Miljøledelse i Asfaltbranchen
Bilag 6:
Forretningsgange og instruktioner i miljøledelsessystemet
1. Bedømmelse og registrering af miljøforhold
2. Lovkrav og aftaler
3. Udarbejdelse af miljømålsætninger, mål og
handlingsprogrammer
4. Struktur og ansvar
5. Uddannelse samt miljø- og arbejdsmiljøbevidsthed
6. Intern information om miljø og arbejdsmiljø på virksomheden
7. Kommunikation med eksterne interesseparter
8. Dokumentstyring
9. Beskrivelse af miljøledelsessystemet
10. Etablering og vedligeholdelse af registre
11. Identifikation af behov for miljø- og
sikkerhedsinstruktioner
12. Indkøb og leverandørstyring
13. Nødberedskab og afværgeforanstaltninger
14. Overvågning og målinger
15. Afvigelser og korrigerende handlinger
16. Miljørevision
17. Ledelsens gennemgang
Miljøkravene i ISO 14001 kan struktureres i 17 forretningsgange som vist i
nedenstående oversigt. Oversigten viser desuden, hvordan manualens beskrivelser og
hjælpeværktøjer hænger sammen med opbygningen af miljøledelsessystemet.
For hver af de 17 forretningsgange indeholder bilaget en beskrivelse af formål samt
anbefalinger til, hvordan den kan integreres med kvalitetsstyringssystemet jvf. oversigten
i kapitel 5, hvilke opgaver der skal fastlægges ansvar og handlingsforløb for og hvilke
registre, der skal oprettes. Endvidere er der udvalgte, asfaltrelaterede eksempler.
Hvor det er oplagt at integrere arbejdsmiljøforhold, er dette ligeledes beskrevet. I
de 17 forretningsgange vil begreberne miljøpolitik, mål, handlingsprogrammer og lignende
således også rumme arbejdsmiljøforhold i det omfang, I selv vælger at inddrage dette.
Den anden versigt viser, hvor og hvordan arbejdsmiljøforhold er indarbejdet i
beskrivelserne.
Den person, der er ansvarlig for at opbygge miljøledelseshåndbogen, bør starte med
at læse alle forretningsgange igennemfor at få et samlet overblik over opgaverne.
Derefter kan I bruge dem som et opslagsværk, idet det ikke er nødvendigt at starte med
at udarbejde forretningsgang nummer 1 og slutte med nummer 17.
Gode råd ved opbygning af miljøledelseshåndbogen
- Ansvarsfordeling: Tag stilling til ansvarsfordelingen i forbindelse med hver
enkelt forretningsgang. Lav derefter en samlet vurdering for at undgå at enkelte
medarbejdere/arbejdsfunktioner er blevet pålagt mere ansvar end der er ressourcer til
- Kalender: Mange aktiviteter skal foregå regelmæssigt, på fastlagte
tidspunkter i løbet af året. Lav et samlet overblik og vurder om kalenderen hænger
fornuftigt sammen, både i forhold til sammenhængen i selve miljøarbejdet og i forhold
til sæsonudsvingningerne i produktion og udlægning
- Beskrivelse af miljøledelsessystem og ansvarsfordeling: Start med at skrive et
udkast som et arbejdsgrundlag, men vent med færdiggørelsen indtil resten af håndbogen
er på plads
- Præcision. Sørg for at forretningsgange m.m. er formuleret så præcist, at
der ikke opstår tvivl
- Aftaler forpligter. Hvis I skriver, at I vil leve op til f.eks. ICC charteret,
skal I også gøre det. Dvs. at det skal fremgå af forretningsgange/instruktioner, og det
skal være implementeret
|
Oversigt over de efterfølgende 17 forretningsgange
|
Forretningsgang |
1. |
Bedømmelse og registrering af miljø- og
arbejdsmiljøforhold |
2. |
Lovkrav og aftaler |
3. |
Udarbejdelse af miljømålsætninger, mål og
handlingsprogrammer |
4. |
Struktur og ansvar |
5. |
Uddannelse samt miljø- og arbejdsmiljøbevidsthed |
6. |
Intern information om miljø og arbejdsmiljø på
virksomheden |
7. |
Kommunikation med eksterne interesseparter |
8. |
Dokumentstyring |
9. |
Beskrivelse af miljøledelsessystemet |
10. |
Etablering og vedligeholdelse af registre |
11. |
Identifikation af behov for miljø- og
sikkerhedsinstruktioner |
12. |
Indkøb og leverandørstyring |
13. |
Nødberedskab og afværgeforanstaltninger |
14. |
Overvågning og målinger |
15. |
Afvigelser og korrigerende handlinger |
16. |
Miljørevision |
17. |
Ledelsens gennemgang |
- og manualens tilhørende hjælpeværktøjer
|
Hjælpeværktøjer i bilag |
1. |
Bilag 1: Skemaer til kortlægning og vurdering af
væsentlige miljøpåvirkninger
Bilag 2: Skemaer til kortlægning af arbejdsmiljøforhold |
2. |
Bilag 3: Oversigt over relevant miljø- og
arbejdsmiljølovgivning |
3. |
Bilag 4: Metode til prioritering af miljøindsatsen
Bilag 5: Metode til prioritering af arbejdsmiljøproblemer ved udlægning af asfalt |
4. |
|
5. |
|
6. |
Bilag 10: Miljørapporteringssystem for asfaltbranchen |
7. |
Bilag 10: Miljørapporteringssystem for asfaltbranchen
Kapitel 6: Grønne regnskaber og miljøredegørelser |
8. |
|
9. |
|
10. |
|
11. |
Bilag 10: Vejledende oversigt over miljø- og
sikkerhedsinstruktioner |
12. |
Bilag 7: Leverandørstyring og miljøbevidste indkøb |
13. |
|
14. |
|
15. |
|
16. |
Bilag 8: Planlægning og gennemførelse af intern
miljørevision |
17. |
|
Oversigt over integration af arbejdsmiljø i de efterfølgende 17 forretningsgange
Forretningsgang |
Integrering af arbejdsmiljø |
Krav til APV |
- Bedømmelse og registrering af miljøforhold
|
- Kortlæg og vurder arbejdsmiljøpåvirkninger fra eksisterende og nye aktiviteter
|
X |
- Lovkrav og aftaler
|
- Kortlæg eksisterende arbejdsmiljølovgivning
- Overvåg kommende lovgivning
|
|
- Udarbejdelse af miljø- målsætninger og handlings- programmer
|
- Fastlæg ambitionsniveauet for arbejdsmiljøarbejdet (målsætninger og mål)
- Prioriter indsatsen og udarbejd APV handlingsplan med fastlæggelse af ansvar
- Fastlæg, hvordan der skal følges op på APV handlingsplanen
|
X |
- Struktur og ansvar
|
- Fastlæg ansvar for arbejdsmiljøopgaverne
|
X |
- Uddannelse samt miljø- og arbejdsmiljø- bevidsthed
|
- Kortlæg behov for uddannelse og oplæring indenfor arbejdsmiljø og sikkerhed
- Udarbejd og gennemfør uddannelsesprogrammer
|
|
- Intern information om miljø og arbejdsmiljø på virksomheden
|
- Fastlæg, hvordan henvendelser vedr. arbejdsmiljø skal registreres og besvares
|
|
- Kommunikation med eksterne interesseparter
|
- Fastlæg, hvordan eksterne henvendelser, herunder klager/påbud skal håndteres
|
|
- Dokument- styring
|
- Fastlæg, hvordan APV skemaer/checklister, sikkerhedsinstruktioner mv. opdateres og
dokumentstyres
|
|
- Beskrivelse af miljøledelses- systemet
|
- Beskriv hvordan arbejdsmiljø er integreret i systemet og på hvilket niveau (APV,
egentlig arbejdsmiljøledelse,
)
|
|
- Registre
|
|
|
- Identifikation af behov for miljø- og sikkerheds- instruktioner
|
- Udarbejd sikkerhedsinstruktioner med udgangspunkt i identificerede krav og behov
|
X |
- Indkøb og leverandør- styring
|
- Fastlæg, i hvilket omfang og på hvilken måde arbejdsmiljø skal inddrages ved indkøb
og valg af leverandør
- Fastlæg behovet for sikkerhedsinstruktioner til leverandører og entreprenører
|
|
- Nødberedskab og afværge- foranstaltninger
|
- Identificer risici og nødsituationer
- Udarbejd beredskabsplaner
- Evaluer arbejdsulykker
|
X |
- Overvågning og målinger
|
- Fastlæg, hvilke parametre arbejdsmiljøarbejdet skal måles på
- Fastlæg, hvornår og hvordan der skal føres tilsyn med igangsatte APV løsninger og om
APV handlingsplanen skal revideres
|
X |
- Afvigelser og korrigerende handlinger
|
- Fastlæg, hvordan afvigelser konstateres og håndteres, f.eks. hvis APV løsninger ikke
er gennemført
|
X |
- Miljørevision
|
- Fastlæg et arbejdsmiljørevisionsprogram
|
|
- Ledelsens gennemgang
|
- Fastsæt hyppigheden og omfanget af ledelsens gennemgang af arbejdsmiljøsystemet
- Inddrag SiO i gennemgangen
- Fastlæg dokumentationsgrundlag til ledelsen
|
|
1. Bedømmelse og registrering af miljøforhold
Formål
Formålet med denne forretningsgang (ref: ISO 14001 pkt. 4.3.1; EMAS bilag I,B,3+4)
er at sikre, at virksomheden:
- har et opdateret register over de væsentligste miljø- og arbejdsmiljøpåvirkninger
for alle de aktiviteter, der er omfattet af miljøledelsessystemet
- regelmæssigt gennemgår og bedømmer miljø- og arbejdsmiljøpåvirkningerne fra de
aktiviteter, der er omfattet af miljøledelsessystemet
- regelmæssigt gennemfører arbejdspladsvurderinger
- gennemgår og bedømmer miljø- og arbejdsmiljøpåvirkningerne fra nye aktiviteter
inden disse tages i anvendelse
- gennemgår og bedømmer miljø- og arbejdsmiljøpåvirkningerne i forbindelse med
entrepriser og andre opgaver
Sammenhæng med ISO 9001
Der er ingen tilsvarende krav i ISO 9001, og der skal derfor tilføjes en ny
forretningsgang. I eksemplet på opbygning af en kvalitets- og miljøhåndbog i manualens
kapitel 5 er forretningsgangen tilføjet som nummer 2.4.21 Miljø og arbejdsmiljøforhold.
