Miljøkapacitet som grundlag for byplanlægning - lokal del 2. Metode
|
Boliger/-beboere | Fodgængere/-Besøgende | |
Støjbelastning | *** | ** |
Personskadeuheld | *** | ** |
Barriere- og risiko | *** | *** |
Lokal luftforurening | *** | * |
Visuelt miljø | *** | ** |
Oplevelsesmiljø | *** | ** |
Ethvert nyt byggeri vil medføre øget trafik. Hvor stor trafikforøgelsen bliver
afhænger af, hvilken slags virksomhed byggeriet huser. Det der ønskes undersøgt er,
hvor meget trafikken fra en ny virksomhed påvirker det omgivende miljø.
Miljøpåvirkningerne beskrives som en virksomheds eller et vejanlægs positive eller
negative påvirkninger på miljøet. Påvirkningerne beskrives på baggrund af
"tommelfingerregler" opbygget af erfaringstal og gennemprøvede
beregningsmetoder. Beregningsmetoderne bygger på Vejdirektoratets metode for
effektberegninger og økonomiske konsekvenser.
Når en bygherre henvender sig til kommunen med ønske om at udvide en eksisterende
virksomhed eller bygge en ny virksomhed, beskrives virksomhedens trafikale konsekvenser og
konsekvenser for det omgivende miljø ved hjælp af et edb-værktøj.
Edb-værktøjet består af to dele. En grunddatadel, hvor der ligger en stor mængde
oplysninger om de eksisterende trafikale og byplanmæssige forhold fordelt på zoner, og
en scenariedel, hvor der kan indtastes nye oplysninger om etagearealer for virksomheder,
ændringer i visuelle forhold eller oplevelsesforhold, ændringer i trafikforhold,
ændringer i de fysiske forhold osv.
For hvert nyt scenarie oprettes automatisk en "forside", hvor scenariet
navngives, beskrives og dateres, og nye blanke regneark til indtastning af ændringer,
således at man til enhver tid kan genfinde oplysningerne til et beregnet scenarie.
På baggrund af de indtastede ændringer beregnes et sæt scenariedata. Scenariedata
beregnes på baggrund af erfaringstal for, hvor meget og hvilken slags trafik der
genereres.
Erfaringstallene er sammenfattet af bl.a. et turrateprojekt, som Trafikministeriet
gennemførte i 1994, en bolig-arbejsstedsundersøgelse, som Lyngby-Taarbæk kommune
gennemførte i 1990 og data fra trafikvaneundersøgelser og er inddelt i følgende
formål:
* åben/lav, tæt/lav boligbebyggelse
* etageboliger
* industri og håndværk
* supermarkeder
* anden detailhandel
* kulturelle formål
* kontor og pengeinstitutter og
* børneinstitutioner og skoler
Den genererede biltrafik fordeles på vejnettet ved hjælp af en simpel fordelingsnøgle.
Herefter beregnes miljøpåvirkninger fra trafikken for følgende kvantitative
miljøfaktorer:
* støjbelastningstal,
* personskadeuheld,
* barriere- og risikoberegningstal,
* CO2-udslip og
* lokal luftforurening.
- samt vurderes for følgende kvalitative miljøfaktorer:
* visuelt miljø og
* oplevelsesmiljø.
Miljøpåvirkningerne beregnes på 3 niveauer; for zonerne, for bydelene og for byområdet
som helhed.
Edb-værktøjet er opbygget i excel-regneark, som er et nemt og overskueligt
regnearksprogram. Værktøjet vil med fordel kunne integreres i et GIS-system på et
senere tidspunkt.
Dette kan lette adgangen til de nødvendige data samt forbedre mulighederne for en
visualisering af resultaterne.
Hvis et givent scenarie vælges gennemført bør statusdelen opdateres med de nye
oplysninger, som er indtastet i scenariedelen. Herved vil statusdelen til enhver tid
modsvare dagens situation.
Efter en årrække vil det være hensigtsmæssigt at gennemføre en grundig revision af
statusdelen på baggrund af nye trafiktal, uheldsoplysninger osv.
Hvis miljøfaktorerne overskrider den fastlagte miljøkapacitet i områderne eller hvis
de nye virksomheder medfører en uacceptabel forringelse af miljøet i området, kan der
iværksættes virkemidler, der påvirker trafikken og dermed miljøet.
De virkemidler, som er mest relevante i kommuner er opstillet i 2 skemaer på side 8 og 9,
hvoraf det fremgår, hvordan den trafikale adfærd og miljøet påvirkes af de forskellige
virkemidler.
Virkemidlerne er delt op i to grupper:
* kommunale muligheder og
* virksomhedernes muligheder.
Omkring halvdelen af trafikarbejdet i Danmark udgøres af ture knyttet til arbejdspladsen.
Det er således en stor del af trafikken som virksomhederne har mulighed for at påvirke.
Kommunen kan påvirke trafikkens miljøgener ved at påvirke:
* det totale behov for transport
* udnyttelsen af køretøjer
* transportmiddelvalget
* bilernes rutevalg
* bilernes køremåde og hastighed
* lokaliseringen
Virksomhedernes muligheder omfatter f.eks.:
* lokalisering
* transportplaner
* samkørsel
* firmacykler
* varetransport
* gode cyklistforhold ved arbejdspladsen
Det skal bemærkes at kommunen selv kan betragtes som en virksomhed - og som regel en
"virksomhed" med mange ansatte. Så hvis en kommune ønsker at påvirke
virksomheder med hensyn til transporten kan det være et godt udgangspunkt at starte med
kommunen selv.
