeholdende triethanolamin) eller kombination af flere arbejdsmiljøpåvirkninger (f.eks. udsættelse for organiske opløsningsmidler i områder med høj støjbelastning)
Specielle kemikalier, der udgør en sundhedsfare ved hudoptagelse som gas/damp
Stoffer, der opstår under processen. Værktøjet omfatter kun stoffer, som er nævnt i leverandørbrugsanvisningen
Eksponeringstiden, der er afgørende for den mængde stof, der evt. optages i kroppen

Metoden er derfor kun anvendelig til screening af mulige påvirkninger i det kemiske arbejdsmiljø. Mistænkes enkeltstoffer for at påvirke enkeltpersoners sundhed, bør eksperter inddrages i vurderingen, og andre værktøjer anvendes.

1. Bedøm om grænseværdier overholdes
På baggrund af foretagne målinger eller beregninger af luftforureningen vurderes det om grænseværdierne (GV) på den enkelte arbejdsplads overholdes. Grænseværdierne er opgivet i sikkerhedsdatabladenes pkt. 8. Beregningsmodeller kan findes i At’s bog om teknisk arbejdshygiejne [69].

2. Bedøm foranstaltninger til begrænsning af luftforureningen
Tekniske afværgeforanstaltninger

Effektiviteten af evt. udsug vurderes som reduktionen af emissionen til arbejdsmiljøet i procent af kildestyrken. Som screeningsværktøj estimeres reduktionen som beskrevet i tabellen. Procentsatserne er valgt som udtryk for, at de første 40% er nemmere at udsuge end de sidste 25%. Systemet er ikke valideret i praksis og skal derfor anvendes med forsigtighed.

Reduktion af kildestyrken: Gasser og dampe Aerosoler og støv
0% Når der ikke forefindes tekniske afværgeforanstaltninger eller f.eks. udlagt røg ikke udsuges Åbne processer, hvor indikatorer som aerosoler på medarbejdernes briller, fedtede/våde/støvede overflader o.lign. er til stede i stort omfang
40% Når der er indført tekniske afværgeforanstaltninger, og evt. udlagt røg delvis udsuges Delvis lukkede processer, hvor indikatorer som aerosoler på medarbejderes briller, fedtede/våde-/støvede overflader o.lign. er til stede i større omfang
75% Når der er indført tekniske afværgeforanstaltninger, og evt. udlagt røg næsten udsuges eller f.eks. lugt indikerer, at gasser stadig er til stede i lokalet. Indkapslede processer, men hvor indikatorer som aerosoler på medarbejdernes briller, fedtede/våde-/støvede overflader o.lign. er til stede i begrænset omfang
90-100% Når der er indført tekniske afværgeforanstaltninger, og evt. udlagt røg udsuges 100%, og der ikke er lugtgener Indkapslede processer og indikatorer som aerosoler på medarbejderes briller, fedtede/våde/støvede overflader o.lign. kan ikke observeres

Brug af lugtindtryk som indikator skal anvendes med forsigtighed. Lugt er ikke udtryk for et stofs farlighed; men kan anvendes som indikator for, om stoffet er til stede. Det betyder, at selv om et stof kan lugtes er det ikke ensbetydende med, at det er farligt. Omvendt kan et stof godt være farligt, selv om det ikke kan lugtes. Den mængde, der skal til af et stof, før det kan lugtes, kaldes lugtgrænsen. Denne grænse er forskellig både fra person til person og for de forskellige stoffer. F.eks. vil personer, der arbejder med et stof, der lugter, vænne sig til lugten.

Personlige værnemidler (PV)
Til bedømmelse af behov for og valg af PV skal de tekniske foranstaltninger tages i betragtning, med mindre der stilles krav til PV i Arbejdstilsynets bekendtgørelse nr. 302 af 13. maj 1993 om arbejde med kodenummererede produkter. I sådanne tilfælde skal disse krav opfyldes.

Brug af åndedrætsværn bedømmes i forhold til:

sikkerhedsdatabladets anbefaling
det arbejde, der skal udføres
den person, der skal bruge det
vedligeholdelse og rengøring

Det skal fremgå af arbejdspladsbrugsanvisningen, hvilke PV der skal anvendes på den enkelte arbejdsplads. Alle punkter skal være opfyldt, før det kan vurderes, at korrekt brug og vedligeholdelse af personlige værnemidler finder sted.