Ansvar og handlingsforløb
Normal drift:
- Fastlæg hvem der har ansvaret for at planlægge og gennemføre den nødvendige
indsamling af data og viden til den regelmæssige bedømmelse og vurdering af
miljøpåvirkningerne. Fastlæg, hvem der har ansvaret for, at kortlægningen af
arbejdsmiljøforholdene gennemføres og opdateres. Det behøver ikke at være den samme
person, men hvis det er forskellige, bør den ene have et ansvar for at sikre koordinering
af miljø- og arbejdsmiljøindsatsen.
Fastlæg ligeledes hvem der skal involveres i arbejdet. F.eks. er det et krav at en
arbejdspladsvurdering gennemføres sammen med Sikkerhedsorganisationen, ligesom den
enkelte medarbejder bør inddrages. Miljøvurderinger bør planlægges i samarbejde med
den driftsansvarlige for det område, der skal kortlægges og vurderes.
- Opret registre over væsentlige miljøpåvirkninger og arbejdsmiljøpåvirkninger.
Manualens Bilag 1 og 2 om kortlægning og vurdering af miljø- og
arbejdsmiljøpåvirkninger støtter arbejdet med at indsamle oplysninger samt bedømme,
hvad der er de væsentligste påvirkninger.
- Fastlæg hyppigheden for hvor ofte der skal foretages en ny bedømmelse. Ifølge EMAS
skal dette ske senest hvert 3. år, mens ISO 14001 kun nævner, at det skal ske med
passende mellemrum. Det er hensigtsmæssigt at skelne mellem områder, hvor der er
udpeget væsentlige påvirkninger, og øvrige områder. Dog skal der altid foretages en
bedømmelse, såfremt der ændres væsentligt på aktiviteterne. Registret over
væsentlige miljøpåvirkninger opdateres i forhold til resultatet af disse bedømmelser.
- Fastlæg hyppigheden for gennemførelse af arbejdspladsvurderinger på samtlige
arbejdspladser. Minimumskravet er hvert 3. år, men hvis der sker ændringer i arbejdet
med betydning for arbejdsmiljøet skal der foretages en ny APV. Specielt for de ansatte
på vejholdene kan det være hensigtsmæssigt at gennemføre en APV minimum en gang
årligt, f.eks. ved sæsonstart. Registret over væsentlige arbejdsmiljøpåvirkninger
opdateres i forhold til resultatet af arbejdspladsvurderingerne.
- Fastlæg hvem der har ansvaret for at udarbejde et notat til ledelsens gennemgang,
hvoraf det fremgår, hvilke miljøpåvirkninger, der er udpeget som væsentlige, og om
dette er ændret siden sidst.
- Fastlæg, hvem der har ansvaret for, at SiO får en oversigt over, hvilke
arbejdsmiljøpåvirkninger, der er udpeget som de væsentlige.
Nye aktiviteter:
- Fastlæg hvem der skal informeres om nye, planlagte aktiviteter, herunder ændrede
arbejdsrutiner, indførelse af ny teknologi, nye processer og produkter og hvornår det
skal ske. Der skal være tid til at gennemføre den nedennævnte miljøvurdering inden den
nye aktivitet sættes i værk.
- Beslut hvem der skal gennemføre miljøvurderingen, og hvordan det skal foregå,
Herunder skal der også foretages en vurdering af behovet for miljøinstruktioner i
tilknytning til den nye aktivitet. Hvis virksomheden anvender branchemanualens metode
(Bilag 1: Oversigt over væsentlige miljøpåvirkninger) til miljøvurdering af
aktiviteter - herunder også nye -, bør der i forretningsgangen være en henvisning til
denne metode.
- Beslut, hvordan en arbejdsmiljøvurdering af nye aktivteter, arbejdsrutiner, indførelse
af ny teknologi, produkter og processer skal foregå samt hvem der har ansvaret for at den
gennemføres. Herunder skal der foretages en vurdering af behovet for
sikkerhedsinstruktioner. SiO skal inddrages i vurderingen.
- Fastlæg hvem der i tilfælde af, at miljø- og arbejdsmiljøvurderingen viser,
at den nye aktivitet vil medføre væsentlige miljø- eller arbejdsmiljøpåvirkninger
skal sikre, at der gennemføres passende foranstaltninger, så den nye aktivitet
kan leve op til miljøpolitikken og de fastlagte mål og handlingsprogrammer. Ved
aktiviteter, der medfører ændrede arbejdsmiljøforhold, skal SiO inddrages i valg af
foranstaltninger.
- Fastlæg hvem der skal godkende den nye aktivitet og en eventuel nødvendig miljø- og
arbejdsmiljøindsats. Dette vil normalt være en ledelsesbeslutning. SiO skal inddrages
ved godkendelse af aktiviteter, der kan have betydning for arbejdsmiljøet.
- Fastlæg hvem der skal opdatere de tilhørende registre over væsentlige
miljøpåvirkninger, væsentlige arbejdsmiljøpåvirkninger, miljøhandlingsprogrammet
samt registeret over miljø- og sikkerhedsinstruktioner.
Nye aktiviteter kan være:
- nye råvarer eller hjælpestoffer
- etablering af nyt produktionsanlæg
- opkøb af eksisterende produktionsanlæg
- væsentlig ombygning af eksisterende anlæg
- etablering af ny funktion på anlægsområdet (biaktiviteterne)
- etablering af ny, ekstern funktion (transport, entreprise/udlægning, grusgrav)
- opkøb af eksisterende ekstern funktion
- andre aktiviteter, der kræver en miljøgodkendelse, f.eks. etablering af en tank med
emulsion
- Ændrede rutiner/nye arbejdsprocesser
- Nye maskiner og værktøjer, som er væsentlig anderledes end de eksisterende
|
Entrepriser og andre opgaver:
- Fastlæg hvem der har ansvaret for at gennemføre en miljø- og sikkerhedsvurdering i
forbindelse med tilbudsgivning. Som minimum skal vurderingen foretages, hvis det er et
krav fra kunden, men virksomheden kan vælge at fastlægge andre situationer, hvor det
også skal ske. I så fald bør der være en fast praksis/metode for, hvordan vurderingen
skal foretages.
Følgende forhold kan f.eks. indgå i vurderingen:
- sikkerhedsrisici og andre særlige arbejdsmiljøforhold
- risiko og arbejdsområdets følsomhed for miljøuheld, herunder jordforurening,
grundvandssænkning, udledning af spildevand, påvirkning af plante- og dyreliv
- affalds- og spildhåndtering
- gener i form af støj, vibrationer, støv, lugt og visuelle forhold
- nødvendig viden hos medarbejderne om miljø- og arbejdsmiljøforhold i tilknytning til
opgaven
- behov for prøvetagning, kontrol og opfølgning
- styring af underleverandører
- indkøb (brug af særlige rå- og hjælpestoffer)
Vejdirektoratet udgiver i løbet af 1999 en ny vejledning med tilhørende forslag til
krav i forbindelse med vejentrepriseopgaver. I vejledningen (Paradigma for særlig
arbejdsbeskrivelse, SAB-P) er der for første gang defineret krav til
miljø og sikkerhed. Blandt andet lægges der op til, at alle leverandører bør have et
miljøledelsessystem, der omfatter entrepriseopgaver, eller på tilsvarende vis kan
dokumentere en systematisk forebyggende miljø- og sikkerhedsindsats i forbindelse med
opgaven.
2. Lovkrav og aftaler
Formål
Formålet med forretningsgangen (ref. ISO 14001 pkt. 4.3.2; EMAS Bilag I,B,3) er
at sikre:
- opdateret viden om gældende miljø- og arbejdsmiljølovgivning og andre relevante
regler og aftaler
- viden om kommende lovgivning, som kan påvirke virksomhedens aktiviteter
Sammenhæng med ISO 9001
Der er ingen tilsvarende krav i ISO 9001. Dog skal relevante krav i love og regulativer
identificeres og dokumenteres i forbindelse med produktudvikling og konstruktionsopgaver.
Det kan således være hensigtsmæssigt at oprette en ny forretningsgang med fokus på
miljø- og arbejdsmiljølovgivning, og så tilføje de kvalitetsrelaterede lovkrav og
regulativer. I eksemplet på opbygning af en kvalitets- og miljøhåndbog i manualens
kapitel 5 er forretningsgangen tilføjet som nummer 2.4.22 Lovbestemte krav og andre
bestemmelser.
Ansvar og handlingsforløb
- Fastlæg hvem der ansvaret for at
- sikre opdateret viden om gældende og aktuelle, kommende lovkrav samt om andre
forpligtende aftaler.
- oprette og opdatere Register over miljø- og arbejdsmiljølovgivning samt
relevante regler og aftaler. Manualens Bilag 3 indeholder en oversigt over den
lovgivning m.m., der pr. 1. januar 1999 er gældende for asfaltbranchen.
- informere relevante personer om konsekvenser og behov for ændringer samt sikre de
nødvendige tilpasninger i forhold til drift, miljøpolitik, miljøprogram og
miljøledelsessystem
- Beskriv hvordan virksomheden vil holde sig orienteret, f.eks. via medlemskab af
brancheorganisationen, via Retsinformation på Internettet eller abonnement på Schultz'
Miljølovsamling mv.
3. Udarbejdelse af miljømålsætninger, mål og handlingsprogrammer
Formål
Formålet med forretningsgangen (ref. ISO 14001 pkt. 4.4.3 og 4.3.4; EMAS Bilag I,A,
4+5) er at sikre løbende forbedring af miljøpræstationen ved at fastlægge
miljømålsætninger og mål samt handlingsprogrammer for, hvordan målene skal nås.