Påvirkninger af biltrafikken er særlig relevant for beregningen af miljøbelastninger,
idet konsekvensberegninger ved at anvende et virkemiddel hovedsaglig gennemføres ved at
indkode et reduceret trafiktal i edb-værktøjet.
I følgende skema fremgår om et virkemiddel øger eller reducerer biltrafikken.
Størrelsesordenen er angivet ved antallet af plusser eller minusser. Mere nøjagtige
talværdier findes i den generelle del af rapporten.
Nogle virkemidler, som f.eks. etablering af nye veje og trafiksanering, vil ikke reducere
den samlede biltrafik, men har effekt ved at flytte trafik fra miljøfølsomme områder
til mere miljørobuste områder. Modelberegninger af sådanne tiltag gennemføres ved at
tilføje en ny vej og/eller regulere hastigheden på de berørte strækninger.
På baggrund af de valgte virkemidler, og erfaringer om virkemidlernes effekt, vurderes
byggeriets miljøpåvirkninger igen og sættes i forhold til det aktuelle områdes
miljøkapacitet. Hermed kan man vurdere om de valgte virkemidler er tilstrækkelige.
Skemaerne på de næste sider er tænkt som værktøj til af finde ud af, hvor det kan
være hensigtsmæssigt at sætte ind, hvis en miljøkapacitet overskrides - og om
indsatsen giver en relevant reduktion af biltrafikken og miljøgenerne.
Virkemiddel | Ændring i biltrafik |
Kommunale muligheder: | |
Lokalisering | - - - |
Bygning af nye veje | + |
Trafiksanering | 0 |
Trafikstyring | + |
Indfartskontrol | 0 |
Fodgængerområder | - - - |
Trafikzoner | - - |
Nedlæggelse/begrænsning af p-pladser | - - |
Elektronisk parkeringshenvisning | - |
Tidsrestriktioner på parkering | -1 |
Parkeringsafgifter | - |
Beboerparkering | - |
Bedre kollektiv dækning | - - |
Cykelstier og andre cyklisttiltag | - |
Elbiler, energiøkonomiske biler | 0 |
Delebilklubber (carsharing) | 0 |
Virksomheders muligheder | |
Lokalisering | - - - |
Transportplaner | - - |
Samkørsel | - |
Hjemmearbejde | 0 |
Betaling for parkering | - |
Elbiler, energiøkonomiske biler | 0 |
Samordning af varetransporter | - |
' i myldretid
Tegnforklaring:
+ Biltrafikken øges
- Biltrafikken reduceres
0 ingen påvirkning af biltrafikken
Jo flere af hver markering des stærkere effekt
I skemaerne er virkemidlerne beskrevet med stikord. Ved beslutninger om anvendelse af
virkemidlerne vil det være nødvendigt at beskrive indholdet af de enkelte virkemidler
mere konkret. Nogle beskrivelser findes i den generelle del af rapporten.
Ved de kommunale restriktionsprægede virkemidler vil de lokale effekter i et overordnet
perspektiv ofte ophæves af, at der kommer mere trafik på andre veje uden for de berørte
områder.
Ikke udfyldte felter i det følgende skema er udtryk for, at effekten ikke kendes.
Virkemiddel | Miljøfaktorer |
|||||||||
Ebergi og |
Emissioner |
Støj |
Visuelt |
Trafik- |
||||||
Kommunale muligheder | L | R | L | R | L | R | L | R | L | R |
Bygning af nye veje | ** | 0 | ** | * | 0 | * | * | |||
Trafiksanering | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | *** | 0 | *** | 0 |
Trafikstyring | * | * | * | * | * | |||||
Indfartskontrol | * | * | * | 0 | - | * | * | |||
Fodgængerområder | *** | 0 | *** | 0 | *** | 0 | *** | 0 | *** | * |
Trafikzoner | ** | 0 | ** | 0 | ** | 0 | * | 0 | ** | * |
Nedlægge/begrænse p-pladser | * | * | * | * | 0 | |||||
Elektronisk p-henvisning | * | * | * | |||||||
Tidsrestriktioner | ||||||||||
Parkeringsafgifter | * | ** | * | ** | * | ** | 0 | 0 | ||
Beboerparkering | * | * | * | * | * | * | 0 | 0 | ||
Bedre kollektiv dækning | * | * | * | * | ||||||
Cykelstier mv. | * | ** | * | ** | * | ** | * | * | ||
Elbiler, energiøkonomiske biler | * | * | * | * | * | * | 0 | 0 | 0 | 0 |
Delebilklubber (carsharing) | * | * | * | * | 0 | 0 | ||||
Virksomheders muligheder | ||||||||||
Lokalisering | *** | *** | *** | *** | *** | *** | * | * | ||
Transportplaner | * | * | * | * | * | * | 0 | 0 | 0 | 0 |
Samkørsel | * | * | * | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Hjemmearbejde | * | * | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Betaling for parkering | * | * | * | * | 0 | 0 | ||||
Elbiler, energiøkonomiske biler | * | * | * | * | * | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Samordning af varetransporter | * | * | * |