3. Bedøm foranstaltninger til begrænsning af hud- og øjenkontakt
Tekniske afværgeforanstaltninger

Såfremt medarbejderne er effektivt afskærmet fra/forhindret i kontakt med kemikalier, er der ingen eksponering af medarbejderne. Den procentdel, som andre typer af tekniske afværgeforanstaltninger nedsætter eksponeringen med, vurderes som:

Reduktion af eksponering: Kriterier
0% Når den tekniske afværgeforanstaltning ikke har nogen effekt., f.eks. ved brug af den forkerte type af teknisk afværgeforanstaltning
50% Når det klart fremgår, at den tekniske afværgeforanstaltning ikke nedsætter risikoen med 100%
100% Når det klart fremgår, at den tekniske afværgeforanstaltning nedsætter risikoen for hud- eller øjenkontakt med 100% (også mulighed for stænk og eksponering via aerosoler)

Personlige værnemidler (PV)
Til bedømmelse af behov for og valg af PV skal de tekniske foranstaltninger tages i betragtning, med mindre der stilles krav til PV i Arbejdstilsynets bekendtgørelse nr. 302 af 13. maj 1993 om arbejde med kodenummererede produkter. I sådanne tilfælde skal disse krav opfyldes.

Behovet for personlige værnemidler vurderes i forhold til risiko for kontakt med kemikalier på arbejdspladsen. Man skal være specielt opmærksom på stoffer, der er mærket som hudgennemtrængelige i grænseværdilisten. Disse kan være angivet med et "H" i sikkerhedsdatabladets pkt. 8.

Arbejdspladsbrugsanvisningens anbefalinger skal følges, og vedligeholdelse og rengøring skal forekomme jævnligt, før det kan vurderes, at korrekt brug og vedligeholdelse af personlige værnemidler finder sted.

4. Bedøm kemikaliehygiejnen på den enkelte arbejdsplads
Kemikaliehygiejnen kan opdeles i arbejdspladshygiejne og personlig hygiejne.

Eksempler på god arbejdspladshygiejne:

Hold arbejdspladsen ren. Kemikaliespild, skidt og snavs ødelægger ikke alene udstyr og værktøj, det bliver også afsat på huden og i dine lunger. Ødelagt udstyr kan forårsage ulykker
Ryd op. Roderi øger risikoen for uheld med kemikalier og andre ulykker
Hold emballager omhyggeligt tillukkede
Læg låg på kar, kemikaliebade o.lign. Det mindsker risikoen for eksplosioner og indånding af dampe
Hæld ikke kemikalier i beholdere, der normalt bruges til fødevarer. Man kan tage fejl af fødevarer og kemikalier, og kemikalierne kan sætte sig i emballagen og afgives igen, hvis emballagen bruges til fødevarer
Sørg for at alle beholdere er korrekt mærket
Bland ikke kemikalier sammen, medmindre du er helt sikker på, hvad du gør
Opbevar dine personlige værnemidler fornuftigt. Åndedrætsværn og filtre skal opbevares i lukket boks og ikke sammen med kemikalierne. Masker skal rengøres jævnligt

Eksempler på god personlig hygiejne:

Hold huden hel, ren og smidig. Tør hud med sprækker og sår lader nemmere kemikalier trænge igennem
Vask ofte hænder og begræns derved den tid, hvor hænderne er forurenede med snavs og kemikalier
Vask hænder før toiletbesøg for at undgå spredning af forurening til resten af huden
Rens aldrig hænderne i benzin, petroleum eller andre organiske opløsningsmidler
Anvend beskyttelsescreme eller handsker, afhængig af arbejdets karakter
Undgå at spise eller ryge med kemikalier på fingrene eller i forurenede omgivelser
Undgå hudkontakt med kemikalier. Brug tang eller egnede handsker
Bliver tøj eller sko vædet af kemikalier, så skift og send det til vask eller rensning
Gå aldrig med våde klude, tvist eller lignende i lommen
Tag bad eller vask dig grundigt ved arbejdstids ophør, eller hvis du får kemikalier på dig
Det er ingen skam at være følsom. Hvis du synes, der lugter ubehageligt, kan der godt være brug for ekstra ventilation eller åndedrætsværn, selv om det ikke kræves ifølge sikkerhedsdatabladet

[66] Arbejdsministeriets bekendtgørelse nr. 867 af 13. oktober 1994 om arbejdets udførelse samt ændringsbekendtgørelse nr. 1017 af 17. december 1997.

At-anvisning nr. 4.0.0.1 om vurdering af sikkerheds- og sundhedsforholdene på arbejdspladsen, Arbejdspladsvurdering, august 1994.

[67] Arbejdsministeriets bekendtgørelse nr. 540 af 2. september 1982 om stoffer og materialer samt ændringsbekendtgørelse nr. 485 af 16. juni 1995.

[68] Hvis de målte eller beregnede værdier ved en orienterende måling er højere end 0,5 x grænseværdien (GV), er der stor sandsynlighed for, at grænseværdien i perioder overskrides.

[69] Arbejdstilsynet, Basisbog i teknisk arbejdshygiejne, Arbejdstilsynet, 1997.

[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste] [Top]