I forhold til arbejdsmiljøindsatsen, skal målsætninger, mål og handlingsprogrammer
afspejle virksomhedens ambitionsniveau og dermed politik for arbejdsmiljøarbejdet. Hvis
ønsket er at overholde kravene til APV, er virksomheden forpligtet til at overholde de
opstillede mål m.m., men hvis ønsket er et fuldt udbygget arbejdsmiljøledelsessystem,
skal den også sikre løbende forbedring af arbejdsmiljøpræstationen.
Sammenhæng med ISO 9001
Der er ingen tilsvarende krav om regelmæssig fastlæggelse af målsætninger, mål og
handlingsprogrammer i ISO 9001. Virksomheden skal dog have procedurer for at styre og
verificere produktudviklings- og konstruktionsopgaver. Eftersom udviklingsprojekter også
miljømæssigt kræver særlig håndtering, er det hensigtsmæssigt at behandle sådanne i
en særlig forretningsgang, hvor både miljø- og kvalitetsforhold bliver behandlet.
Nedenstående anbefalinger til forretningsgang gælder derfor kun det løbende arbejde med
miljømålsætninger, mål og handlingsprogrammer. I eksemplet på opbygning af en
kvalitets- og miljøhåndbog i manualens kapitel 5 er forretningsgangen tilføjet som
nummer 1.4 01.4 Miljømålsætninger, mål og handlingsprogrammer.
Ansvar og handlingsforløb
- Fastlæg hvem der har ansvaret for, at miljømålsætninger og miljømål bliver
fastlagt, at der udarbejdes miljøhandlingsprogrammer, som er i overensstemmelse med
miljøpolitik, målsætninger og mål, og at tilhørende registre bliver oprettet og
opdateret. Det er et krav til APV, at der som minimum udarbejdes en handlingsplan. SiO
skal inddrages i fastlæggelsen af målsætninger og mål indenfor arbejdsmiljø.
- Beslut hvem der skal inddrages i arbejdet med at fastlægge målsætninger, mål og
handlingsprogrammer, og hvem der skal give den endelige godkendelse. Det kan være en god
idé at nedsætte en miljøgruppe med repræsentanter fra flere områder i virksomheden,
herunder repræsentanter fra SiO. Gruppen kan så stå for den løbende evaluering,
planlægning, vurdering og prioritering samt udarbejde forslag til miljømål m.m.
Ledelsen skal give den endelige godkendelse, f.eks i forbindelse med den årlige
gennemgang. Se også forretningsgang 17 om Ledelsens gennemgang.
- Beskriv hvordan arbejdet med at fastlægge målsætninger, mål og handlingsprogrammer
skal foregå. (Se eksemplet).
Handlingsforløb for fastlæggelse af målsætninger,
mål og handlingsprogrammer
- Ud fra registrene over de væsentligste miljø- og arbejdsmiljøpåvirkninger
prioriterer miljøgruppen indsatsen. Prioriteringen gennemføres som beskrevet i
branchemanualen (Bilag 4: Metode til prioritering af miljø- og arbejdsmiljøindsatsen).
- Miljøgruppen vurderer resultatet af tidligere fastlagte mål og handlingsprogrammer med
henblik på revidering eller videreudvikling.
- Ud fra ovenstående udarbejdes forslag til kommende målsætninger, mål,
handlingsprogrammer.
- Ledelsen diskuterer og godkender målsætninger, mål og handlingsprogrammer i
forbindelse med Ledelsens gennemgang.
- Miljøchefen og SiO opdaterer registrene over miljømålsætninger og -mål samt
miljøhandlingsprogrammer.
|
4. Struktur og ansvar
Formål
Formålet med forretningsgangen (ref. ISO 14001, pkt. 4.4.1; EMAS Bilag I,B,2) er
at sikre, dels at opgaver og ansvar bliver fastlagt, og dels at der bliver udpeget en
ledelsesrepræsentant, som har ansvaret for at opbygge, implementere og vedligeholde
miljøledelsessystemet samt at udarbejde grundlaget for ledelsens gennemgang og fortsatte
udvikling af miljøledelsesarbejdet.
Sammenhæng med ISO 9001
ISO 9001 har tilsvarende krav om fastlæggelse og beskrivelse af ansvar og opgavefordeling
samt udpegning af ledelsesrepræsentant. I forhold til eksemplet på opbygning af en
kvalitets- og miljøhåndbog i manualens kapitel 5 er ISO 14001 kravene tilføjet i
håndbogens forretningsgang 1.4.01.2 Organisation.
Ansvar og handlingsforløb
- Fastlæg hvem der skal være den ansvarlige ledelsesrepræsentant, og hvordan
samarbejdet med ledelsen skal foregå. Herunder hvordan den miljøledelsesansvarlige skal
rapportere til ledelsen i forbindelse med ledelsens gennemgang (se også forretningsgang
nr. 17)
- Sørg for at ledelsen afsætter tilstrækkelige ressourcer til opbygning og
implementering af miljøledelsessystemet og til løsning af de opgaver, der er
fastlagt i systemet.
- Tag stilling til hvordan medarbejderne får kendskab til (og dermed kender) fordelingen
af opgaver og ansvar i miljøledelsessystemet.
- Fastlæg hvem der har ansvar for at opdatere ansvarsfordelingen og eventuelt hvornår og
hvordan det skal ske.
5. Uddannelse samt miljø- og arbejdsmiljøbevidsthed
Formål
Formålet med forretningsgangen (ref. ISO 14001 pkt. 4.4.2; EMAS Bilag I,B,2) er
at sikre, at alle medarbejdere har den fornødne viden til i det daglige arbejde at kunne
overholde miljøpolitikken og kravene i miljøledelsessystemet. På arbejdsmiljøområdet
skal forretningsgangen sikre, at medarbejdere på alle niveauer er tilstrækkeligt oplært
og instrueret i at udføre deres arbejde uden fare og kan deltage aktivt i at forhindre og
forebygge risici.
Sammenhæng med ISO 9001
ISO 9001 har tilsvarende krav om at identificere uddannelsesbehov og om at gennemføre
nødvendig uddannelse af medarbejderne. Håndteringen af miljø- og
arbejdsmiljøuddannelse kan således skrives ind i den eksisterende forretningsgang, men
selve indholdet af uddannelsesprogrammet kan være meget forskelligt, og der er ikke
nødvendigvis sammenfald i hvilke medarbejdergrupper, der har behov for uddannelse. I
eksemplet på opbygning af en kvalitets- og miljøhåndbog i manualens kapitel 5 er
forretningsgangen tilføjet som nummer 2.4.18 Uddannelse og træning.
Ansvar og handlingsforløb
- Fastlæg hvem der har ansvaret for at
- kortlægge de ansattes behov for uddannelse og oplæring
- den nødvendige uddannelse bliver gennemført
- medarbejdernes uddannelse og oplæring vedligeholdes
- de tilhørende registre bliver oprettet og opdateret
- Beskriv hvordan kortlægningen bliver gennemført og opret Register over
uddannelsesbehov. Uddannelsesbehovet skal kortlægges i forhold til omfanget af og
ambitionsniveauet for miljøledelsessystemet og miljøpræstationen samt
arbejdsmiljøarbejdet, herunder med særlig fokus på de medarbejdere, hvis aktiviteter er
forbundet med væsentlige miljøpåvirkninger eller risici. Medarbejderne skal med andre
ord have tilstrækkelige kvalifikationer til at kunne realisere miljøpolitik, -mål og
handlingsprogrammer i praksis samt gennemføre og følge op på APV.
Vær opmærksom på uddannelse af nye medarbejdere og medarbejdere, der får nye
funktioner. Hvis virksomheden i sin miljøpolitik fokuserer på forebyggelse og renere
teknologi, skal medarbejderne f.eks. også have tilstrækkelig viden og forståelse for
miljøproblemstillinger til at handle derefter. Det kan være en god idé at udarbejde et
overblik over de kvalifikationer, de enkelte medarbejdergrupper har brug for, f.eks. i
form af en kvalifikationsmatrix se nedenstående eksempel.
Udarbejd et uddannelsesprogram, der dækker de behov, der er blevet afdækket, og som
modsvarer medarbejdernes ansvar og kompetence. Uddannelsesprogrammet bør omfatte såvel
generel miljø- og arbejdsmiljøviden for alle medarbejdere som opbygning af konkret
kompetence og viden om at forebygge og undgå forurening hos de pågældende
medarbejdere/funktioner. Medarbejderne skal også kende de grænseværdier,
tolerancetærskler m.m., som deres arbejde skal foregå inden for. Oplæring og
instruktion af nyansatte samt instruktioner ved indførelse af nye
arbejdsrutiner/processer, ny teknologi mv. er særligt vigtige, og i forhold til
arbejdsmiljøet er det et krav. Underleverandører og midlertidig arbejdskraft bør også
være omfattet af uddannelsesprogrammet alt efter, hvilke risici de kan blive udsat for,
eller risici og miljøpåvirkninger de kan forårsage.
I kan etablere jeres eget uddannelsesforløb eller benytte jer af eksterne kurser, f.eks.
på AMU-centrene.
Eksempel på kvalifikationsoversigt for Den Gode Vej A/S (15 Kb)
- Fastlæg en rutine for opdatering af uddannelsesbehov og uddannelsesprogram samt
opdatering af de tilhørende registre.
