[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste]

Miljøkapacitet som grundlag for byplanlægning - lokal del

1. Indledning og formål

1. Indledning og formål
1.1 Indledning
1.2 Formål

1.1 Indledning

Trafikken fra en enkelt ny virksomhed i et eksisterende byområde vil næppe kunne mærkes i den store sammenhæng, men når flere projekter efterhånden gennemføres, vil trafikken stige en lille smule hele tiden og med tiden skabe problemer for det omgivende miljø.

Denne rapport er én af to rapporter, der beskriver en metode, som kan anvendes til at fastlægge et byområdes trafikale miljøkapacitet, vurdere påvirkninger fra forskellige slags virksomhed som grundlag for byplanlægning, og give forslag til virkemidler, der kan mindske miljøpåvirkninger fra trafikken.

Den anden rapport beskriver grundlaget for metoden, de anvendte værktøjer og beregningsmetoderne mere udførligt.

Med virksomhed menes i denne sammenhæng såvel erhverv som boliger, detailhandel, trafikanlæg osv.

Metoden kan således både anvendes til at miljøkonsekvensvurdere lokaliseringsbeslutninger og ændringer i trafikplanen.

Trafik betragtes i denne sammenhæng som et af de produkter en virksomhed "producerer" og som kan give miljøproblemer - på linie med spildevand og affald - og som der derfor skal tages stilling til inden et projekt gennemføres.

Metoden er et overordnet planlægningsværktøj, som kan anvendes i større samlede byområder til at beskrive et eller flere samtidige projekters påvirkninger på trafikken og det omgivende bymiljø.

Metoden omfatter et edb-værktøj, der anvendes til at beskrive den eksisterende miljøbelastning og til at beregne miljøbelastninger fra nye virksomheder.

Værktøjet er opbygget af erfaringstal og enkle tommelfingerregler og beregner på en enkel, overskuelig og operationel måde, de miljømæssige konsekvenser af planlagte byplanændringer. Disse forenklinger af komplekse sammenhænge medfører, at resultaterne ikke må stå alene men skal vurderes i en bredere sammenhæng, i samspil med de værktøjer kommunen i øvrigt råder over til vurdering af byplan, trafik og miljø.

Metoden er opbygget med Kgs. Lyngby som eksempel. Selve metodens opbygning beskrives kort i afsnit 2 medens eksemplet Kgs. Lyngby er beskrevet i afsnit 3 og 4.

Metoden er resultatet af et udviklingsprojekt, der er gennemført af Anders Nyvig A/S med støtte fra Miljøstyrelsens Bytrafikpulje i 1997 og Lyngby-Taarbæk Kommune, der både har financieret en del af udviklingsprojektet og lagt et stort stykke arbejde i at indsamle data.

Udviklingsprojektet har været ledet af en styregruppe bestående af repræsentanter fra Miljøstyrelsen, Lyngby-Taarbæk Kommune og Anders Nyvig A/S. Formandskabet er varetaget af Miljøstyrelsen og Lyngby-Taarbæk Kommune i fællesskab.

1.2 Formål

Udviklingsprojektet "Miljøkapacitet som grundlag for byplanlægning" har til formål at beskrive et byområdes trafikale miljøkapacitet på en enkel måde, vurdere forskellige virksomheders påvirkning på miljøet og give forslag til, hvordan miljøet forbedres.

Hensyn til miljøet er traditionelt først vurderet efter, at trafik- og byplaner er gjort optimale for fremkommelighed, økonomi o.l.

Projektet "Miljøkapacitet som grundlag for byplanlægning" er et forsøg på at objektivisere og fastsætte et byområdes miljømæssige tåleevne for trafik allerede under planlægningen af nye virksomheder i området. Dette er nødvendigt hvis miljøhensynet skal kunne konkurrere med andre hensyn i vej- og byplansammenhæng.

Delmålene i projektet er derfor:

* at opbygge et værktøj, der kan give en oversigt over eksisterende vejes og byområders miljøkapacitet,
* at opbygge et let anvendeligt værktøj, der kan belyse byplanlægningens trafikale miljøkonsekvenser og
* at samle en række erfaringer for forskellige virkemidlers konsekvenser for trafikken og dermed miljøet.


[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste] [Top]