[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste]

Pendlerplaner i Hillerød

4 Hollandske erfaringer med pendlerplaner

4.1 Succeskriterier og faldgruber

 

I den første fase af pendlerprojektet blev der indsamlet erfaringer fra andre lande vedrørende pendlerplaner for virksomheder. Litteratur blev gennemgået og Projektgruppen foretog en studietur til Holland for at få en nærmere beskrivelse af pendlerplaner direkte fra de involverede parter. Formålet var desuden at få en god fælles forståelse af emnet fra starten af Projektgruppens arbejde.

Holland blev valgt, da det formodentlig er det land, hvor man er længst fremme med pendlerplaner. Holland er desuden et af de lande, der ligner Danmark mest, dog med den forskel, at Holland har en væsentligt større befolkningstæthed. Dermed er de hollandske trafikproblemer noget større end de danske. Det betyder også, at Holland på mange områder er længere fremme end Danmark med hensyn til at regulere trafikken.

I det følgende er erfaringerne fra litteratur og studietur sammenfattet til en række generelle anbefalinger der kan anvendes ved igangsætning af et pendlerprojekt. Der er desuden udarbejdet en særskilt arbejdsrapport fra studieturen.

4.1 Succeskriterier og faldgruber

Studieturen og litteraturgennemgangen viser, at Transportation Demand Management (TDM) er et effektivt middel til at reducere pendlertrafikken i bil, som udgør en væsentlig del af den samlede biltrafik. Udtrykket Transport Demand Management bruges generelt om styringsmidler i forhold til transportefterspørgslen, dvs. også til styring af ture der foregår mellem andre turformål end bolig og arbejde.

Vigtige succeskriterier for at opnå en effektiv TDM-plan er følgende:

  • Samarbejde er en absolut forudsætning på alle niveauer. Det er nødvendigt, at myndigheder, virksomheder, transportselskaber og diverse organisationer samarbejder om at udarbejde en TDM-plan

  • Alle niveauer i virksomhederne skal involveres. Ledelsen skal deltage aktivt og være motiveret for at gennemføre TDM. Samtidig skal der gøres en stor indsats for at udbrede ideen blandt medarbejderne

  • De ansatte der allerede transporterer sig miljøvenligt skal belønnes f.eks. ved at de får særligt favorable ordninger, når det gælder cykelmedtagning i tog o. lign.

  • Nyansatte medarbejdere udgør en vigtig målgruppe. Deres pendlingsmønster ligger ikke i faste rammer, og de er derfor nemmere at påvirke end folk, der i årevis har kørt i bil til og fra arbejde

  • Der skal være en kontaktperson i virksomheden, hvor de ansatte kan få råd og vejledning vedrørende deres egen transport til og fra arbejde

  • Myndighedernes TDM-rådgivere har et stort ansvar, da de skal kunne "sælge" ideen til virksomhederne. Det er derfor vigtigt, at rådgiverne er udadvendte og entusiastiske og forstår at formidle og motivere

  • Det er vigtigt at tage udgangspunkt i traditioner på den enkelte arbejdsplads og i dens struktur

  • Information er nødvendig i alle faser. Der skal sikres et bredt kendskab til TDM, både blandt ledelse og ansatte

  • Der skal med jævne mellemrum foretages målinger af medarbejdernes tilfredshed med tiltagene og af deres rejsetider.

Der er naturligvis også ting, man ikke skal gøre ved udarbejdelsen af en TDM-plan. Blandt de mulige faldgruber kan nævnes:

  • Det er vigtigt at undgå "akademisering" af TDM-begrebet. Planen skal fremlægges i et klart sprog, og det er vigtigt at forklare baggrunden for at indføre TDM

  • Medarbejdere, der allerede i dag benytter bæredygtig transport, må ikke føle sig forbigået

  • Der skal lægges vægt på frivilligheden. Hvis man prøver at fremme TDM ved restriktioner, f.eks. høje parkeringsafgifter, risikerer man en negativ stemning over for hele konceptet.
     


[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste] [Top]