Eksempel på relevante emner, der kan/bør indgå i et
uddannelsesprogram
- Sammenhængen mellem miljøpolitikken og medarbejdernes aktiviteter
- Betydning/vigtighed af at overholde miljølovkrav og regler
- Betydning/vigtighed af at efterleve miljøpolitik, mål og aftalte procedurer
- De væsentlige miljøpåvirkninger aktuelle og mulige fra aktiviteterne
- Miljømæssige konsekvenser af at fravige politikker og procedurer
- De miljølovkrav, der gælder for aktiviteterne
- De miljøfordele, som kan opnås ved en forbedret miljøindsats
- Betydningen af en forbedret personlig indsats for den samlede miljøpåvirkning
- Opgaver og ansvar for at undgå overtrædelser af miljølovkrav og regler
- Opgaver og ansvar mht. at efterleve miljøpolitikken og etablerede procedurer, herunder
krav til nødberedskab og afværgeforanstaltninger
- Forretningsmæssige konsekvenser af at fravige politikker og procedurer
- Brug af de fastlagte miljøinstruktioner
- Håndtering af den eksterne kommunikation
- Gennemførelse af risikovurderinger
- Sundhed og sikkerhed, herunder lovpligtigt §9 kursus for Sikkerhedsorganisationen
|
Mange af de emner, der er nævnt i eksemplet, er også relevante i forbindelse med
forretningsgang 6 om Intern information om miljø på virksomheden. Men hvor sidstnævnte
mest har fokus på information og motivation, f.eks. orientering om de beslutninger,
ledelsen har truffet og medarbejdernes input til det løbende miljøarbejde, har
uddannelsen til formål at sikre konkret viden og kvalifikationer hos medarbejderne.
6. Intern information om miljø- og arbejdsmiljø på virksomheden
Formål
Formålet med forretningsgangen (ref. ISO 14001 pkt. 4.4.3; EMAS Bilag I,B,2) er
at sikre, at
- henvendelser fra medarbejderne, herunder klager, i relation til miljøledelsesarbejdet
samt arbejdsmiljøforhold bliver registreret og besvaret
- beslutninger, viden og erfaringer kommunikeres mellem de forskellige niveauer og
funktioner i virksomheden.
Sammenhæng med ISO 9001
ISO 9001 har ingen tilsvarende krav om intern dialog, men medarbejderklager skal
registreres og behandles i forbindelse med korrigerende handlinger. De klager, der har
relation til miljøledelsesarbejdet, kan indarbejdes i den eksisterende forretningsgang
nummer 2.4.14 i eksemplet på opbygning af en kvalitets- og miljøhåndbog i
manualens kapitel 5. Desuden er der tilføjet en ny forretningsgang som nummer 2.4.23
Kommunikation om miljø.
Nedenstående anbefalinger vedrørende henvendelser fra medarbejderne handler kun om
forslag, idéer m.m. til videreudvikling af miljøarbejdet.
Ansvar og handlingsforløb
- Fastlæg, hvordan henvendelser og forslag fra medarbejderne skal håndteres samt hvem,
der har ansvaret for at registrere og besvare henvendelserne. Med håndtering menes, hvem
der skal tage stilling til henvendelserne, og hvordan det skal ske. Skal der f.eks. være
belønning af gode forslag? Skal der være tidsfrister for besvarelse af henvendelserne?
Det skal være let for medarbejderne at komme med deres forslag til og begrundelser for
miljø- og arbejdsmiljøforbedringer, f.eks. på møder, ved henvendelse til bestemte
personer eller ved at udfylde et skema.
- Opret et register over forslag og henvendelser fra medarbejdere.
- Fastlæg, hvordan den interne dialog om virksomhedens miljøpolitik, opfyldelse af mål
og handlingsprogrammer osv. herunder også for arbejdsmiljøforhold skal
foregå, og hvem der har ansvaret for, at dialogen finder sted. Det kan f.eks. ske ved
møder med fastlagt dagsorden (se eksemplet med Colas' Miljøkaskade), via SiO specielt
vedrørende arbejdsmiljø, ved brug af opslagstavler, interne blade osv. For at sikre, at
der er tale om dialog, bør der etableres nogle rammer, der sikrer såvel
ledelsens information til medarbejderne som medarbejdernes tilbagemeldinger til ledelsen.
I forretningsgang 5 om uddannelse af medarbejderne er der et eksempel med forslag til
emner, der bør inddrages i uddannelserne, men emnerne er også relevante i forbindelse
med den interne dialog.
Eksempel: Miljøkaskade
Miljøkaskaden er en formalisering af dialogen om miljø- og arbejdsmiljøforhold.
4-6 gange om året holdes møder på alle niveauer fra ledere til de enkelte vejhold.
Møderne har en fælles, standardiseret dagsorden, og der er referatpligt. Via
Miljøkaskaden opsamles medarbejdernes ønsker og forslag til forbedringer samt andre
synspunkter. Disse bringes videre op til vurdering og behandling blandt lederne. Omvendt
sikrer Miljøkaskaden også, at informationer fra ledelsen bliver bragt videre til
medarbejderne på en form, hvor de har mulighed for at kommentere og forholde sig til
informationerne. |
7. Kommunikation med eksterne interesseparter
Formål
Formålet med forretningsgangen (ref. ISO 14001 pkt. 4.4.3; EMAS artikel 5, Bilag
I,B,2 og I,D,10) er at sikre, at:
- henvendelser og klager bliver registreret, behandlet og besvaret.
- virksomheden har taget stilling til, hvordan medarbejderne skal håndtere dialogen med
eksterne interesseparter, herunder myndighederne.
- virksomheden udarbejder en verificeret miljøredegørelse inden for fastlagte tidsrammer
(kun EMAS krav)
Der er stor forskel på de to standarder på dette punkt, idet EMAS kræver, at
virksomheden aktivt informerer om sine miljøforhold. Dels i form af miljøredegørelsen,
og dels ved at forholde sig til, hvordan kunder/brugere skal informeres om
miljøpåvirkninger ved brug af produktet.
Sammenhæng med ISO 9001
ISO 9001 har ingen tilsvarende krav om ekstern information, dog skal klager og
henvendelser registreres og besvares i forbindelse med korrigerende handlinger. De
henvendelser og klager, der har relation til miljøledelsesarbejdet kan således
indarbejdes i den eksisterende forretningsgang nummer 2.4.14 i eksemplet på opbygning af
en kvalitets- og miljøhåndbog i manualens kapitel 5, med tilhørende register.
Nedenstående anbefalinger vedrører for det første de forhold, virksomheden skal tage
stilling til i.f.m. håndtering af miljørelaterede henvendelser, og for det andet forhold
omkring dialog med virksomhedens omverden. I eksemplet i manualens kapitel 5 er dette en
del af forretningsgang nummer 2.4.23 Kommunikation om miljø.
Ansvar og handlingsforløb
- Fastlæg, hvordan eksterne henvendelser, forslag og klager skal håndteres. Med
håndtering menes, hvem der skal tage stilling til henvendelserne og hvordan, det skal
ske, herunder hvilke tidsfrister der skal være for besvarelse af henvendelserne, hvem i
organisationen, der skal informeres, og om henvendelsen giver anledning til korrigerende
handlinger. Det er endvidere vigtigt at fastslå, om nogle oplysninger er fortrolige, og
hvilke medarbejdere der i givet fald må/skal give oplysninger til eksterne personer.
- Tag stilling til hvilke eksterne interesseparter, virksomheden ønsker at være i dialog
med. Hvis ønsket om et åbent og konstruktivt samarbejde med myndighederne er prioriteret
i miljøpolitikken, bør virksomheden f.eks. beslutte, om dette betyder, at man aktivt vil
opsøge myndighederne med henblik på dialog og udvikling af miljøindsatsen. Dette
gælder også ved inddragelse af arbejdsmiljø.
Hvis ekstern kommunikation generelt er prioriteret eller hvis virksomheden ønsker at
være i dialog med flere eksterne interesseparter, er det relevant at udarbejde
kommunikationsplaner, der sikrer løbende information om miljøtiltag og opnåede
resultater, f.eks. via det lovpligtige grønne regnskab, i nyhedsbreve eller i
årsberetninger. Hvis I bruger alle mulighederne i det brancherettede
edb-miljørapporteringssystem kan I bl.a. få udskrevet både interne månedsrapporter på
anlægs-og firmaniveau, oversigter over jeres status i forhold til anvendelse af renere
teknologi/ forureningsbegrænsende foranstaltninger samt eksterne grønne regnskaber.
Fordelen ved at bruge systemet som et samlet hele er, at I derved sikrer sammenhæng i de
oplysninger, som I styrer efter internt og de oplysninger, som I fortæller myndigheder og
offentligheden bredt set. I manualens bilag 10 er der eksempler på de rapporttyper, I kan
udskrive fra edb-systemet.
Vær opmærksom på, at EMAS ud over miljøredegørelsen kræver, at virksomheden aktivt
informerer om sine miljøforhold og søger at påvirke leverandører og gerne kunder.
Dette kan f.eks. være at få udvalgte kunder til at forstå de miljømæssige
konsekvenser af at køre mange små batches, så de forsøger at planlægge deres ordrer
mere hensigtsmæssigt.
- Fastlæg hvem der har ansvar for at udarbejde og opdatere kommunikationsplanerne. Det er
frivilligt at udarbejde kommunikaitonsplaner, men hvis virksomheden gør det, er det
hensigtsmæssigt at oprette et register over disse.
8. Dokumentstyring
Formål
Formålet med forretningsgangen (ref. ISO 14001, pkt.4.4.5; ingen EMAS krav) er
at sikre, at alle dokumenter vedrørende miljøledelsessystemet altid er opdaterede, lette
at finde og genfinde, samt at de kan forstås af de medarbejdere, der skal bruge dem.
Sammenhæng med ISO 9001
ISO 9001 har tilsvarende krav til styring af dokumenter, men med følgende forskelle:
- ISO 14001 kræver periodevis gennemgang af dokumenterne. Til gengæld kræver
ISO 14001 ikke, at dokumenterne skal gennemgås og godkendes af de samme funktioner, som
oprindeligt gennemgik og godkendte dokumenterne.
- ISO 14001 præciserer, at dokumenterne skal være let læselige og forståelige for de
medarbejdere, der skal bruge dem, og at der skal fastlægges en periode for, hvor længe
dokumenterne skal opbevares.
I forhold til eksemplet på opbygning af en kvalitets- og miljøhåndbog i manualens
kapitel 5 vil ISO 14001 kravene umiddelbart kunne tilføjes i håndbogens afsnit 2.4.05
Dokument- og datastyring.
Ansvar og handlingsforløb
1: Fastlæg hvem der har ansvaret for at sikre, at alle miljøledelsessystemets
dokumenter bliver opdateret, og at den til enhver tid gældende version findes hos
brugerne. Dokumenter er både forretningsgange, instruktioner,
hjælpeværktøjer (metoder, skemaer m.m.) og registre. Dette gælder også for APV
skemaer og checklister.
2: Fastlæg hvordan dokumenterne skal styres, dvs:
- hvordan skal dokumenterne nummereres, så de passer sammen med strukturen for
kvalitetsstyringssystemet?
- hvem skal rent fysisk have et eksemplar af hvilke dele af håndbogen, og hvor skal
instruktionerne placeres? Alle de informationer, som den enkelte medarbejder har brug for,
skal være let tilgængelige for vedkommende.
- hvordan skal udskiftningen af forældede dokumenter foregå, så det sikres, at brugerne
altid arbejder efter den seneste, gyldige version?
- hvor længe skal de forældede dokumenter opbevares, og hvordan bliver de beskyttet mod
utilsigtet brug? (Se eksempel)
Eksempel på mærkning af dokumenter
- Dokumenter, som opbevares af lovbstemte årsager, af hensyn til dokumentation af
tidligere beslutninger/praksis eller med det formål at opsamle erfaring, stemples med
Ugyldig på alle sider.
- For dokumenter, f.eks. Vejregler, hvor der er kommet en ny version, men hvor den gamle
stadig bruges i specielle tilfælde (kundekrav og lignende), skal den gamle version
stemples med Ny udgave fra (årstal) findes.
|
3: Vurder om forretningsgange og især instruktioner kan læses og forstås af de
medarbejdere, som de er rettet mod. En instruktion er først og fremmest en
brugervejledning, og kan således variere fra et skilt ved en maskine Stop motoren
før dækslet åbnes! til en mere omfattende beskrivelse af et handlingsforløb.
4: Fastlæg et fælles lay-out for alle dokumenter som sikrer, at det fremgår:
- hvilken version og hvilken del af af håndbogen, der er tale om
- dato for seneste revidering
- hvem der har revideret, og hvem der har godkendt revisionen
- sidetal ud af det samlede antal sider i dokumentet
Instruktioner, der mere har karakter af betjeningsvejledninger, (omtalt som
Niveau 4 på side 2) behøver ikke at være underlagt det fastlagte dokument
lay-out, men der kan f.eks. henvises til dem og så vedlægge en nedfotograferet kopi i
håndbogen.
5: Vurder om (nogle af) dokumenterne skal være fortrolige, specielt ved henvendelser
udefra. Fastlæg i givet fald hvilke dokumenter, der kan udleveres, og hvem der evt. skal
give tilladelse.
9. Beskrivelse af miljøledelsessystemet
Formål
Formålet med beskrivelsen af systemet (ref. ISO 14001, pkt. 4.4.4) er at give et
overblik over, hvilke aktiviteter, der er omfattet af miljøledelsessystemet, hvordan
systemet er bygget op og hvordan opgaver og ansvar er fordelt i forhold til standardernes
krav.
Sammenhæng med ISO 9001
ISO 9001 har tilsvarende krav om beskrivelse af systemet og dets sammenhænge. I forhold
til eksemplet på opbygning af en kvalitets- og miljøhåndbog i manualens kapitel 5 er
ISO 14001 kravene tilføjet i håndbogens afsnit 2.4.02 Kvalitets- og
miljøledelsessystemet.
Ansvar og handlingsforløb
- Start med at udarbejde et første udkast til beskrivelsen som et arbejdsgrundlag for
opbygning af systemet som helhed. Beskrivelsen skal omfatte:
- jeres miljøpolitik
- hvilke dele af virksomheden, der er omfattet af miljøledelsessystemet
- hvordan miljøledelsessystemet og kvalitetsstyringssystemet er bygget sammen
- hvordan arbejdsmiljøforhold er inddraget
- sammenhænge i systemet, f.eks. hvordan der henvises fra et niveau til et andet
- hvordan I opfylder standardernes krav. Udarbejd f.eks. et kryds-matrixskema med kravene
på den ene side og jeres system på den anden side. Eksemplet i kapitel 5 svarer til en
sådan krydsmatrix.
Beskrivelsen bør desuden omfatte et overblik (f.eks. et organisationsdiagram med
tilhørende forklaringer) over ansvarsfordelingen i forhold til de opgaver, der er
defineret i systemet.
- Færdiggør og revider beskrivelsen, når I har opbygget det samlede system. I kan godt
udarbejde en samlet beskrivelse for kvalitets- og miljøledelsessystemet.
- Fastlæg hvem der har ansvaret for at opdatere beskrivelsen af miljøledelsessystemet -
det vil typisk være miljøchefen.
10. Etablering og vedligeholdelse af registre
Formål
Formålet med forretningsgangen (ref. ISO 14001 pkt 4.5.3; EMAS adskillige steder)
er at sikre, at alle miljø- og arbejdsmiljømæssige registreringer kan genfindes, og at
de vedligeholdes, opdateres og bortskaffes på passende vis.
Sammenhæng med ISO 9001
ISO 9001 har tilsvarende krav om etablering, vedligeholdelse og bortskaffelse af registre.
Vær dog opmærksom på eventuelle særlige miljørelaterede myndighedskrav om
opbevaringstid m.m. (f.eks. krav i miljøgodkendelsen om, at resultatet af xx målinger
skal opbevares i mindst xx år). I forhold til eksemplet på opbygning af en kvalitets- og
miljøhåndbog i manualens kapitel 5 vil ISO 14001 kravene umiddelbart kunne tilføjes i
håndbogens afsnit 2.4.16 Styring af registreringer vedrørende kvalitet og miljø.
Ansvar og handlingsforløb
- Beslut hvordan registrene skal udformes, så de er lette at bruge og genkende. Ansvaret
for at etablere og opdatere det enkelte register hører naturligt sammen med den
opgave/funktion, registret skal dokumentere, og det er derfor nævnt i de relevante
forretningsgange. Af håndbogens indholdsfortegnelse eller tilsvarende oversigt bør det
fremgå, hvilke registre, der er knyttet til kvalitets- og miljøledelsessystemet.
- Fastlæg en periode for, hvor længe det enkelte register skal gemmes, og hvordan det
skal bortskaffes når perioden udløber. F.eks. bør registre med fortrolige oplysninger
makuleres.
- Fastlæg hvor registrene skal opbevares. Det kan være hensigtsmæssigt rent fysisk at
samle registrene både nye og forældede ét sted (f.eks. hos den
systemansvarlige), fordi man så slipper for at opdatere registrene ude hos brugerne. Dog
skal fremadrettede registre (miljøhandlingsprogrammer, uddannelsesprogrammer,
revisionsprogrammer osv.) findes og opdateres hos de relevante brugere.
11. Identifikation af behov for miljø-og sikkerhedsinstruktioner
Formål
Formålet med forretningsgangen (ref. ISO 14001 pkt. 4.4.6; EMAS Bilag I,B,4) er
at sikre, at alle medarbejdere, hvis aktiviteter kan medføre væsentlige
miljøpåvirkninger eller afvigelser fra miljøpolitikken, har instruktioner for, hvordan
de skal undgå eller begrænse påvirkningerne. Forretningsgangen skal endvidere sikre, at
der udarbejdes sikkerhedsinstruktioner i overensstemmelse med arbejdsmiljølovgivningen og
i det omfang det er nødvendigt for at arbejdet kan udføres sikkerheds- og
sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt.
Sammenhæng med ISO 9001
ISO 9001 har tilsvarende krav om at identificere behov for arbejdsinstruktioner samt
oprette og opdatere et register over de gældende instruktioner. Vær dog opmærksom på,
at der kan være store forskelle dels på, hvilke arbejdsfunktioner der skal være
instruktioner for, dels instruktionernes konkrete indhold. I kvalitetsstyringssystemet er
der typisk instruktioner for mange/næsten alle arbejdsfunktioner, mens antallet af
nødvendige miljøinstruktioner er langt færre.
Det er ikke nødvendigt at etablere en egentlig forretningsgang, hvis virksomheden har
fastlagt, hvem der er ansvarlig for at opdatere de forskellige forretningsgange, herunder
også miljø-/arbejdsinstruktionerne. F.eks. fremgår det af forretningsgang 1 Bedømmelse
og registrering af miljøforhold, at behovet for miljø- og sikkerhedsinstruktioner også
skal vurderes i forbindelse med nye aktiviteter.
I eksemplet på opbygning af en kvalitets- og miljøhåndbog i manualens kapitel 5
fremgår det, at driftsinstruktionerne er tilføjet i forbindelse med flere
forretningsgange. I virksomhedens indholdsfortegnelse over håndbogens indhold kan det
være en god idé at nævne de konkrete driftsinstruktioner, idet et egentligt register
over disse så kan undværes.
Ansvar og handlingsforløb
- Fastlæg hvem (typisk de driftsansvarlige) der har ansvaret for at
- finde ud af, hvor der skal være miljø- og sikkerhedsinstruktioner
- sikre at instruktionerne bliver skrevet
- oprette og opdatere det tilhørende register (eller indholdsfortegnelsen til håndbogen,
hvis denne fungerer som register)
- Beskriv hvordan behovet for miljø- og sikkerhedsinstruktioner bliver identificeret. Det
er ikke nødvendigt at udarbejde miljøinstruktioner for samtlige arbejdsfunktioner. Kun
der, hvor en manglende instruktion enten kan medføre væsentlige miljøpåvirkninger
eller at vilkår i miljøgodkendelsen, miljøpolitik, mål eller handlingsprogrammer ikke
overholdes. På arbejdsmiljøområdet er der krav om, at der ved arbejde med
sundhedsskadelige stoffer og materialer skal foreligge en
brugsanvisning/sikkerhedsdatablad. Ved brug af maskiner og tekniske hjælpemidler skal der
også findes en brugsanvisning.
Udgangspunktet for kortlægning af behovet vil således
være en oversigt over kilderne til de væsentlige miljø- og arbejdsmiljøpåvirkninger
(se branchemanualens Bilag 1 og 2) samt miljøgodkendelser, Arbejdstilsynets kapitel
6-godkendelser, miljøpolitik, mål og handlingsprogrammer. I branchemanualens Bilag 9 er
der en vejledende oversigt over de arbejdsfunktioner, som virksomheden bør overveje at
udarbejde miljø- og sikkerhedsinstruktioner for.
Udarbejd de konkrete miljø- og sikkerhedsinstruktioner. Det er vigtigt at inddrage de
medarbejdere, der efterfølgende skal bruge instruktionerne, så det sikres at de forstår
og kan bruge instruktionen. Overvej også hvordan instruktionen bedst formidles i forhold
til brugerne (skiltning, enkle skemaer, automatisk husker bygget ind i styre-
og overvågningssystemet osv.). Jo lettere instruktionen er at bruge, jo større er
chancen for at den bliver fulgt!
- Fastlæg en rutine for opdatering af behov, instruktioner og det tilhørende register.
Vær specielt opmærksom på at vurdere om der er behov for nye eller reviderede miljø-
og sikkerhedsinstruktioner i forbindelse med nye aktiviteter (se også forretningsgang 1
Bedømmelse og registrering af miljøforhold).
Eksempler på miljø- og sikkerhedsinstruktioner Oplagring
af råvarer:
Materialerne skal stakkes, så de optager så lidt vand som muligt.
Knusning af genbrugsmaterialer:
Det mobile knuseanlæg anbringes så vidt muligt mellem stakkene, så disse kan virke som
støjskærm.
Dosering af specialtilsætning:
For at beskytte mod indånding af støv, skal der bruges
åndedrætsværn ved dosering af specialttilsætninger.
Afhentning af asfalt:
Chaufføren skal informeres om:
- hvor han kan rengøre sit lad
- hvor han kan sprøjte ladet med slipmiddel
- i hvilken silo materialerne skal afhentes.
Chaufførerne skal være bekendt med vore kørselsbestemmelser og krav til afdækning
af asfalt på lastbiler. Hvis chaufføren ikke kender alle regler, sørger ekspeditionen
for at skaffe en medarbejder, der kan hjælpe.
Rengøring af kørselsveje og fritliggende arealer:
Kørselsveje og fritliggende arealer støvsuges mindst én gang om ugen, og der sprøjtes
evt. med et fugtbindende middel. I meget støvende perioder sprinkles frtiliggende arealer
og stakke, og der støvsuges oftere.
Kontrol og tømning af olieudskiller:
Der må ikke ledes emulgerende væsker til olieudskilleren. Udskilleren skal kontrolleres
mindst hver 6. måned og den skal tømmes så ofte, at udskillereffekten ikke påvirkes.
Tømning skal foretages i overensstemmelse med kommunens krav. Den udskilte olie skal
bortskaffes til godkendt modtager. |
Eksempler på miljø- og sikkerhedsinstruktioner Arbejde
med genbrugsmaterialer ved udlægning:
Ved alt arbejde med opbrydning/opfræsning, knusning og oparbejdning af genbrugsmaterialer
skal der være egnet åndedrætsværn til rådighed for de ansatte. Åndedrætsværnet
skal anvendes i følgende situationer:
- hvis den karakteristiske tjærelugt forekommer, og det ikke er muligt at undgå lugten
- hvis der opstår generende støvmængder, som ikke kan suges væk, dyses ned med vand
eller udelukkes med et overtryksfilter på førerhuset eller kabinen
- ved rengøring og afrensning, hvor der anvendes letfordampelige rensemidler, eller hvor
der frigives generende støvmængder eller lugt
Afdelingen skal indkøbe de nødvendige værnemidler, arbejdslederen skal påse, at de
bruges efter hensigten, og de ansatte skal bruge værnemidlerne i de nævnte situationer
samt melde om fejl og mangler, herunder behov for udskiftning af filtre m.v. |
12. Indkøb og leverandørstyring
Formål
Formålet med forretningsgangen (ref. ISO 14001 pkt. 4.4.6; EMAS Bilag I, B, 4)
er at sikre, at:
- miljø- og arbejdsmiljømæssige kriterier systematisk bliver inddraget ved køb af
råvarer og hjælpestoffer samt ved valg af leverandører og entreprenører.
- entreprenører og leverandører har kendskab til og følger de relevante krav og
bestemmelser i virksomhedens miljøledelsessystem
Sammenhæng med ISO 9001
ISO 9001 har omfattende krav til udvælgelse, godkendelse og kontrol med leverandører
samt krav til dokumentation i forbindelse med indkøb. I forhold til eksemplet på
opbygning af en kvalitets- og miljøhåndbog i manualens kapitel 5 vil ISO 14001 kravene
vedrørende indkøb og leverandørstyring umiddelbart kunne tilføjes i forretningsgang
2.4.06 Indkøb og leverandørstyring, med henvisning til de metoder og hjælpeværktøjer,
der anvendes.
For at sikre at leverandører og entreprenører følger relevante bestemmelser i
virksomhedens kvalitets- og miljøstyringssystem, bør der udarbejdes instruktioner, hvor
det er nødvendigt. Disse instruktioner eller henvisning til dem bør
fremgå af kvalitets- og miljøhåndbogens i manualens kapitel 5 afsnit 2.4.09
Processtyring.
Ansvar og handlingsforløb
- Fastlæg, i hvilket omfang og på hvilke områder miljø- og arbejdsmiljø skal
inddrages ved indkøb og ved valg af leverandører.
- Fastlæg hvem der er ansvarlig for, at miljø- og arbejdsmiljømæssige kriterier
inddrages ved indkøb samt valg af leverandører og entreprenører. Større opgaver, f.eks
vurdering og godkendelse af leverandører vil typisk være indkøbschefens ansvar enten i
samarbejde med miljøchefen eller ud fra fastlagte metoder. Mindre
standardindkøb vil typisk være den ansvarlige driftsleders ansvar.
Fastlæg
hvordan vurdering og godkendelse af leverandører og entreprenører skal foregå, herunder
hvilken vægt miljø- og arbejdsmiljøforhold skal have i forhold til andre parametre som
pris og kvalitet. Er virksomheden f.eks. villig til at betale en merpris for en
miljøvenlig løsning? Det kan være et omfattende arbejde at vurdere samtlige
leverandører, og virksomheden bør derfor starte med de væsentligste, dvs.
storleverandører og leverandører af varer/ydelser med en væsentlig miljøpåvirkning.
Der bør fastlægges en metode til indsamling af leverandøroplysninger samt vurdering
og godkendelse af leverandørerne. I manualens bilag 7 er der forslag til en sådan
metode.
- Fastlæg ligeledes produktrelaterede miljø- og arbejdsmiljøkrav i forbindelse med
indkøb. I manualens bilag 7 er der en oversigt over de mest almindeligt anvendte
hjælpestoffer i branchen, hvor det er hensigtsmæssigt og/eller muligt at fastlægge
miljøkrav specielt hjælpestoffer, der indeholder klassificerede stoffer. Sørg
for at leverandørdatablade og brugsanvisninger findes og er opdaterede.
For
almindelige produkter som f.eks. kontorartikler kan virksomheden beslutte at
købe miljømærkede produkter, hvis der findes sådanne. Miljømærkesekretariatet tlf.
39 69 35 36 kan give en opdateret oversigt over, hvilke produkter/produktgrupper, der er
miljømærker for. Desuden er der udarbejdet eller ved at blive udarbejdet
indkøbsvejledninger (Vejledning i miljørigtigt indkøb) for en lang række
produkter, og disse vejledninger kan fås ved henvendelse til Miljøbutikken, tlf. 33 37
92 92.
- Fastlæg hvilke instruktioner leverandører og entreprenører skal følge, når de
arbejder for/på virksomheden. I forbindelse med entrepriser kan der være specifikke
kundekrav, som skal inddrages, f.eks. vedrørende minimering af støv- eller støjgener
(Se også side 10, afsnittet om entrepriser og andre opgaver). Nedenfor er der desuden en
oversigt over forhold, der bør overvejes i forbindelse med leverandørers og
entreprenørers færden på virksomhedens anlægsområde. Fastlæg også hvem der skal
sørge for, at leverandører og entreprenører får de relevante oplysninger.
Oversigt over instruktioner til leverandører m.fl.
- Aflæsning af råvarer m.m. på bestemte steder
- Tidspunkter for levering af varer (af hensyn til støj)
- Transportveje til/fra og på anlægsområdet
- Placering af mobilt knuseanlæg
- Rengøring af lastbiler (hvor og hvordan)
- Påføring af slipmidler (hvor og hvordan)
- Afdækning af lad ved transport af varm asfalt
- Håndtering af affald
- Mobile tanke med f.eks. brændstof skal være dobbeltbundede eller placeres i tankgrav
- Påfyldning af tanke (undgå spild)
- Aktion i tilfælde af spild
|
- Fastlæg hvem der er ansvarlig for at udarbejde og opdatere de tilhørende metoder,
hjælpeværktøjer og instruktioner samt registre over godkendte leverandører og
produkter.
13. Nødberedskab og afværgeforanstaltninger
Formål
Formålet med forretningsgangen (ref. ISO 14001 pkt. 4.4.7; EMAS Bilag I, C 9/10 og I,
D, 8) er at sikre forebyggelse af uheld, og i tilfælde af uheld og ulykker er i
stand til at reagere hurtigt og korrekt for at mindske skadernes omfang for såvel
medarbejdere som miljø.
Sammenhæng med ISO 9001
Der er ingen tilsvarende krav i ISO 9001, og der skal derfor tilføjes en ny
forretningsgang. I eksemplet på opbygning af en kvalitets- og miljøhåndbog i manualens
kapitel 5 er forretningsgangen tilføjet som nummer 2.4.24 Nødberedskab og
afværgeforanstaltninger.
Ansvar og handlingsforløb
- Fastlæg hvem der har ansvaret for at identificere potentielle uheld og nødsituationer
og vurdere risici. Tidligere uheld eller nær-ved uheld kan være en
retningsgiver for, hvor der kan være potentielle risikoforhold.
Oversigt over forhold, hvor virksomheden bør vurdere
risici
- Udsivning fra nedgravede tanke og rørføringer
- Brud på posefiltre
- Overophedning af hedtolieanlæg
- Eksplosion/brand i tanke
- Spild i f.m. påfyldning af brændstof og bitumen
- Udsivning fra oplag af farligt affald og lignende (f.eks. tærede/revnede beholdere)
- Indsprøjtning af bitumen
- Slangebrud/utæthed ved indblæsning af filler materialer
- Sammenbrud af silo
- Svigt af temperaturstyringer (f.eks. bitumen, røggas, færdigvare)
- Lækage i brændersystem
|
- Fastlæg hvem der har ansvaret for at udarbejde beredskabsplaner samt forebyggende
driftsinstruktioner for alle risikoforhold.
Beredskabsplanen skal indeholde instrukser for, hvad der skal gøres for at begrænse
skadernes omfang i tilfælde af uheld og ulykker. Det er en god idé at udarbejde
oversigtskort over anlægsområdet, hvor risikostederne er tegnet ind sammen med placering
af udstyr, der skal bruges til begrænsning af skaderne, herunder brandsluknings- og
førstehjælpsudstyr. I forbindelse med udarbejdelse af beredskabsplanen skal virksomheden
søge en dialog med relevante myndigheder, især de kommunale beredskabschefer og
tilsynsmyndighederne.
- Fastlæg ansvar og hyppighed for opdatering af beredskabsplanen. Som minimum skal det
ske efter uheld, ulykker eller nødsituationer.
- Fastlæg ansvar og hyppighed for afprøvning af beredskabsplanen. Planen skal afprøves
periodevis alle steder, hvor det er praktisk muligt. Der skal være foretaget en
afprøvning inden certificering.
- I forbindelse med nødberedskabet er information vigtig, både under og efter uheld
eller ulykker. Beredskabsplanen bør således fastslå, hvem der skal informere om hvad og
til hvem i umiddelbar tilknytning til uheldet. Desuden bør der være et afsnit om
efterfølgende rapportering, se nedenfor.
Information under uheld
- Stop årsagen til uheldet/ulykken hvis det er muligt
- Advar personer, som er i fare for at blive omfattet af uheldet
- Giv nødvendig førstehjælp, f.eks. ved brandsår med varm asfalt
- Tilkald nødvendig hjælp ring 112 i tilfælde af personskade og/eller akut
forurening. Alarmeringscentralen (112) sørger for at tilkalde politi, brandvæsen,
miljøvagt og kommune
- Advar naboer og andre, hvis der er risiko for at de vil blive omfattet af uheldet
Rapportering efter uheld, arbejdsulykker og lignende (inkl. tidsfrister)
- Anmeldelse af arbejdsulykker til Arbejdstilsynet og evt. Arbejdsskadestyrelsen og
forsikringsselskab. Kopi af anmeldelse til Asfaltindustriens BST
- Anmeldelse af udslip m.m. (omfang og skade) til tilsynsmyndighederne
- Intern rapportering til brug for evaluering af beredskabsplanen, miljøledelsessystemet
og arbejdet i SiO m.h.p. forebyggelse af lignende hændelser
|
14. Overvågning og målinger
Formål
Formålet med forretningsgangen (ref. ISO 14001 pkt. 4.5.1; EMAS Bilag I, B, 4)
er at sikre kontrol med:
- om miljø- og arbejdsmiljølovkrav og andre regler som minimum kravene i
virksomhedens miljøgodkendelser og kravene i APV er og vil blive overholdt
- de fastsatte mål er eller vil blive nået
- det udstyr, der anvendes til måling/kontrol, er i orden dvs. kalibreret og
vedligeholdt
- de metoder, der anvendes til overvågning og måling, er tilstrækkelige
Sammenhæng med ISO 9001
ISO 9001 har omfattende krav til inspektion og prøvning samt styring af det udstyr,
der bruges til inspektion, måling og prøvning. I forhold til eksemplet på opbygning af
en kvalitets- og miljøhåndbog i manualens kapitel 5 vil ISO 14001 kravene kunne
tilføjes i forretningsgang 2.4.10 Inspektion og prøvning samt i 2.4.11 Styring af
inspektions-, måle- og prøvningsudstyr.
Ansvar og handlingsforløb
- Fastlæg det nødvendige måleprogram, dvs. hvilke parametre, der skal måles for
herunder også arbejdsmiljøforhold - og hvor ofte det skal ske. Det er hensigtsmæssigt
at skelne mellem løbende kontrol (driftsstyring) og præstationsmålinger, hvor der med
passende mellemrum foretages kontrol eller målinger, evt. af eksterne måleteknikere.
Måleprogrammet skal som minimum omfatte kravene i miljøgodkendelserne samt de parametre,
der er fastlagt miljømål for (f.eks. reduktion af energiforbruget til tørring eller
antal sygedage), se nedenstående eksempler.
- Fastlæg ansvaret for at gennemføre og kontrollere målingerne.
Følgende parametre kan være omfattet af den løbende
kontrol/driftsstyring i.f.t. krav i miljøgodkendelser eller egne mål:
- Lambda eller CO
- Temperatur i færdigvaresiloer
- Røggastemperatur
- Spildprocent
- Energiforbrug til tørring
|
Følgende parametre bør kontrolleres via
præstationsmålinger eller lignende:
- Støj
- Støv (totalstøv og < 10µm)
- Lugt
- Perkolat (hvis der er vilkår)
- Funktion af olieudskiller
- Elforbrug
- Forbrug af brændstof til rullende materiel
- Forbrug af methylenchlorid på laboratorie
- Mængden af oplagret affald
- Mængden af anvendte kemikalier, elforbruget til udvalgte processer, papirforbruget i
administrationen,... i f.t. de mål virksomheden har fastlagt
|
Arbejdsmiljøparametre, som indsatsen kan måles på:
- Antal af påbud og forbud
- Antal arbejdsulykker, herunder også ikke-anmeldte ulykker
- Tæt-på hændelser
- Sygefravær
- Omfang af arbejdsbetingede lidelser
- Eksponeringsmålinger, herunder støj, støv, asfaltrøg
- Antal møder i SiO
- Kendskab til virksomhedens arbejdsmiljøpolitik
- Antal medarbejdere med uddannelse og træning inden for arbejdsmiljø
- Omfang af brugen af personlige værnemidler
|
- Fastlæg et program for kontrol og kalibrering af det anvendte udstyr, dvs. hvilket
udstyr skal kontrolleres/kalibreres hvor ofte, og skal det ske internt eller eksternt, se
eksemplet nedenfor.
Plan for kontrol og kalibrering af udstyr med betydning for
ressourceforbrug og miljøpåvirkninger
Udstyr: |
Tidspunkt: |
Udføres af: |
Doseringskasser |
I.f.m. vinterstop |
Internt |
Dosering af klæbeforbedrer |
Ved 1. opstart i sæson m. klæbeforbedrer |
internt |
Tromle |
|
|
- brænder |
Min. 1 gang pr år |
Autoriseret firma |
- tætninger |
2 gange pr sæson |
Internt |
Brænder, hedtolieanlæg |
|
|
Iltmåler |
I.f.m. vinterstop |
Aut. firma eller leverandør |
Støvmåler: |
|
|
- kontrol |
Min. 1 gang pr år |
Internt |
- kalibrering |
I.f.m. præstationsmåling |
Akkrediteret firma |
Posefiltre over fillersilo |
Min. 1 gang pr år |
Internt |
Temperaturmålere: |
|
|
- stennedløb |
I.f.m. vinterstop |
Internt |
- bitumentanke |
I.f.m. vinterstop |
Internt |
- røggas |
I.f.m. vinterstop |
Internt |
- klæbeforbedrer |
I.f.m. vinterstop |
Internt |
- håndinstrumenter |
I.f.m. vinterstop |
Internt |
- IR-måler |
I.f.m. vinterstop |
Internt |
- færdigvaresiloer |
|
|
Termostater |
I.f.m. vinterstop |
Internt |
Brovægt |
Hvert 4. år |
Aut. firma eller leverandør |
Procesvægte (sten, bitumen, filler, genbrug) |
I.f.m. vinterstop |
Akkrediteret firma |
Trykluftbeholder |
Hvert 2. år Hvert 4. år |
Internt Autoriseret firma |
Rullende materiel |
I.f.m. vinterstop |
Internt |
- Fastlæg hvem der har ansvaret for at oprette og opdatere de tilhørende registre med
resultaterne af den gennemførte kontrol, herunder målinger og kalibreringer. I følge
brancheorienteringens anbefalinger til vilkår i miljøgodkendelser skal der føres
journal over kontrollen med det kontinuerte måleudstyr, omfattende:
- garantiafprøvning/kvalitetskontrol
- kalibreringer/parallelmålinger
- løbende vedligeholdelse
- Sørg for at der findes de nødvendige driftsinstruktioner for:
- prøvetagning, måling og analysemetoder
- behandling og fortolkning af data
- kontrol, kalibrering og vedligeholdelse af det udstyr, der anvendes til driftsstyring og
målinger
- Fastlæg hvornår og hvordan virksomheden fører tilsyn og kontrol med de løsninger,
der er udpeget i forbindelse med APV.
- Fastlæg hvem der har ansvar for at udarbejde et notat til ledelsens gennemgang, som
viser virksomhedens overholdelse (eller manglende ditto) af lovkrav, mål m.m..
De
virksomheder, der bruger edb-systemet til miljørapportering i asfaltbranchen kan via
månedsrapporterne på anlægs- og firmaniveau få et overblik til brug for denne status,
se også branchemanualens Bilag 10.
15. Afvigelser og korrigerende handlinger
Formål
Formålet med forretningsgangen (ref. ISO 14001 pkt. 4.5.2; EMAS Bilag I, B, 4)
er at sikre, at der for alle typer af afvigelser fra miljøpolitikken og
miljøledelsessystemets bestemmelser bliver iværksat korrigerende og forebyggende
handlinger, så miljøpåvirkninger og arbejdsmiljørisici begrænses og fremtidige
afvigelser undgås.
Sammenhæng med ISO 9001
ISO 9001 har mere detaljerede krav til korrigerende og forebyggende handlinger end ISO
14001, herunder specielt vedrørende afvigende produkter. I forhold til eksemplet på
opbygning af en kvalitets- og miljøhåndbog i manualens kapitel 5 kan ISO 14001 kravene
tilføjes i forretningsgang 2.4.14 Korrigerende og forebyggende handlinger. Det kan
ligeledes være relevant at tilføje miljø- og arbejdsmiljøforhold i forretningsgang
2.4.13 Styring af afvigende produkter, især hvis virksomhedens miljøpolitik også
omfatter miljøforbedring af virksomhedens produkter, f.eks ud fra en livscyklus (vugge
til grav) betragtning.
Ansvar og handlingsforløb
- Fastlæg hvordan afvigelserne konstateres. Alle medarbejdere skal vide, hvad de skal
være opmærksomme på, og hvad de skal gøre hvis de opdager en afvigelse.
- Fastlæg hvem der i tilfælde af afvigelser har ansvaret for at finde årsagen samt om
muligt begrænse omfanget af de umiddelbare miljøpåvirkninger og arbejdsmiljørisici.
- Fastlæg hvem der har ansvaret for at udarbejde en handlingsplan, der skal sikre mod
gentagelser og for om nødvendigt at rapportere overskridelsen til myndighederne.
- Tag stilling til, hvilken funktion SiO skal have i forhold til at behandle henvendelser
fra medarbejderne.
- Fastlæg hvem der har ansvaret for at vurdere og om nødvendigt justere forretningsgange
og instruktioner i miljøledelsessystemet, så gentagelser kan undgås fremover.
- Fastlæg hvem der har ansvaret for at oprette og opdatere registre over afvigelser og
korrigerende handlinger samt tilhørende nødvendige ændringer af miljøledelsessystemet.
Eksempler på overtrædelser, der bør føre til
iværksættelse af forebyggende og korrigerende handlinger:
- Overskridelse af lovkrav/vilkår, f.eks. brud på posefilter med tilhørende udslip af
støv mm., eller overskridelse af temperaturgrænserne i asfaltbekendtgørelsen
- Det er konstateret at energiforbruget over en periode er stigende, selv om både politik
og mål fastlægger, at forbruget skal reduceres
- Der indkøbes rengøringsmidler, som ikke må købes i følge virksomhedens sorte
liste
- Medarbejdere eller eksterne interessenter har klaget over en alvorlig gene
- Miljøforhold bliver ikke regelmæssigt diskuteret på vejholdenes møder, selv om der
er udarbejdet en fast dagsorden.
- Register er ikke opdateret
- Forældet dokument er ikke stemplet med Ugyldigt eller lignende
- Stigning i antallet af arbejdsulykker, herunder ikke-anmeldte ulykker
- Påbud og forbud fra Arbejdstilsynet
|
16. Miljørevision
Formål
Formålet med forretningsgangen (ref. ISO 14001 pkt. 4.5.4; EMAS Artikel 3d, 4,
Bilag I, B, 6 og Bilag II) er at:
- sikre at miljøledelsessystemet er effektivt og hensigtsmæssigt i forhold til at
opfylde virksomhedens miljøpolitik, herunder også den fastlagte håndtering af
arbejdsmiljøforhold, og at det opfylder standardens krav
- fastslå om aktiviteterne er gennemført i praksis
Sammenhæng med ISO 9001
ISO 9001 har samme principielle krav om revision af ledelsessystemet, men der vil være
stor forskel på indholdet af en miljørevision og en kvalitetsrevision. I forhold til
eksemplet på opbygning af en kvalitets- og miljøhåndbog i manualens kapitel 5 kan ISO
14001 kravene tilføjes i forretningsgang 2.4.17 Interne kvalitets- og miljøaudits.
Ansvar og handlingsforløb
- Udarbejd et miljørevisionsprogram, som sikrer at alle de aktiviteter, der er omfattet
af miljøledelsessystemet, med passende mellemrum (1-3 år alt efter, hvor store de
potentielle miljø- og sundhedspåvirkninger er) bliver gennemgået og vurderet i forhold
til de ovenstående punkter under Formål. I manualens Bilag 8 er der et forslag til
indholdet af et miljørevisionsprogram og de tilhørende krav til revisorernes
kvalifikationer. Revisionsprogrammet skal fastlægge:
- hvem der har ansvaret for at gennemføre revisionen
- hvad og hvem revisionen skal omfatte og hvornår den gennemføres
- hvordan revisionen skal gennemføres, herunder om der skal være særlig fokus på
udvalgte områder
- hvordan resultaterne skal afrapporteres for at sikre entydige konklusioner
- Vurder hvilke kvalifikationer, de personer, som skal gennemføre revisionerne, skal
have, herunder:
- kendskab til miljøledelsessystemet
- kendskab til kravene i ISO 14001
- forståelse for ledelsesforholdene i virksomheden
- kendskab til de aktiviteter, der skal revideres
- uvildighed i forhold til det område, der skal revideres
- tilstrækkelig faglig viden indenfor miljø og arbejdsmiljø, herunder forureningstyper
og bedste tilgængelige teknologi
Det kan være hensigtsmæssigt at uddanne et internt revisorkorps samt sørge for
løbende erfaringsopsamling og -udveksling blandt revisorerne.
- Fastlæg hvem der har ansvaret for at oprette og opdatere miljørevisionsprogrammet og
registret med rapporter over gennemførte revisioner.
- Udarbejd en revisionsplan for indeværende år, og fastlæg hvem der har ansvaret for at
opdatere planen en gang om året. Den 1. plan skal som minimum være i gang før
certificering.
I forbindelse med revisionsplanerne er det en god idé at udarbejde følgende
hjælpeskemaer (se også bilag 8):
- skema til udarbejdelse af det pågældende års revisionsplan for hver enkelt
miljørevision med angivelse af, hvem der udfører de enkelt revisioner og hvornår, og
med plads til at anføre at de er gennemført
- revisionsskema, som udfyldes med de checkspørgsmål, der skal bruges ved hver enkelt
revision, og med plads til at udfylde om der blev svaret korrekt eller der er en afvigelse
- skema til udarbejdelse af revisionsrapport, som rapporterer om miljørevisionens omfang,
forløb og samler op på eventuelle afvigelser.
17. Ledelsens gennemgang
Formål
Formålet med forretningsgangen (ref. ISO 14001 pkt. 4.6; EMAS Bilag I, B, 1)
er at sikre:
- ledelsessystemets egnethed og effektivitet
- eventuelle, nødvendige tilpasninger af miljøpolitik eller beslutninger vedrørende
håndtering af arbejdsmiljø
- løbende forbedringer af miljøpræstationen
Sammenhæng med ISO 9001
ISO 9001 har samme principielle krav om ledelsens evaluering, men hvor ledelsens
evaluering af kvalitessystemet har fokus på systemets effektivitet, skal ledelsen i
forhold til miljøforholdene desuden sikre den løbende forbedring af miljøpræstationen
og forholde sig til udviklingen inden for arbejdsmiljøområdet. Det vil i praksis sige,
at ledelsen skal godkende målsætninger og mål for det kommende år og sørge for, at
der er tilstrækkelige ressourcer til at gennemføre beslutningerne.
I forhold til eksemplet på opbygning af en kvalitets- og miljøhåndbog i manualens
kapitel 5 kan ISO 14001 kravene tilføjes i forretningsgang 1.4.01.3 Ledelsens evaluering.
Ansvar og handlingsforløb
- Beslut hvem der skal deltage i ledelsens gennemgang. Som minimum bør virksomhedens
øverste ansvarlige (på virksomheds- og eventuelt regionsniveau), miljøchefen og
sikkerhedschefen deltage. Ledelsen skal have gennemført mindst én gennemgang før
certificering.
- Fastlæg hvor ofte ledelsens gennemgang skal foregå. Som minimum 1 gang om året, men
det kan være hensigtsmæssigt med 2 årlige møder, specielt hvis miljøledelsessystemet
omfatter flere anlægsområder/aktiviteter. Der bør udarbejdes en fast dagsorden for
møderne, så alle emner bliver behandlet. Specielt er det vigtigt at sikre ledelsens
vurdering af, om der er behov for at tilpasse/ændre miljøpolitikken eller
ledelsessystemet (er ambitionsniveauet, også vedrørende arbejdsmiljø passende?) og om
flere af virksomhedens aktiviteter skal omfattes af systemet (hvis ikke alle aktiviteter
allerede er med).
- Fastlæg hvilket materiale, der skal danne grundlag for ledelsens gennemgang, og hvem
der har ansvaret for at fremskaffe dette, se eksemplet nedenfor.
Baggrundsmateriale til ledelsens gennemgang:
- Revisionsrapporter
- Oversigt over afvigelser, herunder påbud og forbud fra myndigheder, samt gennemførte
korrigerende og forebyggende handlinger
- Klager og andre henvendelser fra medarbejdere eller eksterne interesseparter
- Eventuelle ændringer i virksomhedens organisation og aktiviteter
- Dokumentation for, at de fastlagte mål er eller vil blive nået inden for
tidsfristerne. Her kan edb-systemets årsrapport være med til at give et overblik
- Notat om ændringer i væsentlige påvirkinger, arbejdsmiljørisici, overholdelse af
lovkrav, opfyldelse af fastlagte mål osv. samt forslag til nye målsætninger og mål
- Evt. gode og dårlige erfaringer
|
- Fastlæg hvem der har ansvaret for at følge op på ledelsens beslutninger i form af
eventuelle nødvendige revideringer af miljøpolitik, -målsætninger, -mål,
-handlingsprogrammer, ledelsessystem og beslutninger vedrørende arbejdsmiljøforholdene.
- Fastlæg hvem der har ansvaret for at oprette og opdatere registret med rapporter
(beslutningsreferater) fra ledelsens gennemgang.
|